sallitko 13v. seurustella!

vanhanaikainenko

Ystävättärelläni on 13v. tytär joka seurustelee jo saman ikäisen pojan kanssa, minusta aivan liian nuorena on aloittanut touhut ja saanut kannustusta kotoa, äiti puolustelee mm. sillä että itsekikin on nuorena alkanut seurustella ja saanut tämän tytön myös teininä ja saanut kuulema elämänkokemusta nuorena ja kehittynyt aikuiseksi tavallista aikaisemmin ja on siitä ylpeä.

Sanoo että ei nämä nuoret seksiä harrasta, muka, mistä äiti tietää mitä he harrastavat ja missä...

Minusta tuon ikäinen on vielä lapsi, en hyväksyisi oman lapseni käytöstä, kyllä vielä kerkeää noihin puuhiin vanhempanakin, kotoa pitää saada oikeat ohjeet elämään, mutta jos vanhemmat on sitä mieltä, että lapsena voi alkaa leikkiä "äitiä ja isää" ja hyväksyy kaikki kutkeet, niin tätähän on odotettavissa!
Ehkä kohta ystävättäreni on tooosi nuori mummi, nähtäväksi jäänee sekin!

119

13443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienen tytön äiti

      Jos molemmat ovat 13-vuotiaita en puuttuisi asiaan. Kieltäminen ei auta mitään, jos et sulje lasta lukkojen taakse 24 h/vrk. Koulussakin voivat olla yhdessä eli muksu pitäisi ottaa koulustakin pois, jos seurustelun kiellät. En antaisi kotona harrastaa seksiä tms kotona, mutta yhdessäoloa en kieltäisi. Ja jos nuoret ovat harrastaakseen seksiä, paikka löytyy vanhempien kiellosta huolimatta. Kyllä monet ystäväni aloittelivat ensimmäisiä seurustelusuhteitaan tuon ikäisinä. Harvat jutut kestivät pitkään, mutta ovat molemmille osapuolille harjoittelua seurustelun ja pariskuntien yhteisiä pelisääntöjä varten.

      • en kannata

        kuitenkin kasvatus ja puhuminen kuuluu asiaan, ei seurustelu minunkaan mielestäni tuon ikäisen lapsen kuvioon vielä kuuluisi, jos meillä näin olisi, juttelisin vakavasti lapseni kanssa, tietenkään täysi kielto ei auta asiaa, voi jopa pahentaa, mutta asiallinen juttelu voi monellakin tapaa auttaa!


      • Mmka
        en kannata kirjoitti:

        kuitenkin kasvatus ja puhuminen kuuluu asiaan, ei seurustelu minunkaan mielestäni tuon ikäisen lapsen kuvioon vielä kuuluisi, jos meillä näin olisi, juttelisin vakavasti lapseni kanssa, tietenkään täysi kielto ei auta asiaa, voi jopa pahentaa, mutta asiallinen juttelu voi monellakin tapaa auttaa!

        on useimmiten sitä, että ollaan kaksin, mutta samalla isommassa porukassa. Eiköhän tuon ikäisillä jo ala vastakkainen sukupuoli kiinnostaa. Kivaahan se on, jos ovat samanikäisiä.


      • Ihmetanttoja
        en kannata kirjoitti:

        kuitenkin kasvatus ja puhuminen kuuluu asiaan, ei seurustelu minunkaan mielestäni tuon ikäisen lapsen kuvioon vielä kuuluisi, jos meillä näin olisi, juttelisin vakavasti lapseni kanssa, tietenkään täysi kielto ei auta asiaa, voi jopa pahentaa, mutta asiallinen juttelu voi monellakin tapaa auttaa!

        Painuisit omaas koloos ja antasit rauhan lapsille, ei ne välttämättä ole heti tikkua uittamassa rinkulassa.


    • foeisfers

      En näe asiassa mitään pahaa. Oli pari sitten 13-vuotias tai kolmekymppinen ystävyydestähän siinä on kysymys. Minäkin mieheni kanssa katsomme elokuvia yhdessä ja kaikkea sellaista. Vaikka olemme eri sukupuolta ja seurustelemme teemme paljon muitakin asioita yhdessä kun niitä seksijuttuja.

    • Ota rennosti

      Tuon ikäisillä seurustelu on usein vaan semmosta "hengailua" .

      • Minkä ikäsenä sitte sais seurustella???
        Oon 15, eikä äitiä haittaa ollenkaan mun seurustelu.
        Ja miten niin 13-vuotiaitten seurustelu on " vaan hengailua eikä kestä kauaa?"
        Jotku 13-vuotiaat voi olla ihan vakavissaan, ja suhde kestää kauanki, ehkä jopa lopunikää.
        Ei tietenkään kaikki, mutta eiköhän näitäki tapauksia oo.
        AINA kaikki vanhat kääkät sortaa nuoria, ja pitää meitä täysin aivottomina!


      • 8+13
        ullavanmafia kirjoitti:

        Minkä ikäsenä sitte sais seurustella???
        Oon 15, eikä äitiä haittaa ollenkaan mun seurustelu.
        Ja miten niin 13-vuotiaitten seurustelu on " vaan hengailua eikä kestä kauaa?"
        Jotku 13-vuotiaat voi olla ihan vakavissaan, ja suhde kestää kauanki, ehkä jopa lopunikää.
        Ei tietenkään kaikki, mutta eiköhän näitäki tapauksia oo.
        AINA kaikki vanhat kääkät sortaa nuoria, ja pitää meitä täysin aivottomina!

        En sinällään pidä 13 vuotiaiden seukkaamista ns. pahana sillä epäilen etteivät he suinpäin ryntäile koulun vessaan sekstailemaan (ainakin näin toivon). Parempi vaan antaa seurustella sillon ku on mahdollisuus ettei käy niin kuin allekirjoittaneelle jolla on 20 ja rapiat päällä eikä miestä ole missään vaiheessa näkynyt taidanpa jäädä vanhaksi piiaksi kokoikiäkseni kun ei ole kokemusta mistään eikä näytä olevan tulossakaan.. Se kyllä todella ahdistaa aika ajoin kun ajattelee ettei löydä sielunkumppania (sanallisesti) elämänsä aikana ja vaikka kävisikin ihme ja löytäisin jonkun ennen 25 vuotis päivääni niin mitäs minä kumppanilleni sanoisin hei oot muuten mun ensimmäinen? Taitaisipa lähteä samantien..


      • dyyd relaX
        8+13 kirjoitti:

        En sinällään pidä 13 vuotiaiden seukkaamista ns. pahana sillä epäilen etteivät he suinpäin ryntäile koulun vessaan sekstailemaan (ainakin näin toivon). Parempi vaan antaa seurustella sillon ku on mahdollisuus ettei käy niin kuin allekirjoittaneelle jolla on 20 ja rapiat päällä eikä miestä ole missään vaiheessa näkynyt taidanpa jäädä vanhaksi piiaksi kokoikiäkseni kun ei ole kokemusta mistään eikä näytä olevan tulossakaan.. Se kyllä todella ahdistaa aika ajoin kun ajattelee ettei löydä sielunkumppania (sanallisesti) elämänsä aikana ja vaikka kävisikin ihme ja löytäisin jonkun ennen 25 vuotis päivääni niin mitäs minä kumppanilleni sanoisin hei oot muuten mun ensimmäinen? Taitaisipa lähteä samantien..

        hehheh jos luulet että kieltäminen auttaisi niin voin sanoa etten omaa tyttöäni jättäisi vaikka äiti kuinka kieltäisi ja mitä se haittaa vaikka olisikin 13w jo seurustelu kumppani? ei kukaan mene 13w seksiä harrastamaan, korkeintaan pussaillaan sun muuta... ja siis itse olen 14 w poika


      • terv.hoitaja
        dyyd relaX kirjoitti:

        hehheh jos luulet että kieltäminen auttaisi niin voin sanoa etten omaa tyttöäni jättäisi vaikka äiti kuinka kieltäisi ja mitä se haittaa vaikka olisikin 13w jo seurustelu kumppani? ei kukaan mene 13w seksiä harrastamaan, korkeintaan pussaillaan sun muuta... ja siis itse olen 14 w poika

        moni on jo 13 vuotiaana harrastanut seksiä


      • nuorityttönen
        terv.hoitaja kirjoitti:

        moni on jo 13 vuotiaana harrastanut seksiä

        naurattaa tää että kauhistellaan jos 13-vuotias seurustelee :D
        kyllä aika moni alkaa ns. "seurustelemaan" ekan kerran siinä 5-7 luokalla.
        ensin se on sellaista pusutelua ja halailua jne...
        ei kaikki 13-vuotiaat harrasta heti seksiä.
        mutta hyvähän se on ottaa puheeksi myös.
        jos lapsi kertoo seurustelevansa :) !
        kieltäminen ei auta mitään eikä ketään!
        eikä tossa nyt ainakaan ole mitään pahaa kun molemmat ovat vielä samanikäisiäkin.
        jos 13-vuotias rupee 20-vuotiaankaan pyörimään,ni siinä vaiheessa pitäisi jo vähän puuttua.

        itse ainakin muistan kuinka jo 4-6 luokalla meillä oli aina muka poikaystävät ja aina oltiin niiiiiin rakastuneita ;) !
        ja onpa vielä tallessakin muutamat ne somat rakkauskirjeet :D !
        Mutta sillon se nyt oli enempi sellaista yhdessä hengailua :) ei sen kummempaa!
        ylä-asteella sitte vakavampaa!

        tosin tänäpäivänä kyllä moni 12-14 vuotias (varsinkin tytöt...)niin harrastavat jo seksiä...


      • nicz
        dyyd relaX kirjoitti:

        hehheh jos luulet että kieltäminen auttaisi niin voin sanoa etten omaa tyttöäni jättäisi vaikka äiti kuinka kieltäisi ja mitä se haittaa vaikka olisikin 13w jo seurustelu kumppani? ei kukaan mene 13w seksiä harrastamaan, korkeintaan pussaillaan sun muuta... ja siis itse olen 14 w poika

        Minullakin on tyttöystävä ja minun äitini antaa hänen olla samassa huoneessa yötä koska äidilla on täysi varmuus ettei harrasteta seksiä. Me tehään kaikke muuta kivaa muutaku seksiä tai jtn sinne päi kun muutakin tekemistäkin on. olen itse 13v poika


      • Minävsaaan
        ullavanmafia kirjoitti:

        Minkä ikäsenä sitte sais seurustella???
        Oon 15, eikä äitiä haittaa ollenkaan mun seurustelu.
        Ja miten niin 13-vuotiaitten seurustelu on " vaan hengailua eikä kestä kauaa?"
        Jotku 13-vuotiaat voi olla ihan vakavissaan, ja suhde kestää kauanki, ehkä jopa lopunikää.
        Ei tietenkään kaikki, mutta eiköhän näitäki tapauksia oo.
        AINA kaikki vanhat kääkät sortaa nuoria, ja pitää meitä täysin aivottomina!

        Aivan !

        En seurustele,koska oon 10v mutta olen samaa mieltä


      • mk
        nuorityttönen kirjoitti:

        naurattaa tää että kauhistellaan jos 13-vuotias seurustelee :D
        kyllä aika moni alkaa ns. "seurustelemaan" ekan kerran siinä 5-7 luokalla.
        ensin se on sellaista pusutelua ja halailua jne...
        ei kaikki 13-vuotiaat harrasta heti seksiä.
        mutta hyvähän se on ottaa puheeksi myös.
        jos lapsi kertoo seurustelevansa :) !
        kieltäminen ei auta mitään eikä ketään!
        eikä tossa nyt ainakaan ole mitään pahaa kun molemmat ovat vielä samanikäisiäkin.
        jos 13-vuotias rupee 20-vuotiaankaan pyörimään,ni siinä vaiheessa pitäisi jo vähän puuttua.

        itse ainakin muistan kuinka jo 4-6 luokalla meillä oli aina muka poikaystävät ja aina oltiin niiiiiin rakastuneita ;) !
        ja onpa vielä tallessakin muutamat ne somat rakkauskirjeet :D !
        Mutta sillon se nyt oli enempi sellaista yhdessä hengailua :) ei sen kummempaa!
        ylä-asteella sitte vakavampaa!

        tosin tänäpäivänä kyllä moni 12-14 vuotias (varsinkin tytöt...)niin harrastavat jo seksiä...

        Kyselytutkimus yhdeksäsluokkalaisilla siit äettä onko harratanut sekisä niin tulos oli että joka 5 eli 25% oli ja vaikka ite jo 50v mies niin ei -70 luvun puolivälissä ollut kauheasti tyttöjä jotka seksiin suostuivat mutt jos 16v pääsin naimaan ja kivaa oli. Kun rippikoulu on 15v käyty niin silloin on lupa seurustella j lapsille voi kertoa asioita ihan suoraan ja niin edelleen ja ilman ehkäisyä ei harrateta seksiä.


      • assdffas
        nuorityttönen kirjoitti:

        naurattaa tää että kauhistellaan jos 13-vuotias seurustelee :D
        kyllä aika moni alkaa ns. "seurustelemaan" ekan kerran siinä 5-7 luokalla.
        ensin se on sellaista pusutelua ja halailua jne...
        ei kaikki 13-vuotiaat harrasta heti seksiä.
        mutta hyvähän se on ottaa puheeksi myös.
        jos lapsi kertoo seurustelevansa :) !
        kieltäminen ei auta mitään eikä ketään!
        eikä tossa nyt ainakaan ole mitään pahaa kun molemmat ovat vielä samanikäisiäkin.
        jos 13-vuotias rupee 20-vuotiaankaan pyörimään,ni siinä vaiheessa pitäisi jo vähän puuttua.

        itse ainakin muistan kuinka jo 4-6 luokalla meillä oli aina muka poikaystävät ja aina oltiin niiiiiin rakastuneita ;) !
        ja onpa vielä tallessakin muutamat ne somat rakkauskirjeet :D !
        Mutta sillon se nyt oli enempi sellaista yhdessä hengailua :) ei sen kummempaa!
        ylä-asteella sitte vakavampaa!

        tosin tänäpäivänä kyllä moni 12-14 vuotias (varsinkin tytöt...)niin harrastavat jo seksiä...

        "tosin tänäpäivänä kyllä moni 12-14 vuotias (varsinkin tytöt...)niin harrastavat jo seksiä..." Varsinkin tytöt? Mistäs tytöt munaa saa ilman poikia? :DD


      • Kiitollinen 13v
        ullavanmafia kirjoitti:

        Minkä ikäsenä sitte sais seurustella???
        Oon 15, eikä äitiä haittaa ollenkaan mun seurustelu.
        Ja miten niin 13-vuotiaitten seurustelu on " vaan hengailua eikä kestä kauaa?"
        Jotku 13-vuotiaat voi olla ihan vakavissaan, ja suhde kestää kauanki, ehkä jopa lopunikää.
        Ei tietenkään kaikki, mutta eiköhän näitäki tapauksia oo.
        AINA kaikki vanhat kääkät sortaa nuoria, ja pitää meitä täysin aivottomina!

        Hei kiitti mä oon
        13 v ja seurustelen ihanan samanikäsen pojan kanssa ja ei oo pelkkää hengailua vaa käydään leffoissa ja kaikkee kivaa mutta seksiä ei vielä ja kyl mä luulen että meillä kestää pitkäänkin suhde :)


      • Kiitollinen 13v
        ullavanmafia kirjoitti:

        Minkä ikäsenä sitte sais seurustella???
        Oon 15, eikä äitiä haittaa ollenkaan mun seurustelu.
        Ja miten niin 13-vuotiaitten seurustelu on " vaan hengailua eikä kestä kauaa?"
        Jotku 13-vuotiaat voi olla ihan vakavissaan, ja suhde kestää kauanki, ehkä jopa lopunikää.
        Ei tietenkään kaikki, mutta eiköhän näitäki tapauksia oo.
        AINA kaikki vanhat kääkät sortaa nuoria, ja pitää meitä täysin aivottomina!

        Hei kiitti mä oon
        13 v ja seurustelen ihanan samanikäsen pojan kanssa ja ei oo pelkkää hengailua vaa käydään leffoissa ja kaikkee kivaa mutta seksiä ei vielä ja kyl mä luulen että meillä kestää pitkäänkin suhde :)


      • Kiitollinen 13v
        ullavanmafia kirjoitti:

        Minkä ikäsenä sitte sais seurustella???
        Oon 15, eikä äitiä haittaa ollenkaan mun seurustelu.
        Ja miten niin 13-vuotiaitten seurustelu on " vaan hengailua eikä kestä kauaa?"
        Jotku 13-vuotiaat voi olla ihan vakavissaan, ja suhde kestää kauanki, ehkä jopa lopunikää.
        Ei tietenkään kaikki, mutta eiköhän näitäki tapauksia oo.
        AINA kaikki vanhat kääkät sortaa nuoria, ja pitää meitä täysin aivottomina!

        Hei kiitti mä oon
        13 v ja seurustelen ihanan samanikäsen pojan kanssa ja ei oo pelkkää hengailua vaa käydään leffoissa ja kaikkee kivaa mutta seksiä ei vielä ja kyl mä luulen että meillä kestää pitkäänkin suhde :)


      • Anonyymi
        assdffas kirjoitti:

        "tosin tänäpäivänä kyllä moni 12-14 vuotias (varsinkin tytöt...)niin harrastavat jo seksiä..." Varsinkin tytöt? Mistäs tytöt munaa saa ilman poikia? :DD

        Poikia on enemmän kuin tyttöjä


    • stugge

      13-vuotiaan seurustelussa en näe mitään huonoja puolia. Tietenkään nämä "teinisuhteet" eivät ole pitkäaikaisia. Mutta mikäs siinä, ainakin tulee kokeiltua. Itse olen 13v ja kokeiltua on tullut.

      • Yövuorossa

        Saattaa ne suhteet kestääkin Me nimittäin olemme vaimonkanssa tunnettu aivan pikkulapsesta asti toisemme ja kaveruussuhde muuttui seurusteluksi joskus 12-13 vuotiaina. Nyt ikää alkaa olemaan jo 40 ja vielläkin suhde on kestänyt.


      • stugge
        Yövuorossa kirjoitti:

        Saattaa ne suhteet kestääkin Me nimittäin olemme vaimonkanssa tunnettu aivan pikkulapsesta asti toisemme ja kaveruussuhde muuttui seurusteluksi joskus 12-13 vuotiaina. Nyt ikää alkaa olemaan jo 40 ja vielläkin suhde on kestänyt.

        Kyllähän niitäkin tapauksia tietysti on. Tunnen myös yhden parin jotka ovat seurustelleet jo 14 vuotiaasta asti.


    • anonymerändöm

      jos seurustelee, niin onko se välttämättä äiti ja isä-leikkiä?
      entä jos tahtoo vaan olla yhdessä jonkun kivan tyypin kanssa..

      • Anonyymi

        Niiin!!!


    • Tyttönen..

      No nykyäänhän monet alottaa seurustelun jo 3-4 luokilla. Ite oon melkein 13, eikä äidin kiellot paljon hetkauttais jos aloittaisin seurustelemaan. Se vaan johtais siihen, etten seuraavista suhteista kertois.

    • poju poika

      hei auttakaa oon iha lääpällään yhtee tyttöö meijä luokalt.Oon 14v ja en tiä miten saan sen huomion ku se ei ees niinku näe mua tai silt must tuntuu mut aina se moikkaa muille meijä luokan pojille mut ei mulle : Onkse joku vihje et se tykkää must vai sit et se ei oo yhtää kiinnostunu must auttakaa jos ootte kokeneempia.

      • kokenut 13v

        mee vaan jutteleen sille jos uskallat. ja voit vihjata sille jotenki et tykkäät siitä :) kokemusta on. yksi tyttö löi turpaan ja toinen potkaisi kiveksille. ja olen vasta 13v


    • tyttö13-vuotta

      Kuulkaas se on varmasti siit kiinnni ettette luota omaan lapseen jos luulette, että se aikoo harrastaa seksiä! Puhukaa lapsienne kanssa siitä! ite oon 13 ja seurustelen en todellakaan oo aatellu vielä mitään seksiä tottakai me pussailaan hengataan ja ollaan paljon yhes, mutta ei se tarkota sitä et jos oon pojankaa kahestaan jossain, että tekisin jotain sellasta! Kuulkaas ihmiset se on vähäniinku enemmän luottamus ongelma! T.tyttö 13-vuotta

      • Anonyymi

        meillä 13 v tyttö joka seurustelee 16 vuotiaan kanssa... olivat jo kuukauden yhdessä olon jälkeen harrastaneet seksiä. nyt tyttö on eristäytynyt ja aivan kauhea täällä kotona. pojasta saatu tietää asioita jotka viittaavat narsismiin erittäin vahvasti. ei voitu estää tätä vaikka kuin yritettiin. psykologi on tytöllä ollut jo vuoden muiden asioiden tiimoilta ja nyt vielä viiltely tullut kuvioihin. valitettavasti tämä seksin harrastaminen tapahtui pojan kotona kun me luultiin että ovat valvovien silmien alla mutta eipä asia näin ollut! ja varmistettiin vielä pojan äidiltä että hän varmasti on kotona kun tyttäremme on siellä, jos ei ollut vaikka lupasi. suhteen kieltämistä ei olla uskallettu koska pelkäämme että karkaavat yhdessä. tyttö niin sokea vielä tämän pojan suhteen. nyt seuraamme tarkasti tilannetta ja näkevät toisiansa vain meidän läsnäollessa. toivon että tytön silmät avautuu tämän pojan suhteen koska tällä hetkellä se jätkä on joku jumala meidän tytölle😟 tässä tapauksessa aikuinen petti meidän luottamuksen ja tyttäremme myös käytti luottamustamme hyväksi. hitto että pistää vihaksi...


    • 13stadist

      Hei voisko joku kertoo mitä vikaa on jos 13vuotias seurustelee ? ei yhtään mitää. te vaa luulette et tyylii aina harrastetaa seksii ku seurustellaan !

    • )::

      Olen 13 vuotias ja olen 12 vuotiaan pojan kanssa yhdessä. Kyllähän tämä vähän leikkiä on joten en tiiä.
      On se vähän naurettavaa kun 13 vuotiaana seurustellaan ja ollaan muka niin 'rakastuneita'

    • lol herätkää

      haha lol mitä touhuu, itse seurustelin ekan kerran 10 vuotiaana :P

    • 14 vuotias tyttö

      .. ite en oo seurustellu mut kaveri seurusteli 8:Sta 12 vuotiaaksi muttei tosissaa, nykyää seurustelee täytti hetki sitten 14
      anna niitte seurustella rauhassa! ne osaa kyl nää hommat eikä varmasti mitää seksii hommaile viä, jos hommaa ne osaa kyl ehkäisyn! perkele.

    • (̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅

    • Mielipiteeni asiaan

      No minä en edes kertoisi vanhemmille seurustelustani. Vasta myöhemmin harkitsisin kertomista ja muuta. Äitini ja isänikin olisivat sitä mieltä,että olen liian nuori seurusteluun. Olen 13 vuotias tyttö. Miten vanhemmat voivat edes kieltää seurustelun?

    • loldaa123

      LoL sä joka alotit tän keskustelun et näköjää luota meihi nuorii ollenkaa!!Ite oon 13v tyttö ja oon seurustellu... -,- Relax!11

    • seurustelua 12-v iäs

      Yleensä 13-v ikäinen on siis 6. luokan kevätlukukaudella tai 7. luokan syyslukukaudella oleva nuori. Seurustelussa tuon ikäisillä paljon on kyse nuoren fyysisestä kehityksestä, mutta myös siitä, että luokan sisällä osoitetaan toinen toistaan kohtaan erilaisia tunteita.

      Omat lapseni ovat kehittyneet varhain ja sekä tyttäreni että poikani ovat kokeneet ensimmäiset seurustelusuhteet jo 12-v iässä (5. luokalla). Mielestäni sen ikäisenä oli luokalla juuri niitä ensimmäisiä seurusteluita, joissa kysytään, että "alaksä olee?" ja sit sitä ollaan tai ei olla. Seurustelut kaatuivat usein naurettaviin pikkukiistoihin ja saattoivat kestää puolipäivää, viikon tai kuukauden. Eniten se yhdessäolo oli sitä, että koulun jälkeen mentiin tyttö- ja poikaporukassa kaupasta ostamaan karkkia tai puistoon pelaamaan palloa. Seurustelevat pitelivät lähinnä toisiaan kädestä ujosti silloin tällöin ja salaa pussasivat, mutta siinä se oli.

      Vanhempien rooli on hyväksyä nuorensa fyysinen ja henkinen kehittyminen. Jos nuori itse kokee olevansa valmis seurustelemaan oman ikäisen nuoren kanssa, niin se on OK, kunhan vanhemmat yhä pitää säännöistä kiinni (koulu hoidettava, harrastuksista ei saa lintsata, kotiintuloajat, kotityöt, nukkumaanmenoajat).

      Vanhempien tehtävänä on myös kertoa nuorelle murrosiästä ja antaa vaikkapa murrosikäisen asioista kertova asiapitoinen kirja luettavaksi, jos nuori kokee hankalaksi jutella asioista.

      Meillä seurustelusuhteissa olen halunnut tietää, missä nuori liikkuu, millainen se seurustelukumppani on (pitää tuoda näytille) jne. Olen myös käynyt moikkaamassa tyttö-/poikaystävän vanhempia. Yökylään en ole laskenut/päästänyt ennen rippikoulun käymistä. Se on ollut helposti muistettava ikäraja.

      • nuori poika

        no mää oon 13 vuotta ja olen kasilla nyt.Täytän jouluna 14. Mut eipä liity aiheeseen oikeestaan mitenkään :D


    • 13v tyllerö

      Joo.. tota noin... Oon sitä mieltä että me nuoret osataan ajatella millon ollaan valmiita seurusteluun... Siis ite oon 13, ja mun iskä kysyy sillon tällön koska tuon poikafrendin näytille ja meen aina ihan noloks... En tiiä ujostaaks muut puhuu seurusteluistaan vanhemmille...? Mutta mun mielestä olen valmis olemaan yhdessä pojan kanssa.. Ei me siis mitään seksii harrasteta ja sen tietää molempien vanhemmat harvinaisen hyvin... Me ollaan oltu yhdessä noin 2,5 kk... Ja ollaan jo aika vakaasti yhdessä.. Meillä se seurustelu on sitä että kiivetään leikki mökin katolle jutellaan ja pussaillaan välis..Istu pojan sylissä ja se silittää mun rintoja..Ja olen ollut myös yötä heillä...

    • 13v neitii

      Joo meilläki on aivot :)

    • gg

      13 vuotiaan ja esimerkiksi 19 vuotiaan seurustelu on aivan erilaista. Mitä nyt itelleni tulee mieleen nii sillon vähän tekstailtiin söpöjä tekstiviestejä, pidettiin kädestä kiinni ja joskus jopa pussasimme, mutta suurrimaksi osaksi vietimme aikaa isolla porukalla. Usko pois muksusi ei todennäkösesti ole alottamassa seksi-elämää näillä hetkillä.

    • vanhemmat on noloja

      JOO VOI VITU NOLOT VANHEMMAT SAATANA OOTTE NOLOJA !!!!!!!!!!!! ENSINNÄKI SUURENTELETTE JOKASEN ASIAN NII PALJO ET HUHUHUH! ite oon 13vee .. Ensinnäki täs iäs nää suhteet on sellasii et ihastutaan ja sitte aletaan seurustella ja siihen kuuluu (haliminen, kädestä pitäminen, vaik leffaan) ja saattaa siihen myös muutakin kuulia esim seksi, mutta tässä iässä onjo tarpeeks viisas ite päättää mitä haluu.. ei me siitä miksikää muututa. Tässä iässä seurusteleminen on iha normaalii....:)

      • samaa mieltä

        Heips.. Olen 13wee ja vanhemmat nolaa mut täysin .... Ja kummit. Isä ei anna edes jutella pojille ja ollaan yhen pojan kanssa "hyviä"ystäviä ja jutellaan silloin tällöin wats appissa ja isä ja kummisetä rataa mun viestit kiusakseen mut sitten ne näki sen pojan ja mun viestit ja sitten... Ne luuli heti ett ollaan "yhessä". Olen ollut kerran yhdessä pojan kanssa mutta Se EI ollut mitään vakavaa.. Oltiin vaan leikkimökin katolla ja juteltiin mut ei siis mitään muuta. Ja pari kertaa ollaan pussattu totuus ja tehtävä leikin tehtävänä. Mutta jätin sen koska kuulin että joudumme muuttaman kun sain toisen siskon ja Se oli pelottava kertoa hänelle että (its over) olin aika surkeena mutta sitten kuulin että emme muuta ennen kuin siskoni olisi 1wee ja hän ehdotti että seurustelisimme vielä ennen muuttoa ja näin teimme. Muuto päivä oli kaikista kamalin kun hänen mumminsa asui naapurissamme ja he tulivat sanoman meille heipat niin melkein rupesin itkemään kuvia äiti on ottanut meistä ja välillä muistelen menneitä. He asuvat kaukana ja nyt äitini meni seitten sopimaan että menemme ex-poikkiknseni luokse.... Olen raivoissani ja samssa myös hieman onnellinen mutta katsotaan miten käy.


    • tyttö 17v

      Hehheh. onhan niitä poikkeuksiakin. Mä 13v kun menin yläasteelle. Alotin polttamaan tupakkaa, juomaa joka vkloppu, ja menetin neitsyyteni. :P enkä edes poikaystävälleni van puolitututulle täysikäselle! :) Luulin olevani jotenki tosi iso ja melkein aikuinen. Kannattaa puhua rauhallisesti ja iloisesti ja kertoa myös näitä pahoja juttuja. Jos alat raivoomaa että sä et saa seurustella, kuitenkin harrastatte jotain plääplää, ni sit ne ainaki tekee sen. Tosiaan. Miks pitäis estää seurustelu. Varsinkin jos kiellät lastasi, ni tottakai se on salaa ja ehkä alkaaki sekstailemaa. Ehkä hankkimaa jopa yhdenillanjuttuja. Kokemusta on.

      • joku tyttö

        Mä en nää mitään pahaa siinä. Oon ite 12w tyttö ja seurustelen. Olemme ihan vakavissamme mut ei mitää seksii mut muuta esim. Kielarit! Ei mitään pahaa


      • 13w tyttö :->
        joku tyttö kirjoitti:

        Mä en nää mitään pahaa siinä. Oon ite 12w tyttö ja seurustelen. Olemme ihan vakavissamme mut ei mitää seksii mut muuta esim. Kielarit! Ei mitään pahaa

        Olen samaa mielt. Oon 13w, mut en viäl seurustele ja mitä pahaa "nuorten" seurustelussa edes on. Voin sanoa, että ekan kerran seukkasin pojan kanssa, kun olin 6w.


    • oldfashionedmakelove

      Onkp taas näin,että ko. äidin mielestä olisi parempi jos 13-vuotias tappelisi kaduilla /pahoinpitelisi muita kuin että seurustelee.

    • ccvcv

      Minä olin ainakin 13 kun ekan kerran ihastuin, ja en minä olisi halunnut vanhempieni estää jos olisin alkanut seurustella.

    • nolo[ko] oot ?

      Mä seukkasin ekan kerran 9v. -.- ( Oon nyt 13 kuukauden päästä 14. ) Siinä ei oo mitään pahaa vaikka seukkais 4 v. !!! Oot todellaki vanhanaikanen !

    • fredrikalovesyou

      Hei kaikki!
      Olen 11 vuotta, olen seurustellut kerran ja se oli lähinnä yhessäoloa, koulussa juttelua ja joskus jotain kielareita.

      Minulla on paraskaveri ylä-asteella, hän seurusteli kuutosluokkalaisen kanssa ja joskus kuutosen kaulasta saattoi löytyä fritsu mutta ei mitään vakavampaa. Kaverini ja poika olivat yhdessä puolivuotta ja sen aikana ei tapahtunut mitään petipuuhia.
      Me nuoret ollaan järkeviä, mutta aikuisten tehtävänä on mielestäni huolehtia siitä, että nuoret pyörivät asiallisissa porukoissa eivätkä juo/polta tai harrasta seksiä liian varhaisessa iässä.

      Tällä hetkellä omistan hevosen ja käyn sen luonna every day. Mielestäni ratsastus on asia joka pitää minut poissa ns. vääriltäporukoilta. Silti minulla on parhaita kavereita jotka ovat poikia ja halaan heitä usein ilman seurustelua. Minusta se on täysin normaalia, mutta en ole kertonut äidilleni seurustelu suhteestani aiemmin.
      Molemmat vanhempani kuitenkin tietävät (opettajani kautta) että hengailen poikien kanssa ja se ei ole millään tavalla outoa heidän mielestään. Vanhempani eivät ole koskaan oudoksuneet mitään tälläista. Silti pidän vanhempiani vastuullisina, sillä minulla on isosisko joka on kokeillut vähän kaikenlaista ja siskoni kyllä varoittaa minulle jos on tarvetta. Olen kuitenkin vasta viitosluokan puolivälissä enkä ole ajatellut edes seksin harrastamista, paitsi silloin jos olen ollut ihastuneena poikaan, mutta huolena on se että pelkää haluaako vuotta vanhempi poika jotain suurempaa (seksin harrastamista).

      Kehotan vanhempia kuitenkin luottamaan lapsiinsa! :)

    • asd12v

      Minun mielestäni siinä ei oo mitään outoa, jos tytöt ja pojat ovat keskenään, tai seurustelevat. Miksi siitä pitää tehdä niin iso juttu? Olen sitä mieltä, että seurustelun voi aloittaa missä iässä tahansa, mutta seksi ei vielä ainakaan 11-12 vuotiaille kuulu... Miksi vanhemmat eivät voi luottaa lapsiinsa, että jos tyttö menee pojalle yöksi, niiin heti pitää alkaa ajattelemaan kaikenlaista. Onko seurustelulle jokin ikäraja? Ei, mutta kohtuuden rajoissa suosittelen pysymään. Esim on ok jos tyttö ja poika viettävät muutenvain aikaa kahdestaa, tai halaavat, joskus suutelevat ym. Ja miksi vanhemmat kieltäisivät seurustelun? Sehän olisi sama asia, kuin vanhemmat kieltäisivät parhaankaverin kanssa olon. Tietysti jos 12-vuotias, ja 17 vuotias seurustelevat, ehkä siinä vaiheessa vanhempana puuttuisin touhuun..

      Suosittelen, että vanhemmat luottaisivat seurusteluasioissa lapseen, oli lapsen ikä mikä tahansa. :)

    • J0kuR4nD0m

      Anteeksi että jopa meillä 12-13-vuotiailla penikoillakin on tunteet, joita haluamme ilmaista. Ja itelläni ei ole ikinä käynyt mielessä tän ikäsenä harrastaa seksiä. Sitä on turha pelätä. En kerro vanhemmileni, koska minusta he alkaisivat vain valittamaan. t:kohta 13-v seurusteleva poika

    • gthgftrjvg

      Se että kaks 13 vuotiasta on yhdessä, ei tarkota et ne sekstailis jossain salaa. Ei niin nuorena. Kuhan vaan on yhdessä, hengailee kavereide kaa porukassa ja tottakai on välillä kahdestaanki :) Joillaiki vakavaa, joillaki ei..

      • ...

        kyllä monet vaan niinki nuorena on sängyssä et sillälailla.


    • .........

      Oon 13 vuotias ja oon 15 vuotiaan jätkän kaa eikä mutsi mitää välitä.

    • Nuori tyttö

      Minulla on 9-vuotias tuttu, joka seurustelee jo. Kolmannella luokalla ensimmäiset suhteet alkavat, mutta ne ovat juuri semmoista hengailua, mesettämistä ja tekstareiden lähettelyä.

    • 14-15 poika

      must on ihan ok alkaa kutosel seukkaa mut sitä ennen se on leikki sit kun alkaa yläasteel seukkaa suosittelen että ootte samana vuonna syntyny muuten se tulee ongelmalliseks koulust pääsy jne samoin kavereiden kokeneisuus on eri iällä erilaista jos olette saman ikäisiä eteneminen on helpompaa

    • 13v. <3 16v.

      ite oon 13 ja oon seurustellu 2kk, koht 16-vuotiaan pojan kaa:) oon menettäny mun neitsyyden sille ku oltiii kuukaus yhes ja näi:) toin 12 vuotiaan mun ekan poikaystävän kotiin näytille ja vanhemmat oli vaa innoissaa mun puolest:) antakaa mei elää mei omaa elämää!!

      • o______x

        ei jumalauta.... ootte menny jo paneskeleenki vaikka olitte ollu vasta kuukauden yhessä :---DDd voi että näitä nykyajan pikkuhuoria. en uskalla kuvitellakkaa millasta on maailman meininki joskus 50 vuoden pääst


    • No problem! :) 13 v.

      Mun mielestä tässä on vaan kyse vanhempien luottamuksesta lapsiinsa! Siis toki se on ymmärrettävää jos oma lapsi seurustelee ja kasvaa isommaksi niin että vanhemmat ovat vähän huolissaan, mutta turha on väittää että ihan seksiä jo harrastettaisiin! Noin 12-14 vuotiaitten seurustelusuhteet ovat sellaisia että ensin vietetään aikaa hyvässä kaveriporukassa, sitten kahdestaan, halaillaan, pussaillaan, istutaan sylissä, tanssitaan hitaita discoissa, pidetään käsistä kiinni, ehkä vähän jopa "hyväillään" (en tarkoita mitään sukupuolielinten kosketteluja!!) toisia, ollaan molempien kotona jne. mutta tuskin kovin moni sen ikäinen edes ajattelee seksin harrastamista! Kyllä kaikki nuoret tietävät mitä haittaa siitä tulee, ja onhan se kieltämättä aika noloa, jos tulee raskaaksi 13 vuotiaana. Mutta jos se nyt niin paljon vanhempia haittaa, niin voivathan he pitää jonkun ns. "kuulustelun" lapselleen... Toisaalta lapselle saatta tulla aika paha mieli siitä, jos hän ajattelee sillä tavalla että vanhemmat eivät luota häneen - niinkuin asia varmastikkin on. Pointtini on, että useat nuoret kyllä ymmärtävät missä menee omat rajansa! :) Itse olen 13 v tyttö, ja olen seurustellut kerran saman ikäiseni pojan kanssa. Suhteessamme ei tapahtunut mitään muuta kuin halailua, hitaiden tanssimista ja yhdessä oloa joko porukassa tai kahdestaan. Tämä saattoi johtua siitä, että meillä molemmilla oli ensimmäinen kerta kun seurustelimme, eli toisin sanoen, ei mitään syytä huoleen! Seurustelu on merkki siitä, että tulee murrosikään, ei aikuiseksi!! Turhaan vanhemmat pelkäävät niin paljon lastensa puolesta, ei minunkaan vanhempani suuttuneet asiasta, he vain kiusoittelivat välillä, kyselivät olenko ollut poikaystäväni kanssa jossain ja mitä teimme silloin jne., mutta ei se haitannut ollenkaan minua! Mielestäni on hyvä vain, että pystyn kertomaan jollekkin jos jotain sattuu! Mutta siis, turhaan huolehditte, emme etsi seksikumppania vielä! Toivottavasti neuvoistani oli hyötyä :))

    • 1234567890987654321

      normaalia ikäiselle etkä voi rakkautta estää

    • GaggaBöö

      Miks et antas lapses seurustella?Se ei välttämättä tarkota muuta kun kädestä pitämistä,halailua yms??

    • niopkbgpnmkghpknop

      mä aloin seurusteleen 11v

    • 13v

      ite oon 13v poika ja olen seurustellut melkei 15 tytön kanssa yli puolet ovat olleet semmotteita että joko tyttö ei ole ollut tosissaan tai minä en ole ollut itse en kyllä harrasta seksiä tytöltäni haluan vain haleja pusuja ja suudelmia haluaisn että tyttöni on ulkoapäin kaunis ja ihana ja sisältäpäin mukava ei väkivaltainen vähän vain villi ja huumorintajuinen seksi ei kuulu elämääni mutta harrastan itsetyydytystä.

    • -

      Onko hei haloo oikeesti väärin jos 13 vuotias seurustelee ?? Ite seurustelin ala-asteella eikä mitään ongelmia tullut . Jotkut suhteet kesti, toiset taas ei. Tuttuni seurusteli jo 8 vuotiaana, niin onko se sitten väärin jos 13 vuotias seurustelee ? Jos toisesta todella paljon pitää niin antaa pitää, ja jos se johtaa johonkin vähän vakavampaan niin antaa johtaa. Tällä en tarkoita seksiä. Ja yleisesti ala-aste seurustelu on että halaillaan. Ei muuta oikeastaan. Ylä-asteella tulee kuvioihin jo pussaaminen,suutelu ja kaikki nämä fritsut ja tälläiset. Lukiossa suurimmaksi osin tulee vasta seksi mukaan. Että jos jotkut haluavat olla jonkun kanssa yhdessä niin olkoot. Miettikää omalla kohdallanne minkä ikäisenä aloitte tykkäämään tytöt pojista ja pojat tytöistä !

    • cvbncvn

      Juu, tämä on vanha aihe, mutta vastaan silti.
      Minulla on 10-vuotias kaveri. Hän aloitti seurustelun jo 9-vuotiaana. Niin monet muutkin. Eli tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

    • poika 12v

      mä oon 12 ja mun äiti ei kieltäny mua seurustelemasta kun olin 11

    • uyyy

      13 v ei vittu ole mikään lapsi!!

      • ahöfk

        Ei vai? Lapsi on, vaikka luulee olevansa jo paljon enemmän (:


    • barje436

      asia on niin minun mielestä että ei kannata alkaa murrosikäisenä sitoutua mihinkään vakavaan esim. (12-15) v. sillä NAUTTIKAA., nauttikaa nuoruudesta . kyllä voipii olla ihastumisia ja semmosia pissis suhteita jotka päättyy siihen että poika poika lainaa joltakin toiselta tytöltä kynää ja pettää girlfrendii pitäähän ala asteelaisilla olla jotakin draamaa ja semmosta. mutta kyllä se 16-18 vuotta on vakinaisen seurustelun haarukka.

    • lålz

      nykyään 13-vuotiaiden "seurustelut" on enemmän just kokeiluja. kaikkien pitää esittää henkisesti paljo vanhempia mitä ne on ja siihen kuuluu tietenki se poika- tai tyttöystävä.. YLEENSÄ ne ei edes kestä kovin kauaa, ehkä enintään kuukauden. sitten siirrytään jo seuraavaan. semmosta se on näillä nykyajan pennuilla

      • Anonyymi

        Mun frendi on ollu sen poikaystävän kaa 1v ja 4kk yhes ja on 010 et ei ne vaa päivää kestä xd ja TÄYDELLINEN PARI<3


    • Koti-Äiti

      Minun tyttöni, 13 seurustelee. Tytöt haukkuvat usein tätä lutkaksi, kun hän "antaa" pojille jotain ihmeen poskeen ottoa rahasta. En ymmärrä itse mitä sillä tarkoitetaan, mutta kerran hän pyysi minua ostamaan raskaustestin ja sanoi, että eräs nigerialainen mies oli antanut hänelle muutaman setelin ja tämä oli "ottanut poskeen" ja mies oli ollut myös "pukkina".Voisiko joku selventää nämä fraasit? ...Minusta tuollainen harrastus on hyvä, tyttö tuo isoja rahoja usein kotiin :)

      • lala2

        haha aika hyvin tääki keksitty !


      • Läbäl_bro

        Iha paras läppä


    • vanhanaikainen13

      Jos lapsi on henkisesti jälkeenjäänyt, hän saattaa alkaa seurustella jo 12-13 vuotiaana. Fiksummat jaksavat odottaa, että ovat valmiita ottamaan vastuuta itsestä ja kumppanistaan.

      • nolooVASTUSTAA

        en vittu ole henkiksesti jälkeen jäänyt. olen 12-v ja seurustelen. se poika on ihana ja me ollaan aina kaveriporukassa yhessä ja joskus yhessä sen tai mun luona. seurustelussa ei oo mitään väärää


    • rainy_day

      Hei kaikki! :)
      musta siinä ei ole mitään jälkeenjäänyttä jos seurstelee 12-13 vuotiaana? :D
      Eikös se oo just päinvastoin?

      Muistan kun itse olin tuon ikänen, olin kyllä ihan jo naisen mitoissa, olin kehittynyt ja silleen. kyllä muistan seurustelleeni tuossa iässä samanikäisen pojan kanssa. Me erottiin kyllä siinä iässä, oltiin varmaan jotain 9-12 kk yhdessä.
      Mutta se siinä hauska juttu onkin, että nyt vanhempana (kahden viikon päästä 17)
      seurustelen taas tuon saman pojan kanssa. ei siitä tunteet kadonnut vuosien varrella, nyt tämä seurustelu on vaan vähän "syvempää". Tuolloin n. 12 v nä ei vielä seksiä tietenkään harrastettu, kuitenkin oli jo kuukautisetkin alkanut ja olishan se ollut aika.. hirveää saada ala-asteella lapsi..
      mutta nyt olemme kyllä seksiä harrastaneet, joka mielestäni ok. Keskusteltiin pojan kanssa ennen seksiä siitä, mitä riskejä se toisi. Ehkäisystä huolehdettiin kyllä molemmat.

      eli mitä eroa on 13 vuotiaan ja 17 vuotiaan seurustelusa?

      Noh, 13 vuotiaana on kyllä niitäkin jotka seurustelevat tosi pitkään. Mutta sitten on näitä kahden päivän juttuja. Silti pidetään kädestä, pussaillaan, halaillaan, sanotaan että "rakastan sua" jne..

      17 vuotiaana seurustelu on syvempää. monet varmaan harrastavat jo seksiä, ja tässä iässä on jo pelissä ihan rakkautta :)

    • 13tyttö

      Mitä Pahaa on jos seurustelee 13 vuotiaana. onko siinä joku ongelma? Ei se tarkota jos seurstelee et heti olaan harrastamassa seksiä!!! Eiks se oo parempi et vanhemmat tietää et laps seurustelee kun salaa sitä! Mun mielestä Voi alottaa sitten seurustelemaan kun on ite valmis siihen.
      T:13 vuotias tyttö

      • Ohhoh..

        Angst


    • aino

      Ehkä tajuun ton 13 vuotiaitten seurustelun jossain määrin,mutta uskon että siinä vaiheessa ei semmosia tunteita ole se on ehkä vaan sellasta pientä ihastumista jos sitäkään. Uskoisin että vakava seurustelu on joillekki 16 vuotiaille suunnilleen.
      Ja musta kenellekään eile ole kiire aikuistua liian nopeasti en ymmärrä miten siitä ollaan niin ylpeitä musta lapsi on terve kun se leikkii leluilla. Itte ainakin kokisin menetyksenä tulla teininä raskaaksi sillä sitä perhe elämää ehtii monen vuoden päästä tehdä kun on kunnon työ ja kumppani yms. Ymmärrän tosin että jos tulee raskaaksi ja haluaa lapsen pitää mutta hei järki jokaseen asiaan.

    • lolVOIMAAlapsille

      Olen itse 12-v ja seurustelen, monta luokallani seurustelee jo. Ja ei me lapset harrasteta seksiä ainakaan vielä moneen moneen vuoteen. Siitähän voi puhua lapsille jos on niin hirveä pelko

    • ashley99

      NO oma kantani tähän on että kunhan nuoret ovat samanikäisiä
      (ikäeroa korkeintaan 1-2 vuotta) niin seurustelu on ihan OKEI,kunhan koulu/muut ystävyys-tai perhesuhteet eivät kärsi.
      Eri asia olisi jos vaikka 13 vuotias alkaisi seurustelemaan jonkun 20 vuotiaan kanssa,siinä vaiheessa mielestäni vanhempi saa kieltää nuorta seurustelemasta.
      JA se riippuu ihan ihmisestä kenen kanssa nuori saa seurustella.
      Jos lapsi rupeaa seurustelemaan esim. jonkun väkivaltaisen kanssa,niin silloin mielestäni on vanhemmalla hyvä syy kieltää seurustelu,ihan lapsen turvallisuuten vedoten.
      Mutta tuo samanikäisten seurustelu on aivan hyväksyttävää.
      SE eka suhde ei välttämättä kestä kovin kauaa,mutta siinäkin oppii paljon seurustelusta.Eivätkä kaikki nuoret halua harrastaa ainakaan ihan heti seksiä.
      itse olen 13,tyttö enkä ole koskaan seurustellut,mutta kyllä se oikea joskus löytyy....

    • 00poika

      no tottakai saa seurustella jo vaikka 12 vee vitun pässit

    • HYVÄ JATKAKAA SAMAAN

      Minä itse ainakin annan poikani seurustella ja annan hänen olla hänen tyttö kaverinsa kanssa.

    • arkajalka1

      olen itse 13v tyttö, olentavannut ihananp ojan mutta en uskalla kysyä häneltä alkaisiko hän seurustelemaan... :D Olen tälläinen arkajalka... hän on samalla luokalla kanssani, hän asuu viereisessä talossani ja hän on hikke... Pelkään ettei hän hyväksy minua koska olen mielestäni erittäin ruma, ja toikkani keskiarvo oli 8 ja hänen 9½ :///

    • kovakalu19cm/5cm

      Mä seurustelin ekan kerran 12v ja tyttö oli 11v. Seuraava tyttöystävä oli kun olin 14v ja tyttö oli 12,5v. Kolmannen tytön kaa mentiin jo seksipuuhiin, mä olin 14v ja tyttö 13v, o,ltiin 4vuotta yhessä..Sen jälkeen ollut noita likkoja seurustelu/seksikumppaneina noin 70:tä! Ja olen nyt 19v jätkä!!!

    • rakastaja3

      Minä oon 13 vuotias tyttö ja poikaystäväni on 12 luulen että ei kenellekkään tämän ikäiselle tule mieleen vielä seksi jutut vaan seurustelu on juuri sitä kahdestaan oloa ja henggaamista ja myös ollaan aina jossai porkassa ja halaillaa ei mitää vakavempaa mutta ollaa oltu 1 vuos yhes ja ei mitää riitoi :D

      • 13.v poooika

        Haluaisin alkaa seurusteleen yhden meidän luokan tytön kaa. Kysyin siltä alaks mut se ei suostunu! Vähä vituttaa...


    • 00 boy

      Mä oon 13w ja seurustellut, kovat seksuaaliset halut on mut en oon viel päässy pesälle. Kyl se seksi kuuluu nuorten/teinien seurusteluun. Ihan turha teiä kukkahattutätien on tulla tänne puhumaa kuinka nuoriso on täysin aivottomia eikä ymmärrä seksistä. Ootte ite vaa nii tarpeessa. Et pitää tulla normaaleille vanhemmille opettamaan ettei nuorena saa seurustella tai sekstailla. Että tätä mieltä mä oon. Mä vaan nauran tommosille vanhoille käppänöille. XD

    • kukkahattutädit

      kuules kukkahattu täti, ei taitaisi sinuakaan olla jos sinun tyylillä 50 vuotias on vasta valmis seurustelemaan ...

    • 13v poika

      mitä väliä sillä mikä ikä ja tuskin edes harkitsee seksiä

    • annbell2

      Olen/en ole kanssasi samaa mieltä.13-vuotias on liian nuori seurustelemaan,joskaan tuossa iässä erittäin harva harrastaa seksiä.Seurustelu perustuu yhdessä oloon ja halailu ja suukotteluun(ei mitään kielareita...) ne riittää.Itse olin päättänyt että meillä ei kyllä neiti ala nuorena seurustelemaan.Tytär on hyvä koulussa,yli keskiverron ja huolellinen asioiden suhteen.Yläasteen aloitettuaan,muutaman kuukauden kuluttua,hän kertoi että:"äiti ethän suutu,mutta mulla on yksi kiva uusi kaveri ja se on poika".Asiasta keskusteltiin ja mitä minä muuta voin kun hyväksyä asian.
      Sillä parempi se on että nuori vapaasti ja rehellisesti uskaltaa kertoa kotonaan seurustelevansa.Kuin että tekisi pahalla omallatunnolla sen salassa.
      Se asia minua huolettaa edelleenkin etä kuinka tämänikäinen käsittelee sen tunteen,joka tulee kun suhde loppuu. :(

    • minääää

      Itse eilen aloin ekan kerran seurusteleen pojan kaa josta oikeesti välitän ja hän minusta (: mutta saa nähdä kuinka kauan suhde kestää.. :/ mutta ei siinä mielestäni että 13 vuotiaat seurustelee ole mitään pahaa, itse olen 13 v mutta melko pian 14 :)

      • seurustelkaa

        Se on ihan tervettä että 13vuotiaalla on kavereita,koska jos ei ole niin alkaa helposti oman isän kanssa lässyttämään isi kulta,isi rakas ja pussailemaan.
        Ainakin minä saan sivullisena tällaista lässytystä 13vuotiaalta tytöltä isälleen kuulla.
        Onko se sitten tervettä?


    • ookkonäädino

      Ymmärrän mitä ap ajattelet. Olet siis 40-50v ja tämä on tietty semmosta perus nykynuoret-paheksuntaa mitä te vanhukset aina jaksatte harrastaa. Keski-ikäisen naisen tapaan olet varma että nykynuoret harrastaa seksiä siinä missä te harrastitte ennen iltakävelyjä. Ja tietysti (vaikka tää ei sun tytär oo) sun ikäisiä äitejä yleensäkin harmittaa ja tulee kaihoisa olo kun heidän oma vauvansa yhtäkkiä haluaa poikaystävän eikä enää haluakaan leikkiä nukeilla eikä ole enää niin pieni. Mielestäni on typerää sanoa ettet ole niin vanha että voisit tehdä tätä ja tätä vaan olet sen verran nuori että sinun pitää tehdä just tätä. Ketään ei voi pakottaa väkisin olemaan lapsellisempi mitä on. Jos lasta ei kiinnosta enää lelut ja leikit vaan pojat ja seurustelu, vanhemman on jälleen hyväksyttävä että kersat kasvaa. Lapsesi tuskin taantuisi takaisin leikki-ikään vain sun mieliksi joten turha alkaa heilutella niitä nukkeja 13v tytön naaman edessä jos hän tulee kertomaan että seurustelee.
      Aamen.

    • feispalm

      Just. Tää on nii randomia. Kun lukee näit keskusteluja nii jos tulee joltain viestii et 15v ja 25v on vakavassa seksisuhteessa nii porukka on vaa silleen jaa muistakaa kortsu mutta sitte jos kaks 13-vuotiasta tapailee ja korkeintaan suutelee välillä nii kaikki on heti ihan kuset housus et EI herranen aika hirveetä ihan liian pienii ootte hiakkalaatikolle siitä!!!!!

    • 13wee tyttö

      Mun mielestä 13-14 vuotiaitten seurustelu ei oo pahasta, siis halailu,pussailu ja yhdesssä oleminen esim.kylil. On ihan normaalia! Itekki voisin vaiks heti seurustella ja oon 13 tyttö. Et nää kukkahattutantat voi niellä sen et nykynuoriso on mitä on!

    • allah

      Saatanan huora

    • sallisin

      Vanhanaikainen kyllä oot! Siis enää ei eletä sitä aikaa että eka poikaystävä saadaan 17 vuotiaana. Seksiä en tietenkään hyväksyisit tuon ikäisiltä mutta antaa seurustella jos haluavat. (Kokemuksesta tiedän että kieltäminen ei auta) Sillä ton ikäisten seurustelu ei oo sitä samaa mitä 16 vuotiaiden. Ton ikäiset ei vielä oo välttisti kauheen kauan yhes. Tietenkin nyt yleistän ja poikkeuksiakin löytyy.

    • japi

      Ap:n lapset luulee varmaan vielä lukiossaki et vauvat tulee vauvatehtaalta haikaran kuljettamina ja että poikien kanssa ei saa seurustella koska voi saada poikapöpöjä

    • tsuigggggiiiiii

      haista nyt paska! 13 -19vuotiaat ovat teinejä! ellette usko niin googlettakaa! joten ymmärrän nämä suhteet! Vanhemmat! Ajatelkaa miltä itsestänne tuntuis jos lapsenne suuttuu teille siitä ettei äiti pidä seurustelemisesta tuon ikäisenä. ompa nykyajan äidit aika tyhmiä! itelläni ei tullu kuuloonkaa harrastaa seksiä 12-14vuotiaana!

    • Ihmiset!

      Olen itse 13, ja voin sanoa että yleensä tän ikäisille ei tule mieleenkään harrastaa seksiä. 13 vuotias on yleensä siirtymässä yläasteelle tai on jo, ja siinä iässä seurustelu on erittäin tavallista, ei mitenkään erikoista. Onhan niitä tapauksia, jolloin tämän ikäisenä harrastetaan, mutta se ei todellakaan päde kaikkiin! Omista saman ikäisistä kavereistani moni seurustelee, ja ne jutut eivät ole mitään parin viikon säätämisiä.
      Kun tässä iässä seurustellaan, se ei tarkoita vain pelkkää hengailua tai äitiä ja isää leikkimistä. Se tarkoittaa välittämistä, yhdessä mukavien asioiden tekemistä, toistensa kanssa oloa, pussailua, todellisessa suhteessa oloa - rakkautta.

      Toivoisin että tässä iässä seurustelevien suhteita ei aliarvioitaisi, vaan ymmärrettäisiin, että kaksi ihmistä välittää toisistaan paljon ja haluavat viettää aikaansa keskenään enemmän kuin ystävinä, mutta ovat niin järkeviä etteivät halua vielä tässä iässä mennä liian pitkälle.

      Kiitos.

    • poika 13v

      Oot oikeas

    • 13 tyttö

      Ootte kyllä niin pihalla maailman menoista!

    • boi13

      Mitä teen ku en uskalla kertoo äitille ja isälle rtvseurustelen mut luulen et ne tietää etvseurustelen ja haluisin kertoo:(

    • hohhhoijaaa

      On teilläki huolet toi tyttö on nyt 18, että enää ei puututa sentää

    • 1234444

      Ihmettelen sitä,että millon sitten sais seurustella jos ei ees 13 vuotiaana saa?

    • 12V

      Olen 12 enkä itse seurustele mutta monta kaveriani on sen jo aloittanut. Minusta on vielä liian aikaista eikä se minua oikein kiinnosta vielä. He luultavasti vain kokeilevat millaista se on.. Hengailevat joskus koulun jälkeen, viestittelevät, ehkä antavat jopa pusun poskelle!

    • ReteeSälli88

      Kyllä sitä jo suurin osa 12-13v tytöistä jotka seurustelee nussii lähes päivittäin.Voi voi teitä kukkahttutyypit.Sama tahti ollut jo nuorilla päällä vuosikymmenet.

    • Köhölöm

      Riippuu ihmisistä ja kypsyydestä

    • seurustelulleeiikärajaa

      hei eihän seurustelulla oo ikärajaa?? ja sori näi myöhäs mut oli pakko vastaa ku tääl o näit kukkahattutätei huoh.. _yleensä_ 10-13 vuotiaitten seurustelu on semmost hengailuu, halailuu, pussailuu ja semmosta, ei monet nuoret nii tyhmiä oo että sen ikäsinä menis panemaan..

    • 13vpoju

      Kuullostat joltai 70v jäärältä

    • Anonyymi

      Kyl se johtaa panemiseen ton ikäsillä

    • Anonyymi

      Itse vasta 12v ja oon jo kerran seurustellu yhden kivan tyypin kaa. No se oli vaan sellasta hengailua ja toisen huomioimista. Ei olis tullu mieleenkään tehdä mitään sellaista! Antaa 13v ihmisten olla rauhassa ja seurustella jos haluavat! Se on heidän oma elämänsä ja jos meitä nuoria kieltää ni voitte uskoo että A) me ei enää kerrota teille meidän asioista B) annatte teineille helposti kuvan että heihin ei luoteta yhtään ja siitä voi seurata ongelmia.

    • Anonyymi

      Hohhoijaa, vaikka on vanha juttu, niin liityn keskusteluun. Itse Seurustelin ekan kerran 12v ikäisenä ja kesti se 2vuotta. Ei siinä harrasteltu seksiä yhtään. Enemmän haliminen, pusuttelua ja kädestä pitäminen. Eka kerran vasta harrastin seksiä 14v, kuukausi ennen kuin täytin 15v. Itse olin valmis siihen ja toinenkin oli. Nyt oon 33v ja kerran naimisissa ollut, kyllä ne aikuisetkin hätiköi naimisiin menosta.. T:avioeronnut nainen

    • Anonyymi

      Vähän myöhään, mutta itse täytän 13v kahden kuukauden päästä ja olen ollut yhden saman ikäisen tytön kanssa 3 viikkoa yhdessä. Hän on mukava ja ei ole edes käynyt mielessä harrastaa seksiä. En ole kertonut vielä vanhemmilleni, mutta toivottavasti rohkaistun kertomaan. Vasta tällä viikolla olemme halailleet ja hän on ollut minun sylissäni. Kivaa on ja toivon että suhde kestää. Nämä kommentit ovat rohkaisseet minua.
      En ymmärrä miksi 13v ei saisi seurustella. Ei tämä nyt niin totista ole että seksiä harrastettaisiin.

      • Anonyymi

        Mp se tyttö


    • Anonyymi

      Se että seurustelee 13v voi kasvattaa siihen että jos ero tulee ne tunteet tulevat silloinkaan opit kontrolloimaan niitä mutta jos aikaisin seurustelemaan 15v ja ero tulisi kun olet 19v asian käsittely voisi olla paljon vaikeampaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe