KYSYMYS!!!

Tärkeää mulle!!

Meille on tulossa staffi pentu.. Nyt kysyisin, että kun me asutaan kolmannessa kerroksessa, eikä rakennuksessa ole hissiä, ja kun pentua täytyy viedä ulos pissalle säännöllisin väliajoin, niin voinko antaa koiran mennä itestään portaat ylös ja alas ihan omin avuin monta monta kertaa päivässä?? Vaikuttaako se mitenkään lonkkien kehitykseen/ rasittuuko tassut liikaa? Onko parempi että kannan sen välillä sylissä?
Ja löytyykö vinkkejä, miten petu oppii sisäsiistiksi helpoiten tuossa tilanteessa, sillä se ei varmaankaan pysty pidättelemään niin kauan että saan juostua rappuset alas..

5

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----,,,,----

      Mitä pidempään jaksat pentua rappusissa kantaa, sen parempi se on koiran luuston kannalta. Kokemuksesta voin sanoa että harva pentu se syliin kusee kun portaita alas mennään. itsekin asun kolmannessa kerroksessa eikä kertaakaan ole pentu syliin kussu.

      • Sekarotuinen 4.5kk =)

        Me myös asumme kolmannessa kerroksessa.
        Pentu tuli meille 3kk - ikäsenä. Eikä se aluksi osannut/uskaltanut kävellä portaita ylös - Joten kannoimme sen aina ylös ja alas.

        Kun sitten huomasimme että se uskaltautuu portaisiin annoimme sen omaan tahtiin kulkea aina muutaman kerrokse, ja sitten taas kannoimme loput matkasta. Näin jatkoimme ja nyt pentu kulkee itse ylös ja alas ilman ongelmia.

        Menkää koiran ehdoilla terve järki mukana, älkää pakottako tai painostako lukekaa sen elekieltä.

        Ja mitä tuohon "pissa" pelkoon tulee, seuratkaa kuinka usein pentu juo vettä, säännöstelkää tarvittaessa ja jos mahdollista yrittäkää rutiinnuttaa päivän ulkoilu ajat mahdollisimman pian. Kyllä se siitä. :)


    • eli anna pennun

      kulkea jonain pv:nä yhden kerran esim. yksi rappusväli, ylös tai alas. Ei joka pv, pikkuhiljaa sitten lisäät. Tulee isolle koiralle varmasti lonkkaongelmia, jos kulkee noin paljon rappuja. Opeta rauhassa, älä hätiköi, älä väkisin houkuttele, älä vedä tai kisko, anna tutustua rauhassa rappuihin.

      Lue T Kaimion kirjoja, kasvattaja varmasti neuvoo myös, kun KYSYT! Varaudu ajoissa pennun tuloon, et kai ajattele, että sitten kun pentu on teillä alat nettipalstoilla kysellä vastauksia asioihin. Ei tiedä hyvää...

      • alkup.

        Olen kyllä ottanut kaiken mahdollisen tiedon selville rodusta sekä koirien kasvatuksesta. Staffi on ollut varattuna yli vuoden, eli kyllä tässä on mietitty kaikkea aika hyvin. Kämppä on laitettu jo valmiiksi koirakuntoon.. Eteinen on kokonaan tyhjennetty, koiraportit hankittu, kirjoja luettu, mutta T. Kaimion kirjoja olen vielä tilaamassa.
        Tottakai tiesin että koiran lonkat kärsii, jos sen pentuna on annettu rasittaa liikaa. Lähinnä halusin enemmän kokemuksia noista kerrostalojen portaikosta, koska niistä en pahemmin löytänyt tietoja (tai sitten käytin väärää hakusanaa). Että miten muut ovat toimineet.. Ja kun pentu rupeaa pikkuhiljaa kiipeämään portaat itse, niin onko parempi laittaa hihna vai ilman?
        Kasvattajaa varten olen paperille kirjoittanut kaikki kysymykset mitä aion häneltä vielä kysyä, mutta eihän se ole pahasta kuulla enemmänkin kokemuksia?


      • weiss
        alkup. kirjoitti:

        Olen kyllä ottanut kaiken mahdollisen tiedon selville rodusta sekä koirien kasvatuksesta. Staffi on ollut varattuna yli vuoden, eli kyllä tässä on mietitty kaikkea aika hyvin. Kämppä on laitettu jo valmiiksi koirakuntoon.. Eteinen on kokonaan tyhjennetty, koiraportit hankittu, kirjoja luettu, mutta T. Kaimion kirjoja olen vielä tilaamassa.
        Tottakai tiesin että koiran lonkat kärsii, jos sen pentuna on annettu rasittaa liikaa. Lähinnä halusin enemmän kokemuksia noista kerrostalojen portaikosta, koska niistä en pahemmin löytänyt tietoja (tai sitten käytin väärää hakusanaa). Että miten muut ovat toimineet.. Ja kun pentu rupeaa pikkuhiljaa kiipeämään portaat itse, niin onko parempi laittaa hihna vai ilman?
        Kasvattajaa varten olen paperille kirjoittanut kaikki kysymykset mitä aion häneltä vielä kysyä, mutta eihän se ole pahasta kuulla enemmänkin kokemuksia?

        Ite ostin kotiin T.Kaimion kirjan ja kelaan sitä uudestaan läpi ikävaiheide mukaan.
        Luin myös kasan muita kirjoja ja ostin kotiinkin monia. Mm. koirien kielestä. Pennun ottoa harkittiin vajaa pari vuotta ja mietittiin rotua. Nyt pentu on kotona ja kyllä se ottaa aikasa opetella valmiiks mietittyä käytäntöä oikeesti käytäntöön. Täältäki saa tukea pieneen epävarmuuteen ja hyviä vinkkejä mitä välttämättä ei saatu tai keksitty kysyä kasvattjalta. Ja kaikilla omat vähä eriki keinot.
        Että kyllä mun mielestä kannattaaki enemmi kysyä, kasvattajalta ja täältä ja vaikka mistä, ku näitä kokemuksia elävästä elämästä on niin monia.

        Että kiitos vaan niille, jotka jaksaa vastailla. Kyllä se järkiki kertoo mitä sitte kannattaa noudattaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe