"Huvitus", Yläne

Entinen asukas

LÖYTYISKÖHÄN TÄTÄ KAUTTA KETÄÄN JOKA OIS OLLU "HUVITUKSESSA" YLÄNEELLÄ???
TIINA,UPE,JERE,AMI,EEVA,ARJA,ANNE,OLIVE,SIPE,SIRU,TUIJA YM..YM....OIS KIVA KUULLA MITÄ TEILLE KAIKILLE KUULUU...

66

13040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika

      kuinkas pitkä aika siitä on kun siellä oleilit?

      • ystäviään kaipaava

        ups.....silloin ku asuin "huvituksessa" nii se oli tarkoitettu vain tytöille....milloin sä oot siellä ollu, se paikka varmaan muuttunu muuksi....silloin yli 20v sitten se oli tytöille ns. tyttökoti....


      • Huvitus
        ystäviään kaipaava kirjoitti:

        ups.....silloin ku asuin "huvituksessa" nii se oli tarkoitettu vain tytöille....milloin sä oot siellä ollu, se paikka varmaan muuttunu muuksi....silloin yli 20v sitten se oli tytöille ns. tyttökoti....

        Olen perustanut Facebookkiin uuden ryhmän: Yläneen tyttökoti, Huvitus. Tulkaa mukaan muistelemaan menneitä. Huvituksen "asukki" 1982-83.


      • Miri
        Huvitus kirjoitti:

        Olen perustanut Facebookkiin uuden ryhmän: Yläneen tyttökoti, Huvitus. Tulkaa mukaan muistelemaan menneitä. Huvituksen "asukki" 1982-83.

        liityin facebookin ryhmään...voihan olla, että te kaikki muut olette nuorempaa ikäluokkaa mutta jos joku sattuisi muistamaan minut olisi kiva...olin siellä 1v 3 kk ja melkoinen ongelmapakkaus.


      • Huvitus kirjoitti:

        Olen perustanut Facebookkiin uuden ryhmän: Yläneen tyttökoti, Huvitus. Tulkaa mukaan muistelemaan menneitä. Huvituksen "asukki" 1982-83.

        En ole löytänyt sitä ryhmää ja olis kiva liittyä


      • Anonyymi

        Millainen ihminen kommentoi tuollaista?


    • okkigaam

      Entäs me jotka oltiin 1960-luvulla: Olin 22.11.1962 - 1.4. 1964.
      Paikka josta vieläkin toisinaan saa painajaisunet alkunsa?
      Maagikko rekkaamatta.

      • Miri

        Minä olin tuohon aikaan...:-)


      • Anonyymi
        Miri kirjoitti:

        Minä olin tuohon aikaan...:-)

        Niin minäkin.


      • Anonyymi

        minä olin siellä 1965-1969


    • Leirikeskus?

      Huvituksen tyttökotihan lakkautettiin (en muista vuotta, googlatkaa?) ja nyttemmin siellä pyörii mm. vammautuneen lasten/nuorten perheleirejä.

    • okkigaam

      Katso ylemmäksi.
      Aikanani oli yksi tyttö hesasta joka oli käyttänyt pillereitä. Se oli meille muille ihan outo juttu. kukan ei voinut kuvitella jonkun käyttävän niitä.
      Omaa ikäluokkaani olisi mukava kuulla, miten elämässä on mennyt. Täytän kohta 66v
      maagikko

      • Terhi16

        Itse olin yläneellä 1981-82, löysin tuolta fb sivuilta jo yhden samaan aikaan olleen tytön :) monesti miettii mitäköhän kaikille mahtaa kuulua??
        Monica,Anne,Päivi,Teija, kike,Tuija jne

        Terhi 45v


      • kesä -81
        Terhi16 kirjoitti:

        Itse olin yläneellä 1981-82, löysin tuolta fb sivuilta jo yhden samaan aikaan olleen tytön :) monesti miettii mitäköhän kaikille mahtaa kuulua??
        Monica,Anne,Päivi,Teija, kike,Tuija jne

        Terhi 45v

        moi

        hämärästi muistan sinut. Kävitkö sinäkin riparin siellä? Olitko taimitarhalla kesätöissä? Mentiin talon autolla ja hurriganes soi..
        piiiiiitkä aika sitten


      • niin5

        Minä vuona olit siellä? Minä Olin 1960..


      • Myös ollut 1960
        niin5 kirjoitti:

        Minä vuona olit siellä? Minä Olin 1960..

        Minäkin Olin vuonna 1960---1962 kävin rippikoulunkin siellä. Poju niminen tyttö oli joka oli poikamainen "päällikkö siellä" myös Mirkku Helsingistä.. Kuorrikoski muistaakseni oli johtaja. Ja Kivistö niminen nais hoitaja joka jakoi joka viikko uudet vaatteet. Olisi kiva sun kanssa jurella enempikin joka olit 1960 siellä nimimerkillä niin5. Minä pääsin sinne vieressä olevaan maatilaan töihin. Oli oma huone siellä ja vapaampaa kuin huvituksessa.. Ja kasvihuoneella myös Olin työssä.


      • 1960 ollut siellä

        Minä vuonna olit siellä. Minä Olin 1960 ....Nyt olen 68 vuotias.. Minun aikaan oli useampikin joka oli käyttänyt pillereitä. Ihan uusi asia mullekkin. Laivatyttöjakin oli siellä ja mulle se oli aivan uusi asia. Minä jouduin siksi kun lopetin koulun kesken.. Koulupakko oli silloin. Olisi kiva jutella sun kanssa enempikin. Luulen että olemme olleet samaan aikaan siellä..


      • okkigaam
        Myös ollut 1960 kirjoitti:

        Minäkin Olin vuonna 1960---1962 kävin rippikoulunkin siellä. Poju niminen tyttö oli joka oli poikamainen "päällikkö siellä" myös Mirkku Helsingistä.. Kuorrikoski muistaakseni oli johtaja. Ja Kivistö niminen nais hoitaja joka jakoi joka viikko uudet vaatteet. Olisi kiva sun kanssa jurella enempikin joka olit 1960 siellä nimimerkillä niin5. Minä pääsin sinne vieressä olevaan maatilaan töihin. Oli oma huone siellä ja vapaampaa kuin huvituksessa.. Ja kasvihuoneella myös Olin työssä.

        Muistan pojun oikean nimen sekä olen ollut Mirkulla 2kk puhelintöissä* yli 10 v sitten vähän aikaa...
        Johtaja olli Kuuskoski oikeasotahullu huutaja ja hakkaaja. Kivistön ryhmässä parsitytiin vaatteita ja kudottiin. Olin kanssaan la saunan eteisessä vaatteita jakamassa.
        Minäkinolisin påäässyt Rämäselle töihin mutta pakahdin poruun, sillä pelkäsin eläimiä, yhtä paljon kuin johtajaa.
        LuinVeikko Ennalan - Veljeni on lasteni isä ja muita kirjoituksia. Siellä oli haastattelu Kuuskoskesta ja se valehteli omaksi edukseen. Mutta karma kolahti hänellekin?
        maagikko


      • Myös ollut 1960
        okkigaam kirjoitti:

        Muistan pojun oikean nimen sekä olen ollut Mirkulla 2kk puhelintöissä* yli 10 v sitten vähän aikaa...
        Johtaja olli Kuuskoski oikeasotahullu huutaja ja hakkaaja. Kivistön ryhmässä parsitytiin vaatteita ja kudottiin. Olin kanssaan la saunan eteisessä vaatteita jakamassa.
        Minäkinolisin påäässyt Rämäselle töihin mutta pakahdin poruun, sillä pelkäsin eläimiä, yhtä paljon kuin johtajaa.
        LuinVeikko Ennalan - Veljeni on lasteni isä ja muita kirjoituksia. Siellä oli haastattelu Kuuskoskesta ja se valehteli omaksi edukseen. Mutta karma kolahti hänellekin?
        maagikko

        Okkigaam.......Olemme olleet yhtä aikaa siellä. En ole minäkään Kaupunki likkana eläimiin tottunut. Mutta mun ei tarvinnut olla eläinten kanssa tekemisissä. Tein kotitöitä siellä. Kuuskoski pakotti mut sinne Rämäselle. Ja sitten tytöt halusi että hommaan heille tupakkaa, ja siellä oli työläisiä niin niiltä sain tupakkaa. Sitten kun palasin takaisin Huvitukseen niin kärysin ja jouduin eristykseen. Mirkun kanssa Olin kerran montakymmentä vuotta sitten kerran puhelin yhteyksissä. En enään ole kuullut kestään mitään. Mirkku ja yksi Berit "punanen pitkä tukka" taistelivat pojusta. Juu Kuuskoski oli johtajan nimi. En mä kyllä hakkaamisesta kuullut mitään. Olin myös kasvihuoneella töissä. Muistan kun Poju ja jotkut muut särki ikkunan ja yrittivät karata. Minä asun täällä Tukholmassa. Asunut melkein 40 vuotta. Olipa jännää että olemme yhtä aikaa olleet siellä. Tunnemme ihan varmasti toisemme. Terv.. Myös ollut 1960


      • Ollut myös 1960
        okkigaam kirjoitti:

        Muistan pojun oikean nimen sekä olen ollut Mirkulla 2kk puhelintöissä* yli 10 v sitten vähän aikaa...
        Johtaja olli Kuuskoski oikeasotahullu huutaja ja hakkaaja. Kivistön ryhmässä parsitytiin vaatteita ja kudottiin. Olin kanssaan la saunan eteisessä vaatteita jakamassa.
        Minäkinolisin påäässyt Rämäselle töihin mutta pakahdin poruun, sillä pelkäsin eläimiä, yhtä paljon kuin johtajaa.
        LuinVeikko Ennalan - Veljeni on lasteni isä ja muita kirjoituksia. Siellä oli haastattelu Kuuskoskesta ja se valehteli omaksi edukseen. Mutta karma kolahti hänellekin?
        maagikko

        Muistan Kivistön hyvin. Siivosin ja pesin lattiat siellä talossa missä oli vaatevarasto ja missä Kivistö oli "Pomona" Oli niin nuuka siivouksesta. Kollasi tarkaan. Sanoi kaikkien kuullen että minä siivosin tarkkaan ja hyvin vaikkakin se kävi HITAASTI Kyllähän mua hävetti. Ja kerran sain häneltä oikein hyvät vaatteet. Kuitenkaan ei muistanut itse että oli itse antanut minun valita ne. Kun kysyi jälkeen päin aika äkäsesti, että kuka mulle on ne vaatteet antanut.. Muistan myös Pojun sukunimen ja Mirkun nimen... Kyllähän ne oli aikoja. Mulle avartui paljon asioita mistä en tiennyt mitään. Olin kyllä niin kokematon, kun kuunteli muiden tekemisiä. Koulun jätin kesken joten laittoivat minut Huvitukseen. Kyllähän siellä ystävystyi kaikkien kanssa. Ja sittenhän oli ne johtaja tyypit tietystikkin. Olisipa kiva jostain saada se Kuuskosken haastattelu. Veikko Ennalan kirjoittama... Ollut myös 1960


      • armeijan käynnyt
        Myös ollut 1960 kirjoitti:

        Minäkin Olin vuonna 1960---1962 kävin rippikoulunkin siellä. Poju niminen tyttö oli joka oli poikamainen "päällikkö siellä" myös Mirkku Helsingistä.. Kuorrikoski muistaakseni oli johtaja. Ja Kivistö niminen nais hoitaja joka jakoi joka viikko uudet vaatteet. Olisi kiva sun kanssa jurella enempikin joka olit 1960 siellä nimimerkillä niin5. Minä pääsin sinne vieressä olevaan maatilaan töihin. Oli oma huone siellä ja vapaampaa kuin huvituksessa.. Ja kasvihuoneella myös Olin työssä.

        Ollaan oltu samaan aikaan Huvituksessa! "jodikan" nimi oli Kuusikoski, muistaakseni, ammatiltaan agronomi ja kasvatusmenetelmä oli kotoisin armeijasta...Olin "Lootiskan", sairaanhoitajan kotiapulaisena ja loppuaikoina pelolla töissä. Siirryin sieltä Yläneen kunnanlääkärille piiaksi. Ei ne ajat koskaan unohdu. Muistan myös riparit Tläneen kirkossa, Saimme pitää vain mustia pukuja kun olimme "syntisiä"....


      • ollut myös 1960
        armeijan käynnyt kirjoitti:

        Ollaan oltu samaan aikaan Huvituksessa! "jodikan" nimi oli Kuusikoski, muistaakseni, ammatiltaan agronomi ja kasvatusmenetelmä oli kotoisin armeijasta...Olin "Lootiskan", sairaanhoitajan kotiapulaisena ja loppuaikoina pelolla töissä. Siirryin sieltä Yläneen kunnanlääkärille piiaksi. Ei ne ajat koskaan unohdu. Muistan myös riparit Tläneen kirkossa, Saimme pitää vain mustia pukuja kun olimme "syntisiä"....

        Mäkin kävin riparin siellä. Mustiin oli puettu. Ylänneen kirkossa päästiin ripille..Muistelisin jonkun olleen sairaanhoitajalla kotiapulaisena...


      • Ollut myös 1960
        armeijan käynnyt kirjoitti:

        Ollaan oltu samaan aikaan Huvituksessa! "jodikan" nimi oli Kuusikoski, muistaakseni, ammatiltaan agronomi ja kasvatusmenetelmä oli kotoisin armeijasta...Olin "Lootiskan", sairaanhoitajan kotiapulaisena ja loppuaikoina pelolla töissä. Siirryin sieltä Yläneen kunnanlääkärille piiaksi. Ei ne ajat koskaan unohdu. Muistan myös riparit Tläneen kirkossa, Saimme pitää vain mustia pukuja kun olimme "syntisiä"....

        armeijan käynyt""" Minä vuona sä olit Huvituksessa?? Mulla on mielessä kun Kuuskoski tuli puutalon alakertaan "kivistön talon" sanomaan että minun täytyy mennä Räsäsen taloon töihin, niin samalla hän sanoi toiselle tytölle "en muista nimeä" että hänen täytyy mennä kunnanlääkärille piiaksi. Ajattelen että olisitkohan se sinä??? Jos se olet sä niin me ollaan päästy siinä tapauksessa samaan aikaan ripille. Unohda ei noita aikoja. Ei. Mutta hyvä kun niistä on selvinnyt ja elämä on mennyt hyvin jatkossa. Tykkään vaan että liian kokemattomana joutui Huvitukseen sillä monet olivat kokeneet jo paljon, paljon enemmän. Tunsi itsensä ihan MAMMAN tytöksi.


      • miri
        Ollut myös 1960 kirjoitti:

        Muistan Kivistön hyvin. Siivosin ja pesin lattiat siellä talossa missä oli vaatevarasto ja missä Kivistö oli "Pomona" Oli niin nuuka siivouksesta. Kollasi tarkaan. Sanoi kaikkien kuullen että minä siivosin tarkkaan ja hyvin vaikkakin se kävi HITAASTI Kyllähän mua hävetti. Ja kerran sain häneltä oikein hyvät vaatteet. Kuitenkaan ei muistanut itse että oli itse antanut minun valita ne. Kun kysyi jälkeen päin aika äkäsesti, että kuka mulle on ne vaatteet antanut.. Muistan myös Pojun sukunimen ja Mirkun nimen... Kyllähän ne oli aikoja. Mulle avartui paljon asioita mistä en tiennyt mitään. Olin kyllä niin kokematon, kun kuunteli muiden tekemisiä. Koulun jätin kesken joten laittoivat minut Huvitukseen. Kyllähän siellä ystävystyi kaikkien kanssa. Ja sittenhän oli ne johtaja tyypit tietystikkin. Olisipa kiva jostain saada se Kuuskosken haastattelu. Veikko Ennalan kirjoittama... Ollut myös 1960

        Varmaan minäkin tunnen teidät kaikki....jotka kerrotte olleenne 60-luvulla. Muistan että ensimmöäiset puoli vuotta istuin putkassa melkein koko ajan. Orin yhteen joko Kuuskosken tai tämän vaimon kanssa. Muistaakeni olen kuullut että tuo Poju on kuollut ajat sitten. hänen nimihän oli Maire. Maire oli muuten poikani kummitäti mutta eipä juuri tuota tehtävää käytännössä toteuttanut. Olisi kivaa vaihtaa ajatuksia...Facebookissa olen samalla vanhalla nimelläni eli jos haluat niin hae kaveriksi:-)


      • 1960 myös ollut.
        miri kirjoitti:

        Varmaan minäkin tunnen teidät kaikki....jotka kerrotte olleenne 60-luvulla. Muistan että ensimmöäiset puoli vuotta istuin putkassa melkein koko ajan. Orin yhteen joko Kuuskosken tai tämän vaimon kanssa. Muistaakeni olen kuullut että tuo Poju on kuollut ajat sitten. hänen nimihän oli Maire. Maire oli muuten poikani kummitäti mutta eipä juuri tuota tehtävää käytännössä toteuttanut. Olisi kivaa vaihtaa ajatuksia...Facebookissa olen samalla vanhalla nimelläni eli jos haluat niin hae kaveriksi:-)

        Vai Poju on kuollut? Hänhän oli värikäs persoona siellä? Olisi kiva todellakin jutella . Kollaampa Faacebookista. Olen kyllä huono muistaan nimiä...


      • 1960 myös ollut.
        miri kirjoitti:

        Varmaan minäkin tunnen teidät kaikki....jotka kerrotte olleenne 60-luvulla. Muistan että ensimmöäiset puoli vuotta istuin putkassa melkein koko ajan. Orin yhteen joko Kuuskosken tai tämän vaimon kanssa. Muistaakeni olen kuullut että tuo Poju on kuollut ajat sitten. hänen nimihän oli Maire. Maire oli muuten poikani kummitäti mutta eipä juuri tuota tehtävää käytännössä toteuttanut. Olisi kivaa vaihtaa ajatuksia...Facebookissa olen samalla vanhalla nimelläni eli jos haluat niin hae kaveriksi:-)

        Miri"" Varmaankin Kuuskoski oli ihastunut sinuun. Muistan olit vaalea pitkätukkainen upea nuori nainen., Olimme paljon kimpassa sinä ja minä ja Poju ja joitain muitakin kuului myös porukkaan... Soitinkin sulle kerran 60 luvun puolivälissä kun Olin Hesassa käymässä... .Kotikaupunkini Jyväskylä.... Nykyisin Tukholmassa..


      • Anonyymi
        Ollut myös 1960 kirjoitti:

        Muistan Kivistön hyvin. Siivosin ja pesin lattiat siellä talossa missä oli vaatevarasto ja missä Kivistö oli "Pomona" Oli niin nuuka siivouksesta. Kollasi tarkaan. Sanoi kaikkien kuullen että minä siivosin tarkkaan ja hyvin vaikkakin se kävi HITAASTI Kyllähän mua hävetti. Ja kerran sain häneltä oikein hyvät vaatteet. Kuitenkaan ei muistanut itse että oli itse antanut minun valita ne. Kun kysyi jälkeen päin aika äkäsesti, että kuka mulle on ne vaatteet antanut.. Muistan myös Pojun sukunimen ja Mirkun nimen... Kyllähän ne oli aikoja. Mulle avartui paljon asioita mistä en tiennyt mitään. Olin kyllä niin kokematon, kun kuunteli muiden tekemisiä. Koulun jätin kesken joten laittoivat minut Huvitukseen. Kyllähän siellä ystävystyi kaikkien kanssa. Ja sittenhän oli ne johtaja tyypit tietystikkin. Olisipa kiva jostain saada se Kuuskosken haastattelu. Veikko Ennalan kirjoittama... Ollut myös 1960

        Löysin googlesta Kuusikosken haastattelun🙂 , vieläkin sydän väpättää oli se niin karsee minulle. Olin kellarissa matonkuteita leikkaamassa kivitalossa mutta jotenkin "Poju" sai puhuttua minut puutalon josta karkasin melkein heti. Olin karkumatkalla melkein vuoden ja kävin rippikoulun silloin. Olin töissäkin verokirjalla Auratalon baarissa Helsingissä. Loppuen lopuksi minut saatiin kiinni ja palautettiin yläneelle. Jos tunnistatte minut Tiedätte minne jouduin n. 18 päivän putkareissun jälkeen. Yksi hoitaja toi minulle leipää illalla viltin välissä..itsemurhakin kävi mielessä mutta purin pahan olon raaputtamalla seinään JATTA.


      • Anonyymi
        niin5 kirjoitti:

        Minä vuona olit siellä? Minä Olin 1960..

        minä olin 64-69


    • mis x

      hei
      nyt kyllä nappas!
      Miten saan suhun jotenkin muuten yhteyden- keskustelupalsta on kamala!
      vm -80

    • sari763

      minä olin yläneen koulukodissa 1989-1990

      • Itse en ollut siellä mutta yksi tyttö sieltä on jäänyt mieleen. Joka sunnuntai hän aina matkusti samalla linja-autolla kun minä Turusta sinne Yläneelle ja minä jatkoin matkani Porin kautta Pohjanmaalle. Aina valitsin 18.00 lähtevän pikavuoron koska hän matkusti sillä vuorolla eikä se nopeampi express vuoro mikä ajoi Yläneen ohi pysähtymättä. Aina yritin päästä istumaan hänen lähelle mutta ujo kun olin niin en koskaan uskaltanut puhua hänen kanssa. Vuodet 1989-1991 Elokuu - Toukokuu tämä blondi tyttö sinisessä takissa matkusti aina samalla bussilla kun minä, ja jälkeenpäin olen monta kertaa miettiny mitä hänelle nykyään kuulluu.


    • Satu Lampi

      >Minä olen ollut yläneen huvituksessa vuosina 82-84! Ottakaa sen vuoden asukit yhteyttä tätä kautta tai löydät minut fb:stä!

      Terv: Satu Lampi

    • okkigaam

      Googleta.
      Tuolla Fb on suljettu ryhmä meille entisille.
      maagikko

      • Minä 1960 vuonna

        Minäs vuonna sä olit siellä? 1960 Olin minä 62 kväällä pois sieltä


      • okkigaam
        Minä 1960 vuonna kirjoitti:

        Minäs vuonna sä olit siellä? 1960 Olin minä 62 kväällä pois sieltä

        Kirjastossa on se kirja lainattavana.
        Asuin puutalolla kun pääsin pois 1.4 1964. Kamalan näköisissä vaatteissa. Onneksi pääsin töihin ja ostin kunnon kuteet. Minulla ei ollut kotia ei mitään sukulaisia, mutta pärjäsin jotenkin nuoruuden voimalla. Nyt asun Helsingissä ja palvelutalo tapaisessa paikassa???
        Ennen yläneelle joutumista olin asunut yksin vuoden,elättäen itseni. Mummu oli vanhainkodissa. Kun pääsi sieltä minulle tuli lähtö jonka seurauksena hankki minut tuonne Huvitukseen. Vaikka kävin töissä, niin ilman holhoojan lupaa.
        Kaikki kommervenkit joista en mitään tiennyt opin. Pääsin tutun kautta stadilaisten joukkoon vaikka olin J:päästä. 14-15 elätin itseni 15v jouduin ja pääsin 7500 pistettä saatuani. Minulla oli hyvät kämppikset ilman heitä olisin ollut pulassa joka tavoin.
        Pidin mummulle sitä asuntoa maksaen vuokran ja puut. Katkeroiduin tempustaan
        maagikko


      • okkigaam
        okkigaam kirjoitti:

        Kirjastossa on se kirja lainattavana.
        Asuin puutalolla kun pääsin pois 1.4 1964. Kamalan näköisissä vaatteissa. Onneksi pääsin töihin ja ostin kunnon kuteet. Minulla ei ollut kotia ei mitään sukulaisia, mutta pärjäsin jotenkin nuoruuden voimalla. Nyt asun Helsingissä ja palvelutalo tapaisessa paikassa???
        Ennen yläneelle joutumista olin asunut yksin vuoden,elättäen itseni. Mummu oli vanhainkodissa. Kun pääsi sieltä minulle tuli lähtö jonka seurauksena hankki minut tuonne Huvitukseen. Vaikka kävin töissä, niin ilman holhoojan lupaa.
        Kaikki kommervenkit joista en mitään tiennyt opin. Pääsin tutun kautta stadilaisten joukkoon vaikka olin J:päästä. 14-15 elätin itseni 15v jouduin ja pääsin 7500 pistettä saatuani. Minulla oli hyvät kämppikset ilman heitä olisin ollut pulassa joka tavoin.
        Pidin mummulle sitä asuntoa maksaen vuokran ja puut. Katkeroiduin tempustaan
        maagikko

        Oliko kukaan samaan aikaan kun minä. Nimi ei enää käytössä.
        Marjatta Vuorinen.


    • armeijan käynnyt

      Olin syksystä -59 syksyyn - 61 Pisteet ei tulleet koskaan täyteen kun karkailin useamman kerran. Liityi Fb ryhmään. Sinne kirjoitin enemmän muisteluita.
      Olemme olleet varmasti samaan aikaan" Minä 1960 vuonna kanssa"
      Okkigaan- olen asunut Järvenpään Nummenkylässä alle 15v, muutin Turkuun 1957.

      • Minä 1970 vuonna kan

        Armeijan käynyt"" Todellakin olemme olleet yhtä aikaan ja jos rippikoulun siellä kävit niin yhtäaikaa ollaan käyty.. Täytyypä kollata FB.. Muistelen karkauksia. Pojukin karkasi jonkun kanssa . Särkivät ikkunan valkoisen kivitalon ala kerrasta ja karkasivat. Mutta aika pian saivat kiinni. Minä muutin Tukholmaan 1970 ja asunut siitä asti Tukholmassa. Töissä ollut ja kolme vuotta sitten jäin eläkkeelle. Käyn muuten Turussa ja Helsingissä silloin tällöin, kun käyn Suomen sukulaisia tapaamassa..


      • Minä1960 vuona kanss

        Armeijan käynyt"""" Yritin löytää sua FB sivulta mutta en kyllä tunnistanut...Olemme olleet 1960 samaan aikaan siellä. Olin 1960 ja 1962 siellä. Ja muistan Turusta joitakin...... Olisi kiva ollut sada yhteys suhun. Vain muisteloiden takia. Vaikkapa kirjoittamalla myös E-postinkin kautta Privatisti..


    • jännää vm67

      olen viettänyt kesiä vuonna.80-84 isovanhempieni maatilalla muutaman kilometrin päässä huvituksesta, ymmärtääkseni siellä oli silloin pelkästään tyttöjä, kun ohi siitä silloin tällöin päristelin mopolla valasrannalle kokemaan ekat elämän ilot ja nautinnot:)

      • Opettavaista oli

        Olipa hyvä kun olet vaan ohi päristellyt Huvituksen. Ei niin kiva paikka ollut. Valasranta tuli mulle tutuksi myöhemmin. Pyhäjärven rannalla kävimme mökillä ja sieltä sitten Pyörähdimme tansseihin Valasrantaan. Kiva paikka ja hyviä orkestereita oli siellä. Munkin elämä on ollut hyvin Huvituksen jälkeen.. Koulun jätin kesken niin siihen aikaan laitettiin Tyttökotiin. Elämän iloja ja kaikkea hyvää sulle jatkossakin. Mä muuten Olin työssä Huvituksen lähellä Räsänen nimisessä talossa Huvituksen olo aikana..


    • pontus3

      Olihan tossa tuttuja nimiä vuosien takaa.

    • okkigaam

      Nostan tämän. Jospa löytyisi niitä samaan aikaan olleita

    • okkigaam

      uppistan että joku etsivä löytää ?

    • paikassa ollut

      uppaan, ettei jää tuonne kaukaisuuteen

    • putski1

      Kyllä löytyy, facebookissa on suljettu ryhmä Huvituksen entisille tyttökodin tytöille, tervetuloa mukaan.

    • putski1

      Kyllä löytyy, facebookissa suljettu ryhmä Huvituksen tyttökodin entisille asukkaille, tervetuloa.

    • Asukki

      Tässä linkki Facebookin ryhmään "Ylänneen tyttökoti/Huvitus: https://www.facebook.com/groups/241725669233619/

    • Hömpäntöörä

      Hei olin " huvituksessa vuosina 1964-1965 jos olit samoihin aikoihin niin olisi kiva jos joku muistais.

      • Madonna5

        Siskoni oli siellä olisko vv 62-64?. Ei kylläkään parantanut tapojaan, paheni vain.. Jotenkin ei ollut, nythän se on helppo sanoa, mitenkään kovin moraalisesti kasvattava laitos, sen hänestä huomasi. Karkasi moneen otteeseen ja yleensä löytyi laivoista, rekoista, santamontuilta jne. Poliisi kuskasi takaisin Huvitukseen. Kun ei vanhemmilta saanut rakkautta ja huolenpitoa, haki sitä jo 13-14- vuotiaana miehiltä. Nyt sen ymmärrän. Itse säästyin, koska ns isä ymmärsi kuolla kun olin 11 vuotta. No, sama aika helvettiä mun elämässäni ja pahoja muistoja.

        Muistan, että hän karkasi koulukodista ja toi kotiin ruutuvihon, johon tytöt olivat kirjoittaneet omia tuntemuksiaan siellä ollessaan. Osa oli piirtänyt todella hienoja juttuja vihkoseen ja ne kertomukset olivat sydäntä riipaisevia. Parhaiten muistan piirroksen jossa oli naisen sääret saumasukkineen ja teksti: "Päivän parhaat askeleet vievät ravintola Ihokkiin". Oikeasti se olisi ollut "Hokkiin", mutta mitä lapsena en tiennyt ja tulkitsin väärin.

        Ottaisin teiltä ketkä olitte ja kärvistelitte siellä ko aikana kommentteja tai tiedätte Ainon tarinan. Valitettavasti hän nukkui pois tänä keväänä.


      • Anonyymi

        Olin silloin siellä, sitten hatkasin navetalta parin tytön ja sen toisen sulhasen kanssa, olin vuoden karkuteillä ja sitten takas kunnes -68 täytin 18-vuotta ja "heittivät" ulos, en olisi uskaltanut lähteä, olin jo laitostunut, enää en joutunut putkaan enkä saanut johtajalta turpaankaan . Kävin siellä riparin ja Siltasen pitämän talouskurssin. Aloitin jynssäämällä kivitalon rappusia, sitten pääsin kellariin leikkaamaan matonkuteita Kivistön ohjauksessa. myöhemmin puutarhalla ja myös Hemmon kanssa sahalla. Olen Helsingistä ja muuttanut Ruotsiin jo aikoja sitten.


      • Anonyymi

        Olin siellä 10/-63 -1/-65


    • Anonyymi

      Olen ollut yläneellä v.72,73.

    • Anonyymi

      Minä oon ollut tyttökodissa

    • Minä olen ollut Yläneellä tyttökodissa

      • Anonyymi

        Anne ???. 1974-asuit Lauttakylässä, kulma talosa ruumishuonetta vastapäätä
        kerroit olleesi Yläneen-tyttökodissa, olen muistellut ja kaivannut sinua.

        Nimimerkki: Vihreä-Volvo.


    • Anonyymi

      Oisko kukaan ollut Yläneellä 1955-1960 välisenä aikana yhtä aikaa äitini kanssa? Minulla ei ole tarkaa tieto vuosista tms. Riitta Sisko synt. 1941. Kiinnostaisi todella mitä muistetaan. On vain isäni kertomus, että ennen kuin tapasivat 1960 niin hän olisi ollut jossain vaiheessa Yläneellä. Olikohan siellä ennen sijoituskotia vai jälkeen sijoituksen.

    • Anonyymi

      Oisko kukaan ollut Yläneellä 1955-1960 välisenä aikana yhtä aikaa äitini kanssa? Minulla ei ole tarkaa tieto vuosista tms. Riitta Sisko synt. 1941. Kiinnostaisi todella mitä muistetaan.

    • Anonyymi

      Huvituksen kartanon tytöt kirja nyt julkaistu. Pettymys, odotin tätä koska aihe kiinnostaa. Kuin ala-astelaisen tekemä esitelmä. Erittäin kömpelö, joutaviin asioihin keskittymistä ja pomppimista. 😞

    • Anonyymi

      https://yle.fi/uutiset/3-12512059

      Eräänä päivänä loppukesästä 1971 tytöt istuivat oleskelutilassa katsomassa televisiota. Yläkerrasta alkoi kuulua huutoa. Yksi tytöistä kertoi istuneensa hiljaa huoneessaan, kun johtaja kulki ohi. Tyttö oli vaipuneena ajatuksiinsa, eikä ollut noussut ylös johtajan läsnäollessa, kuten talon tapoihin kuului. Kuusikoski kimmastui ja löi tyttöä kasvoihin, Outi Paltta kertoo.

      – Seuraavana aamuna hartauden jälkeen päätettiin, että jäädään istumaan, eikä lähdetäkään töihin. Halusimme sen tyrannin pois talosta.

      – Kuusikoski oli ihan raivona. Hän huusi, että tämä on kapina, josta voidaan langettaa kuolemanrangaistus. Hän tosiaan käytti näitä sanoja. Osa tytöistä säikähti kauheasti.

      Lopulta puolet tytöistä lähti töihin ja puolet jäi juhlasaliin istumalakkoon.

      Tyttöjen onneksi sosiaalihallituksen tarkastajat olivat jo matkalla Yläneelle. Tästä nuoret eivät tienneet etukäteen mitään.

      Seuraavana päivänä alkoi tyttökodin tarkastus. Kapinoivia nuoria kuunneltiin tarkkaan. Viranomaiset päättivät siirtää Martti Kuusikosken sivuun talon operatiivisesta johdosta. Hän sai kuitenkin vielä pitää paikkansa puolen vuoden ajan eläkkeelle lähtöönsä saakka.

      – Meiltä kysyttiin, saako hän jäädä, jos hän lupaa olla kiltisti. Annoimme siihen luvan. Eikä häntä sitten enää näkynytkään, apulaisjohtaja hoiti asioita, Paltta todistaa.

      Martti Kuusikoski jäi eläkkeelle tammikuussa 1972. Yläneen tyttökoti lakkasi olemasta kuusi vuotta myöhemmin. Tilalla toimi koulukoti vuoteen 1994 asti.

    • Anonyymi

      anneli Rutjärvi 1965-1969

    • Anonyymi

      4-10.1963 - 16-1-1965- löytyykö rippikuvaa / vapautuspassia keneltäkään?

    • Anonyymi

      Hei. En ollut itse mutta ystäväni Soila Hesasta oli 70 luvun alussa. Kuulin tarinoita

    • Anonyymi

      Olin Huvituksessa(irvokas nimi paikalle) -60 -62, asuin ensimmäinen puolivuotta ahkerasti putkassa uhmakas luone ole vaikea taipua , Yksi pakomatkakin tuli yritetty muutama muun kanssa jakaralla reikiä 3 kerrosen ikkunasta ja pelkästään yöpaita päällä lumihankeen näin jälkeenpäin ajateltuna täysin järjetön homma, mutta vapauden kaipuu oli kova,siinä sitten päätalon edessä hakkasin ja potkin Kuuskosken joka naureskellen heitti minut kun lapasta ympäri pihan hankkia ennen kuin taas vietiin putkaan, huhu pakkohan se sitten oli alkaa keräämään miinus pisteet pois ja alkaa puhtaalta pöydältä nöyräksi jotta vapaus joskus koittasi.Poispäästyäni ajattelin että ei ikinä enää!!!Ja elämä onkin onnistanut mutta Huvituksen painajaistista pääsin ero vasta kun mieheni kanssa -80 luvulla ajettiin H portti luo ja muistelin menneet mieheni kainalossa.Paras terapeutti. Olen monesti ajatellut teitä jotka olitte siellä miten olette pärjännyt elämässä toivottavasti mahdollimman monella on ollut onni matkassa ja sisulla puskennut eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe