Raskaus ja kissat

Tuulalala

Hei,

Tein tänään positiivisen raskaustestin :) Olen vkolla 5 3 jonkun laskurin mukaan vkolla 6..?!

Anyway, meillä on kaksi kissaa ja laatikon siivous on aina ollut minun hommia. Jotenkin muistan, että olisin lukenut että raskaana oleva ei saisi siivota kissan laatikkoa? Onko todella näin asia?

Kissoista en luovu vaikka ihmislapsi tuleekin. Nämä ovat myös "lapsiani".

-Tuula-

38

5891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      meillä myös kaksi kissaa ja minä odottelen vauvaa nyt viikoilla 27.kyllä meillä myös tuo laatikon siivous on mun heiniä ja edelleen olen sitä siivonnut,vaikka raskaana olenkin.pesen kyllä kädet laatikon siivouksen jälkeen huolellisesti ettei sitten tulis mitään.en muista nyt äkkiseltään mikä se tauti oli mitä kissat SAATTAA kantaa joka sit on vaarallinen raskaana olevalle naiselle ja se bakteeri tulee juuri ulosteessa,näin muistaisin lukeneeni jostakin joskus.mutta tosiaan,ainakin minä ja vauvani voidaan mainiosti vaikka olen hiekkalaatikon aina siivonnutkin,mutta olehan sinäkin hygienian kanssa entistä tarkempi,en toki tarkoita,että sun tarvii joku suojapuku laittaa päällesi=)kyllä niitä kaikkia tauteja riittää muutenkin,arvauskeskusessa käydessäkin voi saada sikainfluenssan eikä sillekkään mitään sit mahda,jos on tullakseen niin tulee!
      oikein leppoisaa odottelua sulle ja kovatsi onnea=)

      • myös raskaana

        kissan hiekkalaatikon tyhjäämine/ putsaaminen on ehdottomasti kielletty raskausaikana toksmoplasmoosin takia kun putsaa hiekkalaatikkoa niin ei saisi olla edes samassa huoneessa missä hiekkaa ''putsataan'', koska toi hengenvaarallinen toksmoplasmoosi tarttuu ilman kautta. sen sairastumiseen riittää se että kissanhiekka pölyä joka ilmassa leijailee niin pääsee ilmaan. se ei siis tartu siitä että kakkaa menee suuhun tai huonosta hygieeniasta.. no tietenkin siitäkin mutta vielä herkemmin se tarttuu huone ilmasta. meillä mies putsaa kissanhiekkapoxin aina silloin kun menen edeltä nukkumaan, koska suositellaan tunnin verran poissaoloa kissanhiekkalaatikosta kun sitä on putsattu. sama pätee jos kissa kaivaa hiekkaa, ja hiekka pöllyää.. uskokaa pysykää pois jos ette halua pettyä jälkeen päin... ei tartte miettiä mistä mikäkin johtuu..


    • siis..

      Et ilmeisesti ymmärtänyt tuota raskausviikkojen laskentaa? Eli tosiaan, jos sinulla on noita viikkoja 5 3 niin olet viikolla 6. Sitten kun viikkoja on 6 jotain niin olet raskausviikolla 7 jne.

      Kylläpä nuo kissan laatikot voi itsekin varmaan siivota jos vain pitää huolen tuosta käsien pesusta jne.. Kannattaisi ehkä ottaa käyttöön kumihanskat ja hanskoista huolimatta pestä kädet kunnolla siivouksen jälkeen kyynärpäitä myöten. Tai paras vaihtoehtohan olisi se, että mies siivoaisi nuo laatikot raskauden ajan..

      • sassuli85

        Kahden kissan omistajana olen siivonnut kyllä laatikot itse ihan niinkuin ennenkin. Käsien pesun kanssa pitää olla tarkka, kuten siis aina, ei pelkästään raskaana ollessa. Mutta jos kyseessä on sisäkissa joka ei ole metsästänyt esim. hiiriä, ei ole tuosta toksoplasmoosista vaaraa, kissahan saa sen nimenomaan saaliseläinten kautta. Tai voi saada myös toiselta kissalta, mutta meillä ei kumpikaan kisu ole koskaan käynyt ulkona tai edes nähnyt hiirtä, ei lääkärinkään mukaan tarvi sen tarkemmin suojautua kuin yleensäkään. Mutta yleisesti ottaen ei ole sen vaarallisempaa kuin oman takapuolen pyyhkiminen, harva kummemmin suojautuu, mutta suurin osa onneksi pesee kädet! :)


    • rv37

      ..loinen joka voi tarttua ihmiseen kissan ulosteesta, ja on vaarallinen raskaana olevalle,tai oikeastaan sikiölle.Se aiheuttaa keskenmenoja ja joissain tapauksissa kehityshäiriöitä tai muuta vastaavaa.Sama loinen voi tarttua myös lampolasta,missään nimessä ei saa mennä lampolaan etenkään karitsemis aikana. MUTTA kuitenkin se voi tarttua ihmiseen vain kerran, ja sen jälkeen olet immuuni sille. Se on toksoplasmoosi.Ja sen saa varmistettua ihan verikokeella oletko jo "sairastanut" sen vai et.Se voi ilmetä ihan normaalin flunssan tapaisena..eli sitä ei välttämättä tunnista lääkärikään..tai ainakin neuvolasta sanotiin minulle että kaikki lääkäritkään eivät sitä tunnista, ainut keino nimittäin huomata se, on tosiaan verikoe.
      Minä pyysin neuvolasta laittamaan minut toksoplasmoosi kokeeseen, tai oikeastaan vaadin, koska minullakin on kissa.Juuri siksi etten halunnut riskeerata tulevaa lastani..
      Tulokset tulivat, ja minulla ei ole vielä ollut sitä, joten en missään nimessä saa siivota kissan hiekkalaatikkoa.Mieheni on siivonnut sen siitä lähtien, ja huolehtinut muutenkin kissastamme.
      Suosittelen sitä verikoetta asian varmistamiseksi..ja vaikka et olisi sitä sairastanu, ei se tarkoita että sinun pitäisi kissastasi luopua..vaan sitten vain käsidesi käyttöön kun olet kissan kanssa ollut, kissan tasuihin meinaan jää aina jotain mitä ei ihmis silmä näe..

      • rv37

        minulle sanottiin neuvolassa myös että alkuraskaudesta riski (siis epämuodostuman,kehityshäiriön tms.) on pieni..siis sikiölle,mutta riski kasvaa mitä edemmäs raskaus etenee...siis jos saa sen toksoplasmoosin.


      • sassuli85
        rv37 kirjoitti:

        minulle sanottiin neuvolassa myös että alkuraskaudesta riski (siis epämuodostuman,kehityshäiriön tms.) on pieni..siis sikiölle,mutta riski kasvaa mitä edemmäs raskaus etenee...siis jos saa sen toksoplasmoosin.

        Että kyseessä on sama pöpö minkä voi saada raa-asta lihasta, joten myös sen jälkeen saippuapesu käsille! Eläinlääkärin ja neuvolalääkärin mukaan toksoplasmoosia ei sisäkissoissa ole, mutta jos on hihnankin päässä ollut ulkona, kannattaa jo olla tarkempi! Tai jos kissa on ollut ulkokissojen kanssa tekemisissä viimeisen oliko se kuukauden vai kahden kuukauden aikana... Tauti voi lisätä mm ennenaikaisen synnytyksen riskiä loppuraskaudessa.


      • Rv 40+3
        rv37 kirjoitti:

        minulle sanottiin neuvolassa myös että alkuraskaudesta riski (siis epämuodostuman,kehityshäiriön tms.) on pieni..siis sikiölle,mutta riski kasvaa mitä edemmäs raskaus etenee...siis jos saa sen toksoplasmoosin.

        Jos toksoplasmoosiin sairastuu alkuraskaudesta, sikiöön se tarttuu pienemmällä todenäköisyydellä (10%), mutta aiheuttaa suurempia vaurioita (aivo-, kuulo-, näkö-). Jos taas loppuraskaudesta sairastuu, niin sikiökin sairastuu tonennäköisemmin (70%), mutta saa lievempiä vaurioita. Sikiöaikana sairastettu tauti on sikäli krooninen, että vauriot voivat tulla ilmi vasta vuosien päästä, ennen parin kympin ikää kuitenkin. Raskauden aikana saatua tautia hoidetaan antibiootein (estää taudin tarttumista sikiöön) ja syntyneelle vauvalle antibioottihoitoa jatketaan pitkään. Lapsen infektoitumista ja mahdollisia vaurioita voidaan tutkia raskauden aikana.

        Jos ulkona olevia/metsästäviä kisuja on omasta takaa, otattaisin toksokokeen raskauden alussa, ja jos sitä ei ole sairastanut, niin vielä uusintakokeet vähän raskauden puolivälin jälkeen ja loppuraskaudesta. Ihan vaan varmuuden ja mielenrauhankin vuoksi. Mitään seulontoja Suomessa ei ole katsottu tarpeelliseksi järjestää, mutta itse kävisin vaikka yksityisesti kokeet otattamassa.

        Toksoplasmoosin voi siis saada kissojen ulosteen lisäksi tosiaan raa'asta lihasta ja mullasta (ts. puutarhahommat, varsinkin, jos kisu on ulostanut pihalle ja huonosti pestyt vihannekset tms.). Matkustettaessa kannattaa olla erityisen tarkka: ko. loinen on huomattavasti yleisempi Keski- ja Eteläeuroopassa kuin Suomessa, jossa kylmät talvet tuhoavat maaperän loiset, jotka voivat siellä pysyä tartuttamiskykyisinä vuoden päivät.

        Tietoa asiasta lyhyesti esim. näiltä sivuilta:

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo96350&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,26262,28103

        http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004/

        http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/toxo.htm


      • vai niin..?
        sassuli85 kirjoitti:

        Että kyseessä on sama pöpö minkä voi saada raa-asta lihasta, joten myös sen jälkeen saippuapesu käsille! Eläinlääkärin ja neuvolalääkärin mukaan toksoplasmoosia ei sisäkissoissa ole, mutta jos on hihnankin päässä ollut ulkona, kannattaa jo olla tarkempi! Tai jos kissa on ollut ulkokissojen kanssa tekemisissä viimeisen oliko se kuukauden vai kahden kuukauden aikana... Tauti voi lisätä mm ennenaikaisen synnytyksen riskiä loppuraskaudessa.

        puhutkohan nyt ihan asiaa? pöpö ei ole lähellekkään sama, kannattaa ottaa asioista selvää ennekun rupee toisille pätemään! ärsyttävää!


      • sassuli85
        vai niin..? kirjoitti:

        puhutkohan nyt ihan asiaa? pöpö ei ole lähellekkään sama, kannattaa ottaa asioista selvää ennekun rupee toisille pätemään! ärsyttävää!

        Lääkäri tämän kertoi, kun asiasta olin ottamassa selvää. Enpä nähnyt syytä epäillä ammatti-ihmisen sanaa. Ajattelin että kun olen itse tämän tiedon saanut useammalta ammattilaiselta, sen voi jakaa. Että jos ärsyttää, en voi sille mitään, mutta näin lukee myös saamissani esitteissä.


    • kissoista

      Hei!

      Kissoista voi saada toksoplasmoosin, joka on sikiölle vaarallinen mutta ei äidille. Itse murehdin aluksi tuota asiaa kun meillä on kaksi kissaa joista toinen pääsee aina silloin tällöin ulos. Neuvolasta terveydenhoitaja ei suositellut hiekkalaatikon siivousta mutta kun sanoin, että joudun sen siivota, koska kissat ovat minun ja mieheni ei sitä tee, niin hän sanoi, ettei näkisi riskiä jos pitää hanskoja ja huolehtii hyvin käsihygieniasta siivouksen jälkeen. Riski on varsin pieni ja sisäkissoilla tuota loista ei ole mutta ulkokissoilla voi olla. Jostain kuulin, että kuitenkin vain 5%:lla kissoista tuo olisi. (en tiedä tämän väitteen paikkaansa pitävyyttä). Kun siivoan kissan hiekkalaatikon, käytän kumihanskoja ja kissanhiekkalapiota ja siivouksen jälkeen pesen kädet tosi huolellisesti. Kissoista siis ei tarvitse luopua mutta hiekkalaatikon siivouksessa kannattaa noudattaa varotoimenpiteitä.

    • .....

      Jotta toksoplasmoosi voisi tarttua kissasta ihmiseen, kissan pitää olla kyseisen taudin kantaja. Kissa voi saada tartunnan saaliseläimestä, mutta jos kissa ei esimerkiksi ulkoile joko ollenkaan tai vaan hihnan päässä mistä ei hiiriä kiinni saa, on todella epätodennäköistä että kissalla sitä bakteeria on. Eihän jokaisella ihmiselläkään herranjestas mitään hiviä ole, sama juttu ettei joka kissakaan ole jonkun taudin kantaja!
      Meilläkin on kolme kattia talossa, ulkoilevat valjaissa mutta eivät ole ikinä hiiriä tai mitään kärpästä isompaa saalista saaneet. Siivoan hiekkalaatikon ihan niinkuin siivosin sen edellisessäkin raskaudessa, josta syntyi terve tyttö. Pesen kyllä kädet hiekkalaatikon siivouksen jälkeen, ihan niinkuin pesen kädet vessakäynnin jälkeen ja ulkoa tullessa...

    • Tuulala

      Hei,

      Kiitoksia kaikille vastanneille, ei sitten muuta kun kumihaskat käteen siivotessa.

      Tänään varasinkin neuvolan ja ultarankin... Saa odotella lisä neuvoja.

      Kyllä on jännittävää ja ihmeellistä kaikki :)

      Tuula

      • orx

        Minullakin on kaksi kissaa, ja olen meidän perheessä pääasiallinen hiekkalaatikkojen siivoaja. En ole muuttanut toimintatapojani mitenkään, koska tapanani ei ole ollut ennenkään olla pesemättä käsiä laatikon siivouksen/oman vessakäynnin jälkeen... (;
        Jokainen tekee tavallaan, mutta mielestäni tuo kumihanskoin suojautuminen on jo vähän ylireagointia.

        Kuten joku edellä totesi, toksoplasmoosi voi piillä myös raa'assa lihassa, eikä sen käsittelyä ole rajoitettu tai ohjeistettu neuvolan ohjeissa yhtään niin paljon kuin kissojen hoitoa. Esimerkkinä neuvolasta saamani Stakesin Meille tulee vauva -vihkonen, jossa kehoitetaan "välttämään kissan nukuttamista odottavan äidin sängyssä". Toisaalla taas vinkataan "pesemään kädet aina kissan kanssa tekemisissä oltuasi". Takertumatta sen enempää käsitteeseen "kissan nukuttaminen" (!!!), kyseiset suositukset ovat mielestäni ihan hysteerisiä, ja ainakin omalta kohdaltani täysin mahdottomia toteuttaa. Tai no, ehkä minun pitäisi muuttaa muualle asumaan raskauden ajaksi, etten olisi pienessä kaksiossamme "tekemisissä" kissojen kanssa.


      • emilia78
        orx kirjoitti:

        Minullakin on kaksi kissaa, ja olen meidän perheessä pääasiallinen hiekkalaatikkojen siivoaja. En ole muuttanut toimintatapojani mitenkään, koska tapanani ei ole ollut ennenkään olla pesemättä käsiä laatikon siivouksen/oman vessakäynnin jälkeen... (;
        Jokainen tekee tavallaan, mutta mielestäni tuo kumihanskoin suojautuminen on jo vähän ylireagointia.

        Kuten joku edellä totesi, toksoplasmoosi voi piillä myös raa'assa lihassa, eikä sen käsittelyä ole rajoitettu tai ohjeistettu neuvolan ohjeissa yhtään niin paljon kuin kissojen hoitoa. Esimerkkinä neuvolasta saamani Stakesin Meille tulee vauva -vihkonen, jossa kehoitetaan "välttämään kissan nukuttamista odottavan äidin sängyssä". Toisaalla taas vinkataan "pesemään kädet aina kissan kanssa tekemisissä oltuasi". Takertumatta sen enempää käsitteeseen "kissan nukuttaminen" (!!!), kyseiset suositukset ovat mielestäni ihan hysteerisiä, ja ainakin omalta kohdaltani täysin mahdottomia toteuttaa. Tai no, ehkä minun pitäisi muuttaa muualle asumaan raskauden ajaksi, etten olisi pienessä kaksiossamme "tekemisissä" kissojen kanssa.

        Onhan tämä vähän liioiteltua hysteriaa monellakin näiden kissojen kanssa.. Itselläni on viisi kissaa, jotka saalistavat ulkona lähes yötä-päivää.. Näin kesäaikaan ei tarvitse hiekkalaatikoita siivoilla, koska kissat tekevät tarpeensa ulos. Kun syksy tulee ja karvapalloja alkaa viluttamaan, alkaa hiekkalaatikoiden ja makuupaikkojen putsaus. Eikä kyllä puhettakaan että mies niitä hoitaisi. Toki käsien pesu on paikallaan, ja saahan niitä hanskoja ja käsidesiä käyttää joka haluaa. Ihan oma valinta jokaisella. Näin maatilalla asuessa on aivan turha yrittää mihinkään superhygieniaan pyrkiä..


      • 1vuotiaan äiti
        emilia78 kirjoitti:

        Onhan tämä vähän liioiteltua hysteriaa monellakin näiden kissojen kanssa.. Itselläni on viisi kissaa, jotka saalistavat ulkona lähes yötä-päivää.. Näin kesäaikaan ei tarvitse hiekkalaatikoita siivoilla, koska kissat tekevät tarpeensa ulos. Kun syksy tulee ja karvapalloja alkaa viluttamaan, alkaa hiekkalaatikoiden ja makuupaikkojen putsaus. Eikä kyllä puhettakaan että mies niitä hoitaisi. Toki käsien pesu on paikallaan, ja saahan niitä hanskoja ja käsidesiä käyttää joka haluaa. Ihan oma valinta jokaisella. Näin maatilalla asuessa on aivan turha yrittää mihinkään superhygieniaan pyrkiä..

        ..Minulla tuli toksoplasmoosi ihan SISÄKISSASTA. Kissa ei ole käynyt ulkona ikinä (kissa nyt 2½vuoden), koska asumme kerrostalossa (4kerros)
        Onneksi se oli niin alkuraskaudesta, että ei lapselle tullut mitään..siis kun sain tietää että olen raskaana, (ja kun oli suunniteltu lasta, niin raskuas tuli ilmi tosi aikaisin,) niin menin heti verikokeeseen varmistaakseni onko minulla ollut toksoplasmoosi..eipä ollut..meniköhän parisen viikkoa siitä kun olin saanut tulokset, niin minulle tuli pikku flunssa, joka osoittautui toksoplasmoosi oireeksi.
        Eli kyllä vain voi sisäkissaltakin saada kyseisen jutun.Katsos kun ihmisen kenkien mukana tulee ulkoa kaikenlaista "kakkaa", ja kissa sitten mielenkiinnosta menee sitä haistelemaan ja maistelemaan..
        Mutta nyt olen immuuni sille! Ja olisin kyllä tarkka juuri tuon hiekkalaatikon siivoamisen kanssa..


      • sassuli85
        1vuotiaan äiti kirjoitti:

        ..Minulla tuli toksoplasmoosi ihan SISÄKISSASTA. Kissa ei ole käynyt ulkona ikinä (kissa nyt 2½vuoden), koska asumme kerrostalossa (4kerros)
        Onneksi se oli niin alkuraskaudesta, että ei lapselle tullut mitään..siis kun sain tietää että olen raskaana, (ja kun oli suunniteltu lasta, niin raskuas tuli ilmi tosi aikaisin,) niin menin heti verikokeeseen varmistaakseni onko minulla ollut toksoplasmoosi..eipä ollut..meniköhän parisen viikkoa siitä kun olin saanut tulokset, niin minulle tuli pikku flunssa, joka osoittautui toksoplasmoosi oireeksi.
        Eli kyllä vain voi sisäkissaltakin saada kyseisen jutun.Katsos kun ihmisen kenkien mukana tulee ulkoa kaikenlaista "kakkaa", ja kissa sitten mielenkiinnosta menee sitä haistelemaan ja maistelemaan..
        Mutta nyt olen immuuni sille! Ja olisin kyllä tarkka juuri tuon hiekkalaatikon siivoamisen kanssa..

        No, kai sitä poikkeuksiakin löytyy, itse vaan eläinlääkärin ja oman lääkärin kanssa juteltuani kuulin sen olevan vain ulkokissoista. Kuten sanoin, tarkka pitää kuitenkin olla kuten aina, vaikkei olisikaan raskaana. Eihän ne ulosteet (eläimen tai omat) koskaan niin puhtaita ole. Kumihanskoja en käyttäisi silti, mutta pesusta pidän huolen! Hyvä kuitenkin ettei pöpöstä koitunut sinulle tai lapselle haittaa, kun näköjään voi noinkin käydä.


      • minä vain täältä jostain
        sassuli85 kirjoitti:

        No, kai sitä poikkeuksiakin löytyy, itse vaan eläinlääkärin ja oman lääkärin kanssa juteltuani kuulin sen olevan vain ulkokissoista. Kuten sanoin, tarkka pitää kuitenkin olla kuten aina, vaikkei olisikaan raskaana. Eihän ne ulosteet (eläimen tai omat) koskaan niin puhtaita ole. Kumihanskoja en käyttäisi silti, mutta pesusta pidän huolen! Hyvä kuitenkin ettei pöpöstä koitunut sinulle tai lapselle haittaa, kun näköjään voi noinkin käydä.

        ..toksoplasmoosi sisäkissalta.Ja ei sekään ole ikinä käynyt ulkona.
        Kaikkea ei pidä uskoa mitä siitä toksoplasmoosista kirjoitetaan noilla sivuille mitä esim. nimimerkki Rv 40 3 laittoi.Pitää olla maalaisjärki mukana elämässä!
        Ja todellakin kannattaa käyttää hanskoja, jos ei ole ketään muuta kuka siivoaisi kissan hiekkakipon.Ja hyvä käsien pesu.
        Ja eivät eläinlääkärit ja lääkärit voi varmuudella mennä vannomaan ettei sitä olisi myös sisäkissoilla.Ainakin minulle sanoi eläinlääk. ja oma lääk. niin ettei kukaan voi mennä varmuudella vannomaan,että ei saisi ainakaan mennä vannomaan, koska silloin tavallaan valehtelisi.Minäkin nimittäin luulin joskus ettei sitä voi olla sisäkissoilla(,ja sitten kysyinkin eläinlääk. ja oma lääk. asiasta).


      • orx
        minä vain täältä jostain kirjoitti:

        ..toksoplasmoosi sisäkissalta.Ja ei sekään ole ikinä käynyt ulkona.
        Kaikkea ei pidä uskoa mitä siitä toksoplasmoosista kirjoitetaan noilla sivuille mitä esim. nimimerkki Rv 40 3 laittoi.Pitää olla maalaisjärki mukana elämässä!
        Ja todellakin kannattaa käyttää hanskoja, jos ei ole ketään muuta kuka siivoaisi kissan hiekkakipon.Ja hyvä käsien pesu.
        Ja eivät eläinlääkärit ja lääkärit voi varmuudella mennä vannomaan ettei sitä olisi myös sisäkissoilla.Ainakin minulle sanoi eläinlääk. ja oma lääk. niin ettei kukaan voi mennä varmuudella vannomaan,että ei saisi ainakaan mennä vannomaan, koska silloin tavallaan valehtelisi.Minäkin nimittäin luulin joskus ettei sitä voi olla sisäkissoilla(,ja sitten kysyinkin eläinlääk. ja oma lääk. asiasta).

        "Ainakin minulle sanoi eläinlääk. ja oma lääk. niin ettei kukaan voi mennä varmuudella vannomaan,että ei saisi ainakaan mennä vannomaan, koska silloin tavallaan valehtelisi.Minäkin nimittäin luulin joskus ettei sitä voi olla sisäkissoilla(,ja sitten kysyinkin eläinlääk. ja oma lääk. asiasta)."

        No tämä nyt on taas samaa sarjaa sen väittelyn kanssa, että voiko saunanlauteilta saada hivin. Teoriassa voi, jos esim hiviä kantava, jolla on menkat paraikaa on istunut juuri sinua ennen lauteella... Tietenkään ei voi kukaan "mennä varmuudella vannomaan" ylipäätänsä mistään asiasta maailmassa (esim. oletko itse todennut empiirisesti, että maapallo on pyöreä?)! Huoh, kyllä tuntuu paljon peräänkuulutettu maalaisjärki olevan aika kateissa monelta odottajalta.


      • noin...
        orx kirjoitti:

        "Ainakin minulle sanoi eläinlääk. ja oma lääk. niin ettei kukaan voi mennä varmuudella vannomaan,että ei saisi ainakaan mennä vannomaan, koska silloin tavallaan valehtelisi.Minäkin nimittäin luulin joskus ettei sitä voi olla sisäkissoilla(,ja sitten kysyinkin eläinlääk. ja oma lääk. asiasta)."

        No tämä nyt on taas samaa sarjaa sen väittelyn kanssa, että voiko saunanlauteilta saada hivin. Teoriassa voi, jos esim hiviä kantava, jolla on menkat paraikaa on istunut juuri sinua ennen lauteella... Tietenkään ei voi kukaan "mennä varmuudella vannomaan" ylipäätänsä mistään asiasta maailmassa (esim. oletko itse todennut empiirisesti, että maapallo on pyöreä?)! Huoh, kyllä tuntuu paljon peräänkuulutettu maalaisjärki olevan aika kateissa monelta odottajalta.

        ...kirjoittaja (jolle ilmeisesti vastasit) ei varmastikkaan tarkoittanut asiaa ihan noin kun sinä ,orx ,sen käsitit.Siis ei kirjoittaja minun mielestäni mitään ole sanonut että "olen todistanut sitä ja tätä ja tuota..." ..tai että..."tiedän että hivin voi saada sieltä täältä tai tuolta.." .
        Ja minun mielestäni kirjoittajalla oli maalasijärkeä tuossa kirjoituksessa.
        Mutta siis, todellakin voi saada myös sisäkissalta toksoplasmoosin, se ei ole sama asia kuin tuo että "Teoriassa voi, jos esim hiviä kantava, jolla on menkat paraikaa on istunut juuri sinua ennen lauteella... " ! Tyhmäkö olet vai sinultako se maalaisjärki puuttuu?????


      • tuntemukset

        Minulla oli samat mietteet raskauden alussa- kissoja ei ole ennen ollut, koiria kylläkin. Meillä on nuori sisäkissa, joka ulkoilee hihnassa ja onpa tuo joskus hiirenkin talutusreissullaan napannut- ei siis ihan niin"steriili" kuin täysi sisäkissa. Ja vaikka olisikin ollut täysin sisällä, olisin miettinyt, maalaispentu kun on, kantaako emolta saamiaan loisia...siis vaikka olin madottanut ja rokottanut jne kaikin tavoin, mietin ensi alkuun pääni puhki, että uskaltaako tuota enää edes nostaa ettei käsi osu peppuun ja mitäs kun kuitenkin nuolee turkkinsa, mitä silitän, sillä samalla kielellä millä sen peppunsa pesee ;) No joo, nyt olen jo viimeisellä kolmanneksella ja alku-ajan hysteria on hellittänyt. Käsittelen kissaamme kuten ennenkin, laatikonkin putsaan silloin jos mies ei satu olemaan paikalla enkä aina muista/jaksa kiireessä vetää hanskoja käteen. Mutta käsien pesuhan on muutenkin kunnossa, enkä ole koskaan syöttänyt kissaa omilla aterimillani jne.

        Kissan, sisäkissan, ulostetta pitää kuulemma oikeasti syödä, epäsuorasti tai ei, jotta saisi tartunnan. Tuo rauhoitti minun mieleni.


      • orx
        noin... kirjoitti:

        ...kirjoittaja (jolle ilmeisesti vastasit) ei varmastikkaan tarkoittanut asiaa ihan noin kun sinä ,orx ,sen käsitit.Siis ei kirjoittaja minun mielestäni mitään ole sanonut että "olen todistanut sitä ja tätä ja tuota..." ..tai että..."tiedän että hivin voi saada sieltä täältä tai tuolta.." .
        Ja minun mielestäni kirjoittajalla oli maalasijärkeä tuossa kirjoituksessa.
        Mutta siis, todellakin voi saada myös sisäkissalta toksoplasmoosin, se ei ole sama asia kuin tuo että "Teoriassa voi, jos esim hiviä kantava, jolla on menkat paraikaa on istunut juuri sinua ennen lauteella... " ! Tyhmäkö olet vai sinultako se maalaisjärki puuttuu?????

        No ei tarvitse tyhmäksi sentään alkaa haukkua! Käytöstapojen kertaus tekisi sinulle hyvää, maalaisjärkihän sinulla onkin jo kohdallaan vai mitä?

        Et ilmeisesti tahallaan halunnut ymmärtää pointtiani? Siis: todennäköisyys saada hiv saunanlauteelta lienee samaa suuruusluokkaa kuin toksoplasmoosin saaminen sisäkissalta KUN NOUDATTAA NORMAALIA HYGIENIAA (esim. käsien pesu). Maapallon pyöreys -kommentilla halusin alleviivata sitä, että tietenkään kukaan lääkäri ei sano potilaalleen, että riskiä ei ole, koska se ei ole totta. Silti on eroa siinä, minkäsuuruinen riskikerroin on. Tässä kohden nimenomaan se maalaisjärjen käyttö olisi toivottua. Mutta mukavan hysteeristä odotusaikaa sinullekin. Oletko ajatellut että elämä itsessään on hirveä riski, jossa kuolevuusennuste on täydet sata prosenttia?


      • juupa juu
        tuntemukset kirjoitti:

        Minulla oli samat mietteet raskauden alussa- kissoja ei ole ennen ollut, koiria kylläkin. Meillä on nuori sisäkissa, joka ulkoilee hihnassa ja onpa tuo joskus hiirenkin talutusreissullaan napannut- ei siis ihan niin"steriili" kuin täysi sisäkissa. Ja vaikka olisikin ollut täysin sisällä, olisin miettinyt, maalaispentu kun on, kantaako emolta saamiaan loisia...siis vaikka olin madottanut ja rokottanut jne kaikin tavoin, mietin ensi alkuun pääni puhki, että uskaltaako tuota enää edes nostaa ettei käsi osu peppuun ja mitäs kun kuitenkin nuolee turkkinsa, mitä silitän, sillä samalla kielellä millä sen peppunsa pesee ;) No joo, nyt olen jo viimeisellä kolmanneksella ja alku-ajan hysteria on hellittänyt. Käsittelen kissaamme kuten ennenkin, laatikonkin putsaan silloin jos mies ei satu olemaan paikalla enkä aina muista/jaksa kiireessä vetää hanskoja käteen. Mutta käsien pesuhan on muutenkin kunnossa, enkä ole koskaan syöttänyt kissaa omilla aterimillani jne.

        Kissan, sisäkissan, ulostetta pitää kuulemma oikeasti syödä, epäsuorasti tai ei, jotta saisi tartunnan. Tuo rauhoitti minun mieleni.

        "Kissan, sisäkissan, ulostetta pitää kuulemma oikeasti syödä, epäsuorasti tai ei, jotta saisi tartunnan. Tuo rauhoitti minun mieleni."
        Asia ei kyllä ihan nuon ole.Minulla käsihygienia ollut aina todella hyvä, ja silti sain toksoplasmoosin sisäkissalta (siis ei ole käynyt ikinä ulkona).
        Ja sen voi saada ihan kun siivoaa kissanhiekkalaatikkoa, ja tuskin kukaan ottaa paljaalla kädellä sitä hiekkaa sieltä pois? Luulempa ettei kukaan ole niin tyhmä..toivottavasti ei.Eli siis joskus se on hyvin pienestäkin kiinni.Minulla ilmeisesti siitä että kissan tasuissa oli jotain,tai sitten kissan raapaisusta..näin lääkäri meinasi, mutta mistä sitä tietää.Ja kuten jo sanoin, niin käsien pesusta olen aina ollut tosi tarkka.


      • ..aivan..
        juupa juu kirjoitti:

        "Kissan, sisäkissan, ulostetta pitää kuulemma oikeasti syödä, epäsuorasti tai ei, jotta saisi tartunnan. Tuo rauhoitti minun mieleni."
        Asia ei kyllä ihan nuon ole.Minulla käsihygienia ollut aina todella hyvä, ja silti sain toksoplasmoosin sisäkissalta (siis ei ole käynyt ikinä ulkona).
        Ja sen voi saada ihan kun siivoaa kissanhiekkalaatikkoa, ja tuskin kukaan ottaa paljaalla kädellä sitä hiekkaa sieltä pois? Luulempa ettei kukaan ole niin tyhmä..toivottavasti ei.Eli siis joskus se on hyvin pienestäkin kiinni.Minulla ilmeisesti siitä että kissan tasuissa oli jotain,tai sitten kissan raapaisusta..näin lääkäri meinasi, mutta mistä sitä tietää.Ja kuten jo sanoin, niin käsien pesusta olen aina ollut tosi tarkka.

        ..sama tilanne kuin edellisellä kirjoittajalla.Eli siis käsihygieniasta ja muutenkin hygieniasta olen todella tarkka, mutta toksoplasmoosi tuli sisäkissalta.
        Ei se aina sitä sano että se kissan uloste pitäisi olla näkyvää, että se toksoplasmoosi voi tulla.Se voi olla joku ihan muutamien miljoonaosamillien juttu.
        Että kuinka kenelläkin.


    • eräs eläinlääkäri

      Sen verran lisäisin jo täällä mainittuihin juttuihin, että toksoplasmoosiin sairastunut kissa pystyy levittämään tautia eteenpäin 2 viikkoa infektion saatuaan. Jos kissa on ollut ulkona esim. 2 kuukautta sitten, ei riskiä ole.

      Iso osa suomalaisista naisista on toksoplasmoosin sairastanut ja saanut elinikäisen immuniteetin (näkyy vasta-aineina veressä). Kaikilla näin ei kuitenkaan ole. Itse testautin vasta-aineet neuvolassa raskaaksi tultuani ammattini takia (kaikenkarvaisia kissoja kun tulee vastaan päivittäin) ja vaikka olen eläinten kanssa ollut tekemisissä 35 vuotta, ei minulta kummastuksekseni löytynyt vasta-aineita.

      Selvittelin asiaa terveyskeskuksen ja synnytyssairaalan kautta. Jos en tähän ikään mennessä ole tartuntaa saanut, vaikka (ulko)kissoja on kotona ollut aina, ei kuulemma ole suuri todenäköisyys, että koskaan sairastuisinkaan. Käsihygienian noudattamista tietysti suositeltiin (kuka nyt kissan kakkaa poskeensa pistelisi muutenkaan).

      Riski saada loinen kissan laatikkoa puhdistaessaan on hyvin pieni. Teoreettinen riski saada loinen on esimerkiksi, jos akuuttia toksoplasmoosia sairastava kissa raapaisee sinulle kunnon naarmun.

      Yhdenkään kollegan en ole koskaan kuullut saaneen keskenmenoa toksoplasmoosin takia.

      Sen sijaan naudan lihan kautta riski saada toksoplasmoosi on olemassa. Loista ei saa itse lihasta, mutta jos lihaan on päässyt kontaminaationa naudan ulostetta, on riski olemassa. Naudan lihahan päätyy jääkaappiin, keittiönpöydälle, siihen kosketaan paljain käsin ja sitten kenties samoilla välineillä valmistetaan muuta ruokaa, kädet jäävät pesemättä tai vaikkapa sisäfilepihvi syödään mediumina...

      Toksoplasmoosin vasta-aineet voidaan testata useaan otteeseen raskauden aikana. Jos tartunta huiomataan, ryhdytään lääkkeellisiin toimenpiteisiin, jotta infektio ei pääse istukan läpi sikiöön.

      • kiitos!

        Kiitos eläinlääkärille asiantuntevasta vastauksesta! Tämä helpottaa varmasti monen tätä ketjua seuranneen huolta!


      • ^^^^´´´´´´´

        ...sisäkissalta.IKINÄ ei ole kissa ollut ulkona.Ei edes pentuna.Ja olen ollut jo 10vuotta kasvissyöjä, joten siitä lihastakaan minulle ei ole sitä voinut tulla.
        Eli siis toksoplasmoosi tuli tuossa 3vuotta sitten.
        Eli ei se ihan nuonkaan ole mitä tuossa edellisessä kirjoitettiin.
        Se on niin pienestä loppujen lopuksi kiinni.


      • +++++++++

        ..toksoplasmoosi.Kissa ei ole ollut IKINÄ ulkona, ei edes pentuna.
        Ja olen ollut kasvissyöjä viimeiset 10vuotta, joten lihastakaan se ei tullut.Ja muutenkin kypsennän jne. kaiken erittäin tarkasti.Elikkä toksoplasmoosi tuli tuossa vajaa 2vuotta sitten.Ja olen testauttanut sen aika useasti.
        Ja minulle kun eläinlääkäri sanoi että toksoplasmoosi voi tarttua kissalta koska tahansa,vaikka se olisi sitten ollut ulkona viimeksi puolivuotta sitten! Soitin eläinlääkäri ystävälleni äsken, kun asia alkoi minua niin vaivaamaan.
        Joten kuinkas asia nyt sitten loppujenlopuksi onkaan?
        Niin, ja tuskin kukaan tunkee naudankaan ulostetta ruokaansa?
        Kuten tuskin kukaan syö mitään lampaan ulostetta tai verta lampolasta.Siis kun eläinlääkäri sanoi että lampolasta sen voi myös saada, yhtä lailla kuin naudanlihasta, etenkin karitsemis aikoihin.


      • mää vaan jostain kaukaa
        +++++++++ kirjoitti:

        ..toksoplasmoosi.Kissa ei ole ollut IKINÄ ulkona, ei edes pentuna.
        Ja olen ollut kasvissyöjä viimeiset 10vuotta, joten lihastakaan se ei tullut.Ja muutenkin kypsennän jne. kaiken erittäin tarkasti.Elikkä toksoplasmoosi tuli tuossa vajaa 2vuotta sitten.Ja olen testauttanut sen aika useasti.
        Ja minulle kun eläinlääkäri sanoi että toksoplasmoosi voi tarttua kissalta koska tahansa,vaikka se olisi sitten ollut ulkona viimeksi puolivuotta sitten! Soitin eläinlääkäri ystävälleni äsken, kun asia alkoi minua niin vaivaamaan.
        Joten kuinkas asia nyt sitten loppujenlopuksi onkaan?
        Niin, ja tuskin kukaan tunkee naudankaan ulostetta ruokaansa?
        Kuten tuskin kukaan syö mitään lampaan ulostetta tai verta lampolasta.Siis kun eläinlääkäri sanoi että lampolasta sen voi myös saada, yhtä lailla kuin naudanlihasta, etenkin karitsemis aikoihin.

        ..on tullut toksoplasmoosi sisäkissalta.Lihaa kyllä syön, mutta kypsennän sen aina tosi tarkoin, kun nyt kaikenlaista on liikkeellä muutenkin.
        Ja ystäväni sai sen lampolasta.Tosiaan asia taitaa olla niin, että kuinka kenelläkin.


      • ell
        ^^^^´´´´´´´ kirjoitti:

        ...sisäkissalta.IKINÄ ei ole kissa ollut ulkona.Ei edes pentuna.Ja olen ollut jo 10vuotta kasvissyöjä, joten siitä lihastakaan minulle ei ole sitä voinut tulla.
        Eli siis toksoplasmoosi tuli tuossa 3vuotta sitten.
        Eli ei se ihan nuonkaan ole mitä tuossa edellisessä kirjoitettiin.
        Se on niin pienestä loppujen lopuksi kiinni.

        Mielenkiinnosta kysyn, mistä tiedät (kuten muutkin ketjun sairastuneet) toksoplasmoosin tulleen juuri (omalta) kissaltasi?

        Vaikka oletkin kasvissyöjä, oletko varma, ettei pikaruokalan kokki kääntänyt kasvispihviäsi samalla lastalla kuin viereistä jauhelihapihviä (tiedän, ei niin saa tehdä, mutta...)? Etkö ole ollut koskaan samassa tilassa raa'an naudanlihan kanssa (vaikka jonkun kaverin keittiössä)? Oletko ainoa tuttavapiirisi kissan omistaja? Etkö koskaan liiku ulkona alueella, missä kuljeksii kissoja (esim. lasten hiekkalaatikolla).

        Kukaan tuskin tietoisesti ulostetta suuhunsa laittaa, mutta silti on mahdollista koskea huomaamattaan vaikkapa ulosteen tahrimaan penkkiin. Jollain laillahan se kissan uloste sieltä hiekkalaatikostakin sairastuneen suuhun on siirtynyt.

        Omat tietoni siis ovat peräisin terveyskeskuksesta/synnäriltä (oletan ja toivon heidän tarkistaneen asian infektiolääkäriltä), eivät tiedekuntani parasitologian luennoilta.


      • amryn
        ell kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyn, mistä tiedät (kuten muutkin ketjun sairastuneet) toksoplasmoosin tulleen juuri (omalta) kissaltasi?

        Vaikka oletkin kasvissyöjä, oletko varma, ettei pikaruokalan kokki kääntänyt kasvispihviäsi samalla lastalla kuin viereistä jauhelihapihviä (tiedän, ei niin saa tehdä, mutta...)? Etkö ole ollut koskaan samassa tilassa raa'an naudanlihan kanssa (vaikka jonkun kaverin keittiössä)? Oletko ainoa tuttavapiirisi kissan omistaja? Etkö koskaan liiku ulkona alueella, missä kuljeksii kissoja (esim. lasten hiekkalaatikolla).

        Kukaan tuskin tietoisesti ulostetta suuhunsa laittaa, mutta silti on mahdollista koskea huomaamattaan vaikkapa ulosteen tahrimaan penkkiin. Jollain laillahan se kissan uloste sieltä hiekkalaatikostakin sairastuneen suuhun on siirtynyt.

        Omat tietoni siis ovat peräisin terveyskeskuksesta/synnäriltä (oletan ja toivon heidän tarkistaneen asian infektiolääkäriltä), eivät tiedekuntani parasitologian luennoilta.

        myös kasviksista, varsinkin ulkomaalaisista jos ei ole tarpeeksi hyvin pesty. Elikkä on mahdollista ettei ole kissasta tullut. On oikeasti hyvin epätodennäköistä, että sisäkissa joka on sisäkissan pentu myös, kantaisi tätä pöpöä. Mahdollista toki, mutta huomattavasti suurempi mahdollisuus on saada se lihasta tai vaikka tomaatista, johon on käytetty lannoitetta. Mistä tiedätte mistä olette tokson saaneet?


      • ^^^^´´´´´´´
        amryn kirjoitti:

        myös kasviksista, varsinkin ulkomaalaisista jos ei ole tarpeeksi hyvin pesty. Elikkä on mahdollista ettei ole kissasta tullut. On oikeasti hyvin epätodennäköistä, että sisäkissa joka on sisäkissan pentu myös, kantaisi tätä pöpöä. Mahdollista toki, mutta huomattavasti suurempi mahdollisuus on saada se lihasta tai vaikka tomaatista, johon on käytetty lannoitetta. Mistä tiedätte mistä olette tokson saaneet?

        Kasvikset mitkä syön, ovat kotimaisia, kuten myös marjat.En syö mitään ulkomaalaista, ja sellaista jonka alkuperää en tiedä.
        Ja siksi en syö myöskään ravintoloissa tms.! Eli ulkona en ole syönyt sen jälkeen kun aloin kasvsisyöjäksi!!Muilla ystävilläni ei isteasisaa ole kissoja tms. joilta olisin voinut sen saada! Ne ystäväni joiden luona syön, niin ovat myös kasvissyöjiä, ja samat periaatteet ruan kanssa kun minulla.Liikun kyllä alueella missä on kissoja, mutta se on kuulemma niin pieni riski saada se sellaisesta (ellet maata kaiva tms.) että siis yksi miljoonasta! , näin minulle sanoi INFEKTIOääkäri ja eläinlääkäri!!!!
        Mutta kuten tuossa jo jossain aiemmassa kirjoituksessa sanottiin, voi sisäkissa saada pöpön myös siitä kun ihmisten kengissä tulee ulkoa kaikenlaista.
        Olen kyllä ottanut selvää mistä olen saanut sen, ja erittäin tarkasti otinkin selvää!!


      • terve ku pukki
        mää vaan jostain kaukaa kirjoitti:

        ..on tullut toksoplasmoosi sisäkissalta.Lihaa kyllä syön, mutta kypsennän sen aina tosi tarkoin, kun nyt kaikenlaista on liikkeellä muutenkin.
        Ja ystäväni sai sen lampolasta.Tosiaan asia taitaa olla niin, että kuinka kenelläkin.

        Toksoplasmoosi voi tulla vaikka koska, melkeimpä vaikka mistä ja vaikka kenelle!
        Joten turha sitä on jauhaa mistä kukin on sen saanut ja miten!
        Minulla on ollut kissoja (tällä hetkellä ei ole) niin sisäkissoina (eivät olleet ikinä ulkona) ja pihakissoja.Mutta toksoa ei tullut. Sitten taas yhdellä ystävälläni oli sisäkissa (ei IKINÄ ulkona) ja tokso tuli.Sitten toisella ystävälläni ei ole ollut ikinä kissaa, ja tokso tuli..ja hänen serkulleen kävi samalla tavalla.Kaikki olemme aina olleet erittäin tarkkoja kaikenlaisesta hygieniasta.
        Toksopöpö voi olla vaikka marjassa jonka keräät metsästä (jos nyt pilkkua alataan nu****aan).Ja kun useampihan meistä laittaa ne marjat vain suoraan pakkaseen, eikä keitä tms. Mistä sitä tietää mikä kissa siinä on ulostanu ..joo-o...nu****aan nyt sitten sitä pilkkua.


      • ell
        ^^^^´´´´´´´ kirjoitti:

        Kasvikset mitkä syön, ovat kotimaisia, kuten myös marjat.En syö mitään ulkomaalaista, ja sellaista jonka alkuperää en tiedä.
        Ja siksi en syö myöskään ravintoloissa tms.! Eli ulkona en ole syönyt sen jälkeen kun aloin kasvsisyöjäksi!!Muilla ystävilläni ei isteasisaa ole kissoja tms. joilta olisin voinut sen saada! Ne ystäväni joiden luona syön, niin ovat myös kasvissyöjiä, ja samat periaatteet ruan kanssa kun minulla.Liikun kyllä alueella missä on kissoja, mutta se on kuulemma niin pieni riski saada se sellaisesta (ellet maata kaiva tms.) että siis yksi miljoonasta! , näin minulle sanoi INFEKTIOääkäri ja eläinlääkäri!!!!
        Mutta kuten tuossa jo jossain aiemmassa kirjoituksessa sanottiin, voi sisäkissa saada pöpön myös siitä kun ihmisten kengissä tulee ulkoa kaikenlaista.
        Olen kyllä ottanut selvää mistä olen saanut sen, ja erittäin tarkasti otinkin selvää!!

        On siis päivänselvää, että syyllinen on KISSA :)


      • hei haloo
        ^^^^´´´´´´´ kirjoitti:

        ...sisäkissalta.IKINÄ ei ole kissa ollut ulkona.Ei edes pentuna.Ja olen ollut jo 10vuotta kasvissyöjä, joten siitä lihastakaan minulle ei ole sitä voinut tulla.
        Eli siis toksoplasmoosi tuli tuossa 3vuotta sitten.
        Eli ei se ihan nuonkaan ole mitä tuossa edellisessä kirjoitettiin.
        Se on niin pienestä loppujen lopuksi kiinni.

        kasviksista sen juuri voi saada!


    • kisurakas2

      Miten kissan sylki voi vaikuttaa sikiöön, kissani puraisi kevyesti ja sen jälkeen unohdin välittömästi pestä kädet ja söin ruokaa johon koskin käsilläni... heti kun muistin pesin kädet, mutta voiko riskiä silti olla vauvalle? olen viikolla 20. En vaan jaksaisi olla kovin neuroottinen kun aina pesen huolella kädet esim. laatikon siivouksen jälkeen. Ehkä pyydän testit neuvolassa ensi kerralla...

      • Kisurakas2

        ai niin lisäys edelliseen, kyseessä sisäkissa.


    • kissa00

      tietääkö kukaan milaiset oireet on kissan alku raskaus tuntuu siltä että meidän kissa on pääsyt puuhiin niin minkä laiset on kissan alku raskaus olisi kiva tie3tää koska pystyy varautuman. jos joku tietää niin laitaakaa lisää viestiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe