Chihuahuaa harkitsemassa...

jeniitttsss

Hei!

Olen jo pitkään harkinnut, että hankkisin Chihuahuan. Nyt kävin viikonloppuna koiranäyttelyssä ja ihastuin vielä enemmän chihuahuaan. Itselläni ei varsinaisesti chihuahuista ole kokemusta mutta monesta muusta rodusta (sekä pienestä, että isosta) on.

Minulla onkin siis pari kysymystä.

Onko uroksen ja naaraan luonteessa jotain eroa? Kunpi olisi suositeltavampi ottaa näin "aloittelijalle"?

Minkä hintaisia Chihuahuat noin suunnilleen ovat? Ei sillä, että hinta ratkaisisi kaiken, mutta näin ihan mielenkiinnosta kysyn.

Pitäisikö huomioida jotain erityisesti, kun ottaa chihuahuan?

Tämä on vaivannut minua pitkään, palelevatko chihuahuat talvella? Onko suositeltavaa pitää niillä silloin jotain "takkia" päällä?

Ja onko määritelty, että kuinka pitkiä lenkkejä chihuahuan kanssa voi mennä, vai onko ihan yksilöllistä?

-kiitos jos jaksaisitte edes johonkin vastata- :)

5

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....
    • T&P

      Itselläni on sekä uros, että naaras chihu. Erot on varmasti tosi yksilöllisiä, mutta tässä on meidän koirien välisiä eroja:
      Naaraan kanssa minulla on ihan selvästi läheisemät välit, se kaipaa enemmän huomiota ja hellyyttä ja läheisyyttä,oikeastaan se on minussa tosi kiinni ja sen huomaa selvästi, että olen sille maailman tärkein asia. Meidän narttu on urosta kärttyisempi, rauhallisempi ja arempi, yhden ihmisen koira
      Uros viihtyy narttua enemmän omissa oloissaan eikä ole yhtä läheisriippuvainen. se on kaikkien kaveri,utelias ja lempeä.
      Molemmat on tosi kilttejä ja aivan ihania!:)

      Itse pidän ehkä enemmän nartun olemuksesta, se on ollut tosi helppo, kun on ollut minussa niin kiinni, ettei ole koskaan uskaltanut lähteä minusta kauas ja muutenkin tekee aina minun mielikseni, vaikkeivat chihut yleensä ole kovin miellyttämisen haluisia. Mutta kannattaa miettiä minkä luontoisen koiran haluaa ja valita sen mukaan esim. rauhallinen tai rasavilli pentu..

      Kyllä ne palelee talvella. Itse uskon, että jos niitä ei totuta vaatteisiin niin ne kestää kylmää paremmin. Lyhytkarvaisella pidän helpommin villapaitaa kovalla tuulella ja pakkasella, mutta pitkäkarvainen tarkenee paremmin. Tassut ainakin meidän chihuilla paleltuu jo alle 10 asteen pakkasella, että sillon käydään vaan nopeasti pyörähtämässä pissalla. Yleensä kovalla pakkasella joudun kantamaan takaisin sisälle, koska tassuja alkaa niin pian palella.
      Voihan niille opettaa tossujen pitämistä, mutta meillä vaan ei koirat tottunut niihin, niin en sitten ole enää viitsinyt kiusata.

      rekisteröity chihu maksaa n. 1200-2800€, nartut on yleensä kalliimpia

      Chihut jaksaa käydä pitkilläkin lenkeillä. (tietenkin, jos koiraa ei ole koskaan lenkillä käytetty niin kunto voi olla niin huono ettei jaksa, mutta tämähän koskee ihan kaikkia koiria ja on siis todella väärin) On todella väärä yleinen olettamus, ettei chihua tarvisi käyttää lenkillä, tai että sille riittäisi pelkät pikku pissalenkit! Jokapäivä n. tunnin lenkki on koiralle kuin koiralle äärimmäisen tärkeää!

      Minä en ainakaan ole muistaakseni ottanut mitään erityistä huomioon chihujani hankkiessa..Se vaan että pitää muistaa olla hirveän varovainen, koska ne on niin pieniä. niin ja niille ominaisista sairauksista kannattaa ottaa selvää, ettei tule yllätyksenä..esim.polvivaivat, jotka ovat todella yleisiä

    • MIMICHIHU

      Tytöt tuntuvat olevan kaikissa roduissa niitä helpompia ensikoiria. Pojilla on usein turhaa pullisteluntarvetta ja hormonien aiheuttamaa koohotusta.
      Chihun tärinä ei aina ole palelemista vaan usein jännittyneisyyttä. Pukeminen on totuttamisesta ja omistajan asenteista kiinni.
      Kaikki koirat rakastavat kuljeskelua lauman (sinun) kanssasi eikä chihu tee poikkeusta.

      • pikkuruinen

        Minulla on uros ja on arka ja läheisriippuvainen joten ei aina ole narttujen juttu vaan myös joidenkin arkojen urosten.Jokainen on yksilö.


    • agua

      jos on enemmän kun 5 astetta pakkasta, ni tossut ja takki päälle mille vaa koiralle!!
      Nehä jäätyy ilman mitään.

      Urheileville koirille vois ennen ja jälkeen urheilun laittaa 5 asteen paikoillaki takin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe