muistu

Lokari

mieleeni kun tossa lauluista oli puhe.
Kukas osaa tähän lauluun lisää, kun multa on unohtunut.
Se on joululaulu jonka olen kuullut joskus kauan sitten joka kuuluu jotenkin näin:
Suutaru Runttisen torpassa siellä ne viettivät suomalaista joulua tyhjennetyt kanisterit ja pulituuri pullot ne keikkuvat joulukuusen oksissa...
Kyllä siinä oli jatkoakin mutta en saa päähäni
sitä jatkoa.
Antakaa kuulua jos joku osais sen, tulis niin hyvin mieleen ne nuoruus joulut,HAHA

Vaikka ei meillä tosin ollut sellaisia jouluja.
Meillä oli joskus liikakin rauhallista minusta.

28

1200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MdK

      minäkin lapsuudessani - ja mikä huvittavinta - kylällämme oli suutari Runttinen.
      Hän puhui kirjakieltä ja sekös savolaisia huvitti.
      Runttinen oli kova ryyppäämään, mutta sadeilmoilla hän teki ahkerasti töitä ja hyvä suutari olikin.
      Kun oli aurinkoinen aamu, venytteli hän torppansa oviaukossa ja sanoi: - On kaunis ilma ryypätä tänään!
      Jos poutaista säätä jatkui, sai tilaamiaan kenkiä odotella.

      Muistuu mieleen yksi toinen "suutarilaulu", se jossa lauletaan:
      "Suutarin torpan pihalla kasvaa
      kaunis pihlajapuu,
      suutarin tyttären aitasta kuuluu
      kuiskaus: I love you.
      Narahtaa porraspuu,
      taivaalla täysikuu..."

      • Liena

        kuullut tuota Lokarin mainitsemaa laulua koskaan, mutta Suutarin tytär on tuttu.

        Taisit vain sekoittaa kaksi laulua yhteen.
        Minulla on nimittäin laulukirjassani tuon Suutarin-sanat ja ne kuuluvat mainitsemassasi paikassa näin:

        Suutarin tyttären pihalla kasvaa
        kaunis pihlajapuu--------------

        Suutarin tyttären pihalta kuuluu
        kuiskaus hiljaa "Eikös juu"------

        Suutarin tyttären aitasta kuuluu
        kuiskaus hiljaa"juu".

        Mutta siitä tehtiin käännös jossa vaihdettiin Suutarin tytär, muistaakseni , keisarin tyttäreksi.
        Ja siinä käännöksessä tietenkin keisarin tytär osasi kieliä, ja hän kuiskaili: I love you.

        Kyselin siipaltani muistaako hän tuosta käännöstekstistä enemmän sanoja , mutta hän ei sanonut kuulleensa ikinä koko laulua.

        Joka tapauksessa se ei ollut aitta , se hänen nukkumispaikkansa, liekö ollut kammari---en todellakaan muista enempää.


      • MdK

        tuo edellinen laulu onkin Suutarin tyttären pihalla, Reino Helismaan tekemä klassikko.


      • Liena
        MdK kirjoitti:

        tuo edellinen laulu onkin Suutarin tyttären pihalla, Reino Helismaan tekemä klassikko.

        päästä samoihin häihin, kun noin yht'aikaisesti kirjoituksemme esiin tulivat.

        Ninhan sitä sanottiin joskus , jos saman aikaisesti puhui samasta asiasta.


      • Lokari
        MdK kirjoitti:

        tuo edellinen laulu onkin Suutarin tyttären pihalla, Reino Helismaan tekemä klassikko.

        minä sen suutarintyttären muistan. Siinä alkuperäisessä oli mainittu kylänkin nimi.
        Palojärveltä haikea hanurin soitto hetkeksi vaimentuu. Se piti kuulemani mukaan poistaa kun se stytär moitti että hänestä tehtiin pilaa...
        Tai oliko se pilkkaa.
        No se toinen oliki konsulin tyttären salonkista kuuluu....
        Mutta tämä jota kysyin on koko vanha koska kuulin sen ihan pikkupoikana, paljon ennen talvi sotaa.
        Eihän sen kanssa niin mitään väliä ole vaikka en muistakaan, tuli vaan jotenkin mieleeni ja ajattelin kysyä jos joku muistais.
        Ai niin onhan siinä alkuperäisessä suutarin tyttären laulussa kolmannetkin sanat , kuten melkein jokaisessa laulussa on ne "härskimmät".
        En kuitenkaan kirjoita niitä tähän , Voitas vaikka poistaa koko juttu, jos se sanat pistäsin.


      • MdK
        Liena kirjoitti:

        päästä samoihin häihin, kun noin yht'aikaisesti kirjoituksemme esiin tulivat.

        Ninhan sitä sanottiin joskus , jos saman aikaisesti puhui samasta asiasta.

        olisihan se hauskaa, Liena! Mutta kuinkas se toteutuisi?
        Minulla on poika, joka on vapaa. Onko sinulla vapaata tytärtä?


      • Liena
        MdK kirjoitti:

        olisihan se hauskaa, Liena! Mutta kuinkas se toteutuisi?
        Minulla on poika, joka on vapaa. Onko sinulla vapaata tytärtä?

        Mutta onhan täällä palstalla noita vapaita ukkoja, ja luultavasti naisiakin, jos vaikka heistä jotkut löytäsivät toisensa ja järjestäisivät komeat häät meille kaikille.

        Ei ole vapaata tytärtä minulla, poika olisi kyllä, mutta hänkin seurustelee, vaikka en omakohtaisesti usko siitä mitään enempää kehittyvän.


      • Doublejuu
        Lokari kirjoitti:

        minä sen suutarintyttären muistan. Siinä alkuperäisessä oli mainittu kylänkin nimi.
        Palojärveltä haikea hanurin soitto hetkeksi vaimentuu. Se piti kuulemani mukaan poistaa kun se stytär moitti että hänestä tehtiin pilaa...
        Tai oliko se pilkkaa.
        No se toinen oliki konsulin tyttären salonkista kuuluu....
        Mutta tämä jota kysyin on koko vanha koska kuulin sen ihan pikkupoikana, paljon ennen talvi sotaa.
        Eihän sen kanssa niin mitään väliä ole vaikka en muistakaan, tuli vaan jotenkin mieleeni ja ajattelin kysyä jos joku muistais.
        Ai niin onhan siinä alkuperäisessä suutarin tyttären laulussa kolmannetkin sanat , kuten melkein jokaisessa laulussa on ne "härskimmät".
        En kuitenkaan kirjoita niitä tähän , Voitas vaikka poistaa koko juttu, jos se sanat pistäsin.

        En muista aivan tarkkaan, mutta suunnilleen:

        "Konsulin tyttären pihalla kasvaa kaunis jalavapuu,
        konsulin tyttären pihalle paistaa keltainen täysikuu,
        ... ,
        narahtaa porraspuu,
        konsulin tyttären aitasta kuuluu hiljaa doublejuu."


      • Anonyymi
        Liena kirjoitti:

        kuullut tuota Lokarin mainitsemaa laulua koskaan, mutta Suutarin tytär on tuttu.

        Taisit vain sekoittaa kaksi laulua yhteen.
        Minulla on nimittäin laulukirjassani tuon Suutarin-sanat ja ne kuuluvat mainitsemassasi paikassa näin:

        Suutarin tyttären pihalla kasvaa
        kaunis pihlajapuu--------------

        Suutarin tyttären pihalta kuuluu
        kuiskaus hiljaa "Eikös juu"------

        Suutarin tyttären aitasta kuuluu
        kuiskaus hiljaa"juu".

        Mutta siitä tehtiin käännös jossa vaihdettiin Suutarin tytär, muistaakseni , keisarin tyttäreksi.
        Ja siinä käännöksessä tietenkin keisarin tytär osasi kieliä, ja hän kuiskaili: I love you.

        Kyselin siipaltani muistaako hän tuosta käännöstekstistä enemmän sanoja , mutta hän ei sanonut kuulleensa ikinä koko laulua.

        Joka tapauksessa se ei ollut aitta , se hänen nukkumispaikkansa, liekö ollut kammari---en todellakaan muista enempää.

        Sitä ei saanut radiossa soittaa Paasikiven aikaan , Alli kun oli suutarin tytär :D


      • Anonyymi
        MdK kirjoitti:

        tuo edellinen laulu onkin Suutarin tyttären pihalla, Reino Helismaan tekemä klassikko.

        Oli aikoinaan esityskiellossa ylellä.


    • señora lyyli

      mukava lokari ko ilmestyit taas palstalle,sinnuu myö tytöt jo kaipailtii;)

      en ole miekää kuullut tuota laulua,miltähän kulmilta sie oot kotosin jospa sitä laulettii niil nurkilla.;)

      suutarin tyttären olen kuullu,en varmaks sano mutta saattaa minul olla levykii,kohan pääsen tuonne vinttiin kolluumaa ,niin siel on niitä äänilevyjä jo 40 luvulta.sitä en tiiä missä kunnossa ko vintti on kylmä ja on olleet siel vuoskymmenii.

      suutarin tyttären uutta versioo en oo kuullu,tai en muista.mutta suutarin tytär kiellettii soittamasta,ko ol niin rienaava laulu tyttärestä. niin häveliäitä oltii siihe aikaa:)ja aatteles mist kaikest nykyää lauletaa.

      minkälaises kohtaa sie asut siel ameriikassa,onkos sinulla talvee ja lunta.vai saatko vaa nauttii aurinkosta.:)

      myö ko ei meinata millää saaha lunta. nyt kyllä sato mutta tuo on niin märän tuntusta että pyssyyköhän maassa.

      tääl on pikkujoulu juhla aika meneillää,kai sie tiiät ne juhlat.siel ameriikassa ei vissii pikkujouluu tunneta.

      minulkii on 29 päivä eläkeläisten talol juhlat. sinne yritän väsätä puhheen tapasta pikkujoulusta.

      et satu tietämään vitsii joulusta ko oot tuommonen huumori mies,niin sinult saattas löytyy,mut sen pitäs olla semmonen että vois kertoo "hienommallekkii" rouville;)
      hyvää jatkoa ,heippa

      • Liena

        Netistä tuollaisen jouluvitsin. Onhan siellä niitä tosin muitakin.


        Tohtorin joulu meni pilalle kun viemäri tukkeutui. Hän soitti putkimiehelle ja pyysi tätä apuun.
        - Mutta nythän on jouluaatto, esteli putkimies.
        - Entä sitten? Jos te sairastutte, minä tulen heti
        välittämättä siitä, mikä on päivä tai kellonaika.
        Putkimies tuli puolen tunnin kuluttua, tiputti viemäriin
        pari pientä tablettia ja sanoi:
        - Jollei se noista parane, soittakaa uudestaan pyhien jälkeen.


      • Lokari

        tääläkin niitä pikkujouluja on , täkäläinen Suomi kerhokin pitää 13 päivä joulukuuta.
        Siellä on myyjäiset ja vähä ohjelmaa ruoka ja tietysti puuro.
        Sitä lunta en erikoisemmin haluakaan , mutta sitäkin löytyy tuolta vuorilta. Noin 2-3 tunnin ajomatkan päästä.
        Joskus kattelen takapihaltani lumisia vuoria, ei tosin joka vuosikaan, siellä lunta ole.Tämä Californiaon ihan mukava paikka asua ei ole kun tämä talvinen sate kausi joka alkaa vähä ennen joulua ja kestää huhtikuun loppu päiviin asti.
        Sitä vitsiä en kyllä voi kertoa kun joka tuli mieleeni ensiksi, on vähä sellainen "härski".
        Ei sitä voi naisille kerrottavaksi antaa, mies vois kertoo vaikka naisia oliskin kuulijoina.


    • MdK

      ettei isäni enää elä. Hän osasi tuon Runttis-laulun vielä vanhanakin.

      • Lokari

        enään muistavan.Olis vissiin pitänyt kysyä 30-40 vuotta sitten .
        Silloin olis joku varmaan senkin laulun muistanut.
        Minusta huumorilaulu ehkä vähä sellaine pieni pilkkakin mukana,kiitos kuitenkin kaikille jotka vaivaantui vastaamaan.
        Terv; Lokari.


      • Lokari
        Lokari kirjoitti:

        enään muistavan.Olis vissiin pitänyt kysyä 30-40 vuotta sitten .
        Silloin olis joku varmaan senkin laulun muistanut.
        Minusta huumorilaulu ehkä vähä sellaine pieni pilkkakin mukana,kiitos kuitenkin kaikille jotka vaivaantui vastaamaan.
        Terv; Lokari.

        Kyllä tämä laulu on ollut yleinen koko Suomessa .
        Koska tänään puhuin entisen naapurini kanssa ja hän sanoi muistavansa laulun .
        Ei se ollut vaan mun kotopaikkakunnan lauluja koska tämä nainen on karjalaisia ja munn koto kulmilta on sinne pitkä matka.
        Joten se on ollut noin yli Suomen tuttu laulu, vanha kylläkin koska tämä mun entinen naapuri on
        minua yli 10 vuotta vanhempi ja hän sanoi sen kuulleensa jo pikku tyttönä.
        Olis mulla yksi vitsi7 tai paremminkin arvoitus
        Lyylille sinne pikku joulu juhlaan:
        Miksi niillä toisilla poroilla on ruskea nenä/kuono , kun petteri punakuonolla on punainen?
        No sen takia kun niillä toisilla on huonommat jarrut.Tääkin on kyllä aika vanha , mutta en saa päähäni mitään uutta ...
        Jos tulee uusia mieleen pistän tuleen tähän jatkoksi.


      • señora lyyli
        Lokari kirjoitti:

        Kyllä tämä laulu on ollut yleinen koko Suomessa .
        Koska tänään puhuin entisen naapurini kanssa ja hän sanoi muistavansa laulun .
        Ei se ollut vaan mun kotopaikkakunnan lauluja koska tämä nainen on karjalaisia ja munn koto kulmilta on sinne pitkä matka.
        Joten se on ollut noin yli Suomen tuttu laulu, vanha kylläkin koska tämä mun entinen naapuri on
        minua yli 10 vuotta vanhempi ja hän sanoi sen kuulleensa jo pikku tyttönä.
        Olis mulla yksi vitsi7 tai paremminkin arvoitus
        Lyylille sinne pikku joulu juhlaan:
        Miksi niillä toisilla poroilla on ruskea nenä/kuono , kun petteri punakuonolla on punainen?
        No sen takia kun niillä toisilla on huonommat jarrut.Tääkin on kyllä aika vanha , mutta en saa päähäni mitään uutta ...
        Jos tulee uusia mieleen pistän tuleen tähän jatkoksi.

        kiitos vitsistä,tuon voip hyvin kertoo hienoillekkii rouville,sujautan sen vällii semmosee kohtaa missä kohtaa puhun joulupukin asuma paikasta ,niin siihehän se soppii.

        mie en oikee semmosta tärkeetä ja vakavaa puhetta voi pittää,sitä ko ei oteta kuitenkaa vakavasti.siihe on pakko panna huumorii vällii,et itestäkkii tuntuu asias olevan naurun aihetta, ko monast siel nauretaa vaik en oo mittää huumorii ees viljelly .

        toiset ihmiset on sen sorttisii ,että puhhuu hyö vaik mite tärkeestä asiasta niin se kuitataa et tuo taas höpöttää joutavii.

        mie oon just sitä sorttii,saattahan se johtuu puhe tavastkii ja ehkä siit ko oon pien kasvunen,tai niist yhessä. en mie oo sellanen lyhyt kusvunen mikä on sairaus. oon vaa jäänt lyhyeks niinko useempi siihe aikaa eläneet.

        enne ihmiset ol lyhyempii ko nykyää. minul ko tehhää tätä remonttii paraikaa, niin työmiehet ehdotti et nostetaa oviaukkoja ne ko on niin matalalla.niist ko heist kukkaa ei kävele suorana läpi.

        mie en sais valmiita oviikaa ko nämä väliovet on
        matalii ja levveitä. jalmari on tehny kaikki ite ja vaik hää oli pitkä 180 senttimetriä joka oli harvinaisenpaa ,niin hää kuitenkii teki oviaukot ajan henkee.

        ihmiset ol lyhyvii ja lihavii siks minun ovi aukot on levveenpii ja matalii ko stantartit ovet.
        sanoin et pannaa ne uusiks niin ko nykyää,nyt myö joutaan teettämää uuvet ovet,ko entiset ei passaa.mut on tääl hyvä puuseppä kylällä.

        tänä päivän ko katsoo nuorisoo hyö on tosiaan pitkiä,aatella että ihmisen muotokii muuttuu sadassa vuuessa. ruuasta se varmaa johtuu.

        sie muistat paljo noita vanhoja lauluja,taiat olla laulumiehii;)ehkä mie tuntisinkin jos kuulisin nuotin,monast sanat unohtuu,vaik laulu voip olla tuttukin.

        se on mukava ko mies laulaa,siehä voit hurmata nykyää serenaatilla tyttöjä,niist myö niin kovast tykätää.;)

        minul ikävä jalmarii on jo laantunut ,kai se pittääkin 13 vuuessa.mutta se mitä mie kaipaan on ne meiän musiikki hetket mitä piettii viikonloppusin.se ol ko enne televisios ol ohjelma ,sunnuntain kahvi konsertti.;)

        mie opin soittamaa muutamii marsseja pianolla ja niitä myö soteltii,ne oli jalmarin lempimusiikkii.

        ko oltii aikamme soitettu marsseja, sitte mäntii kevyempää enenpi minun makkuun kansanlauluihin.ja joskus tanssimusiikkii.

        jalmarilla oli kaunis ääni ,laulo virsiä joskus kirkonmenoissa ko isänsä ol pastori.
        monast istuin kiikkutuolis puol torkuksissa kuuntelin ko hää mandolliinil soitti ja laulo,se oli ko olis ollu jossain helläs hoivas musiikin säestyksellä. niitä hetkii minul on välil niin ikävä, et oikee rinnast puristaa.

        hyvää jatko sinulle sinne kaukasee maahan,sie oot mukava mies,toivon et ehit poiketa ain täälläkii, vaik siel ameriikassaa on varmaa elämän meno vilkasta. heippa


      • Lpkari
        señora lyyli kirjoitti:

        kiitos vitsistä,tuon voip hyvin kertoo hienoillekkii rouville,sujautan sen vällii semmosee kohtaa missä kohtaa puhun joulupukin asuma paikasta ,niin siihehän se soppii.

        mie en oikee semmosta tärkeetä ja vakavaa puhetta voi pittää,sitä ko ei oteta kuitenkaa vakavasti.siihe on pakko panna huumorii vällii,et itestäkkii tuntuu asias olevan naurun aihetta, ko monast siel nauretaa vaik en oo mittää huumorii ees viljelly .

        toiset ihmiset on sen sorttisii ,että puhhuu hyö vaik mite tärkeestä asiasta niin se kuitataa et tuo taas höpöttää joutavii.

        mie oon just sitä sorttii,saattahan se johtuu puhe tavastkii ja ehkä siit ko oon pien kasvunen,tai niist yhessä. en mie oo sellanen lyhyt kusvunen mikä on sairaus. oon vaa jäänt lyhyeks niinko useempi siihe aikaa eläneet.

        enne ihmiset ol lyhyempii ko nykyää. minul ko tehhää tätä remonttii paraikaa, niin työmiehet ehdotti et nostetaa oviaukkoja ne ko on niin matalalla.niist ko heist kukkaa ei kävele suorana läpi.

        mie en sais valmiita oviikaa ko nämä väliovet on
        matalii ja levveitä. jalmari on tehny kaikki ite ja vaik hää oli pitkä 180 senttimetriä joka oli harvinaisenpaa ,niin hää kuitenkii teki oviaukot ajan henkee.

        ihmiset ol lyhyvii ja lihavii siks minun ovi aukot on levveenpii ja matalii ko stantartit ovet.
        sanoin et pannaa ne uusiks niin ko nykyää,nyt myö joutaan teettämää uuvet ovet,ko entiset ei passaa.mut on tääl hyvä puuseppä kylällä.

        tänä päivän ko katsoo nuorisoo hyö on tosiaan pitkiä,aatella että ihmisen muotokii muuttuu sadassa vuuessa. ruuasta se varmaa johtuu.

        sie muistat paljo noita vanhoja lauluja,taiat olla laulumiehii;)ehkä mie tuntisinkin jos kuulisin nuotin,monast sanat unohtuu,vaik laulu voip olla tuttukin.

        se on mukava ko mies laulaa,siehä voit hurmata nykyää serenaatilla tyttöjä,niist myö niin kovast tykätää.;)

        minul ikävä jalmarii on jo laantunut ,kai se pittääkin 13 vuuessa.mutta se mitä mie kaipaan on ne meiän musiikki hetket mitä piettii viikonloppusin.se ol ko enne televisios ol ohjelma ,sunnuntain kahvi konsertti.;)

        mie opin soittamaa muutamii marsseja pianolla ja niitä myö soteltii,ne oli jalmarin lempimusiikkii.

        ko oltii aikamme soitettu marsseja, sitte mäntii kevyempää enenpi minun makkuun kansanlauluihin.ja joskus tanssimusiikkii.

        jalmarilla oli kaunis ääni ,laulo virsiä joskus kirkonmenoissa ko isänsä ol pastori.
        monast istuin kiikkutuolis puol torkuksissa kuuntelin ko hää mandolliinil soitti ja laulo,se oli ko olis ollu jossain helläs hoivas musiikin säestyksellä. niitä hetkii minul on välil niin ikävä, et oikee rinnast puristaa.

        hyvää jatko sinulle sinne kaukasee maahan,sie oot mukava mies,toivon et ehit poiketa ain täälläkii, vaik siel ameriikassaa on varmaa elämän meno vilkasta. heippa

        En minä ole laulumiehiä olenkaan , kun ei ole ääntä, tai kyllä ääntä on mutta se rikkoontuu kun tulee kurkustani ulos.
        Sitä ei sikakaan kiljumatta kuuntele. HAHA
        Siksi en laula en pikku humalassakaan ja niitä isoja ei ole tullut pitkiin aikoihin harrastettua.
        Hyvää pikkujoulua kaikille.
        Toivottaa Lokari.


    • että silleen

      Laulu suutarin tyttärestä on eri laulu kuin laulu suutari Runttisesta. Jälkimmäinen alkaa näin: Suutari Runttisen torpassa siellä vietimme suomalaista joulua. Kaunis oli katsella, kun kuusikin pieni loisteli suutarin boksissa ...

    • Jk8

      Joulu tai joulunvietto Runttisen torpassa on tuo kappqle

      • syöksykierteinen.k

        Olet taitava linkittäjä Halla-ahon äänestäjä. Siitä kehaiset ettet ole mimosanherkkä hipiäinen jos joku vaikka runttaa rumastikin kirjoittaja-henkilöäsi.
        Kekkosen lauluääni on aikonaan ollut hyvä, mutta tuo vanhan miehen ääni ei kipeitä korviani kylläkään ilahuta.

        Jos jonkun henkilön itsetunto on kovin heiveröinen, hän nettikirjoittajana kokee kipeänä kirjoituksensa arvostelun. Haittaa tuo itteänikin. Siks en turhia provoile.


    • Anonyymi

      Minäkään en muista kokonaan, mutta tässä mitä muistan.
      Vuosia on kulunut, kun reissailin vielä, pohjolassa lähempänä Oulua, suutari Runttisen torpassa siellä me vietimme suomalaista joulua. Hauska oli olla, kun kuusi niin pieni loisteli suutarin poksissa, pulituuri putelit ja tyhjennetyt kanisterit riippuivat joulukuusen oksilla. ( Välistä puttuu säkeistöjä) Suutari ei ollut mieheksi natku, kaikihan kyllä sen tiesivät, kuusen otti latvasta ja peräpäällä hutki niin viimeiset vieraatkin lähdön sai.

      • Anonyymi

        (alku hukassa)
        Ja se räätäli lähenteli suutarin akkaa
        aivan kuin aikoisi teurastaa.
        Ja siitä sai suutari aihetta riitaan ja vaati hänet pois koko seurasta.

        Ja kyllä se suutari oli eri sutki,
        naapurin väkihän sen tietää kai:
        kun kuusen otti latvasta ja tyvipäällä hutki
        niin viimeinen vieraskin lähtönsä sai.


    • Anonyymi

      Miksi joku kaivaa oman? ikiaikaisen ketjunsa? Jo on.

    • Anonyymi

      Järkevämpihän tämä on kuin iltiksestä jatkuvasti kopioidut aloitukset.

      • Anonyymi

        Menneisyydessäkö pitäisi muhia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menneisyydessäkö pitäisi muhia?

        Useimmat on nykyään jo menneisyyden portilla,eikä iltiksen toistot ketään uudista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe