Kipeänä

Leukanivel

Olen nyt parisen vikkoa kärsinyt oikeanpuoleisesta leukanivelen kivusta. Lääkäri epäili tulehdusta,joka ei näytä parantuvan.
Onko kellään moisesta omakohtaisia kokemuksia.
Varsinkin aamuisin syöminen on kivuliasta, mitään isoa on turha yrittää haukata.
Kun suu ei avaudu kovin isolleen.
Olenkin laihtunut parisen kiloa kun välttelen syömistä, oiva laihdutus keino jos olisi tarvetta, mutta kun ei ole.
Kertokaapa kokemuksianne...

46

60949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesimies

      oikeanpuoleinen leukanivel. Kävin lääkärissä kun tuska oli aivan sietämätön. Eikä suuta saanut auki pureskelusta puhumattakkaan.
      Olin käynyt hammaslääkärissä uusittiin vanhoja paikkoja. Sitten ehkä siitä 2-3 viikkoa tunsin kipu leukaluussa.
      Sain tulehdueta ehkäisevää kipulääkettä. Tätä tuskaa kesti ainakin ½ vuotta. Tänä aikana kävin kaikenlaisissa lääkärin sekä hammaslääkärin erikois tutkimuksissa jne. Tämä syy kipuun minulla oli pieni muutos purennassa joka sai aikaan jonkilaisen jännityksen josta sitten seurauksena tulehdus. Yöllä purin hampaita voimakkaasti yhteen itse sitä tiedostamatta.
      Tämä korjattiin pienellä paikkojen hionnalla. Nyt kaikki on hyvin, että käy hammaslääkärissä niin saat varmaan nopeammin avun.

      Tulehdus voi kyllä tulla muutenkin. Ei varmaan kovin hymyillytä, koska sekin otti kipeää, ainakin minulla.

      • Leukanivel

        Ajattelinkin mennä hammaslääkärille, mutta kyllä vähän hirvittää kun ei suu paljon aukea, jo kolmas viikko takana. Epäilin itsekkin, että tässä voisi olla purenta ongelmakin.
        Kiva kun vastasit, joten nyt menen hammaslääkärille, kun tavallinen lääkäri ei voi minua näköjään auttaa.
        Kipuun ei voi tottua kun se haittaa näin paljon tavallista elämistä.


      • Rapu
        Leukanivel kirjoitti:

        Ajattelinkin mennä hammaslääkärille, mutta kyllä vähän hirvittää kun ei suu paljon aukea, jo kolmas viikko takana. Epäilin itsekkin, että tässä voisi olla purenta ongelmakin.
        Kiva kun vastasit, joten nyt menen hammaslääkärille, kun tavallinen lääkäri ei voi minua näköjään auttaa.
        Kipuun ei voi tottua kun se haittaa näin paljon tavallista elämistä.

        Minulla kipeytyi leukanivel oikealta puolelta kaksi kuukautta sitten. Kävin yleislääkärillä (diag. leukanivelen välilevyn tulehdus,lääkitykseksi tulehduskipulääkettä, joka ei auttanut yhtään). Pari viikkoa sen jälkeen kävin hammaslääkärillä, jolta sitten sain purentakiskon. Tunnollisesti olen sitä pitänyt öisin kuukauden verran ja nyt on leukanivel entistä kipeämpi. Ruokatunnin aikaan aamupäivällä suu aukenee juuri ja juuri sen verran, että ruokaa saa sisään ja sen pureminen onkin sitten eri juttu! Kuvia ajattelin otattaa seuraavaksi!


      • Moona
        Rapu kirjoitti:

        Minulla kipeytyi leukanivel oikealta puolelta kaksi kuukautta sitten. Kävin yleislääkärillä (diag. leukanivelen välilevyn tulehdus,lääkitykseksi tulehduskipulääkettä, joka ei auttanut yhtään). Pari viikkoa sen jälkeen kävin hammaslääkärillä, jolta sitten sain purentakiskon. Tunnollisesti olen sitä pitänyt öisin kuukauden verran ja nyt on leukanivel entistä kipeämpi. Ruokatunnin aikaan aamupäivällä suu aukenee juuri ja juuri sen verran, että ruokaa saa sisään ja sen pureminen onkin sitten eri juttu! Kuvia ajattelin otattaa seuraavaksi!

        Itse kävin aikoinaan läpi kaikenlaisia purentakiskoja leukanivel kipuun. Hammaslääkärit sanoivat että kipu johtuu purennasta. Mikään ei kuitenkaan tepsinyt tarpeeksi, ja välillä leuka olikin julmetun kipeä. Olen kärsinyt tästä jo useita vuosia, 10 tuskin riittää, 15 voi olla lähempänä oikeaa. Vasta viime vuotena, kun korvakipua koitettiin selvittää, ja samaiselle puolelle ilmestyi märkivä fisteli joka jouduttiin puhkomaan, otettiin kuvat.
        En muista, mikä oikea diagnoosi oli papereiden mukaan, mutta selvisi, että minulla on leukanivelessä rakennevirhe, ts. epämuodostuma. Sielä on siis jotain hajalla, olikohan tekstissä mainintaa jostain kierukasta, mutta kuitenkin.
        Lääkäri sanoi, että ajan kanssa kipu voi vähentyä mutta pahempaankin pitää varautua -> leikkaus, varsinkin jos alkaa mennä pois paikoiltaan. Olen ohjeetkin saanut, miten palauttaa leuan takaisin, jos hyppää pois radaltaan, että siihenkin on varauduttu...
        Ei auta kun elää tämän kanssa, välillä on kivuliaita kausia, välillä mennään taas samaa rataa kuin ennenkin. Leuka loksuu kuuluvasti, mutta ei välttämättä aiheuta aina kipua.
        Mutta, toivotaan, että sulla on kyse vain purennasta :) Tsemppiä !


      • zukka
        Rapu kirjoitti:

        Minulla kipeytyi leukanivel oikealta puolelta kaksi kuukautta sitten. Kävin yleislääkärillä (diag. leukanivelen välilevyn tulehdus,lääkitykseksi tulehduskipulääkettä, joka ei auttanut yhtään). Pari viikkoa sen jälkeen kävin hammaslääkärillä, jolta sitten sain purentakiskon. Tunnollisesti olen sitä pitänyt öisin kuukauden verran ja nyt on leukanivel entistä kipeämpi. Ruokatunnin aikaan aamupäivällä suu aukenee juuri ja juuri sen verran, että ruokaa saa sisään ja sen pureminen onkin sitten eri juttu! Kuvia ajattelin otattaa seuraavaksi!

        Hei, mulla on leuka ollut just tuollanen jo toista vuotta, ihan samat oireet. kokeile, jos et vielä ole saanut apua, sellaista konstia mitä minä käytän, siis ota sormikoukkuote alaleuasta ja vedä leuka paikalleen, se pamahtaa silloin, nyt leuka taas aukeaa, mutta saattaa mennä uudestaan sijoiltaan kun laittaa suun kiinni. Olen pitänyt kiskoja yhden vuoden ja hiukan auttoi, kun kadotin ne pahuksen kiskot niin hammaslabrasta antoivat vinkin että jääkiekkoilijoiden hammassuoja käy myös hyvin ja on aika paljon halvempi. mulla meni vasen puoli tälleen romuksi kun tuli aina syötyä vasemmalla puolella ja yksi aamu naamallaan nukuttua oli leuka jumissa, siis ei auennut kokonaan, ja pureskelu oli kipeetä, nyt osaan jo lonksuttaa leuan paikalleen tarpeen vaatiessa, mutta harmia tästä kyllä on, ilmeisesti niveltappi tai rustopalikka on kulunut, ei osannut lekurikaan auttaa, hmmmmmm.......


      • zukka
        Leukanivel kirjoitti:

        Ajattelinkin mennä hammaslääkärille, mutta kyllä vähän hirvittää kun ei suu paljon aukea, jo kolmas viikko takana. Epäilin itsekkin, että tässä voisi olla purenta ongelmakin.
        Kiva kun vastasit, joten nyt menen hammaslääkärille, kun tavallinen lääkäri ei voi minua näköjään auttaa.
        Kipuun ei voi tottua kun se haittaa näin paljon tavallista elämistä.

        hei . laitahan palautetta, miten olet onnistunut korjaamaan leukanivel ongelmaa. mä tuossa aiemmin kirjoitin omasta leukavaivasta ja siitä kuinka olen saanut sitä hiukan parannettua , mutta en kuitenkaan kokonaan poistettua. Jos leukaniveleen koskee purtaessa niin se on silloin väärässä asennossa ja on saatava ensiksi kohdalleen, se kyllä kerran sijoiltaan mentyään menee sitten uudestaan aina helpommin pois paikaltaan, mä saan paikalleen tuolla sormikoukkukonstilla aika hyvin. Yks työkaveri kertoi nähneensä ohjelman jossa leuka korjattiin niin että kulunut niveltappi poistettiiin ja tilalle ruuvattiin uusi ??!!?? voisko siis se niveltappi olla näissäkin ongelman takana?

        terv: Zukka.


      • kipeä
        Moona kirjoitti:

        Itse kävin aikoinaan läpi kaikenlaisia purentakiskoja leukanivel kipuun. Hammaslääkärit sanoivat että kipu johtuu purennasta. Mikään ei kuitenkaan tepsinyt tarpeeksi, ja välillä leuka olikin julmetun kipeä. Olen kärsinyt tästä jo useita vuosia, 10 tuskin riittää, 15 voi olla lähempänä oikeaa. Vasta viime vuotena, kun korvakipua koitettiin selvittää, ja samaiselle puolelle ilmestyi märkivä fisteli joka jouduttiin puhkomaan, otettiin kuvat.
        En muista, mikä oikea diagnoosi oli papereiden mukaan, mutta selvisi, että minulla on leukanivelessä rakennevirhe, ts. epämuodostuma. Sielä on siis jotain hajalla, olikohan tekstissä mainintaa jostain kierukasta, mutta kuitenkin.
        Lääkäri sanoi, että ajan kanssa kipu voi vähentyä mutta pahempaankin pitää varautua -> leikkaus, varsinkin jos alkaa mennä pois paikoiltaan. Olen ohjeetkin saanut, miten palauttaa leuan takaisin, jos hyppää pois radaltaan, että siihenkin on varauduttu...
        Ei auta kun elää tämän kanssa, välillä on kivuliaita kausia, välillä mennään taas samaa rataa kuin ennenkin. Leuka loksuu kuuluvasti, mutta ei välttämättä aiheuta aina kipua.
        Mutta, toivotaan, että sulla on kyse vain purennasta :) Tsemppiä !

        millaiset oireet tässä on alussa? mulla on vasen leukaluu kipeytynyt aluksi haukotellessa, pikku hiljaa enemmän ja enemmän.... tätä on kestänyt nyt pari päivää.... maanantaina hammasläkäriin?


      • jakejakke
        Moona kirjoitti:

        Itse kävin aikoinaan läpi kaikenlaisia purentakiskoja leukanivel kipuun. Hammaslääkärit sanoivat että kipu johtuu purennasta. Mikään ei kuitenkaan tepsinyt tarpeeksi, ja välillä leuka olikin julmetun kipeä. Olen kärsinyt tästä jo useita vuosia, 10 tuskin riittää, 15 voi olla lähempänä oikeaa. Vasta viime vuotena, kun korvakipua koitettiin selvittää, ja samaiselle puolelle ilmestyi märkivä fisteli joka jouduttiin puhkomaan, otettiin kuvat.
        En muista, mikä oikea diagnoosi oli papereiden mukaan, mutta selvisi, että minulla on leukanivelessä rakennevirhe, ts. epämuodostuma. Sielä on siis jotain hajalla, olikohan tekstissä mainintaa jostain kierukasta, mutta kuitenkin.
        Lääkäri sanoi, että ajan kanssa kipu voi vähentyä mutta pahempaankin pitää varautua -> leikkaus, varsinkin jos alkaa mennä pois paikoiltaan. Olen ohjeetkin saanut, miten palauttaa leuan takaisin, jos hyppää pois radaltaan, että siihenkin on varauduttu...
        Ei auta kun elää tämän kanssa, välillä on kivuliaita kausia, välillä mennään taas samaa rataa kuin ennenkin. Leuka loksuu kuuluvasti, mutta ei välttämättä aiheuta aina kipua.
        Mutta, toivotaan, että sulla on kyse vain purennasta :) Tsemppiä !

        Itselläni on ollut myös montavuotta leukaluu vaivoja oikealla puolella leukaluuta esim.jos syö kovia ruokia ruisleipää tai muita kovia ruokia leukaluu rusahtaa ja tuntuu että se menisi sijoiltaan.sekä korvaa vihloo välillä vietävästi.Huomaa nyt jo ulkoisesti että toisen puolen luu on eri mallinen jopa tuntuisi että sentinkin alempana.
        Lääkärissä kun käy ne huomaa että siinä on vikaa mutta ei tee asialle mitää antaa särkylääkkeitä ja lähettää kotiin.
        Eikä kyllä asiaa parantanut ainakaan se että pahoinpideltiin kerran baarissa jolloin poskiluuni murtui joka vaikutti vielä lisää näihin vaivoihin, nyt särkee joka päivä oikealle puolelle leukaluuta ja ihmissilmällä näkee että leuka on huomattavasti vinossa .(varsinkin talvella kolottaa niin vietävästi)
        Vaikuttaa hirveästi joka päiväiseen elämään sekä itsetuntoonkin.
        Ajattelin vaan kertoa jos muillakin on samoja oireita.


    • aamunkoi

      Jo todella ikävä vaiva. Sitä ei koskaan uskoisi miten inhottavaa se voi olla. Itselläni ei pysy oikea leukanivel paikoillaan. Ja kun se laitetaan paikalleen, olen kipeä parisen viikkoa. Erään kerran jouduin syömään pillillä kaksi viikkoa ruokaa. Samalla se kipeyttää toisen puolen. Myöskin vaikuttaa nieluun. Päätä särkee, korva soi yms. En tiedä mikä avuksi, mutta koita tsempata! Joku sanoi että akupunktiosta olisi apua, ajattelin itse sitä kokeilla.

      • eri diagnoosi

        Mulla alko vaivata tossa maaliskuussa leuka oikealta puolelta, kamalaa pauketta piti kun söin. Hammaslääkäriltä sain jumppaohjeita avuksi, kun välilevy kuulema pois paikoiltaan. Jumppaohjeet yhtä tyhjän kanssa, menin röntgeniin, ja pahaltahan se tilanne näytti, eli oikean puolen välilevy luiskahtanut väärään paikkaan eikä ole pehmentämässä iskua mikä tulee kun leukanivel liikkuu kuopassaan, eli nivel kolahtaa kiinni luuhun vaikka ei pitäisi. Aina kun leuka lonksahtaa, tarkoittaa se sitä että välilevy on mennyt takaisin paikoilleen, ja näin siis käy kun avaan suuni. Kun laitan suun kiinni, levy menee taas pois paikoiltaan. Vyöhyketerapialla koitettu korjata ja tälläkin hetkellä istun suu auki koneella ettei luut ota yhteen ja välilevy pääsee takaisin omalle paikalleen - saa nähä miten käy. Aion jatkaa hoitoja niin kauan kuin tarvii, että välilevy alkaa pysyä paikoillaan.


      • Koettu on
        eri diagnoosi kirjoitti:

        Mulla alko vaivata tossa maaliskuussa leuka oikealta puolelta, kamalaa pauketta piti kun söin. Hammaslääkäriltä sain jumppaohjeita avuksi, kun välilevy kuulema pois paikoiltaan. Jumppaohjeet yhtä tyhjän kanssa, menin röntgeniin, ja pahaltahan se tilanne näytti, eli oikean puolen välilevy luiskahtanut väärään paikkaan eikä ole pehmentämässä iskua mikä tulee kun leukanivel liikkuu kuopassaan, eli nivel kolahtaa kiinni luuhun vaikka ei pitäisi. Aina kun leuka lonksahtaa, tarkoittaa se sitä että välilevy on mennyt takaisin paikoilleen, ja näin siis käy kun avaan suuni. Kun laitan suun kiinni, levy menee taas pois paikoiltaan. Vyöhyketerapialla koitettu korjata ja tälläkin hetkellä istun suu auki koneella ettei luut ota yhteen ja välilevy pääsee takaisin omalle paikalleen - saa nähä miten käy. Aion jatkaa hoitoja niin kauan kuin tarvii, että välilevy alkaa pysyä paikoillaan.

        Välilevy (leuan vasen puoli) meni ensimmäisen kerran paikoiltaan kymmenisen vuotta sitten ja säikäytti pahasti. Huomasin yhtäkkiä etten saakaan suuta auki. Aikani yritettyäni kuului hirveä pamahdus ja taas suu aukesi. Mutta sen jälkeen sama toistui useana yönä ja lopulta kävi niin että välilevy meni kokonaan sijoiltaan (todettiin röntgenissä). Hakeuduin oikomishoitoon ja purentaan erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle, joka totesi ongelman johtuvan purentavirheestä ja leuan rakenteellisesta viasta. Hän yritti laittaa välilevyn sijoilleen leuasta kaksinkäsin vetämällä, mutta totesi sen mahdottomaksi. Tämän jälkeen hampaani hiottiin ja pidin purentakiskoja parisen vuotta. Koska ongelmani alkoi murrosiässä, niin kehoni ehti sopeutua ongelmaan ja parin vuoden kiskojen pitämisen jälkeen pystyin jättämään ne kokonaan pois. Suu ei aukea vieläkään kokonaan, mutta lähes kokonaan ja kipuja ei ole. Purenta on kohdillaan hampaiden hiomisen ansiosta. Lääkäri totesi ettei mitään kannata tehdä jos ei kipuja tule. Jos leuan kanssa tulee ongelmia, suosittelen hakeutumaan purentaan ja oikomishoitoon erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle viivytyksettä. Odottelu usein vain pahentaa tilannetta ja leuan ongelmiin kannattaa reagoida heti.


      • zozo
        Koettu on kirjoitti:

        Välilevy (leuan vasen puoli) meni ensimmäisen kerran paikoiltaan kymmenisen vuotta sitten ja säikäytti pahasti. Huomasin yhtäkkiä etten saakaan suuta auki. Aikani yritettyäni kuului hirveä pamahdus ja taas suu aukesi. Mutta sen jälkeen sama toistui useana yönä ja lopulta kävi niin että välilevy meni kokonaan sijoiltaan (todettiin röntgenissä). Hakeuduin oikomishoitoon ja purentaan erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle, joka totesi ongelman johtuvan purentavirheestä ja leuan rakenteellisesta viasta. Hän yritti laittaa välilevyn sijoilleen leuasta kaksinkäsin vetämällä, mutta totesi sen mahdottomaksi. Tämän jälkeen hampaani hiottiin ja pidin purentakiskoja parisen vuotta. Koska ongelmani alkoi murrosiässä, niin kehoni ehti sopeutua ongelmaan ja parin vuoden kiskojen pitämisen jälkeen pystyin jättämään ne kokonaan pois. Suu ei aukea vieläkään kokonaan, mutta lähes kokonaan ja kipuja ei ole. Purenta on kohdillaan hampaiden hiomisen ansiosta. Lääkäri totesi ettei mitään kannata tehdä jos ei kipuja tule. Jos leuan kanssa tulee ongelmia, suosittelen hakeutumaan purentaan ja oikomishoitoon erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle viivytyksettä. Odottelu usein vain pahentaa tilannetta ja leuan ongelmiin kannattaa reagoida heti.

        Hei. minulla viikon berran ollut, ettei suua aukea.. kävin hammaslääkärillä, antoi burana 600mg kuurin ja sit menin uudestaan muutaman päivän päästä ku korvaan alkoi sattuun, ni kävin tosiaan lääkärillä ja se sano et selvä korvatulehdus, antoi antibiootin ja laitto korvapolille meilahteen..menin sitten seuraavana päivänä sinne ja lääkäri ei osanu oikein sanoa mitää, sano et korvatulehdus lähteny hyvin arantuun ja jos jatkuu ongelma niin tulla uudestaan ku kuuri loppunut.. mut edelleenkään en saa hyvin suuta auki...vähän paremmin, mut ei ole ennallaa.. mikäs neuvoksi?
        tosiaan lokakuussa 2007 poistettiin just vasemmalta ylhäältä vika viisuri, ennemmin oli leikattu alhaalta kaks ja oikeelta poistettu yks... ja toi kipu ja suun aukeaminen on just vasemmalla puolella, et mitähän kannattais tehdä? ku lääkkeitä annetaan ja ne ei kuitenkaan auta, vähäksi aikaa helpottaa, mut ei kokonaan auta... sanoin kyllä lääkärille et eikö voi kuvauttaa poskia, mut eipä se laittanu lähetettä röngenii...


      • suu supussa
        zozo kirjoitti:

        Hei. minulla viikon berran ollut, ettei suua aukea.. kävin hammaslääkärillä, antoi burana 600mg kuurin ja sit menin uudestaan muutaman päivän päästä ku korvaan alkoi sattuun, ni kävin tosiaan lääkärillä ja se sano et selvä korvatulehdus, antoi antibiootin ja laitto korvapolille meilahteen..menin sitten seuraavana päivänä sinne ja lääkäri ei osanu oikein sanoa mitää, sano et korvatulehdus lähteny hyvin arantuun ja jos jatkuu ongelma niin tulla uudestaan ku kuuri loppunut.. mut edelleenkään en saa hyvin suuta auki...vähän paremmin, mut ei ole ennallaa.. mikäs neuvoksi?
        tosiaan lokakuussa 2007 poistettiin just vasemmalta ylhäältä vika viisuri, ennemmin oli leikattu alhaalta kaks ja oikeelta poistettu yks... ja toi kipu ja suun aukeaminen on just vasemmalla puolella, et mitähän kannattais tehdä? ku lääkkeitä annetaan ja ne ei kuitenkaan auta, vähäksi aikaa helpottaa, mut ei kokonaan auta... sanoin kyllä lääkärille et eikö voi kuvauttaa poskia, mut eipä se laittanu lähetettä röngenii...

        Kävin ma hammaslääkärissä ja sain alapuolen viimeisen hampaan juurihoitoa varten puudutuksen. Tunti asioita hoideltiin ja kaik ihan ok. Seuraavana aamuna ei suu kuitenkaan kunnolla auennut, eikä aukea vieläkään( hammasharja ei edes mahdu hampaiden väliin ) nyt pe aamuna. Yöllä erityisesti on ollut kovat kivut, joita 600 burana ja 2x 500 panadol on rauhoittanut, kuumettakin välillä 38 C. Nyt koitan lihasrelaxantteja ja huomenna sähkökipuhoitoja ja hierontaa. Katotaas mite äijän käy. 69 ja omenan syönti ei nyt onnistu !


      • zozo
        suu supussa kirjoitti:

        Kävin ma hammaslääkärissä ja sain alapuolen viimeisen hampaan juurihoitoa varten puudutuksen. Tunti asioita hoideltiin ja kaik ihan ok. Seuraavana aamuna ei suu kuitenkaan kunnolla auennut, eikä aukea vieläkään( hammasharja ei edes mahdu hampaiden väliin ) nyt pe aamuna. Yöllä erityisesti on ollut kovat kivut, joita 600 burana ja 2x 500 panadol on rauhoittanut, kuumettakin välillä 38 C. Nyt koitan lihasrelaxantteja ja huomenna sähkökipuhoitoja ja hierontaa. Katotaas mite äijän käy. 69 ja omenan syönti ei nyt onnistu !

        Hei! Ni kuka määräsi sinne sädekipuhoitoon? ja millane se o? pitäskö sen auttaa vai?entä se toine?onks se vaa jumppausta vai?leukanivelille..;) ku en tiedä...ku hammaslääkäri ei osannu mulle sanoa mitää, toissa päivänä otettii röngeni....ja jo 3 viikkoo ollu ettei kunnolla suu aukee ja sain h.lekuri ajan vast 12.2. et pario viikkoa viel ootellaa, et tiedetään kuvista... sairasta hommaa...laittoivat lähetteellä meilahtee ja siel ei kuiteskaa tehty mitää, turhaa rahastusta vaa..ihme hommaa.. vuosi sitte on viime isot kuvat otettu hampaista ja leuasta ja siinä ei mitää ole, joten viime lokakuussa poistettii vika viisuri vasen ylä ja sen jälkee alko oireet, joten h.lekuri meinas et viittaa siihen poistoon, koska ois kai ny lekurit huomannu edel.kuvista jos jotai on...mut saas nähä...ootellaa...:(


      • zozo
        suu supussa kirjoitti:

        Kävin ma hammaslääkärissä ja sain alapuolen viimeisen hampaan juurihoitoa varten puudutuksen. Tunti asioita hoideltiin ja kaik ihan ok. Seuraavana aamuna ei suu kuitenkaan kunnolla auennut, eikä aukea vieläkään( hammasharja ei edes mahdu hampaiden väliin ) nyt pe aamuna. Yöllä erityisesti on ollut kovat kivut, joita 600 burana ja 2x 500 panadol on rauhoittanut, kuumettakin välillä 38 C. Nyt koitan lihasrelaxantteja ja huomenna sähkökipuhoitoja ja hierontaa. Katotaas mite äijän käy. 69 ja omenan syönti ei nyt onnistu !

        ni vaikka tossaki yhes jutus käskettii heti hakeutua oikojalle jne... ni vaikka menin lääkäriin jne ja sieltä meilahteen ja taas hammaslekurille, ni ei mitää kuiteskaa tehä...kyl se hammalekuria aiko ens kerralla tehä minulle ne purentakiskot, et toivottavasti ne sitten auttavat....


      • huolestuttaa

        itellä alko leuassa tuntumaan tossa muutama vko takaperin. en tiedä onko sattumaa, mutta kipu alkoi vasemmalla puolella sen jälkeen kun aloin käyttämään moottoripyöräkypärää. (liekkö painanut leukoihin tai jotain?) muutaman viikon leuka tuntui siltä ettei kaikki ollut kohdallaan, mitään varsinaisti kipua ei tuolloin vielä ollut. eilen kun napsasin ekan haukun pitsasta niin kuulu narsk leukanivelestä(?) ja nyt on niin saakelin kipeä, ei purtaessa mutta suuta avattaessa ja liikuteltaessa ylensä. alkaa hiukan huolestuttamaan kun lukee tätä viestiketjua. arvon tässä juurikin että mille lekurille sitä pitäs hakeutua kun näköjään kivut ja oireet melko samallaisia ja kenellekkään auttanu noi tulehduslääkkeet et perus antibioottilekurille on varmaan turha mennä..


    • leukavaivainen

      Minulla oli sama vaiva joka alkoi yllättäen eräänä aamuna. Sain purentakiskot jotka eivät auttaneet, mutta tulivat tarpeeseen koska bruksaan öisin. Ravasin hammaslääkärissä useita kertoja. Röntgenkuvissa ei näkynyt välilevyn siirtymää eikä leukavaivoihin erikoistunut fysioterapeuttikaan saanut parannusta aikaiseksi. Lopuksi sain lähetteen purentafysiologille, josta vihdoin lähes vuoden jälkeen sain helpotuksen. Hammaslääkäri sanoi että "hampaat ja purentalihakset eivät puhu samaa kieltä" ja hioi melko roimasti purupintoja. Nyt suu aukeaa ja pystyn syömään taas esim. omenaa. Kaikki tämä maksoi maltaita, mutta ehdottomastin kannatti!

      • ........auts

        minulla on todellinen ongelma joka on pahentunu ajan myötä. Minulla on aina ollut täydellinen purenta enkä ole ikinä joutunut käyttää rautoja... kuitenkin n. vuosi sitten oik. leukanivel naksui ja pomppasi välillä sijoiltaan.. noh ei ollut hirveen varallista.. mutta ajan myötä tämä toistui melkeen joka päivä.. viime kesällä leuka meni ensimmäistä kertaa sijoiltaan kun söin lakua mutta meni itsestään takas n. tunnin sisällä... sain purenta kiskon joka ei tod. auttanut sillä n. kuukauden päästä leuka meni taas sijoiltaan yksi ilta ja menin nukkumaan siinä toivossa että aamulla olisi normaali... tämä tapahtui lokakuun alussa... ja se on vieläkin sijoiltaan... koko naamani on vääntynyt!! purenta ihan toisipuolinen saan suuta auki n. 3 senttiä ja päänsärkyä on joka päivä! lääkäri on sanonut että pitäisi ''venytellä'' sitä mutta se ei ole auttanut ja kivut vaivaavat.. olen käynyt hyvillä lääkäreillä mutta sanovat että ainoa keino olisi välilevyn poistaminen mikä kuitenki aiheuttaa nivelrikon... tämän kanssa on todella vaikeaa elää olen 20v. ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia nivelvaivoja... onko mulla ollut vastaavaa??

        tai onko muuta vinkeejä tai kokemuksia??


      • ........auts kirjoitti:

        minulla on todellinen ongelma joka on pahentunu ajan myötä. Minulla on aina ollut täydellinen purenta enkä ole ikinä joutunut käyttää rautoja... kuitenkin n. vuosi sitten oik. leukanivel naksui ja pomppasi välillä sijoiltaan.. noh ei ollut hirveen varallista.. mutta ajan myötä tämä toistui melkeen joka päivä.. viime kesällä leuka meni ensimmäistä kertaa sijoiltaan kun söin lakua mutta meni itsestään takas n. tunnin sisällä... sain purenta kiskon joka ei tod. auttanut sillä n. kuukauden päästä leuka meni taas sijoiltaan yksi ilta ja menin nukkumaan siinä toivossa että aamulla olisi normaali... tämä tapahtui lokakuun alussa... ja se on vieläkin sijoiltaan... koko naamani on vääntynyt!! purenta ihan toisipuolinen saan suuta auki n. 3 senttiä ja päänsärkyä on joka päivä! lääkäri on sanonut että pitäisi ''venytellä'' sitä mutta se ei ole auttanut ja kivut vaivaavat.. olen käynyt hyvillä lääkäreillä mutta sanovat että ainoa keino olisi välilevyn poistaminen mikä kuitenki aiheuttaa nivelrikon... tämän kanssa on todella vaikeaa elää olen 20v. ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia nivelvaivoja... onko mulla ollut vastaavaa??

        tai onko muuta vinkeejä tai kokemuksia??

        Minulla meni välilevy pois sijoiltaan kun laitettiin implanntia,luisti pois,vasemmalta puolen.Nyt vuosi ollut tekonivel,vasemmalla puolen ,ylä -ja ala leuassa.Mutta ei hyvä,kun rasittaa,niin turpoaa ja kipuaa nivelen kohta,oman pulssin syke tuntuu myös.Pitääköhän tätä kestää lopun ikää:(
        Onko muille laitettu tekoniveltä leukaan?Haluan tietää ,mitkä on tuntemukset ,miten on palautunut?
        nainen-52


    • jenjenus

      Heip! Mulla on viimesen vuoden aikana kipeytyneet kummatkin leukanivelet. Reumakokeista ei löytynyt mitään mutta magneettikuvauksessa todettiin et kummassakin leukanivelessä on tulehdus ja kertynyt nestettä. Pari päivää sitten minulle laitettiin kortisoni pistokset tulehdusta varten ja leuat ovat kipeytyneet siitä entisestään. Nyt on tosi kivuliasta avata suuta tai nukkua. Muilla vastaavaa?

      • -2hammasta

        moro! koko juttu alkoi noin kuukausi sitten hammassäryllä tai niin ainakin luulin,aloitettiin kahteen vika hampaaseen juuri hoito, oli hetken hyvä n.2 viikkoo, sit alkoi jumalaton särky, mikä olevinaan pulppusi juurihoidetuista hampaista. kävin viikon aikana 5 kertaa hammaslääkärissä ja lopulta poistettiin kyseiset kaksi hammasta, vaan eipä helpottanut,vika kerralla sanottiin että onkin ehkä leukanivel tulehtunut särkylääkkeitä oon syönnyt enemmän viikon aikana kuin koko elämäni aikana yhteensä, lukuunottamatta että eipä juuri auta, nyt lähete fysioon kun ehkä niskat on jumissa mistä johtuu leukasärky???


      • Anonyymi

        Minulla vastaava kokemus sain kortisoni piikin leukanivelen kovin kipeä varsinkin aamuisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla vastaava kokemus sain kortisoni piikin leukanivelen kovin kipeä varsinkin aamuisin.

        Jatkoa edelliseen,hammaslääkärissä ei näkynyt mitään,suupolille otettiin CT kuva arthriitti leukanivelessä.


    • Ville8777

      Leukanivelet aivan hemmetin kipeänä molemmilta puolin... En ole turpaan saanut, ei ole siis siitä kyse.. Eräs aamu vaan heräsin, menin jääkaapille tein leipää ja totesin etten saa purtua oikean puolen hampaita yhteen ollenkaan.. No siinä sitten ajattelin että ohimenevaa tämän täytyy olla mutta asiahan on jatkunut niin että nytten en saa edes vasemman puolen hampaita ns normaalipurentaan :S mitä teen toivon saavani pikaisesti neuvoa koska olisi mukava pystyä syömään jotain kiinteääkin :S Oireitten alusta on nyt aikaa noin 1,5 viikkoa.. Kiitos jo etukäteen asiaatunteville.

    • kipeäleukainen

      Moikka! Mulla ollut leuka n.3 vuotta aivan tuusan-nuuskana... En tiedä mistä ihmeestä se johtuu, mutta kipua on alkanut tulla pikkuhiljaa... ensimmäinen vuosi oli täyttä helvettiä.. toinen oli melko helppo mutta tää kolmas vuosi on samanlainen kuin eka vuosi!

      Mulla on lääkäreiden asteikon mukaan erittäin hyvä purenta.. asteikolla 4-10 (niin että 4 on paras) mulla oli 2.. Kuulema parasta mitä ollaan nähty ...

      Se kipu on tossa korvan alapuolella ja usein auttaa sellanen et vedän korvasta ja vedän leukaa eri suuntaan niin se naksahtaa ja tulee mieletön helpotus.. Sitä kun tahalteen naksuttaa niin kyllä se ihan kuuluu toiseen päähän huonettakin. Myös sekin usein auttaa että painaa siihen korvan alle ja vetää taas leukaa eri suuntaan niin helpottaa..

      Hammaslääkäreille olen tästä valittanut jokakerta vielä kun olin 17 mutta ei ne sille mitään tehneet.. eivät edes antaneet mitään särkylääkkeitä sen hoitoon.. Nyt oonkin jo 18 ja kaikki maksaa. Tilasin just tänään ittelleni ajan akupunktioon. Saa nähdä auttaako! Se on ihan hyvä kun mulla on rasitusvamma polvessa niin pääsen halvemmalla :)

      • Kohta vuosi särkyä

        sylkirauhasten turvotusta? Mikä oli vaiva? Näkyykö hammasröntgenissä kaikki mahdolliset vaivat, esim. purennan virheet? Ja vielä, kiitos jos jaksatte vastata, mikä on purentakisko ja sen tehtävä?


    • Helpottaa

      Minulla alkoi kk sitten tuntua kipua vasemmassa leukanivelessä. Pureminen oli mahdotonta, koska hampaat eivät osuneet kohdalleen. Lisäksi kipu yltyi, jos yritinkin pureskella jotakin. Aloitin 5:n vrk:n Burana-kuurin (4x400 mg vuorokaudessa). Pääsin onneksi pian hammaslääkäriin, joka arvioi, että nivelen välilevy on luiskahtanut paikoiltaan. Hän suositteli viikon mehu-/sosekeittokuuria. Ja näillä hoidoilla oireet alkoivat helpottaa. Kipu hävisi viikossa ja purenta-ongelma kahdessa. Edelleenkin tunnen vähäisiä oireita nivelessä, mutta reilun viikon verran olen voinut syödä jo aivan normaalisti. Mutta todella ikävä vaiva on kyseessä. Toivottavasti ei koskaan enää tule...

    • leukaperä

      Ota yhteys hammaslääkäriin. minulla samanlainen vaiva, leukaperä tosi kipeä, myös öisin.
      Olen itse menossa hammaslääkärille huomenna, toivottavasti apu tulee sieltä.

    • vilmmyys

      Huhhuh löysinpä hyvän keskustelun! Mulla on oma leuka vaivannu jo varmaan kohta vuoden. Pureskelin aina vasemmalla puolella koska oikeen puolen hampaissa oli reikä. Sitte jossaki vaihees se meni haukotellessa ns sijoiltaan ja loksautin sit jotenki paikoilleen. Sen jälkeen ei oo kuitenkaa leuka ollu entisensä, vaan kokoajan menny huonompaan suuntaan. Aluks se alko menee pois paikoiltaan jo pelkästään syödessä. Jonku ajan päästä leuka rupes naksuun vasemmalta puolelta aina ku avasin suuni. Lisäks aamusin ku herään niin leuka piti ekaks naksauttaa "paikoilleen" ennenku sain sen auki. Nojoo, sit rupes vasenki puoli naksuun ja nyt se vasen on itseasiassa paljon pahempi. Nyt sattuu niin perkeleesti ku koitan purra poskihampaita yhteen. Tuntuu et nyt se leuka on lopullisesti jotenki vinossa/sijoiltaan tai jotain.
      Mulla varmaan tää ongelma johtuu monestaki eri asiasta; siitä että pureskelen aina vasemmalla puolella, nukun oikeella kyljellä/poskella ja varmaan edelleenki narskuttelen hampaita öisin tai ainaki puren niitä yhteen.
      En tiiä, kai tässä pitää näitten aikasempien kirjotusten perusteella varata hammaslääkäriin aika... Hieno homma ku muutenki kauhee hammaslääkärifobia ja kaikkee.. :/

      • vilmmyys

        hitto mitä mää hourailen. siis sen vasemman puolen jälkeen rupes oikee reistaileen ja siis se oikee puoli on nyt paljo pahempi. :D


    • mmymmeli9898

      Nyt on ollu muutaman päivän ajan melko kipeänä vasemman puoleinen leukanivel. Tai ainakin epäilen, että kyseessä on nivel joka on kipeänä. Kun puree hampaita yhteen, sattuu, ja kun avaa suun, sattuu.
      Kannattaako käydä näyttämässä jossain vai otanko vaan särkylääkettä?

      • reumaa..

        Kaikki nämä viestit luettuani kehottaisin teitä kääntymään lääkärin puoleen ja kysäisemään leukanivel tulehduksesta, viitaten reumaan..


    • Börjekkeli

      Hei! Onko kellään noussut pientä kuumetta liittyen leuan pahimpaan kipuhuippuun? Itsellä, mitä kipeämpi leuka niin myös lämpöä.

    • pekkaseni3333

      Olin suihkussa torstaina 6.10 kun aukasin suun hyvin nopeasti auki molemmilta puolilta kuulu naks perjantaina kun söin niin tunsin pientä kipua vasemmalla puolella mutta sunnuntaina se paheni entistä enemmän ja nyt maantantaina kipu on sietämätön kun syö vaan. Pystyn avamaan suun kokonaan ilman kipuja.

    • SSMoonSS

      Pari päivää sitten kaaduin tosi pahasti ja löin leukani. No sen päivän ja seuraavanki viel oli kipeä et syöminen on ollut hankalaa. Päättelin kuitenkin, ettei se voi olla sijoiltaan koska kipu on alkanut helpottaa, kun olen rauhallisesti liikutellut leukaani kaikkiin suuntiin mihin vain mahdollista. Veikkaan jopa et se kaatuminen laittoi leukani vain paikalleen. Minulla on ollut paha purenta vika, jonka takia leukaniveleni naksuvat ja tulevat varmaan naksumaan aina. Vasen puoli ei naksu ja koska löin vasemman puolen ja nyt ei enää naksu vaik onki hiuka kipee nii uskon ettei viel ole aihetta lääkäriin. Oikea puoli on kunnossa vaik naksuukin, mut kipuu ei ole.

      Katotaa jos vaik täs muutaman päivän sisäl tää vasen puoliki olis kunnos... tänää jo onnistuin syömää karkkiakin paremmin kuin eile :D

    • aijaijai...

      itellä alko viime illalla kun rupesin syömään nii rahinaa kuulu oikealta puolelta ja nyt aamulla ku heräsin nii kaahiat kivut ja suukaan aukee ees puoliakaan sekä pureskelu sattuu.

    • mummeli

      Mulla meni joskus hammaslääkärissä niin että en saanut suutani kiinni se lukkiutu, hammaslääkäri ensin oli ymmällään, mutta hän jotenki kämmen selällä löi hiljaa leikaniveleen ja se meni sitten paikolleen,sen jälkeen se on sitten vaivannut, kerran korvan alta leukanivel oli tosi kipeä ja menin lääkäriin, lääkäri ,käski avata suun ja minun piti aukoa suuta, hän sanoi että mulla on leukanivelen kulumat, varsinkin vasen puoli. Nyt se menee jotenkin paikoltaan jos pidän päätäni hetken alas päin, vaiva on jatkuvaa. mitäisi varmaan mennä uudelleen lääkäriin.

    • Nuorukainenkipeänä

      Minulla taas posken alapuolella sijaitseva luu tai mikä lie... Niin se ollut kipeä. Eihän luut kyllä kipeitä voi olla mitta olisikohan se posken lihaksista. Liittyyköhän siihen se että joskus raksauttelen hampaita yöllä. Olisko kellään posken lihaksista kokemusta:)?

      • EEEoooo

        Viisauden hammashan se siellä tulossa


    • Anonyymoii

      Minulla oli pari vuotta sitten vasen leukanivel hiton kipeä puolen vuoden ajan. Lääkärissä ja hammaslääkärissä kävin eikä mitään apua tullut kummastakaan, kipulääkettä vain käskivät syömään. Kuvatkin otettiin mutta niistä ei löytynyt mitään. Sitten kävin lääkärissä toisen vavan takia, eli minulle tuli ilmeisesti hämähäkin puremasta tosi huonosti paraneva syvä haava jalkaan ja tätä alettiiin hoitaa pitkällä antibiottikuurilla ja kas - leukakipu hävisi saman tien! Kesti sitten vuoden verran ennekuin leuan toiminta palautu ennalleen mutta nyt toimii kuin rasvattu eikä kipuja tosiaan ole ollut sen antibiottikuurin jälkeen!

    • Tympääntynyt

      Leukanivelet totaalisesti tuhoutuneet. Vaatisi suuren operaation, ei traumaperäinen. syytä ei löydetty 10 vuotta mennyt leuattomana.Leuka siirtynyt sivuprofiilissa taaksepäin huomattavasti.

    • Pois paikoiltaan?

      Onko leukasi, leukanivelet olleet pois paikoiltaan?

    • Anonyymi

      Kyllä olen ja kuumettakin

    • Anonyymi

      Oikeanpuoleinen leukanivel arka, aamuisin herään siihen, kipuun- tuntuu kuin joku työntäisi sukkapuikkoa korvaan. Päivisin ei korvakipua tunnu, en voi syödä mitään kovaa enkä sitkeää. Yksi hammas otettiin pois, sitä epäiltiin kivun aiheuttajaksi.Samat vaivat jatkuvat. Buranaa ei voi syödä jatkuvasti eikä Parasetamoliakaan. Mikä avuksi????

    • Anonyymi

      Itse olen aika nuori eikä vanhemmat vie lääkäriin. En tiedä mitä tehdä. Leuassa on nyt ainakin 2kk ollut sellainen paine joka tekee kipeää kun yrittää avata suuta.
      Yleensä se lähtee aamun jälkeen pois mutta nyt se on ollut jo koko päivän. Huolettaa vähän kun itellä on kaikenlaisia hammas ongelmia mutta olisi tosi kiva päästä syömään jotain ilman että sattuu. Edes toisella puolella ei voi syödä koska siinä minulla on epäily reiästä koska hampaaseen sattuu niin paljon.
      Pahin juttu on että olen todella kipuherkkä. En kestä pienintäkään kipua ja tätä kirjoittaessakin itken.
      Olisi kiva jos joku voisi vinkata mitä tälle tehdä. En siis pysty mennä hammaslääkäriin tai muuallekkaan

      • Anonyymi

        Hei nuori, hakeudu itse joko koulun tai terveysaseman kautta hammaslääkäriin.
        Keneltäkään ei saa lain mukaan Suomessa kieltää hoitoa, edes vanhemmat (ja varsinkaan he).
        Maksupuoli hoituu kun puhut asiasta vaikkapa sosiaalivirkailijalle, jos et pysty yksin koko rumbaan niin ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen. Koulukin voi auttaa.
        Toivottavasti vielä näet tämän, hampaat täytyy hoitaa, niistä tulee muita vaivoja, sydän ja pää erityisesti vaarassa. Tv oma kokemus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe