Romaanipaja, Oriveden Opisto

kertokaa kokemuksia

Onko kukaan teistä ollut parin kolmen päivän romaanipajassa, joita Oriveden opisto järjestää tai oletteko kuulleet niistä muutoin kokemuksia?

Minulla on suht valmis käsikirjoitus, jota pitäisi vielä hioa, tiedän ettei se oikein toimi. Onko tuommoinen paja siihen oikea paikka vai onko siellä etupäässä niitä, joilla on vain haaveena kirjoittaa joskus romaani?

14

952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tule mitään mieleen

      Kun itse kävin, niin joukossa oli sekä hiomista vaille valmiita, että haaveilijoita. Sillä kerralla oli enimmäkseen sellaisia, joilla oli ainakin sata sivua suht valmista tekstiä. Tosi moni oli saanut kasaan koko romaanin. Ja ainakin yksi onnistui myöhemmin julkaisemaankin!
      Ainakin saa lisäintoa puurtamiseen ja hyvää vertaistukea :)

      • outoa, outoa

        keskustelua. että nimitetään "haaveilijaksi" sellaista kirjailijanalkua jolla ei vielä ole pitkälle edistynyt kässäri laatikossa. "haaveilijan" kompetenssit voivat pestä kuus nolla jonkun kakssataasivuisen, hiomista vaille valmiin kässärin. tai sitten eivät. kun ei sitä tiedä niin parasta olla alatasoillakaan arvottamatta kirjallisuutta viivottimen kanssa. vain sisältö ratkaisee.

        ja se voi myös olla kaikkea muuta kuin "haaveilija" joka aloittaa romaaninsa kirjoittamisen maksullisella koulutuksella.


      • Kertokaa kokemuksia

        Miten sitä vertaistukea saa, kun kerran ennakkotehtävänä ei ole edes yhden luvun laittamista arvioitavaksi, ainoastaan keskeisten henkilöiden kuvaus?

        Mielestäni haaveet eivät riitä, pitää olla konkreettista matskua, jota läpikäydä ja josta saada jotain kommentteja. Siis puhun nyt kurssin hyödystä, en siitä, mitä joku saa mahdollisesti myöhemmin aikaan.

        Tähän saakka olen työstänyt tekstiä yksin ja päällä on ollut semmoinen euforia, etten ole minkään sortin palautetta tarvinnut. Toki olen kehittynyt vuosien mittaan suht taitavaksi arvioimaan omaa tekstiä ja tiedän, mikä ei toimi. Vaan mitä sille tehdä, jos taito ei riitä eikä tyylin muuttaminen tunnu omalta. Sen verran tullut aiemmin käytyä harrastajakursseja, että tiedän, ettei pelkkä selkääntaputtelu vie eteenpäin.


      • kesällä
        Kertokaa kokemuksia kirjoitti:

        Miten sitä vertaistukea saa, kun kerran ennakkotehtävänä ei ole edes yhden luvun laittamista arvioitavaksi, ainoastaan keskeisten henkilöiden kuvaus?

        Mielestäni haaveet eivät riitä, pitää olla konkreettista matskua, jota läpikäydä ja josta saada jotain kommentteja. Siis puhun nyt kurssin hyödystä, en siitä, mitä joku saa mahdollisesti myöhemmin aikaan.

        Tähän saakka olen työstänyt tekstiä yksin ja päällä on ollut semmoinen euforia, etten ole minkään sortin palautetta tarvinnut. Toki olen kehittynyt vuosien mittaan suht taitavaksi arvioimaan omaa tekstiä ja tiedän, mikä ei toimi. Vaan mitä sille tehdä, jos taito ei riitä eikä tyylin muuttaminen tunnu omalta. Sen verran tullut aiemmin käytyä harrastajakursseja, että tiedän, ettei pelkkä selkääntaputtelu vie eteenpäin.

        harri istván mäen romaanipajan orivedellä ja sitä taustaa vasten ymmärrän miksi esitehtävänä on henkilöiden kuvaus. istvánin kymmenen päivän kurssilla ehdittiin käydä kohtuullisen tarkasti läpi romaanin kasaamista. "tyyli" joka on ainoa romaanin elementti jonka viestissäsi mainitset, on vain yksi monista palikoista. romaani on niin iso kokonaisuus että sitä ei rakenneta pelkällä tyylillä ja intuitiolla ilman osien miettimistä ja rakentamista.

        eri ohjaajat varmasti lähestyvät romaanin kirjoittamista eri tavoin, mutta istvánin kurssilla ei tyyli ollut asialistalla oikeestaan ollenkaan vaan muut tarinan rakentamisen osatekijät.

        selkään orivedellä taputeltiin jos aihetta oli, kannustusta sai jokainen omista lähtökohdistaan ja huonoja valintoja myös kehotettiin miettimään uudestaan. vertaistuki ei orivedellä ollut lainkaan niin merkityksellistä kuin ohjaajan panos luennoilla, keskusteluissa ja oman henkilöhahmon/konfliktien/ym. kehittämisessä.


      • joitakin vuosia
        kesällä kirjoitti:

        harri istván mäen romaanipajan orivedellä ja sitä taustaa vasten ymmärrän miksi esitehtävänä on henkilöiden kuvaus. istvánin kymmenen päivän kurssilla ehdittiin käydä kohtuullisen tarkasti läpi romaanin kasaamista. "tyyli" joka on ainoa romaanin elementti jonka viestissäsi mainitset, on vain yksi monista palikoista. romaani on niin iso kokonaisuus että sitä ei rakenneta pelkällä tyylillä ja intuitiolla ilman osien miettimistä ja rakentamista.

        eri ohjaajat varmasti lähestyvät romaanin kirjoittamista eri tavoin, mutta istvánin kurssilla ei tyyli ollut asialistalla oikeestaan ollenkaan vaan muut tarinan rakentamisen osatekijät.

        selkään orivedellä taputeltiin jos aihetta oli, kannustusta sai jokainen omista lähtökohdistaan ja huonoja valintoja myös kehotettiin miettimään uudestaan. vertaistuki ei orivedellä ollut lainkaan niin merkityksellistä kuin ohjaajan panos luennoilla, keskusteluissa ja oman henkilöhahmon/konfliktien/ym. kehittämisessä.

        sitten Harri István Mäen romaanipajassa ja jatkopajassa, jonka aikana työstin romaanikässäriäni pitkälle. Mäen opetuksen voima oli juuri konkreettisen tiedon määrässä ja voimassa: hän jaksoi kannustaa ja inspiroida silloinkin, kun itsellä usko oli kateissa.

        Tuon palikkajärjestelmän kautta itsekin oivalsin romaanin monimutkaisuuden ja hienotarkkuuden, ei mikään pieni asia, kun sain vihdoin ja viimein toisessa jatkopajassa käsittelyyn kässärini 2. version, joka vuoden vielä lisätyöstämisen jälkeen meni kustantajalla läpi.

        Tyyli on hyvin kirjailijakohtaista, yksityistä, sen opettaminen ei ehkä ole mielekästä. Tyylistä Mäki ei meidän kursseilla paljoakaan puhunut. Hän keskittyi konkreettisesta dramaturgisten ongelmien paljastamiseen ja avasi polkuja tekstistä, kun en itse niitä nähnyt. Hänen kärsivällisyytensä keskeneräisten tekstien auttamisessa oli kunnioitettavaa; pienessäkin hän näki suuria mahdollisuuksia. Sellainen on harvinaista paneutumista opettajalta.

        Kaikkea ei kurssilla voi oppia. Itse kohdallani tärkeimmäksi tuli ymmärtää, että genre, jota halusin kirjoittaa, oli minulle arvaamaton.


    • ollut

      kahtena kesänä Taija Tuomisen romaanipajassa. Istvanilla en kertaakaan, hänen luennoillaan kylläkin. Viime kesänä olin Jukka Parkkisen proosapajassa.
      Esitin rehtori Jyrki Vainoselle toiveen, että romaanipajan vetäjissä olisi enemmän vaihtoehtoja, koska moneen kertaan ei viitsisi käydä samalla. Hän piti ideaa hyvänä, mutta ei niin helposti toteutettavana. Monet kirjailijat eivät nimittäin ole hyviä opettajia.

      Taija Tuominen ja Istvan ovat hyvin erilaisia. Taija on hyvä rohkaisemaan, ehkä hieman liiankin hyvä. Kovinta kritiikkiä sai opiskelutovereilta, mutta opetus oli kyllä asiantuntevaa ja hyvää.
      Meillä oli ennakkotehtävänä kirjoittaa romaanin ensimmäinen luku, jota sitten arvioitiin yhdessä. Ja opettajalta sai myös henkilökohtaista palautetta.
      Kaikilla oli jonkinlainen käsikirjoitus tai sen idea työn alla.

      Itse olen kokenut kurssit ja ryhmäpajat hyvin hyödyllisiksi. Siinä joutuu myös itse tutkimaan ja hahmottamaan kirjoittamaansa tarinaa uudella tavalla, kun huomaa miten muut kokevat ja tulkitsevat sen. Ryhmässä huomaa mikä tekstissä toimii, mikä ei.

      • motiivi

        kun kirjoittaa romaanin mittaista tekstihirviötä, sen opin Istvanilta. En ole koskaan ollut lyhytkursseilla, vain momu- ja kesäkursseilla. En siis tiedä millainen raapaisu on 3 päivän romaanipaja.

        Jyrkikö on Oriveden Opiston rehtori? Ymmärsin, että hänen vastuullaan ovat suvikurssit ja Hannu Patamaa on Opiston rehtori. Ainakin Opiston henkilökunnan sivustolla Patamaa on yhä rehtorina. Onko kesällä tapahtunut muutos?


      • veelikxi

        Miksi mennä useaan kertaan romaanipajaan? Vai oliko sinulla eri käsikirjoitus?

        Tämä ei sitten ole piruilua, vaan haluan todella tietää, mitä hyötyä siitä oli.


      • toimii yhä
        veelikxi kirjoitti:

        Miksi mennä useaan kertaan romaanipajaan? Vai oliko sinulla eri käsikirjoitus?

        Tämä ei sitten ole piruilua, vaan haluan todella tietää, mitä hyötyä siitä oli.

        Hannu Patamaa. Missä välissä Jyrkistä on rehtori tehty? Tarkistetaan niitä tietoja, kiitos.

        http://www.orivedenopisto.fi/henkilokunta.htm

        Tässä lienee viimeisin tieto.

        Jyrki Vainonen on tuntiopettajana, koska häntä ei ole mainittu kirjoittajakoulutuksen opettajien otsikon alla.


      • kumpaa tarkoitat
        motiivi kirjoitti:

        kun kirjoittaa romaanin mittaista tekstihirviötä, sen opin Istvanilta. En ole koskaan ollut lyhytkursseilla, vain momu- ja kesäkursseilla. En siis tiedä millainen raapaisu on 3 päivän romaanipaja.

        Jyrkikö on Oriveden Opiston rehtori? Ymmärsin, että hänen vastuullaan ovat suvikurssit ja Hannu Patamaa on Opiston rehtori. Ainakin Opiston henkilökunnan sivustolla Patamaa on yhä rehtorina. Onko kesällä tapahtunut muutos?

        Niin, kumpi se oli sen kurssin mukaan tärkeä, kirjoittajan vaiko kirjan henkilöiden motiivi?

        Kysyn koska kummatkin ovat mielestäni maininnan arvoisia juttuja.


      • motiivi
        kumpaa tarkoitat kirjoitti:

        Niin, kumpi se oli sen kurssin mukaan tärkeä, kirjoittajan vaiko kirjan henkilöiden motiivi?

        Kysyn koska kummatkin ovat mielestäni maininnan arvoisia juttuja.

        on tärkein, koska se kannattelee tarinan odotusta.

        Tietysti kirjoittajan omakin motiivi on tärkeä polttoaine kirjoittamiseen, mutta se lienee ihan itsestään selvää.


    • salasanen

      Niin, mikä tämän romaanipajan ikäraja on?

    • Kaiken ja

      Eiköhän se ole täysikäisille, luulisin.

    • Copy & Paste

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe