Tietoa Land Rover Freelanderista?

Utelias

Olisin vaan udellut että onko kellään tietoa millainen auto on Land Rover Freelander? Siis en tarvitse mitään teknisiä tietoja vaan ihan käytännön kokemuksia esim. kestävyydestä ja huolto kustannuksista jne. Serkkuni nähkääs meinaa vaihtaa mitään tekemättömän Volvo V70 siihen ja nyt tarvitsisi tietää paraneeko auto vaihtamalla?

V70 on mitään tekemätön sen takia että serkku hankki sen uutena reilu vuosi sitten ja siihen saa koko ajan tehdä remonttia.

32

18730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lantikka

      Itse ostin vuosi sitten -98 freelanderin 2,0tdi(ajettu 161 tkm), alkuun oli kaikkea mukavaa->webasto sökö(söi mm. akun tyhjäksi->ilman puhallinta), turbon putki halki, käsijarru ei toiminut, penkinlämmittimien vastukset palaneet ->nämä meni onneksi liikkeen piikkiin, mutta aikaa ja hermoa paloi. Sitten talvella hajosi mm. kuljettajan ikkunan hissi. Auton takaluukku on Suomen oloihin täysin epäkelpo. Takaikkunassa ei ole karmeja vaan luukkua avatessa ikkuna laskee ensin alas ja sitten takaluukku avautuu sivulle. Näin siis teoriassa. Mutta talvisin sen ikkunan laskeutuminen vaatii tunnin ajon, että auton saa sulamaan(edellyttäen, että autossasi on toimiva webasto, jotta saat auton ajon aikana sulamaan)-> oma lämmitin ei riitä.
      Kun olin ajanut autolla reilut 30 tkm hajosi lämmittimen moottori(tai siis propellit, mutta joutui ostamaan koko paketin (500€), oli kuulemma irronnut kiinnikkeistään ja mennyt epäkeskoon jolloin siivekkeet hajosivat! Seuraavaksi paukahti pakkasten tultua takalasi, takaluukku ei auennut, lähdin ajamaan ja laitoin takalasinlämmittimen päälle ja kas kummaa ilman varoitusta koko lasi meni tuhannen päreiksi. Oli muuten mukava työmatka n. 100 pakkasessa ilman takaikkunaa.
      Pari viikkoa ja sitten meni kardaanin tukilaakeri. Huollossa sanottiin, että tule hakemaan autosi pois, ei ole oikeaa varaosaa. Kysyin voiko autolla ajaa, sanottiin että voi ja seuraavana päivänä alkoi vaihteet temppuilemaan. Ei saanut vaihdettua isommalta pienemmälle kuin pysäyttämällä auton.
      Ensin sanottiin, että auto täytyy toimittaa Lahteen, sieltä löytyy kaveri joka osaa tehdä lootalle jotain. Puhelinkeskustelujen perusteella olivat tehneet kuitenkin päätöksen, että ei kannata korjata vaan tehtaalta uusi loota, hintaa laittoineen tulee n. 4000 €. Asia on kesken....

      • vanttom

        Ei kai ole vaan volvon huolto kyseessä, nimittäin koko maasta ei löydy ko. organisaatiosta yhtään LR:n sielunelämään perehtynyttä osaajaa. JOs haluat kunnon huoltoa ja asiantuntemusta, mene kysymään Lohjalta, siellä osataankin jotain.

        Ja sen mitä minä ko. laitteesta tiedän, niin on hieno värkki ajella, mutta vikoja on tolkuttomasti. Liikaa liikkuvia osia ja täkäläisiin olosuhteisiin sopimattomia ratkaisuja. Ei ole toimintavarmuus lähelläkään sitä, mitä perinteet edellytää.


      • pois vaihtanut
        vanttom kirjoitti:

        Ei kai ole vaan volvon huolto kyseessä, nimittäin koko maasta ei löydy ko. organisaatiosta yhtään LR:n sielunelämään perehtynyttä osaajaa. JOs haluat kunnon huoltoa ja asiantuntemusta, mene kysymään Lohjalta, siellä osataankin jotain.

        Ja sen mitä minä ko. laitteesta tiedän, niin on hieno värkki ajella, mutta vikoja on tolkuttomasti. Liikaa liikkuvia osia ja täkäläisiin olosuhteisiin sopimattomia ratkaisuja. Ei ole toimintavarmuus lähelläkään sitä, mitä perinteet edellytää.

        huomanneet eli brittien jokavuotisessa Autoexpressin tutkimuksessa (100 automerkkiä) Freelander oli joko toka vimppa ellei viimeinen, kun kysymyksessä oli auton laatu (build quality) tai luotettavuus (reliability). Toyotan RAV4 loisti nuissa kärkitiloilla ja menestyi muutenkin parhaiten SUV -maastureista. Mikä ihme siinä mättää, kun Toyota saa englannissa brittityövoimalla kasattua luotettavia autoja ja britit itse ei sitten millään.


      • offi74
        vanttom kirjoitti:

        Ei kai ole vaan volvon huolto kyseessä, nimittäin koko maasta ei löydy ko. organisaatiosta yhtään LR:n sielunelämään perehtynyttä osaajaa. JOs haluat kunnon huoltoa ja asiantuntemusta, mene kysymään Lohjalta, siellä osataankin jotain.

        Ja sen mitä minä ko. laitteesta tiedän, niin on hieno värkki ajella, mutta vikoja on tolkuttomasti. Liikaa liikkuvia osia ja täkäläisiin olosuhteisiin sopimattomia ratkaisuja. Ei ole toimintavarmuus lähelläkään sitä, mitä perinteet edellytää.

        suomesta löytyy 2 pajaa mitkä on keskittyneet pelkkään roverii


    • Lantikka

      Joo, Auto-Salvalla on huollossa ja jos ja kun kuntoon tulee niin vaihtoon lähtee. Se on satavarma. Takkiin tulee, mutta kun on kätensä paskaan laittanut niin itse ne kädet on pestävä.

      • RR92

        Joo,otan osaa syvästi et on noin huonoja kokemuk
        sia!Itse ajelen ja oon ajanu Range Rover classic
        malleilla 8 vuotta ja ei ole kyllä tarvinnu rempa
        ta hirveesti mitään.Vaunuthan on kymmenisen vuoden
        ikäisiä et jos nyt on jotain tarvinnu hiplata niin
        iän ja kilsojen piikkiin on menny,ja erityisesti
        ne harvat sähköviat mitä mulla on ollu niin aina
        on paljastunu laadukkaiksi made in germany osiksi!
        T:Jukka


      • Range

        Aika yllättävää, että Freelander olisi noinkin susi vehje... siis onhan niitä aina maanantaipäivän kappaleita, mutta yleensä ottaen että noin huonoja. Juuri tänään päivällä sain puhelun Käyttöautolta josta minulle kaupattiin TDi Freelanderia, ajettu 110tkm. Kaksi omistajaa, joista tämä viimeisin oli vaihtanut juuri samanlaiseen Freelanderiin, vain uuteen sellaiseen.

        Vanhemmillani on Range Rover Vogue vm. -88, omalla 3.5 EFi V8 moottorilla. Mittarissa tällä hetkellä lähentelee 500 000km, ja ainut mitä moottoriin ollaan tehty on vesipumpun vaihto. Aika hyvin se on palvellut, ja varsinkin kun vertaa sitä kaksi vuotta vanhempaan MB 200D 124:seen (ajettu 485 tkm kun se meiltä katosi), johon saatiin tehdä mitä ihmeellisimpiä remontteja: alipainepumppu hajosi, virtalukko teki tenän kahdesti, jokaisen oven lukko uusiksi, parit jouset uudet, jarrut eteen ja taakse uudet, taka-aksilan puslia uusiksi, ja mitä vielä. Kun sitä vertaa tuohon Rangeen, joka on selvinnyt vesipumpun vaihtamisella, on kyllä rahat paljon paremmassa sijoituksessa siinä autossa.


      • LRV
        Range kirjoitti:

        Aika yllättävää, että Freelander olisi noinkin susi vehje... siis onhan niitä aina maanantaipäivän kappaleita, mutta yleensä ottaen että noin huonoja. Juuri tänään päivällä sain puhelun Käyttöautolta josta minulle kaupattiin TDi Freelanderia, ajettu 110tkm. Kaksi omistajaa, joista tämä viimeisin oli vaihtanut juuri samanlaiseen Freelanderiin, vain uuteen sellaiseen.

        Vanhemmillani on Range Rover Vogue vm. -88, omalla 3.5 EFi V8 moottorilla. Mittarissa tällä hetkellä lähentelee 500 000km, ja ainut mitä moottoriin ollaan tehty on vesipumpun vaihto. Aika hyvin se on palvellut, ja varsinkin kun vertaa sitä kaksi vuotta vanhempaan MB 200D 124:seen (ajettu 485 tkm kun se meiltä katosi), johon saatiin tehdä mitä ihmeellisimpiä remontteja: alipainepumppu hajosi, virtalukko teki tenän kahdesti, jokaisen oven lukko uusiksi, parit jouset uudet, jarrut eteen ja taakse uudet, taka-aksilan puslia uusiksi, ja mitä vielä. Kun sitä vertaa tuohon Rangeen, joka on selvinnyt vesipumpun vaihtamisella, on kyllä rahat paljon paremmassa sijoituksessa siinä autossa.

        höpö juttuja,ei kannata uskoa.
        Tiedän erään joka on ajellut kohta 4 vuotta freelanderilla ilman suurempia ongelmia.

        EI ne KAIKKI VOI OLLA noin huonoja("maanantai" autoja on joka merkissä).Miksi niitä ylipäätään valmistettaisiin jos ne kaikki olisivat tuollaisia?
        Onhan freelander euroopan eniten myyty premium maasturi.


      • Lantikka
        LRV kirjoitti:

        höpö juttuja,ei kannata uskoa.
        Tiedän erään joka on ajellut kohta 4 vuotta freelanderilla ilman suurempia ongelmia.

        EI ne KAIKKI VOI OLLA noin huonoja("maanantai" autoja on joka merkissä).Miksi niitä ylipäätään valmistettaisiin jos ne kaikki olisivat tuollaisia?
        Onhan freelander euroopan eniten myyty premium maasturi.

        Eipä tuo minun kohdalla ainakaan mitään paskapuheita ole. Tule vaikka katsomaan. Löytyy kyllä kaikki kuitit mitä vuoden aikana on rahaa palanut kyseiseen "helmi"-yksilöön. Autoa ostaessani Auto-Salvan myyjä totesi, että kyllä tein nyt loistavan hankinnan. Täytyy myöntää, että olo on nyt todella LOISTAVA.....

        En kyllä suosittele Freelanderia kenellekään...ainakaan kuvittelee ostavansa MAASTOAUTON


      • Lantikka
        LRV kirjoitti:

        höpö juttuja,ei kannata uskoa.
        Tiedän erään joka on ajellut kohta 4 vuotta freelanderilla ilman suurempia ongelmia.

        EI ne KAIKKI VOI OLLA noin huonoja("maanantai" autoja on joka merkissä).Miksi niitä ylipäätään valmistettaisiin jos ne kaikki olisivat tuollaisia?
        Onhan freelander euroopan eniten myyty premium maasturi.

        Ja jos pystyt todistamaan, että löytyy yksikin Freelander, jonka takaovi-systeemi(siis laskeva ikkuna ilman karmeja) toimii Suomen pakkaskeleissä niin saat pullon viinaa....


      • LRV
        Lantikka kirjoitti:

        Ja jos pystyt todistamaan, että löytyy yksikin Freelander, jonka takaovi-systeemi(siis laskeva ikkuna ilman karmeja) toimii Suomen pakkaskeleissä niin saat pullon viinaa....

        ...että sulla hyvinkin on ollu nuo viat autossasi.
        Niin kun sanoin "maanantai"- autoja kyllä löytyy.

        Kaveri ei takalasia ole valitellut,mutta auto kyllä seisookin lämpimässä,niin kotona kun töissäkin.Kyllä luukun aukaisu varovaisuutta varsin vaatii.

        Mutta,ei kaikki freelanderit yksinkertaisesti voi olla noin huonoja,se on varma.


      • myllis
        Range kirjoitti:

        Aika yllättävää, että Freelander olisi noinkin susi vehje... siis onhan niitä aina maanantaipäivän kappaleita, mutta yleensä ottaen että noin huonoja. Juuri tänään päivällä sain puhelun Käyttöautolta josta minulle kaupattiin TDi Freelanderia, ajettu 110tkm. Kaksi omistajaa, joista tämä viimeisin oli vaihtanut juuri samanlaiseen Freelanderiin, vain uuteen sellaiseen.

        Vanhemmillani on Range Rover Vogue vm. -88, omalla 3.5 EFi V8 moottorilla. Mittarissa tällä hetkellä lähentelee 500 000km, ja ainut mitä moottoriin ollaan tehty on vesipumpun vaihto. Aika hyvin se on palvellut, ja varsinkin kun vertaa sitä kaksi vuotta vanhempaan MB 200D 124:seen (ajettu 485 tkm kun se meiltä katosi), johon saatiin tehdä mitä ihmeellisimpiä remontteja: alipainepumppu hajosi, virtalukko teki tenän kahdesti, jokaisen oven lukko uusiksi, parit jouset uudet, jarrut eteen ja taakse uudet, taka-aksilan puslia uusiksi, ja mitä vielä. Kun sitä vertaa tuohon Rangeen, joka on selvinnyt vesipumpun vaihtamisella, on kyllä rahat paljon paremmassa sijoituksessa siinä autossa.

        Et ole ajatellut hakea tuota -88 rangea Guinnesin ennätyskirjaan?? Nimittäin on jo niin harvinainen yksilö, että jestas sentään. Tosin et kertonut mitä autolle oli tehty ennenkuin se päätyi tuon 500.000km jälkeen teille. Mutta enemmittä löpinöittä pääsis varmaan samaan Guinnesin kohtaan kuin 500.000km ajetut pelkällä vahauksella selvinneet Lada Nivat.

        nimim. jonkin verran rangeista tietävä


      • LR FL
        Lantikka kirjoitti:

        Ja jos pystyt todistamaan, että löytyy yksikin Freelander, jonka takaovi-systeemi(siis laskeva ikkuna ilman karmeja) toimii Suomen pakkaskeleissä niin saat pullon viinaa....

        ..tarttee vaan silloin tällöin silikoniöljyä,
        niin hyvin pelaa (siis ikkunan tiivisteeseen)


      • Anonyymi
        Lantikka kirjoitti:

        Ja jos pystyt todistamaan, että löytyy yksikin Freelander, jonka takaovi-systeemi(siis laskeva ikkuna ilman karmeja) toimii Suomen pakkaskeleissä niin saat pullon viinaa....

        Tunge silokonia sinne tiivisteisiin, niin ei jää lasi kiinni ja ovi aukiaa. Tämä tehdään siis tiivisteiden ollessa kuivia.


    • landeri

      Ottakaapa huomioon tässä kuitenkin on kysymys UUDESTA freelanderista.Tehtaan ilmoituksen mukaan siihen on tehty useita parannuksia myös esim. moottoripuolella.Ei kellään ole tietoa millainen se nyt on.

      • Lantikka

        Freelanderit ovat samanlaisia citypelejä kuten esim. nämä Hondan H-RV:eet yms. . Lantikan muut mallit saattavat olla toista maata, mutta ei Freelanderia kannata viedä kuin enintään Kotkan kaupungin nupukivetykselle. Ainakin jos haluaa, että siitä ei hajoa kaikki mahdolliset osat vaihdelaatikkoa myöten. Jos maastoautoa lähtee etsimään kannattaa kyllä ehdottomasti etsimään sitä jostain muusta kuin freelanderista.
        Maahantuojalta tulee Freelanderista sellaista kommenttia, että vaihdelaatikko hyvinkin hajoaa 150 tkm jälkeen!!! Ja varaosien saanti Freelanderiin on niin hankalaa, että jos vaikka perä hajoaa niin ei muuta kuin tehtaalta uusi perä koska varaosia ei saa edes Englannista. Ja nyt puhutaan autoista jotka maksavat uutena yli 40 000 euroa ja 150 000 jälkeen alkavat tälläiset ongelmat. En kyllä uskaltaisi rahojani uuteen Freelanderiin uhrata.


      • Anonyymi

        Olen ajanut -04 malin Freejandedilla 450 tuhatta 10 vuoden aikana. Oli neljä vuotta vanha kun ostin ja ajettu 80 tuhatta. Jossain vaiheessa laitettiin perän murikkaan uusi laakeri. kun piti mielestämme pientä ääntä. Kulut laakeri tutulta laakeri F. 25 e stefa jotain 10 luokkaa ja öyljyt. Ittelle en maksanut töistä mitään.
        Polttoaineen siirtopumppua ei edes omassa valtuutetussa huollossa ymmärretty vaihtaa, kun lähti kylmänä käyntiin , kuumana ei aina. Selvisi soitto Lohjalle. Pumppu pitää BMW koneeseen vaintaa 100 tuhannen välein , olin ajanut jo 350 tuhatta Suodattimen kanssa vajaa 200 € Ensimmäinen todellinen remontti on nyt, kun on turbo uusittava, ja on hiukan hankalassa paikassa. Ajo kokemukseni riittää eri autoilla varmasti kenelle tahansa . Pidän omaani lantikkaa kuitenki erittäin vähä vikaisena ja luotettevana. Ylinen !


    • Kalle

      Kyseinen kapistus on häpeäksi kunniakkaalle Land Roverille. Oikeat lantikat ovat Defender, Disco ja Range. Minulla on kolmenkymmenen vuoden kokemus lantikoista ja voin vakuuttaa etten olisi ikinä uskonut, että tekevät freelanderin kaltaista ajoneuvoa. Se on nöyryyttävää ja häpeällistä !

      • oki

        ....freelander kokemuksesi.


    • LRfl

      Nostellaanpa ylemmä, jos joku vielä kertoisi jotain POSITIIVISTA freelanderista. Hankinnan alla on, mutta alkaa ajatus horjua kun näitä lukee..
      Nimimerkillä:pysytään vanhassa bensa-syöppö-volvossa...

      • boulaos

        Vähän vanha palsta mutta mulla on 2004 saksasta tuotu freelander automaatti. melkein 300 tkm minä 50000km. Ei suurempia murheita. Turbon välijäädyttimen putki repesi. Siellä kun on painetta. Auto on täynnä elektroniikkaa,liiaksikin. Tein heti rustesuojauksen suomessa ja pyrin pitään sen kuivassa tilassa. Huolto on vieläkin ainakin kallista mutta mielestäni myös epäkelpoa. Netistä saa manuaaleja. itse printtasin kolme mappia sisältävän. Harmi kun se oli v6 koneelle. Mistähän löytäisi td 4:lle?
        koska auto on kevyt ja kone on bmw common rail se vie maantiajossa 7.1 litraa. Ei hullumpi maasturiksi.


      • LR:ia harkitseva
        boulaos kirjoitti:

        Vähän vanha palsta mutta mulla on 2004 saksasta tuotu freelander automaatti. melkein 300 tkm minä 50000km. Ei suurempia murheita. Turbon välijäädyttimen putki repesi. Siellä kun on painetta. Auto on täynnä elektroniikkaa,liiaksikin. Tein heti rustesuojauksen suomessa ja pyrin pitään sen kuivassa tilassa. Huolto on vieläkin ainakin kallista mutta mielestäni myös epäkelpoa. Netistä saa manuaaleja. itse printtasin kolme mappia sisältävän. Harmi kun se oli v6 koneelle. Mistähän löytäisi td 4:lle?
        koska auto on kevyt ja kone on bmw common rail se vie maantiajossa 7.1 litraa. Ei hullumpi maasturiksi.

        Vilkas palsta :) Pannaanpas viestiä kun edellisestä on jo yli vuosi.

        Alle satkun ajettua bemarin koneella olevaa freelanderia automaattia harkitsen. Kulutus ok. Auton koko ok. Mulle riittää metsätieominaisuudet. Ts. freelanderissa on nämä. Sisusta on hiukan muovinen mutta ei häiritse, niinpähän on Hondissa ja Toyotissakin.

        Joko näistä alkaa olla kokemuksia sen verran, että pahimmat tyyppiviat on selvillä? Jokunen jakolaatikko on rajummassa käytössä mennyt kuulemma mutta mikään oikea maasturihan tuo ei siis olekaan.

        Miten tuo kone ? Samasta myllystä otetaan X3:n keulalla 130 kilowattia mutta LR:n keulalla VAIN 80 kilowattia. Onko koneissa jotain rakenteellisia eroja vai onko tuo vain softalla rajattu ? Onko kukaan nostanut LR:nsa teholukemia bemarin vastaaviin ?

        Jakolaatikon ja muun voimansiirron kestävyyttähän tuo softaus ei paranna mutta sitä en tällä kysymyksellä haekaan ja siihen on turha kommentoida. Laatikko on Getragin tekemä TipTronic joten sen kait pitäisi olla ihan hyvää tekoa ja myös tarpeen vaatiessa vahvistettavissa ?


    • Lande Ropsi

      Freelantikasta sanon sen verran, että tosi lupsakka auto ajaa, itellä on 2004 td4 Bemun koneella, en voi muuta kuin kiittää onnistuneesta paketista. Pieniruokainen ja maasturiksi lupsakka alusta, vikojahan on nykyään kaikissa autoissa, ihan joka merkissä, jos joku haluaa vähä vikaisen, niin ostakaa MB 124, Volvo 240, Lada 1200L, niin jopa kestää.

    • Duster 4x4
    • holsti

      kytkin ei kestä "luistatusta"minun autossa kytkinremppa tehty 200 000 paikkeilla.mutta ne perkeleen kardaanin tukilaakerit ,joutuu melkein joka vuosi vaihtaan.ei mulla kyllä ikinä semmosta autoa ole ollut missä ei jossain vaih. vikoja olis ilmaantunu.vaikka en mikään merkkiuskollinen ole. friilander vm.2006 td.ajettu 260 000

    • Noviisi

      Itsellä vuoden ollut vm 2004 Freelander, ajettu n. 214 000. Nyt pari kertaa ajossa on tuntunut paukutusta auton lattiaan, luultavasti kardaanin tukilaakerit menossa.

    • Ostaja

      Onko näissä 2-300000 ajetuissa mitään hyvää?

    • Antero82

      Hei. Itselläni ollut freelander 1.8 bensa koneella vm. 2005, n. 210000 ajettu. Kulutus maantieajossa hieman päälle 8 litraa. Mitään erityistä remonttia ei ole tullut vielä eteen. Kyseisessä vm autossa on parannettu moottorin jäähdytys. Perus huollot olen tehnyt (öljyt, suodattimet, sytytystulpat, sytytyskaapelit), kerran vaihdattanut kardaanin tukilaakerit. Kannattaa myös vaihtaa kardaanin päästä vaimenninkumi samalla/tarkastaa. Itse en huomannut sitä tehdä ja voi olla menossa tukilaakerit taas sököksi. Ei polta polttimoita niin kuin edellinen autoni Peugeot 406. Freelanderissa hyvä alusta tielle ja maastoon.

      Varaosat ovat jämerämpää tekoa kuin normi henkilöautoissa ja auto muutenkin raskaampaa tekoa. Varaosia saa netistä briteistä varsin monipuolisesti ja edullisesti kuten britparts, johnpraddock, paddockparts, ebay... myös viritysosia: parempia jarruja, sytytystä ym.

      Talvella takalasin kanssa on ollut ongelmia, jäätyy jumiin. Korjaantuu kun ajelee hetken ja pitää takalasin lämmitintä päällä.


      T. Freelanderin omistaja 2. vuotta.

      • 123456712345611234

        Niille kardaanin tukilaakereille kannattaa rakentaa jokin improvisoitu kurasuoja, niin loppuu uusiminen. Kulutusta ne laakerit kestää olemattomalla rasituksella muuten vähintään miljoona km.


    • Hartsa123

      Onko kellään tietoa, mistä kannattaa etsiä vikaa, kun oikean puolen ovien sähkötoiminnot mykkänä (lasit, lukot, peilin kääntyminen). Vikatestin mukaan yhteys oviin puuttuu. Kyseessä freelander, 2 vm. 2007.

      • Anonyymi

        Oisko rungosta oveen menevä johtosarja poikki? Oven auki ollessa se johtosarja on sellaisen kumitutteron sisällä saranan lähellä. Siihen tulee rasitusta ovia auttaessa.


    • Anonyymi

      1.8 bensa oli niitä moottoriongelmia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe