RADON!?

rakentaja 2004-5

http://www.stuk.fi/sateily_ja_ihminen/radon.html#1

aikamoinen juttu tuo radon. Aiheuttaa noin 200 keuhkosyöpäkuolemaa vuosittain!!!

Uskomaton määrä, verrattuna vaikkapa liikennekuolemiin.

Millä tavalla voisin suojata taloni Radonilta? En haluaisi, että pieni lapseni saa minun huolimattomuuteni takia ylimääräisiä sairauksia.

Onko perustusjärjestelmissä eroja radoniin kannalta?

57

8974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisa
      • veekoo

        Legalettin systeemi.

        järjestelmä on aika uusi, mutta ainakin tuusulan asuntomessualueen (stukesin)tutkimuksissa se eristi radonin kokonaan.


    • pha

      Suurin ero radonin osalta on rakennuspaikalla. Kuntien sisälläkin on eroja maaperästä johtuen. Perustustavalla saattaa olla eroja mutta täällä on radonpitoisuuksia mitattu kaikista perustustyypeistä että ei voi sanoa mikä on turvallisin. Teoriassa voi kyllä pohtia että tuulettuva alapohja on turvallisin mutta sieltäkin kaasua saattaa tulla asuintiloihin. Kunnon varautuminen rakennusvaiheessa ja kunnon ilmanvaihto taloon niin ongelmia ei tule. Alle 100 beggerellin arvoja saa jo valetusta seinäbetonista tai täytesorasta niin 0-arvoon on turha pyrkiä.

    • Sami

      Sain juuri mittaustulokset radonista. Rinnetalon kellarikerroksen makuuhuoneessa arvo oli 450, joka antaa aihetta korjaustoimenpiteisiin. Kiva juttu uudessa talossa. Alueen keskimääräinen radon on alle 100, joten herää epäilys että mistä se radon nyt tulee? Maaperästä (kalliota), täytesorasta vai betonirakenteista?

      Pystyykö radon lähteen mittaamalla tai jotenkin muuten selvittämään? Ja kuinka vaarallista tuollaiselle säteilylle altistuminen on? Suomeessa on yli 70.000 asuntoa, joissa altistus on yli 400.

      • veekoo

      • Jocu

        Minun talossani on varmasti vieläkin lähemmäs 700, mutta ei huoleta. Säteilyaltistuksena se on marginaalinen. Radonin teoriassa aiheuttamien syöpätapausten määrä on tosi pieni.
        Työssäni altistun paljon suuremmalle säteilylle - ja sitäkin pidetään turvallisena. Sanoo wanha ydinvoimalahenkilö.


      • jassoo
        Jocu kirjoitti:

        Minun talossani on varmasti vieläkin lähemmäs 700, mutta ei huoleta. Säteilyaltistuksena se on marginaalinen. Radonin teoriassa aiheuttamien syöpätapausten määrä on tosi pieni.
        Työssäni altistun paljon suuremmalle säteilylle - ja sitäkin pidetään turvallisena. Sanoo wanha ydinvoimalahenkilö.

        200:n ylitystä kun ei oikein hyvällä katsota.

        venäjälläkö olit hommissa?


      • pha
        Jocu kirjoitti:

        Minun talossani on varmasti vieläkin lähemmäs 700, mutta ei huoleta. Säteilyaltistuksena se on marginaalinen. Radonin teoriassa aiheuttamien syöpätapausten määrä on tosi pieni.
        Työssäni altistun paljon suuremmalle säteilylle - ja sitäkin pidetään turvallisena. Sanoo wanha ydinvoimalahenkilö.

        Huolesi tulee välittömästi kun myyt asuntosi tai perikuntasi sitten sen myy. Korjauksesta et pääse millään eroon jos olet itse rakennuttanut sen.


      • Stw

        No mittaus tulokset tuli eilen ja lukemat oli 770/730. Ei paljoo naurata vaikka vanhahko (19 vuotta) talo onkin.


      • Sami
        pha kirjoitti:

        Huolesi tulee välittömästi kun myyt asuntosi tai perikuntasi sitten sen myy. Korjauksesta et pääse millään eroon jos olet itse rakennuttanut sen.

        Myynnin jälkeen joutuu vastuuseen vasta kun jää kiinni ja kuinka moni teettää radon mittauksen? Ja mikä on sellainen raja että joutuu korjaamaan vian?

        No joka tapauksessa 400 on määritelty terveysriskin rajaksi. Soraharjuihin rakennetuissa maavaraisissa taloissa on ihan yleisesti yli 8000 lukemia. Löysin tutkimuksen, jonka mukaan radonille altistuminen kaksinkertaistaa keuhkosyöpöriskin, mutta missään ei kerrottu että minkälainen radon määrä tarvitaan kyseiseen altistukseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa tuloksista on saatu kaivostyöntekijöiltä, joiden saamat altistukset ovat todella paljon suurempia, kuin mitä huoneilmassa voi edes olla.

        Joka tapauksessa tuo radon "vain" kaksinkertaitaa keuhkosyöpäriskin, eikä sillä ole muita haittavaikutuksia.


      • pha
        Sami kirjoitti:

        Myynnin jälkeen joutuu vastuuseen vasta kun jää kiinni ja kuinka moni teettää radon mittauksen? Ja mikä on sellainen raja että joutuu korjaamaan vian?

        No joka tapauksessa 400 on määritelty terveysriskin rajaksi. Soraharjuihin rakennetuissa maavaraisissa taloissa on ihan yleisesti yli 8000 lukemia. Löysin tutkimuksen, jonka mukaan radonille altistuminen kaksinkertaistaa keuhkosyöpöriskin, mutta missään ei kerrottu että minkälainen radon määrä tarvitaan kyseiseen altistukseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa tuloksista on saatu kaivostyöntekijöiltä, joiden saamat altistukset ovat todella paljon suurempia, kuin mitä huoneilmassa voi edes olla.

        Joka tapauksessa tuo radon "vain" kaksinkertaitaa keuhkosyöpäriskin, eikä sillä ole muita haittavaikutuksia.

        Kun mietit homehysteriaa niin radon on samanlainen. Uusi ostaja haluaa terveellisen asunnon ja radonmittaus on suhteellisen halpa niin on hyvin todennäköistä että jäät kiinni. Jos vanhoissa taloissa on vielä pelkkä poistoilmanvaihto niin sen aiheuttaman alipaineen takia saattaa myyjä joutua suhteellisen kalliisiinkin remontteihin. Eli kannattaa ennen myyntiä mitata itse radonpitoisuus niin tiertää millainen riski on odotettavissa.


      • Mä.
        pha kirjoitti:

        Kun mietit homehysteriaa niin radon on samanlainen. Uusi ostaja haluaa terveellisen asunnon ja radonmittaus on suhteellisen halpa niin on hyvin todennäköistä että jäät kiinni. Jos vanhoissa taloissa on vielä pelkkä poistoilmanvaihto niin sen aiheuttaman alipaineen takia saattaa myyjä joutua suhteellisen kalliisiinkin remontteihin. Eli kannattaa ennen myyntiä mitata itse radonpitoisuus niin tiertää millainen riski on odotettavissa.

        Toimenpiteitä ei kannata lykätä tehtäväksi vasta myynnin alla, vaan mittaus ja tarvittavat korjaustoimenpiteet kannattaa toki tehdä viipymättä, että saa itsekkin asua paremmassa talossa.
        Sitä mä en tiärä, että miten tuollaisessa maavaraisessa kellarissa voisi asiaa parantaa. Olisiko sinne mahdollista järjestää pientä ylipainetta? Lattia ja seinämateriaalien muuttaminen kaasua läpäisemättömiksi lienee kallista.


      • Jocu
        Mä. kirjoitti:

        Toimenpiteitä ei kannata lykätä tehtäväksi vasta myynnin alla, vaan mittaus ja tarvittavat korjaustoimenpiteet kannattaa toki tehdä viipymättä, että saa itsekkin asua paremmassa talossa.
        Sitä mä en tiärä, että miten tuollaisessa maavaraisessa kellarissa voisi asiaa parantaa. Olisiko sinne mahdollista järjestää pientä ylipainetta? Lattia ja seinämateriaalien muuttaminen kaasua läpäisemättömiksi lienee kallista.

        Helppohan radonongelma on ratkaista. Naapurit ovat saaneet pitoisuudet hyvin alas tekemällä keskelle taloa laatan alle kivipoteron. Siitä putki katolle ja imuri päähän.

        Minä saan työssäni sen verran säteilyä, että pienen radonaltistuksen, luokkaa 700, takia en viitsi mitään tehdä. Koko kirjo ropisee kehoon talon puolesta, neutroneista alkaen, joten ehkä kotoinen radon torjuu vieroitusoireita.

        Keuhkosyöpä radonin takia on varsin epätodennäköinen. Paljon suurempi mahdollisuus minulla on kuolla liikenneonnettomuudessa tuossa 7-tiellä, venäläisten seassa ajellessani.


      • Mä.
        Jocu kirjoitti:

        Helppohan radonongelma on ratkaista. Naapurit ovat saaneet pitoisuudet hyvin alas tekemällä keskelle taloa laatan alle kivipoteron. Siitä putki katolle ja imuri päähän.

        Minä saan työssäni sen verran säteilyä, että pienen radonaltistuksen, luokkaa 700, takia en viitsi mitään tehdä. Koko kirjo ropisee kehoon talon puolesta, neutroneista alkaen, joten ehkä kotoinen radon torjuu vieroitusoireita.

        Keuhkosyöpä radonin takia on varsin epätodennäköinen. Paljon suurempi mahdollisuus minulla on kuolla liikenneonnettomuudessa tuossa 7-tiellä, venäläisten seassa ajellessani.

        Poteron tekeminen laatan alle ei ole jälkikäteen ihan helppo homma, mutta ei toki mahdotonkaan.

        Radon- ja muu säteily kuulemma summautuu kehoon ja kun sitä on kertynyt enemmän kuin kyseinen yksilö sietää, alkaa syöpä kehittyä; jopa vuosia säteilyn loppumisen tai vähentymisen jälkeen. Sen tiedon pohjalta mielestäni sinulla, Jocu olisi meitä muita enemmän syytä saada kotonasi radonpitoisuus alas (sekä välttää tupakan savua).

        Totta tuo, että on paljon suurempiakin riskejä elämässä, mutta yleensä niiden ottamisella saavuttaa jotain; Ellet uskaltaisi liikenteeseen, niin siinäpähän olisit kotona päivästä toiseen..


      • Jocu
        Mä. kirjoitti:

        Poteron tekeminen laatan alle ei ole jälkikäteen ihan helppo homma, mutta ei toki mahdotonkaan.

        Radon- ja muu säteily kuulemma summautuu kehoon ja kun sitä on kertynyt enemmän kuin kyseinen yksilö sietää, alkaa syöpä kehittyä; jopa vuosia säteilyn loppumisen tai vähentymisen jälkeen. Sen tiedon pohjalta mielestäni sinulla, Jocu olisi meitä muita enemmän syytä saada kotonasi radonpitoisuus alas (sekä välttää tupakan savua).

        Totta tuo, että on paljon suurempiakin riskejä elämässä, mutta yleensä niiden ottamisella saavuttaa jotain; Ellet uskaltaisi liikenteeseen, niin siinäpähän olisit kotona päivästä toiseen..

        Minun annokseni jäävät vielä kauas turvarajoista. Radonista tuleva lisä on samantekevä.

        Mahtaakohan radoniin keuhkosyöpämielessä päteä se käytännön havainto, että lievä altistus säteilylle selvästikin vähentää syöpävaaraa. Tämähän on nähtävissä Suomenkin ydinvoimaloissa. Syöpätapaukset ovat varsin harvinaisia henkilökunnalla, vaikka säteilyn teoriassa pitäisi lisätä niitä.


      • pha
        Jocu kirjoitti:

        Minun annokseni jäävät vielä kauas turvarajoista. Radonista tuleva lisä on samantekevä.

        Mahtaakohan radoniin keuhkosyöpämielessä päteä se käytännön havainto, että lievä altistus säteilylle selvästikin vähentää syöpävaaraa. Tämähän on nähtävissä Suomenkin ydinvoimaloissa. Syöpätapaukset ovat varsin harvinaisia henkilökunnalla, vaikka säteilyn teoriassa pitäisi lisätä niitä.

        Jokainen voi itse tehdä itselleen mitä haluaa. Onko perheesi, joka joutuu asumaan kanssasi samaa mieltä?


      • Sami
        Mä. kirjoitti:

        Poteron tekeminen laatan alle ei ole jälkikäteen ihan helppo homma, mutta ei toki mahdotonkaan.

        Radon- ja muu säteily kuulemma summautuu kehoon ja kun sitä on kertynyt enemmän kuin kyseinen yksilö sietää, alkaa syöpä kehittyä; jopa vuosia säteilyn loppumisen tai vähentymisen jälkeen. Sen tiedon pohjalta mielestäni sinulla, Jocu olisi meitä muita enemmän syytä saada kotonasi radonpitoisuus alas (sekä välttää tupakan savua).

        Totta tuo, että on paljon suurempiakin riskejä elämässä, mutta yleensä niiden ottamisella saavuttaa jotain; Ellet uskaltaisi liikenteeseen, niin siinäpähän olisit kotona päivästä toiseen..

        Ei ole olemassa mitään rajaa, joka laukaisee syövän kehittymisen. Toinen voi kestää koko ikänsä esim. tupakkaa, saamatta koskaan keuhkosyöpää, toinen taas saattaa saada sen lyhynkin tupruttelun jälkeen ja voihan sen saada ilman minkäänlaista altistustakin.

        On todettu että radon tuplaa keuhkosyöpäriskin. Suomessa todetaan 20.000 syöpätapausta vuodessa ja niistä 200 radonin aiheuttamia keuhkosyöpiä, eli olipa radon altistus kuinka suuri tahansa, niin on silti todennäköisempää, että saa jonkin muun syövän.


      • Anonyymi
        Jocu kirjoitti:

        Minun talossani on varmasti vieläkin lähemmäs 700, mutta ei huoleta. Säteilyaltistuksena se on marginaalinen. Radonin teoriassa aiheuttamien syöpätapausten määrä on tosi pieni.
        Työssäni altistun paljon suuremmalle säteilylle - ja sitäkin pidetään turvallisena. Sanoo wanha ydinvoimalahenkilö.

        Olet ihan oikeassa, on muita, paljon vaarallisempia taudin aiheuttajia!
        Esim. tupakointi pitäisi ehdottomasti kieltää!


    • Rakennuttelija

      Jyväskylä rakennusvirasto on määrännyt että kaikkiin taloihin tulee laittaa radon putket. Rakennusvaiheessa putket ei paljoa maksa jälkeenpäin lienee kalliinpaa puuhaa.

    • Mä.

      Katsele nyt ensin sitä säteilyturvakeskuksen karttaa, josta näkee, että millaisia tuloksia aijemmissa mittauksissa on saatu. Täällä entisen Vaasanläänin alueella ei paljon tarvitse hötkyillä radonin takia, ellei ihan kallion päälle ole rakentanut. Jos olette rakentamassa radonalueelle (ei tosiaankaan kannata pelkän radonin takia vaihtaa tulevaa asuinpaikkaansa), niin kannattaa toki rakentaa niin, että siitä ei tulisi ongelmaa. Rossipohja (eli tuulettuva alapohja) on vanha hyvä konsti. Jättää ne kissanluukut vain tukkimatta talveksi (, vaikka sekin on vanha konsti). Joten eristettä pitää olla lattiassa melko paljon. Lisäksi voisi laittaa valmiiksi putken alapohjasta katolle. Jos mittauksessa (tehdään vasta, kun talo on valmis) sitten todetaan kohonneita lukemia, niin propelli putkeen imemään ilmaa pois talon alta. Myös lattia kannattaa tehdä mahdollisimman tiiviiksi. Pahimmilla alueilla ihan kaasutiiviiksi (=hermeettinen). Betonin tilalle voi monissa kohteissa valita muita materiaaleja; teräspaalut, levylattiat kosteissakin tiloissa ym..

      • Sami

        Meidänkin kunnassa on keskimääräinen radonpitoisuus alle 100, mutta niin vain omasta tlosta tulikin tulos 450.

        Mutta toisaalta, onko se kaksinkertainen keuhkosyöpäriski kamalan paha juttu? Moninko kertainen syöpäriski tulee tupakasta? Tai liikenteen päästöistä?


      • jamppa
        Sami kirjoitti:

        Meidänkin kunnassa on keskimääräinen radonpitoisuus alle 100, mutta niin vain omasta tlosta tulikin tulos 450.

        Mutta toisaalta, onko se kaksinkertainen keuhkosyöpäriski kamalan paha juttu? Moninko kertainen syöpäriski tulee tupakasta? Tai liikenteen päästöistä?

        verrattuna mihin? suurin osa ihmisistä kuolee kuitenkin johonkin muuhun kuin keuhkosyöpään. eipä silti, laitoin minäkin radon-putkituksen taloni alle ihan vaan varmuuden vuoksi. en minä niinkään ajatellut itseäni vaan (mahdollisia) tulevia lapsiani.


    • Liisa

      Suomalaiset viranomaiset ovat melko varovaisia tällaisten lukujen esittämisen suhteen. Epidemiologisten tutkimusten mukaan radon aiheuttaa 100-600 keuhkosyöpätapausta vuosittain. Jos verrataan Ruotsissa tehtyä tutkimusta Suomen asukaslukuun, niin keuhkosyöpien määräksi saadaan 400. Tässä ruotsalaisessa tutkimuksessa asuntojen radon-pitoisuus oli keskimäärin 106 Bq/m3. Sekä Ruotsissa että Suomessa maaperän radon on maailman huippuluokkaa. Käsittääkseni keuhkosyöpään sairastuneiden tupakoitsijoiden radon-altistumishistoriaa ei myöskään juuri selvitetä (käytännössä mahdotontakin), vaan se kirjattaneen melko automaattisesti tupakan aiheuttamaksi. Varmoja lukuja ei siis kukaan voi esittää ja itse kunkin harkittavaksi jää, minkälaisia riskejä henkilökohtaisesti on halukas ottamaan elämässään.

      • Sami

        Suomalaistutkimuksessa mainittiin että tupakoitsijoilla radon riskikin kasvaa tupakoimattomia enemmän, joten sitäkin on tutkittu.


      • Liisa
        Sami kirjoitti:

        Suomalaistutkimuksessa mainittiin että tupakoitsijoilla radon riskikin kasvaa tupakoimattomia enemmän, joten sitäkin on tutkittu.

        On toki, mutta kuten ymmärrät, niin yksittäisten tupakoisijoiden keuhkosyöpätapausten kohdalla ei radon-altistumishistoriaa voida käytännössä tutkia. On melko loogista, että tällaisissa tapauksissa syyksi kirjataan automaattisesti tupakointi ja radonin mahdollinen osuus jää huomioimatta. Tämä vain yhtenä esimerkkinä epävarmuustekijöistä tällaisten lukujen suhteen.


      • Sami
        Liisa kirjoitti:

        On toki, mutta kuten ymmärrät, niin yksittäisten tupakoisijoiden keuhkosyöpätapausten kohdalla ei radon-altistumishistoriaa voida käytännössä tutkia. On melko loogista, että tällaisissa tapauksissa syyksi kirjataan automaattisesti tupakointi ja radonin mahdollinen osuus jää huomioimatta. Tämä vain yhtenä esimerkkinä epävarmuustekijöistä tällaisten lukujen suhteen.

        Radonin keuhkosyöpä riskihän käsittääkseni johtuu säteilevän ilman hajoamistuotteiden keuhkoihin kertrymisestä, joten eikö tämä ole ruumiin avauksessa helposti todettavissa?


      • Jocu
        Sami kirjoitti:

        Radonin keuhkosyöpä riskihän käsittääkseni johtuu säteilevän ilman hajoamistuotteiden keuhkoihin kertrymisestä, joten eikö tämä ole ruumiin avauksessa helposti todettavissa?

        Tällä palstalla vilisee asiantuntijoita, joten keskustelen säteilyasioista jatkossa vain Ydinvoimapalstalla.
        Autuas laji nämä ydinvoima- ja säteilyasiat. Jokainen voi sanoa olevansa niissä asiantuntija!


      • Liisa
        Sami kirjoitti:

        Radonin keuhkosyöpä riskihän käsittääkseni johtuu säteilevän ilman hajoamistuotteiden keuhkoihin kertrymisestä, joten eikö tämä ole ruumiin avauksessa helposti todettavissa?

        En todellakaan tiedä, onko se helposti havaittavissa ruumiinavauksissa eikä asiantuntemuksemme taso luo edellytyksiä edes keskustella asiasta. Jos merkkejä radonista voitaisiin havaita tupakoitsijan keuhkoista, niin varmasti sieltä löytyisi myös tupakan aiheuttamia jälkiä eikä johtopäätöksen tekeminen siitä, kumpi on ollut se lopullisesti laukaiseva tekijä, olisi varmaankaan kovin yksinkertaista. Sen tiedän, että ruumiinavauksia tehdään vain poikkeuksellisesti ja pääasiallisesti silloin, kun kuolinsyy on epäselvä. Keuhkosyöpä on selvä diagnoosi.


      • Sami
        Liisa kirjoitti:

        En todellakaan tiedä, onko se helposti havaittavissa ruumiinavauksissa eikä asiantuntemuksemme taso luo edellytyksiä edes keskustella asiasta. Jos merkkejä radonista voitaisiin havaita tupakoitsijan keuhkoista, niin varmasti sieltä löytyisi myös tupakan aiheuttamia jälkiä eikä johtopäätöksen tekeminen siitä, kumpi on ollut se lopullisesti laukaiseva tekijä, olisi varmaankaan kovin yksinkertaista. Sen tiedän, että ruumiinavauksia tehdään vain poikkeuksellisesti ja pääasiallisesti silloin, kun kuolinsyy on epäselvä. Keuhkosyöpä on selvä diagnoosi.

        Sen verran sain lisää tietoa että mainitsemani radon määrä nostaa 30 vuoden jaksolla keuhkosyäöpäriskiä yhdellä prosentilla. Tupakoitsijan keuhoista ei tosiaan kannata edes yrittää etsiä radonia toiseksi syyksi syöpään.


    • Markku

      Jos ottaa huomioon, että Suomessa on viitisen miljoonaa potentiaalista liikenneuhria, mutta radon-vaaralle altistuu vain nämä yli 400 Bq:n asunnoissa asuvat, niin riski kuolla radonista on vähintäänkin kymmenkertainen kuin tieliikennekuolema. Valtaosa suomalaisista asuu kerrostaloissa tai vähäradonisilla alueilla. Riskiä ei siis kannata vähätellä.

      • Sami

        180 000 henkilöä asuu asunnoissa, joiden radonpitoisuus on yli 400 Bq/m3. Radonin arvioidaan aiheuttavan 200 keuhkosyöpätapausta vuodessa, kuolleisuudesta en löytänyt tietoa. Suomessa todetaan kaikiaan noin 20.000 syöpätapausta vuosittain. Mainittakoon että tupakan aiheuttamia kuolemia on noin 800 vuodessa ja niistä keuhkosyöpä on syynä 60:ssa tapauksessa.

        Liikenteessä loukkaantuu vuosittain noin 8000 ihmistä ja kuolee noin 400.

        Eli syöpäriski yleensä on suuremmalla todennäköisyydellä syy kuolemaan kuin liikenne. Mutta loukkaantumienn liikenteessä on todennnäköisempää, kuin radonista saatu keuhkosyöpä, vaikka lasketaan vain radonille altistuneet mukaan.


      • Liisa
        Sami kirjoitti:

        180 000 henkilöä asuu asunnoissa, joiden radonpitoisuus on yli 400 Bq/m3. Radonin arvioidaan aiheuttavan 200 keuhkosyöpätapausta vuodessa, kuolleisuudesta en löytänyt tietoa. Suomessa todetaan kaikiaan noin 20.000 syöpätapausta vuosittain. Mainittakoon että tupakan aiheuttamia kuolemia on noin 800 vuodessa ja niistä keuhkosyöpä on syynä 60:ssa tapauksessa.

        Liikenteessä loukkaantuu vuosittain noin 8000 ihmistä ja kuolee noin 400.

        Eli syöpäriski yleensä on suuremmalla todennäköisyydellä syy kuolemaan kuin liikenne. Mutta loukkaantumienn liikenteessä on todennnäköisempää, kuin radonista saatu keuhkosyöpä, vaikka lasketaan vain radonille altistuneet mukaan.

        Keuhkosyöpähän voidaan katsoa tappavaksi taudiksi. Muistaakseni n. 10 % on enää elossa viiden vuoden kuluttua siitä, kun diagnoosi on tehty.


      • Rakentaja 3
        Sami kirjoitti:

        180 000 henkilöä asuu asunnoissa, joiden radonpitoisuus on yli 400 Bq/m3. Radonin arvioidaan aiheuttavan 200 keuhkosyöpätapausta vuodessa, kuolleisuudesta en löytänyt tietoa. Suomessa todetaan kaikiaan noin 20.000 syöpätapausta vuosittain. Mainittakoon että tupakan aiheuttamia kuolemia on noin 800 vuodessa ja niistä keuhkosyöpä on syynä 60:ssa tapauksessa.

        Liikenteessä loukkaantuu vuosittain noin 8000 ihmistä ja kuolee noin 400.

        Eli syöpäriski yleensä on suuremmalla todennäköisyydellä syy kuolemaan kuin liikenne. Mutta loukkaantumienn liikenteessä on todennnäköisempää, kuin radonista saatu keuhkosyöpä, vaikka lasketaan vain radonille altistuneet mukaan.

        Kirjoitit: "Mainittakoon että tupakan aiheuttamia kuolemia on noin 800 vuodessa ja niistä keuhkosyöpä on syynä 60:ssa tapauksessa."

        Eli johtopäätös edellisestä on, että radon aiheuttaa yli kolme kertaa enemmän keuhkosyöpää kuin tupakka.


      • Jocu
        Rakentaja 3 kirjoitti:

        Kirjoitit: "Mainittakoon että tupakan aiheuttamia kuolemia on noin 800 vuodessa ja niistä keuhkosyöpä on syynä 60:ssa tapauksessa."

        Eli johtopäätös edellisestä on, että radon aiheuttaa yli kolme kertaa enemmän keuhkosyöpää kuin tupakka.

        Keuhkosyöpää esiintyy tasaisesti koko maassa. Tämä johtuu tupakasta. Radonalueilla ei ole keuhkosyöpää sen enemmän kuin muuallakaan, koska valtaosa syöpään sairastuvista on tupakoitsijoita. Passiiviset tupakoitsijat taitavat olla 'harmaalla alueella'.


      • Rakentaja 3
        Jocu kirjoitti:

        Keuhkosyöpää esiintyy tasaisesti koko maassa. Tämä johtuu tupakasta. Radonalueilla ei ole keuhkosyöpää sen enemmän kuin muuallakaan, koska valtaosa syöpään sairastuvista on tupakoitsijoita. Passiiviset tupakoitsijat taitavat olla 'harmaalla alueella'.

        Kirjoitit:
        "Radonalueilla ei ole keuhkosyöpää sen enemmän kuin muuallakaan"

        Kysyn: Mistä olet löytänyt tällaisen tilaston ? Onko luotettavalta taholta ?


      • Jocu
        Rakentaja 3 kirjoitti:

        Kirjoitit:
        "Radonalueilla ei ole keuhkosyöpää sen enemmän kuin muuallakaan"

        Kysyn: Mistä olet löytänyt tällaisen tilaston ? Onko luotettavalta taholta ?

        Tuo hämmästytti radontutkijoita aikoinaan. STUK on vetänyt homman teoriatasolle. Keuhkosyöpä on tosiaankin harvinainen tupakoimattomilla.


      • Rakentaja 3
        Jocu kirjoitti:

        Tuo hämmästytti radontutkijoita aikoinaan. STUK on vetänyt homman teoriatasolle. Keuhkosyöpä on tosiaankin harvinainen tupakoimattomilla.

        Ei oikein vakuuta. Kerropa nyt tietolähteesi tarkemmin.


      • Jocu
        Rakentaja 3 kirjoitti:

        Ei oikein vakuuta. Kerropa nyt tietolähteesi tarkemmin.

        Ydinvoima-alalla on paljon säteilypuolen huippuosaajia. Heiltä tieto on peräisin. Sovitaan, ei mitään nimiä.
        Alle 1000 Bq/m3 pitoisuuksille on lähinnä naureskeltu.


      • Rakentaja 3
        Jocu kirjoitti:

        Ydinvoima-alalla on paljon säteilypuolen huippuosaajia. Heiltä tieto on peräisin. Sovitaan, ei mitään nimiä.
        Alle 1000 Bq/m3 pitoisuuksille on lähinnä naureskeltu.

        Onko tullut mieleen, että sinua olisi kusetettu. Taitaisi olla vaikea saada väkeä ydinvoimaloihin töihin, jos virallisiin arvoihin suhtauduttaisiin vakavasti. Itse kyllä miettisin näiden ydinvoima-alan "huippuosaajien" motiivia nauraa alle 1000 Bq:n arvoille. On sitäpaitsi täysin turhaa esittää väitteitä, joiden lähteitä ei edes nimeä. Puhumattakaan tutkimustuloksista, joihin näiden lähteiden kannanotot perustuisivat.


      • Jocu
        Rakentaja 3 kirjoitti:

        Onko tullut mieleen, että sinua olisi kusetettu. Taitaisi olla vaikea saada väkeä ydinvoimaloihin töihin, jos virallisiin arvoihin suhtauduttaisiin vakavasti. Itse kyllä miettisin näiden ydinvoima-alan "huippuosaajien" motiivia nauraa alle 1000 Bq:n arvoille. On sitäpaitsi täysin turhaa esittää väitteitä, joiden lähteitä ei edes nimeä. Puhumattakaan tutkimustuloksista, joihin näiden lähteiden kannanotot perustuisivat.

        70-luvulta asti olen ydinvoimalassa työskennellyt, ja monessa mukana ollut. Kuulun wanhana mestarina sellaiseen sisäpiiriin, että kusetuksen yrittäjät nauretaan sieltä ulos. Tietoa on, varsinkin säteilyasioista, koko porukalla vahvasti.

        Käytännössä on niin, että mitä enemmän säteilystä tietää, sitä vähemmän sitä pelkää.

        Sairaaloissa annetaan tutkittavalle potilaalle radioaktiivista merkkiainetta vereen suuriakin määriä. Potilas saattaa säteillä kuukaudenkin niin paljon, että kuuluisi laittaa ydinvoimalassa tynnyriin ja keskiaktiivisten jätteiden luolaan. Näitä tapauksia on ollut. Yksilötasolla tuo annos on kuitenkin melko riskitön. Alle 1000 Bq/m3 radonaltistus on tuon rinnalla lällärijuttu.


      • Mä.
        Jocu kirjoitti:

        70-luvulta asti olen ydinvoimalassa työskennellyt, ja monessa mukana ollut. Kuulun wanhana mestarina sellaiseen sisäpiiriin, että kusetuksen yrittäjät nauretaan sieltä ulos. Tietoa on, varsinkin säteilyasioista, koko porukalla vahvasti.

        Käytännössä on niin, että mitä enemmän säteilystä tietää, sitä vähemmän sitä pelkää.

        Sairaaloissa annetaan tutkittavalle potilaalle radioaktiivista merkkiainetta vereen suuriakin määriä. Potilas saattaa säteillä kuukaudenkin niin paljon, että kuuluisi laittaa ydinvoimalassa tynnyriin ja keskiaktiivisten jätteiden luolaan. Näitä tapauksia on ollut. Yksilötasolla tuo annos on kuitenkin melko riskitön. Alle 1000 Bq/m3 radonaltistus on tuon rinnalla lällärijuttu.

        Nämä äijät ei turhia pelkää.
        Minkä lainen prosentti siinä sisäpiirissä on muuten kaljuja?


      • Jocu
        Mä. kirjoitti:

        Nämä äijät ei turhia pelkää.
        Minkä lainen prosentti siinä sisäpiirissä on muuten kaljuja?

        Me otetaan säteilyä, jotta teillä riittää halpaa sähköä. Kutsumustyö. Kaljuja ei ole yhtään. Harmaahapsisia kylläkin. Ongelmana meillä on ukkoutuminen.


      • Jocu
        Jocu kirjoitti:

        Me otetaan säteilyä, jotta teillä riittää halpaa sähköä. Kutsumustyö. Kaljuja ei ole yhtään. Harmaahapsisia kylläkin. Ongelmana meillä on ukkoutuminen.

        Käytönnössähän radonongelma on suuresti kiinni ilmanvaihdosta. Siksi mittauksetkin tehdään tavallisesti keskitalvella. Koneellisella ilmanvaihdolla hoituu suurin osa radonongelmista. Jos on oikein paha paikka, on hyvä konsti laittaa mittauspurkki nurinpäin, reiät alaspäin!


      • Sami
        Rakentaja 3 kirjoitti:

        Kirjoitit: "Mainittakoon että tupakan aiheuttamia kuolemia on noin 800 vuodessa ja niistä keuhkosyöpä on syynä 60:ssa tapauksessa."

        Eli johtopäätös edellisestä on, että radon aiheuttaa yli kolme kertaa enemmän keuhkosyöpää kuin tupakka.

        Radonin takia syöpään sairastuu 200 vuodessa, kuolee ehkä 20.

        Tupakkaan kuolee 800 ja pelkään tupakan aiheuttamaan keuhkosyöpään 60.

        Eli tupakka on 40 kertaa vaarallisempaa.


      • Sami
        Sami kirjoitti:

        Radonin takia syöpään sairastuu 200 vuodessa, kuolee ehkä 20.

        Tupakkaan kuolee 800 ja pelkään tupakan aiheuttamaan keuhkosyöpään 60.

        Eli tupakka on 40 kertaa vaarallisempaa.

        Tupakka on kaksi kertaa vaarallisempaa kuin tieliikenne...


    • Jotain minäkin tiedän

      Aina sopivin välein Stuk välittää lehdistöön "tiedotteen", taas täytyy mitata radonpitoisuuksia!Lehdet kirjoittavat, kansa uskoo
      ja kansa mittauttaa ja Stuk laskuttaa!
      Näin toimii markkinatalous.
      Hyvä bisnes, lähes monopoli.

    • ajattelija80

      Syöpäjärjestön sivuilta löytyy suomen "keuhkosyöpäkartta" ja stukin sivuilta löytyy suomen radonkartta. Näitä karttoja vertaamalla voi jokainen ajatteleva ihminen todeta, että asunnon radonpitoisuus ei todellakaan lisää keuhkosyöpäriskiä. Itä-uudellamaalla pitäisi olla moninkertaisesti enemmän keuhkosyöpää kuin Oulussa, mikäli stukin pelottelut pitäisivät paikkaansa, mutta minkäänlaisia tilastollisia eroja ei ole.

      Terveyskirjastossa sanotaan keuhkosyövästä, että huoneilman radon ei aiheuta haittaa.

    • Radon1

      Asiaan perehtymättömät täällä keskustelee asiasta josta harvalla on mitään käsitystä. Kannattaa ottaa varmaan radonin vaaroista selvää muualtakin maailmasta.

      Sitten kun lähipiirissä on vielä kaksi tupakoimatonta henkilöä menehtynyt keuhkosyöpään niin laittaa se ajattelemaan asiaa hiukan uudessa valossa. Radonmittaukset ja säteilysuojaus on aina perusteltua. Mikäli jolloin perheellä on radonmittaukset rahasta kiinni niin kannattaa miettiä mikä on tärkeätä. Itse arvostan ainakin lähimmäisteni ja omaa terveyttäni.

      Googlella löytyy asiasta paljon tutkittua tietoa.

    • kaasut

      Samantien portaat kiellettävä joka asunnosta ja kiinteistöstä. Portaissa kaatumiseen kuolee vuosittain noin 80 henkeä. Täyttä p***aa ja rahastusta koko radon.

    • Meistä on yksi pois

      Keuhkosyöpä on pysäyttävä sairaus, kun se koskettaa lähipiiriä.
      Itsellä sukulainen menehtyi 52vuotiaana keuhkosyöpään, eikä ollut tupakoitsija.
      Mittasimme radonit hänen mehtymisensä jälkeen Suomen radonhallinta Oy avustuksella. Reilu 700Bq/m3 oli makuuhuoneessa, joka vastaa tupakoinnin haittoja.
      Netistä löytyy paljon asiasta tietoa, itse päädyin www.suomenradonhallinta.fi sivuille. Palvelu oli hyvää toiminta nopeaa. Googlella löytää paljon iltalukemista

      • Radontalkoot

        Radonmittaukseen taitaa olla www.radontalkoot.fi sivuilla halvimmat viralliset radonpurkit. Itse olen mitannut ja radonia oli vain 60bq.


    • Sauhu

      Kuinka moni noista 200 kuolleesta poltti tupakkaa?

    • Säteilyätunteva

      Kannattaa paneutua asiaan ennen kuin mitätöi radonin vaarat. Asbestikin oli aikaan aivan huippua, nyky tiedolla suurta myrkkyä. On varmasti uskottava jos Suomessa viranomaisena toimiva STUK ilmoittaa radonin olevan vaarallista. Suomalainen mieshän ei mitään usko, ennen kuin itse keuhkosyövän kokee. Miehet ajatelkaa myös vaimojanne ja lapsianne samassa taloudessa. Yksineläjät voivat tehdä mitävaan.

    • Anonyymi

      Aika pitkälle pääsee, jos ei asennuta graniittitasoa keittiöön.

      Radon tulee kalliosta. Jos talon alla on ryömintätila, niin sen tuuletuksella radonin saa pysymään aisoissa.

      Laatalle perustetuissa taloissa näyttää riittävän se, että laatta on sivelty bitumilla. Minulla on yksi tuolla tavalla tehty talo radonalueella. Mittapurkkeja on pidetty keväisin, eikä säteilyä ole juuri nimeksikään.

      Kaivovesi on sitten ongelmallisempi tapaus. Riittävän iso suodatin talon ulkopuolella hoitaa ongelman melko hyvin.

    • Anonyymi

      Hirsitalo ei vaatinut radonputkia vuonna 2018

    • Anonyymi

      Ostin Uponorin radon paketin ja asensin sen itse sokkelin läpi. Aikaisemmin ollut aina radonia 400-900 välillä nyt kun imuri käytössä niin 10-20. Putosi noihin lukemiin pari päivää käytön oton jälkeen ja pysynyt niissä nyt n. 2kk. Suosittelen ehdottomasti. En ollut itsekään uskoa noin huimaa pudotusta. Hannu 20.11.2021

      • Anonyymi

        Millä radonin mittasit? Ainoa luotettava mittaus on STUK rasia, jota pidetään talossa 2 kk, jos oikein muistan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe