Vastaavan mestarin hinta

Päältäkatsoja

Millaisilla hinnoilla olette saaneet vastaavan mestarin mökkiprojektiin. Koska rakennusvalvonnat yleensä vaativat ammattilaisen vastaavaksi mestariksi ennenkuin lupa irtoaa, niin mitä sellaisesta on kohtuullista maksaa. Käytännössähän rakentaja itse vastaa rakentamisesta ja kantaa vastuun myös rakentamisen laadusta, eli vastaavalla mestarilla on lähinnä neuvonantajan rooli. Hänhän ei ole henkilökohtaisesti juridisesti tai taloudellisesti vastuussa esim. rakennusvirheistä vaan niistä vastaa omistaja itse, eikö näin ole? Eli mitä on kohtuullista maksaa "oikeasta nimestä" ja neuvonantajasta?

29

12567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökki 2010

      rakennan itse mökkiä koillismaalle ja siellä rakennusmestari veloittaa 1000€ olis mielenkiintoista tietää minkä verran veloittavat muualla suomessa.

      • hfjf

        eteläsuomessa viimevuonna omakotitalon valvoja,eläkkeellä oleva rakennusmestari 2 pulloo kossua.


      • HeikkiLi
        hfjf kirjoitti:

        eteläsuomessa viimevuonna omakotitalon valvoja,eläkkeellä oleva rakennusmestari 2 pulloo kossua.

        Itse sain juuri tarjouksen rakentajapalvelut.fi:ltä 4300€ vastaavatyönjohtaja 220 neliöiseen harkkotaloon Espooseen.


      • asiakas ON oikeassa
        HeikkiLi kirjoitti:

        Itse sain juuri tarjouksen rakentajapalvelut.fi:ltä 4300€ vastaavatyönjohtaja 220 neliöiseen harkkotaloon Espooseen.

        minä sain tarjouksia vast.mestarin palveluista omaan projektiini väliltä 950-3800 € !!. samoin talopakettien hintahaitari samalla sisällöllä oli n. 20.000 € !!. joten ei kannata ottaa sitä joka ensimmäisenä tarjotaan . . . .


      • RKM 25 v alalla
        asiakas ON oikeassa kirjoitti:

        minä sain tarjouksia vast.mestarin palveluista omaan projektiini väliltä 950-3800 € !!. samoin talopakettien hintahaitari samalla sisällöllä oli n. 20.000 € !!. joten ei kannata ottaa sitä joka ensimmäisenä tarjotaan . . . .

        Vastaavan työnjohtajan valinta on hankintaprosessi.
        Määritellään toimitussisältö eli mietitään omaa osaamista ja ajankäyttöä. Tässä pitää olla rehellinen itselleen !!
        Timpuri joka rakentaa päätyönään omakotitaloja tarvitsee aivan erityyppisen vastaavan kuin esim. pankinjohtajana toimiva ekonomi.
        Myös rakentamistapa vaikuttaa valintaan. Tehdäänkö paikallarakentaen omanatyönä vai talopaketti avaimet käteen toimituksella.

        Usein palstalta saa lukea että vastaavana toimii talopaketin toimittajan edustaja. Tämä on ihan ok, kunhan teillä on palkattu valvoja joka valvoo teidän etuja. "Sen leipää syöt, kenen lauluja laulat"


      • jaakkoparantainen2
        RKM 25 v alalla kirjoitti:

        Vastaavan työnjohtajan valinta on hankintaprosessi.
        Määritellään toimitussisältö eli mietitään omaa osaamista ja ajankäyttöä. Tässä pitää olla rehellinen itselleen !!
        Timpuri joka rakentaa päätyönään omakotitaloja tarvitsee aivan erityyppisen vastaavan kuin esim. pankinjohtajana toimiva ekonomi.
        Myös rakentamistapa vaikuttaa valintaan. Tehdäänkö paikallarakentaen omanatyönä vai talopaketti avaimet käteen toimituksella.

        Usein palstalta saa lukea että vastaavana toimii talopaketin toimittajan edustaja. Tämä on ihan ok, kunhan teillä on palkattu valvoja joka valvoo teidän etuja. "Sen leipää syöt, kenen lauluja laulat"

        Hyväsi havaittua vastaavaa avaimet käteen -okt projektille Päijät-Hämeen seutu?


      • gfhbbvc
        jaakkoparantainen2 kirjoitti:

        Hyväsi havaittua vastaavaa avaimet käteen -okt projektille Päijät-Hämeen seutu?

        Hei!

        Soita paikalliseen rakennusvalvontaan ja kysy heiltä - he tietävät parhaiten kenellä homma onnistuu ja kenellä ei. Ainakin meidän rakennusprojektissa kuulin rak. valvonnan kommentit järkevin perusteluin niin valvojista kuin talotoimittajien toiminnasta.


      • Kokemusta on
        gfhbbvc kirjoitti:

        Hei!

        Soita paikalliseen rakennusvalvontaan ja kysy heiltä - he tietävät parhaiten kenellä homma onnistuu ja kenellä ei. Ainakin meidän rakennusprojektissa kuulin rak. valvonnan kommentit järkevin perusteluin niin valvojista kuin talotoimittajien toiminnasta.

        Onnistuneet ovat jo vuosi voidelleet tarkastajia, joten heillä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet onnistua, kuin uudella tulokkaalla.

        Kannattaa itsekkin sijoittaa pari VSOPtä sopivaan tarkastukseen. Helpottaa kummasti.


      • emmi.rilla

        Hei!
        Sinä jolla vastaava mestari mökkityömaallasi Kuusamossa 1000:lla , onko yhteystietoja? Minulla saunamökkihanke Kuusamossa ja kuulema pitäisi olla paikallinen valvoja.


    • Mafia Man

      Käsittämätöntä tämä suomalainen holhousmentaliteetti: täytyy olla joku muodollisesti pätevä rakennusmestari tai insinööri ottamassa omaa siivuaan rakennusbudjetista vaikka ei olisi mitään annettavaa koko projektille. Itse rakennutan toista taloa 3 vuoden sisällä ja vastaavana toimii kaveri, joka täysin vieraantunut tämän päivän rakentamisesta. Itse sain neuvoa, kuinka energiatodistus tehdään ja laskutti sitten allekirjoituksesta erikseen. Eikä mitään käsitystä tämän päivän rakennusmenetelmistä eikä materiaaleista-jos jotain erehtyy kysymään, niin kunnon vastauksia ei saa. Eräs alihankkija-firma ryssi oman hommansa, ja kun ilmoitin vastaavalle, että tulisi mukaan neuvotteluun, jossa neuvoteltaisiin mahdollisesta kompensaatiosta, niin kieltäytyi tulemasta - pelkäsi kai että nenä tulee kipeäksi. Ainoa mikä toimii, on laskutus
      Italiassa jos haluat, että rakennusmiehet pysyvät työmaalla, joudut maksamaan mafialle. Tämä on tietysti laitonta. Mutta Suomessa joudut maksamaan työstä vieraantuneelle rakennusinsinöörille, jotta pääsisit rakentamaan. Ja laki määrää sen.

      • kiinnostunut3000

        Hmm. Eihän se laki nyt kuitenkaan määrää maksamaan "työstä vieraantuneelle". Siis kaipa mestariksi saa valita myös ajan hermolla pysyvän ja vastuuta ottavan henkilön, ihan lainkin puitteissa? ;)

        Kurjaa kuitenkin joutua maksamaan palvelusta, josta ei ole käytännössä mitään apua. Itselläkin on kohta mestarin valinta edessä, ja kun suhteita ei ole, on vaikea keksiä ketä pyytäisin. Yhtä kaveria jo pyytelin, joka on tulossa projektiin mukaan jo muutenkin, ja vastaus oli että suostuu jos on pakko, mutta ei mielellään. On hänen mielestään aika hankalaa se mestarin homma, eli rakennusvalvonnan kanssa kommunikoiminen ja heidän tyytyväisenä pitäminen. Eli yritän löytää jonkun, joka olisi tehtävästä hieman innostuneempi.

        Miten sitä löytäisi tyypin, jolla on sekä kiinnostusta että ammattitaitoa?


      • Samppandeeros92

        Jos oot noin pätevä kuin sanot, niin miksi sitten et osaa valita pätevää henkilökuntaa projektiisi? :)


    • juoppo mestari

      Olen ollut mukana vastaamassa useissa hometaloissa eli laittakaa viestiä Kunhan kossua ja kaljaa saa niin nimen saa käyttöön:)

    • pera7777

      Jos tarkkoja ollaan hän nimenomaan vastaa henkilökohtaisesti juriidisesti!

    • kluhde-nd

      Kyllä se suurin vastuu lankeaa sille mesulla, varsinkin jos yksityinen henkilö toimii rakentajana ja rakennuttajana. Itse olen ollut joskus nuorempana hommassa nimellistä korvausta vastaan kun luotin rakentajan kokemukseen ja taitoon hommassa. Enää en lähtisi kun vastuut on kasvaneet liian suuriksi.

      Ammattirakentajasta tai paljon kokemusta omaavasta palkkio voi tuntua turhalta rahanmenolta. Rakentajia on kuitenkin moneen junaan niin kuin vaikka tältä palstalta voi päätellä. Se että rakentaa itselleen, ei valitettavasti aina lisää taitoa ja ymmärrystä

    • ladetsy

      Minkähän kokoinen se mökkiprojekti on? ELi kyllähän sen suuruudella on väliä. En minä kyllä kehtaisi ainakaan yli 500e jostain 25 neliön rantamökin mesuna olemisesta pyytää. Tänä kesänä piirsin lupakuvat ja olin vielä mesuna yhdssä saunamökissä ja otin siitä työstä 500e. Yleensä palkka riippuu hankkeen suuruudesta. Tietenkin myös siitä pitääkö myös piirtää kuvat vai onko valmispaketti. Jos esim.omakotitalo on valmispaketti joka tehdään avaimet käteen periaatteella, niin minä en ole koskaan vielä laskuttanut asiakasta yli 1000e ja tähän on siis kuulunut kaikki paperityöt ja myös kunnollinen valvonta. Tosin tähän astiset omakotitalot ovat olleet lähellä kotiani,eli ajoja ei ole tullut paljon. Eikä omakotitalot siis muodosta pääelinkeinoani. Kyllä ahneudellakin pitää joku raja olla! Sitten jos lähdetään tekemään taloa pitkästä tavarasta ja pitää piirtää kuvat... niin mestarin palkka on jo ihan jotain muuta kuin esim. 1000e. Muistakaa kuitenkin että mestari on se joka joutuu vastuuseen, jos rakentamisessa tai lopputuloksessa on jotain ongelmia. Kirjoituksesta huomaatte että tämä mesu on ihan ammattikoulu pohjalta käynyt insinööriksi, ei oikein tuo oikeinkirjoitus ole alaani. Siitä nöyrimmät anteeksipyynnöt.

      • Anonyymi

        Mesun vastuu päättyy palkkion suuruiseen summaan. Että se siitä juridisesta vastuusta.


    • Mestari vm 2000
    • dkshei46

      Mulla oli aito oikea mestari, ei mikään mestaria vastaava.

    • r434r3r34r34r

      Käytettyjen tuntien mukaan noin 20e/tunti. Kirjaukset todistetuista käynneistä työmaalla.

      Ja juurkin sen takia koska ei se ole oikeasti missään vastuussa vaikka näin annetaan ymmärtää.

      Ja palkkaa erikseen 8h työmaalla oleva työnjohtaja.

    • Tuttujuttu1

      Porvoosta kerrottakoon, että tallirakennus, joka tuli tehdasvalmisteisena pakettina. Vastaava mestari laskutti 6.000 e. Sikamainen hinta kahden tunnin työstä!!!

      • mökki vastaava

        40 euron konjakkipullo, luovutin puoli tuntia ennen lopputarkastusta motivointimielessä...


    • McTur

      Mistä voi saada edullista vastaava mestaria,? Missää voi kilpailuttaa?

    • syytämuistaa

      Vastaava mestari ja valvoja ovat kaksi eri asiaa.

    • exomakotivalvoja

      Nykyään asiat menee näin. Jos olet valvojana omakotityömaalla, niin tutkikaa Rakennusvalvonnan lupaehtoihin kuuluva tarkastusasiakirja, johon tulee valvojan tarkastukset, päivämäärineen ja allekirjoituksineen ja niitä on todella paljon, jokaisesta rakennusvaiheesta. Tokihan ne voi päivätä ja allekirjoittaa edellisenä päivänä ennen KVV:n ja palotarkastuksen, sekä RVV:n lopputarkastusta, käymättä kertaakaan työmaalla, mutta sinulla ei ole mitään tietoa, että kuinka talo on rakennettu ja joudut allekirjoituksillasi vastaamaan siitä, jos jotakin on tehty päin honkia, joka tulee myöhemmin esille rakennusvirheenä! Itse laskutin 5000 €:a / talo aikoinaan ja lopetin, koska käyntejä on paljon, (vaikka valvontoja olisi ollut)jos haluaa hoitaa homman kuten pitää.

    • Rkmrkmrkm

      Olen 51v kokenut rakennusmestari. En perkule ottaisi mistään hinnasta pientalon vastaavan hommaa. On ne amatöörirakentaja liian rasittavia.
      Tuttuja ja tuttujen tuttuja neuvon aivan ilmaiseksi jos kysyvät. Saatan jopa käydä työmaalla, ilmaiseksi.
      Joskus kun on oikein penätty niin olen ilmoittanut että 20 000€, käteen. Ei oo perään kyselty, onneksi.
      Ei muuten kukaan muukaan tuntemani mesu tee ok-keikkaa. Kai se kertoo jostakin.

    • hena4_
    • Anonyymi

      Haluatko vertailla rakennusmestarin tarkemmat hinnat tai tarvitsetko apua rakennusmestarin hankinnassa? kodinplaza.fi/ auttaa, koska sen avulla tavoitat alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset.

    • Anonyymi

      Vertailin vastaavan työnjohtajien hinnat ja löysin sopivan yrityksen Kodinplazasta. www.kodinplaza.fi/ on Suomen paras tarjouspyyntöpalvelu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe