Työkalu rannekellon avaamiseen?

kellosepänoppipoika

Olen tottunut vaihtamaan aikaisempiin kelloihini paristot itse, mutta uusimmassa rannekellossani on takalevyssä kuusi koloa joihin pitäisi kai olla jokin erikoistyökalu millä tuon saa väännettyä auki. Mikä on tuon työkalun nimi ja mistä sellaisen voi ostaa?

73

14437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tampijo

      Aukenee yhdestä kolosta vastapäivään kiertämällä, vaikkapa ihan meisselin kärjellä.

    • clas_ohlson
    • Vesitiivistä ei kannata avata itse, sillä paristonvaihdon jälkeen kello ei ole enää vesitiivis.

      • Kurt Klaus

        Hiki tekee kellostasi selvää melko nopeasti kun pilaat tiiviyden itsetoimisesti. Onko kellosi arvokaskin? Halpiksella voit huoletta hajoitella sepä taitoja, eipä mene paljon rahaa haaskuuseen.


      • Miten oli?

        Paristonvaihdon jälkeen kello ei ole enää vesitiivis? Enpä kyllä ole moista kuullut.


      • Miten oli? kirjoitti:

        Paristonvaihdon jälkeen kello ei ole enää vesitiivis? Enpä kyllä ole moista kuullut.

        Jos avaat itse kellosi, niin kellon vesitiiviyteen ei ole enää luottamista.
        Tee-se-itse huollettut kellot ovat myös kalliimpia korjattavia, kuin sellaiset mihin ei ole "itseoppinut" päässyt mälväämään.


      • Selkisi
        Duke.of.America kirjoitti:

        Jos avaat itse kellosi, niin kellon vesitiiviyteen ei ole enää luottamista.
        Tee-se-itse huollettut kellot ovat myös kalliimpia korjattavia, kuin sellaiset mihin ei ole "itseoppinut" päässyt mälväämään.

        Viestistäsi vain sai sen käsityksen, että vesitiiviiseen kelloon ei voi vaihtaa ollenkaan paristoa, että se olisi vaihdon jälkeen vielä tiivis.


    • ebaysta

      Saksan ebayssa on todella halpaan hintaan kellosepän työkalusettejä, joissa on kaikki tarvittavat työkalut, myös tuo jota kyselet.

      Sinne vaan ostoksille, ei tarvitse maksaa suomen kellosepille, itse olen tehnyt kaikki työt itse. Hommasin vielä suurennuslasiluupin silmääni nyt näen hyvin kellon koneiston pienimmätkin yksityiskohdat.

      sitäpaitsi, hyvät vanhat Kelloseppäopiston käyneet kellosepät ovat jääneet/jäävät kohta eläkkeelle, itse joutuu nekin hommat tekemään, kun ei näistä nuorista ole mihinkään.

      • Likviditeetin puutetta?

        Suomessa on kyllä aika hyvä taso kelloseppien ja mikromekaanikkojen koulutuksessa.

        Eiköhän se, ettei "näistä nuorista ole mihinkään" johdu aivan siitä yksinkertaisesta syystä, että nämä nuoret eivät tee niitä hommia enää puoli-ilmaiseksi, niinkuin "vanhaan hyvään entisaikaan, jolloin kaikki oli paremmin".
        Ja toinen syy on se, että vanhempia (varsinkin) miehiä sapettaa se, kun nuoret sällit osaa tehdä jonkun homman paremmin mitä he itse. xD


      • kellosepän aasiakas
        Likviditeetin puutetta? kirjoitti:

        Suomessa on kyllä aika hyvä taso kelloseppien ja mikromekaanikkojen koulutuksessa.

        Eiköhän se, ettei "näistä nuorista ole mihinkään" johdu aivan siitä yksinkertaisesta syystä, että nämä nuoret eivät tee niitä hommia enää puoli-ilmaiseksi, niinkuin "vanhaan hyvään entisaikaan, jolloin kaikki oli paremmin".
        Ja toinen syy on se, että vanhempia (varsinkin) miehiä sapettaa se, kun nuoret sällit osaa tehdä jonkun homman paremmin mitä he itse. xD

        Kyllä osuit hinta-asiassa naulan kantaan! Parikin nuorta räpeltäjää olisivat mielellään kelloani räplänneet, vaan en antanut, kun kellon puhdistus ja voitelu (vanha miesten sveitsiläinen automaattikello) olisi maksanut 75 euroa! Hah hah! Hullu saa olla, muttei tyhmä!!! Kelloseppä, jolla olen kelloni käyttänyt korjauksessa ja huollossa, on vanhan polven kelloseppä ja ottaa puhdistuksesta 35 euroa!! (juu, silloin OLI kaikki paremmin, 50-70-luvuilla, ja ihmiset olivat ahkeria ja taitavia, sekä ystävällisiä.) Vahinko, että tämä kelloseppä, joka on todella pätevä ja hyvä, jää kohta eläkkeelle. Sitten vien kelloni Tallinnan kokeneelle kellosepälle, joka tekee halvalla paremman työn kun Suomen nuoret pullamössösukupolven räpeltäjät.


      • Niin yleensä. xD
        kellosepän aasiakas kirjoitti:

        Kyllä osuit hinta-asiassa naulan kantaan! Parikin nuorta räpeltäjää olisivat mielellään kelloani räplänneet, vaan en antanut, kun kellon puhdistus ja voitelu (vanha miesten sveitsiläinen automaattikello) olisi maksanut 75 euroa! Hah hah! Hullu saa olla, muttei tyhmä!!! Kelloseppä, jolla olen kelloni käyttänyt korjauksessa ja huollossa, on vanhan polven kelloseppä ja ottaa puhdistuksesta 35 euroa!! (juu, silloin OLI kaikki paremmin, 50-70-luvuilla, ja ihmiset olivat ahkeria ja taitavia, sekä ystävällisiä.) Vahinko, että tämä kelloseppä, joka on todella pätevä ja hyvä, jää kohta eläkkeelle. Sitten vien kelloni Tallinnan kokeneelle kellosepälle, joka tekee halvalla paremman työn kun Suomen nuoret pullamössösukupolven räpeltäjät.

        Eli likviditeetin puute vaivaa? Onneksi nuo "vanhan polven" kellosepät ovat jäämässä eläkkeelle. Heillä monilla tuntuu jääneen nuo hinnat sinne 50-70-luvulle. Samoin oman työnsä ja itsensä arvostus heillä tuntuu olevan hukassa. Tai sitten se heidän "ei-kannata-korjata"-tyylinsä ja alihinnoittelu johtuu siitä, että he ovat jo leipiintyneitä työhönsä. Se on harmillista, sillä he ovat saaneet äärettömän hyvän koulutuksen ammattiinsa aikoinaan. Mutta onneksi tämä "pullamössösukupolvi" on motivoitunutta ja itseään arvostavaa väkeä. Kyllä se siitä paremmaksi muuttuu. Ja mitä noihin 50-70-luvun ihmisiin tulee, niin sinä(kin) kyllä vesität ihan itse heidän maineensa.


      • naurattaa
        Niin yleensä. xD kirjoitti:

        Eli likviditeetin puute vaivaa? Onneksi nuo "vanhan polven" kellosepät ovat jäämässä eläkkeelle. Heillä monilla tuntuu jääneen nuo hinnat sinne 50-70-luvulle. Samoin oman työnsä ja itsensä arvostus heillä tuntuu olevan hukassa. Tai sitten se heidän "ei-kannata-korjata"-tyylinsä ja alihinnoittelu johtuu siitä, että he ovat jo leipiintyneitä työhönsä. Se on harmillista, sillä he ovat saaneet äärettömän hyvän koulutuksen ammattiinsa aikoinaan. Mutta onneksi tämä "pullamössösukupolvi" on motivoitunutta ja itseään arvostavaa väkeä. Kyllä se siitä paremmaksi muuttuu. Ja mitä noihin 50-70-luvun ihmisiin tulee, niin sinä(kin) kyllä vesität ihan itse heidän maineensa.

        Nyt käsitit kyllä ihan väärin, et osu oikeaan paikkaan edes muijas päällä - häpee varjoos.


      • napsahtaa nilkkaan
        naurattaa kirjoitti:

        Nyt käsitit kyllä ihan väärin, et osu oikeaan paikkaan edes muijas päällä - häpee varjoos.

        Elä hikeenny... Niinhän tuota itse kirjoitit, että juuri siitä on kyse. Ja minkä minä sille voin, jos sinä itse teet itsestäsi hölmön. Et sinä (huonosti) vittuilemalla viisastu. xD


      • kokemusta tarvitaan
        Likviditeetin puutetta? kirjoitti:

        Suomessa on kyllä aika hyvä taso kelloseppien ja mikromekaanikkojen koulutuksessa.

        Eiköhän se, ettei "näistä nuorista ole mihinkään" johdu aivan siitä yksinkertaisesta syystä, että nämä nuoret eivät tee niitä hommia enää puoli-ilmaiseksi, niinkuin "vanhaan hyvään entisaikaan, jolloin kaikki oli paremmin".
        Ja toinen syy on se, että vanhempia (varsinkin) miehiä sapettaa se, kun nuoret sällit osaa tehdä jonkun homman paremmin mitä he itse. xD

        Olet todennut näiden nuorien kelloseppien tason. Se on surkea: Menin kelloliikkeeseen, jolla oli certinan edustus, tarkoituksenani parantaa vanhan automaatti-certinani vedenpitävyyttä, kun tuppasi ottamaan kosteutta sisäänsä. Kellosepän nuija (ehkä n. 25v sälli) vaihtoi siihen vain tiivisteet (joista veloitti sievoisen summan) ja työstä n. 3 kertaa enemmän kuin vakio kelloseppäni, jolla olin ennen teettänyt (vanhan polven n. 60 vuotias kelloseppä). Koska kosteus ongelma ei korjaantunut, viisastuin kerralla, ja vein kellon vaki kellosepälle,joka kympillä avasi kellon ja laittoi sinne silikonia tiivisteeksi - samalla vielä ÖLJYSI kelloa, nyt certina pitää vettä (sen verran kun tarviikin, eli sateessa, käsiä pestessä jne.). Tämän esimerkin kerroin siksi kun tässä joku puolusti nykyajan urveloita kelloseppiä, eli hänen mielstään pitäisi maksaa 80 euroa jollekin nulikalle paskasta työstä, jolla kello ei tule kuntoon. Ei, kuule, ei edes sinun märissä unissasi, edellinen kirjoittaja.


      • Johan Pomppas
        kokemusta tarvitaan kirjoitti:

        Olet todennut näiden nuorien kelloseppien tason. Se on surkea: Menin kelloliikkeeseen, jolla oli certinan edustus, tarkoituksenani parantaa vanhan automaatti-certinani vedenpitävyyttä, kun tuppasi ottamaan kosteutta sisäänsä. Kellosepän nuija (ehkä n. 25v sälli) vaihtoi siihen vain tiivisteet (joista veloitti sievoisen summan) ja työstä n. 3 kertaa enemmän kuin vakio kelloseppäni, jolla olin ennen teettänyt (vanhan polven n. 60 vuotias kelloseppä). Koska kosteus ongelma ei korjaantunut, viisastuin kerralla, ja vein kellon vaki kellosepälle,joka kympillä avasi kellon ja laittoi sinne silikonia tiivisteeksi - samalla vielä ÖLJYSI kelloa, nyt certina pitää vettä (sen verran kun tarviikin, eli sateessa, käsiä pestessä jne.). Tämän esimerkin kerroin siksi kun tässä joku puolusti nykyajan urveloita kelloseppiä, eli hänen mielstään pitäisi maksaa 80 euroa jollekin nulikalle paskasta työstä, jolla kello ei tule kuntoon. Ei, kuule, ei edes sinun märissä unissasi, edellinen kirjoittaja.

        Niin huonoa kelloseppää ei ole olemassakaan, joka vaihtaisi tiivisteet ja unohtaisi laittaa niihin silikoonia. Mikäli ne eivät sitten ole sellaiset, ettei niihin kuulu silikoonia laittaa. Luultavasti hän ei vain ole ruennut tekemään jotain hommaa joka olisi pitänyt tehdä sinulle ilmaiseksi. Onhan se sellainen käytös niin julkeaa, että isäntämiehellä menee sellaisesta herne nenään. Varsinkin kun joku nuorempi märkäkorva noin käyttäytyy. xD Ja mikäli asia kuitenkin on noin miten kerroit, niin tyhmähän sinä olet kun et vienyt sitä takaisin ja maininnut asiasta. Sillä korjaustyöllähän on aina jonkinlainen takuu.


      • Tuulipukumies
        Johan Pomppas kirjoitti:

        Niin huonoa kelloseppää ei ole olemassakaan, joka vaihtaisi tiivisteet ja unohtaisi laittaa niihin silikoonia. Mikäli ne eivät sitten ole sellaiset, ettei niihin kuulu silikoonia laittaa. Luultavasti hän ei vain ole ruennut tekemään jotain hommaa joka olisi pitänyt tehdä sinulle ilmaiseksi. Onhan se sellainen käytös niin julkeaa, että isäntämiehellä menee sellaisesta herne nenään. Varsinkin kun joku nuorempi märkäkorva noin käyttäytyy. xD Ja mikäli asia kuitenkin on noin miten kerroit, niin tyhmähän sinä olet kun et vienyt sitä takaisin ja maininnut asiasta. Sillä korjaustyöllähän on aina jonkinlainen takuu.

        Juu, hyvä, kannatan myös tee-se-itse meininkiä. Eikun voiveittellä kansi auki samalla raapaisten kela paskaksi, sitten vaan peukalolla uusi Säästökarien kiinalainen (vuotaa varmasti)patteri sisään runtaten. Kun kansi ei kunnolla mennytkään kiinni niin eikun ruuvipenkin välissä kiinni. Mikähän tuossa on kun ei toimikaan..? "Ei siinä varmaan mikään iso vika ole", niinkuin kuule sanottavan. Siis mitä V....ttua?? Ei kai se iso vika ole, se ei vain käy, hienohan se on, mutta mitä sillä sitten tekee?


      • minäminäminä2
        kokemusta tarvitaan kirjoitti:

        Olet todennut näiden nuorien kelloseppien tason. Se on surkea: Menin kelloliikkeeseen, jolla oli certinan edustus, tarkoituksenani parantaa vanhan automaatti-certinani vedenpitävyyttä, kun tuppasi ottamaan kosteutta sisäänsä. Kellosepän nuija (ehkä n. 25v sälli) vaihtoi siihen vain tiivisteet (joista veloitti sievoisen summan) ja työstä n. 3 kertaa enemmän kuin vakio kelloseppäni, jolla olin ennen teettänyt (vanhan polven n. 60 vuotias kelloseppä). Koska kosteus ongelma ei korjaantunut, viisastuin kerralla, ja vein kellon vaki kellosepälle,joka kympillä avasi kellon ja laittoi sinne silikonia tiivisteeksi - samalla vielä ÖLJYSI kelloa, nyt certina pitää vettä (sen verran kun tarviikin, eli sateessa, käsiä pestessä jne.). Tämän esimerkin kerroin siksi kun tässä joku puolusti nykyajan urveloita kelloseppiä, eli hänen mielstään pitäisi maksaa 80 euroa jollekin nulikalle paskasta työstä, jolla kello ei tule kuntoon. Ei, kuule, ei edes sinun märissä unissasi, edellinen kirjoittaja.

        Ei kait olisi kannattanut käydä uudelleen samassa liikkeessä ja antaa edes mahdollisuus korjata ongelma ennenkuin alkaa täällä huutelemaan..? Vanhempien kellojen tiiviyksissä voi tulla ongelmia kun nupit kuluu ja myös lasien tiivisteet kuivuvat. On todella vaikeaa ennustaa tuleeko kello vesitiiviiksi jos ei ole tiiviystesteriä. Pelkkä silikoni ei auta jos tiiviste tai kuori on paska, se on vain hetken apu. Kysymys kuuluu: miksi ylipäätään menit uuteen liikkeeseen jos vanha on kerran niin paljon parempi? Se että on edustus Certinaan tarkoittaa että siellä ollaan varauduttu UUSIEN kellojen takuuhuoltoihin (korjataan siellä tai lähetetään maahantuojalle). Vanhemmissa kelloissa kannattaa suosia sellaista liikettä jossa tehdään kaikenlaisia huoltoja. Ja sitten se raha.. Kaikki maksaa nykyään, eikä varaosienkaan hinnat ole ainakaan alaspäin tulossa. Ei kai silikonin laitosta voi kymppiä enemmän ottaa ja tiivisteet kerran oli jo vaihdettu..


      • pihtipuhtaanPihi

        Hienoa, kun joku sen vihdoin tajusi. Ei kannata maksaa ammattilaiselle kun voi tehdä itsekin!! Se on hyvä että on luuppi niin näkee ne kaikki jännät rattaat ja muut pikku osaset. Siitä on kovin paljon apua että näkee ne kaikki osat, kun ei niille osaa mitään tehdä. Se on jännä kun ei haluta maksaa Suomen kellosepille. Kun tankkaa auton täyteen, se maksaa minimissään 50-60 euroa ja kestää alle kuukauden. Paristonvaihto maksaa alle kympin ja kestaa pari vuotta. Perushuolto kelloon 40-70 euroa ja vaikutus kestää kymmenen vuotta ellei yli. Siinä jää päivähinnaksi aika kovat lukemat. Kyllä suomalainen ostaa hienomman auton kuin naapurilla. Kyllä suomalainen pukeutua osaa, ei tallinnan reissuille (tuulipuku), mutta ylioppilasjuhliin. On hienoa nahkakenkää ja silkkikrakaa.. mutta sitten se mikkihiirikello kädessä..??? On hienot talot ja habitus vimosen päälle, mutta ranteeseen ei laatukello jostain syystä eksy. "Noku kännykässäki on kello.." S...tana se ole siitä kiinni. Ja sitten että: "kuhan vuan ajan näkköö.." Tuolla asenteella miksi pitää hommata uusia hienoja autoja, kun vanhalla ladallakin pääsee eteenpäin. Kyllä siitä tallinnan euron kellostakin ajan näkee, mutta ei se ole sama kuin Tag Heuer. Menkää etelä-eurooppaan, siellä ihmiset osaa pukeutua ja kello kuuluu tähän kokonaisuuteen. Sitten on sporttikello, juhlakello ja työkello erikseen. Eihän kukaan samoja kenkiäkään aina pidä, ainakaan toivottavasti..


      • kellokas~~
        pihtipuhtaanPihi kirjoitti:

        Hienoa, kun joku sen vihdoin tajusi. Ei kannata maksaa ammattilaiselle kun voi tehdä itsekin!! Se on hyvä että on luuppi niin näkee ne kaikki jännät rattaat ja muut pikku osaset. Siitä on kovin paljon apua että näkee ne kaikki osat, kun ei niille osaa mitään tehdä. Se on jännä kun ei haluta maksaa Suomen kellosepille. Kun tankkaa auton täyteen, se maksaa minimissään 50-60 euroa ja kestää alle kuukauden. Paristonvaihto maksaa alle kympin ja kestaa pari vuotta. Perushuolto kelloon 40-70 euroa ja vaikutus kestää kymmenen vuotta ellei yli. Siinä jää päivähinnaksi aika kovat lukemat. Kyllä suomalainen ostaa hienomman auton kuin naapurilla. Kyllä suomalainen pukeutua osaa, ei tallinnan reissuille (tuulipuku), mutta ylioppilasjuhliin. On hienoa nahkakenkää ja silkkikrakaa.. mutta sitten se mikkihiirikello kädessä..??? On hienot talot ja habitus vimosen päälle, mutta ranteeseen ei laatukello jostain syystä eksy. "Noku kännykässäki on kello.." S...tana se ole siitä kiinni. Ja sitten että: "kuhan vuan ajan näkköö.." Tuolla asenteella miksi pitää hommata uusia hienoja autoja, kun vanhalla ladallakin pääsee eteenpäin. Kyllä siitä tallinnan euron kellostakin ajan näkee, mutta ei se ole sama kuin Tag Heuer. Menkää etelä-eurooppaan, siellä ihmiset osaa pukeutua ja kello kuuluu tähän kokonaisuuteen. Sitten on sporttikello, juhlakello ja työkello erikseen. Eihän kukaan samoja kenkiäkään aina pidä, ainakaan toivottavasti..

        Kelloilla elvistely on typerintä tyhjäpäiden h***jen hommaa mitä voi olla olemassa. Ei tarvitse näytellä eurokansalaista ja sivistyskansaa kun olemme hiljattain puusta pudonneita ;) Siitä lidlin kellosta, joka maksaa kympin näkee kyllä ihan hyvin ajan, ja tyyliäkin on suomalaiselle turvenuijalle ihan riittävästi.


      • kellokas~~
        kokemusta tarvitaan kirjoitti:

        Olet todennut näiden nuorien kelloseppien tason. Se on surkea: Menin kelloliikkeeseen, jolla oli certinan edustus, tarkoituksenani parantaa vanhan automaatti-certinani vedenpitävyyttä, kun tuppasi ottamaan kosteutta sisäänsä. Kellosepän nuija (ehkä n. 25v sälli) vaihtoi siihen vain tiivisteet (joista veloitti sievoisen summan) ja työstä n. 3 kertaa enemmän kuin vakio kelloseppäni, jolla olin ennen teettänyt (vanhan polven n. 60 vuotias kelloseppä). Koska kosteus ongelma ei korjaantunut, viisastuin kerralla, ja vein kellon vaki kellosepälle,joka kympillä avasi kellon ja laittoi sinne silikonia tiivisteeksi - samalla vielä ÖLJYSI kelloa, nyt certina pitää vettä (sen verran kun tarviikin, eli sateessa, käsiä pestessä jne.). Tämän esimerkin kerroin siksi kun tässä joku puolusti nykyajan urveloita kelloseppiä, eli hänen mielstään pitäisi maksaa 80 euroa jollekin nulikalle paskasta työstä, jolla kello ei tule kuntoon. Ei, kuule, ei edes sinun märissä unissasi, edellinen kirjoittaja.

        Pitää kyllä täysin paikkansa. Olen tullut ihan samaan lopputulemaan näiden "ammattilaisten" kanssa. Teen itsekin hommat paremmin kuin nämä suomalaiset pullamössöt.


      • kellikäs
        kellokas~~ kirjoitti:

        Pitää kyllä täysin paikkansa. Olen tullut ihan samaan lopputulemaan näiden "ammattilaisten" kanssa. Teen itsekin hommat paremmin kuin nämä suomalaiset pullamössöt.

        Hah haaaaaaaah mikä urpo!! Ketään ei kiinnosta mitä ja miten teet yhtään mitään. Vaikutat kaverilta joka todella tietää mitä tekee. Mies on kuin kyrpä muttei tajua mennä lääkäriin. ..ainiin, sinähän osaat lekurin hommatkin paremmin kuin he itse. Määrääpäs ihan itse itsellesi lääkitys kuntoon ja katsotaan sitten miten ne asiat oikeasti oli. Kyllä pikku keski-iän jälkipuperteetissa sitä uskoo siirtävänsä vaikka vuoria, mutta sitten ollaan paskat housussa kun maailma potkiikin päähän.. Erittäin, erittäin noloa


      • pihtipuhtaanPihi
        kellokas~~ kirjoitti:

        Kelloilla elvistely on typerintä tyhjäpäiden h***jen hommaa mitä voi olla olemassa. Ei tarvitse näytellä eurokansalaista ja sivistyskansaa kun olemme hiljattain puusta pudonneita ;) Siitä lidlin kellosta, joka maksaa kympin näkee kyllä ihan hyvin ajan, ja tyyliäkin on suomalaiselle turvenuijalle ihan riittävästi.

        Taitaa kellokkaalla olla tyyli kohillaan. Joo-o, kunpa porukka osaisikin elvistellä kelloilla, muttakun nimenomaan ei.. Tarkoitin nimenomaan noita ns. elvistelijöitä jotka luulevat olevansa tyylitajuisia, mutta kokonaisuuden pilaa se viiden euron lelukello, eivätkä nämä raukat edes tajua sitä. Koko muu eurooppa nauraa meille ja se on meille ihan oikein! Mitä sinuun tulee, niin TIEDÄT pitäväsi paskaa kelloa ja olet ylpeä siitä.. se on oikeastaan vielä tuhat kertaa säälittävämpää!!


      • sääli sääli
        pihtipuhtaanPihi kirjoitti:

        Taitaa kellokkaalla olla tyyli kohillaan. Joo-o, kunpa porukka osaisikin elvistellä kelloilla, muttakun nimenomaan ei.. Tarkoitin nimenomaan noita ns. elvistelijöitä jotka luulevat olevansa tyylitajuisia, mutta kokonaisuuden pilaa se viiden euron lelukello, eivätkä nämä raukat edes tajua sitä. Koko muu eurooppa nauraa meille ja se on meille ihan oikein! Mitä sinuun tulee, niin TIEDÄT pitäväsi paskaa kelloa ja olet ylpeä siitä.. se on oikeastaan vielä tuhat kertaa säälittävämpää!!

        sinähän se tässä säälittävä olet- tarvitset peniksenjatkeen ranteeseesi. ajan näkee nykyään joka paikasta,kelloa ei edes tarvita. itse tsekkaan ajan puhelimesta,niin varmasti useimmat tekevät.... suomalaiset ovat järkeviä(siis useimmat suomalaiset,sinä olet säännön vahvistava poikkeus) kun eivät elvistele kelloilla.


      • voi voi
        kellikäs kirjoitti:

        Hah haaaaaaaah mikä urpo!! Ketään ei kiinnosta mitä ja miten teet yhtään mitään. Vaikutat kaverilta joka todella tietää mitä tekee. Mies on kuin kyrpä muttei tajua mennä lääkäriin. ..ainiin, sinähän osaat lekurin hommatkin paremmin kuin he itse. Määrääpäs ihan itse itsellesi lääkitys kuntoon ja katsotaan sitten miten ne asiat oikeasti oli. Kyllä pikku keski-iän jälkipuperteetissa sitä uskoo siirtävänsä vaikka vuoria, mutta sitten ollaan paskat housussa kun maailma potkiikin päähän.. Erittäin, erittäin noloa

        sinä olet kyllä häpeäpilkku kelloista kiinnostuneiden / kelloseppien joukossa. ja oikea junttien perikuva... tuo äo ei kyllä riitä edes kellosepänhommiin. olet omilla viesteilläsi todistanut jo moneen kertaan oikeaksi sen, että vanhan polven kellosepät ovat päteviä ja fiksuja. näkyyhän se asiallisuus myös heidän veloituksissaan, joka ei ole suhteeton niinkuin sinunlaisillasi. voit ehkä vetää höplästä muita tyhmiä kuten itse olet, mutta fiksut eivät sinulle maksa; et saa edes finnivoide rahaa - Hehe...


      • pihtiputaanPihi
        sääli sääli kirjoitti:

        sinähän se tässä säälittävä olet- tarvitset peniksenjatkeen ranteeseesi. ajan näkee nykyään joka paikasta,kelloa ei edes tarvita. itse tsekkaan ajan puhelimesta,niin varmasti useimmat tekevät.... suomalaiset ovat järkeviä(siis useimmat suomalaiset,sinä olet säännön vahvistava poikkeus) kun eivät elvistele kelloilla.

        Just just, täällähän on oikea neropatti asialalla.. Ime säkkejä apina ja katso mitä kirjoitat: kelloa nimenomaan tarvitaan, jotta sen ajan näkisi. Katsele sinä sitä aikaa sieltä puhelimesta, siinähän se aika menee kivasti kun räplää puhelinta sohvanpohjalla ja neppailee kasseja. Joillakin ihmisillä saattaa olla harrastuksia ja koitapa kaivaa se puhelin esiin povitaskusta lumimyräkässä sveitsin alpeilla. Saattaa olla hiukan kätevämpää raottaa hiukan hihansuuta ja vilkaista rannekelloa. Tai sitten kun olet maastopyöräilemässä baanalla/ maastossa ja keskinopeus sitä luokkaa ettei viitsisi pysähdellä. Elvistelyä tai ei mutta kyllä rannekellolle käyttöä on..


      • voi-kellikäs
        voi voi kirjoitti:

        sinä olet kyllä häpeäpilkku kelloista kiinnostuneiden / kelloseppien joukossa. ja oikea junttien perikuva... tuo äo ei kyllä riitä edes kellosepänhommiin. olet omilla viesteilläsi todistanut jo moneen kertaan oikeaksi sen, että vanhan polven kellosepät ovat päteviä ja fiksuja. näkyyhän se asiallisuus myös heidän veloituksissaan, joka ei ole suhteeton niinkuin sinunlaisillasi. voit ehkä vetää höplästä muita tyhmiä kuten itse olet, mutta fiksut eivät sinulle maksa; et saa edes finnivoide rahaa - Hehe...

        Voi ressukkaa.. nyt viilsi syvältä. Opettele edes vittuilemaan ennenkuin alat huutelemaan. On niin huonoa läppää ei voi kuin nauraa. Etkö pikkuhiljaa jo tajua että olen tullut tänne vain vittuilemaan sinunlaisillesi ääliöille. Mulle on yks paskan maku teidän kelloharrastukset ja pitääkö joku kelloa vai ei..!! Olenkin hyvin onnistunut provosoimaan etkä sitä edes tajua. Juuri tuollaiset tyypit ovat niin helppoja!! Varo nyt ettet kiihdyksisäsi nostata verenpainetta liikaa ja laita nitro ajoissa kielen alle ettei tule yllätyksiä.. :D


      • täky
        kellosepän aasiakas kirjoitti:

        Kyllä osuit hinta-asiassa naulan kantaan! Parikin nuorta räpeltäjää olisivat mielellään kelloani räplänneet, vaan en antanut, kun kellon puhdistus ja voitelu (vanha miesten sveitsiläinen automaattikello) olisi maksanut 75 euroa! Hah hah! Hullu saa olla, muttei tyhmä!!! Kelloseppä, jolla olen kelloni käyttänyt korjauksessa ja huollossa, on vanhan polven kelloseppä ja ottaa puhdistuksesta 35 euroa!! (juu, silloin OLI kaikki paremmin, 50-70-luvuilla, ja ihmiset olivat ahkeria ja taitavia, sekä ystävällisiä.) Vahinko, että tämä kelloseppä, joka on todella pätevä ja hyvä, jää kohta eläkkeelle. Sitten vien kelloni Tallinnan kokeneelle kellosepälle, joka tekee halvalla paremman työn kun Suomen nuoret pullamössösukupolven räpeltäjät.

        juu, se oli silloin kekkosen aikaan kuin kaikki oli paremmin..


      • hj elp
        kellokas~~ kirjoitti:

        Kelloilla elvistely on typerintä tyhjäpäiden h***jen hommaa mitä voi olla olemassa. Ei tarvitse näytellä eurokansalaista ja sivistyskansaa kun olemme hiljattain puusta pudonneita ;) Siitä lidlin kellosta, joka maksaa kympin näkee kyllä ihan hyvin ajan, ja tyyliäkin on suomalaiselle turvenuijalle ihan riittävästi.

        ite en oo käyttäny rannekelloo.iha hyvin näkee aina ajan jostai...naurettavii noi kello elvikset :D


      • houmou
        hj elp kirjoitti:

        ite en oo käyttäny rannekelloo.iha hyvin näkee aina ajan jostai...naurettavii noi kello elvikset :D

        oot oikeessa, ei munkaan mielestä pärjää ilman rannekelloa


      • pärjää
        houmou kirjoitti:

        oot oikeessa, ei munkaan mielestä pärjää ilman rannekelloa

        Ilman vettäkin pärjää hienosti, juon vain coca-colaa. Ja niistä housuista, kyllä pärjää ilmankin. Kello, ei tarvita. Sama koskee muijaa, ei tarvita. Tai kyllä rumempikin riittää, ei kukaa katto kumminkaan. Eikä tarvii. Mä ainakaan.


      • eläkkeelle

        olen 37v ja paljon on vielä työvuosia jäljellä.

        terveisin Kelloseppä


      • ottakaa oppia
        voi-kellikäs kirjoitti:

        Voi ressukkaa.. nyt viilsi syvältä. Opettele edes vittuilemaan ennenkuin alat huutelemaan. On niin huonoa läppää ei voi kuin nauraa. Etkö pikkuhiljaa jo tajua että olen tullut tänne vain vittuilemaan sinunlaisillesi ääliöille. Mulle on yks paskan maku teidän kelloharrastukset ja pitääkö joku kelloa vai ei..!! Olenkin hyvin onnistunut provosoimaan etkä sitä edes tajua. Juuri tuollaiset tyypit ovat niin helppoja!! Varo nyt ettet kiihdyksisäsi nostata verenpainetta liikaa ja laita nitro ajoissa kielen alle ettei tule yllätyksiä.. :D

        ottakaa edellisestä kirjoittajasta oppia! näin kirjoitetaan sujuvasti otsikon aiheesta! hyvä hyvä suomi24:n taso ei pääse laskemaan!!


      • Militantti Antti
        kellosepän aasiakas kirjoitti:

        Kyllä osuit hinta-asiassa naulan kantaan! Parikin nuorta räpeltäjää olisivat mielellään kelloani räplänneet, vaan en antanut, kun kellon puhdistus ja voitelu (vanha miesten sveitsiläinen automaattikello) olisi maksanut 75 euroa! Hah hah! Hullu saa olla, muttei tyhmä!!! Kelloseppä, jolla olen kelloni käyttänyt korjauksessa ja huollossa, on vanhan polven kelloseppä ja ottaa puhdistuksesta 35 euroa!! (juu, silloin OLI kaikki paremmin, 50-70-luvuilla, ja ihmiset olivat ahkeria ja taitavia, sekä ystävällisiä.) Vahinko, että tämä kelloseppä, joka on todella pätevä ja hyvä, jää kohta eläkkeelle. Sitten vien kelloni Tallinnan kokeneelle kellosepälle, joka tekee halvalla paremman työn kun Suomen nuoret pullamössösukupolven räpeltäjät.

        Pers'aukiselle näyttää joku 70 euroa olevan liikaa... Itse huollatan kelloni huippuammattilaisella ja yleensä kellon huolto maksaa yli satasen. Mutta- minulla ei olekaan mitään muutaman kympin kelloja, vaan laatukelloja, jotka halvimmatkin maksavat useita satasia. Kyllä kunnon huollosta kannattaa maksaa. Eikä jotain kallista kelloa edes voi eikä kannata alkaa harrastajan korjata. Korostan vielä, että Suomessa on edelleen hyviä nuoriakin kelloseppiä! Oma mielipiteeni on, että jos kerran rahat ei riitä kunnon kelloon, niin kannattaa ostaa parin kympin kello ja heittää se sitten pois, kun lakkaa käymästä ja ostaa taas uusi. Turha täällä on ruikuttaa kalliista huolloista !


      • Militantti Antti
        kellokas~~ kirjoitti:

        Kelloilla elvistely on typerintä tyhjäpäiden h***jen hommaa mitä voi olla olemassa. Ei tarvitse näytellä eurokansalaista ja sivistyskansaa kun olemme hiljattain puusta pudonneita ;) Siitä lidlin kellosta, joka maksaa kympin näkee kyllä ihan hyvin ajan, ja tyyliäkin on suomalaiselle turvenuijalle ihan riittävästi.

        Taas tyypillistä perseaukisen puhetta! Helppo haukkua Rolexia, jos ei ole varaa ostaa sitä. Itse pidän Rolexia, Patek Philippeä ja Breitlingiä ja Audemar's Piquetä sukujuhlissa ja ne ovat minulle koruja! Korostan sitä, että minulla on niihin varaa! Enkä halua elvistellä, ninun ei tarvitse!


      • Varakas kellofani
        hj elp kirjoitti:

        ite en oo käyttäny rannekelloo.iha hyvin näkee aina ajan jostai...naurettavii noi kello elvikset :D

        Kuka millekin nauraa, minuja säälittää lähinnä teikäläiset köyhät!


      • Antti pls
        Militantti Antti kirjoitti:

        Pers'aukiselle näyttää joku 70 euroa olevan liikaa... Itse huollatan kelloni huippuammattilaisella ja yleensä kellon huolto maksaa yli satasen. Mutta- minulla ei olekaan mitään muutaman kympin kelloja, vaan laatukelloja, jotka halvimmatkin maksavat useita satasia. Kyllä kunnon huollosta kannattaa maksaa. Eikä jotain kallista kelloa edes voi eikä kannata alkaa harrastajan korjata. Korostan vielä, että Suomessa on edelleen hyviä nuoriakin kelloseppiä! Oma mielipiteeni on, että jos kerran rahat ei riitä kunnon kelloon, niin kannattaa ostaa parin kympin kello ja heittää se sitten pois, kun lakkaa käymästä ja ostaa taas uusi. Turha täällä on ruikuttaa kalliista huolloista !

        Jaa.... IHAN ETTÄ YLI SATASEN. Itselläni on OIKEITA laatukelloja (ei puhuta siis mistään kolminumeroisista luvuista) ja huollot maksaa noin puolituhatta osat.


      • hulluus pois
        Militantti Antti kirjoitti:

        Taas tyypillistä perseaukisen puhetta! Helppo haukkua Rolexia, jos ei ole varaa ostaa sitä. Itse pidän Rolexia, Patek Philippeä ja Breitlingiä ja Audemar's Piquetä sukujuhlissa ja ne ovat minulle koruja! Korostan sitä, että minulla on niihin varaa! Enkä halua elvistellä, ninun ei tarvitse!

        Vai on sinulla Patekkiin varaa. Taisit unohtaa sanoa että se on replica. Aiemmin puhuit jopa yli satasien kelloista. Patekit saattavat maksaa yli miljoonan ja halvimmatkin kymmeniä tuhansia. Ei sinulla sellaisiin ole varaa. Olet vain samanlainen kuin prolopoikakin on, puhuja.


      • Militantti Antti
        Antti pls kirjoitti:

        Jaa.... IHAN ETTÄ YLI SATASEN. Itselläni on OIKEITA laatukelloja (ei puhuta siis mistään kolminumeroisista luvuista) ja huollot maksaa noin puolituhatta osat.

        Taitaa olla Antti pls: llä lukihäiriö pahimasta päästä. Sanoin edellisessä, että halvimmatkin kelloni maksavat SATASIA ... En kehtaa kellojeni arvolla elvistellä, ne ovat kaikki itseäni varten ostettuja ja arvokellot ovat harrastukseni. Vaikka olenkin sitä mieltä, että automaatti on ainoa oikea kello vedettävien vintage-kellojen ohella, niin silti mökkihommissa yms pidän ranteessa pomminvarmaa Certina DS:ää. Sen verran puhuin palturia, että sen hinta ei ole ollut monta sataa. Sukujuhliin laitan ranteeseeni kalleimmman kelloni, Audemar's Piquetin pukukelloksi. Sen huollosta maksoin pari vuotta sitten toista tuhatta, mutta .... sen hinta on jo parissa vuodessa noussut huomattavasti enemmän kuin huollon hinta! Hukkaan meni pari viikkoa sitten tosin tämäkin kellon pito, kun kukaan ei noteerannut sitä miksikään ! :) Rolex sen sijaan noteerataan aina, mutta minulla ei ole kuin yksi Rolex Diver's watch 1980- luvulta. Sen olen ajatellut laittaa myyntiin, juuri huollatin sen ja on huippukunnossa. Jos joku on kiinnostunut, niin hinta pyörii viiden tonnin kieppeillä ja huolto maksoi 750 euroa viime talvena. Eli muuten tämä on juuri yksi halutuimpia Rolex:in malleja, mutta minä en siitä kovin perusta, vaan rahat menisivät ehkä Jaeger-LeCoutreen tai johonkin muuhun in-house- koneistolla varustettuun laatukelloon. No niin, odotan, että joku jo tulee ja sanoo, että " taas joku köyhä on päässyt olemattomilla kelloilla kehumaan " Sen myönnänkin, että lähes koko ajan pysyn aika pienissä rahoissa, kun koko ajan säästän johonkin kelloon rahaa ! Köyhyys on aika suhteellista sekin....


      • MIlitantti Antti
        kellokas~~ kirjoitti:

        Kelloilla elvistely on typerintä tyhjäpäiden h***jen hommaa mitä voi olla olemassa. Ei tarvitse näytellä eurokansalaista ja sivistyskansaa kun olemme hiljattain puusta pudonneita ;) Siitä lidlin kellosta, joka maksaa kympin näkee kyllä ihan hyvin ajan, ja tyyliäkin on suomalaiselle turvenuijalle ihan riittävästi.

        Kellokkaalle on pakko vielä vastata näin vuosien jälkeen, että et kyllä taida ymmärtää kelloharrastuksesta mitään... Tai sitten piruilet vain lämpimiksesi ja sitten jotkut kuumakallet provosoituvat, kun ei järki riitä ymmärtämään, että heität läppää ihan piruuttasi :) Jotkut äkkirikastuneet voivat elvistellä vaikkapa Rolexilla, kun eivät oikein muuta kalliimman luokan kellomerkkiä tunne. Toisaalta- monella on sellainen tuttavapiiri etteivät hekään tunne muuta kalliimpaa kellomerkkiä kuin Rolex. Ja- tällaisessa sakissa kyllä riittäisi hyvin " Ranta- Rolex ", ei ne sitä erota oikeasta viiden tai kymmenen tonnin Rolexista :)
        Sitten on tosi kelloharrastajat, joihin minäkin kehtaan sanoa lukeutuvani.
        Sen huomasin jo vuosia sitten, että suurin osa ihmisistä viis veisaa millainen kello on ranteessasi. Suurikokoisen ja komeannnäköisen kellon huomaavat ja saattavat kehaistakin, olkoonkin, että kello on joku kahdensadan Citizen tai vastaava paristokello. Tosi kellomies arvostaa vain ja ainoastaan mekaanisia kelloja, vertailee niiden hienoja koneistoja toisten harrastajien kelloihin muttei leveile tuhansien eurojen kelloillaan kylillä. Sitä paitsi: ei vintage-kellon tarvitse olla edes kallis. Ostin juuri hiljattain parilla kympillä 1950-luvun sveitsiläisen miesten rannekellon, josta myyjä ei ymmärtänyt mitään muuta, kun että se ei ollut käyntikunnossa ja hihna poikki. Kello sattui olemaan Lemania - merkkinen, joka oli myyjälle aivan outo merkki, mutta, jonka minä tiesin heti olevan kellomaailman huippuja, varsinkin juuri se kaliiperi, joka tuon kellon koneistona sattui olemaan. täydellinen In-house- koneisto, jota muuten hieman muunneltuna Omega Speedmasterissa käytetään. Tarkoitan Omegan kuuluisaa "Kuukelloa ". Minulle tuo Lemania on kunnostettuna ja huollettuna nyt arvokello ja, jos jollain leveilisin, niin vaikkapa sitten tuolla! Minusta harrastus kuin harrastus on silloin hakoteillä, jos sitä tehdään muita varten ja näyttämistarkoituksessa. Silloin siitä häipyy paras hohto, tai sitten kyseinen henkilö on jotenkin henkisesti kieroutunut ja saa tyydytyksen siitä, kun omasta mielestään omistaa vaikkapa kulmakunnan hienoimman ja kalleimman auton! Olen minäkin ajatellut ostaa Pontiac Trans Amin, ei sen puoleen, mutta vian sen takia, että se on minusta kaunis auto! Vaikka- voi olla, että toisessa vaakakupissa painaa enemmän hieno vintage- kello :)


      • Anonyymi
        Niin yleensä. xD kirjoitti:

        Eli likviditeetin puute vaivaa? Onneksi nuo "vanhan polven" kellosepät ovat jäämässä eläkkeelle. Heillä monilla tuntuu jääneen nuo hinnat sinne 50-70-luvulle. Samoin oman työnsä ja itsensä arvostus heillä tuntuu olevan hukassa. Tai sitten se heidän "ei-kannata-korjata"-tyylinsä ja alihinnoittelu johtuu siitä, että he ovat jo leipiintyneitä työhönsä. Se on harmillista, sillä he ovat saaneet äärettömän hyvän koulutuksen ammattiinsa aikoinaan. Mutta onneksi tämä "pullamössösukupolvi" on motivoitunutta ja itseään arvostavaa väkeä. Kyllä se siitä paremmaksi muuttuu. Ja mitä noihin 50-70-luvun ihmisiin tulee, niin sinä(kin) kyllä vesität ihan itse heidän maineensa.

        Pettämällä jää paha maku, pojat ja tytöt.


    • vyölaukkumies

      Ne kuoret on tarkoituksella sellaiset, ettei kukatahansa teen-itse-reiska pääse rasvaisia hikisiä näppejään sinne koneistoon upottamaan. Liian usein näkee peukalonjälkiä siellä koneistonpohjassa ja johtimet on vääntyneet ja painuneet miten sattuu. Rasva ja hiki on koneistolle MYRKKYÄ, niinkuin CRC mummon seinäkellolle. En mitenkään halua lannistaa, toki kaikki saa tehdä kelloilleen mitä haluaa. Siksipä neuvonkin että huutonetissä joku koittaa itsepintaisesti tuollaista kuorenavaajaa (tosin ei laatumerkki) kaupata. Joten anna palaa niin saadaan ainakin kaksi ihmistä onnelliseksi..

      • kellokas~~

        Ei ole kellosepän homma niin erikoista että sillä tarvitsee leveillä. Kuka tahansa jolla on aivot päässä ja hyvä näkö ja vakaa käsi, voi tehdä näitä hommia. "Ammattilaiset", jota sanaa ihan leveästi naureskellen käytän näistä nuorista hiljattain valmistuneista kellosepän plantuista, haluavat toki veloittaa 100 euroa / pikkuhomma, mutta harva haluaa näille tällaisia rahoja lahjoitella. He myös mielellään antavat sellaisen kuvan, että heidän kellojen "korjaus" työnsä (hajottavat enemmän kuin korjaavat), on jollain tavalla ainutlaatuista ja vähintäänkin avaruustiedettä vaativuudeltaan. Hahahaa Virossa on erittäin ammattitaitoisia kelloseppiä, jotka tekevät samat hommat kympillä parilla. Käytänkin automaattikelloni aina tallinnan-matkalla virolaisella kellosepällä. Hän on muuten vanhan polven kelloseppä, jolta homma käy, eikä vain vaihdeta kalliita varaosia, kun ei osata/viitsitä korjata.


      • Voi veljet!
        kellokas~~ kirjoitti:

        Ei ole kellosepän homma niin erikoista että sillä tarvitsee leveillä. Kuka tahansa jolla on aivot päässä ja hyvä näkö ja vakaa käsi, voi tehdä näitä hommia. "Ammattilaiset", jota sanaa ihan leveästi naureskellen käytän näistä nuorista hiljattain valmistuneista kellosepän plantuista, haluavat toki veloittaa 100 euroa / pikkuhomma, mutta harva haluaa näille tällaisia rahoja lahjoitella. He myös mielellään antavat sellaisen kuvan, että heidän kellojen "korjaus" työnsä (hajottavat enemmän kuin korjaavat), on jollain tavalla ainutlaatuista ja vähintäänkin avaruustiedettä vaativuudeltaan. Hahahaa Virossa on erittäin ammattitaitoisia kelloseppiä, jotka tekevät samat hommat kympillä parilla. Käytänkin automaattikelloni aina tallinnan-matkalla virolaisella kellosepällä. Hän on muuten vanhan polven kelloseppä, jolta homma käy, eikä vain vaihdeta kalliita varaosia, kun ei osata/viitsitä korjata.

        Ei ole kaksista hommaa? No. Etpähän tuota itsekään korjaa omaa automaattikelloasi, vaan viet sen virolaiselle KELLOSEPÄLLE korjattavaksi. Ja kun mainitsit, että AINA tallinnan matkallasi, niin tuostahan voidaan päätellä se, että kellosi on aika usein siellä huollossa. Ei sitä automaattikelloa tarvitse huoltaa kuin ehkä kymmenen-viidentoista vuoden välein, jos se on hyvin korjattu. Taitaa virolainen "vanhan polven" kelloseppä virtsata sinua silmään. xD


      • SkipitAway
        kellokas~~ kirjoitti:

        Ei ole kellosepän homma niin erikoista että sillä tarvitsee leveillä. Kuka tahansa jolla on aivot päässä ja hyvä näkö ja vakaa käsi, voi tehdä näitä hommia. "Ammattilaiset", jota sanaa ihan leveästi naureskellen käytän näistä nuorista hiljattain valmistuneista kellosepän plantuista, haluavat toki veloittaa 100 euroa / pikkuhomma, mutta harva haluaa näille tällaisia rahoja lahjoitella. He myös mielellään antavat sellaisen kuvan, että heidän kellojen "korjaus" työnsä (hajottavat enemmän kuin korjaavat), on jollain tavalla ainutlaatuista ja vähintäänkin avaruustiedettä vaativuudeltaan. Hahahaa Virossa on erittäin ammattitaitoisia kelloseppiä, jotka tekevät samat hommat kympillä parilla. Käytänkin automaattikelloni aina tallinnan-matkalla virolaisella kellosepällä. Hän on muuten vanhan polven kelloseppä, jolta homma käy, eikä vain vaihdeta kalliita varaosia, kun ei osata/viitsitä korjata.

        Kuka tahansa niitä hommia toki saa tehdä (myös aivottomat) ja ikävä kyllä näin tekeekin.. ja jälki on sen mukaista. Kai ne korjaukset maksaa 100 euroa, kun teikäläinen on siellä koneistossa käynyt ensin ronkkimassa. -"Virossa on erittäin ammattitaitoisia kelloseppiä, jotka tekevät samat hommat kympillä parilla." -Kun näin kerroit niin määrittelepä parilla sanalla nuo "samat homat". Onko hajuakaan mitä siellä kuoren sisällä oikeasti tapahtuu? Ja tiedoksi: osia ei juurikaan rannekelloissa tarvitse vaihdella huollon yhteydessä, taitaa olla niin että kohta on edullisempaa vaihtaa koko koneisto, kuin huoltaa vanhaa (edullisemmissa ja keskihinnan kelloissa). Taitaa nuo Tallinnan reissut aina vähän venähtää, sillä automaattikellon ammattitaitoiseen huoltoon pitää varata vähintään kolme vuorokautta aikaa, jotta saadaan myös käyntivara tarkastettua. Mutta ethän sinä sitä voinut tietää, urpo!?!


      • sääli sääli
        Voi veljet! kirjoitti:

        Ei ole kaksista hommaa? No. Etpähän tuota itsekään korjaa omaa automaattikelloasi, vaan viet sen virolaiselle KELLOSEPÄLLE korjattavaksi. Ja kun mainitsit, että AINA tallinnan matkallasi, niin tuostahan voidaan päätellä se, että kellosi on aika usein siellä huollossa. Ei sitä automaattikelloa tarvitse huoltaa kuin ehkä kymmenen-viidentoista vuoden välein, jos se on hyvin korjattu. Taitaa virolainen "vanhan polven" kelloseppä virtsata sinua silmään. xD

        kun et osaa, niin et osaa. niin se vain menee, halusit tai et. ne ovat osaavia kelloseppiä siellä, toisin kuin sinä. kokemus on heidän valttinsa, sitä sinulla ei ole. tunnen sinunlaisesi, viesteistäsi huokuu perisuomalaiseen kade-mato tyyliin katkeruus, jos joku on osaavampi. yrittäisit oppia itsekin etkä kadehtisi. sinulle en ikinä maksaisi "kellosepän" palveluista. kun et tajua edes yksinkertaista asiaa: jos on nähnyt kymmeniä , ei, satoja kellonkoneistoja, ja tuntee yleisimmät 60- ja 70- luvuilta lähes ulkoa, on ehkä hiukan parempi niiden kanssa kun sinunlaisesi märkäkorvat jotka näköjään päivystävät vielä tämäntapaisissa paikoissa kuin tämä palsta.


      • sääli, sääli
        SkipitAway kirjoitti:

        Kuka tahansa niitä hommia toki saa tehdä (myös aivottomat) ja ikävä kyllä näin tekeekin.. ja jälki on sen mukaista. Kai ne korjaukset maksaa 100 euroa, kun teikäläinen on siellä koneistossa käynyt ensin ronkkimassa. -"Virossa on erittäin ammattitaitoisia kelloseppiä, jotka tekevät samat hommat kympillä parilla." -Kun näin kerroit niin määrittelepä parilla sanalla nuo "samat homat". Onko hajuakaan mitä siellä kuoren sisällä oikeasti tapahtuu? Ja tiedoksi: osia ei juurikaan rannekelloissa tarvitse vaihdella huollon yhteydessä, taitaa olla niin että kohta on edullisempaa vaihtaa koko koneisto, kuin huoltaa vanhaa (edullisemmissa ja keskihinnan kelloissa). Taitaa nuo Tallinnan reissut aina vähän venähtää, sillä automaattikellon ammattitaitoiseen huoltoon pitää varata vähintään kolme vuorokautta aikaa, jotta saadaan myös käyntivara tarkastettua. Mutta ethän sinä sitä voinut tietää, urpo!?!

        lopeta nyt jo raukka, sinullehan nauraa jo naurismaan aidatkin. olet tehnyt itsestäsi täydellisen pellen, ja samalla olet pilannut monen ihan fiksun nuoren kellosepän maineen, ainakin niiden silmissä, jotka vaan saa sinun tilityksesi täällä lukea. eikö sinulla ole yhtään omanarvontuntoa?? ei siltä näytä, kun täällä olet puolustuskannalla.. Hahaha - pullamössösukupolvi näyttää taas jyräävän oikein väellä ja voimalla. olette te kyllä hassuja, kunhan tajuaisitte sen vaan itse.


      • Voi veljet !
        sääli sääli kirjoitti:

        kun et osaa, niin et osaa. niin se vain menee, halusit tai et. ne ovat osaavia kelloseppiä siellä, toisin kuin sinä. kokemus on heidän valttinsa, sitä sinulla ei ole. tunnen sinunlaisesi, viesteistäsi huokuu perisuomalaiseen kade-mato tyyliin katkeruus, jos joku on osaavampi. yrittäisit oppia itsekin etkä kadehtisi. sinulle en ikinä maksaisi "kellosepän" palveluista. kun et tajua edes yksinkertaista asiaa: jos on nähnyt kymmeniä , ei, satoja kellonkoneistoja, ja tuntee yleisimmät 60- ja 70- luvuilta lähes ulkoa, on ehkä hiukan parempi niiden kanssa kun sinunlaisesi märkäkorvat jotka näköjään päivystävät vielä tämäntapaisissa paikoissa kuin tämä palsta.

        Toiset osaa ja toiset ei. Sinäpä sen sanoit. xD


      • mekaaniset kellot
        sääli sääli kirjoitti:

        kun et osaa, niin et osaa. niin se vain menee, halusit tai et. ne ovat osaavia kelloseppiä siellä, toisin kuin sinä. kokemus on heidän valttinsa, sitä sinulla ei ole. tunnen sinunlaisesi, viesteistäsi huokuu perisuomalaiseen kade-mato tyyliin katkeruus, jos joku on osaavampi. yrittäisit oppia itsekin etkä kadehtisi. sinulle en ikinä maksaisi "kellosepän" palveluista. kun et tajua edes yksinkertaista asiaa: jos on nähnyt kymmeniä , ei, satoja kellonkoneistoja, ja tuntee yleisimmät 60- ja 70- luvuilta lähes ulkoa, on ehkä hiukan parempi niiden kanssa kun sinunlaisesi märkäkorvat jotka näköjään päivystävät vielä tämäntapaisissa paikoissa kuin tämä palsta.

        Itsellä vähän samansuuntaisia kokemuksia...on luonnollista jos on vuosikymmenet purkanut ja koonnut mekaanisia kelloja niin on aika hyvin niiden koneistoista perillä. itse käytän erään tunnetun kellosepän palveluja, jolla on tampereella ollut liike ainakin 70-luvun alusta lähtien. 'Uusille' kellosepille en kelloani veisi puhdistukseen edes.


      • pekka-eric
        sääli, sääli kirjoitti:

        lopeta nyt jo raukka, sinullehan nauraa jo naurismaan aidatkin. olet tehnyt itsestäsi täydellisen pellen, ja samalla olet pilannut monen ihan fiksun nuoren kellosepän maineen, ainakin niiden silmissä, jotka vaan saa sinun tilityksesi täällä lukea. eikö sinulla ole yhtään omanarvontuntoa?? ei siltä näytä, kun täällä olet puolustuskannalla.. Hahaha - pullamössösukupolvi näyttää taas jyräävän oikein väellä ja voimalla. olette te kyllä hassuja, kunhan tajuaisitte sen vaan itse.

        minä en naura, eikä minusta kenenkään mainetta ole pilattu, päinvastoin. Mutta seniilit vanhuudenkatkerat höperöt voisi kualla sukupuuttoon


      • kimple
        mekaaniset kellot kirjoitti:

        Itsellä vähän samansuuntaisia kokemuksia...on luonnollista jos on vuosikymmenet purkanut ja koonnut mekaanisia kelloja niin on aika hyvin niiden koneistoista perillä. itse käytän erään tunnetun kellosepän palveluja, jolla on tampereella ollut liike ainakin 70-luvun alusta lähtien. 'Uusille' kellosepille en kelloani veisi puhdistukseen edes.

        minäkin olen vääntänyt torttua kolmattakymmenettä vuotta mutten vieläkään ole koostumuksesta ihan varma.. jaa tunnettu seppä, en minä vaan sitä tunne..


      • Keloharastaja
        kimple kirjoitti:

        minäkin olen vääntänyt torttua kolmattakymmenettä vuotta mutten vieläkään ole koostumuksesta ihan varma.. jaa tunnettu seppä, en minä vaan sitä tunne..

        Itse olen avannut tortut sauvasekoittimella. Kellona voittajan valinta.


    • miki-66

      Miksi vaihtaa paristo itse koska ei kellosepät siitä vaihtotyöstä mitään veloita vaan pelkästä paristosta!

      • ebgetrby

        vaihtotyö on huomiotu pariston hinnassa,jos vaihto maksaa yli 5€,niin siitä jo tietää.


      • Kurt Klaus
        ebgetrby kirjoitti:

        vaihtotyö on huomiotu pariston hinnassa,jos vaihto maksaa yli 5€,niin siitä jo tietää.

        Kunnon kelloliike/seppä tarkastaa ja vaihtaa uudet tiivisteet ja tekee työn huolella. Tavis runnoo patterin sormineen paikoilleen ja tuhoaa tiivisteet. Jos kello on halpis eihän silloin ole väliä, mutta jos kello on arvokaskin ei kannattaisi itse mennä tuhoamaan kelloa.


      • nyt loppu paskanjauh
        ebgetrby kirjoitti:

        vaihtotyö on huomiotu pariston hinnassa,jos vaihto maksaa yli 5€,niin siitä jo tietää.

        vastaan tähän viestiin, vaikka viestini on moneen edellä esitettyyn typeryyteen yhteisvastaus. kellojen paristot maksavat n. 1-2 euroa, esim. ebayssa. juuri hankin camel rannekellooni pariston. ja sen vaihtotyö on ilmainen, kun sen tekee itse. että älä viitsi jauhaa paskaa jostain 5 eurosta. kyllä sellaisessa rahassa on jo vaihtotyölle laskettu ainakin 4-5 euroa. joka on tietenkin ihan oikein. itse velottaisin 7 euroa paristonvaihdosta rannekelloon, jos helppo vaihdettava, ja 1 paristo. kellosepän työ ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, jos te edelliset ette sattuneet sitä tajuamaan.


      • vatulla päähän
        Kurt Klaus kirjoitti:

        Kunnon kelloliike/seppä tarkastaa ja vaihtaa uudet tiivisteet ja tekee työn huolella. Tavis runnoo patterin sormineen paikoilleen ja tuhoaa tiivisteet. Jos kello on halpis eihän silloin ole väliä, mutta jos kello on arvokaskin ei kannattaisi itse mennä tuhoamaan kelloa.

        mitähän vielä sieltä tuutista tulee? jos vähän katsoo mitä tekee, niin ihan hyvin pystyy pariston vaihtamaan itse. tämä on taas vähän sama juttu, kuin se ettei lääkärin hommia pysty hoitamaan muu kuin koulutettu lääkäri. onhan se nähty, että ihan hyvin käy vaikkei olisi muuta kuin valkoinen takki päällä.


      • Kumikameeli
        nyt loppu paskanjauh kirjoitti:

        vastaan tähän viestiin, vaikka viestini on moneen edellä esitettyyn typeryyteen yhteisvastaus. kellojen paristot maksavat n. 1-2 euroa, esim. ebayssa. juuri hankin camel rannekellooni pariston. ja sen vaihtotyö on ilmainen, kun sen tekee itse. että älä viitsi jauhaa paskaa jostain 5 eurosta. kyllä sellaisessa rahassa on jo vaihtotyölle laskettu ainakin 4-5 euroa. joka on tietenkin ihan oikein. itse velottaisin 7 euroa paristonvaihdosta rannekelloon, jos helppo vaihdettava, ja 1 paristo. kellosepän työ ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, jos te edelliset ette sattuneet sitä tajuamaan.

        Juu kyllä johonkin kameliin voi itse vihtaa patterin, on se sen verta halpis ja huono ajannäyttäjä.


      • breitling
        Kumikameeli kirjoitti:

        Juu kyllä johonkin kameliin voi itse vihtaa patterin, on se sen verta halpis ja huono ajannäyttäjä.

        Omega Seamasterin paristonvaihto maahantuojalla 75e. Se ei ole paljoa kun sillä saa varmuuden, että yli tonnin kello pitää vettä vaihtotyön jälkeenkin. Kolmenkympin kellolla se on paljon.
        On se kamalan näköistä kun Suomen ulkoministeri esiintyy hienossa puvussaan joku saatanan suunnon muovilelu ranteessaan. Olkoonkin kuinka sporttinen tahansa.

        btw. Kellokkaan kommentista kuultaa läpi pohjaton kateus. Käy ostamassa vaan lidlin kympin lelu jos ei muuhun ole varaa.Oletko kateellinen kaikille joilla on kalliimpi auto, talo, vaatteet, kännykkä jnejne.
        Eikö tullut mieleen, että yleensä kalliimat tavarat ovat myös laadukkaampia, ja kestävät vuosien, kellon tapauksessa vuosikymmenten käytön?


      • EI_kusetukselle
        Kumikameeli kirjoitti:

        Juu kyllä johonkin kameliin voi itse vihtaa patterin, on se sen verta halpis ja huono ajannäyttäjä.

        jos ei peukalo ole keskellä kämmentä tai muuten kädetön ja aivoton, niin kelloon kun kelloon voi vaihtaa itse paristot, ei kannata yrittää vakuuttaa, että kyseessä olisi joku vaikea toimenpide johon vaaditaan "ammattilaisen" taitoja. hyvä näkö/rillit, tarkka käsi ja terve järki riittää.

        kaiken maailman kusettajille toki riittää aina maksajia, mutta minä en kuulu heihin. no, ihan ok, onhan se kauppiaan kusetus ihan rehellistä kusetusta ainakin, joten siitä vaan hyvää jatkoa, toivottavasti aina riittää noita jotka maksavat kymmeniä euroja paristonvaihdoista!


      • tyhmätrikkaat
        breitling kirjoitti:

        Omega Seamasterin paristonvaihto maahantuojalla 75e. Se ei ole paljoa kun sillä saa varmuuden, että yli tonnin kello pitää vettä vaihtotyön jälkeenkin. Kolmenkympin kellolla se on paljon.
        On se kamalan näköistä kun Suomen ulkoministeri esiintyy hienossa puvussaan joku saatanan suunnon muovilelu ranteessaan. Olkoonkin kuinka sporttinen tahansa.

        btw. Kellokkaan kommentista kuultaa läpi pohjaton kateus. Käy ostamassa vaan lidlin kympin lelu jos ei muuhun ole varaa.Oletko kateellinen kaikille joilla on kalliimpi auto, talo, vaatteet, kännykkä jnejne.
        Eikö tullut mieleen, että yleensä kalliimat tavarat ovat myös laadukkaampia, ja kestävät vuosien, kellon tapauksessa vuosikymmenten käytön?

        turhaa rahanmenoa, antaisit tuonkin rahan vaikka haitin neekereille, jos noin paljon on ylimääräistä. kaikki tuntemani rikkaat ovat ns. fiksuja rikkaita, eli eivät pistä rahaa turhuuteen, mutta täällä näköjään pesii tyhmiä rikkaita.


      • höpölöpö juttuja
        breitling kirjoitti:

        Omega Seamasterin paristonvaihto maahantuojalla 75e. Se ei ole paljoa kun sillä saa varmuuden, että yli tonnin kello pitää vettä vaihtotyön jälkeenkin. Kolmenkympin kellolla se on paljon.
        On se kamalan näköistä kun Suomen ulkoministeri esiintyy hienossa puvussaan joku saatanan suunnon muovilelu ranteessaan. Olkoonkin kuinka sporttinen tahansa.

        btw. Kellokkaan kommentista kuultaa läpi pohjaton kateus. Käy ostamassa vaan lidlin kympin lelu jos ei muuhun ole varaa.Oletko kateellinen kaikille joilla on kalliimpi auto, talo, vaatteet, kännykkä jnejne.
        Eikö tullut mieleen, että yleensä kalliimat tavarat ovat myös laadukkaampia, ja kestävät vuosien, kellon tapauksessa vuosikymmenten käytön?

        ei muuten pidä ollenkaan paikkaansa! todellakaan laatu ja hinta ei käy käsi kädessä. tuon olen oppinut jo 30 vuotta sitten, sinä et näköjään vieläkään!!

        sinulla on näköjään vielä paljon oppimista, no ehkä joskus opit.


      • Kurt Klaus
        EI_kusetukselle kirjoitti:

        jos ei peukalo ole keskellä kämmentä tai muuten kädetön ja aivoton, niin kelloon kun kelloon voi vaihtaa itse paristot, ei kannata yrittää vakuuttaa, että kyseessä olisi joku vaikea toimenpide johon vaaditaan "ammattilaisen" taitoja. hyvä näkö/rillit, tarkka käsi ja terve järki riittää.

        kaiken maailman kusettajille toki riittää aina maksajia, mutta minä en kuulu heihin. no, ihan ok, onhan se kauppiaan kusetus ihan rehellistä kusetusta ainakin, joten siitä vaan hyvää jatkoa, toivottavasti aina riittää noita jotka maksavat kymmeniä euroja paristonvaihdoista!

        mutta kuinka monella on järkeä ja tietoa tarkastaa ja vaihtaa nupin ja kannen tiivisteet tarvittaessa? Arvokasta kvartisi kelloakin täytyy ja kannattaa huollattaa joskus.


      • kellojamoneenmenoon
        Kurt Klaus kirjoitti:

        mutta kuinka monella on järkeä ja tietoa tarkastaa ja vaihtaa nupin ja kannen tiivisteet tarvittaessa? Arvokasta kvartisi kelloakin täytyy ja kannattaa huollattaa joskus.

        Ei se kelloseppäkään pariston vaihdon yhteydessä mitään taikatemppuja tee , vesitiivissä kelloissa on iso O-rengas takakannen tiivisteenä, kelloseppä uusii tarpeen mukaan (ehdottaa ) tai sitten kostuttaa vanhaa O-rengasta silikonissa niin taas pelittää.Ja paremmissa pajoissa on seppillä käytössä ylipaine/alipaine testeri jolla testaavat tiiveyden sen mukaan mitä kellotaulu lupaa.Tossa testerissä kannattaisi käydä testaamassa varsinkin jos kellossasi on luvattu 4-7vuoteen pariston kestävyys tai mekaanisen auto/veto kellon viiden vuoden välein.


    • 70-luvulla syntynyt

      Jaa että ne 50-70 -luvun ihmiset oli ahkeria, taitavia ja ystävällisiä? Tässä juttuketjussa v1ttuilusta päätellen ainakaan tuo viimeksimainittu ei näyttäisi pitävän paikkaansa...

    • merkkihenkilöuno

      Minulta veloitettiin 10 euroa pariston vaihdosta ja hetken päästä Roamer -merkkinen rannekello pysähtyi.
      Enää en kyllä maksa kelloliikkeelle moisesta: jos paristoa ei itse voi vaihtaa, niin tyydyn matkapuhelimen kelloon ja se on siinä. Törkeä rahastusta ja ikävää vierailla kelloliikkeessä moisen asian vuoksi.
      Huijareita ja rahastajia kaikki tyynni...

      • apinaaKoijataan

        upea sisääntulo ikivanhaan ketjuun.


    • poropeukaloitatekijöitä

      Nykyajan kellosepissä kyllä on poropeukaloita jotka eivät osaa. Vein entisen Certinan kelloni kellosepän liikkeeseen hihnan korjausta varten. Hihna kesti korjattuna viikon ja uusittu tappi lähti irti. On tullut pettymyksiä myös patterinvaihtojen kanssa, kelloihin laitetaan väärä patteri ja sitten kello pysähtyy muutamassa viikossa. Nuorten kelloseppien joukossa on ainesta joka ei osaa työtään. Nykyisin katson tarkkaan mihin liikkeeseen kelloni vien huollettavaksi jos vikaa tulee.

    • Turhaa_nillitystä

      Kyllä itse olen aina paristot vaihtanut kelloihini, eikä ole vielä lakanneet käymästä tai mitenkään vikaantuneet. Ostan paristot ebaysta tai yleiselekrtoniikasta, ja teen työn sen verran varovasti, etten riko mitään, kellosepän työkalut (kiinalainen halppissarja) olen ostanut ebaysta senkin vähän toista kymppiä maksoi. Teen työn hyvässä valossa (otsalamppu), vanhat tiimarin rillit päässä, jotta näen kunnolla ja ilman kiirettä ja tarkasti. Hyvin on aina mennyt. Tiivisteitä ei ole tarvinut vaihtaa koskaan, pelkkä pariston vaihto on riittänyt.

      Niinhän se menee muidenkin asioiden kanssa, että jos ei osaa tai viitsi tehdä itse, sitten teettää sen työn ammattilaisella. Ei ole monimutkaista tämä.

    • Mattimyöhäinen

      Hohhoijaa... Nyt kun eksyin tämmöistäkin lukemaan niin ihan pakko kommentoida. Ensinnäkin pariston vaihto liikkeessä maksaa yleensä max 10€ peruskelloihin. Pariston tulisi kestää vähintään vuosi ennen kuin tarvitsee vaihtaa uusi ellei koneistossa/paristossa ole vikaa. Usein kellojen paristot kestävät pidempäänkin riippuen myös kellon toiminnoista ja niiden käytöstä. Ei siis mielestäni mikään järjettömän kova hinta tuo kymppi vuodessa, jolloin hintaan kuuluu luotettava paristo sekä asennus. Sitä kelloa kun lähtee itse sörkkimään, on niin monta keinoa hajoittaa koneisto tms. Toki jos tiedostaa riskit eikä kellolla väliä niin antaa palaa vaan:)

    • hyvinonnistuu

      Itse vaihdan patterit kaikkiin omiin ja vaimon kvartsikelloihin. Työkaluina on halppis kellosepäntyökalusetti,otsalamppu, luuppi jossa valo ja paristot ostettu ebaysta ja osa prismasta. Silmälaseina on moniteholasit, joiden alaosilla näen hyvin kellojen koneistot. Olen mennyt kellot kädessä paristonvaihdon jälkeen uimaankin ja kellot sen kun käy ja kukkuu. Suosittelen kaikille jotka haluavat säästää ja tehdä itse helpon homman ja joilla ei ole peukalo keskellä kämmentä.

      • KerroOiKerro

        Kuinka usein vaihdat tiivisteet takakanteen ja nuppeihin? Millä käsittelet tiivisteet?
        Luupit ja monitehon joilla näkee hyvin koneiston? Molemmat vai pelkät silmälasit?


    • Anonyymi

      Tosiaan maksaa kympin ammattilaisella.
      Olen kiinnostunut tekniikasta mutta en erityisen vakaakätinen - enkä uskalla edes autoa korjata itse. Sen nyt osaisikin. Mutta kello - en ikinä avaisi kelloa.

      • Anonyymi

        jaaha missä kympillä? Meillä päin ei kultaketjuliikkeen tyttöset vaihda paristoa alle 20 euron. Viimeksi eivät saaneet vaihdettua myöskään ranneketta, kun vaatisi "erityistyökalun". No siksi sinne putiikkiin ajelin, kun ei tuollaisia työkaluja itsellä ole. Olisi aikaa ajella ympäri Suomen autovihamielisintä kaupunkia etsimässä "ammattilaista" ihan perushommaan. Minne lie suunnannut se Lielahden entisessä S-marketissa palvellut kelloliike, joka oli hienostelematon perusliike ja josta sai hyvän palvelun kohtuuhintaan? Tuollaista vanhaa rannekelloa mitään järkeä huoltaa Omega-miehille hinnoitelluilla palveluilla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe