bellis/kaunokainen

Milloin itää?

Miten pitkään vielä menee, ennenkuin belliksen siemenet itävät? Viikon verran ovat itämässä olleet ja mitään ei ole tapahtunut... Ovat olleet kosteassa (muovipussi idätyslootan päällä) ja eteläpuolen ikkunalaudalla. Onkos muuten vinkkejä belliksen kasvatukseen? Ei ole onnistunut aiempina vuosina kun olen sitä perennana ostanut.

11

2424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaa

      Jos sinulla on lattialämmitys,laita siihen tai patterin päälle.

      • ihan kiusaksi asti. Jos olisin oikea Pääsiäisnoita, niin toisin ensi yönä pihallesi kottikärryllisen taimia.


      • vielä tuoda tänne niitä
        marja-liisa41 kirjoitti:

        ihan kiusaksi asti. Jos olisin oikea Pääsiäisnoita, niin toisin ensi yönä pihallesi kottikärryllisen taimia.

        Kiitti vaan, muttei vielä kannattais tänne pohjoiseen niitä tuoda. Täysi talvi meillä vielä on, tänä aamunakin kahdeksan aikaan -14 astetta pakkasta... Paleltuisivat kurjat.


      • *Annabelle*
        marja-liisa41 kirjoitti:

        ihan kiusaksi asti. Jos olisin oikea Pääsiäisnoita, niin toisin ensi yönä pihallesi kottikärryllisen taimia.

        asun Jyväskylän kupeessa.Muutimme syksyllä tähän eikä ole paljoa kukkia pihassa.Bellikset on ihania.Edellinen piha täynnä niitä reunakukkina, isoja pehkoja, aniliinin punaisia....Kiva aloittaa alusta taas uusi piha...ei vaan viitsisi maksaa paljoa niistä kun aina joutuu jättämään kun muuttaa pois.,eikä kaikkee voi siirtää mukanakaan.jotain taimia otin sieltäkin.Snif mun ihana kukkatarha jäi...luumupuu ja ihana lampi...


    • puutarhaaja

      Totta, lämpö on tärkeä tekijä idätyksessä. Eihän kylvös ole liian märkä eikä muovi umpitiiviisti kiinni lootassa, ilman pitää päästä kiertään, ettei homehdu.
      Tiesithän että kaunokainen on kaksivuotinen kasvi, eli eka vuonna tulee lehtiruusuke ja kukat vasta seuraavana kesänä ja kukittuaan siementää ja taas seuraavana kesänä kasvaa vain lehtiä. Keväällä esikasvatetut taimet kyllä kukkivat jo ensimmäisenäkin kesänä jonkun verran, jotkut lajikkeet runsaastikin.
      Kasvi on aika vaatimaton kasvupaikan suhteen, osittain vihreänä talvehtivana se kannattaa istuttaa paikkaan jossa talvimärkyys ei vaivaa. Ja sellaiseen paikkaan, jota ei keväisin tule myllänneeksi, jotta siemenet saavat rauhassa itää. Itselläni on jotain vanhaa maatiaislajiketta, vaaleanpunaista ja valkoista ja ne kasvavat villinä pitkin nurmikkoa. Joka toinen kesä kukkii valtavasti ja toisina kesinä vähän vähemmän.

      • minä tein jo noidan maskin, ja kottikärrytkin on lastattu!


    • on sitkeä

      Bellis on muuten aika sitkeä kasvi. Talvella 08 meillä ei juuri ollut lunta ja bellikset alkoivat työntää kukkanuppuja talon seinustalla helmikuun alkupuolella. Terälehdet eivät tosin kasvaneet ihan normaalikokoisiksi.

      • *alkuperäisen viestin kirjo...

        Nyt vasta tulivat päälle, kauan kestikin... Olemattoman kokoisia rääpäleitä ovat, 18 tainta nousi, joten tappamisen varaakin on :o) Piti viedä pimeään, kuumaan kylpyhuoneeseen ja kastella vielä enempi, niin sitten yhdessä yössä olivat nousseet pinnalle. Kesää odotellaan :o)


    • levee bellis

      joo ihan tolkuttomasti levennyt oon sitä jakanut tuttaville ja levittänyt omaan puutarhaan .en ole koskaan kylvänyt mutta, luulen että aika hitaasti itää niinkuin monet pikku siemenet ja odotusta vaan :)

      • Kannikka

        Vieläkö Bellistä piisaa?


    • bellisfani

      Bellis perennis:
      Kasvumuoto: Monivuotinen ruoho. Pintarönsyllinen, mätästävä.
      Korkeus: 5–20 cm. Varsi lehdetön, usein karvainen vana.
      Kukka: Kukat muodostavat 15–35 mm leveitä, kehtosuomujen suojaamia kukkamaisia mykeröitä. Mykerön laitakukat (emikukkia) valkoisia–vaaleanpunaisia–punaisia, kielimäisiä; kehräkukat (kaksineuvoisia) keltaisia, torvimaisia, pieniä;....
      http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/kaunokainen


      Minulla on maatiaisbellis kasvatuksessa.Sellanen vaatimaomampi valkoinen,jossa terälehtien päässä punertavaa.
      Jaoin sen taas eilen aikamoista voimaa käyttäen pieniin yhden ruusukkeen taimiin.Ostin nimittäin yhden taimen toissakesänä multasormesta ja on mahdoton mätästelijä.Seuraavana kesänä talvehtimisen jälkeen ko ostotaimesta tuli noin uutta 20 tainta.Bellis vaikuttaa olevan varsinainen taimikone.

      Itse pidän kovasti tästä belliksestä ja olen levitellyt sitä aikalailla jo ahkerasti ympäri tonttia.Hyvin kiitollinen kasvi.Tontilla on savimaa,joka on ollut puutarhaviljelyssä vasta alle 5v.Vaikuttaa että se pitää savesta ja rönsyää siinä aikalailla.Liekkö kosteutta suosiva.Samasta syystä minulla kai röhnöttää kasvaa ritarinkannus ja ukonhattu.Valkoinen leimu on äitynyt rikkakasviksi.Tekee savimaassa valtavat kukinnot.Kastelen pihamaata koko kesän keittiön ruoanlaitto ja tiskivesillä.Ruokin nimittäin lieroja.

      Eli suosittelen bellistehtaan perustamista savimaalle kosteaan,mutta aurinkoa osan päivästä saavaan paikkaan.Siemeniä en ole kokeillut.Kiitoksia vinkeistä siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe