bipolaarinen ja kilpirauhasen vajaatoiminta

samassa paketissa

niin,eli jostain olen lukenut että kaksisuuntainen mielialahäiriö olisi yhteydessä kilpirauhasen vajaatoimintaan. itselläni vajaatoiminta nyt verikokeilla todettu, ja psykiatrian puolelle on varattu aika, koska myös epäillään kaksisuuntaista.
aika hämmentynyt olo kaikenkaikkiaan, kun tuntee itsensä näin krempaksi vaikka olen vasta kahdenkymmenenviiden..
päivässäkin saattaa mielialat vaihdella hetkittäin,tai sitten kestää masennusta muutaman päivän, ja sitten taas joku asia antaa piritysruiskeen jolloin hetken jaksaa painaa ja on hyvällä tuulella. nyt on mennyt koko viikko maatessa vaan neljän seinän sisällä, ei vaan yksinkertaisesti saa itsestään ponnistettua niin paljon energiaa että tekisi mitään. ulos olisi kiva mennä auringon paisteeseen, mutta kun ei vaan jaksa/huvita. haaveilen päivät pitkät siitä, että olin aktiivinen iloinen ihminen joka käy töissä, harrastaa ja on sosiaalinen. mutta voimavarat eivät todellakaan riitä. ja sitten alkaakin masentaa koska olen niin huono,laiska,saamaton,yksinäinen. :(
kumppani minulla on,mutta en usko että hän täysin ymmärtää tilannettani ja sitä mitä tunnen sisälläni. aistin hänen pitävän minua vätyksenä joka voivottelee oma surkeuttaan,vaikka en niin teekään vaan olen omissa oloissani. tänään hän totesikin vain että nuori ihminen, mutta sairauksia yhtä paljon kun kahdeksankymppisellä.
sepä olikin lohdullista kuulla.. :(

kohtalontovereita?

7

2039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiminta on

      autoim. sairaus eikä mitenkään sen kummosemmin kytköksissä bipouteen.

    • Oinaski

      Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvinä oireina on juuri mm.vetämättömyys ja siitä johtuvat masennuksen oireet.Muitakin oireita kyllä on.Kilpirauhasen vajaatoiminta ei sulje pois kaksisuuntaisen mielialahäiriön mahdollisuutta.Ensin kai ne kilpirauhasarvot täytyisi saada kohdalleen.

      • mmm

        Minulla on nuo kummatkin ja niihin lääkkeet.
        Lisäriemuna on diabetes ja korkea verenpaine ja kolesteroli.

        Mieliala pysyy jatkuvasti masennuksen puolella. Ulko-ovesta ulos lähteminen on rankkaa.

        Onneksi ei ole enää lääkkeiden ansiosta sitä rikkiraastavaa kauheaa tuskaa enää.

        Nukkumaan mennessä ajatukset alkavat pyöriä tuhatta ja sataa...
        Onneksi lääkäri on määrännyt nukahdustabletit.

        Takana on paljon muuttoja ja pari kertaa Ruotsissakin asuttu ja muutama rikki mennyt avioliitto. Ikää on jo yli 60v.
        Jokaisesta tylsästä päivästä olen kiitollinen.


      • tirehtööri
        mmm kirjoitti:

        Minulla on nuo kummatkin ja niihin lääkkeet.
        Lisäriemuna on diabetes ja korkea verenpaine ja kolesteroli.

        Mieliala pysyy jatkuvasti masennuksen puolella. Ulko-ovesta ulos lähteminen on rankkaa.

        Onneksi ei ole enää lääkkeiden ansiosta sitä rikkiraastavaa kauheaa tuskaa enää.

        Nukkumaan mennessä ajatukset alkavat pyöriä tuhatta ja sataa...
        Onneksi lääkäri on määrännyt nukahdustabletit.

        Takana on paljon muuttoja ja pari kertaa Ruotsissakin asuttu ja muutama rikki mennyt avioliitto. Ikää on jo yli 60v.
        Jokaisesta tylsästä päivästä olen kiitollinen.

        Kohtalotovereita näköjään on.. mulla myös kaksisuuntainen ja kilp. Vajis.. mut muijaa ei ole, elikkä vielä paskemmassa jamassa


    • firestarter2

      Heippaus! Olin juuri osastolla tarkkailussa vuorokauden hankalan unettomuuden takia jota nyt on kestänyt parisen kuukautta. Nukun vuorokaudessa 1-3 tuntia, mutta oloni on kuitenkin päivisin hyvin virkeä ja touhukas. Lääkärini väläytti mahdollisuutta kaksisuuntaisesta ja passitti samaten kilpirauhaskokeeseen. Edelliset kilppariarvot on otettu vuosi sitten jolloin oli hieman vajaatoimintaa. Mitään lääkitystä ei silloin aloitettu.

      Olen kärsinyt vaikean masennuksen josta toivun par-aikaa. Siitä ollaan onneksi jo voiton puolella hyvinkin hyvän lääkityksen (Efexor ja Abilify) ja terapiakäyntien ansiosta. Syön Efexoria 225mg per päivä ja nyt lääkäri halusikin, että lasken annosta 150mg, koska Efexor voi kuulema aktivoida liikaa ja aiheuttaa manian oireita. Abilify ollaan laskettu jo puoleen tablettiin, koska sekin on aktivoiva lääke.

      En usko, että sairastan kaksisuuntaista, mutta olen mielenkiinnolla lueskellut tätä palstaa ja katsellut netistä kaksisuuntaisen oireistoa. Osa oireista sopii itselleni ja osa ei. Tosin googlettamalla saa kyllä itselleen vaikka minkä taudin jos vaan haluaa :) Kuitenkin samastuin noihin kaksisuuntaisen vauhtijaksoihin jotenkin. Olen opiskeluaikoinani, joista on jo reilu 10 vuotta, ollut hyvinkin menevä ja aktiivinen. Alkoholia kului ja bilettämään oli päästävä. Tuhlasin rahaa mitä ihmeellisimpiin asioihin vaikka opiskelijabudjetilla moiseen ei olisi ollutkaan varaa. Sitten elämä pyörähti ihan kallelleen, eli aloin eristäytymään ulkomaailmasta ja kärsin hankalista epäluuloista muita ihmisiä kohtaan. En esim. uskaltanut pitää verhoja auki päivällä kun luulin, että joku vakoilee minua ulkona. Mieli siis pyörähti ihan päinvastaiseen kun se oli ennen ollut. Aktiivisesti menijästä tulikin hyvin passiivinen ja pelokas. En kuitenkaan mielestäni kärsinyt vielä silloin masennuksesta.

    • *WInk *WInk

      sekä venlafaksiinin että aripipratsolin tiedetään aiheuttavan maanisuutta sekä depressiota. esim. venlafaksiini on mdma:n eli ekstaasin sukulaisaine.

    • firestarter2

      Joo, tuo on varmasti totta Efexorista ja Abilifystä, että voivat aiheuttaa maanisuutta. Lääkäri ehdottikin Efexorin purkamista ja tilalle vaikka Lamictalia, joka auttaisi masennusoireisiin ja tasaisi mieltä paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe