TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKE!

Mitä nyt?

Ystäväni sai hylkäävän päätöksen Kelasta ja Eläkevakuutusyhtiöstä työkyvyttömyyseläke / kuntoutustukihakemukseensa. Hakemuksessa oli mukana psykiatrian erikoislääkärin ja ortopedian erikoislääkärin B-lausunnot. Hakija on tehnyt ikänsä maatalouslomittajan töitä ja on nyt sellaisessa kunnossa viimeisen selkäleikkauksen jälkeen, ettei pääse enää edes kävelemään kunnolla, puhumattakaan että pystyisi tekemään mitään työtä. Hakijalla on myös erittäin syvä masennus ym.
Työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologin arvio hakijalla on: Täysin työkyvytön tällä hetkellä.

Hylkäyspäätöksessä oli perustelu Kelasta: ”Kokonaisarviossamme olemme päätyneet siihen, että työkykynne ei ole alentunut kansaneläkelain tarkoittamalla tavalla. Katsomme, että kykenette työkokemuksenne mukaiseen työhön tai muuhun Teille sopivaan työhön. Tämän vuoksi Kela on hylännyt eläkehakemuksenne.”

Eläkevakuutusyhtiöstä: ”Mielestämme toimintakykynne on tyydyttyvä ja teillä on riittävästi työkykyä jäljellä työhistorianne mukaiseen tai sitä vastaavaan työhön.”

Päätöksestä pitäisi nyt valittaa, mutta en tiedä mitä niihin valituksiin kirjoitan hänen puolestaan. Hänellä on lähete ortopedian erikoislääkärille, mutta sieltä ei ehti saamaan uutta B-lausuntoa terveydentilasta ennen kuin valitusaika menee umpeen. Sama juttu on psykiatrian erikoislääkärin kanssa.

Hakija on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, vaikka on sairaslomalla, työnantajalla ei tarjolla kevyempää työtä (mitä se sitten mahtaisikaan olla hänen ammatissaan), hän on hakenut liitolta päivärahaa, mutta käsittely tuntuu kestävän, eikä rahaa tule mistään ja elääkin pitäisi.

Mitä tuohon Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan valitukseen hylätystä eläkepäätöksestä pitäisi kirjoittaa, että siitä olisi jotain hyötyä? Tämä oli ensimmäinen hakemus ja lääkärit itse sanoivat, että ensimmäisellä kerralla varmasti tulee automaattisesti hylkäävä päätös, josta pitää sitten vaan valittaa.

Pitääkö siihen kirjoittaa hakijan sairauksista, vammoista, työkunnosta, vai mistä? En ole oikein perillä näistä asioista ja hakija itse ei enää välitä koko paperisodasta, yrittää elää kipujensa ja masennuksensa kanssa päivän kerrallaan. Lupasin kuitenkin tehdä tarvittavat valitukset hänen puolestaan. Pitääkö työkyvyttömyyseläkettä hakea uudestaan, vai tehdä tuo valitus, hirveän pitkät käsittelyajat tuntuvan olevan joka paikassa.

Alkaa huumorintaju loppua itseltäkin, kun näitä papereita pyörittelee käsissään. Pitääkö sitä olla kuollut, ennen kuin Kela ja Eläkevakuutusyhtiöt uskovat, että on todellakin työkyvytön. Uskomatonta touhua. Kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan.

62

18961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En osaa suoraan sanoa mitä valitukseen pitäisi laittaa, mutta pääasia, että se lähtee ajoissa. Vaikka ette muuttaisi mitään seuravassa valituksessanne tai jos vaikka yrittäisitte niiltä hylkäävän päätöksen tehneiden "asiantuntijoiden" mielipiteen siitä, että mitä kyseinen henkilö voisi tulevaisuudessa tehdä?

      Uudet lääkärinlausunnot saatte sitten ainakin seuraavaan valitukseen mennessä.

      Näinhän Suomessa nykyään menetellään ja potkitaan kaikkia vähänkin heikkoja täysillä "päähän".

    • Mä vaan

      Työkyvyttömyyseläkeläisenä voin sanoa, että
      valittaminen ei yleensä auta. Lähes 99,9 prosentin varmuudella päätös ei muutu, vaan asia jää 2-3 vuodeksi valituskierrokselle. Myöskään Kelassa ja työeläkelaitoksessa ei tehdä mitään, koska "odottavat" vahvistusta seuraavasta portaasta, ettei pidäkään maksaa. Uusissa hakemuksissa ja muissa vain todetaan, että asia on muutoksenhakulautakunnassa, (= emme tee asialle mitään).

      Ks. valituslautakuntien muutosprosentit ja muut.
      Katso myös oikeusturvan perikato ja oikeusturvan ajankuva, miten homma pelaa Suomessa.

      Mutta mitä pitäisi nyt tehdä?
      - juuri niin, että ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mutta ehkä vajaakuntoisena, jos on sairaslomalla. Työvoimatoimisto ei kai ainakaan ennen ole laittanut ihmistä töihin tai työkokeiluun sairaana ja työkyvyttömänä.
      Homma pelittää siihen saakka jotenkin jos ammattiliitossa, kun 500 päivää on täynnä, sen jälkeen tipahdetaan peruspäivärahalle.

      - Pyytäkää kaikki työeläkelaitoksen asiantuntijalääkärin kirjoittamat lausunnot itsellenne. (lääkärin kansio) Ainakin minulla on myös esittelijän kysymys mukana, johon lääkäri vastaa.
      - Jos sairasloma on jatkunut yli 60 pv, on todennäköistä, että ystävästäsi on tehty kuntoutussuunnitelma, jonka tekee kuntoutusesittelijä (yleensä eri kuin tämä lääkäriltä kysyjä). Pyyntö on siis työeläkelaitoksen kuntoutussuunnitelma.
      ** Nämä voi saada soittamalla.

      - Kelasta asiantuntija-lääkärin lausunto. Sen saa pyytämällä vaikkapa tiskiltä.

      - Hoitavien lääkäreiden lausunnot, ellei ole.
      Mielelläään pidemmältä ajalta.

      ***
      Näihin asiakirjoihin tutustumisen jälkeen asia alkaa selkiintymään yleensä.

      Kelan toimista yleensä; kannattaa tutkia käypä hoitosuositukset netistä. Onko hoito tehty niin, kuin siellä sanotaan, pillerit, kuntoutukset ja omaehtoinen liikunta. Edellytetään myös pitkää hoitohistoriaa. Kela edellyttää myös julkisen lääkärin (omalääkäri kunnasta tai keskussairaala) kuntoutussuunnitelmaa, joka tehdään vuodeksi tai kolmeksi kerrallaan.

      Työeläkelaitoksen toimista yleensä; antavat vain ammatillista kuntoutusta. Yleensä se on elinehto, että pääsee eläkkeelle. Suosittelen pidempää kaavaa; ensin työkykyselvitys asianmukaisessa hoitolaitoksessa (=laitoskuntoutusjakso). Ei polklinikkakäynteinä missään nimessä.
      Sieltä tulee hyvät paperit. Senkin jälkeen voi tulla hylkäys, mutta ohjaavat eteenpäin, mikäli ajattevat potilaan parasta, ei siis työeläkelaitoksen parasta. Vertaistuen kokemukset ovat kullan arvoisia.

      En siis valittaisi, koska homma pysähtyy muutamaksi vuodeksi vaan jatkaisin tutkimuksia edelleen.

      • Mitä nyt?

        Kelan sivuilta lainattua ”Sairauspäivärahalla on tarkoitus korvata ansionmenetystä alle vuoden kestävän sairauden aikana. Jos sairautesi jatkuu yli vuoden, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Voit ilmoittautua työnhakijaksi myös jos työsuhteesi on yhä voimassa, mutta työnantajasi ei voi tarjota sinulle työkykysi mukaista työtä"

        "Jos sairauspäivärahan enimmäisaika on tullut täyteen, voit saada sairauspäivärahaa saman sairauden vuoksi uudelleen vasta, kun olet välissä ollut työkykyinen vuoden ajan.”

        Miten täysin työkyvytön henkilö voi välillä olla vuoden työkykyinen?!

        Olen itsekin ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo monta vuotta, menin kerralla sellaiseen kuntoon, ettei "tarvinnut" papereita täyttää.

        Ihmetyttää miksi näitä työkyvyttömyyshakemuksia edes tarjotaan selvästi työkyvyttömille henkilöille, vaikka ne näköjään hylätään automaattisesti.


      • lilimarleena
        Mitä nyt? kirjoitti:

        Kelan sivuilta lainattua ”Sairauspäivärahalla on tarkoitus korvata ansionmenetystä alle vuoden kestävän sairauden aikana. Jos sairautesi jatkuu yli vuoden, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Voit ilmoittautua työnhakijaksi myös jos työsuhteesi on yhä voimassa, mutta työnantajasi ei voi tarjota sinulle työkykysi mukaista työtä"

        "Jos sairauspäivärahan enimmäisaika on tullut täyteen, voit saada sairauspäivärahaa saman sairauden vuoksi uudelleen vasta, kun olet välissä ollut työkykyinen vuoden ajan.”

        Miten täysin työkyvytön henkilö voi välillä olla vuoden työkykyinen?!

        Olen itsekin ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo monta vuotta, menin kerralla sellaiseen kuntoon, ettei "tarvinnut" papereita täyttää.

        Ihmetyttää miksi näitä työkyvyttömyyshakemuksia edes tarjotaan selvästi työkyvyttömille henkilöille, vaikka ne näköjään hylätään automaattisesti.

        Ihan kuin olisit kirjoittanut minusta. Paitsi, että olen eri ammatissa, mutta kuitenkin. Näin mullekin on käynyt. Paitsi, ettei ole toivoakaan saada liitolta rahaa. Työnantajalta en ole saanut lausuntoa työkyvyttömyydestäni. Rahattomana olen ollut jo monta kuukautta. Näitä juttuja kun lukee, niin ihmetyttää, miksei näille asioille voi mitään. Työttömillä on jonkinlainen turva, sairailla ei.


      • jo useita vuosia
        lilimarleena kirjoitti:

        Ihan kuin olisit kirjoittanut minusta. Paitsi, että olen eri ammatissa, mutta kuitenkin. Näin mullekin on käynyt. Paitsi, ettei ole toivoakaan saada liitolta rahaa. Työnantajalta en ole saanut lausuntoa työkyvyttömyydestäni. Rahattomana olen ollut jo monta kuukautta. Näitä juttuja kun lukee, niin ihmetyttää, miksei näille asioille voi mitään. Työttömillä on jonkinlainen turva, sairailla ei.

        ja sairaana... vi....aa tämä suomalainen paperienpyöritysyhteiskunta. Jo kolme hylkyä takana. Ei muuta kun uutta lausuntoa putkeen.


      • Mä vaan
        lilimarleena kirjoitti:

        Ihan kuin olisit kirjoittanut minusta. Paitsi, että olen eri ammatissa, mutta kuitenkin. Näin mullekin on käynyt. Paitsi, ettei ole toivoakaan saada liitolta rahaa. Työnantajalta en ole saanut lausuntoa työkyvyttömyydestäni. Rahattomana olen ollut jo monta kuukautta. Näitä juttuja kun lukee, niin ihmetyttää, miksei näille asioille voi mitään. Työttömillä on jonkinlainen turva, sairailla ei.

        Hei,
        kai sinulla on jonkinlainen työterveyshuolto?
        Nimenomaan työterveyslääkäri hoitaa esimiehen tai muun kanssa byrokratian.
        Työterveyslääkäri on siis kultakimpale näissä asioissa. Samoin hän hoitaa (ainakin mulla), työkokeiluneuvottelut työeläkelaitoksen suuntaan ja työnnantajan suuntaan.

        Työpaikalle ei kannata mennä sähläämään itse, varsinkaan jos et ole työkyinen ja sairasloma on päällä. Olet vastuussa itsestäsi, työmatkoistasi ja työsi laadusta. Mikään ei maksa, jos itse sähläät jotain. Asia on siis vakava.

        Työhönpaluu hoidetaan työpaikkalääkärin kanssa, hän tietää nuo työhönpaluun systeemit. Kannattaa kuitenkin itselleen vaatia kopiot kirjeenvaihdosta, jotta asia menee sinunkin mielestä oikein.


      • riepupaula
        Mitä nyt? kirjoitti:

        Kelan sivuilta lainattua ”Sairauspäivärahalla on tarkoitus korvata ansionmenetystä alle vuoden kestävän sairauden aikana. Jos sairautesi jatkuu yli vuoden, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Voit ilmoittautua työnhakijaksi myös jos työsuhteesi on yhä voimassa, mutta työnantajasi ei voi tarjota sinulle työkykysi mukaista työtä"

        "Jos sairauspäivärahan enimmäisaika on tullut täyteen, voit saada sairauspäivärahaa saman sairauden vuoksi uudelleen vasta, kun olet välissä ollut työkykyinen vuoden ajan.”

        Miten täysin työkyvytön henkilö voi välillä olla vuoden työkykyinen?!

        Olen itsekin ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo monta vuotta, menin kerralla sellaiseen kuntoon, ettei "tarvinnut" papereita täyttää.

        Ihmetyttää miksi näitä työkyvyttömyyshakemuksia edes tarjotaan selvästi työkyvyttömille henkilöille, vaikka ne näköjään hylätään automaattisesti.

        vanha ketju mutta kommentoin.

        "Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon."

        Anteeksi vaan, naurattaa vaikka vakava asia.
        en naura ketjuun kirjoittaneille, vaan tälle kelan säännölle:
        siis voi ja pitää työkyvyttömänä ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi...

        mutta tää on niin tätä kelaa..

        Ei ihme että töykkärissä on monia sinne kuulumattomia työnhakiojoita.
        koodilla 0900, kun ei ihmisiä päästetä töykyvyttömyyseläkkeelle.


      • parka1
        riepupaula kirjoitti:

        vanha ketju mutta kommentoin.

        "Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon."

        Anteeksi vaan, naurattaa vaikka vakava asia.
        en naura ketjuun kirjoittaneille, vaan tälle kelan säännölle:
        siis voi ja pitää työkyvyttömänä ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi...

        mutta tää on niin tätä kelaa..

        Ei ihme että töykkärissä on monia sinne kuulumattomia työnhakiojoita.
        koodilla 0900, kun ei ihmisiä päästetä töykyvyttömyyseläkkeelle.

        Nyt olen minäkin ollut sairauspäivärahalla melkein vuoden. tai enimmäismäärä tulee täyteen huhtikuun lopussa.
        Olen Verven kuntoutustarveselvityksessä.

        ehkä jokin kuntoutuskurssi kesällä.
        kun sairauspäivärahan enimmäismäärä tulee täyteen, neuvottiin hakemaan työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Ja koska päätös viipyy, niin voin hakea työmarkkinatukea samaana aikaan toukokuun alusta lukien.

        Aivan kun työmarkkinatuki päätös tulisi sitten nopeammin.

        Mutta näin todella, että minun pitää ilmoittautua työvoimatoimistoon työkyvyttömäksi työnhakijaksi.

        olen ollut työvoimatoimiston kirjoilla edelleen ja työnhakuni on tavallaan olemassa, vaikka sanoinkin että olen työkyvytön.
        eipähän sitten tarvi ilmoittautua uudelleen kun haen työkkärirahaa odotellessani kuntoutustuen /työkyvyttömyyseläkkeen päätöstä.

        epäilin Kelassa että työkkäri antaa työvoimapoliittisen lausunnon työmarkkinatuen maksamista varten, jos olen työkyvytön.
        koska työmarkkinatukeen on oikeutettu ne jotka ovat valmiit ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä. Ja työkyvyttömäthän siihen eivät pysty.


      • Anonyymi

        Kannattaa tarkastaa myös omakannassa olevat virheet,siellä saattaa olla kantoja jotka eivät pidä ollenkaan paikkaansa ja putkahtavat esiin jossakin eläkettä ehdottaneen lääkärin kokoamissa asiakirjoissa vahinkossa! Vaikka kantaan olisi korjattu asia on se kuitenkin vielä kannassa näkyvillä ja väärä tieto saattaa kulkeutua !!


      • Anonyymi
        Mitä nyt? kirjoitti:

        Kelan sivuilta lainattua ”Sairauspäivärahalla on tarkoitus korvata ansionmenetystä alle vuoden kestävän sairauden aikana. Jos sairautesi jatkuu yli vuoden, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Voit ilmoittautua työnhakijaksi myös jos työsuhteesi on yhä voimassa, mutta työnantajasi ei voi tarjota sinulle työkykysi mukaista työtä"

        "Jos sairauspäivärahan enimmäisaika on tullut täyteen, voit saada sairauspäivärahaa saman sairauden vuoksi uudelleen vasta, kun olet välissä ollut työkykyinen vuoden ajan.”

        Miten täysin työkyvytön henkilö voi välillä olla vuoden työkykyinen?!

        Olen itsekin ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo monta vuotta, menin kerralla sellaiseen kuntoon, ettei "tarvinnut" papereita täyttää.

        Ihmetyttää miksi näitä työkyvyttömyyshakemuksia edes tarjotaan selvästi työkyvyttömille henkilöille, vaikka ne näköjään hylätään automaattisesti.

        Itse olin edeltävän hylkäävän päätöksen jälkeen ns.työssä vuoden jonka jälkeen uusi kierros sama sairaus/vammat eivät ole kuulemma enää perusteltuja vaan pitää olla jotain uutta....No mitä uutta? terveys heikentyi väkisin yrittämisestä totaalisesti muttei se riitä no jaa olen voimaton ,mikään ei riitä eläkeyhtiöille..onneksi on vielä viimeinen vaihtoehto


      • Anonyymi
        riepupaula kirjoitti:

        vanha ketju mutta kommentoin.

        "Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta, jos olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi. Tällöin sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon."

        Anteeksi vaan, naurattaa vaikka vakava asia.
        en naura ketjuun kirjoittaneille, vaan tälle kelan säännölle:
        siis voi ja pitää työkyvyttömänä ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi...

        mutta tää on niin tätä kelaa..

        Ei ihme että töykkärissä on monia sinne kuulumattomia työnhakiojoita.
        koodilla 0900, kun ei ihmisiä päästetä töykyvyttömyyseläkkeelle.

        No tuo on eläkeyhtiöiden kikka pestä rahaa...voimattomana "työttömänä työnhakijana"saadaan sun laskennallinen eläkkeesi putoamaan ja eläkeyhtiöt tienaavat hyvällä omatunnolla miljoonia kokonaisuudessaan!!ja päästävät 3-8 hakukerran jälkeen työkyvyttömänä eläkkeelle!


    • vaan UUDET

      hakemukset uusin lausunnoin! Kuntoutustukeahan tässä haetaan ja AINA kun se hylätään kannattaa tehdä uusi hakemus.

      Entä uudelleen koulutus?

      • uudet hakemukset sisään

        heti.Toi hylky tulee aina ensi kerralla kaikille,sanoi lääkärini.Toisella onnistuu.


      • lilimarleena
        uudet hakemukset sisään kirjoitti:

        heti.Toi hylky tulee aina ensi kerralla kaikille,sanoi lääkärini.Toisella onnistuu.

        Kävin Kelan luukulla juttelemassa virkailijan kanssa. Hän sanoi, että älä laita uutta hakemusta, vaan valita. Syyksi kertoi sen, että jos valitus menee läpi, voi saada takautuvasti rahaa. Jos tekee uuden hakemuksen, mahdollinen rahantulo alkaa hakemuksen allekirjoituspäivästä. Olenkin miettinyt, miten mahtaisi käydä, jos keskeyttäisi sairausloman ja kokeilisi olla työssä. Entäpä jos ei onnistu, jää takautuvat saamatta silloinkin. Olen ihan pihalla näistä kuvioista. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Osaispa päättää.....


      • yleensä mene
        lilimarleena kirjoitti:

        Kävin Kelan luukulla juttelemassa virkailijan kanssa. Hän sanoi, että älä laita uutta hakemusta, vaan valita. Syyksi kertoi sen, että jos valitus menee läpi, voi saada takautuvasti rahaa. Jos tekee uuden hakemuksen, mahdollinen rahantulo alkaa hakemuksen allekirjoituspäivästä. Olenkin miettinyt, miten mahtaisi käydä, jos keskeyttäisi sairausloman ja kokeilisi olla työssä. Entäpä jos ei onnistu, jää takautuvat saamatta silloinkin. Olen ihan pihalla näistä kuvioista. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Osaispa päättää.....

        läpi...Vähintä mitä voi tehdä on tietysti uusien lääkärinlausuntojen hankinta, niillä edellisillä on aivan turha valittaa tai laittaa uutta hakemusta.
        Jos keskeyttää sairausloman niin siihen pitää saada lääkäriltä lupa, eli lääkäri voi sen katkaista. Jos taas menee sairauslomalla töihin ei kuulu vakuutuksen piiriin ym.


    • Tinhu

      Sain kans hylkäävän päätöksen. Tein valituksen muutoksenhakulautakuntaan. Liitteenä oli työterveyslääkärin ja psykiatrin uudet lausunnot. Yllätys, yllätys meni läpi. Rasittavaa on se ainainen paperienpyörittely! Kolmisen kuukautta meni odotellessa päätöstä.

      • lilimarleena

        300 päivää tuli täyteen jo kesäkuussa. Muutoksenhakulautakunnasta tuli hylkäys pari kuukautta sitten ja tein siitä valituksen, menee kuulemma vakuutusoikeuteen ja kestää jopa vähintään vuoden..... Kelalle tein myös valituksen, se menee sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan, kestää myös kauan. Seuraava aika lääkärille on parin viikon päästä (psykiatri). Viimeksi toimitin työterveyslääkärin (erikoislääkäri) lausunnon kyseisiin paikkoihin. Ei ole tullut postissa edes kirjettä, että valitus/valituksen olisivat saapuneet perille. Soitin sos.turvan muutoksenhakulautakuntaan, Kela ei ole edes toimittanut valitustani sinne. Jatkoin soittamista ja soitin Kelaan, sanoivat, ettei aina lähetetä, vaan tutkitaan ensin heillä, josko he pystyisivät tekemään uuden päätöksen. Tämä on tätä oravanpyörää. Olen ihan lirissä raha-asioitteni kanssa. Paistaisi edes aurinko!


      • Mä vaam

        Niin joo, jos lääkäri kirjoittaa puutaheinää salahelinää ja toinen lääkäri osaa kirjoittaa "oikein" jota vakuutuslääkäri osaa lukea, homma voi toimia. Mutta mistäs löydät sellaisen, joka osaa kuvailla sairautesi niin, että vakuutusyhtiössä (kela/työteläkelaitos) löydetään ne lauseet...

        Sehän on selvää, että kirjoitustaidon ei pitäisi vaikuttaa, mutta näin se vaan on. ks. paperilääkäri -hakusanalla, sielläkin myönnetään, että mikäli hoitava lääkäri kirjoittaisi selkeästi diagnoosin ja kuvaukset, ei tulisi virhearviointeja.

        Sellainen harmillinen juttu, että asiat selviävät vain niistä lääkärikansioista (vakuutusyhtiöiden), mikä on todellinen syy hylkäykselle. Ja se hylkäys, jos sattuu olemaan hoitavan lääkärin "kirjoitustaito", ei paljastu kuin vasta siinä vaiheessa kun paperit on pyytänyt. Ja jos niitä papereita ei toimtia lääkärille, hän ei tiedä, että tarinat ovat riittämättömnät :(

        Sairaan tärkein tehtävä on huolehtia siitä, että paperit ovat kunnossa, kaikista käynneistä on kopoit myös itsellä. Ja jos niitä toimittaa jonnekin esim. vakuutusyhtiöön, pyytää kuittauksen mikäli mahdollista. Kela on myös vakuutusyhtiö :)


      • on uskomatonta
        Mä vaam kirjoitti:

        Niin joo, jos lääkäri kirjoittaa puutaheinää salahelinää ja toinen lääkäri osaa kirjoittaa "oikein" jota vakuutuslääkäri osaa lukea, homma voi toimia. Mutta mistäs löydät sellaisen, joka osaa kuvailla sairautesi niin, että vakuutusyhtiössä (kela/työteläkelaitos) löydetään ne lauseet...

        Sehän on selvää, että kirjoitustaidon ei pitäisi vaikuttaa, mutta näin se vaan on. ks. paperilääkäri -hakusanalla, sielläkin myönnetään, että mikäli hoitava lääkäri kirjoittaisi selkeästi diagnoosin ja kuvaukset, ei tulisi virhearviointeja.

        Sellainen harmillinen juttu, että asiat selviävät vain niistä lääkärikansioista (vakuutusyhtiöiden), mikä on todellinen syy hylkäykselle. Ja se hylkäys, jos sattuu olemaan hoitavan lääkärin "kirjoitustaito", ei paljastu kuin vasta siinä vaiheessa kun paperit on pyytänyt. Ja jos niitä papereita ei toimtia lääkärille, hän ei tiedä, että tarinat ovat riittämättömnät :(

        Sairaan tärkein tehtävä on huolehtia siitä, että paperit ovat kunnossa, kaikista käynneistä on kopoit myös itsellä. Ja jos niitä toimittaa jonnekin esim. vakuutusyhtiöön, pyytää kuittauksen mikäli mahdollista. Kela on myös vakuutusyhtiö :)

        taistelua, kun lukee tarinoitanne.
        Ei mene mitenkään minun järkeeni se, että nyt laitetaan terveitä ihmisiä työttömyysputkeen luultavasti kymmeniätuhansia ja vastaavasti työkykvyltään vajavaisia nöyryytetään vuositolkulla.
        Tunnen muutaman tuotannollisista syistä työttömyysputkeen joutuvan ja osa heistä on hyvin katkeria siitä, etteivät saa olla työssä normaaliin eläkeikäänsä saakka.
        Miten tämä on mahdollista Suomessa, maassa, jota pidetään esimerkillisenä hyvinvointivaltiona?
        Tässähän on helvetinmoinen ristiriita, terve laitetaan ansiosidonnaiselle muutamaksi vuodeksi odottamaan eläkettä ja sairas saa taistella oikeudesta jokapäiväiseen leipäänsä.


      • nuori 80-vuotias
        on uskomatonta kirjoitti:

        taistelua, kun lukee tarinoitanne.
        Ei mene mitenkään minun järkeeni se, että nyt laitetaan terveitä ihmisiä työttömyysputkeen luultavasti kymmeniätuhansia ja vastaavasti työkykvyltään vajavaisia nöyryytetään vuositolkulla.
        Tunnen muutaman tuotannollisista syistä työttömyysputkeen joutuvan ja osa heistä on hyvin katkeria siitä, etteivät saa olla työssä normaaliin eläkeikäänsä saakka.
        Miten tämä on mahdollista Suomessa, maassa, jota pidetään esimerkillisenä hyvinvointivaltiona?
        Tässähän on helvetinmoinen ristiriita, terve laitetaan ansiosidonnaiselle muutamaksi vuodeksi odottamaan eläkettä ja sairas saa taistella oikeudesta jokapäiväiseen leipäänsä.

        Muistaakseni joku vakuutuslääkäri mainitsi, että hakemuksiin olisi lääkärin hyvä laittaa yksityiskohtainen selvitys siitä miten sairaus haittaa työntekoa ja että usein lähetetyt hakemukset ovat niiltä osin puutteellisia.

        Jos henkilö on nuori niin ei Kela eikä vakuutusyhtiö mielellään anna helposti periksi vaan yritetään kouluttaa kevyempään /sopivampaan työhön.

        Tulee kalliiksi maksaa työkyvyttömyyseläkettä varsinkin silloin kun kysymys on kovapalkkaisesta työkyvyttömästä.

        Hyvä pitkä hoitosuhde yhteen lääkäriin on kullanarvoinen, sillä hän oppii tuntemaan tapauksesi perinpohjin.

        Myös alan huippulääkäreitä kannattaa käyttää ja pyytää lausunnot, ongelma on vain se, että heidän pitäisi varmaankin saada jonkinlainen kokonaisselvitys potilaan tilanteesta, ei kai sitä yhden käynnin perusteella voi paljon kirjoitella lausuntoja ja tämähän maksaa.

        Kuntoutustutkimukset ovat hyviä etenkin ne, joita ei tehdä pelkästään Kelan tai vakuutusyhtiön määräämissä paikoissa.

        Kannattaa huolehtia siitä, että valitukset on perillä oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa. Mukaan mahdollisimman kattava aineisto terveydentilasta.

        Oikein pelottaa oma tilanteeni tulevaisuudessa, jos tulen oikein kipeäksi. Lonkissa on keinonivelet ja molemmat polvet ovat kuluneet. Niskat, olkapäät, sormet ja kyynärpäät oireilevat. Minut on Kela kouluttanut uuteen ammattiin 90-luvulla joten uudelleen koulutus ei tule tapauksessani kysymykseen. Eläikään on vielä 20 vuotta.


      • tämä on
        on uskomatonta kirjoitti:

        taistelua, kun lukee tarinoitanne.
        Ei mene mitenkään minun järkeeni se, että nyt laitetaan terveitä ihmisiä työttömyysputkeen luultavasti kymmeniätuhansia ja vastaavasti työkykvyltään vajavaisia nöyryytetään vuositolkulla.
        Tunnen muutaman tuotannollisista syistä työttömyysputkeen joutuvan ja osa heistä on hyvin katkeria siitä, etteivät saa olla työssä normaaliin eläkeikäänsä saakka.
        Miten tämä on mahdollista Suomessa, maassa, jota pidetään esimerkillisenä hyvinvointivaltiona?
        Tässähän on helvetinmoinen ristiriita, terve laitetaan ansiosidonnaiselle muutamaksi vuodeksi odottamaan eläkettä ja sairas saa taistella oikeudesta jokapäiväiseen leipäänsä.

        Hei kuule, politiikkaa ei ole, ellei sitä tehdä. Ja kun tehdään tekemällä ongelmia, niin on töitä, millä politikoida, pitää istuntoja, ja pähkäillä, keksiä taas uusia sudenkuoppia.


      • helpommalla
        nuori 80-vuotias kirjoitti:

        Muistaakseni joku vakuutuslääkäri mainitsi, että hakemuksiin olisi lääkärin hyvä laittaa yksityiskohtainen selvitys siitä miten sairaus haittaa työntekoa ja että usein lähetetyt hakemukset ovat niiltä osin puutteellisia.

        Jos henkilö on nuori niin ei Kela eikä vakuutusyhtiö mielellään anna helposti periksi vaan yritetään kouluttaa kevyempään /sopivampaan työhön.

        Tulee kalliiksi maksaa työkyvyttömyyseläkettä varsinkin silloin kun kysymys on kovapalkkaisesta työkyvyttömästä.

        Hyvä pitkä hoitosuhde yhteen lääkäriin on kullanarvoinen, sillä hän oppii tuntemaan tapauksesi perinpohjin.

        Myös alan huippulääkäreitä kannattaa käyttää ja pyytää lausunnot, ongelma on vain se, että heidän pitäisi varmaankin saada jonkinlainen kokonaisselvitys potilaan tilanteesta, ei kai sitä yhden käynnin perusteella voi paljon kirjoitella lausuntoja ja tämähän maksaa.

        Kuntoutustutkimukset ovat hyviä etenkin ne, joita ei tehdä pelkästään Kelan tai vakuutusyhtiön määräämissä paikoissa.

        Kannattaa huolehtia siitä, että valitukset on perillä oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa. Mukaan mahdollisimman kattava aineisto terveydentilasta.

        Oikein pelottaa oma tilanteeni tulevaisuudessa, jos tulen oikein kipeäksi. Lonkissa on keinonivelet ja molemmat polvet ovat kuluneet. Niskat, olkapäät, sormet ja kyynärpäät oireilevat. Minut on Kela kouluttanut uuteen ammattiin 90-luvulla joten uudelleen koulutus ei tule tapauksessani kysymykseen. Eläikään on vielä 20 vuotta.

        Aikoinaan 42 vuotiaana kun sairaseläkettä tarjottiin, tein vastaehdotuksen, ja pyysin ammatillista uudelleenkoulutusta.

        Sain sen, mutta sitten vähän ennen valmistumista paukahti syöpä, joka romuutti kaiken. Mutta kuntoutustuki muuttui pysyväksy työttömyyseläkkeeksi, eikä yhtään hylkyä.
        Mutta varmasti olisi ollut samanlaista tahkoamista, jos ilman ammantillista uudelleenkuntoutusta olisin hakeutunut työkyvyttömyyseläkkeelle.


      • tottatosiaan
        tämä on kirjoitti:

        Hei kuule, politiikkaa ei ole, ellei sitä tehdä. Ja kun tehdään tekemällä ongelmia, niin on töitä, millä politikoida, pitää istuntoja, ja pähkäillä, keksiä taas uusia sudenkuoppia.

        ..........


      • liisa2
        on uskomatonta kirjoitti:

        taistelua, kun lukee tarinoitanne.
        Ei mene mitenkään minun järkeeni se, että nyt laitetaan terveitä ihmisiä työttömyysputkeen luultavasti kymmeniätuhansia ja vastaavasti työkykvyltään vajavaisia nöyryytetään vuositolkulla.
        Tunnen muutaman tuotannollisista syistä työttömyysputkeen joutuvan ja osa heistä on hyvin katkeria siitä, etteivät saa olla työssä normaaliin eläkeikäänsä saakka.
        Miten tämä on mahdollista Suomessa, maassa, jota pidetään esimerkillisenä hyvinvointivaltiona?
        Tässähän on helvetinmoinen ristiriita, terve laitetaan ansiosidonnaiselle muutamaksi vuodeksi odottamaan eläkettä ja sairas saa taistella oikeudesta jokapäiväiseen leipäänsä.

        Olet oikees toi on hyvä kirjoitus ihmiset nouskaa puhumaan tästä aiheesta paska aivoille esim:eduskunnan päät.


    • W. Watson

      Hae tietoa netistä työkyvyn arviointiin kehitetystä PCA-menetelmästä. Se tunnetaan myös Englannin mallina. Sitä on kokeiltu ainakin Ortonilla Helsingissä, jos muistan oikein.

      • pirkanmaan poika

        Moni on täällä kirjottanu et eka hakemus hylätään aina ja toisella kertaa saattaa jo tärpätä....voitteko rakkaat ystävät uskoa et mulla kävi just toisteppäin...eka hakemus 3kuukaudeks meni heti läpi ja sit toinen hakemus(jatkohakemus) niin hylsy napsahti....ekaks vakuutusyhtiö otti niinkun homman hoitaakseen ja hoiti kelan ja liiton kans kaikki maksuhommakkin selväks,ja sit tosiaan hylätty.....2 vuotta oo kohta ollu käsieni takia työkyvytön,rupee pikkuhiljaa vituttaan tää paperisota ja pompottelu...taitaa olla vakuutusyhtiöissä toi toiminta melkosen mielivaltasta....se on vaan ittellä niin hankalaa kun on lainaa ja yhtiövastikeet muut laskut maksettavana eikä tuloista tietookaan...kai se on niin että täytyis käsivammasen tehdä lautamiehen hommia vaikka lahjat viittaa selvästi paremminkin rimapojan ammattiin..:)


      • toistaiseksi eläke
        pirkanmaan poika kirjoitti:

        Moni on täällä kirjottanu et eka hakemus hylätään aina ja toisella kertaa saattaa jo tärpätä....voitteko rakkaat ystävät uskoa et mulla kävi just toisteppäin...eka hakemus 3kuukaudeks meni heti läpi ja sit toinen hakemus(jatkohakemus) niin hylsy napsahti....ekaks vakuutusyhtiö otti niinkun homman hoitaakseen ja hoiti kelan ja liiton kans kaikki maksuhommakkin selväks,ja sit tosiaan hylätty.....2 vuotta oo kohta ollu käsieni takia työkyvytön,rupee pikkuhiljaa vituttaan tää paperisota ja pompottelu...taitaa olla vakuutusyhtiöissä toi toiminta melkosen mielivaltasta....se on vaan ittellä niin hankalaa kun on lainaa ja yhtiövastikeet muut laskut maksettavana eikä tuloista tietookaan...kai se on niin että täytyis käsivammasen tehdä lautamiehen hommia vaikka lahjat viittaa selvästi paremminkin rimapojan ammattiin..:)

        ollut noin lyhyt kuntoutustukikausi? 3 kk?
        Entäpä uudelleen koulutus?


      • nyrkkiää
        toistaiseksi eläke kirjoitti:

        ollut noin lyhyt kuntoutustukikausi? 3 kk?
        Entäpä uudelleen koulutus?

        Kaikki tämä on v 1996 kirjattuun LAKIIN (Lipponen) hallitus, jotka he SDP suurimpana
        puolueena keksivät hankaloittaa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Laissa annetaan
        vakuutusyhtiöiden lääkäreiden kumota erikoislääkäreiden lausunnot..?? Kaikki tämä
        tarpeeton kärsimys on siis SDP:N aikaansaamaa. Tiedän ihmisiä jotka ovat joutuneet
        odottamaan kuntoutustukipäätöstä 5-6 vuotta turhaan. Joten tarttis tehdä jotain.


    • toivoton taisto

      Meillä kesti miehen vastaava tilanne 3 vuotta, josta ajasta Mela varasti 2 vuotta. Oli lähinnä liikuntakyvyttömänä sängyn pohjalla, ei paljoa pystynyt liikkumaan.
      Kun soitin ja hilluin eläkelaitokselle puhelimessa, yks virkailija sanoi, että maatalousyrittäjä ei ole työkyvytön edes vuodepotilaanakaan. Hänen voidaan katsoa pystyvän jothamaan työtä vuodepotilaanakin. Että tällaisia näkokulmia Melalla.

      Sitten kun oli Ortonissa leikattavana toista kertaa, just sillä hetkellä tuli eläkepäätös lopullinen, eli toistaiseksi. Ja tämä toinen leikkaus palautti sitten liikuntakyvyn ja toimintakyvyn. Mukavahan se nyt eläkkeellä ollessa on, kun saa tehtyäkkin jotain.

    • money ja ab kansa

      "Yleinen " käytäntö vähintään vuosi ja enemmän valituksiin, vakuutusyhtiöt säästävät tulevan ajan eläkkeessä n60 000 euroa per hakija !

    • cb=d kansalainen

      Kelasta jos kiinni on nii ei ne päästä ketään eläkkeelle tai muullekkaan rahalle!
      Itse olen vammautunut onnettomuudessa 07 ja euroakaan en saa,sain onnettomuudessa murtuneen ranteen,nilkan,nivelrikon,aivovammanjälkitilan,näönheikkenemisen,näkökenttäpuutokset,kuivasilmäisyyden,tinnituksen,kaularankavamman,juurikanava ahtauman,välilevynpullistuman,puutumisia käsissä,jaloissa ja kasvoissa,muisti,keskittymis,tarkkaavaisuus,hitaus,häiriöalttius,vääristymiä,toiminnanohjauksessa ja suunnittelussa ongelmia,kivut ja säryt,voimattomuuden ja väsymyksen ja paljon muuta, mut ei riitä!
      mitäs tuumaatte?

      • Laatikko

        Liikennevakuutusyhtiön pitäisi maksaa sinulle työansionmenetyksestä 100 prosenttia jos tuli onnettomuudessa työkyvyttömäksi. Se on sitten eri asia maksaako liikennevakuutusyhtiö mitään. Toteavat yleensä onnettomuuden uhrin terveeksi vähän ajan kuluttua.

        Vahinkoilmoitus liikennevakuutusyhtiöön on tehtävä 3 vuoden kuluessa onnettomuudesta. Jos sitä ei ole tehnyt ei saa korvauksiakaan.


    • Rysä

      Pyytäkää hyvät ihmiset itsellenne ratkaisu/käsittelykansio sekä vakuutusyhtiöstä sekä Kelasta. Teillä on oikeus siihen! Itse pyysin Varmasta sellaisen hylkypäätöksen takia ja siitä kävi ilmi, että kaikkein tärkein lääkärin tekemä B-lausunto ei ollut edes tullut perille!
      Ilmeisesti Kela panttaa papereita itsellään... tämä ei ollut mulle eka kerta, ja silloinkin syylliseksi löytyi Kela, joka ei katso tarpeelliseksi laittaa papereita eteenpäin, oli tilanne vaikka mikä!
      Teidän itse pitää yrittää jaksaa varmistaa, että kaikki mennyt oikein. Instanssit vähät välittää onko jokin vitun lausunto tullut perille!
      Mulla on pitkä historia ja olen laittanut kaiken ylös. Aikomuksena on kirjottaa Hesarin yleisöpalstalle jossain vaiheessa, kun kykenen, minun tarinani... Ja se koskettaa minun lisäkseni varmaan satoja muita...

      • Kelaan kyllästynyt

        Nyt puhut asiaa. Hesarin yleisönpalstalle kirjoitusta vaan kehiin. Kela ajaa vain ja ainoastaan omia etuja, ettei vaan tarvitsisi maksaa kenellekkään mitään. Kai ne kuvittelevat rahat olevan heidän omasta pussistaan pois. Mitä virkaa Kelalla yleensä on kun kaikki asiat tulevat sieltä hylkynä takaisin. Sekin pitää vain pitää mielessä sukulaiset ja tuttavat ovat etusijalla etuuksien saajia. Näin Kelan byrokratia toimii.


    • Vakava debressio

      Hirvittää lukea näitä kun itsellä kaik tuo edessä ja ei jaksa....kuka tekis mun puolesta kaiken tuon työn?

      • voihan rähmä

        sama homma mulla edessä ja tosiaan hirvittää.

        olen tapellut muutenkin kelan kanssa jo vuosikausia itseni ja omaisieni puolesta ja olen jo valmiiksi niin täynnä että vuotaa kannu yli ja kupit ovat olleet nurin monta kertaa.


    • Rysä

      Minä sain Kelalta moneen kertaan pyydettyäni asiantuntijalääkärien lausunnot, jossa tapaustani käsiteltiin. Hylkäyspäätöksiä on tullut lukuisia, mutta yksi ainoa asiantuntijalääkäri oli oikealta alalta, eli psykiatri. Muita titteleitä olivat työterveyslääkäri ja keuhkotautien erikoislääkäri!! Tuntuu todella pelottavalta, miten helposti kävellään omalääkärin ammattitaidon yli....siis aidon ASIANTUNTIJALÄÄKÄRIN yli, johon minulla on ollut vuosia kestänyt intensiivinen hoitosuhde.

      Tässä koko touhussa on jotain kuralla ja tosi pahasti! Mutta ei anneta periksi... Pyytäkää kaikki mahdolliset itseänne koskevat dokumentit itsellenne, soittakaa Kelaan ja Vakuutusyhtiöön ja varmistakaa, että kaikki lähetetyt asiapaperit on taatusti tulleet perille. Niitä kun tuppaa jäämään jäämään lojumaan matkan varrelle...

    • Saara45

      Jos yhtään lohduttaa, niin ystäväsi ei ole ainoa, jota vakuutusyhtiöt ja kela pitää pellenään.
      Itselläni on ollut rankoista elämänkokemuksista johtuva vakava masennus lähes kolme vuotta. Olen toimintakyvytön mihinkään työhön.
      Itse en ole hakeutunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, koska sairaslomallahan ei saa tehdä työtä, saati et joku saisi palkata semmoisen töihin.
      ÄLLÖTTÄVÄÄ LEIKKIMISTÄ!!!
      Ei tarvitse ihmetellä itsemurhatilastoja tai kauhistella perhesurmia: Sitähän nämä kaksi instanssia oikeen hakemalla hakee.

      Tsemppiä muille 500 000:lle samassa jamassa olevalle,

      -Saara45-

    • hytse

      joo mutta jos on lääkärin kirjottama sairausloma ja oot työkkärin kirjoilla ni saat työttömyyskorvauksen ja kukaan ei sua töihin pakota. ehkä kuitenkin kivempi niin kun sossun luukku?

      • sairas työtön

        Mut jos ei saa vaikka karenssin takia? En ole suostunut sinne menemään sairaslomalla eikä sossukaan ole alentanut perusosaa. Samapa tuo mistä raha tulee kunhan tulee. En ymmärrä miten tuo sossun luukku koetaan niin kamalaksi. Mulla ainakin hiomma toimii ok kun lähetän joka toinen kuukausi hakemuksen postitse.


    • hytse

      noh. jos eläkkeestä tulee hylky kun sairauspäivärahat on täynnä niin siinä ei sit vuoden päästä auta selitellä että on vaan ollu kotona. vaikka ois ne lääkärin todistukset olemassa ja työkkärin kirjoilla, ni voi hakea vuoden päästä sentään sen sairauspäivärahan uudelleen.

      • sairas työtön

        Mutta eihän sillä ole mitään väliä mistä ne rahat tulevat? Vaikka pääsisin eläkkeelle, hakisin silti tt-tukea. Uudestaan vaan eläkehakemusta vetämään, en tiedä montako vuotta pittää hakea mutta eihän sitä tarvi kuin pari kertaa vuodessa tehdä kun noi käsittelyajat on pitkiä.


    • deepcorex

      Reimarlassa sijaiteva fysioterapia lopetti elämäni totaaliseti 2007 ja siitä saakka lääkärien leikkaus/terapiaoravanpyörässä viisi vuotta jotta tulotaso laskisi, sitten vasta sain ensimäisen B-lausunnon=100% liikuntakyvytön, KELAn mukaan täysin työkykyinen,ja toinenkin eläkehakemus hylättiin, koska olen muka työkykyinen, hah, naurettava järjestelmä. Varokaa RFT.

    • liisa2

      Minulla sama homma vaivoja on ja lääkäri todistuksia mutta ei paska kela hylkää ei tuu. työkkäri laitaa väkisin työ kokeiluu vittu mitä paskaa.

      t:liisa

    • Pompottelua

      Ei niitä kiinnosta... Se on nähty. Pelkkää kasvotonta byrokratiaa.

      Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on vitsi. Käsittelyssä menee noin vuosi ja päätökset ovat yleensä sanasta sanaan kuin kelan päätös.

      Köyhiä ei haluta auttaa tässä yhteiskunnassa eikä hyvinvointia lisätä.

    • moi3

      Jos on todettu nivelnikama reuma 27- vuotiaalla henkilöllä ja on sairaslomalla ollut kokoajan, niin onko muka edes sopiva työkokeiluun toiselle paikkakunnalle työvoimatoimiston mielestä. Oireet ja kivut on niin paljon pahentuneet ja liikkumaan ei pysty kuin muutaman metrin kerrallaan. Onko tämän ikäinen mahdollista päästä työkyttömyyseläkkeelle, jos on loppu iän työkyvytön.

    • nykymeininki

      Ei se auta kuin olla vajaakuntoinen työnhakija.

    • hylätty

      Onko kenelläkään neuvoa mitä ja voisin tehdä, kun sain hylkäävän työkyvyttömyyseläkepäätöksen kroonisesta unettomuudesta joka jatkunut vuositolkulla sekä somaattisista vaivoista. Olen pätkätyöläinen ollut ja nyt työkkärissä työhakijana. En todellakaan ole työkykyinen, sen tietävät ainakin ne jotka taistelevat vuodesta toiseen unettomuuden kanssa .Ajatuskin siitä,että tarttis lähteä töihin yökaudet jatkuvasti heräiltyäni ja illalla usein tunnin kaks unta odoteltuani, tuntuu ihan hirveältä kun elimistö on jaksamisensa äärirajoilla valvomisesta ja mm. muisti ja keskittymiskyky on olematonta. Itkua olen tuhertanut koko päivän tuon tiedon saatuani.

    • Fyssari

      Tämä asia on hankala ja selkeästi ei kaikille ole koneiston toimintatapa tuttu:
      Vastaukseni on kaikille sama
      1. Kaikista papereista kopiot itselle, sinun on tiedettävä mitä olet minnekin lähettänyt ja miten olet mitäkin kuvannut tai lääkäri asian selvittänyt)
      2. Sairaspäivärahakauden jälkeen hae kuntoutustukea, älä jätä ns. tyhjiä päiviä mihinkään väliin, olet periaatteessa aina jonkin tuen piirissä mikäli toimit näin.
      3. Kielteisistä päätöksistä (sairaspäiväraha/kuntoutustuki/eläke) pitää AINA valittaa AJOISSA (ei uusia hakemuksia vaan valitus).
      4. Mikäli päätökset eivät tule ajallaan tai esim. sairaspäivärahakausi loppuu ennen kuin saat päätöksen kuntoutustuesta ilmottaudu työkkäriin heti ensimmäisenä päivänä ja ota paperimappisi mukaan. Työkkärin listoille ei mennä sairaslomalaisena hakemaan töitä vaan se on osa tätä koneistoa, sieltä saattaa myös löytyä se ainoa ihminen jota tilanteesi oikeasti kiinnostaa (Ja kun valitat kielteisistä päätöksistä ajoissa ei sinulle tarjota työtä, jos et valita olet velvoitettu ottamaan työtä vastaan).
      5. Jokainen työkokeilu kertoo jotakin ( jos et ole työkykyinen se kyllä tulee esiin ja saat siitä myös ulkopuolisen ihmisen puolueettoman lausunnon) kokeilun keskeytyminen on erityisen suuri viesti eläkeyhtiölle työkyvystäsi.
      6. ÄLÄ IKINÄ KIELTÄYDY TYÖKOKEILUISTA TAI JÄTÄ VALITUKSIA MYÖHÄÄN, OSOITA, ETTÄ OLET KIINNOSTUNUT SELVITTÄMÄÄN OMAN TILANTEESI (vaikka se sinulle itsellesi olisikin jo päivänselvä).

      Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville!

    • kiittäen

      Nimim. fyssari ! Kiitos sinulle antamistasi kattavista neuvoista meille kaikille, jotka taistelevat samantapaisten ongelmien kanssa.

    • dlsl

      Lisäksi työkyvyttömyyshakemukseen kuuluu lääkärin (ja omat kirjoittamansa liitteet)kirjoittaa b-lausuntoon nimen omaan se miten sairaus vaikuttaa silloin kun se on pahimmillaan. Ei mitään miten voin tällä hetkellä juttua. Itsellä esim.sairauden tila vaihtelee aina paremmista päivistä suoranaisiin helvetteihin. Ja juuri ne pahimmat hetket on kirjoitettava sinne.

      Näiden papereiden täyttäminen on monilta ihmisiltä vaativan urheilusuorituksen tasolla. Varsinkin jos on reumaa tai on vaikeasti masentunut. Ei voida olettaa että ihmisellä on hirveästi voimia kunnon taisteluihin. Varsinkin jos ei ole sukulaisia tai perhettä jotka voisivat auttaa, ystävistä puhumattakaan.

      Itsellä onneksi menneet kaikki eläkehakemukset läpi. Mutta koskaan ei voi tietää kuinka joku joka ei koskaan ole edes tavnnut mua, päättää että olen työkykyinen. Hirveetä paskaa.

      Tsemppiä kaikille ja toivottavasti joulu tuo edes hiukan iloa!!

      • vaara-vaanii

        Näin sen pitäisi mennä, että myös eläkevakuutuslääkäri lukisi lausunnot pahimman mukaan. Toisin kävi minulla, luki kuin piru raamattua nimenomaan fysioterapeutin testit, ja painotti hylkylausunnossaan niitä hyviä puolia! Jos toisen käden halvausoire ei riitä, eikä toisen paha tulehduksellinen nivelrikko, on hakija aivan pulassa. Vakuutuslääkärin mielestä käsien ongelma on vähäpätöinen ja työtä voi tehdä aivan hyvin, vaikka selkäkin on sökö.
        Kuin kuuluisa irvailija: Jos kädet puuttuu, onhan hakijalla vielä jalat, ja jos nekin mäni, onhan hänellä vielä jokin pää jäljellä.
        Ei naurata.


    • Susanner

      Itselläni on takana viisi vuotta määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Myönnetty aina noin vuodeksi eteenpäin. Viime keväänä minulle kirjoitettiin 3 eri lausuntoa pysyvän eläkkeen puolesta. Varma hylkäsi hakemuksen, sen jälkeen työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta. Seuraava valitusaste olisi vakuutusoikeus. Otin yhteyttä asiaan perehtyneeseen lakimieheen. Hän sanoi, ettei missään tapauksessa kannata valittaa (päätös kulkee samana koko valitusketjun läpi) vaan lähteä kokonaan uuteen taistoon; uusi hakemus, uudet lausunnot ja perusteet. Hänen mukaansa minun olisi jo pitänyt saada lain mukaan pysyvä eläke sairauteni vuoksi.

      • eivalituksia

        Samaa mieltä valittamisesta. Valituksista menee läpi noin 15%, kun eläkehakemuksista noin 75%. Ja valituksissa on jo mukana se hakemuksen evääminen, uusi hakemus on aina uusi hakemus.


    • sikasairas

      Valittaa ei kannata. Uudet lausunnot ja siinä on objektiivisesti pystyttävä todistamaan miten sairaus vaikuttaa niin, että ei ole enää työkykyinen. Liitteeksi on liitettävä kaikki tutkimukset ym. Mutta sen lisäksi on tehtävä on kirje/liite jossa yksinkertaisesti selittää miten sairaus vaikuttaa työntekoon sekä miten se vaikuttaa ihan normaaliin joka päiväiseen elämään.
      Kannattaa miettiä myös että hakeeko kuntoutustukea vaikka vuodeksi jos on tulossa uusia tutkimuksat ym. Tai vaikka vain että haluaa sopeutua sairauteen ja miettiä miten sen kanssa pystyy elämään. Ja sitten työkyvyttömyyseläkettä yrittämään.
      Mutta aina uusi hakemus.
      Itse olen nyt viidettä vuotta Kelan kanssa pyörittänyt sairauspäiviä sekä työkyvyttömyyseläkehakemuksia ja valittanut. Sen jälkeen odottanut, odottanut ja kärvistellyt päätöksiä odotellessa. Sairaudet vain pahentuvat mutta yksiselitteinen tämän hetkinen tilanteeni jää vanhojen b-lausuntojen jalkoihin vaikka uusia on liitteeksi valituksiin toimitettu. Nyt odotan taas yhtä päätöstä kun muutoksenhakulautakunta palutti sen Kelalle takaisin. Muutoksen halulautakunnan päätöksessä luki että palautettaan Kelalle takasin että Kela tekee voimassa olevan päätksen josta asiakas voi valittaa :)! Eli valittaminen on vain yksi kierre.
      Ensi vuoden alusta taas sairaudet lääkäreiden avustuksella nippuun ja b-lausunnot ajantasalle ja kolmas kierros käyntiin. Nyt varaan myös Kelaan ajan että virkailija saa auttaa hakemuksen teossa. Jotta kaikki on varmasti sääntöjen mukaan kirjattu.

      • vaara-vaanii

        Kurjalta kuulostaa tilanteesi. Olen pyörittänyt vasta kerran koko prosessin läpi ja jo se vei rahat ja voimavarat. Luulisi olevan kaikkien etu, että nämä monen kierroksen haut saataisiin loppumaan. Itsekin mietin, kuinka paljon olen antanut niin lääkärien näyttöä ja dokumenttia kuin omaa selvitystäkin ja ammatin kuvausta, ja hullulta tuntuu aloittaa kaikki taas alusta.
        Ei voi olla yhteiskunnan etu tämä tällainen peli, jossa syyllinen on miltei aina sairas ja kurja, ja kiusaaja iso rikas eläkeyhtiö ja sen epäreilu aisankannattaja. Tulee kalliiksi tämä hölmöily kaikille ja ennen kaikkea sairastunut joutuu aivan liian rankkaan linkoon.


      • sikasairas

        Eikä tunnu minusta eikä erikoislääkäreistä oikeuden mukaiselta kun sisätautien erikoislääkäri on ns. vakuutuslääkäri joka tekee kielteisen päätöksen. Jos tämä on minusta piinaa, niin reumasairauksien-, ortopedian sekä fysiatrian erikoislääkärin mielestä tämä on heidän ammatitaiton ja kokemuksen kyseenalastamista. Itselleni on hiipinyt epätoivo, että miten joku lääkäri voi kumota usean erialan lääkäreiden ammattitaidon minua tapaamatta/tutkimatta ja etenkin kun hänen erikoisalaansa ei kuulu minun diagnoosini eikä vaivani.
        Näin tämä ihmisen pisteyttäminen ja lausunnon antaminen toimiii ja "meistä pystytte vielä hankkimaan kohtuulisen toimeentulon vaikkakin työkykynen on oleellisesti laskenut". Niin paperilla kaikki näyttää hyvältä.
        Kalliiksi tulee mutta itse en vielä haluaisi antaa periksi ja jäädä vajaa kuntoiseksi työnhakijksi joka ei töitä koskaa pysty tekemään koska statukseni ei ole työtön vaan työkyvyttömyyseläkeläinen. Kumpakaan vaihtoehto ei ole ollut päämääräni itseäni kahteen ammattiin kouluttautuessani.


    • Sleebu
    • VarmaTietoKelasta

      Kyllä se on sillälailla että nuoret naiset ovat suurin ryhmä jotka vinkuvat eläkkeelle ja siksi tämä on tällaiseksi mennyt. Katsokaa vaan niin siellä nuoret terveet naiset hakevat masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi eläkkeelle kun muka ei enää pysty mitään tekemään. No ei onnistu! Kaikki hakemukset hylätään ja siinä menee sitten samalla OIKEASTI sairaat mukana. Siis lyhyesti kaikki: Naiset pilasivat koko eläke homman!

      • Eioovaraakällätänaisia

        Misstä h.....tistä löysit näin pitkän ja vanhan viestiketjun vain tuon typerän kommentin takia, joka ei edes oikein liittynyt tuohon alkuperäiseen ketjuun!!? Epäilempä että samanlaisia syrjäytyneitä eläkkeellevinkujia löytyy yhtä paljon nuorista miehistä., ellei enemmänkin..


    • Liian_nuori_eläkeläinen

      Vaikea sanoa. Itse en tehnyt sitä virhettä, että kela olisi saanut mitään tietoa mistään. Eläkeyhtiöt kun monesti peesaavat kelan päätöstä.

      Ei mennyt kuin 3 viikkoa niin osa-aikaeläke oli tilillä. Ehkä se olikin siinä, että hain osa-aikaeläkettä.

      Osa-aikaeläke on puolet täydestä ja mahdollistaa osa-aikatyön. Jos ystäväsi on työsuhteessa, niin eläkkeen saatuaan irtisanominen ei tule kysymykseen vaikka olisi kaikki "työajat" saikulla.

      Kyllä se koko eläke oikealle sairaalle viimein tulee.

    • kwiwmw

      Nämä valituslautakunnat yms. ja ns. vakuutusoikeus ovat käytännössä vain vakuutusyhtiöille mahdollisuus pelata aikaa.
      Täyttä pelleilyä. Vakuutusoikeuskaan ei ole mikään oikea oikeusaste, vaan vakuutuslääkäreiden tuki ja turva.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe