Katsokaa MOD dokumentti ohjelma niin tiedätte minne teidänkin rahanne menevät.
Kun vertaatte meikäläisen Koko korvaus summaa 650e kk johon sisältyy kaikki mitä saan
käteen ja siitä pois vuokra, ruoka ym.
Miltä tuntuu kun kaikki tänne tulleet pakolaiset saa vähintään 2300e kk käteen ja matkat tänne
suomeen ym maksetaan erikseen.....eikä tarvi ajatellakaan että menis töihin vaan voi elää rikkaaksi
loppu elämän.
Pakolais päätäjä ministeriä haastatellaan ohjelmassa ja oli tyytyväinen tilanteeseen sanoi vaan
että lisää tulee pakolaisia ja korvaukset nousevat vaan niillä.
Netistäkin löytyy juttua missä jotku niistä saa 5000e kk.
Kyllä pistä vähän mietimään onko itte piru päässy ministeriksi ja unohtanut meidät suomalaiset työttömät
ym, mitkä yrittää pysyä elolla tässä massa 600e kk.
Tulee Tiistaina uusintana kello 14.00 tv 1
8.2.2010 klo 20:00
MOT: Maahanmuuton hinta
Oikeudenkäynnin myötä tuli julkiseksi tieto, että Etiopiasta Suomeen muuttanut nainen ja hänen pari lastaan saivat 22 kuukauden aikana erilaisina avustuksina yhteensä lähes 56 000 euroa. Verotonta tuloa kertyi kuukaudessa keskimäärin 2 500 euroa. Se vastaa suomalaisen akateemisesti koulutetun naisen nettopalkkaa.
Lukija: ”Näin veronmaksajana olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon verorahoja maahanmuuttoon käytetään kokonaisuudessaan ja mitkä ovat arvioidut kulut tulevaisuudessa”.
Millaisia sosiaalietuuksia maahanmuuttajat saavat Suomessa ja muualla ? Suomiko maailman avokätisin pakolaisten vastaanottaja? Toimittaja Martti Backman.
http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon_mot
3000e puhtaana käteen
31
1031
Vastaukset
- Varkaat, kulkurit...
Onko jossain sellainen maa, johon voisin minä supisuomalainen nainen lähteä perheeni kanssa pakolaiseksi ja saisin kaikki mahdolliset ja mahdottomat tukiaiset ja terveydenhuollon ja asunnot, autot, lomat, matkat, ruoat, vaatteet ym., ym., ym., mitä vain ikinä keksisin pyytää yksinkertaisilta yhteiskunnan päättäjiltä ihan ilman mitään omaa panostani, eli vain loikoilemalla työttömänä loisena ?? Ei taida sellaista löytyä tästä maailmasta muuta kuin Suomi, ja täällä en voi sellaista luksuselintasoa saada, koska olen valkoihoinen ja syntynyt suomessa. Teen vain rehellistä työtäni monen vuoden koulutuksen jälkeenkin pienellä palkalla. Jos jotain apua joskus tilapäisesti pyytäisinkin, vastataan minulle tylysti, että sinunhan pitäisi pärjätä, ei tipu mitään, kaikki annetaan tummaihoisille työtävieroksuville ja polvillaan kerjääville huijareille.
- täälläkin
Tämä on juuri se minuakin pännivä asia. En ole pakolaisia vastaan, en ole rasisti, mutta olipa kyseessä suomalainen tai ulkomaalainen joka ei viitsi työtä tehdä niin hän saa mielettömiä tukia. Yh-äiti joka katsotaan varattomaksi (kuten nuo ulkomaalaisetkin koska heidän omaisuutensahan on jossain muualla kuin täällä) niin saavat aivan mielettömiä tukia. Nuo tuet eivät tosiaan houkuta etsimään työtä tosissaan. Henkilö joka käy töissä ja saa matalaa palkkaa saa elää paljon tiukemmalla kuin nuo "varattomat" lorvijat.
Tuki pitäisi olla siten asetettu että se kannustaa työntekoon eikä laiskotteluun. Esim yh-äiti, nainen joka sattuu omistamaan auton eikä mitään muuta, saa maksaa itse 700 euron lastenvaununsa ja jos hän sattuu olemaan kotihoidontuella niin koko kuukausiansio ei riitä tuohon lastenvaunuun. Nainen jolla autoa ei ole saa lähes 2000 euroa kuussa ja saakohan ne lastenvaunutkin siihen päälle... - ieki
täälläkin kirjoitti:
Tämä on juuri se minuakin pännivä asia. En ole pakolaisia vastaan, en ole rasisti, mutta olipa kyseessä suomalainen tai ulkomaalainen joka ei viitsi työtä tehdä niin hän saa mielettömiä tukia. Yh-äiti joka katsotaan varattomaksi (kuten nuo ulkomaalaisetkin koska heidän omaisuutensahan on jossain muualla kuin täällä) niin saavat aivan mielettömiä tukia. Nuo tuet eivät tosiaan houkuta etsimään työtä tosissaan. Henkilö joka käy töissä ja saa matalaa palkkaa saa elää paljon tiukemmalla kuin nuo "varattomat" lorvijat.
Tuki pitäisi olla siten asetettu että se kannustaa työntekoon eikä laiskotteluun. Esim yh-äiti, nainen joka sattuu omistamaan auton eikä mitään muuta, saa maksaa itse 700 euron lastenvaununsa ja jos hän sattuu olemaan kotihoidontuella niin koko kuukausiansio ei riitä tuohon lastenvaunuun. Nainen jolla autoa ei ole saa lähes 2000 euroa kuussa ja saakohan ne lastenvaunutkin siihen päälle...Turvapaikanhakijalla ei ole Suomessa työlupaa, eli turvapaikanhakija ei saa tehdä työtä.
Turvapaikanhakijoille maksetaan toimeentulotuen perusosaa rahana 30 % vähemmän kuin muille Suomessa asuville, sillä he saavat osan tuesta hyödykkeinä (esim. voivat katsella televisiota, käyttää internetiä ja saavat siivousvälineitä ja -tarvikkeita vastaanottokeskuksessa). Esimerkiksi aikuisen, yksinasuvan turvapaikanhakijan toimeentulotuki on 292,22 euroa kuussa. Perusosalla turvapaikanhakija hankkii ruokansa ja vaatteensa sekä maksaa vähäiset terveydenhoitomenonsa ja muut kulunsa. Jos turvapaikanhakija saa vastaanottokeskuksessa kaikki päivän ateriat, hänen perusosansa vähenee 79 %. Jos hän kieltäytyy kielenopetuksesta ja muusta toiminnasta, voidaan tukea vähentää 20 % väliaikaisesti. Turvapaikanhakija ei saa sairausvakuutusta, lapsilisää eikä muitakaan asumiseen perustuvia sosiaalietuuksia. [6]
- Isä 3 600 €/kk
..jos työttömullekin alettaisiin jakaa rahaa avokätisesti.
Kyllä se vaan on mun mielestä jotenkin oikein, että työstä saa enemmän kuin työttömänä. Vai miksi me käymme töissä.- ieki
Turvapaikanhakijalla ei ole Suomessa työlupaa, eli turvapaikanhakija ei saa tehdä työtä.
Turvapaikanhakijoille maksetaan toimeentulotuen perusosaa rahana 30 % vähemmän kuin muille Suomessa asuville, sillä he saavat osan tuesta hyödykkeinä (esim. voivat katsella televisiota, käyttää internetiä ja saavat siivousvälineitä ja -tarvikkeita vastaanottokeskuksessa). Esimerkiksi aikuisen, yksinasuvan turvapaikanhakijan toimeentulotuki on 292,22 euroa kuussa. Perusosalla turvapaikanhakija hankkii ruokansa ja vaatteensa sekä maksaa vähäiset terveydenhoitomenonsa ja muut kulunsa. Jos turvapaikanhakija saa vastaanottokeskuksessa kaikki päivän ateriat, hänen perusosansa vähenee 79 %. Jos hän kieltäytyy kielenopetuksesta ja muusta toiminnasta, voidaan tukea vähentää 20 % väliaikaisesti. Turvapaikanhakija ei saa sairausvakuutusta, lapsilisää eikä muitakaan asumiseen perustuvia sosiaalietuuksia. [6]
- Monimutka
On ihan asiallista että maahanmuuttajien saamista eduista ja niiden tasosta keskustellaan kriittisestikin. MUTTA... miksi ihmeessä aina keskustellaan ihan kuin se olisi jotenkin noiden maahanmuuttajien vika että he saavat niin paljon tukia. Miettikääpä nyt hieman! Nuo tuet on ihan tasan tarkaan säädetty täällä Suomessa ja suomalaisten toimesta. Jos haluatte jotain paheksua ja syyttää niin syyttäkää päättäjiä, älkää noita ulkomaalaisia. He tulevat tänenne tuhansista erilaisista syistä, osa varmaan myös hyvien tukien perässä. Mutta en minä heitä siksi paheksu tai vihaa. Ihminen on yritteliäs ja menee sinne missä ovat parhaat mahdollisuudet hyvään elämään. Se ei ole väärin. Väärin on se jos meillä ei itse osata asettaa toimeentulon tasoa sellaiseksi että sillä tulee toimeen mutta se ei kannusta olemaan jouten. Ja sama koskee ihan kantasuomalaisiaki ja heidän tukiaan.
- voi saada xxxxxxx€
On ihan älytöntä yrittä yleistää että "ne saa niin ja niin paljon". Sosiaalitetuudet eli Kelan maksamat lapsilisät, asumistuki, työttömyystuki, äitiysraha, kotihoidontuki, elatustuki jne. menee ihan tulojen ja perheen lukumäärän mukaan. Summat ovat samat siitä riippumatta minkä värinen ihminen on. Myös sossun toimeentulotuki on ihan samansuuruinen maahanmuuttajille ja suomalaisille. Jos esim. maahanmuuttaja yh saa käteen kaikkia tukia vaikka 3000€ niin saa myöskin suomalainen yh saman määrän jos heillä on sama määrä lapsia.
Tuo esimerkkitapaus on huono sinänsä että tapaus on tosi erikoinen. Henkilöhän on tullut maahan väärin perustein eli ensin ilmoittanut että hänellä on aviomies täällä jonka jälkeen oman ilmoituksen jälkeen osoittautui että mies ei ole hänen ja sen jälkeen hän sai tukia yksinhuoltajana. Tuossa Motin tapauksessa tuolle äidille oli maksettu paljon harkinnanvaraista toimeentulotukea tavallisen toimeentulotuen lisäksi. Kyseessä ei ole mikään lisätuki mikä maksetaan kaikille maahanmuuttajille vaan katsotaan aina tapauskohtaisesti mihin lisärahaa tarvitaan eli sitä ei saa vain "omaan taskuun". Tuossa motin tapauksessa harkinnanvarasita tukea oli maksettu mm. kalliiseen tilapäismajoitukseen. Itse asiassa tuohan on aika yleistä että pakolaiset sijoitetaan johonkin hotelliin ja maksetaan sitten maltaita siitä mutta meneekö se raha heidän taskuun, ei. Voisikin kysyä onko tuollaisessa systeemissä mitään järkeä.
Lisäksi kun häneltä kysyttiin että miksi hän tuli maahan väärin perustein hän sanoi että koska hänen lapsensa oli sairas hän halusi tänne hinnalla millä hyvänsä. Esim. sairaskuluihin annetaan ylimääräistä tukea eli en tiedä sitten onko tällä perheellä ollut niitä runsaasti. Tosi myös suomalaistenkin sairaskulut maksaa sossu jos on sossun asiakas ja ihan kuka tahansa pääsee sossun asiakkaaksi jos tulot ovat niin alhaiset että jäävät alle perustoimeentulotuen.
Ohjelman lopussa ilmoitettiin että Zahra on saanut oikean miehensä tänne Suomeen ja heillä on nykyään neljä lasta. Ainoa postitiivinen uutinen oli se että zahra on nykyään kuulemma töissä vanhainkodissa eli tienaa itse jotain elantoaan.- äiti kertaa kaks
katsoin eilen ohjelman netistä. kyllä pistää niin vihaks ettei mitään järkeä. Meidän perheen tulot ; lapsilisät 210e, minimi äityispäivä raha 550e ja miehen opintotuki 590, josta 300e on opintolainaa. Mamut ne vaan nostaa 5000e/kk kuussa rahaa. ilman velvollisuutta maksaa pennostakaan takaisin. on tää niin väärin. tilanne on meillä se että sosiaalitoimistoon on mentävä. itku tulee. ei voi mitään, ylpeys omillaan toimeentulemaisesta on hylättävä. eilisen ohjelman jälkeen, ei kyllä enään pahaa tee. niin ne somputkin rahaa sieltä hakee, ja kaiken lisäksi kasvattaaa erittäin törkeitä lapsia( olen ollut töissä) päiväkodissa, jossa nämä lihavat pullasorsien lapset hyppivät meidän hoitajien silmille. ei mitään järkeä!
- Itse olet pullasorsa
äiti kertaa kaks kirjoitti:
katsoin eilen ohjelman netistä. kyllä pistää niin vihaks ettei mitään järkeä. Meidän perheen tulot ; lapsilisät 210e, minimi äityispäivä raha 550e ja miehen opintotuki 590, josta 300e on opintolainaa. Mamut ne vaan nostaa 5000e/kk kuussa rahaa. ilman velvollisuutta maksaa pennostakaan takaisin. on tää niin väärin. tilanne on meillä se että sosiaalitoimistoon on mentävä. itku tulee. ei voi mitään, ylpeys omillaan toimeentulemaisesta on hylättävä. eilisen ohjelman jälkeen, ei kyllä enään pahaa tee. niin ne somputkin rahaa sieltä hakee, ja kaiken lisäksi kasvattaaa erittäin törkeitä lapsia( olen ollut töissä) päiväkodissa, jossa nämä lihavat pullasorsien lapset hyppivät meidän hoitajien silmille. ei mitään järkeä!
Mitäs siinä mollaat muita loisiksi kun itse loisit ja olet ärtynyt vain siitä kun et saa enempää muiden verorahoja. Mitä jos edes jompi kumpi teistä, sinä tai miehesi, menisci töihin? Katsos niin se normaalisti tulotaso nousee…
- toivottaa...
Itse olet pullasorsa kirjoitti:
Mitäs siinä mollaat muita loisiksi kun itse loisit ja olet ärtynyt vain siitä kun et saa enempää muiden verorahoja. Mitä jos edes jompi kumpi teistä, sinä tai miehesi, menisci töihin? Katsos niin se normaalisti tulotaso nousee…
Edellinen oli kyllä aika oikeassa siinä että monesti ne lapset kasvatetaan aika röyhkeiksi. Mutta sitä saa mitä tilaa. Kun hyysätään liikaa niin siitä ei kiitollisuus kasva. Se on varma se, ettei kiitollisuus ole maailman palkka. Parempi olisi tukea työntekoa eikä loisimista. Kyllä minua yksinhuoltajana kiukuttaa kun saan raataa töissä ja siitä raadannastani sitten maksella muiden juhlaillallisia kovien verojen muodossa.
Ja sinulle jota ei tuo ärsytä, että verorahoja syydetään tuollaisia määriä laiskottelijoille...teetkö itse iloissasi kovaa työpäivää ja maksat siitä kovia veroja että toiset saavat kaiken ilmaiseksi???
Kannattaa tulla Suomeen muutamaksi kuukaudeksi oleskeluluvalla, ottaa rahat ja lähteä paljon varakkaampana kotiin sen jälkeen. Oilisi se kiva jos voisin tuossa matkata Ruotsiin lomalle kolmeksi kuukaudeksi ja saisin siitä sitten 15000 euroa puhtaana käteen.
Kyllä minäkin monesti kiroan kun pitää töihin rahtautua ja jättää vauvakin hoitoon kun ei minulle mitään kohtuullisia tukia myönnetä johtuen siitä että omistan osittain erään asunnon.
Mitäs jos kaikki myytäisiin omaisuutemme, pienikin, emmekä viitsisi mennä töihin...kaikki vaan luukulle...siitä saa ainakin 2000 euroa kuussa eikä tarvitse nousta ylös sängystä kuin vasta keskipäivällä. Lokoisaa loppuelämää toivottaa kaikille meille laiskamadoille ja loisille....
Mutta kuka ne lokoisat päivät sitten maksaa...no valtio tietty...otetaan VELKAA valtiolle....ei tehdä enää töitä kukaan...kyllä valtio maksaa :)). - KÖYHÄ omassa maassa
Pointtihan on se että se 2300e kk on perus raha niille, siihen tulevat nimen omaan
TUET PÄÄLLE ja siitä tulee vasta loppu käteen jäävä korvaus eli noin 5000e kk.
Tosiaan ohjelmassa sanottiin ja itselleni on tutut pakolaiset kertoneet että
ne saa ilmaiseksi paljon ruoka,linja-auto,vuokra ym palveluksia ilman että ne liittyy
tähän perusturvaan ym.
Myös ovat kertoneet kuinka ne huijaa veroja myymällä Pizza / Grilli putiikkejaan toisille
pakolaisille ja ilmoittamalla vaan 10% todellisesta kauppa hinnasta ja ottavat itselleen
suurimman osan ja noin 3kk välein aina vaihtavat omistajaa.
Olette varmaan huomanneet että niissä tosiaan vaihtuu omistajat tiheään.
Joka kerta vaihdossa raha kiertää ja suomen verotus ei huomaa mitään vaikka ajavat
aina uusilla autoilla ja asuvat isoissa kalliissa lukaaleissa, olen meinaan käynyt joidenkin kotona
ja sillä on kaikki uutta ja kalleimmasta päästä ja viimeksi käytiin huonekalu myymälässä katsomassa
sohvaa näille ja ei kelvannut normaali hintaiset vaan pisti tilaukseen 8500e sohvan.
Että sellasta se vaan on kun on joutunut itse henkilökohtaisesti todistamaan että ne hyödyntävät
tyhmiä suomalaisia niin kuin ne itse sanoivat, että tänne on hyvä tuoda koko suku ja opettaa
niille kuinka suomea voidaan hydyntää.
Sanoivat suomen Kelan ja sossun päättäjiä tosi tyhmiksi kun saa tukea mihin vaan pyytää. - äippäliini kertaa 2
en mene töihin, kotona 8viikon ikäinen lapsi sekä 3-vuotias. Mies jäi työttömäksi 31.12.09 sai koulupaikan 14.1 alkaen, pienellä paikkakunnalla EI ole töitä. Ja kyllä nämä lihavat somalit syö sinun lautaseltasi , et vain tajua sitä... olen helsingistä kotoisin jossa näitä hyyssättäviä riitti, somppu äiti tuo lapsen päiväkotiin sosiaaliviraston rahoittamana jotta saa maata kotona. Tästä hyyssämisestä ei ole valtiolla kuin tappioita. Onko nähä mamut niitä laihoja ja todella nälkää nähneen näköisiä? EI !
- ElävänäSyntynyt
äiti kertaa kaks kirjoitti:
Kyllä muakin ketuttais, mutta Suomessa suomalaisena täytyy sanoa että se on ihan oma moka jos ei pysty itse leipäänsä tienaamaan. Ei kuulu maahanmuuttajalle sen suurempi tienesti kuin normaali suomalaisellekaan, mutta minä ainakin olen pyrkinyt hoitamaan asiani niin ettei tarvi olla katkera systeemille ja ulkopuolisille. Minimi äitiyspäivärahaan ei tarvitse tyytyä kun on ollut töissä ennen kuin saa lapsensa. Minunkin äitiys-ja vanhempainraha on jotain about 100 €/päivässä kun olin töissä ennen kuin sain lapseni. En ymmärrä mitä itkemistä siinä on kun kaikilla on samat mahdollisuudet.
Siis ottaisi päähän jos joku muka saisi jonku 5000 ekee kuukaudessa ilmaiseksi ilman että on tehnyt sen eteen töitä, mutta tuskinpa todellisuudessa kenellekään sellaisia rahoja huvikseen vaan jaellaan pitkää aikaa. Itse olen naimissa maahanmuuttajan kanssa ja tunnen monia maahanmuuttajaperheitä ja kyllä se tuntuu suurimmalla osalla olevan ihan kädestä suuhun touhua, siis niillä joilla ei ole omaa pizzeriaa:D Ei siinä, en hyväksy sellaistakaan elämäntyyliä, turha tulla johonkin maahan sosiaalipummiksi elämään. Siihen hommaan meillä riittää ihan omanmaalaisiakin. - Monimutka
KÖYHÄ omassa maassa kirjoitti:
Pointtihan on se että se 2300e kk on perus raha niille, siihen tulevat nimen omaan
ne saa ilmaiseksi paljon ruoka,linja-auto,vuokra ym palveluksia ilman että ne liittyy
tähän perusturvaan ym.
Myös ovat kertoneet kuinka ne huijaa veroja myymällä Pizza / Grilli putiikkejaan toisille
pakolaisille ja ilmoittamalla vaan 10% todellisesta kauppa hinnasta ja ottavat itselleen
Joka kerta vaihdossa raha kiertää ja suomen verotus ei huomaa mitään vaikka ajavat
aina uusilla autoilla ja asuvat isoissa kalliissa lukaaleissa, olen meinaan käynyt joidenkin kotona
ja sillä on kaikki uutta ja kalleimmasta päästä ja viimeksi käytiin huonekalu myymälässä katsomassa
sohvaa näille ja ei kelvannut normaali hintaiset vaan pisti tilaukseen 8500e sohvan.
Että sellasta se vaan on kun on joutunut itse henkilökohtaisesti todistamaan että ne hyödyntävät
tyhmiä suomalaisia niin kuin ne itse sanoivat, että tänne on hyvä tuoda koko suku ja opettaa
Sanoivat suomen Kelan ja sossun päättäjiä tosi tyhmiksi kun saa tukea mihin vaan pyytää."Pointtihan on se että se 2300e kk on perus raha niille, siihen tulevat nimen omaan
TUET PÄÄLLE ja siitä tulee vasta loppu käteen jäävä korvaus eli noin 5000e kk."
Joku voi tosiaan JOSSAIN VAIHEESSA saada tuollaisia summia. Mutta aloitapa itse uudessa maassa ihan tyhjästä ilman yhtään huonekalua, astiaa, vuodevaatetta, talvivaatteita yms. Millä summalla itse ajattelisit pääseväsi alkuun vaikka kolmen lapsen kanssa? Kyllä noita tarinoita 8500e sohvista riittää mutta aika lailla epäilen että sossu ei niitä oikeasti maksa. Mitä itse olen joidenkin pidempään Suomessa olleiden ulkomaalaisten kodeissa käynyt niin ovat ihan perussiistejä mutta eivät mitenkään ylellisiä. Samanlaisia ovat kaikki lähiöt täynnä. Ei ainakaan itseäni ole tavallisena keskituloisena veronmaksajana vielä kadehdittanut. Kyllä oma elintasoni ja on samassa iässä paljon korkeampi. Hyvin harva heistä asuu omistusasunnossa, omakotitalosta haaveilee tuskin kukaan. Tuet toki riittävät yllättävän pitkälle kun raha ei kuulu viinaan ja juhlimiseen ja äidit osaavat laittaa "oikeaa" ruokaa halvoista raaka-aineista eikä koko perhettä ruokita eineksillä.
Tässä asiassa on aina yhtä monta totuutta kun on katsojaa. Harmi vain että hyvin yleinen näkökanta on vain maahanmuuttajien "loisimista" korostava. Harva näkee ihmisiä ja elämänkohtaloita noiden takana. Tai ymmärtää että tämä nykyinen systeemi on meidän itse tähän maahan rakentama ja että myös tukien laskeminen aiheuttaa ongelmia. Esim. Kreikka johon tulee koko ajan suuri määrä Eurooppan pyrkijöitä jättää heidät käytännössä ihan oman onnensa nojaan eli kadulle rahattomina ja kodittomina. Mahtaako johtaa rikollisuuteen, ihmiskauppaan, lasten hyväksikäyttöön yms. lieveilmiöihin? Tuskin sitäkään halutaan tai lisää kerjääjiä kaduille. Meidän tapamme hoitaa asiat on erilainen eikä sekään ole ongelmaton. Tuet voivat passivoida mutta kyllä suurin osa haluaisi tehdä oikeasti töitä jos vain niitä saisi. Harva vaan saa töitä ja paradoksaalisesti sekin johtuu asenteista. Tukia ei saisi siis antaa mutta töihinkään ei haluta ottaa. - ???
Monimutka kirjoitti:
"Pointtihan on se että se 2300e kk on perus raha niille, siihen tulevat nimen omaan
TUET PÄÄLLE ja siitä tulee vasta loppu käteen jäävä korvaus eli noin 5000e kk."
Joku voi tosiaan JOSSAIN VAIHEESSA saada tuollaisia summia. Mutta aloitapa itse uudessa maassa ihan tyhjästä ilman yhtään huonekalua, astiaa, vuodevaatetta, talvivaatteita yms. Millä summalla itse ajattelisit pääseväsi alkuun vaikka kolmen lapsen kanssa? Kyllä noita tarinoita 8500e sohvista riittää mutta aika lailla epäilen että sossu ei niitä oikeasti maksa. Mitä itse olen joidenkin pidempään Suomessa olleiden ulkomaalaisten kodeissa käynyt niin ovat ihan perussiistejä mutta eivät mitenkään ylellisiä. Samanlaisia ovat kaikki lähiöt täynnä. Ei ainakaan itseäni ole tavallisena keskituloisena veronmaksajana vielä kadehdittanut. Kyllä oma elintasoni ja on samassa iässä paljon korkeampi. Hyvin harva heistä asuu omistusasunnossa, omakotitalosta haaveilee tuskin kukaan. Tuet toki riittävät yllättävän pitkälle kun raha ei kuulu viinaan ja juhlimiseen ja äidit osaavat laittaa "oikeaa" ruokaa halvoista raaka-aineista eikä koko perhettä ruokita eineksillä.
Tässä asiassa on aina yhtä monta totuutta kun on katsojaa. Harmi vain että hyvin yleinen näkökanta on vain maahanmuuttajien "loisimista" korostava. Harva näkee ihmisiä ja elämänkohtaloita noiden takana. Tai ymmärtää että tämä nykyinen systeemi on meidän itse tähän maahan rakentama ja että myös tukien laskeminen aiheuttaa ongelmia. Esim. Kreikka johon tulee koko ajan suuri määrä Eurooppan pyrkijöitä jättää heidät käytännössä ihan oman onnensa nojaan eli kadulle rahattomina ja kodittomina. Mahtaako johtaa rikollisuuteen, ihmiskauppaan, lasten hyväksikäyttöön yms. lieveilmiöihin? Tuskin sitäkään halutaan tai lisää kerjääjiä kaduille. Meidän tapamme hoitaa asiat on erilainen eikä sekään ole ongelmaton. Tuet voivat passivoida mutta kyllä suurin osa haluaisi tehdä oikeasti töitä jos vain niitä saisi. Harva vaan saa töitä ja paradoksaalisesti sekin johtuu asenteista. Tukia ei saisi siis antaa mutta töihinkään ei haluta ottaa.Moni nuori aloittaa Suomessa elämisen ilman huonekaluja jne. Hakee ensimmäiset huonekalut kierrätyskeskuksesta tms. Ottaa opintoVELKAA. Käy sitten töissä hankkimassa rahaa tavaroiden ostoon. Se on normaalia. Ei se että kaikki tulee ilmaiseksi.
Tuskin tuo pitää paikkansa että useimmat menisivät töihin. Harva musliminainen töitä tekee omassa maassaankaan. - itse olet pullasorsa
äippäliini kertaa 2 kirjoitti:
en mene töihin, kotona 8viikon ikäinen lapsi sekä 3-vuotias. Mies jäi työttömäksi 31.12.09 sai koulupaikan 14.1 alkaen, pienellä paikkakunnalla EI ole töitä. Ja kyllä nämä lihavat somalit syö sinun lautaseltasi , et vain tajua sitä... olen helsingistä kotoisin jossa näitä hyyssättäviä riitti, somppu äiti tuo lapsen päiväkotiin sosiaaliviraston rahoittamana jotta saa maata kotona. Tästä hyyssämisestä ei ole valtiolla kuin tappioita. Onko nähä mamut niitä laihoja ja todella nälkää nähneen näköisiä? EI !
juu juu ärsyttää mua KAIKKI loisijat, mutta mulla onkin enemmän oikeus valittaa siitä kuin sinulla, joka myös elät minun(kin) verorahoillani ja syöt minun lautaseltani, minä kun käyn töissä. Sinä sanoit ihan itse, ettei perheelläsi ole muita tuloja kuin sosiaalietuudet. Miten siis eroat näistä maahanmuuttajista, muuten kuin siinä ettet ole onnistunut saamaan yhtä paljon rahaa meiltä veronmaksajilta kuin he ja valitat siiä?
- itse olet pullasorsa
ElävänäSyntynyt kirjoitti:
Kyllä muakin ketuttais, mutta Suomessa suomalaisena täytyy sanoa että se on ihan oma moka jos ei pysty itse leipäänsä tienaamaan. Ei kuulu maahanmuuttajalle sen suurempi tienesti kuin normaali suomalaisellekaan, mutta minä ainakin olen pyrkinyt hoitamaan asiani niin ettei tarvi olla katkera systeemille ja ulkopuolisille. Minimi äitiyspäivärahaan ei tarvitse tyytyä kun on ollut töissä ennen kuin saa lapsensa. Minunkin äitiys-ja vanhempainraha on jotain about 100 €/päivässä kun olin töissä ennen kuin sain lapseni. En ymmärrä mitä itkemistä siinä on kun kaikilla on samat mahdollisuudet.
Siis ottaisi päähän jos joku muka saisi jonku 5000 ekee kuukaudessa ilmaiseksi ilman että on tehnyt sen eteen töitä, mutta tuskinpa todellisuudessa kenellekään sellaisia rahoja huvikseen vaan jaellaan pitkää aikaa. Itse olen naimissa maahanmuuttajan kanssa ja tunnen monia maahanmuuttajaperheitä ja kyllä se tuntuu suurimmalla osalla olevan ihan kädestä suuhun touhua, siis niillä joilla ei ole omaa pizzeriaa:D Ei siinä, en hyväksy sellaistakaan elämäntyyliä, turha tulla johonkin maahan sosiaalipummiksi elämään. Siihen hommaan meillä riittää ihan omanmaalaisiakin.Niinpä. Katso nyt tuota yhtäkin valittajaa tuossa yllä, on niin rankkaa kun saa niin vähän tukia eikä mitään aietta mennä töihin hänellä eikä miehellään. Silti pitäisi suhtautua myötämielisemmin hänen loisimiseensa kuin vaikkapa jonkin somaliperheen, ilmeisesti joko siksi että hänellä on Suomen passi tai siksi, että on valkoihoinen. Ei itse näe mitään ristiriitaa valittaa valtion suurista menoista ja samalla hinkua itselleen lisää tienaamatta sitä töillä (joko nyt tai etukäteen niin kuin sinä fiksu ElävänäSyntynyt).
Täällä on ilmaiset koulutukset, julkinen sairaanhoito pelaa jne. Kukaan ei Suomessa ole köyhäksi pakotettu, se on oman viitseliäisyyden tai aivokapasiteetin puutetta jos ei pärjää.
Turha leimata kaikkia maahanmuuttajia parin mätämunan takia kun ei ne kaikki suomalaisetkaan mitään jussikoskeloita ole. - Monimutka
??? kirjoitti:
Moni nuori aloittaa Suomessa elämisen ilman huonekaluja jne. Hakee ensimmäiset huonekalut kierrätyskeskuksesta tms. Ottaa opintoVELKAA. Käy sitten töissä hankkimassa rahaa tavaroiden ostoon. Se on normaalia. Ei se että kaikki tulee ilmaiseksi.
Tuskin tuo pitää paikkansa että useimmat menisivät töihin. Harva musliminainen töitä tekee omassa maassaankaan."Moni nuori aloittaa Suomessa elämisen ilman huonekaluja jne. Hakee ensimmäiset huonekalut kierrätyskeskuksesta tms. Ottaa opintoVELKAA. Käy sitten töissä hankkimassa rahaa tavaroiden ostoon. Se on normaalia. Ei se että kaikki tulee ilmaiseksi.
Tuskin tuo pitää paikkansa että useimmat menisivät töihin. Harva musliminainen töitä tekee omassa maassaankaan. "
Nuori voi ottaa opintovelkaa jos opiskelee. Pakolainen ei saa lainaa koska ei ole työtä eikä heti opiskelupaikkaakaan. Hänellä voi olla useita lapsia ja vaikka isoäiti vielä lisäksi. Kaikkiko he nukkuvat lattialla kunnes joku pääsee töihin? Suomalaisella nuorella on lisäksi yleensä kuitenkin kotona sänky ja kalusteita jotka voi ottaa mukaan kun muuttaa kotoa. Pakolaisilla ei ole mitään. Sitäpaitsi myös syrjäytynyt ja työtön nuori voi saada sossun tukea oman asunnon kalustamiseen, ei se mikään ihme ole.
Moni musliminainen varmaan jää jatkossakin kotiin hoitamaan lapsia ja kotia. Mutta kun ensin pääsisivät töihin edes ne miehet! Suuressa osassa kulttuureita on miehen velvollisuus ja kunnia elättää perhettään. - Tasa-arvoa kaikille
Tässähän pointti olikin se, että heillä on sama tilanne kuin sillä toisella perheellä, joka sai sen pari tonnia ihan vain ilmatteeksi, ilman, että tarvitsee edes työvoimatoimistossa käydä. Itsekin katsoin hieman pitkään sitä, että ulkomailta tullut maahan muuttaja perhe saa n.2300€/kk, joka sisältää isän työttömyyspäivärahan, äitiyspäivärahan, kotihoidontuen, asumistuen ja lapsilisät, eikä heidän ole edes tarvinnut miettiä sossussa saati työvoimatoimistossa käyntiä, puhumattakaan vuokran maksusta tai muusta elämään kuuluvasta menosta. Itse TIEDÄN, että minun ja mieheni tulot EIVÄT OLE lähellekään noin suuret, vaikka PRUSTEET OVAT SAMAT! Ja me maksamme tuloistamme vielä vuokran ja kaikki muut elämiseen menevät kulut, eikä sossu tule vastaan, koska me molemmat saamme jo "KAIKKIA" etuuksia! Että niin se menee täällä suomenmaassa tämä muu väki omien edelle... En minäkään ole rasisti ja ymmärrän hyvin, että he tulevat varmasti huonommista oloista, mutta mielestäni ensin pitäisi saada oman kansan asiat kuntoon, että voi sitten alkaa miettimään ketä täällä elätetään ja kuinka suurella rahalla. Ja mielestäni ei ole paha asia, vaikka tänne tulevat maahan muuttajat joutuisivatkin hankkimaan töitä ja tekemään sitä elääkseen. Maassa maan tavalla ja täällä suomessa joutuu tavallinen ihminen tekemään töitä elääkseen, joten niin sen täytyisi olla muillekin.
- ieki
Tasa-arvoa kaikille kirjoitti:
Tässähän pointti olikin se, että heillä on sama tilanne kuin sillä toisella perheellä, joka sai sen pari tonnia ihan vain ilmatteeksi, ilman, että tarvitsee edes työvoimatoimistossa käydä. Itsekin katsoin hieman pitkään sitä, että ulkomailta tullut maahan muuttaja perhe saa n.2300€/kk, joka sisältää isän työttömyyspäivärahan, äitiyspäivärahan, kotihoidontuen, asumistuen ja lapsilisät, eikä heidän ole edes tarvinnut miettiä sossussa saati työvoimatoimistossa käyntiä, puhumattakaan vuokran maksusta tai muusta elämään kuuluvasta menosta. Itse TIEDÄN, että minun ja mieheni tulot EIVÄT OLE lähellekään noin suuret, vaikka PRUSTEET OVAT SAMAT! Ja me maksamme tuloistamme vielä vuokran ja kaikki muut elämiseen menevät kulut, eikä sossu tule vastaan, koska me molemmat saamme jo "KAIKKIA" etuuksia! Että niin se menee täällä suomenmaassa tämä muu väki omien edelle... En minäkään ole rasisti ja ymmärrän hyvin, että he tulevat varmasti huonommista oloista, mutta mielestäni ensin pitäisi saada oman kansan asiat kuntoon, että voi sitten alkaa miettimään ketä täällä elätetään ja kuinka suurella rahalla. Ja mielestäni ei ole paha asia, vaikka tänne tulevat maahan muuttajat joutuisivatkin hankkimaan töitä ja tekemään sitä elääkseen. Maassa maan tavalla ja täällä suomessa joutuu tavallinen ihminen tekemään töitä elääkseen, joten niin sen täytyisi olla muillekin.
Turvapaikanhakijalla ei ole Suomessa työlupaa, eli turvapaikanhakija ei saa tehdä työtä.
Turvapaikanhakijoille maksetaan toimeentulotuen perusosaa rahana 30 % vähemmän kuin muille Suomessa asuville, sillä he saavat osan tuesta hyödykkeinä (esim. voivat katsella televisiota, käyttää internetiä ja saavat siivousvälineitä ja -tarvikkeita vastaanottokeskuksessa). Esimerkiksi aikuisen, yksinasuvan turvapaikanhakijan toimeentulotuki on 292,22 euroa kuussa. Perusosalla turvapaikanhakija hankkii ruokansa ja vaatteensa sekä maksaa vähäiset terveydenhoitomenonsa ja muut kulunsa. Jos turvapaikanhakija saa vastaanottokeskuksessa kaikki päivän ateriat, hänen perusosansa vähenee 79 %. Jos hän kieltäytyy kielenopetuksesta ja muusta toiminnasta, voidaan tukea vähentää 20 % väliaikaisesti. Turvapaikanhakija ei saa sairausvakuutusta, lapsilisää eikä muitakaan asumiseen perustuvia sosiaalietuuksia. [6] - ieki
äippäliini kertaa 2 kirjoitti:
Turvapaikanhakijoille maksetaan toimeentulotuen perusosaa rahana 30 % vähemmän kuin muille Suomessa asuville, sillä he saavat osan tuesta hyödykkeinä (esim. voivat katsella televisiota, käyttää internetiä ja saavat siivousvälineitä ja -tarvikkeita vastaanottokeskuksessa). Esimerkiksi aikuisen, yksinasuvan turvapaikanhakijan toimeentulotuki on 292,22 euroa kuussa. Perusosalla turvapaikanhakija hankkii ruokansa ja vaatteensa sekä maksaa vähäiset terveydenhoitomenonsa ja muut kulunsa. Jos turvapaikanhakija saa vastaanottokeskuksessa kaikki päivän ateriat, hänen perusosansa vähenee 79 %. Jos hän kieltäytyy kielenopetuksesta ja muusta toiminnasta, voidaan tukea vähentää 20 % väliaikaisesti. Turvapaikanhakija ei saa sairausvakuutusta, lapsilisää eikä muitakaan asumiseen perustuvia sosiaalietuuksia. [6] - ieki
??? kirjoitti:
Moni nuori aloittaa Suomessa elämisen ilman huonekaluja jne. Hakee ensimmäiset huonekalut kierrätyskeskuksesta tms. Ottaa opintoVELKAA. Käy sitten töissä hankkimassa rahaa tavaroiden ostoon. Se on normaalia. Ei se että kaikki tulee ilmaiseksi.
Tuskin tuo pitää paikkansa että useimmat menisivät töihin. Harva musliminainen töitä tekee omassa maassaankaan.Turvapaikanhakijalla ei ole Suomessa työlupaa, eli turvapaikanhakija ei saa tehdä työtä.
KÖYHÄ omassa maassa kirjoitti:
tähän perusturvaan ym.
Sanoivat suomen Kelan ja sossun päättäjiä tosi tyhmiksi kun saa tukea mihin vaan pyytää.Turvapaikanhakijalla ei ole Suomessa työlupaa, eli turvapaikanhakija ei saa tehdä työtä.
toivottaa... kirjoitti:
Edellinen oli kyllä aika oikeassa siinä että monesti ne lapset kasvatetaan aika röyhkeiksi. Mutta sitä saa mitä tilaa. Kun hyysätään liikaa niin siitä ei kiitollisuus kasva. Se on varma se, ettei kiitollisuus ole maailman palkka. Parempi olisi tukea työntekoa eikä loisimista. Kyllä minua yksinhuoltajana kiukuttaa kun saan raataa töissä ja siitä raadannastani sitten maksella muiden juhlaillallisia kovien verojen muodossa.
Ja sinulle jota ei tuo ärsytä, että verorahoja syydetään tuollaisia määriä laiskottelijoille...teetkö itse iloissasi kovaa työpäivää ja maksat siitä kovia veroja että toiset saavat kaiken ilmaiseksi???
Kannattaa tulla Suomeen muutamaksi kuukaudeksi oleskeluluvalla, ottaa rahat ja lähteä paljon varakkaampana kotiin sen jälkeen. Oilisi se kiva jos voisin tuossa matkata Ruotsiin lomalle kolmeksi kuukaudeksi ja saisin siitä sitten 15000 euroa puhtaana käteen.
Kyllä minäkin monesti kiroan kun pitää töihin rahtautua ja jättää vauvakin hoitoon kun ei minulle mitään kohtuullisia tukia myönnetä johtuen siitä että omistan osittain erään asunnon.
Mitäs jos kaikki myytäisiin omaisuutemme, pienikin, emmekä viitsisi mennä töihin...kaikki vaan luukulle...siitä saa ainakin 2000 euroa kuussa eikä tarvitse nousta ylös sängystä kuin vasta keskipäivällä. Lokoisaa loppuelämää toivottaa kaikille meille laiskamadoille ja loisille....
Mutta kuka ne lokoisat päivät sitten maksaa...no valtio tietty...otetaan VELKAA valtiolle....ei tehdä enää töitä kukaan...kyllä valtio maksaa :)).Turvapaikanhakijalla ei ole Suomessa työlupaa, eli turvapaikanhakija ei saa tehdä työtä.
- n. 2600€/kk
Miltei kaikki tässä ketjussa esitetyt luvut ovat vääriä. On ihan tuulesta temmattu että "ne saa 2500€ tai jopa 5000€ käteen" Se että on laskettu jonkun saavan keskimäärin 2500€ verotonta tuloa ei tarkoita että koko summa on jäänyt käteen käytettäväksi! Jos joku vielä tarkkaan seuraisi Motin dokumenttia ja mitä siellä tasan tarkkaan sanotaan niin luvutkin olisivat hieman oikeissa raameissaan.
On ehkä paras selittää kaikille jotka eivät tiedä Kelan ja sossun maksuperiaatteista mitään, se periaate miten lopullisesti lasketaan se paljon perheelle jää käteen.
Eli ensin lasketaan kaikki Kelalta saatavat tulot yhteen ja ne voivat olla esim. lapsilisät, asumistuki, kotihoidontuki, elatustuet, työttömyystuki. Näistä tuista suurin osa on verovapaata paitsi työttömyystuki.
Tämän jälkeen mennään sossuun hakemaan toimeentulotukea. Sossussa lasketaan yhteen kaikki Kelasta saadut tuet ( kaikki muut tulot jos sellaisia on) ja kaikista tuloista vähennetään vuokra, terveysmenot ja toimeentulotuen perusosa joka on määritelty tarkoin esim. yh ja kahden lapsen toimeentulotuki on n. 400 270 250 (riippuen lasten iästä) eli yht. 920€. Jos laskelma menee miinukselle yh saa toimeentulotukea sen verran kun laskelma menee miinukselle eli
jos esim. Kelan tuet ovat yht. 1700€ siitä vähennetään vuokra 1000€, terveysmenot ja sähkö vaikka 100€ ja toimeentulotuen perusosa 920€ niin miinukselle menee 320€ eli perhe saa vielä kelan tukien (1700€) lisäksi toimeentulotukea 320€ mutta huom tästä summasta maksetaan sitten itse vuokra 1000€, terveysmenot ja sähkö eli lopputulos on se että perheelle jää käteen vuokran ja terveysmenojen jälkeen tuo 920€ mikä on yhden aikuisen ja kahden lapsen perustoimeentulotuki.
Jos laskemme paljon tuollainen yksinhuoltajaperhe saa nettotuloina tukia vuodessa niin se tekee
n. 24 200. (Tämä on kuukausittaisena tulona muuten n. 2000€ nettona eli vastaa varmaan n. 2600€ bruttopalkkaa) Tästä maksetaan sitten vuokrat ja terveysmenot itse eli käteen jää käytettäväksi kaikkeen muuhun miten itse parhaaksi katsoo n. 11000€ vuodessa. Jos perheessä on yksi aikuinen lisää niin se tekee taas paljon suuremmat summat.
Eli suomalaisen työttömän yksinhuoltajan (2 lasta) palkka on n. 2600€ brutto. Ja mitä enemmän lapsia niin sitä suuremmista summista puhutaan.
Tuossahan Zahran tapauksessa perhe on ensin saanut tukia kahden huoltajan perheeseen ja myöhemmin yksinhuotajan perheeseen. Niinkuin täällä on jo mainittu poikkeuksellista tapauksessa oli se että normaalien Kelan ja sossun toimeetulotuen lisäksi perhe on saanut paljon harkinnanvaraista tt tukea. Se voi olla huonekaluihin, ylisuuriin normien ylittäviin asumiskuluihin tai johonkin muuhun mutta tämä harkinnanvaraisen rahan käyttö katsotaan tarkkaan. Jos sitä annetaan johonkin menoihin niin vain kuittia vastaan ja jos esim. sillä maksetaan ylisuuria asumiskustannuksia joita pakolaisille voi tulla kun asuvat jossain tilapäismotellissa niin ei ne rahat mene tietenkään perheen omaan taskuun tai vapaaseen käyttöön shoppailuun vaikka papreilla lukee komeat luvut että on saanut niin ja niin paljon.- ieki
- nyt on?
"Kun vertaatte meikäläisen Koko korvaus summaa 650e kk johon sisältyy kaikki mitä saan
käteen ja siitä pois vuokra, ruoka ym."
Mitenköhän tukesi on laskettu kun jokainen suomalainen on oikeutettu toimeentulotukeen joka tarkoittaa sitä että sinulle on jäätävä 400€ käteen, vuokran, sähkön ja terveyskulujen JÄLKEEN. Se on sitten eri asia jos esim. olet parisuhteessa ja puolisollasi on tuloja niin silloinhan hänen oletetaan ns. elättävän sinut ja maksavan sinun osuutesi esim. asumisesta. Näin se on kyllä myös ulkomaalaisillekin eli jos perheessä on tuloja niin se maksaa kenellä on tuloja.- Aina tietoinen
Kantaa pitää ottaa, oikea periaate.....
- --------------------
Tutustu joihinkin faktoihin.
Ensinnäkin tuon pari tonnia pitäisi riittää usein hyvin monilapsisen perheen elämiseen kuukaudeksi. Kyllähän sillä yksin tai kaksin eläisi leveästi, mutta entäs kun lapsia on esim. kuusi (mikä on pakolaisilla ihan tavallinen lapsiluku)?
Toiseksi: älä nyt vain vahingossakaan alennu niiden perussuomalaisten junttien tasolle, jotka kuvittelevat, etteivät pakolaiset halua tehdä töitä. Kyllä HALUAVAT ja kovasti. He yleensä arvostavat korkealle koylutusta ja työntekoa olisivat valmiita tekemään mitä vain (jopa ajamaan bussia tai siivoamaan tohtorin papereilla). Mutta yritäpä tässä maassa hakea töitä, kun ulkomaalaisuus tekee sinusta lähtökohtaisesti ei-toivotun työntekijän ja jopa siivoustyöhön pääsyvaatimuksena on tarpeettoman sujuva suomen kieli.
Hanki tietoa asioista ennen kuin vaahtoat. Jooko? - ieki
Turvapaikanhakijoille maksetaan toimeentulotuen perusosaa rahana 30 % vähemmän kuin muille Suomessa asuville, sillä he saavat osan tuesta hyödykkeinä (esim. voivat katsella televisiota, käyttää internetiä ja saavat siivousvälineitä ja -tarvikkeita vastaanottokeskuksessa). Esimerkiksi aikuisen, yksinasuvan turvapaikanhakijan toimeentulotuki on 292,22 euroa kuussa. Perusosalla turvapaikanhakija hankkii ruokansa ja vaatteensa sekä maksaa vähäiset terveydenhoitomenonsa ja muut kulunsa. Jos turvapaikanhakija saa vastaanottokeskuksessa kaikki päivän ateriat, hänen perusosansa vähenee 79 %. Jos hän kieltäytyy kielenopetuksesta ja muusta toiminnasta, voidaan tukea vähentää 20 % väliaikaisesti. Turvapaikanhakija ei saa sairausvakuutusta, lapsilisää eikä muitakaan asumiseen perustuvia sosiaalietuuksia. [6] - Nähdy on näitäkin
Turvapaikanhakijat on asia, joka sisältää hyvin hyvin paljon valhetta. Kuka todella tarvitsee turvapaikan, miten otat selvää, kuka todellinen maahantulija on. Passeja väärennetty ja kaikki melko samannäköisiä. joten virheitä tulee.
Uskon vain harvan olevan todellisessa turvapaikan tarpeessa, tulevat tänne muista syistä, joko hakemaan parempaa elämää tai pakoon rousvoustaan kotimaissaan.
Jos turvpaikan hakija lähettää, joka kuukausi rahaa kotimaahan niistä täällä saaduista eduista, panee ajattelemaan, että mikä on totuus. Heittäytyy ymmärtämättömäksi jos yritetään saada selvää.
Jos turvapaikan hakijalla on mahtava dollarinippu käsissään ja todella mahtava, mitähän näistä pitäisi ajatella, eipä taida tulotarkastukset oikein pelata. Meitä suomalaisia käytetään hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?433040Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n352258Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari582171Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa832041Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh561757Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä191586Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr641508Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http441305Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1261228Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian163991