Opiskelija asunnot/asuntolat

Helou.

Mä oon nyt ihan pihalla noitten asuntoloitten yms. juttujenkanssa, kun ensi vuoden jälkeen haluaisin muuttaa muualle opiskelemaan. Enkä oo puhunu vanhempien kanssa vielä mitää ku siihen on vielä nyt aikaa, mutta en tiedä mitä he sanovat ja tulisko ne perässä.

MUTTA
Jos ne ei tulis perässä ja muuttaisin yksin muualle opiskelemaan, nii minkälaisia nää opiskelija asunnot on? siis miten se niiku toimii.. Maksaako vuokra paljon? Miten ihmiset maksaa sitä vuokraa jos ei käy töissä, vaan opiskelee?

Entä asuntolat, nekö on ilmaisia? minkälaisia ne on, onko niin että kaikki opiskelijat samassa talossa? en nyt oikeen ole perillä näistä, jos joku vois vähä valkasta :D

7

4543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vaa...

      Voin ite kertoa tost asuntolasta. Eli ite aloitin amiksen viime vuonna ja olen asunu koko ekan lukuvuoden koulun pihalla olevassa asuntolassa. Siel on sellanen käytäntö et joka kämpässä asuu neljä tyyppiä ja kaks nukkuu samassa huoneessa. Kämpät on suht pieniä mut siel on kummin kaikki tarpeellinen. Asuminen on ilmaista ja siihen sisältyy sähkö, vesi ja lämmitys. Asuntolalla on yks kämppä mik on kaikkien käytössä; sielt löytyy siivouskamoja ja kaikkien yhteinen telvisio. (Jotkut ovat hankkineet oman telkan kämppään ja hyvin moni on hankkinut oman läppärin langattomalla netillä) Ainoa asia mikä on hivenen huono asia niiin kämpistä puuttuu mikro. Muuten kaikki on ok.
      Ruoka on itse hankittava ja auntolassa ei saa asua viikonloppusin ja loma-aikoina kuin erillisellä luvalla.
      Siinä nyt vähän pohjatietoa. En itse kauheen mielelläni asu asuntolassa mutta koska se helpottaa koulunkäyntiä niin on pakko asua. Voi ainekin nousta aamulla ihan viime tinkaa ylös ja kerkii koululle. xD

      • ens vuoden amis

        Ens vuonna datanomiks. Asuntolan varmaan hommaan, turhauttavaa mennä 30km edestakasin aamuin ja iltasin. Järkytyin tuosta tekstistä. Onko mitään mahdollisuuksia saada oma asuntola? 1 hengen asuntola. Olen aika yksinäinen tyyppi ja yhteisasuminen kuulostaa erittäin huonolta idealta. Ja täälläpäin asuntolat maksaa, joutuu maksaan vuokraa tjsp.
        Ja toinen kysymys, kun asuu asuntolassa niin saako ruokarahaa päivittäin?


      • yks vaa...
        ens vuoden amis kirjoitti:

        Ens vuonna datanomiks. Asuntolan varmaan hommaan, turhauttavaa mennä 30km edestakasin aamuin ja iltasin. Järkytyin tuosta tekstistä. Onko mitään mahdollisuuksia saada oma asuntola? 1 hengen asuntola. Olen aika yksinäinen tyyppi ja yhteisasuminen kuulostaa erittäin huonolta idealta. Ja täälläpäin asuntolat maksaa, joutuu maksaan vuokraa tjsp.
        Ja toinen kysymys, kun asuu asuntolassa niin saako ruokarahaa päivittäin?

        Itekin menin asuntolaan asumaan just sen takii et matka koululle on useita kymmeniä kilometrejä. En mäkään oo mikään asuntola ihminen mut se on vaa tottumiskysymys...
        No jos sä muutat yksin nii silloin sun pitäis muuttaa opiskelija-asuntoon.Se on eri asia ku asuntola. Asuntolassa asutaan pääosin aina pienissä porukoissa.Ja opiskelija-asunto on (tietääkseni) aina maksullinen. Eli siitä pitää maksaa vuokraa. Ja ainekin tääl mis mä opiskelen on ilmainen asuntola jossa mä majailen lukuvuoden ajan...
        Ja me ei saada ruoka rahaa.Kaikki loput aisiat mitä asuntolasta ei löydy joutuu kustantamaan ite.Tietenkin koululla on ilmainen lounas mut ei muuta...
        Ai nii pienenä vinkkinä: jos muutat asuntolaan niin juttele henkilön kanssa joka vastaa asuntolan toiminnasta (Asuntolaohjaaja yms.). Hänelle voi kertoa jos on esim. arka yms. ihminen niin silloin voidaan yrittää järjestää kämppikset joiden kaa on helpompi tulla toimeen.


    • ????

      No missä kaikkialla on sitten niitä asuntolia jotka ei maksa mitään ja onko sellaisia jotka o lähel stadia

    • asuntola

      Mä asun koulun yläkerrassa olevassa asuntolassa. Meillä on ilmaista tämä asuminen. Meitä asuu täässä käytävällä neljä. Viime vuonna asuttiin toisella käytävällä jossa meitä oli 10 meidän luokkalaista. Kaikki huoneet on kahden hengen huoneita mutta saa asua yksinkin. Jos asuu yksin niin maksu on 10 euroa/viikko eli 40 e/ kuukausi eli ei paha. Mutta sitten jos asuu kahdestaan huoneessa niin se on ilmaista. Myös ruoat on ilmaisia. Saadaan aamupala (missä on vaikka mitä tarjolla, ihan kuin hotellli aamupala), lounas, ja vielä koulu päivän jälkeen päivällinen. Iltapala pitää siis vain kustantaa itse. Meillä täällä ei ole edes asuntolanhoitajaa/valvojaa. Meillä on aika rentoa täällä. Vartija täällä on klo 22-06 mutta se ei valvo meitä vaan ympäristöä. :)

    • ????

      Missä siellä siis :D? ja onko lähihoitajan alaa siellä tai kokkia?

    • asuntola

      Pohjanmaalla on tämä koulu. Opiskelen lapsi-ja perhetyön perustutkintoa (lastenohjaaja) ja tässä koulussa ei ole muita linjoja kuin tämä ja hieroja linja :) eikä tässä koko paikkakunnalla ole muuta kuin tämä koulu ja sit musiikkilukio kun tämä paikkakunta on aika pieni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe