Uponor

sprinklersysteemi

Onko kukaan tilannut Uponorin sprinkler-järjestelmiä ulkomailta? Uponorhan on huomannut tämän rahastuskeinon ihmisten turvallisuudenhakuisuudella, ja myy sprinklerisysteemiään aivan järettömällä hinnalla. Ja ihmiset maksavat, ilman muuta kun turvallisuudesta on kysymys.

Itse ajattelin selvittää, saako näitä vastaavia osia ulkomailta, ainakin sprinklerpäät ovat ulkomaista valmistetta.

29

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvallisuus

      Laittaako joku idiootti sprinklereitä kotiinsa? Hinta selittyy sillä että onneksi noita idiootteja on niin vähän ja myyntimäärät vehkeille pieniä.
      Turvallisuus ei liity asiaan vaan haluajien rajallinen maailmankatsomus.

      • idiootti taisit olla itse

        Itse tekniikka ei maksaisi paljon, muuta kun laittajia ei ole paljon, hinta on kova. Ja koska Uponoori ei myy niitä itseasentajille.

        Fakta on se että sprinklerit auttavat mahdollisessa tulipalossa, mutta kelläkään ei ole niitä varaa laittaa koska maksavat niin hiton paljon. Meidän taloomme (3 krs, 400 m2) olisivat maksaneet pelkät osat n. 14000 euroa. Kiitos ei riistäjille.


      • turvallisuus
        idiootti taisit olla itse kirjoitti:

        Itse tekniikka ei maksaisi paljon, muuta kun laittajia ei ole paljon, hinta on kova. Ja koska Uponoori ei myy niitä itseasentajille.

        Fakta on se että sprinklerit auttavat mahdollisessa tulipalossa, mutta kelläkään ei ole niitä varaa laittaa koska maksavat niin hiton paljon. Meidän taloomme (3 krs, 400 m2) olisivat maksaneet pelkät osat n. 14000 euroa. Kiitos ei riistäjille.

        Jos jollakin on varaa asua kolmessa kerroksessa ja 400.ssa neliössä niin ei pitäisi olla 14000e kohtuuton raha jos kokee laitteet tarpeelliseksi.
        Kannattaa muistaa kuitenkin tulipalon todennäköisyys prosentit ja varsinkin se mitä tapahtuu kun joku perheen pienemmistä tai isommista vahingossa tai puolivahingossa rikkoo yhden niistä sprinkleri hatuista ilman sitä tulipaloa.

        Lienee se ja sama tehdäänkö taloon täysremppa palovahingosta vai vesivahingosta. Jälkimmäiseen vaan on huomattavasti suuremmat todennäköisyysprosentit.


      • kuullut...
        turvallisuus kirjoitti:

        Jos jollakin on varaa asua kolmessa kerroksessa ja 400.ssa neliössä niin ei pitäisi olla 14000e kohtuuton raha jos kokee laitteet tarpeelliseksi.
        Kannattaa muistaa kuitenkin tulipalon todennäköisyys prosentit ja varsinkin se mitä tapahtuu kun joku perheen pienemmistä tai isommista vahingossa tai puolivahingossa rikkoo yhden niistä sprinkleri hatuista ilman sitä tulipaloa.

        Lienee se ja sama tehdäänkö taloon täysremppa palovahingosta vai vesivahingosta. Jälkimmäiseen vaan on huomattavasti suuremmat todennäköisyysprosentit.

        Ikinä kuullut sananlaskua "ei ne suuret tulot vaan pienet menot"?


      • joojooo,.
        kuullut... kirjoitti:

        Ikinä kuullut sananlaskua "ei ne suuret tulot vaan pienet menot"?

        Joo sitten voi alkaa kaiholla miettimään niitä pieniä menoja kun on sen spriklerin laittanut ja varsinkin kun paikkoja niiden toiminnan jäljiltä korjaillut.


      • se niin on
        joojooo,. kirjoitti:

        Joo sitten voi alkaa kaiholla miettimään niitä pieniä menoja kun on sen spriklerin laittanut ja varsinkin kun paikkoja niiden toiminnan jäljiltä korjaillut.

        Tulipalon jälkeen mieluummin mietin korjauskustannuksia, kuin olen ruumishuoneella. Mutta kukin tyylillään.

        PS. Meillä on talolle otettu palovakuutus.


      • laatu-urakoitsija
        se niin on kirjoitti:

        Tulipalon jälkeen mieluummin mietin korjauskustannuksia, kuin olen ruumishuoneella. Mutta kukin tyylillään.

        PS. Meillä on talolle otettu palovakuutus.

        Ja suomalaisen kun pitää saada kaikki halvalla,
        ilmalämpöpumputkin. Kauppalehden sivulla siitäkin artikkeli. Ja kohta itketään kun ostettiin paskaa.


      • ymmärrä
        se niin on kirjoitti:

        Tulipalon jälkeen mieluummin mietin korjauskustannuksia, kuin olen ruumishuoneella. Mutta kukin tyylillään.

        PS. Meillä on talolle otettu palovakuutus.

        Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Jututa kuitenkin sitä putkiurakoijaa sprinklerisysteemin toimintaperiaatteesta ennen asennusta.
        Sprinkleri systeemissä on ymmärrettävästi täysipaine päällä koko ajan.Systeemiä ohjaa lämmössä aktivoituvat ja hajoavat tulpat jotka vapauttaa veden. Kun yksi hajoaa kaikki hajoaa. Vesi suihkuaa samanaikaisesti valtavalla paineella joka pisteestä.
        Lisäksi ne tulpat on herkästi hajoavia. Kuten jo sanottu jos joku naapurin muksu tai omat tai sinä itse jonkin taulunripustusprojektin tai jääkiekko harjoituksen yhteydessä rikot yhden pään koko talo on täynnä vettä.
        Kerran talossa on vouhotus taipumusta ja turvallisuushysteriaa niin voit alkaa seuraavaksi vouhottamaan homeesta. Vakuutusyhtiö korvaa mahdollisesti vuotovahinkoja mutta homeen absoluuttinen poistaminen ei taida olla homma jota vakuutusyhtiö viitsii lähteä maksamaan.

        Unohda sprinklerit ja hommaa kunnolliset varoitinlaitteet. Tai muuta kivitaloon tai käy jossakin elämänhallinta kursseilla keskustelemassa tuosta sisäisestä turvallisuus puutteesta.


      • kivitaloa teen
        ymmärrä kirjoitti:

        Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Jututa kuitenkin sitä putkiurakoijaa sprinklerisysteemin toimintaperiaatteesta ennen asennusta.
        Sprinkleri systeemissä on ymmärrettävästi täysipaine päällä koko ajan.Systeemiä ohjaa lämmössä aktivoituvat ja hajoavat tulpat jotka vapauttaa veden. Kun yksi hajoaa kaikki hajoaa. Vesi suihkuaa samanaikaisesti valtavalla paineella joka pisteestä.
        Lisäksi ne tulpat on herkästi hajoavia. Kuten jo sanottu jos joku naapurin muksu tai omat tai sinä itse jonkin taulunripustusprojektin tai jääkiekko harjoituksen yhteydessä rikot yhden pään koko talo on täynnä vettä.
        Kerran talossa on vouhotus taipumusta ja turvallisuushysteriaa niin voit alkaa seuraavaksi vouhottamaan homeesta. Vakuutusyhtiö korvaa mahdollisesti vuotovahinkoja mutta homeen absoluuttinen poistaminen ei taida olla homma jota vakuutusyhtiö viitsii lähteä maksamaan.

        Unohda sprinklerit ja hommaa kunnolliset varoitinlaitteet. Tai muuta kivitaloon tai käy jossakin elämänhallinta kursseilla keskustelemassa tuosta sisäisestä turvallisuus puutteesta.

        Jututa kuule itse Uponorin tyyppejä. Tämä käyttövesisprinklerisysteemin vesi vaihtuu koko ajan, koska verkosto on kytketty esim. vessanpönttöön. Tuon sanomasi perusteella vettä suihkuttelisi vähän väliä koko taloon, aina kun joku sattuu vetämään vessan. Pitääkö käyttövesisprinkleritalossa käyttää ulkohuussia?


        "Tai muuta kivitaloon"

        Sori vaan, kivitaloa tehdään. Kerrotko vielä että mitä hyötyä on asua kivitalossa tulipalon sattuessa? Ainut hyöty mitä minä keksin on se, että palaneet ruumiit löytyvät helpommin kun ei talo romahda päälle.

        Selvennykseksi: tulipalossa tappaa irtaimiston palo, ei rungon palo.

        Suoli24 taas osoitti tasonsa: vittuilijoita palsta täynnä. Mutta mitäpä tässä uutta.


      • kurssilla
        ymmärrä kirjoitti:

        Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Jututa kuitenkin sitä putkiurakoijaa sprinklerisysteemin toimintaperiaatteesta ennen asennusta.
        Sprinkleri systeemissä on ymmärrettävästi täysipaine päällä koko ajan.Systeemiä ohjaa lämmössä aktivoituvat ja hajoavat tulpat jotka vapauttaa veden. Kun yksi hajoaa kaikki hajoaa. Vesi suihkuaa samanaikaisesti valtavalla paineella joka pisteestä.
        Lisäksi ne tulpat on herkästi hajoavia. Kuten jo sanottu jos joku naapurin muksu tai omat tai sinä itse jonkin taulunripustusprojektin tai jääkiekko harjoituksen yhteydessä rikot yhden pään koko talo on täynnä vettä.
        Kerran talossa on vouhotus taipumusta ja turvallisuushysteriaa niin voit alkaa seuraavaksi vouhottamaan homeesta. Vakuutusyhtiö korvaa mahdollisesti vuotovahinkoja mutta homeen absoluuttinen poistaminen ei taida olla homma jota vakuutusyhtiö viitsii lähteä maksamaan.

        Unohda sprinklerit ja hommaa kunnolliset varoitinlaitteet. Tai muuta kivitaloon tai käy jossakin elämänhallinta kursseilla keskustelemassa tuosta sisäisestä turvallisuus puutteesta.

        "käy jossakin elämänhallinta kursseilla keskustelemassa tuosta sisäisestä turvallisuus puutteesta."

        Käy sinä kurssilla jossa opetetaan ihmisten välistä kanssakäymistä.

        Mihin ovat hyvät tavat hävinneet?


      • Kirjoitit:
        ymmärrä kirjoitti:

        Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Jututa kuitenkin sitä putkiurakoijaa sprinklerisysteemin toimintaperiaatteesta ennen asennusta.
        Sprinkleri systeemissä on ymmärrettävästi täysipaine päällä koko ajan.Systeemiä ohjaa lämmössä aktivoituvat ja hajoavat tulpat jotka vapauttaa veden. Kun yksi hajoaa kaikki hajoaa. Vesi suihkuaa samanaikaisesti valtavalla paineella joka pisteestä.
        Lisäksi ne tulpat on herkästi hajoavia. Kuten jo sanottu jos joku naapurin muksu tai omat tai sinä itse jonkin taulunripustusprojektin tai jääkiekko harjoituksen yhteydessä rikot yhden pään koko talo on täynnä vettä.
        Kerran talossa on vouhotus taipumusta ja turvallisuushysteriaa niin voit alkaa seuraavaksi vouhottamaan homeesta. Vakuutusyhtiö korvaa mahdollisesti vuotovahinkoja mutta homeen absoluuttinen poistaminen ei taida olla homma jota vakuutusyhtiö viitsii lähteä maksamaan.

        Unohda sprinklerit ja hommaa kunnolliset varoitinlaitteet. Tai muuta kivitaloon tai käy jossakin elämänhallinta kursseilla keskustelemassa tuosta sisäisestä turvallisuus puutteesta.

        "Kun yksi hajoaa kaikki hajoaa. Vesi suihkuaa samanaikaisesti valtavalla paineella joka pisteestä." Näinhän ei käy, vaan jokainen sulake laukeaa lämmön vaikutuksesta erikseen.

        Lisäksi esim. Uponorin järjestelmän suuttimet on suojattu metallikuvulla, joka irtoaa hieman alhaisemmassa lämpötilassa kuin sulake laukeaa.


      • näin on
        Kirjoitit: kirjoitti:

        "Kun yksi hajoaa kaikki hajoaa. Vesi suihkuaa samanaikaisesti valtavalla paineella joka pisteestä." Näinhän ei käy, vaan jokainen sulake laukeaa lämmön vaikutuksesta erikseen.

        Lisäksi esim. Uponorin järjestelmän suuttimet on suojattu metallikuvulla, joka irtoaa hieman alhaisemmassa lämpötilassa kuin sulake laukeaa.

        Hyvä järjestelmä, mutta hinnoiteltu taivaisiin.


      • RaakaRane
        näin on kirjoitti:

        Hyvä järjestelmä, mutta hinnoiteltu taivaisiin.

        eli kun kilpailua ei ole oikeastaan ollenkaan. Kilpailevat laitteistot ovat teollisuus/toimitilakäyttöön suunniteltuja "raskaampia" järjestelmiä, joiden hinnat ovat aivan eri luokkaa. Tottahan toki markkinoille ensin tullut käyttää hinnoittelua hyväskeen kattaakseen uuden järjestelmän suunnittelu- ja kehityskustannuksensa. Seuraajien ei tarvitse kuin kopioida...


      • esimerkiksi
        RaakaRane kirjoitti:

        eli kun kilpailua ei ole oikeastaan ollenkaan. Kilpailevat laitteistot ovat teollisuus/toimitilakäyttöön suunniteltuja "raskaampia" järjestelmiä, joiden hinnat ovat aivan eri luokkaa. Tottahan toki markkinoille ensin tullut käyttää hinnoittelua hyväskeen kattaakseen uuden järjestelmän suunnittelu- ja kehityskustannuksensa. Seuraajien ei tarvitse kuin kopioida...

        keskuspölynimureiden kanssa.


    • RaakaRane

      ulkomailta ja ihan Suomestakin hankttua. Siitä vaan ITSE tekemään ja asentamaan taatusti toimivaa sprinkler-systeemiä omaan taloon.
      Kukaan asennusliike ei suostu asentamaan itse hankkimiasi osia taloosi, koska heillä on vastuu järjestelmän toimivuudesta ja takuusta. Siksi LVI- ja talotekniikkafirmat haluavat tehdä homman itse hankkimillaan osilla, koska tietävät niiden toimivuuden ja valmistajan takuut.
      Jos itse hankit ja teet sprinkler-hommat, luulen että vakuutusyhtiöt eivät suostuisi korvaamaan mitään vahingon sattuessa.

      • suomesta

        Uponor ei myy ko. osia rautakaupan kautta, vain valtuutettujen asentajien kautta.

        Ko. järjestelmää en halua siksi, että vakuutusyhtiö korvaisi tai ei korvaisi jotain, vaan sen takia, että perheeni pääsee ulos talosta jos tulipalo sattuu syttymään.


      • RaakaRane
        suomesta kirjoitti:

        Uponor ei myy ko. osia rautakaupan kautta, vain valtuutettujen asentajien kautta.

        Ko. järjestelmää en halua siksi, että vakuutusyhtiö korvaisi tai ei korvaisi jotain, vaan sen takia, että perheeni pääsee ulos talosta jos tulipalo sattuu syttymään.

        vaan sprinkler-systeemin osista. Voithan rakentaa putkitukset vaikka puutarhaletkulla ja tinata sprinkler-päät itse näppäränä miehenä.
        Kyllä sitten tulipalon sattuessa on hyvä, kun tuli muutama tonni säästettyä itsevirityksissä, sen sijaan että olisi hankkinut hyväksytyn ja testatun järjestelmän ja maksanut siitä hieman enemmän...
        Miksi ihmiset eivät koskaan usko, että talotekniikan kanssa on syytä käyttää valtuutettuja sunnittelu- ja asennusliikkeitä ja hankkia vain hyväksyttyjä komponetteja sekä järjestelmiä tunnetuilta valmistajilta!


      • älä jätä
        RaakaRane kirjoitti:

        vaan sprinkler-systeemin osista. Voithan rakentaa putkitukset vaikka puutarhaletkulla ja tinata sprinkler-päät itse näppäränä miehenä.
        Kyllä sitten tulipalon sattuessa on hyvä, kun tuli muutama tonni säästettyä itsevirityksissä, sen sijaan että olisi hankkinut hyväksytyn ja testatun järjestelmän ja maksanut siitä hieman enemmän...
        Miksi ihmiset eivät koskaan usko, että talotekniikan kanssa on syytä käyttää valtuutettuja sunnittelu- ja asennusliikkeitä ja hankkia vain hyväksyttyjä komponetteja sekä järjestelmiä tunnetuilta valmistajilta!

        Vaihtoehtoina EIVÄT ole 14000 euroa Uponorilta vs. 2000 euroa itsetehtynä, VAAN 2000 euroa itsetehtynä vs. 0 euroa ei ollenkaan tehtynä. Mielestäni tuo 2000 euron itsetehty systeemi sammuttaa paremmin kuin 0 euron ei ollenkaan tehty -systeemi. Eikö?


      • RaakaRane
        älä jätä kirjoitti:

        Vaihtoehtoina EIVÄT ole 14000 euroa Uponorilta vs. 2000 euroa itsetehtynä, VAAN 2000 euroa itsetehtynä vs. 0 euroa ei ollenkaan tehtynä. Mielestäni tuo 2000 euron itsetehty systeemi sammuttaa paremmin kuin 0 euron ei ollenkaan tehty -systeemi. Eikö?

        , mutta en usko rakennustarkastajan löyvän sinulle lopputarkastusleimaa, kun et ole käyttänyt hyväksyttyjä osia etkä suunnittelua. En usko, että saat vakuutusta kiinteistöllesi, mikäli kerrot totuudenmukaisesti laittaneesi sinne tee-se-itse-sprinkler-systeemin! Mutta olet oikeassa, sillä 2000 euron systeemillä on teoriassa paremmat mahdollisuudet sammuttaa paremmin kuin 0 euron panostuksella. Mutta laittaisin mieluummin sen 2000 (jos se on rahasumma minkä haluat laittaa ylimääräistä) talotekniikkaan, ylivirtasuojiin, kosteusantureihin, keskitettyyn ja varmistettuun palovaroitin järjestelmään, yms. jotka AMMATTIMIES on suunnitellut ja asentanut! Äly hoi, jättikö jo????


      • on edellytetty
        RaakaRane kirjoitti:

        , mutta en usko rakennustarkastajan löyvän sinulle lopputarkastusleimaa, kun et ole käyttänyt hyväksyttyjä osia etkä suunnittelua. En usko, että saat vakuutusta kiinteistöllesi, mikäli kerrot totuudenmukaisesti laittaneesi sinne tee-se-itse-sprinkler-systeemin! Mutta olet oikeassa, sillä 2000 euron systeemillä on teoriassa paremmat mahdollisuudet sammuttaa paremmin kuin 0 euron panostuksella. Mutta laittaisin mieluummin sen 2000 (jos se on rahasumma minkä haluat laittaa ylimääräistä) talotekniikkaan, ylivirtasuojiin, kosteusantureihin, keskitettyyn ja varmistettuun palovaroitin järjestelmään, yms. jotka AMMATTIMIES on suunnitellut ja asentanut! Äly hoi, jättikö jo????

        sprinklausta (eipä pientaloissa edellytetä), tulee käyttönotossa olla asianmukaiset tarkistusdokumentit jne, ja koko homma on ammattilaisten puuhaa. Jos tekee omasta halusta sprinklerin, mikäs siinä, kunhan se täyttää rakentamiselle ja vesihärveleille asetetut vaatimukset, virityksiä ei saa rakentaa.


      • nykyajan uusavuttomuutta
        RaakaRane kirjoitti:

        , mutta en usko rakennustarkastajan löyvän sinulle lopputarkastusleimaa, kun et ole käyttänyt hyväksyttyjä osia etkä suunnittelua. En usko, että saat vakuutusta kiinteistöllesi, mikäli kerrot totuudenmukaisesti laittaneesi sinne tee-se-itse-sprinkler-systeemin! Mutta olet oikeassa, sillä 2000 euron systeemillä on teoriassa paremmat mahdollisuudet sammuttaa paremmin kuin 0 euron panostuksella. Mutta laittaisin mieluummin sen 2000 (jos se on rahasumma minkä haluat laittaa ylimääräistä) talotekniikkaan, ylivirtasuojiin, kosteusantureihin, keskitettyyn ja varmistettuun palovaroitin järjestelmään, yms. jotka AMMATTIMIES on suunnitellut ja asentanut! Äly hoi, jättikö jo????

        ammattimies sinne, ammattimies tänne... mitään ei enää osata tehdä itse. Jos pitää lamppu vaihtaa, niin "ammattimies, ammattimies, auta auta!"...


      • Raakarane
        nykyajan uusavuttomuutta kirjoitti:

        ammattimies sinne, ammattimies tänne... mitään ei enää osata tehdä itse. Jos pitää lamppu vaihtaa, niin "ammattimies, ammattimies, auta auta!"...

        vaativuudeltaan samalla tasolla kuin sprinkler-systeemin suunnittelu ja rakentaminen? Rohkenen olla hieman eri mieltä asiasta... Minä olen asunut aikoinani omakotitalossa, jonka on rakentanut ns. tee-se-itse-mies. Minulta meni vuosia niiden viritysten korjaamiseen ja aina kun tuli remonttitarvetta (jota riitti), löytyi mitä kummallisempia virityksiä, niin sähköistyksistä, putkihommista, vesieristyksistä, rakenneratkaisuista, yms... Onneksi sain sen paskan myytyä pois, ennen kuin tuli lait voimaan myyjän vastuusta...tiedä mitä kaikkea sinne jäikään piiloon muhimaan!


      • yhtä ja toista
        Raakarane kirjoitti:

        vaativuudeltaan samalla tasolla kuin sprinkler-systeemin suunnittelu ja rakentaminen? Rohkenen olla hieman eri mieltä asiasta... Minä olen asunut aikoinani omakotitalossa, jonka on rakentanut ns. tee-se-itse-mies. Minulta meni vuosia niiden viritysten korjaamiseen ja aina kun tuli remonttitarvetta (jota riitti), löytyi mitä kummallisempia virityksiä, niin sähköistyksistä, putkihommista, vesieristyksistä, rakenneratkaisuista, yms... Onneksi sain sen paskan myytyä pois, ennen kuin tuli lait voimaan myyjän vastuusta...tiedä mitä kaikkea sinne jäikään piiloon muhimaan!

        Ammattirakentajiakin on monenlaisia. On niitä gryndereitä jotka pykää talon halvimmista materiaaleista, asuu siinä 2 vuotta ja myy pois. Yksikin kertoi miten lattianvalun aikana loppui betoni, eikä kehdattu tilata/tehdä lisää, laitettiinpa sitten soraa tilalle. Myös omatoimirakentajia on monenlaisia. Jotkut osaavat ja toiset eivät. Jos ei tiedä mistä päästä vasaraa pidetään kiinni tai mitä betonia tilataan lattiaan tms niin parempi luottaa niihin "ammattimiehiin". Ja maksaa itsensä kipeäksi.


      • RaakaRane
        yhtä ja toista kirjoitti:

        Ammattirakentajiakin on monenlaisia. On niitä gryndereitä jotka pykää talon halvimmista materiaaleista, asuu siinä 2 vuotta ja myy pois. Yksikin kertoi miten lattianvalun aikana loppui betoni, eikä kehdattu tilata/tehdä lisää, laitettiinpa sitten soraa tilalle. Myös omatoimirakentajia on monenlaisia. Jotkut osaavat ja toiset eivät. Jos ei tiedä mistä päästä vasaraa pidetään kiinni tai mitä betonia tilataan lattiaan tms niin parempi luottaa niihin "ammattimiehiin". Ja maksaa itsensä kipeäksi.

        on oikeita ja vääriä ammattilaisia markkinoilla. Aina voi ja pitää kysyä referenssejä urakoitsijalta ja tarkastaa niiden paikkansa pitävyys, jollei ole parempaa tietoa ammattilaisen työnjäljestä ja aikataulujen pitävyydestä. Edelleen kysyn, että kumpi talo on turvallisempi asua, omistaa ja myydä eteenpäin: Sinunlaisesi tee-se-itse-miehen tekemä vai ammattihenkilöiden rakentama. Tämä pätee varsinkin sprinkler-järjestelmiin. Minä en maksaisi pennin latia talosta, johon joku amatööri olisi viritellyt sprinklerit ihan omakätisesti.


      • sinun maksykykysi
        RaakaRane kirjoitti:

        on oikeita ja vääriä ammattilaisia markkinoilla. Aina voi ja pitää kysyä referenssejä urakoitsijalta ja tarkastaa niiden paikkansa pitävyys, jollei ole parempaa tietoa ammattilaisen työnjäljestä ja aikataulujen pitävyydestä. Edelleen kysyn, että kumpi talo on turvallisempi asua, omistaa ja myydä eteenpäin: Sinunlaisesi tee-se-itse-miehen tekemä vai ammattihenkilöiden rakentama. Tämä pätee varsinkin sprinkler-järjestelmiin. Minä en maksaisi pennin latia talosta, johon joku amatööri olisi viritellyt sprinklerit ihan omakätisesti.

        liittyy minun talonrakentamiseeni? En ole aikeissa myydä taloa, jonka rakennan perheelleni.


      • Raakarane
        sinun maksykykysi kirjoitti:

        liittyy minun talonrakentamiseeni? En ole aikeissa myydä taloa, jonka rakennan perheelleni.

        ja en sitä kyllä ostaisi, vaikka ilmaiseksi saisin, jos olet tehnyt talosi tee-se-itse-virityksin. Hyvää asumista vaan, toivotaan ettet joudu vakuutusyhtiön ja rakennustarkastajan kanssa hankaluuksiin.


      • raaka-arska
        RaakaRane kirjoitti:

        on oikeita ja vääriä ammattilaisia markkinoilla. Aina voi ja pitää kysyä referenssejä urakoitsijalta ja tarkastaa niiden paikkansa pitävyys, jollei ole parempaa tietoa ammattilaisen työnjäljestä ja aikataulujen pitävyydestä. Edelleen kysyn, että kumpi talo on turvallisempi asua, omistaa ja myydä eteenpäin: Sinunlaisesi tee-se-itse-miehen tekemä vai ammattihenkilöiden rakentama. Tämä pätee varsinkin sprinkler-järjestelmiin. Minä en maksaisi pennin latia talosta, johon joku amatööri olisi viritellyt sprinklerit ihan omakätisesti.

        Mä en maksaisi pennin latia omakotitalosta mihin joku on laittanut sprinkleri systeemit. Tai oikeastaan maksasin kyllä vähän ja myisin eteenpäin seuraavalle honkkelille. Eihän niitä saa edes ottaa pois toiminnasta jos joku on laittanut.


      • jotkut ei
        Raakarane kirjoitti:

        ja en sitä kyllä ostaisi, vaikka ilmaiseksi saisin, jos olet tehnyt talosi tee-se-itse-virityksin. Hyvää asumista vaan, toivotaan ettet joudu vakuutusyhtiön ja rakennustarkastajan kanssa hankaluuksiin.

        En myisi vaikka maksaisit miljardin!!! Se siitä. Jotkut osaa ja jotkut ei.


      • DI-KTM
        RaakaRane kirjoitti:

        , mutta en usko rakennustarkastajan löyvän sinulle lopputarkastusleimaa, kun et ole käyttänyt hyväksyttyjä osia etkä suunnittelua. En usko, että saat vakuutusta kiinteistöllesi, mikäli kerrot totuudenmukaisesti laittaneesi sinne tee-se-itse-sprinkler-systeemin! Mutta olet oikeassa, sillä 2000 euron systeemillä on teoriassa paremmat mahdollisuudet sammuttaa paremmin kuin 0 euron panostuksella. Mutta laittaisin mieluummin sen 2000 (jos se on rahasumma minkä haluat laittaa ylimääräistä) talotekniikkaan, ylivirtasuojiin, kosteusantureihin, keskitettyyn ja varmistettuun palovaroitin järjestelmään, yms. jotka AMMATTIMIES on suunnitellut ja asentanut! Äly hoi, jättikö jo????

        "jotka AMMATTIMIES on suunnitellut ja asentanut!"

        Jaa, minä olen itse sellainen ammattimies. Tosin on minulla myös muitakin tutkintoja.

        Jos ihan rehellisiä ollaan, niin en itse ostaisi ns. alan ammattimiehiltä yhtään mitään. Ovat suurimmaksi osaksi niin yksinkertaisia, että ihan myöt'ähävettää.

        LVI ja "ammattimies" on huono vitsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe