TDI ei lämpene!

apuva!

Alla passat TDI vm-99. Ajettu 230 tkm, pelaa muuten huippuhyvin vaan pirun hidas lämpenemään! Laiton nokkapeitteen ja aamuisin aina tolpassa esilämmityksessä, vaan koneen lämmöt jää 70 asteeseen. Missä vika? Termari vaihdettu, ei apua. Liekö ainoa keino bensaturbo-pasuunaan vaihto?

36

14451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VWTDI74kW

      TDI 1,9 PD:n ATD-version lämmityslaitteessa on n. 1000 watin PTC-lämmitysvastus, joka alkaa lämmittää matkustamoon puhallettavaa ilmaa heti auton käynnistämisen jälkeen. Se korvaa aiemmin käytössä olleet lisävastukset, joilla on nopeutettu jäähdytysnesteen lämpiämistä. Kokeilin PTC-vastuksen tehoa 10 asteen pakkasaamuna, jolloin lohkolämmitin ei ollut käytössä. Tässä koetulokset:
      - 2 km:n ajon (40 km/h) jälkeen matkustamoon tulevan ilman lämpötila oli 15 ja 5 km:n ajon (60 km/h) jälkeen 40
      - 10 km:n ajon jälkeen lämmitysilma oli 55 ja jäähdytysneste 90 astetta (tässä vaiheessa PTC-vastus oli jo mitä ilmeisimmin pois päältä, koska ilmaa voitiin lämmittää jäähdytysnesteen avulla)

      Auto lämpeni varsin nopeasti, ja vaikutti siltä, että PTC-vastus toimii hyvin. Lyhenne PTC tulee sanoista Positive Thermal Coefficient, mikä tarkoittaa, että vastuksen vastus kasvaa ja teho pienenee sitä mukaa kuin vastus lämpenee. Vastus on siis tehokkaimmillaan heti käynnistyksen jälkeen ja menee vähitellen pois päältä sitä mukaa, kun jäähdytysneste lämpiää.

      Tämä TDI:n 1,9 ATD-versio on ainakin uudessa VW Polo TDI:ssä.

      • Epätietoinen

        JOs vastus on 1000 W, niin siihen menee virtaa n. 80 A!
        Minkälainen laturi siinä vehkeessä on? Pitää olla 220 A !?
        Nimittäin kun jälkihehku haukkaa 45 A, lämmityslaitteen
        puhallin 30 A, valot 20 A, takalasinlämmitin 15 A, penkinlämmittimet
        15 A, moottorinohjausvehkeet 15 A.
        Vielä akkuakin pitäisi saada ladatuksi, kun kone käy.


      • tdi 66kw
        Epätietoinen kirjoitti:

        JOs vastus on 1000 W, niin siihen menee virtaa n. 80 A!
        Minkälainen laturi siinä vehkeessä on? Pitää olla 220 A !?
        Nimittäin kun jälkihehku haukkaa 45 A, lämmityslaitteen
        puhallin 30 A, valot 20 A, takalasinlämmitin 15 A, penkinlämmittimet
        15 A, moottorinohjausvehkeet 15 A.
        Vielä akkuakin pitäisi saada ladatuksi, kun kone käy.

        PTC-elementti tulee varmasti asteittain mukaan käynnistyksen jälkeen (huomaa kun valot himmenee asteittain kolmessa? osassa ekan minuutin aikana), eli ei se lyö kaikkea heti kerralla päälle.

        Laturi taisi olla jotain 120A ainakin passatissa.
        Alussa varmaan kuormitus talvella saattaa ollakin liian suuri varatakseen akkua.


      • VWTDI74kW
        tdi 66kw kirjoitti:

        PTC-elementti tulee varmasti asteittain mukaan käynnistyksen jälkeen (huomaa kun valot himmenee asteittain kolmessa? osassa ekan minuutin aikana), eli ei se lyö kaikkea heti kerralla päälle.

        Laturi taisi olla jotain 120A ainakin passatissa.
        Alussa varmaan kuormitus talvella saattaa ollakin liian suuri varatakseen akkua.

        Havaihtojasi tukee lukemani juttu, jonka mukaan PTC-vastusta ohjataan kolmen 40A sulakkeen ja kahden releen kautta siten, että kun tarvitaan pientä tehoa, PTC-lämmittimen yhdellä vastuksella ja yhdellä releellä lämmitetään. Kun tarvitään täyttä tehoa, toisenkin releen kautta kytketään virta lopuille kahdelle vastuksille. Sähköohjainlaite ohjaa koko järjestelmää ja päättää mm. siitä, montaako relettä ja vastusta kulloinkin käytetään, seuraa akun napajännitettä ja mm. nostaa tarvittaessa joutokäyntikierroksia.


      • Kassu
        Epätietoinen kirjoitti:

        JOs vastus on 1000 W, niin siihen menee virtaa n. 80 A!
        Minkälainen laturi siinä vehkeessä on? Pitää olla 220 A !?
        Nimittäin kun jälkihehku haukkaa 45 A, lämmityslaitteen
        puhallin 30 A, valot 20 A, takalasinlämmitin 15 A, penkinlämmittimet
        15 A, moottorinohjausvehkeet 15 A.
        Vielä akkuakin pitäisi saada ladatuksi, kun kone käy.

        kävikö mielessä että se vastus ottaa maksimivirran vain lyhyen ajan eikä jälkihehkutkaan ole päällä kuin hetken.. Akku antaa virtaa sen ajan mitä hehkut on päällä. toisekseen, en usko puhaltimen ottavan 30 A:n virtaa.. Miten mittasit ? Itse mittailin joskus puhaltimien virtamääriä liittyen erääseen projektiin, lukemat pyörivät noin kolmasosassa tuosta.


      • Kassulle
        Kassu kirjoitti:

        kävikö mielessä että se vastus ottaa maksimivirran vain lyhyen ajan eikä jälkihehkutkaan ole päällä kuin hetken.. Akku antaa virtaa sen ajan mitä hehkut on päällä. toisekseen, en usko puhaltimen ottavan 30 A:n virtaa.. Miten mittasit ? Itse mittailin joskus puhaltimien virtamääriä liittyen erääseen projektiin, lukemat pyörivät noin kolmasosassa tuosta.

        Jälkihehku (45A) on päällä (lämpötilasta riippuen) noin 2 min
        Puhallin täysillä aut. ilmastoinnin ohjausyksikkö vähän vajaa 30 A
        Muutamat pikkukuluttajat jäi vielä mainitsematta (peilinlämmittimet ym.)

        Joo ihan itse laskin ja itse mittasin alakansakoulun opeilla.
        Mittalaitteina Fluke pihtivirtamittausanturi 80i-110s ja Fluke-
        oskilloskooppi (akkumalli LCD-näytöllä, 200MHz)
        mittausvirhe yhteensä noin 5 %.

        Mittauskohteena ei tosin ollut PTC-mallinen PD-VW, vaan
        5-cyl TDI. Mittausten innovoijana käynnistysvaikeudet
        pakkasilla, jolloin webaston käyttö entisestään
        heikentää käyntiinlähtömahdollisuuksia. Webasto sisätilapuhallin
        pikkunopeudella kun kuluttavat yhteensä n. 7,5A, paitsi kun
        Webaston hehku on päällä, menee hehkuun ilmapuhaltimeen 11 A.

        Vedenlämmityshehkutulpat nappaavat (muistaakseni) 50 A
        (3 kpl yhteensä), ja ne kun ovat päällä kovalla pakkasella jatkuvasti.

        Eipä tahdo varausta riittää akussa, kun laturin antama akun
        napajännite on vaivaiset 13.0 V 80A virralla. Akku ei lataannu
        ikinä täyteen! Onneksi lämmitystulpilla on oma sulake,
        jonka voi poistaa tarpeettomana.


      • Jannu
        Kassulle kirjoitti:

        Jälkihehku (45A) on päällä (lämpötilasta riippuen) noin 2 min
        Puhallin täysillä aut. ilmastoinnin ohjausyksikkö vähän vajaa 30 A
        Muutamat pikkukuluttajat jäi vielä mainitsematta (peilinlämmittimet ym.)

        Joo ihan itse laskin ja itse mittasin alakansakoulun opeilla.
        Mittalaitteina Fluke pihtivirtamittausanturi 80i-110s ja Fluke-
        oskilloskooppi (akkumalli LCD-näytöllä, 200MHz)
        mittausvirhe yhteensä noin 5 %.

        Mittauskohteena ei tosin ollut PTC-mallinen PD-VW, vaan
        5-cyl TDI. Mittausten innovoijana käynnistysvaikeudet
        pakkasilla, jolloin webaston käyttö entisestään
        heikentää käyntiinlähtömahdollisuuksia. Webasto sisätilapuhallin
        pikkunopeudella kun kuluttavat yhteensä n. 7,5A, paitsi kun
        Webaston hehku on päällä, menee hehkuun ilmapuhaltimeen 11 A.

        Vedenlämmityshehkutulpat nappaavat (muistaakseni) 50 A
        (3 kpl yhteensä), ja ne kun ovat päällä kovalla pakkasella jatkuvasti.

        Eipä tahdo varausta riittää akussa, kun laturin antama akun
        napajännite on vaivaiset 13.0 V 80A virralla. Akku ei lataannu
        ikinä täyteen! Onneksi lämmitystulpilla on oma sulake,
        jonka voi poistaa tarpeettomana.

        Webaston hehku ei ole samaan aikaan päällä kuin puhallin. Puhallin kytkeytyy päälle vasta kuin jäähdytyveden lämpötila on noin 30 C. Näin ainakin Eberissä manuaali-ilmastoinin kanssa.


      • tdi
        Jannu kirjoitti:

        Webaston hehku ei ole samaan aikaan päällä kuin puhallin. Puhallin kytkeytyy päälle vasta kuin jäähdytyveden lämpötila on noin 30 C. Näin ainakin Eberissä manuaali-ilmastoinin kanssa.

        V70:n ardicissa ilmapuhallin (siis ardicin) käynnistyy välittömästi.
        Aluksi se käy noin sekunnin kovilla kierroksilla, sitten vauhti
        on hiljaista hehkun ajan, mutta käy kuitenkin, ja vauhti kiihtyy
        taas, kun polttoaineen syöttö alkaa.

        Tuo sinun puhatimesi lienee sisätilapuhallin?
        V70:ssä se käynnistyy heti, kun pa-lämmittimen liekki
        on syttynyt, näin ainakin automaatti-ilmastoinnin kanssa.


      • Tiedoksi edelleen
        tdi kirjoitti:

        V70:n ardicissa ilmapuhallin (siis ardicin) käynnistyy välittömästi.
        Aluksi se käy noin sekunnin kovilla kierroksilla, sitten vauhti
        on hiljaista hehkun ajan, mutta käy kuitenkin, ja vauhti kiihtyy
        taas, kun polttoaineen syöttö alkaa.

        Tuo sinun puhatimesi lienee sisätilapuhallin?
        V70:ssä se käynnistyy heti, kun pa-lämmittimen liekki
        on syttynyt, näin ainakin automaatti-ilmastoinnin kanssa.

        Tiedoksi muutama pointti:
        - auton sähköpääkeskus hoitaa sähkönjakelua eri laitteille ohjelmoidusti tietyssä järjestyksessä, joten kaikki laitteet eivät ole päällä yhtaikaa - PTC-elementti on preferoitu pakollisten jälkeen seuraavaksi
        - tyhjäkäynnillä TDI kuluttaa 0,7 l tunnissa ja vastaava bensiinikone 35 % enemmän (1,0-1,1), minkä vuoksi bensiinikoneessa kehittyy hukkalämpöäkin reippaasti enemmän jo tyhjäkäynnilläkin
        - TDI-ATD lämpiää hyvin jo kaupunkiajossakin eikä kaikki lämpö näytä menevän pakoputkesta ulos


      • kasvaneet
        Epätietoinen kirjoitti:

        JOs vastus on 1000 W, niin siihen menee virtaa n. 80 A!
        Minkälainen laturi siinä vehkeessä on? Pitää olla 220 A !?
        Nimittäin kun jälkihehku haukkaa 45 A, lämmityslaitteen
        puhallin 30 A, valot 20 A, takalasinlämmitin 15 A, penkinlämmittimet
        15 A, moottorinohjausvehkeet 15 A.
        Vielä akkuakin pitäisi saada ladatuksi, kun kone käy.

        Kyllä maailma muuttuu,ennen oli Volgan Dieselmoottori(Perkins)27 hevosvoimaa(vai olikohan peräti 18 hv:n vanhempia) huippu teholtaan,nyt jo laturi jos on 250A,noin karkeasti häviöineen,hevosvoimiksi muutettuna ehkä 7-8 hv paikkeilla(250A x 14V=3,5kW x 1,34=4,7 hv,siihen häviöt ~1/3),eli 4 kpl näitä vastaisi Volgan Dieseliä.


    • tdi 66kw

      Siis maantiellä mun vehkeissä (1.9tdi:t 66kw 96kw ja yksi 81kw on lämmennyt siinä 4-7km matkalla mittarin mukaan täyslämpöiseksi kesät/talvet. Kovilla pakkasilla vasta lähellä 8-10km:a. Peitteellä ei siis ratkaisevaa merkitystä ole JOS termari on kunnossa.

      Kaupunkiajossa jos matelet ruuhkissa tyhjäkäynnillä, ei lämpene koskaan täyslämpöiseksi talvella jos pidät sisäpuhallinta päällä. Nousee juuri ja juuri siihen ekan merkin loppuun.

      Eberspächer tai Webasto on ainoa ratkaisu tällöin. Maksavat siinä 1000€ alle ja päälle asennus n.500€. Käytettyä ei kannata ostaa, ellei tiedä laitteen historiaa. Kallista mukavuutta äkkiä ajeteltuna, mutta eihän kunnon aluvannesatsi renkaineen ole sen halvempi... tosin naapurisi huomaa isot vanteet helpommin... ;-)

      • Pauli

        Mulla alkoi siinämäärin tympimään kylmyys, että vaihdoin bensiiniversioon takaisin!

        Auto oli Golf Variant TDI Pwd 85kW. Ja vaikka autossa oli 4kW Eber, niin silti näillä leveyksillä paleli. Tuolla eberillä sain kyllä kaupungissakin pysymään lämpötilan normaalissa, mutta silti, olisi voinut tulla kuumempaa ilmaa suuttimista. Ja kun mainostetaan pienikulutuksisena näitä suoraruiskudieseleitä, niin osittain hyöty menetetään sillä, että talvisin ebe/webasto jytisee päällä kokoajan. Lisää kulutusta tosin vain n.0,5L/h.

        Muuten auto oli hieno peli, mutta kun jokin alkaa rassaamaan...Oikeasti, asumme(tai minä ainakin asun paikkakunnalla, missä on talvisin -20...-40C arkipäivää), niin kyllä pitää autossa pystyä matkustamaan ilman toppatakkia matka-ajossa.

        No, toinen ongelma-ominaisuus oli maavara. Aivan tavallisista paikoista(kotipiha jne) oli ongelmia selvitä. Varokaa öljypohja on vaarallisen matalalla!


      • tdi 66kw
        Pauli kirjoitti:

        Mulla alkoi siinämäärin tympimään kylmyys, että vaihdoin bensiiniversioon takaisin!

        Auto oli Golf Variant TDI Pwd 85kW. Ja vaikka autossa oli 4kW Eber, niin silti näillä leveyksillä paleli. Tuolla eberillä sain kyllä kaupungissakin pysymään lämpötilan normaalissa, mutta silti, olisi voinut tulla kuumempaa ilmaa suuttimista. Ja kun mainostetaan pienikulutuksisena näitä suoraruiskudieseleitä, niin osittain hyöty menetetään sillä, että talvisin ebe/webasto jytisee päällä kokoajan. Lisää kulutusta tosin vain n.0,5L/h.

        Muuten auto oli hieno peli, mutta kun jokin alkaa rassaamaan...Oikeasti, asumme(tai minä ainakin asun paikkakunnalla, missä on talvisin -20...-40C arkipäivää), niin kyllä pitää autossa pystyä matkustamaan ilman toppatakkia matka-ajossa.

        No, toinen ongelma-ominaisuus oli maavara. Aivan tavallisista paikoista(kotipiha jne) oli ongelmia selvitä. Varokaa öljypohja on vaarallisen matalalla!

        Meillä ainakin vaimon bensa golf (-03, edell. -99) tuntuvat lämppärin kennon osalta olevan dieseleiden tasolla. Lämpenee toki nopeammin, mutta eberit molemmissa eli ajonaikainen lämmöntuotto samoissa.

        Itse asustelen täällä Etelä-Suomessa, eikä montaa yli -20c päivää vuodessa ole, joten pärjää autolla kuin autolla.. Jos oikein jäädyttää itsensä ulkona, niin silloin kaipaisi jotain saabin veroista jalkatilan lämmitystä, muuten lämpö riittää hyvin.


      • Pauli
        tdi 66kw kirjoitti:

        Meillä ainakin vaimon bensa golf (-03, edell. -99) tuntuvat lämppärin kennon osalta olevan dieseleiden tasolla. Lämpenee toki nopeammin, mutta eberit molemmissa eli ajonaikainen lämmöntuotto samoissa.

        Itse asustelen täällä Etelä-Suomessa, eikä montaa yli -20c päivää vuodessa ole, joten pärjää autolla kuin autolla.. Jos oikein jäädyttää itsensä ulkona, niin silloin kaipaisi jotain saabin veroista jalkatilan lämmitystä, muuten lämpö riittää hyvin.

        Niin...vaihdoin Volvoon.


      • pekka 2

        Passat Variant tdi 2002 100 pollea, ja kylmää kyytiä saa. Jos voi nopeuden pitää 100 km/h tai yli, moottorin lämpö on kyllä ihan normaali, mutta sisälle tulee haaleeta. Puhallinnopeudella 3 jopa viileetä. vaati 250 km ajon 100 km/h jotta voi takin ottaa pois, villapaita pitää silti jättää, jos on pakkasta -24 C. Minusta se kenno on vaan alamittanen miehekkäisiin pakkasiin.

        Kun nuo moottorilämmöt tulee kuiteski normaaliksi 20-25 km jälkeen, niin miten se weberi tai eberi sitä hyttiä yhtään enempää lämmittäisi? Suotta sitä on jäähdyttäjään lämpöä päästää? Samaa kierrossa olevaa vettä ne kait lämmittää?
        Transporteriin saa toisen kennon, olisko siinä oma kierto nesteelle, sopisko Passatiin?

        Sitä hyötysuhdeteoriaa en usko, paitsi pienemmillä nopeuksilla lämmöt ei nouse, hytti on kuiteski kylmä....

        Kuuluvat olevan ne weberit ja eberit häiriöherkkiä vimpaimia, jos tosin toisenlaisiakin mielipiteitä on. löytyiskö teiltä se faktatieto?

        Olisi viimetalvena kokeillu sitä maskinpeittoa, mutta merkkiliike ei uuteen koriin sellaista pystynyt tarjoamaan ja merkkikorjaamo ei vanhan mallista peittoa saanut paikalle sopimaan.

        Muuten taitais olla ihan kelpo peli 40 tkm kokemuksella.

        88 bensa Jetta lämpeää 8 km matkalla kaupunkinopeuksissa kutakuinkin saman verran hyttiin kuin tuo Passatti 60 km matkalla 100 km/h...mittausanturina on käytetty nenää!


      • Ei teoriaa
        pekka 2 kirjoitti:

        Passat Variant tdi 2002 100 pollea, ja kylmää kyytiä saa. Jos voi nopeuden pitää 100 km/h tai yli, moottorin lämpö on kyllä ihan normaali, mutta sisälle tulee haaleeta. Puhallinnopeudella 3 jopa viileetä. vaati 250 km ajon 100 km/h jotta voi takin ottaa pois, villapaita pitää silti jättää, jos on pakkasta -24 C. Minusta se kenno on vaan alamittanen miehekkäisiin pakkasiin.

        Kun nuo moottorilämmöt tulee kuiteski normaaliksi 20-25 km jälkeen, niin miten se weberi tai eberi sitä hyttiä yhtään enempää lämmittäisi? Suotta sitä on jäähdyttäjään lämpöä päästää? Samaa kierrossa olevaa vettä ne kait lämmittää?
        Transporteriin saa toisen kennon, olisko siinä oma kierto nesteelle, sopisko Passatiin?

        Sitä hyötysuhdeteoriaa en usko, paitsi pienemmillä nopeuksilla lämmöt ei nouse, hytti on kuiteski kylmä....

        Kuuluvat olevan ne weberit ja eberit häiriöherkkiä vimpaimia, jos tosin toisenlaisiakin mielipiteitä on. löytyiskö teiltä se faktatieto?

        Olisi viimetalvena kokeillu sitä maskinpeittoa, mutta merkkiliike ei uuteen koriin sellaista pystynyt tarjoamaan ja merkkikorjaamo ei vanhan mallista peittoa saanut paikalle sopimaan.

        Muuten taitais olla ihan kelpo peli 40 tkm kokemuksella.

        88 bensa Jetta lämpeää 8 km matkalla kaupunkinopeuksissa kutakuinkin saman verran hyttiin kuin tuo Passatti 60 km matkalla 100 km/h...mittausanturina on käytetty nenää!

        Siis kyse ei ole teoriasta eikä siihen tarvitse uskoa tai olla uskomatta, vaan kyseessä on tosiasia, joka osaltaan selittää eron mm. polttoaineenkulutuksessa ja jäähdytysnesteen lämpiämisessä.


      • tdi 66kw
        Pauli kirjoitti:

        Niin...vaihdoin Volvoon.

        sanoit vaihtaneesi takaisin bensiini VERSIOON, niin ymmärsin golf, mutta bensana..

        No, Volvossa varmaan on paremmin huomioitu pohjoisen kelit ainakin noissa 70-sarjasta ylöspäin...


      • 5-cyl tdi
        Ei teoriaa kirjoitti:

        Siis kyse ei ole teoriasta eikä siihen tarvitse uskoa tai olla uskomatta, vaan kyseessä on tosiasia, joka osaltaan selittää eron mm. polttoaineenkulutuksessa ja jäähdytysnesteen lämpiämisessä.

        Jos nyt kuitenkin totta esitetään, niin esimerkiksi tyhjäkäynnillä
        sekä bensa- että dieselmylly polttaa noin 1 l / h, eli lämpöä
        tulee molemmista kutakuinkin sama määrä, noin 10 kWh.
        Kabiiniin tuleva lämpömääräero ei johdu hyötysuhde-erosta,
        vaan siitä, että dieselkone työntää lämmöt pakoputkesta ulos,
        koska sylinteri imee joka kierroksella täyden määrän
        kylmää ilmaa, kun taas bensakone on kaasuläpällä
        kuristettu ja se imee vain erittäin vähän ilmaa tyhjäkäynnillä
        ja osakuormakäytössä. Dieseli siis tuulettaa itsensä
        kylmäksi.


      • pekka 2
        Ei teoriaa kirjoitti:

        Siis kyse ei ole teoriasta eikä siihen tarvitse uskoa tai olla uskomatta, vaan kyseessä on tosiasia, joka osaltaan selittää eron mm. polttoaineenkulutuksessa ja jäähdytysnesteen lämpiämisessä.

        Tarkennan ajatusmaailmaani. Silloin kun lämpömittari on normaalissa oletan, että ylijäämälämpö hukataan jäähdyttimessä. En usko pystyväni ajamaan niin tarkalla, että lämmöt on OK mutta vesi ei kiertäisi jäähdyttimessä.

        Siinäkään tapauksessakaan hyttiin ei tule lämpöä niin, että lämpeäminen tapahtuisi kovinkaan nopeasti.

        Sen olen uskomaisillani, että pienissä nopeuksissa, ehkä ei lämpöä tule, koska moottorin lämpötila ei ole noussut normaaliksi.

        Väitän, että on naurettavaa pistää lämpöä jäähdyttimestä ulkoilmaan, kun sitä ei saada poimittua sisään, niin kauan kun moottorin lämpö on normaalissa. Tässä samassa tapauksessa on aivan turhaa laittaa lisää lämpöä weberillä tuohon jäähdytysveteen hukattavaksi jäähdyttimessä, koska moottorinlämpöinen vesi ei pysty lämmittämään lämmityslaitteen kennon läpi hyttiin virtaavaa ilmaa. Ainoa keino tällöin on nostaa jäähdytysveden lämpötilaa vaihtamalla termostaatti, mitä merkkihuolto ei varsinaisesti suositellut. Tai suurentaa kennoa niin, että ilmamäärä ehtii lämmetä läpi mennessään. Tässä kohtaa ei vielä ole hyötysuhteella mitään tekemistä....

        Mitäs ne Weberit kuluttaa 0,1l/h??? Passatti kuluttaa 6 l/100km yli 100km/h nopeudella.
        Kyllä tuosta 6 litrasta lämpöä lähtee, samalla tavalla se palaa kuin weberissäkin.....ja tuottaa lisäksi sen mekaanisen energian.

        Kuinkahan paljon se jäähdyttävä ilma lämpeää siellä turbossa? Se kyllä jäähdytetään uudestaan siellä välijäähdyttimessä, jotta ilmaa saadaan pakkautumaan enemmän, jotta voidaan enemmän syöttää..?? Hmmn? Siksi varmaan sitä maskin peittoa suositeltiin? Toisaalta silti se lämpö hukataan jäähdyttimessä.

        Oon Volkkaristi vuodesta 1976, mutta kateellisena oon pannu merkille, ettei noin Pösön tai Citikan dieselimiehet puhu mitään kylmästä hytistä.... Eikä ne nyt niin kauheasti heikkotehoisempia tai kuluttavampia ole, eihän? Entäs Volvo ja BMW, en tiedä.

        Olen kohtalaisen vakuuttunut siitä, että lämpeämiselle voitaisiin tehtaalla tehdä oikeasti jotain, mutta se olisi liian kallista muutaman pohjolan marginaaliasiakkaan takia. Tai yksinkertaisesti liian tuhoisaa maahantuojan katteelle laitattaa pohjolan malleihin kunnon kennot. Hyväksi viralliseksi selitykseksi on huomattu hyötysuhteesta puhuminen, jota jotkut kyseenalaistaa.....Tässä olisi ilmainen vinkki lisäämään Suomiautojen arvoa....


      • 5-cyl tdi
        pekka 2 kirjoitti:

        Tarkennan ajatusmaailmaani. Silloin kun lämpömittari on normaalissa oletan, että ylijäämälämpö hukataan jäähdyttimessä. En usko pystyväni ajamaan niin tarkalla, että lämmöt on OK mutta vesi ei kiertäisi jäähdyttimessä.

        Siinäkään tapauksessakaan hyttiin ei tule lämpöä niin, että lämpeäminen tapahtuisi kovinkaan nopeasti.

        Sen olen uskomaisillani, että pienissä nopeuksissa, ehkä ei lämpöä tule, koska moottorin lämpötila ei ole noussut normaaliksi.

        Väitän, että on naurettavaa pistää lämpöä jäähdyttimestä ulkoilmaan, kun sitä ei saada poimittua sisään, niin kauan kun moottorin lämpö on normaalissa. Tässä samassa tapauksessa on aivan turhaa laittaa lisää lämpöä weberillä tuohon jäähdytysveteen hukattavaksi jäähdyttimessä, koska moottorinlämpöinen vesi ei pysty lämmittämään lämmityslaitteen kennon läpi hyttiin virtaavaa ilmaa. Ainoa keino tällöin on nostaa jäähdytysveden lämpötilaa vaihtamalla termostaatti, mitä merkkihuolto ei varsinaisesti suositellut. Tai suurentaa kennoa niin, että ilmamäärä ehtii lämmetä läpi mennessään. Tässä kohtaa ei vielä ole hyötysuhteella mitään tekemistä....

        Mitäs ne Weberit kuluttaa 0,1l/h??? Passatti kuluttaa 6 l/100km yli 100km/h nopeudella.
        Kyllä tuosta 6 litrasta lämpöä lähtee, samalla tavalla se palaa kuin weberissäkin.....ja tuottaa lisäksi sen mekaanisen energian.

        Kuinkahan paljon se jäähdyttävä ilma lämpeää siellä turbossa? Se kyllä jäähdytetään uudestaan siellä välijäähdyttimessä, jotta ilmaa saadaan pakkautumaan enemmän, jotta voidaan enemmän syöttää..?? Hmmn? Siksi varmaan sitä maskin peittoa suositeltiin? Toisaalta silti se lämpö hukataan jäähdyttimessä.

        Oon Volkkaristi vuodesta 1976, mutta kateellisena oon pannu merkille, ettei noin Pösön tai Citikan dieselimiehet puhu mitään kylmästä hytistä.... Eikä ne nyt niin kauheasti heikkotehoisempia tai kuluttavampia ole, eihän? Entäs Volvo ja BMW, en tiedä.

        Olen kohtalaisen vakuuttunut siitä, että lämpeämiselle voitaisiin tehtaalla tehdä oikeasti jotain, mutta se olisi liian kallista muutaman pohjolan marginaaliasiakkaan takia. Tai yksinkertaisesti liian tuhoisaa maahantuojan katteelle laitattaa pohjolan malleihin kunnon kennot. Hyväksi viralliseksi selitykseksi on huomattu hyötysuhteesta puhuminen, jota jotkut kyseenalaistaa.....Tässä olisi ilmainen vinkki lisäämään Suomiautojen arvoa....

        Olet just oikeassa. Hyötysuhdehöpötys on mainosmiesten keksintöä.
        Sillä, onko 30 vai 40 % hyötysuhde, ei ole juuri merkitystä
        sisälämpötilaan. Kunnon kenno ja sellainen termostaattirakenne, joka
        ei falskaa ennenaikojaan lämpöä syyläriin, niin jo lämpenee.
        Siis ajon aikana. Tyhjäkäynnillä diesel ei jaksa lämmetä pakokaasu-
        häviön takia. Webastoa tarvitaan kunnon vehkeissä vain
        lämpiämisen nopeuttamiseen ja taukolämmittimeksi.

        Volvo V70 tdi VAG:n koneella ainakin lämpenee mukavasti.
        Vaikka webaston estää käymästä ja sähkölämmitystulpilta
        ottaa sulakkeen pois, 20 asteen pakkasessa moottorilämpö pysyy
        80 km/h vauhdissa normaalina (92) ja kabiiniin tulee
        enemmän kuin riittävästi lämmintä.

        Kokeilun perusteella ihmettelenkin webaston (oik. Ardic) ja
        sähkölämmitystulppien ohjauslogiikkaa: jos pakkasta on
        enemmän kuin 18 astetta, molemmat puhkuvat lisälämpöä täydellä
        teholla jatkuvasti, vaikka kuinka pitkään ajaisi!

        Se Ardic tuottaa 4,7 kW, johon verrattuna se onneton saksalaiskeksintö,
        vedenlämmitystulpat 50A * 12 V = 0,6 kW on kuin hyttysen pissa.
        Kuitenkin sen suuri virta alentaa akulle tulevan jännitteen niin alas,
        ettei akku lataannu! Tämä on tietysti yksilöllistä: millainen sattuu
        laturin lataussäätimen antama jännite olemaan. Minulla se on
        vain 13,9 V laturin navoissa 80 A kuormalla, jolloin akun
        napaan asti riittää vain 12,9 V. Pitäisi olla 14,4 V , kun pakkasta
        10 astetta.


      • pekka 2
        5-cyl tdi kirjoitti:

        Olet just oikeassa. Hyötysuhdehöpötys on mainosmiesten keksintöä.
        Sillä, onko 30 vai 40 % hyötysuhde, ei ole juuri merkitystä
        sisälämpötilaan. Kunnon kenno ja sellainen termostaattirakenne, joka
        ei falskaa ennenaikojaan lämpöä syyläriin, niin jo lämpenee.
        Siis ajon aikana. Tyhjäkäynnillä diesel ei jaksa lämmetä pakokaasu-
        häviön takia. Webastoa tarvitaan kunnon vehkeissä vain
        lämpiämisen nopeuttamiseen ja taukolämmittimeksi.

        Volvo V70 tdi VAG:n koneella ainakin lämpenee mukavasti.
        Vaikka webaston estää käymästä ja sähkölämmitystulpilta
        ottaa sulakkeen pois, 20 asteen pakkasessa moottorilämpö pysyy
        80 km/h vauhdissa normaalina (92) ja kabiiniin tulee
        enemmän kuin riittävästi lämmintä.

        Kokeilun perusteella ihmettelenkin webaston (oik. Ardic) ja
        sähkölämmitystulppien ohjauslogiikkaa: jos pakkasta on
        enemmän kuin 18 astetta, molemmat puhkuvat lisälämpöä täydellä
        teholla jatkuvasti, vaikka kuinka pitkään ajaisi!

        Se Ardic tuottaa 4,7 kW, johon verrattuna se onneton saksalaiskeksintö,
        vedenlämmitystulpat 50A * 12 V = 0,6 kW on kuin hyttysen pissa.
        Kuitenkin sen suuri virta alentaa akulle tulevan jännitteen niin alas,
        ettei akku lataannu! Tämä on tietysti yksilöllistä: millainen sattuu
        laturin lataussäätimen antama jännite olemaan. Minulla se on
        vain 13,9 V laturin navoissa 80 A kuormalla, jolloin akun
        napaan asti riittää vain 12,9 V. Pitäisi olla 14,4 V , kun pakkasta
        10 astetta.

        Tässä saattaa piillä toinenkin vastaus.

        VW huolto on minulle kertonut volkkarissa olevan 90 C termostaatti ja sinä sanoit Volvossa olevan 92 C.

        82 mallinen escortti tuli jääkaapista 242 Volvon veroiseksi kun termostaatin vaihtoi 90->92 C.
        Se tehtiin silloin merkkikorjaamon suosituksesta ja ongelma poistui kokonaan. Vanha termostaatti ei ollut viallinen.

        Nyt volkkarilta tätä lupaa ei tullut....

        Eikös se moottorin hyötysuhde tule siitä, että kuinka hyvin polttoaineen sisältämä lämpöenergia muutetaan mekaaniseksi energiaksi....

        Lämmityskattiloissa hyötysuhde tulee siitä kuinka paljon lämpöenergiasta saadaan lämpönä kiertoon edelleen lämpöenergiana..eikös nää ole yleensä 90 % luokkaa?

        Toisaalta talvilaatuisen dieselin sisältämä energiamäärä on vähemmän kuin kesälaadun, ehkä siksi Volkkari pysyy kylmänä talvella.....?
        Mutta missä muut merkit tankkaa?

        Ja lopuksi, mulla taitaa myös olla sellainen hieno vastus jossakin, koska tuo jossain kuvailtu valojen vilkkuminen on ihan tuttu ilmiö....


      • Tarkennus
        5-cyl tdi kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin totta esitetään, niin esimerkiksi tyhjäkäynnillä
        sekä bensa- että dieselmylly polttaa noin 1 l / h, eli lämpöä
        tulee molemmista kutakuinkin sama määrä, noin 10 kWh.
        Kabiiniin tuleva lämpömääräero ei johdu hyötysuhde-erosta,
        vaan siitä, että dieselkone työntää lämmöt pakoputkesta ulos,
        koska sylinteri imee joka kierroksella täyden määrän
        kylmää ilmaa, kun taas bensakone on kaasuläpällä
        kuristettu ja se imee vain erittäin vähän ilmaa tyhjäkäynnillä
        ja osakuormakäytössä. Dieseli siis tuulettaa itsensä
        kylmäksi.

        On totta, että diesel toimii ilmaylijäämällä, mutta tulee muistaa, että dieselin puristussuhde on kaksinkertainen, eli lämpöä syntyy palamisessa enemmän. Ja tyhjäkäynnillä polttoainetta kuluu reippaasti alle litra tunnissa kun taas bensamoottori vie vähän yli litran.


      • jetsoni
        pekka 2 kirjoitti:

        Passat Variant tdi 2002 100 pollea, ja kylmää kyytiä saa. Jos voi nopeuden pitää 100 km/h tai yli, moottorin lämpö on kyllä ihan normaali, mutta sisälle tulee haaleeta. Puhallinnopeudella 3 jopa viileetä. vaati 250 km ajon 100 km/h jotta voi takin ottaa pois, villapaita pitää silti jättää, jos on pakkasta -24 C. Minusta se kenno on vaan alamittanen miehekkäisiin pakkasiin.

        Kun nuo moottorilämmöt tulee kuiteski normaaliksi 20-25 km jälkeen, niin miten se weberi tai eberi sitä hyttiä yhtään enempää lämmittäisi? Suotta sitä on jäähdyttäjään lämpöä päästää? Samaa kierrossa olevaa vettä ne kait lämmittää?
        Transporteriin saa toisen kennon, olisko siinä oma kierto nesteelle, sopisko Passatiin?

        Sitä hyötysuhdeteoriaa en usko, paitsi pienemmillä nopeuksilla lämmöt ei nouse, hytti on kuiteski kylmä....

        Kuuluvat olevan ne weberit ja eberit häiriöherkkiä vimpaimia, jos tosin toisenlaisiakin mielipiteitä on. löytyiskö teiltä se faktatieto?

        Olisi viimetalvena kokeillu sitä maskinpeittoa, mutta merkkiliike ei uuteen koriin sellaista pystynyt tarjoamaan ja merkkikorjaamo ei vanhan mallista peittoa saanut paikalle sopimaan.

        Muuten taitais olla ihan kelpo peli 40 tkm kokemuksella.

        88 bensa Jetta lämpeää 8 km matkalla kaupunkinopeuksissa kutakuinkin saman verran hyttiin kuin tuo Passatti 60 km matkalla 100 km/h...mittausanturina on käytetty nenää!

        siis kyllä on nykyautoilla vielä matkaa siihen miten 87 bensa/diesel jetta lämpenee!
        25 pihalla pakkasta ja jos laittaa käden puhaltimen eteen niin tuntuu et kynnet halkeaa.
        uudemmissa vain haaleaa ilmaa. (kaikki autot) heh!
        tosin uudemmalla ajaisin mieluummin...
        ja ei muutu yhtään viileämmäksi ilma vaikka pitää kolmosnopeutta päällä. opel ascona on samanlainen kynsien lohkoja!


      • pekka 2
        jetsoni kirjoitti:

        siis kyllä on nykyautoilla vielä matkaa siihen miten 87 bensa/diesel jetta lämpenee!
        25 pihalla pakkasta ja jos laittaa käden puhaltimen eteen niin tuntuu et kynnet halkeaa.
        uudemmissa vain haaleaa ilmaa. (kaikki autot) heh!
        tosin uudemmalla ajaisin mieluummin...
        ja ei muutu yhtään viileämmäksi ilma vaikka pitää kolmosnopeutta päällä. opel ascona on samanlainen kynsien lohkoja!

        Juuri näin, nykyautoille on tärkeää olla sopiva suurille massoille ja muotivirtauksille.

        Lähes järjestään kaikkien autojen lämmitysteho on huonompi kuin mihin 80-luvulla totuttu. Enää ei tarvi panostaa, käy kaupaksi muutenkin... Ihan samoin myös bensamoottoreilla. Jäähdyttäjään sitä riittää hukattavaksi, mutta hyttiin ei riitä.

        Laittaisin heti sen Eberin Passatiini, jos se jotain auttaisi, siitäkin huolimatta, että näyttää olevan epävarmasti toimiva laite. Varmaankin juuri siksi VW ja Pösö yrittää lämmittää ilmaa sähköllä.....?

        Sama kehitys näkyy tuolla valopuolella, ei sillä väliä, vaikkei näe/näy, kunhan on hyvän näköinen mataline ja huonoine etulamppuineen........

        Asiakkaan tarve on nykybusinessmaailmassa hukassa ja Suomi on marginaalinen markkina-alue. Ja maahantuojan ei tarvi vaatia erillisiä järjestelyjä, kun kaikki johtuu harhaanjohdetusti hyötysuhteesta....?


      • 5-cyl tdi
        Tarkennus kirjoitti:

        On totta, että diesel toimii ilmaylijäämällä, mutta tulee muistaa, että dieselin puristussuhde on kaksinkertainen, eli lämpöä syntyy palamisessa enemmän. Ja tyhjäkäynnillä polttoainetta kuluu reippaasti alle litra tunnissa kun taas bensamoottori vie vähän yli litran.

        Tuota tuota
        kun polttoaineen energiasisältö on luokkaa 10 kWh / l
        (dieselillä pikkuisen enemmän kuin bensalla)
        ei siihen lämmöntuottoon puristussuhteella ole mitään
        merkitystä. Lämmöksi menee tyhjäkäynnillä kaikki
        energia. Se, että dieselkone polttaa aavistuksen vähemmän
        tunnissa kuin bensakone, sen seurausta on tietysti se, että
        lämpöäkin tulee aavistuksen verran vähemmän.
        Suurempi puristussuhde sitten antaa paremman
        hyötysuhteen, kun kampiakselilta otetaan tehoa ulos.


    • Bora

      Eikö kukaan varoittanu? Nykyset turbodieselit etenkin, on sen verta hyvin tehty että hukkalämpöjä ei oikein riitä enään veden lämmitykseen. ATD on vaihtoehto mutta Kyllä mä olen webaston kannalla. Aina saat auton lämpöseksi kun haluat, oli sähkötolppaa lähellä tai ei. Lohkolämmitin lämmittää vaan vettä ympärillään n 500w:n teholla. Webasto taas kierrättää ja lämmittää vettä 5000W:n teholla. Lisäksi se puhaltaa auton omalla puhaltimella sisätilan lämpöiseksi. Viiden asteen pakkasella puolituntia riittää.
      Voit myös pitää sitä ajossa päällä paukkupakkasilla. Itse hommasin vielä kaksisuuntaisen radiokaukosäätimen, jolla pystyn kytkemään webaston toimintaan avomaastossa jopa 600 metrin päästä. Sen asensin itse. Kolmen asetuksen kelloajastinhan siihen kuuluu vakiona.
      Kulutus oli jotaa 0,3-0,5 L/h. Ja tosiaan kun se ei apuvirtaa tarvi. Jos on kyseessä käytetty auto niin muista vaihtaa samalla akku uuteen jotta ei tule yllätyksiä.

      Mun mielestä täkeämpi lisävaruste kun ilmastointi, ehdottomasti..

    • VWTDI74kW

      Bensiinimoottorin hyötysuhde on 30 % ja TDI:n 40 %. Siksi diesel kuluttaa polttoainetta selvästi vähemmän, mutta toisaalta hukkalämpöä, jolla matkustamoa lämmitetään, kehittyy vähemmän. Tätä ongelmaa sitten kompensoidaan dieseleissä erilaisilla lisälämmitysvastuksilla, jotka puolestaan lisäävät polttoaineenkulutusta. Tämä lisäpolttoaineenkulutus syntyy kuitenkin vain silloin, kun lisää energiaa tarvitaan eikä ajon aikana jatkuvasti, kuten bensiinikäyttöisissä moottoreissa tapahtuu.

      • Urkki

        Minulla on Golf -98 vuotinen tdi 66 kW (hukkaporttiturbo). Viedessäni sitä aikoinaan ensimmäisen katsastuksen jälkeiseen uusintatarkastukseen nokipäästöjen takia toimin seuraavasti. Ajoin konttorille mennessä 2:lla ja 3:lla petaali lattiassa muutaman kilometrin ja kävin vielä muutamalla linja-autopysäkillä kaasuttamassa tosissaan. Sen jälkeen konttorille jossa ilman sen kummempia jonottamisia ja odottamisia testattavaksi. Katsastuskonttorin ukko ajoi petaali pohjassa muutaman kerran konttoria ympäri ja taisipa polkaista kaasua muutaman kerran paikallaan seisoessaan. Sen jälkeen varsinaisessa pakokaasutestissä panin merkille;lämpömittari jökötti 90 asteessa koko ajan kuten konttorille tullessa eikä syylärin flekti lähtenyt käyntiin ainakaan siinä pakokaasutestissä. Ko konttorilla sattui olemaan pintalämpömittari( sellainen jolla punainen piste tarkennetaan mitattavaan pintaan ennen lämpötilamittausta)jolla katsastusmiehen kanssa mittasimme lämmöt ylävesiletkusta,syylärin kyljestä sekä sylinterilohkon kyljestä lämpöjen ollessa noin 85 astetta niissä kolmessa paikassa. Säätila oli silloin aurinkoinen kesäpäivä ulkoilman lämpötila 22 astetta varjossa. Eikä se flekti lähtenyt käyntiin tämänkään vuoden leimauksilla. Onkohan tuosta se flektin termostaatti rikki vai onko se syylärin flekti joutokoriste? Ainakin tänä vuonna leimauksilla käydessä sattui siihen päästömittausjonoon farmari Volvo jossa luki peräluukussa TDI ja siinä ainakin se flekti tuntui huutaa möllöttävän täysillä päästötestissä.


      • pakoputkeen
        Urkki kirjoitti:

        Minulla on Golf -98 vuotinen tdi 66 kW (hukkaporttiturbo). Viedessäni sitä aikoinaan ensimmäisen katsastuksen jälkeiseen uusintatarkastukseen nokipäästöjen takia toimin seuraavasti. Ajoin konttorille mennessä 2:lla ja 3:lla petaali lattiassa muutaman kilometrin ja kävin vielä muutamalla linja-autopysäkillä kaasuttamassa tosissaan. Sen jälkeen konttorille jossa ilman sen kummempia jonottamisia ja odottamisia testattavaksi. Katsastuskonttorin ukko ajoi petaali pohjassa muutaman kerran konttoria ympäri ja taisipa polkaista kaasua muutaman kerran paikallaan seisoessaan. Sen jälkeen varsinaisessa pakokaasutestissä panin merkille;lämpömittari jökötti 90 asteessa koko ajan kuten konttorille tullessa eikä syylärin flekti lähtenyt käyntiin ainakaan siinä pakokaasutestissä. Ko konttorilla sattui olemaan pintalämpömittari( sellainen jolla punainen piste tarkennetaan mitattavaan pintaan ennen lämpötilamittausta)jolla katsastusmiehen kanssa mittasimme lämmöt ylävesiletkusta,syylärin kyljestä sekä sylinterilohkon kyljestä lämpöjen ollessa noin 85 astetta niissä kolmessa paikassa. Säätila oli silloin aurinkoinen kesäpäivä ulkoilman lämpötila 22 astetta varjossa. Eikä se flekti lähtenyt käyntiin tämänkään vuoden leimauksilla. Onkohan tuosta se flektin termostaatti rikki vai onko se syylärin flekti joutokoriste? Ainakin tänä vuonna leimauksilla käydessä sattui siihen päästömittausjonoon farmari Volvo jossa luki peräluukussa TDI ja siinä ainakin se flekti tuntui huutaa möllöttävän täysillä päästötestissä.

        Flekti ei käy, ellei ole tarvetta. Siinä Volvossa oli ilmastointi päällä.
        Koska ilmastoinnin kenno on vesikennon etupuolella, on flektin käytävä
        koko ajan, jotta lämpö ei leviäisi vesikennosta ilmastoinnin
        lauhduttimeen. Jos ilmastointi ei ole päällä, ei Volvonkaan
        flekti käy auton ollessa tyhjäkäynnillä. Lämmöt kun karkaavat
        dieselkoneesta pakoputkea pitkin, toisin kuin bensakoneesta.

        Kun auto liikkuu "petaali pohjassa", on syylärin jäähdytysilmavirta paljon
        tehokkaampi pelkästä vauhdin aiheuttamasta paineesta,
        kuin mitä flekti pystyy aikaansaamaan. Miksi siis flekti kävisi.
        Sehän joutuu käymään dieselissä ainoastaan jyrkkiä ylämäkiä hitaasti
        ajettaessa ja peräkärryä vedettäessä.

        Dieselissä kun kone pumppaa tyhjäkäynnilläkin täysiä sylinterillisiä
        kylmää ilmaa, toisin kuin kaasuläpällä kuristetussa bensakoneessa,
        on sen jäähdyttävä vaikutus niin kova, että moottorin lämpötila
        vain laskee tyhjäkäynnillä. Lämpöähän sinänsä
        syntyy kutakuinkin sama määrä, kuin bensakoneessa, 1 l / h,
        eli noin 10 kW. Että se siitä hyötysuhteesta.


      • Näinkö ?
        pakoputkeen kirjoitti:

        Flekti ei käy, ellei ole tarvetta. Siinä Volvossa oli ilmastointi päällä.
        Koska ilmastoinnin kenno on vesikennon etupuolella, on flektin käytävä
        koko ajan, jotta lämpö ei leviäisi vesikennosta ilmastoinnin
        lauhduttimeen. Jos ilmastointi ei ole päällä, ei Volvonkaan
        flekti käy auton ollessa tyhjäkäynnillä. Lämmöt kun karkaavat
        dieselkoneesta pakoputkea pitkin, toisin kuin bensakoneesta.

        Kun auto liikkuu "petaali pohjassa", on syylärin jäähdytysilmavirta paljon
        tehokkaampi pelkästä vauhdin aiheuttamasta paineesta,
        kuin mitä flekti pystyy aikaansaamaan. Miksi siis flekti kävisi.
        Sehän joutuu käymään dieselissä ainoastaan jyrkkiä ylämäkiä hitaasti
        ajettaessa ja peräkärryä vedettäessä.

        Dieselissä kun kone pumppaa tyhjäkäynnilläkin täysiä sylinterillisiä
        kylmää ilmaa, toisin kuin kaasuläpällä kuristetussa bensakoneessa,
        on sen jäähdyttävä vaikutus niin kova, että moottorin lämpötila
        vain laskee tyhjäkäynnillä. Lämpöähän sinänsä
        syntyy kutakuinkin sama määrä, kuin bensakoneessa, 1 l / h,
        eli noin 10 kW. Että se siitä hyötysuhteesta.

        Mutta eikös diesel- ja bensakoneen lämpiämiseroon vaikuta ero sekä hyötysuhteessa että pakokaasujen lämpötilassa ?

        Ja johtuuko yleinen havainto siitä, että kaunpunkiajossa diesel ei tahdo lämmitä mutta maantiellä se lämpenee, juuri tuosta pakokaasutekijästä ? Kaupunkiajossahan ollaan sillä dieseliä jäähdyttävällä tyhjäkäynnillä vähän väliä ?


      • pakoputkeen
        Näinkö ? kirjoitti:

        Mutta eikös diesel- ja bensakoneen lämpiämiseroon vaikuta ero sekä hyötysuhteessa että pakokaasujen lämpötilassa ?

        Ja johtuuko yleinen havainto siitä, että kaunpunkiajossa diesel ei tahdo lämmitä mutta maantiellä se lämpenee, juuri tuosta pakokaasutekijästä ? Kaupunkiajossahan ollaan sillä dieseliä jäähdyttävällä tyhjäkäynnillä vähän väliä ?

        Moottori tuottaa sitä enemmän hukkalämpöä, mitä enemmän se polttaa
        polttoainetta. Koska maantieajossa palaa noin 7 l / h (satasen vauhdissa),
        siitä 60 % hukkalämmöksi = 42 kW teholla tulee lämpöä.
        Siitäkin suuri osa menee pakoputkesta, mutta riittää sitä jo
        kabiiniinkin ja syyläriin.

        (Vertaa: kiuas tyypillisesti 6 kW)


    • petrisa

      Kyllä mulla Passat PWD -00 ainakin lämpiää vielä näillä keleillä.
      Lämmöt nousee 90 asteeseen, se on eri juttu nouseeko riittävän
      nopeasti. Mutta kuitenkin kaupunkiajossa n.10km ajo, ja lämmöt
      normaalit.
      Kyllä sulla on pakko olla jotain vikaa termostaattipuolella.
      Vaihdoitko muuten termostaatin tiivisteen?
      Ja on mulle joskus sattunut uusi viallinen termostaattikin.

    • KJS

      Onko autossa Webasto? Jos on suomiauto niin käsittääkseni pitäisi olla vakiona. Ilman Webastoa ei nykydieselit lämpene. tai sitten pitää olla joku muu lisälämmöntuottokeino, kuten Toyotassa sähkövastukset.

    • Anonyymi

      1.9tdi ja kylmin mahdollinen auto mitä tiedän pikkupyörityksessä. Lämenee 80 nopeudessa 40 km matkalla ja heti kun käännös niin viilenee. Huono talviauto ja talvi alkaa 5 ja alaspäin lämmöstä. Monta vuotta kärsitty ja piina jatkuu vielä korjaten usein milloin mitäkin. Semmoinen on oma autoni 1.9 tdi.

    • Anonyymi

      Aja kesällä
      Talvella toyota

      • Anonyymi

        Juu, Toi ota jos et muuta saa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe