Monta monituista vuotta sitten eli keisari, joka piti uusista kauniista vaatteista niin hirveästi, että kulutti kaikki rahansa koreuksiin. Ei hän välittänyt sotilaistaan eikä teatterista eikä viitsinyt ajella puistossa muuten kuin näytelläkseen uusia vaatteitansa. Joka tunti hän vaihtoi takkia, ja kun muissa maissa sanottiin: kuningas on valtionneuvostossa, sanottiin tässä maassa: "Keisari on vaatekomerossa."
Siinä suuressa kaupungissa, missä keisari asui, vietettiin iloistaelämää, ja sinne tuli joka päivä paljon vieraita. Kerran kaupunkiin ilmestyi kaksi petkuttajaa. He olivat olevinaan kankureita ja kehuivat kutovansa maailman ihaninta kangasta. Sekä värit että malli olivat harvinaisen kauniit, ja lisäksi oli vaatteissa, jotka tästä kankaasta valmistettiin, kummallinen taika: ihminen, joka oli kykenemätön hoitamaan virkaansa tai mahdottoman typerä, ei saattanut ensinkään nähdä niitä.
Siinäpä vasta vaatteet, ajatteli keisari. Kun puen ne ylleni, saa paikalla selville, ketkä valtakunnassa eivät kykene hoitamaan virkaansa; voin heti erottaa kuka on viisas ja kuka typerä. Kudottakoon minulle siitä kankaasta kiireen kaupalla! Ja hän antoi petkuttajille hyvät rahat, jotta he ryhtyisivät työhönsä.
He pysäyttivätkin kahdet kangaspuut ja olivat tekevinään työtä, vaikka heillä ei ollut kangaspuissaan loimia eikä kuteita. Häikäilemättä he vaativat hienointa silkkiä ja kalleinta kultaa, mutta pistivät kaiken omiin taskuihinsa ja hosuivat tyhjien kangaspuidensa ääressä myöhään yöhön asti.
Olisipa hauska tietää, kuinka pitkällä kangas on! tuumi keisari, mutta hänestä tuntui hiukan ilkeältä tietää, ettei kangasta saattanut lainkaan nähdä semmoinen, joka oli typerä taikka kykenemätön hoitamaan virkaansa. Ei silti, että hänen toki olisi tarvinnut pelätä itsensä puolesta, mutta kuitenkin hän päätti lähettää ensin jonkun toisen ottamaan asiasta selkoa. Koko kaupunki tiesi, miten merkillinen taika kankaaseen liittyi, ja jokaisen teki mieli nähdä, kuinka typerä hänen naapurinsa oli.
Minäpä lähetän vanhan kunnon ministerini kankurien luo! - päätti keisari. Hän osaa parhaiten arvostella kangasta, sillä hän on järkevä mies eikä kukaan hoida virkaansa paremmin kuin hän!
- Mutta eihän hänellä ole vaatteita ensinkään! sanoin pieni lapsi. Herranen aika, kuulkaa nyt, mitä tuo viaton lapsi sanoo! virkkoi lapsen isä, ja sanoja kuiskattiin suusta suuhun. - Hänellä ei ole vaatteita ensinkään! huusi vihdoin koko kansa. Keisarin selkää karmi, sillä hänestäkin kansa oli oikeassa, mutta hän ajatteli:- Kyllä minun täytyy kestää tämä loppuun asti. Ja hän ojentui entistä ylpeämmäksi ja kamariherrat kantoivat laahusta, jota ei ollut ensinkään.
Jaikalin uudet vaatteet
105
1031
Vastaukset
- merihukka
Viimenen lause puuttui. Se oleellinen. Ne kuuluu näin:
-Tarkkasilmäisimmät huomasivat aivan kamariherrojen käsien edessä pientä hämyä. Hämyssä häilyi sana; raamattu.-Keisarin selkää karmi, sillä hänestäkin kansa oli oikeassa, mutta hän ajatteli:- Kyllä minun täytyy kestää tämä loppuun asti. Ja hän ojentui entistä ylpeämmäksi ja kamariherrat kantoivat laahusta, jota ei ollut ensinkään.
Satu on satu, mutta voisiko siitä ottaa opikseen.- merihukka
Jonah kirjoitti:
Keisarin selkää karmi, sillä hänestäkin kansa oli oikeassa, mutta hän ajatteli:- Kyllä minun täytyy kestää tämä loppuun asti. Ja hän ojentui entistä ylpeämmäksi ja kamariherrat kantoivat laahusta, jota ei ollut ensinkään.
Satu on satu, mutta voisiko siitä ottaa opikseen.Raamattu mahdollistaa monenlaisten mystisten teorioiden luomisen. Näin on tehtykin. Alusta (300 - luku )
lähtien. Eikä loppua ole näköpiirissäkään.
Raamatulla rahastettu, siunattu tappaminen, leimattu ihmisiä, puijattu hurmoslahkoihin ja rahastettu, rakennettu opin pohjalta uskoville tuhoisia käytännön toiminnan malleja jne..
Jaikal ei ole poikkeus. Uskon ja raamatun nimissä hän rakentaa epäinhimillisempää käytäntöä kuin evl. kirkon käytäntö. Evl. kirkko sentään yrittää puhua ihmissuhteista tässä ja nyt. Kristitty jaikal hakee "puhdasta uskoa", uskoa jossa tunteilla ei ole merkitystä. - armosta pelastettu
Jonah kirjoitti:
Keisarin selkää karmi, sillä hänestäkin kansa oli oikeassa, mutta hän ajatteli:- Kyllä minun täytyy kestää tämä loppuun asti. Ja hän ojentui entistä ylpeämmäksi ja kamariherrat kantoivat laahusta, jota ei ollut ensinkään.
Satu on satu, mutta voisiko siitä ottaa opikseen.satu Jonah ja varsin opettavainen.
Mutta yksi kysymys heräsi ; Keisari joka oli ylpeä päätti kestää loppun asti ettei ylpeys saisi kolausta mutta mihin syyllistyivät kamariherrat kantaessaan näkymätöntä laahusta ? :)
- M@k3
Kun viisas keisari osti maagiset vaatteet hän olisi voinut maksaa ne maagisella rahalla, eli sellaisella jonka vain älykkäät pystyvät näkemään.
Sama juttu kristinuskon kanssa, kirkolle ei kannata maksaa maagisesta taivasmatkasta oikealla rahalla, vaan maksu kannattaa suorittaa sitten taivaassa, vuolemalla kultaisen kartanon seinästä myös kuolleille papeille hieman valuuttaa. >>Jaikalin "evankeliumissa" keveitä ovat sekä sanat että varsinkin kuorma, koska kuormaa
ei ole missään. Missä kuorma enää olisi, jos syntiä tekevälle on julistettu synnittömyys
keskellä syntejä, joista ei saisi edes puhua. Synnittömän synneistä puhumisella ei saa
"synnittömyyttä" tahrata. KEISARIN pitää olla puhdas, vaikka synnin häpeä olisi kaikkien
nähtävissä; puhumattakaan siitä häpeästä, joka ei näy katsojille. Mikä julkea valhe!Ymmärsit asian juuri niin kuin tarkoitinkin. Mutta on monta, jotka eivät ymmärrä, ja he ovat jaikalin perässähiihtäjiä. Toivon, että näitä hiihtäjiä ei olisi kovinkaan monta, ja tuskin onkaan. Ainakin viesteistä päätellen, luulen, että väki vähenee ja pidot paranee.
- Minullekin mieleen
Jonah kirjoitti:
Ymmärsit asian juuri niin kuin tarkoitinkin. Mutta on monta, jotka eivät ymmärrä, ja he ovat jaikalin perässähiihtäjiä. Toivon, että näitä hiihtäjiä ei olisi kovinkaan monta, ja tuskin onkaan. Ainakin viesteistä päätellen, luulen, että väki vähenee ja pidot paranee.
tuli satuanne lukiessa Raamatusta eräs kohta: Apt.5:38,39
Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistäja antakaa heidän olla;
sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa, mutta
jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa.
Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan. Minullekin mieleen kirjoitti:
tuli satuanne lukiessa Raamatusta eräs kohta: Apt.5:38,39
Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistäja antakaa heidän olla;
sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa, mutta
jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa.
Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan.Elikä ensin katotaan kymmenen vuotta sivusta,, vaikka tiedetään että he puhuvat palturi? ja saatana niittä satonsa.....Niinkö ?
Ja sitten kun se kymmenen vuoden kulutta raukee tyhjään niin sanomme tyytyväisinä mitä minä sanoin ylpeänä?
Toiset tietysti sanoo masentunena mix annoin itteni pelästyttää???? Eikö meidän tulis varoittaa kun näemme syntiä veljien sydämissä ja kertoa heille totuuden niin että kaikki näkee heidän syntiä ja että he häpeisivät ja tekis parannuxen? Mikä sinä olet percelen juoxupoika peloittamaan uskovia,,,niinkuin toronton mesojat ja uuden viinin kannattajat konsanaan! Ei sitä uutta viiniä saa mitenkään puhdistettu vaikka miten jäädään odottamaan. On se niin paljastettu jo...- oikea hellarilainen
Jonah kirjoitti:
Ymmärsit asian juuri niin kuin tarkoitinkin. Mutta on monta, jotka eivät ymmärrä, ja he ovat jaikalin perässähiihtäjiä. Toivon, että näitä hiihtäjiä ei olisi kovinkaan monta, ja tuskin onkaan. Ainakin viesteistä päätellen, luulen, että väki vähenee ja pidot paranee.
juuri näin
tuo jaikalin ylenmääräinen nokkiminen. Vaikka useissa asioissa tulkitsen sanaa eri tavalla kuin jaikal, niin ymmärrän myös useita asioita samalla tavalla kuin hän, ja ymmärrän hänen kirjoittavan tästä asiasta yksistään Hengestä syntyneen hengelliseltä kannalta. Jos joku ei näe uudestisyntynyttä veljeänsä Jumalan oikeamielisyydellä vaatettamaksi veljeksi, niin se on kyllä näkijän omaa sokeutta!
Onko jossakin jaikal opettanut että Jumala vanhurskauttaa ilman että ihminen tekee ensin parannuksen?
29.01.2010 klo 21:45 jaikal kirjoitti otsikolla: "Tähänkö loppu", mm. näin;
>"Jumala on Semperiä paljon sivistyneempi, huomaavaisempi ja kiltimpi. Semper jättäisi sekä tuhlaajapojan että Joosuan alastomiksi. Jumala ei tehnyt niin pahasti.
Jumala puki molemmat, sekä tuhlaajapojan että Joosuan, juhlavaatteisiin (Luuk 15:21-22, Sak 3:3-5).
Näin Jumala tekee jokaiselle Jeesukseen uskovalle - s y n t i n s ä - h y l k ä ä v ä l l e - j a
s y n t i n s ä - H ä n e l l e - t u o v a l l e - i h m i s e l l e. - Saamme syntimme anteeksi välittömästi uskomalla Jeesukseen (Apt 10:34-44, 11:17, 15:9, 26:18). Jeesuksen veri puhdistaa meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Sitten välittömästi Jumala pukee meidätkin juhlavaatteisiin t.s. Jeesuksen viattomuuteen (Room 3:21-22, 2 Kor 5:21). Tässä Jeesuksen viattomuuden puvussa kelpaamme taivaaseen (virsi 415 Jeesuksen vanhurskaus). Se on meidän vanhurskautemme Herralta lahjaksi saatu (Jes 54:17)."jaikal lainaa viestissään ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8802905/42309170 ) myös virttä 415 ja kommentoi siinä kohtaa:
”Mä vaikka olen musta vain,
oon siinä puhtaana.”
Elikkä tämänkin virren sanat vahvistavat sen tosiasian, että uskovina olemme ”samalla kertaa vanhurskaita ja syntisiä”.
jaikal sanoo ko. viestissään mm. näin:
”Mutta Tapio löytää jatkuvasti ryppyjä Jumalan vanhurskaudesta”?
Kysyin: "Kertoisitko tarkemmin, millä tavoin"?
Vastausta ei jostain syystä ole tullut.
------------
Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään (”musta vain”, 1.Joh. 1:8-10).
Ei tehdä Jumalasta valhettelijaa.
Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
--
Virsi 299
--
5.
Ainoa anteeksantamus,
ainoa synnin sovitus
ja ainoa tie armohon
Jeesuksen risti yksin on.
6.
On ainut neuvo huonolle,
on ainut turva heikolle
ja ainut meillä puolustus
Jeesuksen esirukous.
7.
Maailman viettelyksistä,
kiusauksista, synneistä
ainoa ompi pelastus
Jeesuksen suuri rakkaus.
8.
Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
ainoa puhdas pyhitys
on Vapahtajan yhteys.Tapio522 kirjoitti:
jaikal lainaa viestissään ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8802905/42309170 ) myös virttä 415 ja kommentoi siinä kohtaa:
oon siinä puhtaana.”
Elikkä tämänkin virren sanat vahvistavat sen tosiasian, että uskovina olemme ”samalla kertaa vanhurskaita ja syntisiä”.
------------
Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään (”musta vain”, 1.Joh. 1:8-10).
Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
--
Virsi 299
--
5.
Ainoa anteeksantamus,
ainoa synnin sovitus
ja ainoa tie armohon
6.
On ainut neuvo huonolle,
on ainut turva heikolle
Jeesuksen esirukous.
7.
Maailman viettelyksistä,
kiusauksista, synneistä
ainoa ompi pelastus
Jeesuksen suuri rakkaus.
8.
Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
ainoa puhdas pyhitys
on Vapahtajan yhteys.Useimmat virret saattavat olla enimmäkseen Jumalan sanaa, mutta ihmisten kautta ilmaistuihin lauseisiin saattaa kuulua niin Raamatussa kuin virsissäkin olevaa "astian makua", joten kaikki on koeteltava terveellä Kristuksen opetuksella.
"Ei siinä löydy ryppyä,
ei mitään saastaista.
Mä vaikka olen musta vain,
oon siinä puhtaana."
Jumalan pesemä ja puhdistama ihmisen sielu voisi mieluummin sanoa näin: "Mä vaikka - o l i n - musta vain,
oon siinä puhtaana"
Uskon jaikalin tarkoittavan tätä:
Laulujen laulu 5:3
"Olen ihokkaani riisunut; pukisinko sen päälleni enää? Olen jalkani pessyt; tahraisinko ne taas?"
Sakarja 3:4
"Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: »Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä«. Ja hän sanoi hänelle: »Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin«".
Omassa ja riisutussa puvussani oli sitä mustaa ja ryppyisyyttä, mutta uskon jaikalinkin tarkoittaneen Jumalalta saamamme tahratonta ja rypytöntä pukuamme. Ei pilkata toinen toisiamme, uutta virttä veisaavia veljiämme, sanallisten näkemyserojen tähden, [Ilm. 14:3-5]
´- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
jaikal lainaa viestissään ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8802905/42309170 ) myös virttä 415 ja kommentoi siinä kohtaa:
oon siinä puhtaana.”
------------
--
Virsi 299
--
5.
Ainoa anteeksantamus,
ainoa synnin sovitus
ja ainoa tie armohon
6.
On ainut neuvo huonolle,
on ainut turva heikolle
Jeesuksen esirukous.
7.
Maailman viettelyksistä,
kiusauksista, synneistä
ainoa ompi pelastus
Jeesuksen suuri rakkaus.
8.
Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
ainoa puhdas pyhitys
on Vapahtajan yhteys.Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään (”musta vain”, 1.Joh. 1:8-10).
------
Mutta,- eikö jaikal juuri ole tuota tuonut esiin eli Jumalan aivoittamassa vanhurskaudessa olemme puhtaita emme syntisiä.Jotenkin pidän itsestään selvyytenä ymmärtää , että jaikal tarkoittaa uudestisyntynyttä ihmistä,- joka on vastaanottanut pelastuksen.
Mutta, ymmärrätkö totella Tapio oikein tuon 1 Joh 1:9 jakeen sisöllön eli meidän on tunnustettava syntimme,- mihin olemme langeneet ja ...............taas olemme puhtaita. Siis ei Jumalan aivoituksen mukaan lankeamisen mahdollisuus ja itse lankeaminenkaan tee meitä likaiseksi tai poista vanhurskautta meistä tai sen tekemistä.
Juuri tuo lankeamisen mahdollisuus tulee tiedostaa ja ymmärtää ja ymmärtää sen valossa valvomisen tärkeys,- mutta siitä huolimatta ihminen puhdistaustuu puhtaaksi tunnustamalla syntinsä. Tuo 1Joh 2 luvun alusssa käsitellään sitä tilannetta, miten Jeesuksen sovitustyö mahdollistaa pitämään meidät puhtaana.Siis synti,- jonka tunnustamme, niin poistuu ja emme ole tämän synnin saastuttamia.
Niin, synnistä armahtaminen tekee ihmisen puhtaaksi. - ml213.
ml213. kirjoitti:
------
Mutta,- eikö jaikal juuri ole tuota tuonut esiin eli Jumalan aivoittamassa vanhurskaudessa olemme puhtaita emme syntisiä.Jotenkin pidän itsestään selvyytenä ymmärtää , että jaikal tarkoittaa uudestisyntynyttä ihmistä,- joka on vastaanottanut pelastuksen.
Mutta, ymmärrätkö totella Tapio oikein tuon 1 Joh 1:9 jakeen sisöllön eli meidän on tunnustettava syntimme,- mihin olemme langeneet ja ...............taas olemme puhtaita. Siis ei Jumalan aivoituksen mukaan lankeamisen mahdollisuus ja itse lankeaminenkaan tee meitä likaiseksi tai poista vanhurskautta meistä tai sen tekemistä.
Juuri tuo lankeamisen mahdollisuus tulee tiedostaa ja ymmärtää ja ymmärtää sen valossa valvomisen tärkeys,- mutta siitä huolimatta ihminen puhdistaustuu puhtaaksi tunnustamalla syntinsä. Tuo 1Joh 2 luvun alusssa käsitellään sitä tilannetta, miten Jeesuksen sovitustyö mahdollistaa pitämään meidät puhtaana.Siis synti,- jonka tunnustamme, niin poistuu ja emme ole tämän synnin saastuttamia.
Niin, synnistä armahtaminen tekee ihmisen puhtaaksi.Ymmärräthän Tapio mitä todellisuudessa tarkoittaa Laudekian srk:lle ilmoitus ja erikoisesti ..........; ja valkeat vaateet, että niihin pukeutuisit.
Jos ihmisellä on valkeat vaatteet, joihin hän on pukeutunut, niin onko tämä ihminen tahrainen tai likainen. Näin Hengellisesti ajateltuna ja nähtynä. Niin, ymmärtänet mikä likaa nämä vaatteet. Sinun pohdinnostasi Tapio saa erittäin helposti käsityksen,- että vanhurskas/kin ihminen kulkee likaisissa vaatteissa,- mutta näin ei8 todellisuudessa ole kysymys. ekivaari kirjoitti:
Useimmat virret saattavat olla enimmäkseen Jumalan sanaa, mutta ihmisten kautta ilmaistuihin lauseisiin saattaa kuulua niin Raamatussa kuin virsissäkin olevaa "astian makua", joten kaikki on koeteltava terveellä Kristuksen opetuksella.
"Ei siinä löydy ryppyä,
ei mitään saastaista.
oon siinä puhtaana."
Jumalan pesemä ja puhdistama ihmisen sielu voisi mieluummin sanoa näin: "Mä vaikka - o l i n - musta vain,
oon siinä puhtaana"
"Olen ihokkaani riisunut; pukisinko sen päälleni enää? Olen jalkani pessyt; tahraisinko ne taas?"
"Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: »Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä«. Ja hän sanoi hänelle: »Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin«".
Omassa ja riisutussa puvussani oli sitä mustaa ja ryppyisyyttä, mutta uskon jaikalinkin tarkoittaneen Jumalalta saamamme tahratonta ja rypytöntä pukuamme. Ei pilkata toinen toisiamme, uutta virttä veisaavia veljiämme, sanallisten näkemyserojen tähden, [Ilm. 14:3-5]
´ekivaari: "Ei pilkata toinen toisiamme, uutta virttä veisaavia veljiämme, sanallisten näkemyserojen tähden, .."[Ilm. 14:3-5]
---
Emme veisaa vielä uutta virttä.
Jos veljemme niin tekevät, he eivät pysy totuudessa.
Miksihän sen uuden virren veisaaminen on mahdotonta tässä ajassa?ml213. kirjoitti:
------
Niin, synnistä armahtaminen tekee ihmisen puhtaaksi.ml213: "Mutta, ymmärrätkö todella Tapio oikein tuon 1 Joh 1:9 jakeen sisöllön eli meidän on tunnustettava syntimme,- mihin olemme langenneet ja ...............taas olemme puhtaita".
--
Tarkoitatko, että joskus (kun ei ole langennut syntiin) voisi tulla Herran eteen ja sanoa vaikka tähän tapaan: "Herra tulen eteesi synnittömänä,..."ekivaari kirjoitti:
Useimmat virret saattavat olla enimmäkseen Jumalan sanaa, mutta ihmisten kautta ilmaistuihin lauseisiin saattaa kuulua niin Raamatussa kuin virsissäkin olevaa "astian makua", joten kaikki on koeteltava terveellä Kristuksen opetuksella.
"Ei siinä löydy ryppyä,
ei mitään saastaista.
oon siinä puhtaana."
oon siinä puhtaana"
´ekivaari: "Jumalan pesemä ja puhdistama ihmisen sielu voisi mieluummin sanoa näin:
"Mä vaikka - o l i n - musta vain,
oon siinä puhtaana."
--
Ei mennä muuttamaan virren sanoja.
Aivan samoin moni, kuten jaikalkin, muuttaa Paavalin sanomiset toiseen aikamuotoon, kun hän sanoo itsestään, että ”OLEN syntisistä suurin” (1.Tim. 1:15)- siinä hetkessä.
Paavali sanoo OLEVANSA viheliäinen eli syntinen ihminen, vaikka hänen syntinsä oli pyyhitty pois (Room.7:24).
Toisin sanoen ”uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen”.
Myös jaikalin rukous Jumalan sanan valossa on väärin.
jaikal rukoilee:
"Jumala kiitos että olet ollut minulle entiselle syntiselle armollinen ja olet vanhurskauttanut minut Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä".
jaikalhan ei voi synnittömänä rukoilla syntisen rukousta:
"Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "Ei pilkata toinen toisiamme, uutta virttä veisaavia veljiämme, sanallisten näkemyserojen tähden, .."[Ilm. 14:3-5]
---
Miksihän sen uuden virren veisaaminen on mahdotonta tässä ajassa?veisasi "uutta laulua",l. kiitosvirttä Jumalalle!
Psalmit 40:3
(40:4) "Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Herraan."
Miksi sinusta on mahdotonta luopua ainaisista valitusvirsistäsi, ja alkaa veisaamaan uutta virttä, eli kiitoslaulua Jumalalle? Et siis ole noussut vielä Siionin vuorelle kiittämään Herraa!
[Ps. 15:1-13; Hepr.12:18-25; Ef.2:1-6].
´ekivaari kirjoitti:
veisasi "uutta laulua",l. kiitosvirttä Jumalalle!
Psalmit 40:3
(40:4) "Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Herraan."
Miksi sinusta on mahdotonta luopua ainaisista valitusvirsistäsi, ja alkaa veisaamaan uutta virttä, eli kiitoslaulua Jumalalle? Et siis ole noussut vielä Siionin vuorelle kiittämään Herraa!
[Ps. 15:1-13; Hepr.12:18-25; Ef.2:1-6].
´ekivaari: "Miksi sinusta on mahdotonta luopua ainaisista valitusvirsistäsi, ja alkaa veisaamaan uutta virttä, eli kiitoslaulua Jumalalle"?
---
Virsiä on monenlaisia.
Esim. Virsi 265 ei mielestäni ole mikään valitusvirsi, jota tänään juuri laulettiin Jumalanpalveluksessa.
--
1.
Jeesus armon soi,
voiton meille toi,
hän on valkeus, tie, totuus, elämä.
Hän, vanhurskaus,
armo, laupeus,
meille nyt on ilmestynyt ylhäältä.
Hän koitto on, hän valaisee
ja kuolon kahleet katkaisee,
poistaa orjuuden,
kuorman syntien.
Nyt jo aavistaa me saamme autuuden.
2.
Kirkas aamun koi
päivän uuden loi,
meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
Riennä, syntinen,
luokse Jeesuksen,
ota vastaan armo hänen armostaan.
Hän kärsi ristinkuoleman,
pois otti synnit maailman.
Siihen luottaa saa,
siihen turvatkaa.
Ristin tiellä Kristuksessa riemuitkaa!
--
Kysyisin vielä, eikö uusi virsi, jota taivaassa lauletaan, olekkaan uusi virsi?
Ilm 5:9
"...ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista..".
Ilm 14:3
"Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta".Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "Ei pilkata toinen toisiamme, uutta virttä veisaavia veljiämme, sanallisten näkemyserojen tähden, .."[Ilm. 14:3-5]
---
Miksihän sen uuden virren veisaaminen on mahdotonta tässä ajassa?>>"Emme veisaa vielä uutta virttä.
Jos veljemme niin tekevät, he eivät pysy totuudessa.">"Miksihän sen uuden virren veisaaminen on mahdotonta tässä ajassa?"- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
ml213: "Mutta, ymmärrätkö todella Tapio oikein tuon 1 Joh 1:9 jakeen sisöllön eli meidän on tunnustettava syntimme,- mihin olemme langenneet ja ...............taas olemme puhtaita".
--
Tarkoitatko, että joskus (kun ei ole langennut syntiin) voisi tulla Herran eteen ja sanoa vaikka tähän tapaan: "Herra tulen eteesi synnittömänä,..."No, en tee oppia elämästäni, mutta yleensä kun tunnollani ei ole syntiä,- niin kiitän Jumalaa hänen viisaista aivoituksista ja yleensä elämän antamisesta jne.....
Suoraan sanoen, en näe mitään viisautta kaivelemalla kaivella ja tutkia sairailoisesti itseään mitä vajavaisuutta löytyy. Kyllä Pyhä Henki pitää huolen siitä,- jos tilenteissa toimii väärin eli tekee syntiä. Jos ymmärrän sinun pohdintojasi Tapio oikein, niin olisi erittäin ahdistunut,- jos toimisin siten kuin sinä toimit arjen keskellä.
Jotenin olet imenyt oikein imemellä kirkon tavat ja muotomenot ja siellä todella Sunnuntaion hartauksissa ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri eritttelemään syntejään. Miten ihminen voi edes tehdä parannuksen,- jos ei tiedosta mistä synnistä on kysymys. Kuunteleppa ja huomioi tämä ihmeelllisyys ja erikoisesti se,- ettei heillä ole aikomustakaan tehdä parannusta,- koska eivät tiedä mitä syntiä ovat milloinkin tehneet.
Todella tuo oppi ja käyttäytyminen ilmentyy sinunkin uskosta Tapio. ekivaari kirjoitti:
>>"Emme veisaa vielä uutta virttä.
Jos veljemme niin tekevät, he eivät pysy totuudessa.">"Miksihän sen uuden virren veisaaminen on mahdotonta tässä ajassa?"Niin...eihän uutta virttä voi kukaan laulaa täällä maan päällä. Eihän se sitten taivaassa voisi enää olla mikään uusi virsi, jos jo täällä sitä lauleleisimme.
Taisit ekivaari tämän jo itsekkin huomata.
Ei oteta "förskottia".- Samaa mieltä ml213
ml213. kirjoitti:
No, en tee oppia elämästäni, mutta yleensä kun tunnollani ei ole syntiä,- niin kiitän Jumalaa hänen viisaista aivoituksista ja yleensä elämän antamisesta jne.....
Suoraan sanoen, en näe mitään viisautta kaivelemalla kaivella ja tutkia sairailoisesti itseään mitä vajavaisuutta löytyy. Kyllä Pyhä Henki pitää huolen siitä,- jos tilenteissa toimii väärin eli tekee syntiä. Jos ymmärrän sinun pohdintojasi Tapio oikein, niin olisi erittäin ahdistunut,- jos toimisin siten kuin sinä toimit arjen keskellä.
Jotenin olet imenyt oikein imemellä kirkon tavat ja muotomenot ja siellä todella Sunnuntaion hartauksissa ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri eritttelemään syntejään. Miten ihminen voi edes tehdä parannuksen,- jos ei tiedosta mistä synnistä on kysymys. Kuunteleppa ja huomioi tämä ihmeelllisyys ja erikoisesti se,- ettei heillä ole aikomustakaan tehdä parannusta,- koska eivät tiedä mitä syntiä ovat milloinkin tehneet.
Todella tuo oppi ja käyttäytyminen ilmentyy sinunkin uskosta Tapio.olen kanssasi tuosta mitä kirjoitat!
ml213. kirjoitti:
No, en tee oppia elämästäni, mutta yleensä kun tunnollani ei ole syntiä,- niin kiitän Jumalaa hänen viisaista aivoituksista ja yleensä elämän antamisesta jne.....
Todella tuo oppi ja käyttäytyminen ilmentyy sinunkin uskosta Tapio.""Jotenin olet imenyt oikein imemellä kirkon tavat ja muotomenot ja siellä todella Sunnuntaion hartauksissa ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri eritttelemään syntejään. Miten ihminen voi edes tehdä parannuksen,- jos ei tiedosta mistä synnistä on kysymys. Kuunteleppa ja huomioi tämä ihmeelllisyys ja erikoisesti se,- ettei heillä ole aikomustakaan tehdä parannusta,- koska eivät tiedä mitä syntiä ovat milloinkin tehneet.""
Olen olen lähes samaa mieltä kanssasi ml213 mitä tuossa sanot! :)Il-Mari kirjoitti:
""Jotenin olet imenyt oikein imemellä kirkon tavat ja muotomenot ja siellä todella Sunnuntaion hartauksissa ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri eritttelemään syntejään. Miten ihminen voi edes tehdä parannuksen,- jos ei tiedosta mistä synnistä on kysymys. Kuunteleppa ja huomioi tämä ihmeelllisyys ja erikoisesti se,- ettei heillä ole aikomustakaan tehdä parannusta,- koska eivät tiedä mitä syntiä ovat milloinkin tehneet.""
Olen olen lähes samaa mieltä kanssasi ml213 mitä tuossa sanot! :)ml213, Il-Mari : "...toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri erittelemään syntejään".
---
Onko sinun mielestäsi publikaanin rukous "ole minulle syntiselle armollinen", tai Isä meidän-rukouksen kohta "anna meille meidän syntimme anteeksi,...", pelkkiä loruja?
Erittelystä.
Erittelikö publikaani syntinsä tai tuleeko Jeesuksen meille opettamassa rukouksessa tämä miten esiin?
(Toinen asia on se, kun lähimmäisillemme tunnustamme ne synnit, joilla olemme heitä vastaan rikkoneet.)
---
ml213: "..ettei heillä ole aikomustakaan tehdä parannusta,- koska eivät tiedä mitä syntiä ovat milloinkin tehneet".
Mistä sinä sen tiedät, kuka mitäkin aikoo ja tietää?
Eikö Jumala yksin tiedä parhaiten, mikä on kunkin rukoilijan sydämentila (ja rukoilija itse, jos Pyhä Henki on saanut kirkastaa "synnin, vanhurskauden ja tuomion").
Ml213, ikäänkuin asettuisit fariseuksen rooliin, joka näki syntiä vain muissa, mutta ei itsessään.
Luuk. 18:11
"Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani".
Fariseus jopa eritteli muiden erilaisia syntejä.
Publikaanille riitti lyhyt rukous: "Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".Tapio522 kirjoitti:
ml213, Il-Mari : "...toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri erittelemään syntejään".
---
Onko sinun mielestäsi publikaanin rukous "ole minulle syntiselle armollinen", tai Isä meidän-rukouksen kohta "anna meille meidän syntimme anteeksi,...", pelkkiä loruja?
Erittelystä.
Erittelikö publikaani syntinsä tai tuleeko Jeesuksen meille opettamassa rukouksessa tämä miten esiin?
(Toinen asia on se, kun lähimmäisillemme tunnustamme ne synnit, joilla olemme heitä vastaan rikkoneet.)
---
ml213: "..ettei heillä ole aikomustakaan tehdä parannusta,- koska eivät tiedä mitä syntiä ovat milloinkin tehneet".
Eikö Jumala yksin tiedä parhaiten, mikä on kunkin rukoilijan sydämentila (ja rukoilija itse, jos Pyhä Henki on saanut kirkastaa "synnin, vanhurskauden ja tuomion").
Ml213, ikäänkuin asettuisit fariseuksen rooliin, joka näki syntiä vain muissa, mutta ei itsessään.
"Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani".
Publikaanille riitti lyhyt rukous: "Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".Sanoin:
"Eikö Jumala yksin tiedä parhaiten, mikä on kunkin rukoilijan sydämentila (ja rukoilija itse, jos Pyhä Henki on saanut kirkastaa "synnin, vanhurskauden ja tuomion").
--
Selvennyksenä vielä Raamatun jae:
1Tm 5:24
"Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin;...".- Asko T
Tapio522 kirjoitti:
ml213, Il-Mari : "...toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri erittelemään syntejään".
---
Erittelystä.
---
Publikaanille riitti lyhyt rukous: "Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".synneissäsi siten kuin haluat, minä olen saanut syntini anteeksi Jeesuksen veren kautta! Sinäkin saat jos vain haluat ottaa pelastuksen vastaan! Kirjoituksistasi päätellen haluat kuitenkin ennenmmin elää synneissäsi, valitettavasti. Mutta asiahan on sinun, sinä voi rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan.
Mutta kuten sanoin, sinä voit elää synneissäsi, en minä ainakaan sinua siitä rankaise, Mutta ei sinun tarvitse elää synneissäsi ellet tosiaan itse halua! Eli aivan sinä itse saat päättää haluatko elää synnissä ja pyydellä niitä pitkinpäivää anteeksi ja olla siltikin syntinen. Toisaalta kummastuttaa että pyytää syntejään anteeksi ja kuitenkin tuntee edelleen olevansa syntinen. Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla? ml213. kirjoitti:
Todella tuo oppi ja käyttäytyminen ilmentyy sinunkin uskosta Tapio.ml213, viestisi on täynnä ristiriitoja.
Aikaisemman viestini lisäksi puutun vielä yhteen ristiriitaan kirjoituksessasi.
Sanot:
"Suoraan sanoen, en näe mitään viisautta kaivelemalla kaivella ja tutkia sairailoisesti itseään mitä vajavaisuutta löytyy".
Mutta myöhemmin pyydät kuitenkin erittelemään synnit:
"....ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri erittelemään syntejään".
---
Sekavia ovat pohdiskelusi!
Sanot vielä: "....,jos toimisin siten kuin sinä toimit arjen keskellä".
Mistä tiedät, miten toimin "arjen keskellä". Minun tietääkseni emme tunne toisiamme.Asko T kirjoitti:
synneissäsi siten kuin haluat, minä olen saanut syntini anteeksi Jeesuksen veren kautta! Sinäkin saat jos vain haluat ottaa pelastuksen vastaan! Kirjoituksistasi päätellen haluat kuitenkin ennenmmin elää synneissäsi, valitettavasti. Mutta asiahan on sinun, sinä voi rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan.
Mutta kuten sanoin, sinä voit elää synneissäsi, en minä ainakaan sinua siitä rankaise, Mutta ei sinun tarvitse elää synneissäsi ellet tosiaan itse halua! Eli aivan sinä itse saat päättää haluatko elää synnissä ja pyydellä niitä pitkinpäivää anteeksi ja olla siltikin syntinen. Toisaalta kummastuttaa että pyytää syntejään anteeksi ja kuitenkin tuntee edelleen olevansa syntinen. Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla?Pohdiskelet syntisen rukouksen tarpeellisuutta tähän tapaan:
>>Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo
uskoon tullessaan.Toisaalta kummastuttaa että pyytää
syntejään anteeksi ja kuitenkin tuntee edelleen olevansa syntinen.Asko T kirjoitti:
synneissäsi siten kuin haluat, minä olen saanut syntini anteeksi Jeesuksen veren kautta! Sinäkin saat jos vain haluat ottaa pelastuksen vastaan! Kirjoituksistasi päätellen haluat kuitenkin ennenmmin elää synneissäsi, valitettavasti. Mutta asiahan on sinun, sinä voi rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan.
Mutta kuten sanoin, sinä voit elää synneissäsi, en minä ainakaan sinua siitä rankaise, Mutta ei sinun tarvitse elää synneissäsi ellet tosiaan itse halua! Eli aivan sinä itse saat päättää haluatko elää synnissä ja pyydellä niitä pitkinpäivää anteeksi ja olla siltikin syntinen. Toisaalta kummastuttaa että pyytää syntejään anteeksi ja kuitenkin tuntee edelleen olevansa syntinen. Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla?Asko T:
"...sinä voi rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan".
--
Et siis tarvitse "jalkojen pesua".
Riittää, kun kerran olet saanut syntisi anteeksi.
Voit huolettomana, täydellisenä ja synnitömänä jatkaa vaellustasi.
Ehkä synnittömänä näet vain syntiä muissa, kuten minussa.
--
SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
1.Joh.1:8-2:1
---
1:8 Jos sanomme, ETTEI MEILLÄ OLE SYNTIÄ, NIIN ME EKSYTÄMME ITSEMME ja totuus ei ole meissä.
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ETTEMME OLE SYNTIÄ TEHNEET, NIIN ME TEEMME HÄNET VALHETTELIJAKSI, ja hänen sanansa ei ole meissä.
2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
-----------------------------
Virsi 202
--
5.
Liitä sinuun lähemmin,
pysy, Jeesus, keskellämme.
Armon tuuli suloisin
virvoittakoon mieliämme.
Sido yhteen sydämemme
yhdessä sua huutaaksemme.
6.
Paina meitä paremmin
alas yksinkertaisuuteen
tutustumaan syvemmin
ristin suureen salaisuuteen.
Anna valo nähdäksemme
turmelusta sydämemme.Asko T kirjoitti:
Mutta kuten sanoin, sinä voit elää synneissäsi, en minä ainakaan sinua siitä rankaise, Mutta ei sinun tarvitse elää synneissäsi ellet tosiaan itse halua! Eli aivan sinä itse saat päättää haluatko elää synnissä ja pyydellä niitä pitkinpäivää anteeksi ja olla siltikin syntinen. Toisaalta kummastuttaa että pyytää syntejään anteeksi ja kuitenkin tuntee edelleen olevansa syntinen. Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla?Asko T:
"Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla"?
---
Etkö sitä vielä tiedä?
Lueppa Luuk.18:10-14, niin kyllä se siitä selviää.Tapio522 kirjoitti:
Asko T:
"...sinä voi rukoilla syntisen rukouksen vaikka 50 000 kertaa päivässä ja yöt päälle ja olla vielä senkin jälkeen syntinen jos haluat. Uskovaiselle se on turhaa, kun hän on saanut syntinsä anteeksi jo uskoon tullessaan".
--
--
---
1:8 Jos sanomme, ETTEI MEILLÄ OLE SYNTIÄ, NIIN ME EKSYTÄMME ITSEMME ja totuus ei ole meissä.
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ETTEMME OLE SYNTIÄ TEHNEET, NIIN ME TEEMME HÄNET VALHETTELIJAKSI, ja hänen sanansa ei ole meissä.
2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Virsi 202
--
5.
Liitä sinuun lähemmin,
Armon tuuli suloisin
virvoittakoon mieliämme.
Sido yhteen sydämemme
6.
Paina meitä paremmin
alas yksinkertaisuuteen
tutustumaan syvemmin
Anna valo nähdäksemme
turmelusta sydämemme.Jeesuksen sovitustyötä ristillä. Jeesus sovitti meidän syntimme ristillä! Oletko kuullut sitä tai mistään lukenut? Minun pitää noin kysyä kun tuntuu että sinä et sitä tiedä.
Ihminen joka ei vielä ole ottanut Jeesusta vastaan, hänen tulee rukoilla syntisen rukous jotta saa syntinsä anteeksi. Mutta kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen Kristukseen, niin silloin hänenstä tulee vanhurskas Jumalan lapsi. Vanhurskas on pyhä ja puhdas Jumalan edessä. Kun tälläinen henkilö lankeaa, niin Jumalan armo on hänen päällänsä ja vapauttaa hänet. Eli armosta te olette vapautetut uskon kautta. Ymmärrätkö sinä?
On siis Jumalan armoa olla synneistä vapaa kun on vanhurskas, Jumala ei katso synniksi vanhurskaan rikkomusta vaikka hän tahtomattaan lankeaakin. Uskovainen ei voi lukea syntisen rukousta, kun on jo synneistä vapaa Jumalan armossa.
Sinulla on sellainen käsitys, että jos minä lainaan sinulle 10 euroa. Ja sitten jossain vaiheessa minä sanon sinulle että sinun ei tarvitse maksaa sitä minulle koskaan takaisin, vaan minä lahjoitan sen sinulle. Niin sinä päivästä toiseen huomauttelet minulle siitä, että olet minulle 10 euroa velkaa. Ymmärrätkö, se on sama juttu siinä että olet Jeesuksessa saanut syntisi anteeksi, mutta sinä jatkuvasti huomauttelet Jumalalle että sinä olet syntinen, vaikka Hän on ne sinulle anteeksi antanut. Ihmettelen miksi sinulle ei kelpaa Jumalan anteeksianto ja miksi et ota vanhurskautta vastaan?Il-Mari kirjoitti:
Jeesuksen sovitustyötä ristillä. Jeesus sovitti meidän syntimme ristillä! Oletko kuullut sitä tai mistään lukenut? Minun pitää noin kysyä kun tuntuu että sinä et sitä tiedä.
Ihminen joka ei vielä ole ottanut Jeesusta vastaan, hänen tulee rukoilla syntisen rukous jotta saa syntinsä anteeksi. Mutta kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen Kristukseen, niin silloin hänenstä tulee vanhurskas Jumalan lapsi. Vanhurskas on pyhä ja puhdas Jumalan edessä. Kun tälläinen henkilö lankeaa, niin Jumalan armo on hänen päällänsä ja vapauttaa hänet. Eli armosta te olette vapautetut uskon kautta. Ymmärrätkö sinä?
On siis Jumalan armoa olla synneistä vapaa kun on vanhurskas, Jumala ei katso synniksi vanhurskaan rikkomusta vaikka hän tahtomattaan lankeaakin. Uskovainen ei voi lukea syntisen rukousta, kun on jo synneistä vapaa Jumalan armossa.
Sinulla on sellainen käsitys, että jos minä lainaan sinulle 10 euroa. Ja sitten jossain vaiheessa minä sanon sinulle että sinun ei tarvitse maksaa sitä minulle koskaan takaisin, vaan minä lahjoitan sen sinulle. Niin sinä päivästä toiseen huomauttelet minulle siitä, että olet minulle 10 euroa velkaa. Ymmärrätkö, se on sama juttu siinä että olet Jeesuksessa saanut syntisi anteeksi, mutta sinä jatkuvasti huomauttelet Jumalalle että sinä olet syntinen, vaikka Hän on ne sinulle anteeksi antanut. Ihmettelen miksi sinulle ei kelpaa Jumalan anteeksianto ja miksi et ota vanhurskautta vastaan?Ilmari, eikö sinulle vieläkään ole selvinnyt, mitä vanhurskas-sana tarkoittaa?
- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
ml213, viestisi on täynnä ristiriitoja.
Aikaisemman viestini lisäksi puutun vielä yhteen ristiriitaan kirjoituksessasi.
Sanot:
"Suoraan sanoen, en näe mitään viisautta kaivelemalla kaivella ja tutkia sairailoisesti itseään mitä vajavaisuutta löytyy".
"....ihmiset tunnustavat seisoaltaan syntisyytensä eli toistavat lorua vuodesta toiseen. Siis eivät edes pyri erittelemään syntejään".
---
Sekavia ovat pohdiskelusi!
Mistä tiedät, miten toimin "arjen keskellä". Minun tietääkseni emme tunne toisiamme.Hyvä kun kysyit.
----------
Kun ihminen on langennut syntiin ja hän huomaa sen, niin ihmisen tulee käsitellä tämä tila mahdollsimman pian.Siis kun ongelma on ns akuttivaiheessa eli päällä.Tähän tekijään myös liittyy se tosiasia, miten ihmisen mieltäkin/mielikuvia tulee hoitaa silloin kun se on pinnalla eli mielessä voimakkaasti. Vaikka saunanlauteilla tai parkkipaikalla tms.Silloin tulokset on hyvät.Siis ei siten, että varataan aika parin kuukauden päähän, vaikkapa psykiatrille.Ei, kyllä Jumala on suunnitellut ihmisen niin, että ihmisen tulee elää sitä hetkeä ja siinä hetkessä.
Aivan sama asia on synnnin käsittelyssä. Siis ihminen ei muutu loruja hokemalla kirkossa.Sen ymmärtäisin, jos kirkossa olisi tilanne, jossa pappi kertoo että tunnustetaan synnit ja ihmiset mielessään tai ääneen pohtivivat yksittäisiä arjessaan olevia asioita, joihin liittyy synti.Esm. "Anna anteeksi kun loukkasin puolisoani kauppareissula tai kun sanoin ilkeästi naapurilleni Perjantai iltana kun en hillinnyt itseäni jne....Siis kirkossa olisi syntien tunnustamisen porina. Siis tunnustaisivat viikolla tekemiään syntejään. Jumalalle.Mutta vielä parempi olisi tunnustaa synnit silloin kun ne on tapahtuneet tai ainakin samana päivänä.
Mistä tiedät, miten toimin "arjen keskellä". Minun tietääkseni emme tunne toisiamme.
---------
No, tarkoitin mitä tunnen sinua viestiesi perusteella.Sydämestähän lähtee ihmisen ajatukset ja siten koko käyttäytyminen.Toisalta ymmärrän sinua ja erikoisesti miten käsittelet ja ymmärrät uskon ja miten uskot eli koko asia ilmentää Luterilaisuutta ihan alusta loppuun.
Jo se ilmentää tätä asiaa kun ymmärrät pienenkin lapsen tilan synnilliseksi eli syntiä tekeäväksi,- vaikka se ei ole todellisuutta.Juuri pienenlapsen mielentaso/laatu ilmentää miten meidän aikuisten ihmisten tulisi kasvaa tätä kohden.Jeesushan otti lapsen esikuvaksi meille.Ymmärrätkö, ettei pienen lapsen tarv itse tehdä parannusta,- koska hän ei tee syntiä tai elä synnissä. Mutta,-kaikki aikanaan. - 1+2
Tapio522 kirjoitti:
Ilmari, eikö sinulle vieläkään ole selvinnyt, mitä vanhurskas-sana tarkoittaa?
Sinulle ei ole selvinnyt mitä anteeksiantamus on ja mitä se sinulle merkitsee.
Et ole koskaan päässyt tunnemaailmassasi kokemaan Jumalan rakkautta itseäsi kohtaan.
Et ole koskaan kokenut pelastuksen ja anteeksisaamisen ihanuutta. Tästä johtuen et osaa etkä voi kiittää anteeksiantamuksesta. Puhut jatkuvasti Jumalalle synneistäsi syntisenä. Et ota vastaan Jumalan tarjoamaa anteeksiantamusta ja vanhurskautta. Siksi Jumala ei voi antaa sinun kokea tunnemaailmassasi sydämesi puhtautta ja vanhurskautta.
Alappas nyt polvillasi ylistämään ja kiittämään Jeesusta Kristusta anteeksiantamuksesta ja Jeesuksen verestä. Kiitä Häntä siitä vanhurskaudesta jonka Hän on sinulle hankkinut ja lajoittanut.
Ei sinun tarvitse kiitellä kauan kunnes autuuden virrat tulvivat olemukseesi.
Silloin syntisi unohtuvat sinulta ja sinä katsot vain Jeesukseen Kristukseen.
Sinä vain palvot Jeesusta Kristusta ja mahdollisesti vieläpä uusilla kauniilla kielillä
Pyhän Hengen rakkauden virtojen huuhdellessa sieluasi ja koko maallista olemustasi.
Tämän jälkeen et koskaan enää ole entinen syntikeskeinen Tapio.
Olet nyt Jeesuskeskeinen Tapio. Tapio522 kirjoitti:
Ilmari, eikö sinulle vieläkään ole selvinnyt, mitä vanhurskas-sana tarkoittaa?
""Ilmari, eikö sinulle vieläkään ole selvinnyt, mitä vanhurskas-sana tarkoittaa? ""
minä sen tiedän!- ml213-
Tapio522 kirjoitti:
Asko T:
--
--
---
Virsi 202
--
5.
Liitä sinuun lähemmin,
Armon tuuli suloisin
virvoittakoon mieliämme.
Sido yhteen sydämemme
6.
Paina meitä paremmin
alas yksinkertaisuuteen
tutustumaan syvemmin
Anna valo nähdäksemme
turmelusta sydämemme.Jos minä olisin ottanut velkaa sinulta vaikkapa 500milj euroa.Siis olisin veloissani niin paljon, ettei minulla olisi edes teoriassakaan suoroitua veloistani. Eräänä päivänä,- huomatessasi tilanteeni, niin antaisit kaikki velkani anteeksi.
Kysyn Tapio sinulta/kin.
Olenko velallinen tai kenellekkään velkaa,- vai olenko edelleen veloissani. Il-Mari kirjoitti:
Jeesuksen sovitustyötä ristillä. Jeesus sovitti meidän syntimme ristillä! Oletko kuullut sitä tai mistään lukenut? Minun pitää noin kysyä kun tuntuu että sinä et sitä tiedä.
Sinulla on sellainen käsitys, että jos minä lainaan sinulle 10 euroa. Ja sitten jossain vaiheessa minä sanon sinulle että sinun ei tarvitse maksaa sitä minulle koskaan takaisin, vaan minä lahjoitan sen sinulle. Niin sinä päivästä toiseen huomauttelet minulle siitä, että olet minulle 10 euroa velkaa. Ymmärrätkö, se on sama juttu siinä että olet Jeesuksessa saanut syntisi anteeksi, mutta sinä jatkuvasti huomauttelet Jumalalle että sinä olet syntinen, vaikka Hän on ne sinulle anteeksi antanut. Ihmettelen miksi sinulle ei kelpaa Jumalan anteeksianto ja miksi et ota vanhurskautta vastaan?Ii-Mari: "Jeesus sovitti meidän syntimme ristillä! Oletko kuullut sitä tai mistään lukenut? Minun pitää noin kysyä kun tuntuu että sinä et sitä tiedä".
--
Ei kannata suuttua ja olla ylimielinen meitä vajavaisia ja syntisiä uskovia kohtaan, jotka ovat täysin riippuvaisia - publikaanin tavoin - Jumalan ARMOSTA.
Kyllä Jumala tietää, mitä tekoa me olemme.
Ei kenelläkään ole varaa olla ylpeä ja kerskata omasta synnittömyydestään ja tuomita muita.
Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.
Tämän yritän sanoa sinulle rakkaudella vähäisenä Herran palvelijana.Tapio522 kirjoitti:
Ii-Mari: "Jeesus sovitti meidän syntimme ristillä! Oletko kuullut sitä tai mistään lukenut? Minun pitää noin kysyä kun tuntuu että sinä et sitä tiedä".
--
Ei kannata suuttua ja olla ylimielinen meitä vajavaisia ja syntisiä uskovia kohtaan, jotka ovat täysin riippuvaisia - publikaanin tavoin - Jumalan ARMOSTA.
Kyllä Jumala tietää, mitä tekoa me olemme.
Ei kenelläkään ole varaa olla ylpeä ja kerskata omasta synnittömyydestään ja tuomita muita.
Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.
Tämän yritän sanoa sinulle rakkaudella vähäisenä Herran palvelijana.tapana suuttua ja vielä vähemmän tällaisella palstalla, kun tämä on aivan vapaaehtoista minulle olla täällä. Mutta tuossa asiassa olen kanssasi samaamieltä.
""Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.""
Oletko jontenkin ymmärtänyt että noin ei olisi kohdallani? Olen kyllä monasti sanonut että Jumalan armossa elämme, mutta jos sinulla on jo vastaus valmiina heti kun nimimerkin näet, ilman että sinä lue mitä kirjoitetaan, niin ethän sinä ole voinut tuotakaan tietää. Tuntuu vaan monasti, että et ole lukenut mitä kirjoitetaan.ml213. kirjoitti:
Hyvä kun kysyit.
----------
Kun ihminen on langennut syntiin ja hän huomaa sen, niin ihmisen tulee käsitellä tämä tila mahdollsimman pian.Siis kun ongelma on ns akuttivaiheessa eli päällä.Tähän tekijään myös liittyy se tosiasia, miten ihmisen mieltäkin/mielikuvia tulee hoitaa silloin kun se on pinnalla eli mielessä voimakkaasti. Vaikka saunanlauteilla tai parkkipaikalla tms.Silloin tulokset on hyvät.Siis ei siten, että varataan aika parin kuukauden päähän, vaikkapa psykiatrille.Ei, kyllä Jumala on suunnitellut ihmisen niin, että ihmisen tulee elää sitä hetkeä ja siinä hetkessä.
Aivan sama asia on synnnin käsittelyssä. Siis ihminen ei muutu loruja hokemalla kirkossa.Sen ymmärtäisin, jos kirkossa olisi tilanne, jossa pappi kertoo että tunnustetaan synnit ja ihmiset mielessään tai ääneen pohtivivat yksittäisiä arjessaan olevia asioita, joihin liittyy synti.Esm. "Anna anteeksi kun loukkasin puolisoani kauppareissula tai kun sanoin ilkeästi naapurilleni Perjantai iltana kun en hillinnyt itseäni jne....Siis kirkossa olisi syntien tunnustamisen porina. Siis tunnustaisivat viikolla tekemiään syntejään. Jumalalle.Mutta vielä parempi olisi tunnustaa synnit silloin kun ne on tapahtuneet tai ainakin samana päivänä.
Mistä tiedät, miten toimin "arjen keskellä". Minun tietääkseni emme tunne toisiamme.
---------
No, tarkoitin mitä tunnen sinua viestiesi perusteella.Sydämestähän lähtee ihmisen ajatukset ja siten koko käyttäytyminen.Toisalta ymmärrän sinua ja erikoisesti miten käsittelet ja ymmärrät uskon ja miten uskot eli koko asia ilmentää Luterilaisuutta ihan alusta loppuun.
Jo se ilmentää tätä asiaa kun ymmärrät pienenkin lapsen tilan synnilliseksi eli syntiä tekeäväksi,- vaikka se ei ole todellisuutta.Juuri pienenlapsen mielentaso/laatu ilmentää miten meidän aikuisten ihmisten tulisi kasvaa tätä kohden.Jeesushan otti lapsen esikuvaksi meille.Ymmärrätkö, ettei pienen lapsen tarv itse tehdä parannusta,- koska hän ei tee syntiä tai elä synnissä. Mutta,-kaikki aikanaan.ml213: "No, tarkoitin mitä tunnen sinua viestiesi perusteella".
--
Niinpä.
Mutta et ymmärrä sitä että usein sanat ja teot eivät olekkaan sopusoinnussa keskenään.
(Tai ehkä ymmärrätkin, mutta et voi tätä tietoasi käytännössä toteuttaa, koska emme tunne toisiamme).
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet.
Niinpä on turha mennä arvioimaan toistemme sydämen tilaa pelkästään nettikirjoittelun perusteella.
Toistemme tuomareiksi meitä ei ole kutsuttu.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö syntiä tulisi sanoa synniksi.Il-Mari kirjoitti:
tapana suuttua ja vielä vähemmän tällaisella palstalla, kun tämä on aivan vapaaehtoista minulle olla täällä. Mutta tuossa asiassa olen kanssasi samaamieltä.
""Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.""
Oletko jontenkin ymmärtänyt että noin ei olisi kohdallani? Olen kyllä monasti sanonut että Jumalan armossa elämme, mutta jos sinulla on jo vastaus valmiina heti kun nimimerkin näet, ilman että sinä lue mitä kirjoitetaan, niin ethän sinä ole voinut tuotakaan tietää. Tuntuu vaan monasti, että et ole lukenut mitä kirjoitetaan."Ei minulla ole tapana suuttua ja vielä vähemmän tällaisella palstalla,..."
Avauksesikin kuitenkin on pelkkää suuttumusta, jossa omat oppisi ei ole kelvanneet ja töykeästi kyselet että "mikä kelpaa".
Sulla kun on ollut erilaisia keskenään päinvastaisia oppeja viime aikoina.
Olet sanonut vanhurskaan oleva synnitön ja kuitenkin olet myös kertonut vanhurskaan olevan syntinen, joka ei ole sitä "ensimmäistä kiveä ole synnittömänä heittämässä".Il-Mari kirjoitti:
tapana suuttua ja vielä vähemmän tällaisella palstalla, kun tämä on aivan vapaaehtoista minulle olla täällä. Mutta tuossa asiassa olen kanssasi samaamieltä.
Oletko jontenkin ymmärtänyt että noin ei olisi kohdallani? Olen kyllä monasti sanonut että Jumalan armossa elämme, mutta jos sinulla on jo vastaus valmiina heti kun nimimerkin näet, ilman että sinä lue mitä kirjoitetaan, niin ethän sinä ole voinut tuotakaan tietää. Tuntuu vaan monasti, että et ole lukenut mitä kirjoitetaan.Il-Mari: "Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.""
Oletko jontenkin ymmärtänyt että noin ei olisi kohdallani? --
----Olen, päätellen siitä, että sinulle ei kelpaa syntisten rukoukset (Kuten publikaanin rukous tai Isä-meidän-rukous), vaan pidät niitä pelkkinä loruina (myötäillen ml213:aa).
--
Il-Mari: "Tuntuu vaan monasti, että et ole lukenut, mitä kirjoitetaan".
--Sama tunne molemmilla.
Asko T. kysyi: "Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla"?
Mitä sinä Il-Mari vastaat Asko T:n kysymykseen: "Mitä hyötyä publikaanille oli siitä, kun hän rukoili: "Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN"?
Jos me rukoilemme samoin, niin onko siitä silloin meille hyötyä?Il-Mari kirjoitti:
""Ilmari, eikö sinulle vieläkään ole selvinnyt, mitä vanhurskas-sana tarkoittaa? ""
minä sen tiedän!Il-Mari: "....minä sen tiedän"!
--
No kerroppa.
Tarkoittaako se esim. synnittömyyttä?
Perustelut Raamatun sanalla!- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
ml213: "No, tarkoitin mitä tunnen sinua viestiesi perusteella".
--
Niinpä.
Mutta et ymmärrä sitä että usein sanat ja teot eivät olekkaan sopusoinnussa keskenään.
(Tai ehkä ymmärrätkin, mutta et voi tätä tietoasi käytännössä toteuttaa, koska emme tunne toisiamme).
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet.
Niinpä on turha mennä arvioimaan toistemme sydämen tilaa pelkästään nettikirjoittelun perusteella.
Toistemme tuomareiksi meitä ei ole kutsuttu.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö syntiä tulisi sanoa synniksi.Kyllä mielikuvista ja reagoimistavoista/tasoista tiedostaa ihmisen käyttäytymistä aika laajasti.Mutta,- kuten ymmärrämme, niin netissä käytävän kesklustelun perusteella ei vo tietää totuutta. Ihminen voi valehdella laajasti ja näytellä,- siis ilmentää itseään paremmaksi kuin on todellisuudessa. Samoin sanaton viestintä on kokonaan poissa nettisuhteissa.
Mutta, mitä täälläkin on monia kirjoittajia, niin jo viestijenkin sisällön perusteella voi tiedostaa, miten he ovat ongelmallisia ihmissuhteissaan.
PS:
Mutta, on suurta viisautta ja luottamusta Jumalaa kohtaan, jos ei tuoe esille kaikkea mitä tietää ja ymmärtää. Tapio522 kirjoitti:
Il-Mari: "Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.""
----Olen, päätellen siitä, että sinulle ei kelpaa syntisten rukoukset (Kuten publikaanin rukous tai Isä-meidän-rukous), vaan pidät niitä pelkkinä loruina (myötäillen ml213:aa).
--
--Sama tunne molemmilla.
Asko T. kysyi: "Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla"?
Mitä sinä Il-Mari vastaat Asko T:n kysymykseen: "Mitä hyötyä publikaanille oli siitä, kun hän rukoili: "Jumalani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN"?
Jos me rukoilemme samoin, niin onko siitä silloin meille hyötyä?Ihmetellyt?
""Asko T. kysyi: "Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla"? ""
Kun uskosta osaton syntinen ottaa Jeesuksen vastaan ja tunnustaa syntinsä tuossa rukouksessa, niin miksi hänen pitäisi sitä jatkuvasti rukoilla? Missä kohtaa Raamatussa kerrotaan että vanhurskaan tulee rukoilla syntisenrukous?
Raamatussa kerrotaan monissa kohdin, että Jeesuksen verellä on meidän syntimme ostettu ja anteeksi annettu. Mitä se mieletäsi tarkoittaa, jos kuitenkin olemme syntisiä? Eikö se ole silloin valetta, kun sanotaan että sinun syntisi on anteeksi annettu ja jos sitten ei olekkaan?
Eikö Jeesuksen ristinsovitus olisi silloin turha?Il-Mari kirjoitti:
Ihmetellyt?
""Asko T. kysyi: "Niin mitähän hyötyä siitä syntisen rukouksesta sitten oikein mahtaa olla"? ""
Kun uskosta osaton syntinen ottaa Jeesuksen vastaan ja tunnustaa syntinsä tuossa rukouksessa, niin miksi hänen pitäisi sitä jatkuvasti rukoilla? Missä kohtaa Raamatussa kerrotaan että vanhurskaan tulee rukoilla syntisenrukous?
Raamatussa kerrotaan monissa kohdin, että Jeesuksen verellä on meidän syntimme ostettu ja anteeksi annettu. Mitä se mieletäsi tarkoittaa, jos kuitenkin olemme syntisiä? Eikö se ole silloin valetta, kun sanotaan että sinun syntisi on anteeksi annettu ja jos sitten ei olekkaan?
Eikö Jeesuksen ristinsovitus olisi silloin turha?Il-Mari, etkö tarvitse "jalkojen pesua"?
ml213- kirjoitti:
Jos minä olisin ottanut velkaa sinulta vaikkapa 500milj euroa.Siis olisin veloissani niin paljon, ettei minulla olisi edes teoriassakaan suoroitua veloistani. Eräänä päivänä,- huomatessasi tilanteeni, niin antaisit kaikki velkani anteeksi.
Kysyn Tapio sinulta/kin.
Olenko velallinen tai kenellekkään velkaa,- vai olenko edelleen veloissani.ml213 kirjoitti:
>Olenko velallinen tai kenellekkään velkaa,- vai olenko edelleen veloissani.<
Mat 6:12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
Siinä vastaus kysymykseesi.Tapio522 kirjoitti:
Il-Mari: "Armon varassa sinunkin on matkaasi taivallettava, jos perille haluat päästä.""
--
--Sama tunne molemmilla.
Jos me rukoilemme samoin, niin onko siitä silloin meille hyötyä?jakeissa oleva Jeesuksen vertaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta on hyvä ymmärtää Paavalin seuraavaa opetuksen taustaa vastaan;
2. Korinttolaiskirje 10:12
"Meillä ei ole rohkeutta katsoa kuuluvamme sellaisiin, jotka itse suosittelevat itseään, eikä verrata itseämme heihin. He ovat ymmärtämättömiä, kun ottavat mittapuukseen omat saavutuksensa ja vertaavat itseään vain itseensä." [Sananl. 27:2; 2. Kor. 3:1, 5:12]
Kun k.o. asiaa tutkimme näin, niin huomaamme fariseuksen verranneen itseänsä muihin ihmisiin, mutta publikaani jätti itsensä, asiansa ja tekonsa Jumalan armon punnittavaksi, mikä ilmaisee publikaanissa toimineen ymmärryksen olevan lähtöisin hänen sisimmässä olleesta "Jumalan siemenestä", (1.Joh.3:9) eikä luonnollisesta ihmisestä. Sen tähden Jeesus julisti publikaanin fariseusta hurskaammaksi!
Mutta kun puhumme että "Jumala on vanhurskauttanut meissä olevan "Jumalan siemenen", eli salatun ja sisäisen sydämen ihmisen, siinä ei ole kysymys ihmisen itsensä korottamisesta, vaan Jumalan työstä meissä, Jumalan teoista.
´Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "Miksi sinusta on mahdotonta luopua ainaisista valitusvirsistäsi, ja alkaa veisaamaan uutta virttä, eli kiitoslaulua Jumalalle"?
---
Virsiä on monenlaisia.
Esim. Virsi 265 ei mielestäni ole mikään valitusvirsi, jota tänään juuri laulettiin Jumalanpalveluksessa.
--
1.
Jeesus armon soi,
voiton meille toi,
hän on valkeus, tie, totuus, elämä.
Hän, vanhurskaus,
armo, laupeus,
meille nyt on ilmestynyt ylhäältä.
Hän koitto on, hän valaisee
ja kuolon kahleet katkaisee,
poistaa orjuuden,
kuorman syntien.
Nyt jo aavistaa me saamme autuuden.
2.
Kirkas aamun koi
päivän uuden loi,
meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
Riennä, syntinen,
luokse Jeesuksen,
ota vastaan armo hänen armostaan.
Hän kärsi ristinkuoleman,
pois otti synnit maailman.
Siihen luottaa saa,
siihen turvatkaa.
Ristin tiellä Kristuksessa riemuitkaa!
--
Kysyisin vielä, eikö uusi virsi, jota taivaassa lauletaan, olekkaan uusi virsi?
Ilm 5:9
"...ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista..".
Ilm 14:3
"Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta".uuden virren, hän ei laulele enää lihan mukana niitä valitusvirsiä, että "voi voi, minä vaivainen oon mato matkamies maan"! Uskon kautta apostolit rinnastivat itsensä siihen salattuun "sydämen ihmiseen", ja nimesivät maallisen kehonsa vain "maalliseksi majakseen", eivät minäkseen;
2. Pietarin kirje 1:14
"Sillä minä tiedän, että tämän majani poispaneminen tapahtuu äkisti, niin kuin myös meidän Herramme Jeesus Kristus minulle ilmoitti."
2. Korinttolaiskirje 5:1
"Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty."
´Jonah kirjoitti:
ml213 kirjoitti:
Mat 6:12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
Siinä vastaus kysymykseesi.12 "Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia."- Pete..
Tapio522 kirjoitti:
Il-Mari, etkö tarvitse "jalkojen pesua"?
ainakin jalkani olen pessyt joka kerta kun muutenkin olen peseytynyt. Olen laittanut myöskin puhtaat sukat joka kerta. Jalkojen pasullako ne synnit sinulta poistuu? Minun syntini on Jeesus sovittanut!
- ml213.
Jonah kirjoitti:
ml213 kirjoitti:
Siinä vastaus kysymykseesi.Mutta, ymmärrätkö kun ihminen ottaa pelastuksen vastaan, niin hän saa KAIKKI velkansa anteeksi.Siis ihmisellä ei ole enää velkaa tässä vaiheessa.Muta, valvomisen kautta ihmisen tulee pitää huoli,- ettei tee enää velkaa.Siis ihmisen on tehtävä "tilejä" lyhyin välialoin eli silloin kun huomaa tehneensä syntiä.Ihminenhän tuomitaan tekojensa mukaan.
Ymmärätnet, miten ihminen voi ajautua sairaaloiseen itsensä tarkkailuun ja tässä tilanteessa iloitseminen on aivan mahdoton käsite.Itse luotan siihen, miten Pyhä Henki pitää huolen siitä, jos lankean syntiin ja silloin rukous anteeksiantamisesta ja armosta on paikallaan.
Mutta, kyllä ihmisen on hyvä rukoilla yleensä' Isä meidän rukousta muutenkin eli se muistuttaa tiestä missä kuljemme ja erikoisesti kohta.........."älä saata meitä kiusaukseen".... Pete.. kirjoitti:
ainakin jalkani olen pessyt joka kerta kun muutenkin olen peseytynyt. Olen laittanut myöskin puhtaat sukat joka kerta. Jalkojen pasullako ne synnit sinulta poistuu? Minun syntini on Jeesus sovittanut!
Joh. 13:10
Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;.."
Joh. 13:14
"Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat".
--
Selvennyksenä sanon, ettei Jeesus tässä tarkoita konkreettista jalkojen pesemistä!ml213. kirjoitti:
Mutta, ymmärrätkö kun ihminen ottaa pelastuksen vastaan, niin hän saa KAIKKI velkansa anteeksi.Siis ihmisellä ei ole enää velkaa tässä vaiheessa.Muta, valvomisen kautta ihmisen tulee pitää huoli,- ettei tee enää velkaa.Siis ihmisen on tehtävä "tilejä" lyhyin välialoin eli silloin kun huomaa tehneensä syntiä.Ihminenhän tuomitaan tekojensa mukaan.
Ymmärätnet, miten ihminen voi ajautua sairaaloiseen itsensä tarkkailuun ja tässä tilanteessa iloitseminen on aivan mahdoton käsite.Itse luotan siihen, miten Pyhä Henki pitää huolen siitä, jos lankean syntiin ja silloin rukous anteeksiantamisesta ja armosta on paikallaan.
Mutta, kyllä ihmisen on hyvä rukoilla yleensä' Isä meidän rukousta muutenkin eli se muistuttaa tiestä missä kuljemme ja erikoisesti kohta.........."älä saata meitä kiusaukseen"....ml213: "Mutta, kyllä ihmisen on hyvä rukoilla yleensä' Isä meidän rukousta... erikoisesti kohta.........."älä saata meitä kiusaukseen"....
--
Mitä tarkoitat "yleensä"- sanalla viestissäsi?
Aikaisemmin pidit syntisten rukousta louruna!
Kohdallasi kehoittaisin sinua rukoilemaan erityisesti kohtaa "anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin....".
Vai olisko joskus mahdollista, että sivuutat tämän kohdan silloin, kun huomaat, että vaelluksesi on ollut täysin puhdasta ja synnitöntä?- ml213.
Tapio522 kirjoitti:
ml213: "Mutta, kyllä ihmisen on hyvä rukoilla yleensä' Isä meidän rukousta... erikoisesti kohta.........."älä saata meitä kiusaukseen"....
--
Mitä tarkoitat "yleensä"- sanalla viestissäsi?
Aikaisemmin pidit syntisten rukousta louruna!
Kohdallasi kehoittaisin sinua rukoilemaan erityisesti kohtaa "anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin....".
Vai olisko joskus mahdollista, että sivuutat tämän kohdan silloin, kun huomaat, että vaelluksesi on ollut täysin puhdasta ja synnitöntä?Oot aikamoinen velikulta ajattelun perusteella.Olen monasti jo tuonut esiin, että uudestisyntyneen ihmisen,- joka on saanut jo kaikki syntinsä anteeksi, niin tulee rukoilla anteeksiantamista Jumalalta kun on langennut syntiin. Siis kun huomaa tehneensä syntiä,- joka pyörii mielessä.
PS.
Ymmärtänet, miten kirkossa tapahtuvilla loruilla on erittäin ohut kosketuspinta Raamatun ilmoitusten kanssa.Suurin osa kirkossa kävijöiden ensimmäinen askel tulisi ottaa pelastus vastaan.Siis uudestisyntyä Jumalan elävän sanan kautta, eikä ihmisoppien.
Niin, yleensä uudestisyntyneen ihmisen tulee olla tyytyväinen ja kiitosmielellä ja iloita el'ämästä ja Jumalan huolenpidosta jne...
"Ilotkaa AINA Herrassa! Vieläkin minä sanan: ILOITKAA. Fil. 4:4 Syntinsä tunnustaminen ohjaa ihmisen tuohon tilaan.
Mutta, en tosiaan Tapio kiellä sinulta murhehtimista sitä, miten syntinen oletkaan. Tämä tila ei ole ympäristölle vaarallinen, vaan ongelmoittaa vain sinun mieltäsi. ml213. kirjoitti:
Mutta, ymmärrätkö kun ihminen ottaa pelastuksen vastaan, niin hän saa KAIKKI velkansa anteeksi.Siis ihmisellä ei ole enää velkaa tässä vaiheessa.Muta, valvomisen kautta ihmisen tulee pitää huoli,- ettei tee enää velkaa.Siis ihmisen on tehtävä "tilejä" lyhyin välialoin eli silloin kun huomaa tehneensä syntiä.Ihminenhän tuomitaan tekojensa mukaan.
Mutta, kyllä ihmisen on hyvä rukoilla yleensä' Isä meidän rukousta muutenkin eli se muistuttaa tiestä missä kuljemme ja erikoisesti kohta.........."älä saata meitä kiusaukseen"....ymmärrän ettei sairaalloinen oman syntisyytensä tarkkailu ole hyväksi. Mutta toisaalta ei sairaalloinen iloitseminenkaan ole hyväksi.
Pelastuksesta voi iloita, vaikka tunnustaisikin lihansa syntisyyden ja taipumuksen lankeamisiin. Ja rukoilla niinkuin publikaani armoa.
Ja voimme luottaa siihen, että kyllä Jumala meille antaa syntimme anteeksi Jeesuksen ansioiden kautta, kun niitä anteeksi pyydämme. Lupauksensa mukaan.
Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita.Jonah kirjoitti:
ymmärrän ettei sairaalloinen oman syntisyytensä tarkkailu ole hyväksi. Mutta toisaalta ei sairaalloinen iloitseminenkaan ole hyväksi.
Pelastuksesta voi iloita, vaikka tunnustaisikin lihansa syntisyyden ja taipumuksen lankeamisiin. Ja rukoilla niinkuin publikaani armoa.
Ja voimme luottaa siihen, että kyllä Jumala meille antaa syntimme anteeksi Jeesuksen ansioiden kautta, kun niitä anteeksi pyydämme. Lupauksensa mukaan.
Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita.niin. Tätä juuri tarkoitin avauksellani. Tunnustat kyllä, että on tämä hengellinen uusi luomus ja huomaat myös vanhan joka on yhtä totta, mutta jos sinun täytyisi elää todeksi tämä uusi luomus, niin se ei enään onnistukkaan. Sanot, että peruslähtökohta on se, että olemme syntisiä. Pyydän sinua huomioimaan KAKSI peruslähtökohtaa. Sen, että olemme heikkoja ja sen, että olemme täydellisiä. Molemmat ovat ihan yhtä totta, vai ovatko ne sinulle sittenkään totta johan ?
- ml213.
Jonah kirjoitti:
ymmärrän ettei sairaalloinen oman syntisyytensä tarkkailu ole hyväksi. Mutta toisaalta ei sairaalloinen iloitseminenkaan ole hyväksi.
Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita.Mutta toisaalta ei sairaalloinen iloitseminenkaan ole hyväksi.
-------
Uskotko muuten sen tosiasian,- että ihminen yleensä mahdollistuu iloitsemaan pitkä'kestoisesti,- vain puhtaalla omallatunnolla. Juuri Jumalan tahdon vastaiset asiat ihmisessä vie voiman elä'mästä ja erikoisesti iloitsemisesta.Ihmisen on erittäin helppo ohjautua tilaan,- jossa ei näy ilon pilkahdustakaan ja tämä tila on muutenb aika yleinen ihmisessä tänä aikana. On murhetta ja huolta ja synnin vaikutusta jne...
Moni ihmiknen peitää naurureagoimisella tämän tukalan tilan itsessään.Seuraappa miten paljon,- ja missä tilanteissa ihmiset nauravat, niin ymmärrät, miten naurureagoimista käytetään pakenemiseen.Niin, iloitseminen on mielenlaatu ja tänä aikan aaika harvinasta herkkua ihmisillä.
Niin, ihminen ei voi saavuttaa iloistamieltä,- muutoin kuin kasvamisen kautta. Esim. nauruterapialla ei ole mitään vaikutusta iloisen mielen kanssa,- vaikka sitä mainostetaan mediassa.
PS.
Muuten lihallisen ihmisen mielikuviin liittyy myös se,- että se määrätyssä tilassa estää ihmiseltä iloitsemisen ja erikoisesti tälle ihmiselle on myrkkyä nähdä aito iloinen ihminen.Ihan vaan sisarillekkin vinkiksi. Jos et ole täysin tyytyväinen ulkonäköösi, niin varmin ja halvin meikki on tämä:
"Iloinen sydän kaunistaa kasvot". (Meikkituote löytyy Raamatun ilmoituksesta) Jonah kirjoitti:
Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita.se tosiasia että Jeesus Kristus on tehnyt jotakin ristillä. Hän tuli maailmaan syntisiä pelastamaan.
Syntinen, joka on ottanut vastaan pelastuksen Kristuksessa, ei ole enää syntinen. Hän on vanhurskas koska hän on uusi luomus. Se syntinen ihmisesi kuoli Jeesuksen ristillä n. 2000 vuotta sitten. Otan osaa iloon!
Olet päässyt vanhasta ihmisestäsi eroon. Vai? Tahdothan luovuttaa vanhan ihmisesi kuolemaan?
Vai etkö olekaan haudannut sitä? Tahdotko sairaaloisesti pitää kiinni syntisestä vanhasta ihmisestäsi?
Jeesus kuollessaan ristillä kuoletti itsessään kaikki ensimmäisen Aadamin jälkeläiset (2 Kor 5:14).
Nyt Jumala näkee kaikki syntiset kuolleina Kristuksen kanssa Kristuksessa Jeesuksessa.
Tämä kuolema astuu voimaan yksilöihmisen kohdalla siinä silmänräpäyksessä kun hän tulee uskoon Herraan Jeesukseen Kristukseen. Hän uudestisyntyy Jumalasta uudeksi ihmiseksi ts. Jumalan lapseksi. Tässä uudestisyntymisessä hänestä tulee viimeisen Aadamin jälkeläinen ts. Jeesuksen lapsi.
Näin Jumala luo itsessään uuden ihmisen. Vanha on kadonnut, uusi on tilalle tullut. Tämä uusi ihminen on uusi luomus uskova Jumalan lapsi.
Uusi ihminen, uusi luomus on luotu elämään Jumalan yhteydessä Hänelle. Uusi ihminen Jumalan Sanasta ja Hengestä syntynyt on vanhurskas ja pyhä. Hän omistaa Jeesuksen viattomuuden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Hän on synnistä vapautettu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Hän on synnitön Jumalan lapsi. Siksi Jumala voi olla hänen kanssaan läheisessä yhteydessä, niin läheisessä että Hän asuu uskovassa.- Tapio522eikirj
Jonah kirjoitti:
Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita.jonah: "Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita".
--
Aivan!
SYNTI, VANHURSKAUS JA TUOMIO
Joh.16:5-11
---
16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi SYNNIN JA VANHURSKAUDEN JA TUOMION
16:9 synnin, koska he eivät usko minuun;
16:10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
16:11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
--
Pyhän Hengen tehtävänä on näyttää maailmalle todeksi ”1) synti, 2) vanhurskaus ja 3) tuomio” (8).
Mitä jae pitääkään sisällään?
1) SYNTI (jae 9)
Puolustaja todistaa, että on olemassa syntiä. Synnin syvin olemus on aina epäusko. Epäuskoinen ihminen ei ota vastaan Jeesusta (Joh. 5:38, 6:36, 8:24, 15:22,24).
Synti näkyy ihmisessä kapinana Jumalaa vastaan. Ihminen haluaa tulla lopulta kokonaan riippumattomaksi Jumalasta. ”Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan” (Room.8:7).
Millainen on turmeltunut ihminen? Siitä voit lukea Room. 1:18-25.
2) VANHURSKAUS (jae 10)
Vanhurskaus perustuu Kristuksen menemiseen Isän tykö (10). Kristus kuolee väärin syytettynä ja viattomana kärsien, mutta osoittautuu vanhurskaaksi, kun Isä ottaa hänet vastaan koko maailman syntien sovittajana. Maailman hylkäämä Jeesus on taivaalliseen kirkkauteen korotettu.
Se osoittaa, että on olemassa vanhurskas Jumala, joka ei anna maailmassa olevan pahan voittaa hyvää. Ainoastaan vanhurskaan voi Jumala korottaa taivaalliseen kirkkauteen.
Toisaalta vanhurskaus tarkoittaa myös syntisille ihmisille Jumalan edessä hankittua vanhurskautta, kun maailman syntien poisottaja (Joh.1:29) herätetään kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden (Room. 4:25).
Miten kelpaamme Jumalalle?
Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme (Room. 4:8), vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät.
Kristus tuli ihmiseksi sovittaakseen syntimme. Me olemme syntisiä, mutta Jumalan kanssa sovitettuja. Sovitettuina me, joissa synti vielä asuu, olemme Jumalan edessä pyhiä ja vanhurskaita, hänelle kelpaavia.
3) TUOMIO (jae 11).
Jeesus sanoo jo tuomion kohdistuneen tämän maailman ruhtinaaseen. Jeesuksen kuolema merkitsi Saatanan vallan murtamista (Joh. 12:31, Luuk.10:18). Tämä ennakoidaan jo tapahtuneeksi. Näin maailma pääsee tuomiosta.
Vanhurskaan Jeesuksen näennäinen tappio (ristinkuolema) on muuttunut hänelle voitoksi, mutta maailman ruhtinaalle tuomioksi Psalmi50.15 kirjoitti:
niin. Tätä juuri tarkoitin avauksellani. Tunnustat kyllä, että on tämä hengellinen uusi luomus ja huomaat myös vanhan joka on yhtä totta, mutta jos sinun täytyisi elää todeksi tämä uusi luomus, niin se ei enään onnistukkaan. Sanot, että peruslähtökohta on se, että olemme syntisiä. Pyydän sinua huomioimaan KAKSI peruslähtökohtaa. Sen, että olemme heikkoja ja sen, että olemme täydellisiä. Molemmat ovat ihan yhtä totta, vai ovatko ne sinulle sittenkään totta johan ?
Psalmi:
>Sanot, että peruslähtökohta on se, että olemme syntisiä. Pyydän sinua huomioimaan KAKSI peruslähtökohtaa. Sen, että olemme heikkoja ja sen, että olemme täydellisiä.<
Pohdin kirjoittamaasi. Lähtökohtana se, että liha, jossa elämme on syntinen. Mutta Kristus, joka elää meissä on täydellinen. Ehkä puhumme samoista asioista, mutta eri tavalla.
Löysin nimittäin netistä kirjoituksen, jonka olen jo lukenut kertaalleen läpi. Kirjoitus vaatii kuitenkin tarkempaa perehtymistä.
http://koti.mbnet.fi/hulk/pom/armo_riittaa_pom.html
Otan tähän osalainauksen tekstistä. Siitä näkyy, mitä asiaa käsitellään:
>>Miten tämä Kristuksen vanhurskas elämä omistetaan eli miten Kristus "elää minussa"? Tähän kysymykseen huipistuu nyt vilpittömän kilvoittelijan hätä.
Ja Paavali vastaa tähän tärkeään kysymykseen jakeemme keskiosassa sanomalla: "Minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa", Gal. 20:20.
Näissä sanoissa on apostolin opetuksen ydin. Tarkatkaamme siksi tätä lausetta erityisellä huolella.
Ensinnäkin huomaamme, että Paavali sanoo elävänsä nyt lihassa. Tämä "nyt" tarkoittaa, että hän yhä tuntee elävänsä lihassa kaikkine siitä johtuvine seurauksineen. "Minussa, se on minun lihassani, ei asu mitään hyvää", hän tunnustaa toisaalla. Roomalaiskirjeessä hän sanoo, että "lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan". Gal. 2:16 päättyy apostolin sanaan: "Ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista."
Tällaisessa lihassa hän siis yhä nyt eli. Mutta sen lisäksi hän eli uskossa. Näin hän tässä ilmaisee lyhyesti oman kristillisyytensä sisällön: Minä elän nyt lihassa uskossa. Lihassa uskossa. Lihassa ollessani uskossa Jeesukseen. Miten yksinkertaista, rehellistä - ja toivorikasta!
Näillä sanoilla Paavali ilmaisee myös, miten hän omistaa Kristuksen elämän eli miten Kristus elää hänessä. "Kristus elää minussa" on sama asia kuin "minä elän uskossa häneen". Kristus ei sulaudu salaperäisellä tavalla uskovaansa ja tee häntä toiseksi. Ei Kristus myöskään toimi jonkinlaisena sivupersoonana ihmisen "sisällä". Kristus on ihmisessä, ("minussa"), silloin, kun ihminen uskoo Herraan, uskoo hänen olevan sellainen kuin hän on: sovittaja ja rikkomusten anteeksiantaja. Usko siis ottaa todesta Raamatun sanan Kristuksesta. Usko luottaa Jumalan ilmoitukseen jonka mukaan Jeesus on lähetetty maailmaan kärsimään meidän syntiemme rangaistus kokonaan.- merihukka
ml213. kirjoitti:
Kyllä mielikuvista ja reagoimistavoista/tasoista tiedostaa ihmisen käyttäytymistä aika laajasti.Mutta,- kuten ymmärrämme, niin netissä käytävän kesklustelun perusteella ei vo tietää totuutta. Ihminen voi valehdella laajasti ja näytellä,- siis ilmentää itseään paremmaksi kuin on todellisuudessa. Samoin sanaton viestintä on kokonaan poissa nettisuhteissa.
Mutta, mitä täälläkin on monia kirjoittajia, niin jo viestijenkin sisällön perusteella voi tiedostaa, miten he ovat ongelmallisia ihmissuhteissaan.
PS:
Mutta, on suurta viisautta ja luottamusta Jumalaa kohtaan, jos ei tuoe esille kaikkea mitä tietää ja ymmärtää.Viimeiset parikymmentä viestiä on käsitellyt pelastumista. Lyhyt yhteenveto esiintyneistä pelastusteistä ja jotka ovat esillä raamatussa.
a) Usko riittää.
Selkeä päätelmä. Se tarkoittaa yleensä uskoa Jeesukseen Kristukseen. Jumalaan uskominen ei riitä. Jos tarkastellaan lähemmin uskon sisältöä, yhtenäisyyttä ei löydy. Tässä on esillä enimmäkseen lahjapalkkiovarmuus ja synnitön vanhurskas.
b) Usko ja armo.
Aika selkeä. Usko ei yksin riitä. Kukaan ei voi pelastua omin voimin. Siis ei uskollakaan. Jumalan armo ratkaisee. Uskova ei automaattisesti pelastu. Lahjapelastusta ei ole. Uskovalle on silti eduksi elää rehtinä, reiluna ja auttavana yksilönä.
c) Usko ja teot.
Uskon lisäksi uskovan tulee elää ihmisiksi ja lunastaa paikkansa hyvillä teoilla. Kaikki mitä hyvään käytökseen kuuluu. Lahjapelastusta ei ole.
d) Armo.
"Armahdan kenet armahdan". Pelastus on yksin Jumalan käsissä uskosta ja teoista riippumatta.
e) Lahjapalkkiovarmuuden muunnos. "Jaikal 1. 2. 2010 12:32. Se syntinen ihmisesi kuoli Jeesuksen ristillä n. 2.000 vuotta sitten."
Jeesus sovitti kuolemallaan kaikkien synnit hamaan tulevaisuuteen saakka. Myös perisynnin. Jeesus ei siten kuollut ihmisten syntien tähden vaan sovitti ne. Kukaan ei ole ollut eikä tule olemaan syntinen Jeesuksen kuolinhetkestä lähtien. Sitä hetkeä ennen kuolleet eivät ole voineet lunastaa pelastustaan ja ovat ilmeisesti automaattisesti kadotetut. Jälkeen kuolleiden synnittömien on lunastettava pelastus uskolla Jeesukseen Kristukseen. Siihen kai riittää uskoontulo hieman ennen kuolinhetkeään.
Jaikalin viimeinen teoria, kuinka mones se on sivuseikka, pitää tällä hetkellä eläviä maapallolaisia synnittöminä. Merihukka yllättäen mieltää teoriassa järjen hivenen. Ei-kristitty jatkaa elämäänsä synnittömänä kuten uskoontullutkin. Taas merihukka yhtyy teoriaan. Koskaan uskoontulematon ei pelastu mutta elää elämänsä synnittömänä. Ehkä hän ei sitten halua lunastaa ikuista kuolemanjälkeistä elämää.
a - d kohdissa on epäselvää perisynnin osuus. Voiko se ennen "maallista" kuolemaa poistua. Jeesuskin puhuu vain uskonpuutesynnistä ja elämässä tehdyistä huonoista teoista.
Pelastumisesta on monta totuutta. Logiikan mukaan vain yksi on oikea. Se voi olla joku muukin kuin edellä esitetty. Valehtelu on raskas synti. Kaikille pelastusteorioille löytyvät perusteet selvästi raamatusta. Kuka on siis harhaoppinen pitäessään kiinni jostakin niistä? - Tapio522eikirj
Il-Mari kirjoitti:
Ihmetellyt?
Eikö Jeesuksen ristinsovitus olisi silloin turha?Il-mari:
"Missä kohtaa Raamatussa kerrotaan että vanhurskaan tulee rukoilla syntisenrukous"?
--
Jeesus opetti meille Isä meidän-rukouksen, jossa sanotaan mm. näin:
"Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin...".
Synnittömänä sinun on varmaan vaikea yhtyä tähän rukoukseen tai publikaanin rukoukseen "ole minulle SYNTISELLE ARMOLLINEN".
Publikaanin- rukous on myös esimerkkinä meille oikeanlaisesta rukoilijasta.
Fariseuksen tavoin synnitön näkee syntiä vain muissa (Luuk.18:9-14).
Minun ymmärtääkseni synnittömät eivät tarvitse Jumalan ARMOA, koska he ovat jo täydellisiä.
(Paitsi ehkä silloin, kun ovat itse mielestään langenneet johonkin yksittäiseen syntiin. Muulloin he voivat kerskata fariseuksen tavoin synnittömyydellään.) - Tapio522eikirj
Pe.ku kirjoitti:
"Ei minulla ole tapana suuttua ja vielä vähemmän tällaisella palstalla,..."
Avauksesikin kuitenkin on pelkkää suuttumusta, jossa omat oppisi ei ole kelvanneet ja töykeästi kyselet että "mikä kelpaa".
Sulla kun on ollut erilaisia keskenään päinvastaisia oppeja viime aikoina.
Olet sanonut vanhurskaan oleva synnitön ja kuitenkin olet myös kertonut vanhurskaan olevan syntinen, joka ei ole sitä "ensimmäistä kiveä ole synnittömänä heittämässä".Pe.ku:
"Olet sanonut vanhurskaan oleva synnitön ja kuitenkin olet myös kertonut vanhurskaan olevan syntinen, joka ei ole sitä "ensimmäistä kiveä ole synnittömänä heittämässä".
--
Pe-ku, tarkoitit kai: "..,joka ei ole sitä "ensimmäistä kiveä SYNTISENÄ heittämässä"?
--
Niinpä...Il-Marista ei saa oikein selvää.
Välillä hän on synnitön "oppi-isäänsä" jaikalia myötäillen, välillä syntinen, joka ei ole heittämässä ensimmäistä kiveä. - Tapio522eikirj
Jonah kirjoitti:
Psalmi:
>Sanot, että peruslähtökohta on se, että olemme syntisiä. Pyydän sinua huomioimaan KAKSI peruslähtökohtaa. Sen, että olemme heikkoja ja sen, että olemme täydellisiä.<
Pohdin kirjoittamaasi. Lähtökohtana se, että liha, jossa elämme on syntinen. Mutta Kristus, joka elää meissä on täydellinen. Ehkä puhumme samoista asioista, mutta eri tavalla.
Löysin nimittäin netistä kirjoituksen, jonka olen jo lukenut kertaalleen läpi. Kirjoitus vaatii kuitenkin tarkempaa perehtymistä.
Otan tähän osalainauksen tekstistä. Siitä näkyy, mitä asiaa käsitellään:
>>Miten tämä Kristuksen vanhurskas elämä omistetaan eli miten Kristus "elää minussa"? Tähän kysymykseen huipistuu nyt vilpittömän kilvoittelijan hätä.
Ja Paavali vastaa tähän tärkeään kysymykseen jakeemme keskiosassa sanomalla: "Minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa", Gal. 20:20.
Näissä sanoissa on apostolin opetuksen ydin. Tarkatkaamme siksi tätä lausetta erityisellä huolella.
Ensinnäkin huomaamme, että Paavali sanoo elävänsä nyt lihassa. Tämä "nyt" tarkoittaa, että hän yhä tuntee elävänsä lihassa kaikkine siitä johtuvine seurauksineen. "Minussa, se on minun lihassani, ei asu mitään hyvää", hän tunnustaa toisaalla. Roomalaiskirjeessä hän sanoo, että "lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan". Gal. 2:16 päättyy apostolin sanaan: "Ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista."
Tällaisessa lihassa hän siis yhä nyt eli. Mutta sen lisäksi hän eli uskossa. Näin hän tässä ilmaisee lyhyesti oman kristillisyytensä sisällön: Minä elän nyt lihassa uskossa. Lihassa uskossa. Lihassa ollessani uskossa Jeesukseen. Miten yksinkertaista, rehellistä - ja toivorikasta!
Näillä sanoilla Paavali ilmaisee myös, miten hän omistaa Kristuksen elämän eli miten Kristus elää hänessä. "Kristus elää minussa" on sama asia kuin "minä elän uskossa häneen". Kristus ei sulaudu salaperäisellä tavalla uskovaansa ja tee häntä toiseksi. Ei Kristus myöskään toimi jonkinlaisena sivupersoonana ihmisen "sisällä". Kristus on ihmisessä, ("minussa"), silloin, kun ihminen uskoo Herraan, uskoo hänen olevan sellainen kuin hän on: sovittaja ja rikkomusten anteeksiantaja. Usko siis ottaa todesta Raamatun sanan Kristuksesta. Usko luottaa Jumalan ilmoitukseen jonka mukaan Jeesus on lähetetty maailmaan kärsimään meidän syntiemme rangaistus kokonaan.Kiitos linkistä:
--
Olipa hyvää luettavaa!
Lainaus siitä:
'Lain säikähdyttämä ihminen on kerrassaan epätoivoinen omista voimistaan ja tähyilee ja huokailee välittäjän ja Vapahtajan apua.
Evankeliumin terveellinen sana tulee silloin parhaaseen aikaan. Se sanoo: Ole turvallisella mielellä, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, usko vain Jeesukseen Kristukseen, joka on ristiinnaulittu sinun syntiesi tähden.
Jos tunnetkin syntejä, älä tarkkaa niitä itsessäsi, vaan muista, että ne ovat heitetyt Kristuksen päälle." Tapio522eikirj kirjoitti:
Il-mari:
"Missä kohtaa Raamatussa kerrotaan että vanhurskaan tulee rukoilla syntisenrukous"?
--
Jeesus opetti meille Isä meidän-rukouksen, jossa sanotaan mm. näin:
"Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin...".
Synnittömänä sinun on varmaan vaikea yhtyä tähän rukoukseen tai publikaanin rukoukseen "ole minulle SYNTISELLE ARMOLLINEN".
Publikaanin- rukous on myös esimerkkinä meille oikeanlaisesta rukoilijasta.
Fariseuksen tavoin synnitön näkee syntiä vain muissa (Luuk.18:9-14).
Minun ymmärtääkseni synnittömät eivät tarvitse Jumalan ARMOA, koska he ovat jo täydellisiä.
(Paitsi ehkä silloin, kun ovat itse mielestään langenneet johonkin yksittäiseen syntiin. Muulloin he voivat kerskata fariseuksen tavoin synnittömyydellään.)rakas veli Tapio522, että syntisen rukouksessa Jumalasta Jumalasta oleva synnitön Henki rukoilee monikossa "meidän syntimme", siis sekä syntisen lihamme, että synnittömän sisäisen ihmisemme puolesta, joka Kristuksessa olevana asettuu kantamaan myös heikkojen vajavaisuuksia! [Room. 7:22; Fil. 2:4;] Fariseuksen rukous sen sijaan on itseänsä vanhurskaaksi luulevan lihan mielen rukous, [
Matteus 26:41
"Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko." [Mark.14:38].
Luukas 13:24
"Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi." [Room. 10:3]
´Jonah kirjoitti:
Peruslähtökohta on kuitenkin se, että olemme syntisiä, eikä se, että olemme synnittömiä vanhurskaita.mielenlaatua kantaa, niin eläköön vapaus ja pitäköön sellaista perustusta mielessään myös Jumalalle mieluisena mielenlaatuna. Tämähän ilmenee usein uskoon tulleiden suurrikollisten todistuksissa, kuinka he vuodesta toiseen herkuttelevat entisellä syntisyydellään ja kertovat yksityiskohtaisen tarkasti, kuinka he elämöivät ja mässäsivät. Paavali sanoi mieluummin unohtavansa väärän menneisyytensä [Fil. 3:13] ja kertoi Kristuksesta eikä itsestänsä.
´merihukka kirjoitti:
Viimeiset parikymmentä viestiä on käsitellyt pelastumista. Lyhyt yhteenveto esiintyneistä pelastusteistä ja jotka ovat esillä raamatussa.
a) Usko riittää.
Selkeä päätelmä. Se tarkoittaa yleensä uskoa Jeesukseen Kristukseen. Jumalaan uskominen ei riitä. Jos tarkastellaan lähemmin uskon sisältöä, yhtenäisyyttä ei löydy. Tässä on esillä enimmäkseen lahjapalkkiovarmuus ja synnitön vanhurskas.
b) Usko ja armo.
Aika selkeä. Usko ei yksin riitä. Kukaan ei voi pelastua omin voimin. Siis ei uskollakaan. Jumalan armo ratkaisee. Uskova ei automaattisesti pelastu. Lahjapelastusta ei ole. Uskovalle on silti eduksi elää rehtinä, reiluna ja auttavana yksilönä.
c) Usko ja teot.
Uskon lisäksi uskovan tulee elää ihmisiksi ja lunastaa paikkansa hyvillä teoilla. Kaikki mitä hyvään käytökseen kuuluu. Lahjapelastusta ei ole.
d) Armo.
"Armahdan kenet armahdan". Pelastus on yksin Jumalan käsissä uskosta ja teoista riippumatta.
e) Lahjapalkkiovarmuuden muunnos. "Jaikal 1. 2. 2010 12:32. Se syntinen ihmisesi kuoli Jeesuksen ristillä n. 2.000 vuotta sitten."
Jeesus sovitti kuolemallaan kaikkien synnit hamaan tulevaisuuteen saakka. Myös perisynnin. Jeesus ei siten kuollut ihmisten syntien tähden vaan sovitti ne. Kukaan ei ole ollut eikä tule olemaan syntinen Jeesuksen kuolinhetkestä lähtien. Sitä hetkeä ennen kuolleet eivät ole voineet lunastaa pelastustaan ja ovat ilmeisesti automaattisesti kadotetut. Jälkeen kuolleiden synnittömien on lunastettava pelastus uskolla Jeesukseen Kristukseen. Siihen kai riittää uskoontulo hieman ennen kuolinhetkeään.
Jaikalin viimeinen teoria, kuinka mones se on sivuseikka, pitää tällä hetkellä eläviä maapallolaisia synnittöminä. Merihukka yllättäen mieltää teoriassa järjen hivenen. Ei-kristitty jatkaa elämäänsä synnittömänä kuten uskoontullutkin. Taas merihukka yhtyy teoriaan. Koskaan uskoontulematon ei pelastu mutta elää elämänsä synnittömänä. Ehkä hän ei sitten halua lunastaa ikuista kuolemanjälkeistä elämää.
a - d kohdissa on epäselvää perisynnin osuus. Voiko se ennen "maallista" kuolemaa poistua. Jeesuskin puhuu vain uskonpuutesynnistä ja elämässä tehdyistä huonoista teoista.
Pelastumisesta on monta totuutta. Logiikan mukaan vain yksi on oikea. Se voi olla joku muukin kuin edellä esitetty. Valehtelu on raskas synti. Kaikille pelastusteorioille löytyvät perusteet selvästi raamatusta. Kuka on siis harhaoppinen pitäessään kiinni jostakin niistä?Raamattua meidän on tunnustettava Raamatussa olevat n.s. ristiriidat, jotka johtuvat siitä että Raamattu kertoo sekä näkyväisestä materiaalisesta maailmasta, joka on täysin päinvastainen näkymättömälle Hengen maailmalle, t.s. ne ovat toistensa "vastalukuja". Tästä johtuu, että esim. tämän sanoja ei valehtele jos 25 asteen kesähelteellä väittää, että "nyt on pakkasta miinus kaksikymmentä viisi astetta"!
Negatiivinen etumerkki poistaa itseisarvon, johon perustuu esimerkiksi tämä hämmästyttävä raamatunlause;
"...Ja siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', heille sanotaan: 'Elävän Jumalan lapset!' " [Hoosea 1:10 (2:1)]
Roomalaiskirje 9
26 "Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."
Pääpointti tässä jutussa on se että Jumala sanoo ja tunnustaa lapsikseen vain Hengestä syntyneen "mielen ihmisen", ei lihasta syntynyttä hengen "maallista majaa".
´- Asko T
Tapio522eikirj kirjoitti:
Pe.ku:
"Olet sanonut vanhurskaan oleva synnitön ja kuitenkin olet myös kertonut vanhurskaan olevan syntinen, joka ei ole sitä "ensimmäistä kiveä ole synnittömänä heittämässä".
--
Pe-ku, tarkoitit kai: "..,joka ei ole sitä "ensimmäistä kiveä SYNTISENÄ heittämässä"?
--
Niinpä...Il-Marista ei saa oikein selvää.
Välillä hän on synnitön "oppi-isäänsä" jaikalia myötäillen, välillä syntinen, joka ei ole heittämässä ensimmäistä kiveä.juuri selvän saakin! Hän selkeästi kertoi että liha on syntinen, mutta sielu joka pelastuu se vanhurskaalla on synnitön Jumalan edessä. Koinka selkeästi sinulle pitäisi sanoo, jotta ymmärtäsit? Vai ymmärtäisitkö vaikka miten sen sinulle sanoisi?
- Asko T
ekivaari kirjoitti:
rakas veli Tapio522, että syntisen rukouksessa Jumalasta Jumalasta oleva synnitön Henki rukoilee monikossa "meidän syntimme", siis sekä syntisen lihamme, että synnittömän sisäisen ihmisemme puolesta, joka Kristuksessa olevana asettuu kantamaan myös heikkojen vajavaisuuksia! [Room. 7:22; Fil. 2:4;] Fariseuksen rukous sen sijaan on itseänsä vanhurskaaksi luulevan lihan mielen rukous, [
Matteus 26:41
"Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko." [Mark.14:38].
Luukas 13:24
"Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi." [Room. 10:3]
´että ekivaarikin ymmärtää Tapiota paremmin nämä synnittömyysasiat. Tapio ei näytä ymmärtävän pelastuksesta mitään, hän on vain syntinen ja sen hän ymmärtää. No en enää viitsi alkaa todistamaan pelastuksesta, kun sitä on tällä palstalla jo riittävästi ollut. Nyt onkin vain kyse siitä kenelle pelastus kelpaa ja kuka sen tahtoo v astaan ottaa.
Asko T kirjoitti:
juuri selvän saakin! Hän selkeästi kertoi että liha on syntinen, mutta sielu joka pelastuu se vanhurskaalla on synnitön Jumalan edessä. Koinka selkeästi sinulle pitäisi sanoo, jotta ymmärtäsit? Vai ymmärtäisitkö vaikka miten sen sinulle sanoisi?
Oletko sitä mieltä, että sielu on SAMA kuin uusi luomus ja että ne kaksi ovat
synnittömiä sinussa, Il-Marissa ja vielä mahdollisesti joissakin muissakin?
Kirjoitat:
>>liha on syntinen, mutta sielu joka pelastuu se vanhurskaalla on synnitön
Jumalan edessä- Asko T
Semper.Fidelis kirjoitti:
Kirjoitat:
Jumalan edessä>>>Vielä kerran Asko; lakataan höpöttämästä niistä synnittömistä sieluista
Asko T kirjoitti:
>>>Vielä kerran Asko; lakataan höpöttämästä niistä synnittömistä sieluista
Kyllä sielu pelastuu: "sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen."
1.Piet. 1:9
Mutta meidän on tehtävä työtä ja puhdistettava sieluamme "totuuden kuuliaisuudessa"!
"Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja
rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet,
ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."
1.Piet. 1:22-23
VAIN uusi luomus on täydellisen puhdas ja synnitön. Sielumme pelastuu vain, jos olemme
valmiit puhdistamaan sitä ja luopumaan kaikesta vääryydestä. Sellainen sielu, joka ei välitä
puhdistua vihasta ja kaikista lihan ilmeisistä teoista, EI voi pelastua. Niille tottelemattomille
sieluille kuuluu tämä sana: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten
valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt. 7:21.
Muistathan kuulleesi nuo Jeesuksen vakavat sanat, jotka Hän puhui vuorisaarnassaan!
Sinä vaihdat kovin nopeasti aihetta niin, että on vähän vaikea seurata sinun perässäsi.
Tämä on sinun edellisestä viestistäsi, jossa vielä olit SYNNITTÖMÄN SIELUN kannalla:
>>liha on syntinen, mutta sielu joka pelastuu se vanhurskaalla on synnitön- Yks-tämmönen
Asko T kirjoitti:
>>>Vielä kerran Asko; lakataan höpöttämästä niistä synnittömistä sieluista
1 Kor. 15 jakeesta 35 eteenpäin.
Semper.Fidelis kirjoitti:
Kirjoitat:
Jumalan edessäEn ole päässyt ottamaan osaa kirjoituksiin muutamaan päivään. Nyt ehdin lukea muutamia kommentteja koskien palstalla käsiteltävää synti-/vanhurskausasiaa.
Lyhyesti tässä: olen samoilla linjoilla kuin Semper.Fidelis kirjoituksissaan. Tämä niille tiedoksi, jotka eivät ole tietoisia omasta kannastani, joka on tullutkin kovin puutteellisesti esille.
Huomaan palstan kirjoituksista, että raamatun käsitteet ovat joillakin kirjoittajilla pahasti hukassa ja/tai ne ymmärretään väärin. Pelastusoppia ei voida rakentaa muutaman yksittäisen raamatunjakeen varaan vaan Raamatun kokonaisilmoitukseen, joka perustaa kaiken Jeesukseen Kristukseen, Hänen lunastustyöhönsä, ylösnousemukseensa ja kirkastumiseensa.
Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. "Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa". Tämä uudestisyntyneen ihmisen henki on vanhurskas ja pyhä. Tämä lahjaksi saatu elämä pyrkii esille ihmisen kuolevaisessa ruumiissa kuolettamalla lihan teot, joissa jokainen meistä ennen pelastumistaan vaelsi. Korintolaiskirjeistä mm. voimme lukea, että seurakunnassa oli uskovaisia, jotka olivat yhä lihallisia.
Käsitteet ihmisen sielu ja henki ovat joidenkin uskovien mielissä sekaisin. Tämän asian korjaamiseen on vain yksi lääke, Jumalan Sana, niin kuin kirjoitettu on: "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija" (Hebr. 4:12). Jumalan Sana erottaa sielun ja hengen. Nämä ovat siis kaksi eri puolta ihmisessä, kolmas on fyysinen olemuksemme.
Kilvoittelu merkitsee sitä, että uudestisyntynyt henkemme saa vallata niin sielumme ja ruumiimme, että teemme Jumalan tahdon. Tämä kilvoittelu jatkuu läpi elämämme ja täydellisiä olemme vasta silloin, kun Jeesus muuttaa tämän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. Emme tunne itseämme, jos sanomme, ettei meillä ole syntiä. "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa...", kirjoittaa Pietari uskovaisille. Uskovan sielun maailmassa voi olla suuria pimeitä alueita, joita Pyhä Henki ei ole vielä saanut valaista ja puhdistaa.
Tämä asia, jota nyt palstalla pääasiassa käsitellään, on yksi Raamatun suurimmista ilmoituksista (ts. vanhurskaus, synti, lunastus, pelastus ja kilvoittelu). Näitä tulisi mielestäni käsitellä kokonaisuutena.
Kilvoittelu jatkuu kuten Paavalinkin elämässä.Semper.Fidelis kirjoitti:
Kirjoitat:
Jumalan edessämeidät kaikesta vääryydestä, hän tuskin edes kyselee meiltä että luovutko niistä vai etkö luovu;
Roomalaiskirje 11:27
27 "Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä." [Jes. 27:9; Jer. 31:33,34]
"Uskon kautta" tämä on jo tapahtunut, mutta täydellisesti sen tulemme näkemään silloin kun saamme riisuutua lopullisesti tästä surupuvustamme — lihastamme — ,
1. Korinttolaiskirje 13
12 "Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niin kuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."
´Tapio522 kirjoitti:
ml213: "Mutta, ymmärrätkö todella Tapio oikein tuon 1 Joh 1:9 jakeen sisöllön eli meidän on tunnustettava syntimme,- mihin olemme langenneet ja ...............taas olemme puhtaita".
--
Tarkoitatko, että joskus (kun ei ole langennut syntiin) voisi tulla Herran eteen ja sanoa vaikka tähän tapaan: "Herra tulen eteesi synnittömänä,..."viittaa vahvasti siihen, että Jumalasta syntynyt ei edes lankea syntiä tekemään, vaan se on lihan teko, jos joku syntiä tekee ;
1. Johanneksen kirje 3
9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."
´ekivaari kirjoitti:
meidät kaikesta vääryydestä, hän tuskin edes kyselee meiltä että luovutko niistä vai etkö luovu;
Roomalaiskirje 11:27
27 "Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä." [Jes. 27:9; Jer. 31:33,34]
"Uskon kautta" tämä on jo tapahtunut, mutta täydellisesti sen tulemme näkemään silloin kun saamme riisuutua lopullisesti tästä surupuvustamme — lihastamme — ,
1. Korinttolaiskirje 13
12 "Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niin kuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."
´26 "Ja sitten kun tämä nahka on yltäni raastettu ja - o l e n - r u u m i i s t a n i - i r t i, - saan minä nähdä Jumalan." [Matt. 5:8]
´jukka.finland kirjoitti:
En ole päässyt ottamaan osaa kirjoituksiin muutamaan päivään. Nyt ehdin lukea muutamia kommentteja koskien palstalla käsiteltävää synti-/vanhurskausasiaa.
Lyhyesti tässä: olen samoilla linjoilla kuin Semper.Fidelis kirjoituksissaan. Tämä niille tiedoksi, jotka eivät ole tietoisia omasta kannastani, joka on tullutkin kovin puutteellisesti esille.
Huomaan palstan kirjoituksista, että raamatun käsitteet ovat joillakin kirjoittajilla pahasti hukassa ja/tai ne ymmärretään väärin. Pelastusoppia ei voida rakentaa muutaman yksittäisen raamatunjakeen varaan vaan Raamatun kokonaisilmoitukseen, joka perustaa kaiken Jeesukseen Kristukseen, Hänen lunastustyöhönsä, ylösnousemukseensa ja kirkastumiseensa.
Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. "Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa". Tämä uudestisyntyneen ihmisen henki on vanhurskas ja pyhä. Tämä lahjaksi saatu elämä pyrkii esille ihmisen kuolevaisessa ruumiissa kuolettamalla lihan teot, joissa jokainen meistä ennen pelastumistaan vaelsi. Korintolaiskirjeistä mm. voimme lukea, että seurakunnassa oli uskovaisia, jotka olivat yhä lihallisia.
Käsitteet ihmisen sielu ja henki ovat joidenkin uskovien mielissä sekaisin. Tämän asian korjaamiseen on vain yksi lääke, Jumalan Sana, niin kuin kirjoitettu on: "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija" (Hebr. 4:12). Jumalan Sana erottaa sielun ja hengen. Nämä ovat siis kaksi eri puolta ihmisessä, kolmas on fyysinen olemuksemme.
Kilvoittelu merkitsee sitä, että uudestisyntynyt henkemme saa vallata niin sielumme ja ruumiimme, että teemme Jumalan tahdon. Tämä kilvoittelu jatkuu läpi elämämme ja täydellisiä olemme vasta silloin, kun Jeesus muuttaa tämän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. Emme tunne itseämme, jos sanomme, ettei meillä ole syntiä. "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa...", kirjoittaa Pietari uskovaisille. Uskovan sielun maailmassa voi olla suuria pimeitä alueita, joita Pyhä Henki ei ole vielä saanut valaista ja puhdistaa.
Tämä asia, jota nyt palstalla pääasiassa käsitellään, on yksi Raamatun suurimmista ilmoituksista (ts. vanhurskaus, synti, lunastus, pelastus ja kilvoittelu). Näitä tulisi mielestäni käsitellä kokonaisuutena.
Kilvoittelu jatkuu kuten Paavalinkin elämässä.mutta et ole vielä, Jukka-veli, tavoittanut asian ydintä! Sielumme synnittömäksi tuleminen ei ole vain muutaman raamatunjakeen varassa, vaan siihen löytyy enemmän kuin ne tarpeelliset kaksi tahi kolme jaetta.
Kirjoitit mm. näin:
>>"Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. "Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa". Tämä uudestisyntyneen ihmisen henki on vanhurskas ja pyhä. Tämä lahjaksi saatu elämä pyrkii esille ihmisen kuolevaisessa ruumiissa kuolettamalla lihan teot, joissa jokainen meistä ennen pelastumistaan vaelsi. Korinttolaiskirjeistä mm. voimme lukea, että seurakunnassa oli uskovaisia, jotka olivat yhä lihallisia.
Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa."jaikal kirjoitti:
se tosiasia että Jeesus Kristus on tehnyt jotakin ristillä. Hän tuli maailmaan syntisiä pelastamaan.
Syntinen, joka on ottanut vastaan pelastuksen Kristuksessa, ei ole enää syntinen. Hän on vanhurskas koska hän on uusi luomus. Se syntinen ihmisesi kuoli Jeesuksen ristillä n. 2000 vuotta sitten. Otan osaa iloon!
Olet päässyt vanhasta ihmisestäsi eroon. Vai? Tahdothan luovuttaa vanhan ihmisesi kuolemaan?
Vai etkö olekaan haudannut sitä? Tahdotko sairaaloisesti pitää kiinni syntisestä vanhasta ihmisestäsi?
Jeesus kuollessaan ristillä kuoletti itsessään kaikki ensimmäisen Aadamin jälkeläiset (2 Kor 5:14).
Nyt Jumala näkee kaikki syntiset kuolleina Kristuksen kanssa Kristuksessa Jeesuksessa.
Tämä kuolema astuu voimaan yksilöihmisen kohdalla siinä silmänräpäyksessä kun hän tulee uskoon Herraan Jeesukseen Kristukseen. Hän uudestisyntyy Jumalasta uudeksi ihmiseksi ts. Jumalan lapseksi. Tässä uudestisyntymisessä hänestä tulee viimeisen Aadamin jälkeläinen ts. Jeesuksen lapsi.
Näin Jumala luo itsessään uuden ihmisen. Vanha on kadonnut, uusi on tilalle tullut. Tämä uusi ihminen on uusi luomus uskova Jumalan lapsi.
Uusi ihminen, uusi luomus on luotu elämään Jumalan yhteydessä Hänelle. Uusi ihminen Jumalan Sanasta ja Hengestä syntynyt on vanhurskas ja pyhä. Hän omistaa Jeesuksen viattomuuden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Hän on synnistä vapautettu Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Hän on synnitön Jumalan lapsi. Siksi Jumala voi olla hänen kanssaan läheisessä yhteydessä, niin läheisessä että Hän asuu uskovassa.ollenkaan huomioon muiden tulkintoja Herran sanasta.
Sanot edelleen, että vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle.
Kerro minulle se raamatun jae, missä näin sanotaan, niin ehkä ymmärrän sinua.
Koska esim. seuraava jae kuuluu oikein käännettynä näin:
2.Kor 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on pantu syrjään; katso, uusi on tullut.
Vanha syntinen ei ole mitenkään kadonnut taivaan tuuliin, se on edelleen olemassa. Vaikkakin uusi on olemassa.
Kerro siis pari jaetta niin voin ne tutkia. Niin ei ihan tuuli huulia heiluta.Jonah kirjoitti:
ollenkaan huomioon muiden tulkintoja Herran sanasta.
Sanot edelleen, että vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle.
Kerro minulle se raamatun jae, missä näin sanotaan, niin ehkä ymmärrän sinua.
Koska esim. seuraava jae kuuluu oikein käännettynä näin:
2.Kor 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on pantu syrjään; katso, uusi on tullut.
Vanha syntinen ei ole mitenkään kadonnut taivaan tuuliin, se on edelleen olemassa. Vaikkakin uusi on olemassa.
Kerro siis pari jaetta niin voin ne tutkia. Niin ei ihan tuuli huulia heiluta.kirjoitusten tulkinnassa ei pitäisi vaatia kovin tarkkaa sanojen merkitystä, sillä useissa kohdissa kokonaisuus on tärkeämpi kriteeri, jos kokonaisuusteen viitataan, esimerkiksi:
Jeremia 1
11 "Herra kysyi minulta: »Mitä näet, Jeremia?« Minä vastasin: »Näen mantelipuun oksan.«
[1:11--12: Mantelipuu on hepreaksi saqed. Sana liittyy verbiin saqad 'valvoa'.]
12 »Oikein, se on mantelipuun oksa«, sanoi Herra, »minä itse valvon, että sanani toteutuu.«"*
Apostolit sanoivat seurakuntalaistensa olevan vanhan luontonsa puolesta kuolleita, vaikka nämä vielä söivät, joivat, naivat ja maallisia askareitansa toimittivat, [Room. 6:2-11] mutta kuitenkin jotakin oli pantu sivuun; kateus, katkeruus, viha, huuto, herjaus ja häpeälliset puheet, panettelut j.n.e.!
´- en usko sinua
ekivaari kirjoitti:
mutta et ole vielä, Jukka-veli, tavoittanut asian ydintä! Sielumme synnittömäksi tuleminen ei ole vain muutaman raamatunjakeen varassa, vaan siihen löytyy enemmän kuin ne tarpeelliset kaksi tahi kolme jaetta.
Kirjoitit mm. näin:
>>"Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. "Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa". Tämä uudestisyntyneen ihmisen henki on vanhurskas ja pyhä. Tämä lahjaksi saatu elämä pyrkii esille ihmisen kuolevaisessa ruumiissa kuolettamalla lihan teot, joissa jokainen meistä ennen pelastumistaan vaelsi. Korinttolaiskirjeistä mm. voimme lukea, että seurakunnassa oli uskovaisia, jotka olivat yhä lihallisia.
Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa."muistaakseni j.f on sanonut, että olet eksyttäjä joka kiistää raamatun ilmoituksesta tärkeimmän... mikä se nyt mahtoikaan olla?
ekivaari kirjoitti:
mutta et ole vielä, Jukka-veli, tavoittanut asian ydintä! Sielumme synnittömäksi tuleminen ei ole vain muutaman raamatunjakeen varassa, vaan siihen löytyy enemmän kuin ne tarpeelliset kaksi tahi kolme jaetta.
Kirjoitit mm. näin:
Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan Hengen yliluonnollista työtä ihmisen sisimmässä hengessä. Joka yhtyy Herraan on yksi henki Herran kanssa."Toivoisinpa, että sinäkin ekivaari pääsisit Kristuksen Jeesuksen, Jumalan Pojan, jäljille.
Me löydämme Totuuden VAIN seuraamalla nöyrästi Herramme ja Vapahtajamme jälkiä.
Nyt sinä askaroit omien järjenpäätelmiesi kanssa ja olet sanalla sanoen "joron jäljillä".
(Heikki Paunosen Tsenaaks Stadii bonjaaks slangii , WSOY, 2001, teoksen mukaan joro
on varas, olla joron jäljillä eli huonoilla teillä).
Tarkoitukseni ei ole sinua enempää nuhdella, mutta sen ystävällisen ohjeen annan, että
aivan aluksi hylkäisit NE joron jäljet, joille olet lähtenyt kieltäessäsi Jeesuksen olevan
Ainosyntyinen Jumalan Poika. Kunhan palaat noilta joron jäljiltä, Jumalan Pyhä Henki
voi johtaa sinua kohti Kristuksen jalanjälkiä, kohti pelastusta ja iankaikkista elämää.
`en usko sinua kirjoitti:
muistaakseni j.f on sanonut, että olet eksyttäjä joka kiistää raamatun ilmoituksesta tärkeimmän... mikä se nyt mahtoikaan olla?
että koska hän on niin täynnä Pyhää Henkeä, hän voi sanoa jopa Jumalan sanaa vastaan. Omasta puolestani uskon että Pyhä Henki ei opeta toisin kuin Jeesus ja apostolit ovat opettaneet, koska Pyhä Henki ei puhu omiaan, "ei yli sen mikä on kirjoitettu", [1. Kor. 4:6] vaan ainoastaan sitä, mitä kuulee Isän ja pojan välisistä keskusteluista.
Johannes 16:13
"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva." [Joh. 14:17, 15:26; 1. Joh. 2:27]
´- huuhkajavainen
aikanaan.
Jättäkäämme asia käsiin Korkeimman,
Hän oikeudenmukainen on tuomioissaan,,,, nyt vielä armon aika on,
ja kukot tunkiolla kilvan nokkivat,,,pitäisi omia sulkia vahvistaa,,,
ne toisen puvusta pitäisi poistaa,,,vaan mitäpä tuosta murehtimaan, kyllä Herra kukkonsa
ja kanansakin kynii...
Rakkaudella Kristuksen, veri vuti peuolesta jokaisen Semper.Fidelis kirjoitti:
Toivoisinpa, että sinäkin ekivaari pääsisit Kristuksen Jeesuksen, Jumalan Pojan, jäljille.
Me löydämme Totuuden VAIN seuraamalla nöyrästi Herramme ja Vapahtajamme jälkiä.
Nyt sinä askaroit omien järjenpäätelmiesi kanssa ja olet sanalla sanoen "joron jäljillä".
(Heikki Paunosen Tsenaaks Stadii bonjaaks slangii , WSOY, 2001, teoksen mukaan joro
on varas, olla joron jäljillä eli huonoilla teillä).
Tarkoitukseni ei ole sinua enempää nuhdella, mutta sen ystävällisen ohjeen annan, että
aivan aluksi hylkäisit NE joron jäljet, joille olet lähtenyt kieltäessäsi Jeesuksen olevan
Ainosyntyinen Jumalan Poika. Kunhan palaat noilta joron jäljiltä, Jumalan Pyhä Henki
voi johtaa sinua kohti Kristuksen jalanjälkiä, kohti pelastusta ja iankaikkista elämää.
`ainoa esikoispoika, mutta se ei tee tyhjäksi sitä Jeesuksen opetusta, että "Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" [Joh. 3:3-6]
Uusi Testamentti on pullollaan todistuksia muidenkin Jumalan poikien kuin Jeesuksen syntymisestä;
1. Johannes 3:9
"Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."
1. Johannes 4:7
"Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan."
Jeesus itse ja apostolit eivät opettaneet Kristuksen tulleen lihallisen syntyperänsä tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, niin kuin kolminaisuusoppi tekee, vaan apostolit opettivat Kristuksen tulleen täydelliseksi, vaan: "me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa."
Heprealaiskirje 2
9 "Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä - v e l j i k s i ,
12 kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi - v e l ji l l e n i, - ylistän sinua seurakunnan keskellä";
Koska hän sanoo meitäkin veljikseen, täytyy Jumalalla väkisten olla muitakin Jumalan poikia kuin Jeesus, ja tämän ristiriidan ovat myös raamatuntutkijat huomanneet, ja sanovat kainostelematta puheen "ainosyntyisestä" Jumalan pojasta olevan kolminaisuusopin tekemää lisäystä Raamattuun, ja ne lisäykset tekevät monet Uuden testamentin asiat naurettavan ristiriitaiseksi!
2. Korinttolaiskirje 6
18 "ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
´ekivaari kirjoitti:
ainoa esikoispoika, mutta se ei tee tyhjäksi sitä Jeesuksen opetusta, että "Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" [Joh. 3:3-6]
Uusi Testamentti on pullollaan todistuksia muidenkin Jumalan poikien kuin Jeesuksen syntymisestä;
1. Johannes 3:9
"Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."
1. Johannes 4:7
"Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan."
Jeesus itse ja apostolit eivät opettaneet Kristuksen tulleen lihallisen syntyperänsä tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, niin kuin kolminaisuusoppi tekee, vaan apostolit opettivat Kristuksen tulleen täydelliseksi, vaan: "me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa."
Heprealaiskirje 2
9 "Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä - v e l j i k s i ,
12 kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi - v e l ji l l e n i, - ylistän sinua seurakunnan keskellä";
Koska hän sanoo meitäkin veljikseen, täytyy Jumalalla väkisten olla muitakin Jumalan poikia kuin Jeesus, ja tämän ristiriidan ovat myös raamatuntutkijat huomanneet, ja sanovat kainostelematta puheen "ainosyntyisestä" Jumalan pojasta olevan kolminaisuusopin tekemää lisäystä Raamattuun, ja ne lisäykset tekevät monet Uuden testamentin asiat naurettavan ristiriitaiseksi!
2. Korinttolaiskirje 6
18 "ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
´`
usein aikaisemminkin, mutta halusin kuulla sen nyt tässä tilanteessa uudelleen,
kun lähdit Jukkaa mielestäsi oikeille jäljille ohjaamaan. Olet kieltämättä mestari
vääntämään Raamatun jakeista risuaitaa omien antikristillisten harhojesi 'tueksi'.
En millään raaskisi sanoa sinulle kovin ronskisti tuon oppisi todellista alkuperää.
Mutta pakkohan minun on olla totuudelle kuuliainen ja todeta, että edustat
toista evankeliumia, toista jeesusta, toista henkeä. 1.Kor. 11:4. Varmaan tiedät
sen, mitä Paavali kirjoittaa sellaisen evankeliumin julistajista. Lainaan sen tähän:
"Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta
julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin
sitä, minkä me olemme teille julistaneet,
hän olkoon kirottu.
Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin
sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille
evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä
te olette saaneet, hän olkoon kirottu."
Gal. 1:8-9
Saakoon hyvä Jumala vielä avata sinulle evankeliumin totuuden, sen Totuuden,
joka on Kristuksessa Jeesuksessa, Jumalan ainokaisessa Pojassa. Sillä totisesti
Hän on "kuningasten Kuningas ja herrain Herra".
`- Tapio522eikirj
Asko T kirjoitti:
että ekivaarikin ymmärtää Tapiota paremmin nämä synnittömyysasiat. Tapio ei näytä ymmärtävän pelastuksesta mitään, hän on vain syntinen ja sen hän ymmärtää. No en enää viitsi alkaa todistamaan pelastuksesta, kun sitä on tällä palstalla jo riittävästi ollut. Nyt onkin vain kyse siitä kenelle pelastus kelpaa ja kuka sen tahtoo v astaan ottaa.
Asko T: "Tapio ei näytä ymmärtävän pelastuksesta mitään, hän on vain syntinen ja sen hän ymmärtää....Nyt onkin vain kyse siitä kenelle pelastus kelpaa ja kuka sen tahtoo v astaan ottaa".
".
--
Todennäköisesti et ole kovinkaan hyvin lukenut aikaisempia viestejäni. Ehkäpä olet ottanut jossain määrin vaarin jaikalin varoituksesta, jossa hän kehoittaa lukemaan vain hänen ja Psalmi:n kirjoituksia.
Täytynee taas jälleen kerran kerrata.
1.Joh.1:8-2:2
-----
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
--
”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8).
Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).
Monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön). Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä. Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10).
Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.
--
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
Tämän jakeen kirjoitti eräs uskonveljeni Raamattuni loppuun. Se muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta ja anteeksiantamuksesta.
--
Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).
Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.
Uskovina elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
---
"...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).
Synnitönhän ei Jumalan ARMOA tarvikkaan. Hän on jo rikas.
Ilm.3:17 sanoo:
"Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston".
Asko T, kehoittaisin sinua ja muita synnittömiä noudattamaan tätä Herramme neuvoa:
"Minä (=Herra) neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit" (Ilm.3:18).
(Lue vielä johanin aloitus.) - *jukka.finland
ekivaari kirjoitti:
että koska hän on niin täynnä Pyhää Henkeä, hän voi sanoa jopa Jumalan sanaa vastaan. Omasta puolestani uskon että Pyhä Henki ei opeta toisin kuin Jeesus ja apostolit ovat opettaneet, koska Pyhä Henki ei puhu omiaan, "ei yli sen mikä on kirjoitettu", [1. Kor. 4:6] vaan ainoastaan sitä, mitä kuulee Isän ja pojan välisistä keskusteluista.
Johannes 16:13
"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva." [Joh. 14:17, 15:26; 1. Joh. 2:27]
´Kirjoitit:
>>Joo, jukka väittää että koska hän on niin täynnä Pyhää Henkeä, hän voi sanoa jopa Jumalan sanaa vastaan *jukka.finland kirjoitti:
Kirjoitit:
>>Joo, jukka väittää että koska hän on niin täynnä Pyhää Henkeä, hän voi sanoa jopa Jumalan sanaa vastaannyt kyllä mieleni tekee sanoa suoraan että käyttäydyt epärehellisesti kun kirjoitat loukkaavat kirjoituksesi rekisteröitynä ja sitten poistat sen myöhemmin, mutta muut kirjoituksesi kirjoitat ilman kirjautumista, ja niitä on vaikea hakea! Minä kirjoitan kaikki kirjautuneena, vaikkakin viime aikoina Suomi24;n hakuohjelmat näyttävät olevan ihan sekaisin!
Pyydän sinua, jukka.finland, yksilöimään tarkemmin, mitkä Raamatun perustotuudet minä kiellän, niin tutkitaan niitä tarkemmin yhdessä, kunnes tämä väärä syyte minua kohtaan tulee selvitetyksi!
´Semper.Fidelis kirjoitti:
`
kun lähdit Jukkaa mielestäsi oikeille jäljille ohjaamaan. Olet kieltämättä mestari
vääntämään Raamatun jakeista risuaitaa omien antikristillisten harhojesi 'tueksi'.
En millään raaskisi sanoa sinulle kovin ronskisti tuon oppisi todellista alkuperää.
toista evankeliumia, toista jeesusta, toista henkeä. 1.Kor. 11:4. Varmaan tiedät
sen, mitä Paavali kirjoittaa sellaisen evankeliumin julistajista. Lainaan sen tähän:
hän olkoon kirottu.
`olkoon Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,
[2.Kor. 1:3; Ef. 1:3; 1.Piet. 1:3 ]
Nämä raamatunkohdat todistavat että se "herrain Herra" ja kuningasten Kuningas on myös herramme Jeesuksen Kristuksen Herra ja Jumala, siis kaikkien "kuningasten Kuningas ja herrain Herra".
´Tapio522eikirj kirjoitti:
Asko T: "Tapio ei näytä ymmärtävän pelastuksesta mitään, hän on vain syntinen ja sen hän ymmärtää....Nyt onkin vain kyse siitä kenelle pelastus kelpaa ja kuka sen tahtoo v astaan ottaa".
".
--
Todennäköisesti et ole kovinkaan hyvin lukenut aikaisempia viestejäni. Ehkäpä olet ottanut jossain määrin vaarin jaikalin varoituksesta, jossa hän kehoittaa lukemaan vain hänen ja Psalmi:n kirjoituksia.
Täytynee taas jälleen kerran kerrata.
1.Joh.1:8-2:2
-----
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
--
”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8).
Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).
Monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön). Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä. Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10).
Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.
--
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
Tämän jakeen kirjoitti eräs uskonveljeni Raamattuni loppuun. Se muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta ja anteeksiantamuksesta.
--
Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).
Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.
Uskovina elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
---
"...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).
Synnitönhän ei Jumalan ARMOA tarvikkaan. Hän on jo rikas.
Ilm.3:17 sanoo:
"Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston".
Asko T, kehoittaisin sinua ja muita synnittömiä noudattamaan tätä Herramme neuvoa:
"Minä (=Herra) neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit" (Ilm.3:18).
(Lue vielä johanin aloitus.)koskee "uskon kautta" omaksuttua luottamusta Jumalan täydellisesti suorittamaan pelastukseemme, että "hän voi - t ä y d e l l i s e s t i - pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa." [Hepr. 7:25]
2. Korinttolaiskirje 7:1
"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme - t ä y d e l l i s e k s i - Jumalan pelossa."
Kun Jumala on luvannut ottaa pois - t ä y d e l l i s e s t i - meidän syntimme, ja lisäksi hänen viisautensa selittää, että sinä et ole sitä tehnyt vaan synti, joka sinun lihassasi asuu, [ Room. 7:17,20]
Valitettavan useilla palstalle kirjoittajalla näyttää olevan epäusko Jumalaa kohtaan, että hän voi täydellisesti meidät sanallaan pestä, puhdistaa ja pyhittää kaikesta synnistä. Kun Jumala on ottanut pois syntimme, saamme iloisina sanoa, että "meillä ei ole syntiä, koska Jumala on ne ottanut meiltä pois".
´Tapio522 kirjoitti:
Niin...eihän uutta virttä voi kukaan laulaa täällä maan päällä. Eihän se sitten taivaassa voisi enää olla mikään uusi virsi, jos jo täällä sitä lauleleisimme.
Taisit ekivaari tämän jo itsekkin huomata.
Ei oteta "förskottia".Jumalan sana sanoo "uudeksi", pysyy uutena eikä koskaan vanhene, [Hepr. 10:20; Ilm. 21:5] Uusi ei ole yhdenkään vanhan luomuksen katseltavissa eikä nähtävissä, vaan myös sen näkijäksi tarvitaan uudestisyntynyt uusi luomus, joka sitä voi katsella;
2. Korinttolaiskirje 4:18
"meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."
En tarvitse kuulustella sinua, Tapio522, että näetkö uutta vai etkö näe, sillä tiedän sen kuulustelemattakin sinun osaltasi, mutta jo profeetta Jesajan aikaan se oli näkijöiden nähtävissä;
Jesaja 43:19
"Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan."
Tämä "tie" on ollut käytössämme about kaksituhatta vuotta, [Joh. 14:6] Samoin "puhtaan elämän veden virrat" [Sak. 14:8; Joh. 7:38] ovat Jerusalemista virranneet saman ajan sekä Itään että Länteen, mutta vieläkin monet huonosti hengellisiä asioita näkevät "uskovaiset" odottavat Öljymäen halkeamista Itä-Länsi suunnassa,
1. Samuelin kirja 9:9
— Muinoin sanottiin Israelissa, kun mentiin kysymään Jumalalta, näin: "Tulkaa, menkäämme näkijän luo". Sillä sitä, jota nyt sanotaan profeetaksi, kutsuttiin muinoin näkijäksi. —
´ekivaari kirjoitti:
nyt kyllä mieleni tekee sanoa suoraan että käyttäydyt epärehellisesti kun kirjoitat loukkaavat kirjoituksesi rekisteröitynä ja sitten poistat sen myöhemmin, mutta muut kirjoituksesi kirjoitat ilman kirjautumista, ja niitä on vaikea hakea! Minä kirjoitan kaikki kirjautuneena, vaikkakin viime aikoina Suomi24;n hakuohjelmat näyttävät olevan ihan sekaisin!
Pyydän sinua, jukka.finland, yksilöimään tarkemmin, mitkä Raamatun perustotuudet minä kiellän, niin tutkitaan niitä tarkemmin yhdessä, kunnes tämä väärä syyte minua kohtaan tulee selvitetyksi!
´Kirjoitit yllä
>>Anteeksi vaan, mutta nyt kyllä mieleni tekee sanoa suoraan että käyttäydyt epärehellisesti kun kirjoitat loukkaavat kirjoituksesi rekisteröitynä ja sitten poistat sen myöhemmin, mutta muut kirjoituksesi kirjoitat ilman kirjautumista, ja niitä on vaikea hakea!>Pyydän sinua, jukka.finland, yksilöimään tarkemmin, mitkä Raamatun perustotuudet minä kiellän, niin tutkitaan niitä tarkemmin yhdessä, kunnes tämä väärä syyte minua kohtaan tulee selvitetyksiSemper.Fidelis kirjoitti:
`
hän olkoon kirottu.
`Eksytys, jota ekivaari tarjoaa palstalla, on hirvittävää luettavaa. Sen lähteet ovat idän uskontojen hengestä, hieman toiseen asuun pukeutuneita. Ekivaari puhuu sujuvasti Jeesuksesta ja lainaa ajatustensa tueksi raamatunlauseita (irrallaan kokonaisuudesta), mutta todellisuudessa hän kirjoituksillaan kieltää meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen persoonan.
Sanon nyt kovin, mutta totuuden: tällaisia antikristuksen esitaistelijoita on Perkeleen vaikutuksesta ollut alusta alkaen, vuosisadoista toisiin. Ekivaari edustaa heitä kieltämällä lähes kaikki Raamatun ilmoitukset meidän Herrastamme, Hänen alkuperästään ja lunastuksestaan.
Minäkin toivon, että Jumala avaa ekivaarin sisimmän ymmärtämään ja vastaanottamaan Jeesuksen, mutta "on myös syntiä, josta en sano, että olisi rukoiltava".
1. Joh. 5:20-21
Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.jukka.finland kirjoitti:
Eksytys, jota ekivaari tarjoaa palstalla, on hirvittävää luettavaa. Sen lähteet ovat idän uskontojen hengestä, hieman toiseen asuun pukeutuneita. Ekivaari puhuu sujuvasti Jeesuksesta ja lainaa ajatustensa tueksi raamatunlauseita (irrallaan kokonaisuudesta), mutta todellisuudessa hän kirjoituksillaan kieltää meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen persoonan.
Sanon nyt kovin, mutta totuuden: tällaisia antikristuksen esitaistelijoita on Perkeleen vaikutuksesta ollut alusta alkaen, vuosisadoista toisiin. Ekivaari edustaa heitä kieltämällä lähes kaikki Raamatun ilmoitukset meidän Herrastamme, Hänen alkuperästään ja lunastuksestaan.
Minäkin toivon, että Jumala avaa ekivaarin sisimmän ymmärtämään ja vastaanottamaan Jeesuksen, mutta "on myös syntiä, josta en sano, että olisi rukoiltava".
Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.kappaleessa, jukka.finland, myönnät ekivaarin käyttävän raamatunjakeita, mutta sitten heti syytät minua sellaisesta, johon itse syyllistyt tuossa 1.Joh.5:20-21 jakeita esille ottaessasi, sillä niiden yhteyteen kuuluu ehdottomasti myös - p o i s - j ä t t ä m ä s i - 19. jae; "Me tiedämme että olemme Jumalasta", ja tähän Jumala-sanaan viittaa 20. jakeen "siinä totisessa"-sanat, "jonka pojassa me olemme".
Tämä on myös yhdenmukainen asiakokonaisuus Herramme Jeesuksen Kristuksen terveen opetuksen kanssa, mutta kolminaisuusopin keksijät ovat tehneet siitä ristiriitaisen ja sekavan, sillä kolminaisuusopin tulkinta 1.Joh.5:20 jakeesta kieltää Jeesuksen oman todistuksen, että - I s ä - y k s i n - o n - t o t i n e n
J u m a l a.
Johannes 17 Jeesus puhui - I s ä l l e:
3 "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, - j o k a - y k s i n - o l e t - t o t i n e n
J u m a l a, - ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
´jukka.finland kirjoitti:
Eksytys, jota ekivaari tarjoaa palstalla, on hirvittävää luettavaa. Sen lähteet ovat idän uskontojen hengestä, hieman toiseen asuun pukeutuneita. Ekivaari puhuu sujuvasti Jeesuksesta ja lainaa ajatustensa tueksi raamatunlauseita (irrallaan kokonaisuudesta), mutta todellisuudessa hän kirjoituksillaan kieltää meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen persoonan.
Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.VAROITUS EKSYTTÄJISTÄ
2.Joh.7-11
--
7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
--
Johannes varoittaa toisessa kirjeessään villitsijöistä. Eletään uskontojen sekoituksen aikaa (kuten nytkin!). Villitsijät eivät uskoneet, että Sana voi tulla lihaksi (7).
Evankeliumissaan Johannes puhuu, kuinka Jumala tulee ihmiseksi.
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala”(1). ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,...” (14).
Johannes tekee tiettäväksi, että Jumala lähetti maailmaan Jeesuksen Kristuksen tuodakseen tahtonsa ilmi ihmisiin nähden.
Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan. Jeesuksessa oli kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.
Tätä on järkeensä ja omaan ymmärrykseensä luottavien vaikea uskoa todeksi!
Jeesus Kristus oli siis Jumala, ”samaa olemusta kuin Isä”.
Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9).
Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10).
Johannes kehoittaa valppauteen. Villitsijätkin usein vetoavat rakkauden käskyyn kulkien ”ovelta ovelle” (10,11).
Heitä ei pidä sanoa tervetulleiksi. Ei tule antautua vaaraan. Kokemus osoittaa, että menetyksiä tulee. Valhetta ei liioin tule auttaa eteenpäin.
Kristuksen opin on säilyttävä puhtaana ajan virtauksista huolimatta. Ja se säilyy, jos kristityt pysyvät siinä, mitä heille on opetettu.
”Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika” (9).
---
"Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin”.
(virsi 385:5).jukka.finland kirjoitti:
Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Lapsukaiset, kavahtakaa epäjumalia.Eksyttäjiä ovat ne, jotka jättävät jotakin pois tahi lisäävät jotakin Jeesuksen ja apostolien opetukseen !
U.T;n on käänntty sanalla "lihaksi" seuraavat U.T;n jakeet;
Matt. 19:5; Mark. 10:8; Joh.1:14; 1.Kor. 6:16; Ef.5:31;
Sanalla "lihaan" on käännetty seuraavat U.T;n jakeet;
1.Kor. 8:1; Ef. 2:11; Fil. 3:3; Fil. 3:4; 1.Joh. 4:2; 2.Joh. 1:7
Johannes 1:14 jaetta lukuun ottamatta kaikki muut "lihaksi" käännetyt sanat on käännetty kreikan sanasta
"sarka", mutta k.o. Jh.1:14 sana on käännetty eri sanasta; "sarks" josta yhtään muuta lihaksi käännettyä U.T:n sanaa ei ole käännetty, ja se vaikuttaa väkisin lihaksi murjaistuksi.
"Herra on henki", ja uskon hänet lihaan tulleeksi, mutta en usko Jumalan lihaksi muuttuneeksi, koska Raamattu kaikkialla muualla vakuuttaa että "Jumala on Henki" joka tekee ja vaikuttaa Kristuksen kautta niin Jeesuksessa kuin meissäkin. Jeesus oli ihmisten keskuudesta Jumalan valitsema mies, [Matt. 12:18] jonka Jumala Kristukseksi, voitelemalla hänet Herraksi, [Ap.t. 2:36] joka syntyi lihaan, (ei lihaksi) kärsi ja kuoli lihassa, mutta tehtiin eläväksi Hengessä, [1. Piet. 3:18].
´- Raamattua tutkiva
ekivaari kirjoitti:
Eksyttäjiä ovat ne, jotka jättävät jotakin pois tahi lisäävät jotakin Jeesuksen ja apostolien opetukseen !
U.T;n on käänntty sanalla "lihaksi" seuraavat U.T;n jakeet;
Matt. 19:5; Mark. 10:8; Joh.1:14; 1.Kor. 6:16; Ef.5:31;
Sanalla "lihaan" on käännetty seuraavat U.T;n jakeet;
1.Kor. 8:1; Ef. 2:11; Fil. 3:3; Fil. 3:4; 1.Joh. 4:2; 2.Joh. 1:7
Johannes 1:14 jaetta lukuun ottamatta kaikki muut "lihaksi" käännetyt sanat on käännetty kreikan sanasta
"sarka", mutta k.o. Jh.1:14 sana on käännetty eri sanasta; "sarks" josta yhtään muuta lihaksi käännettyä U.T:n sanaa ei ole käännetty, ja se vaikuttaa väkisin lihaksi murjaistuksi.
"Herra on henki", ja uskon hänet lihaan tulleeksi, mutta en usko Jumalan lihaksi muuttuneeksi, koska Raamattu kaikkialla muualla vakuuttaa että "Jumala on Henki" joka tekee ja vaikuttaa Kristuksen kautta niin Jeesuksessa kuin meissäkin. Jeesus oli ihmisten keskuudesta Jumalan valitsema mies, [Matt. 12:18] jonka Jumala Kristukseksi, voitelemalla hänet Herraksi, [Ap.t. 2:36] joka syntyi lihaan, (ei lihaksi) kärsi ja kuoli lihassa, mutta tehtiin eläväksi Hengessä, [1. Piet. 3:18].
´Opettele nyt eksyttäjä edes kreikan alkutekstejä.
- Tapio522eikirj
Kysymys jonahille (muillekin)
”Syntisistä suurin”, ”hirsi-roska”
Kaksi sanan paikkaa ensin.
--
Paavali sanoo itsestään, että ”OLEN syntisistä suurin” (1.Tim. 1:15)- siinä hetkessä.
Paavali sanoo OLEVANSA viheliäinen eli syntinen ihminen, vaikka hänen syntinsä oli pyyhitty pois (Room.7:24).
--
Luuk 6:42
"Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi?
Sinä ulkokullattu, ota ensin MALKA omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois RIKAN, joka on veljesi silmässä".
--
KYSYMYS
Kysyisin jonah sinulta (muiltakin), miksi Paavali sanoi ”OLEVANSA SYNTISISTÄ SUURIN”?
Voimmeko me sanoa samoin itsestämme, vai olemmeko me ”VÄHEMMÄN SYNTISIÄ”?
(Ilmaisen nyt asian näin, koska ymmärrät varmaan hyvin, että kysymys ei nyt ole siitä, kuka on enemmän tai vähemmän syntinen. Vai onko? Toivon myöskin, ettei juututtaisi kinastelemaan, kuka on enemmän synti- tai synnittömyyskeskeinen, mikä sinänsä on myös tärkeä keskustelunaihe.)
Jeesuksen puhe tuomitsemisesta (Luuk.6:37-42) liittyy myös synti-kysymykseen.
Jeesuksen mukaan pitäisi ensin nähdä, uuden käännöksen mukaan, ”hirsi” omassa silmässä, ennen kuin ottaa ”toskan” pois toisen silmästä.
Miksi tämä epäsuhta; Hirsi omassa silmässä ja vain roska toisen silmässä?- armosta pelastettu
Tapio että jaksat pitää sitkeästi kiinni Sanasta ja tuoda esiin Raamatun sanoman-kokonaisuudessaan.
Miksi Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin,niin minun (huom. miten minä ymmärrän raamatusta) on se että ensinnäkin hän tiedosti olleensa "syntisistä suurin" ennen uskoon tuloaan,saati sitten kun hän oli saannut syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta.
Paavali ymmärsi sanoen "etten edes ymmärrä,mitä teen:en tee sitä,mitä tahdon vaan sitä mitä vihaan...Tiedänhän ettei minussa,nimittäin minun turmentuneessa luonnossani,ole mitään hyvää.Tahtosin tehdä oikein,mutta en pysty siihen.En tee sitä hyvää mitä tahdon vaan sitä pahaa mitä en tahdo."
Tuosta ymmärrän että Paavali tiesi että meidän turmentuneen luonnon noudattavan synnin lakia, ja hän sanookin; Minä kuja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä KUOLEMAN RUUMIISTA?
Ja seuraavassa hetkessä Paavali ILOITSEE Jeesuksen Kristuksen SOVITUSTYÖSTÄ. Eräänä päivänä tämä kuoleman ruumis vaihtuu ylösnousemusruumiiseen. Kiitos Herralle,näin se on meidän kaikkien vajaavaisten,syntistenkin mutta armosta pelastetujen kohdalla tapahtuva.
Emme siis voi sanoa itsestämme että olemme "vähemmän syntinen"
Hirsi ja roska kuvauksesta sen verran vertauksella ymmärtääkseni halutaan sanoa,että me näemme omassa sisimmässämme vain sen pienen pienen roskan , mutta siinä lähimmäisessä,sen sisimmässä onkin jo hirsi ja vieläpä iso sellainen,oikea halko.. Eli hyvä vertaus tähän. Me emme itse koe olevamme kuin nuo "muut" .
Haluan rohkaista sinua Tapio , Semper,Jonah.Tulkitsette Raamattua terveellä tavalla.Siunausta teille kaikille. osoittavat, että uudestisyntyminenkään ei tee meistä synnittömiä.
Ja sen, että meidän pitäisi tutkia mieluummin itseämme kuin muita.
Myöskin Paavalin sanat kertovat Jumalan armon suuruudesta. Ja siitä, että Jumala ei armahtaessaan katso ollenkaan syntien määrään, kun uskomme Jeesukseen Kristukseen Vapahtajanamme.
Syntisistä itseään suurimpanakin pitävä voi rukoilla publikaanin tavoin: Jumala ole minulle syntiselle armollinen.- merihukka
Jonah kirjoitti:
osoittavat, että uudestisyntyminenkään ei tee meistä synnittömiä.
Ja sen, että meidän pitäisi tutkia mieluummin itseämme kuin muita.
Myöskin Paavalin sanat kertovat Jumalan armon suuruudesta. Ja siitä, että Jumala ei armahtaessaan katso ollenkaan syntien määrään, kun uskomme Jeesukseen Kristukseen Vapahtajanamme.
Syntisistä itseään suurimpanakin pitävä voi rukoilla publikaanin tavoin: Jumala ole minulle syntiselle armollinen.Se on totta. Paha teko on sitä itseään uskoontulleellekin.
Otan esimerkin. Jos uskova varastaa kaverilta niin kenelle hän on vastuussa varkaudesta? Varkauden kohteelle vai yhteiskunnalle vai omalletunnolle. Varmaan kaikille noista. Vapautuuko uskova varkaudesta rukoilemalla ja anomalla pahaa tekoaan anteeksi. Ei. Jos niin luulee, on se mielestäni itsepetosta.
Uskova- tai pakanavaras ovat samassa asemassa syyllisyyden suhteen. Eroa ei ole ollenkaan.
Jos henki pelastaa uskovan, tämän suoritettua lepytysrukouksen, mitäpä siihen sanoa. Uskova ja pakana elävät edelleen yhteisössä samojen ehtojen puitteissa. merihukka kirjoitti:
Se on totta. Paha teko on sitä itseään uskoontulleellekin.
Otan esimerkin. Jos uskova varastaa kaverilta niin kenelle hän on vastuussa varkaudesta? Varkauden kohteelle vai yhteiskunnalle vai omalletunnolle. Varmaan kaikille noista. Vapautuuko uskova varkaudesta rukoilemalla ja anomalla pahaa tekoaan anteeksi. Ei. Jos niin luulee, on se mielestäni itsepetosta.
Uskova- tai pakanavaras ovat samassa asemassa syyllisyyden suhteen. Eroa ei ole ollenkaan.
Jos henki pelastaa uskovan, tämän suoritettua lepytysrukouksen, mitäpä siihen sanoa. Uskova ja pakana elävät edelleen yhteisössä samojen ehtojen puitteissa.ylös, että ei nyt sentään ihan jaikalismiin mentäisi.
Ketju on pitkä, mutta kannattaa lukea, jotta totuus selviäisi.
Ja nimenomaan itse tutkien raamatun sanaa, Herran sanaa. Hengen opastuksella. Ja pohtien olemmeko me todellakin synnittömiä, niinkuin jotkut opettavat?
Voitko sinä sanoa viimeisellä tuomiolla, että minä olen synnitön ja minun kuuluu pelastua? En minä armoa enää tarvitse, koska Jeesus on sovittanut kaikki syntini. Kaikki !!
Herra, Herra!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod213411- 162312
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3731957Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2371874- 311557
- 271541
- 301445
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671192- 141057
- 641049