Kysymys naisille

vastausta kaipaava

Haluaisin kysyä etenkin naisilta sellaista asiaa, että voisitteko kuvitella mitenkään seurustelevanne sellaisen miehen kanssa, jolla ei itsellään ole yhtään miespuolisia kavereita? Eli kuinka tärkeänä pidätte sitä, että seurustelukumppanillanne/miehellänne on vilkas sosiaalinen elämä ja paljon omia kavereita? Vielä jos antaisitte jonkinlaisia perusteluja vastauksellenne.

Päätin kysyä tätä asiaa nyt tältä palstalta, kun tuolla eräässä toisessa keskustelussa oli puhetta asiasta ja siellä eräs kirjoittelija väitti sellaista, kuinka tuollaisella asialla ei pitäisi muka olla merkitystä silloin jos oikeasti välittää kyseisestä ihmisestä. Ainakin itse olen huomannut sen asian, että varsinkin naiset tuntuvat pitävän aina just vaan sellaisista miehistä, joilla on itsellään mahdollisimman paljon kavereita.

Tietenkin sellaisia ihmisiä ja etenkin miehiä pidetään aina automaattisesti outoina ja poikkeavina, jotka eivät ole onnistuneet löytämään kavereita vielä nuoruus/aikuisikään mennessä. Tuolla eräällä toisella palstalla oli just puhetta siitä, kuinka se kavereiden löytäminen voi olla kiinni tuurista, elämänvalinnoista ja siitä, että minkälaisiin piireihin on sattunut päätymään elämänsä aikana. Eli kovinkaan monet ihmiset kun eivät valitettavasti ota huomioon sitä asiaa, että hyvinkin harvoin se yksinäisyys on itsestä kiinni, vaan enemmänkin siitä, ettei ole käynyt tuuria noissa ihmissuhdeasioissa.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että se hyvien kavereiden löytäminen on vieläkin vaikeampaa kun seurustelukumppanin löytyminen. Yleensä seurustelukumppanin voi tavata vaikka baarissa tai jossain netin treffipalstalla, mutta kavereiden löytämiseen kun ei ole vieläkään keksitty mitään nettipalstoja, vaikka elämme jo sentään 2010-lukua. Lisäksi baareista taas harvoin sattuu löytämään mitään hyviä kavereita ja muutenkin monilla baareissa taas tulee juteltua vähemmän saman sukupuolen edustajien kanssa.

Tuolla toisen palstan keskustelussa kun eräs vajaa kolmekymppinen nuori mies kertoi siitä, kuinka hän ei ole pystynyt vielä tohon ikään mennessä seurustelemaan ikinä vakavammin sen takia, kun hänellä ei ole yhtään miespuolisia kavereita. Tämä kyseinen mies kertoi siitä, kuinka hän oli pistänyt aina hyvinkin alkaneen suhteen poikki naisen kanssa sen takia, kun pelkäsi naisen reaktiota siitä, miten hän suhtautuu siihen asiaan kun hänellä ei ole itsellään kavereita. Kyseinen mies tuntui potevan huonoa omaatuntoa ja olevan pettynyt siitä, kun hän on joutunut aina katkaisemaan kaikki seurustelusuhteensa ennen kun ne muuttuvat vakavampaan suuntaan. Mies kun pelkäsi sitä, että hän tulee kuitenkin jätetyksi siinä vaiheessa kun naiselle paljastuu se ikävä tosiasia, ettei hänellä ole yhtään ainoaa kaveria ja muutenkin sosiaalinen elämä on aivan surkeaa.

Mitä mieltä siis naiset olette siitä, että onko mies tehnyt oikean vaiko väärän ratkaisun laittaessaan kaikki suhteet poikki vain ja ainoastaan sen takia, ettei hänen oma yksinäisyytensä ja kavereiden puute paljastuisi naiselle?

32

953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arasville

Joopa joo. On tämä lannistavaa.

• Luonnonlapsi29

Moni nainen olisi vaan iloinen,että miehellä olisi paljon aikaa naiselle.Minäkin arvostan enemmän miestä,joka ei ole joka viikonloppu menossa kavereiden kanssa,vaan haluaisi viettää sen minun kanssani.Itsekin pidän toiset naisimmeiset sen verran etäällä,että jos satun löytämään ihanan miehen,niin voin antaa hänelle paljonpaljon huomiota.Minulle tuollainen mies olisi toiveiden täyttymys.Jakaisin oman elämäni hänen kanssaan,eikä siihen paljon muita (sukulaisia lukuunottamatta) tarvittaisi.Hän olisi mun elämäni keskipiste ja hellisin siksi hänet ihan pilalle :)

• Mika_Sinkku
        Luonnonlapsi29 kirjoitti:

Moni nainen olisi vaan iloinen,että miehellä olisi paljon aikaa naiselle.Minäkin arvostan enemmän miestä,joka ei ole joka viikonloppu menossa kavereiden kanssa,vaan haluaisi viettää sen minun kanssani.Itsekin pidän toiset naisimmeiset sen verran etäällä,että jos satun löytämään ihanan miehen,niin voin antaa hänelle paljonpaljon huomiota.Minulle tuollainen mies olisi toiveiden täyttymys.Jakaisin oman elämäni hänen kanssaan,eikä siihen paljon muita (sukulaisia lukuunottamatta) tarvittaisi.Hän olisi mun elämäni keskipiste ja hellisin siksi hänet ihan pilalle :)

No sittenhän mä olisin sun unelmamies!

On mulla kavereitakin, mutten roiku niissä kavereissa kiinni, joten mulla olis paljon aikaa sulle ja mut saa helliä "pilalle", vastaan sellaiseen samalla mitalla, koska tykkään hellimisestä !

Siispä soita ja tutustu: 044 567 0800 / Mika

• Vedetär

No, kyllähän se tietysti hieman oudolta tuntuisi jos ei yhtään kaveria olisi, mutta eipä tuota tule alussa juuri kyseltyä, joten eiköhän se olisi ohitettavissa hyvinkin jos mies muuten olisi mieleen ja tulisin itse hänen kanssaan juttuun. Tärkeää olisi myöskin se, miten hän tulisi juttuun perheeni ja ystävieni kanssa, eikä olisi täysin epäsosiaalinen. Ei niitä ystäviä aina niin helposti löydy, tiedän sen itsekin, ja elämänvalinnat vaikuttavat siihen aika paljon. Turha on kuitenkin suhdetta lopettaa omien kuviteltujen vikojen vuoksi...kyllä se toinen osapuoli sitten kertoo jos joku liikaa häiritsee..

• vastausta kaipaava

"No, kyllähän se tietysti hieman oudolta tuntuisi jos ei yhtään kaveria olisi, mutta eipä tuota tule alussa juuri kyseltyä, joten eiköhän se olisi ohitettavissa hyvinkin jos mies muuten olisi mieleen ja tulisin itse hänen kanssaan juttuun. Tärkeää olisi myöskin se, miten hän tulisi juttuun perheeni ja ystävieni kanssa, eikä olisi täysin epäsosiaalinen. Ei niitä ystäviä aina niin helposti löydy, tiedän sen itsekin, ja elämänvalinnat vaikuttavat siihen aika paljon. Turha on kuitenkin suhdetta lopettaa omien kuviteltujen vikojen vuoksi...kyllä se toinen osapuoli sitten kertoo jos joku liikaa häiritsee.. "

Valitettavan usein kun naiset eivät vaan tunnu ymmärtävän sitä asiaa, että se kavereiden löytäminen voi olla tuskallisen vaikeaa, jos omat mielipiteet, elämänarvot ja mielenkiinnon kohteet sattuvat poikkeamaan niin paljon muiden miesten mielipiteistä ja kiinnostuksen kohteista. Varsinkin silloin uusia kavereita ei ole helppoa löytää, jos joutuu jatkuvasti muiden silmätikuksi ja haukkumisen kohteeksi omien mielipiteiden ja valintojen takia. Tämäkin on mahdollista silloin, jos mies sattuu olemaan esim. kotoisin jostain pieneltä ja ahdasmieliseltä paikkakunnalta, jossa ei olla koskaan katsottu hyvältä massasta erottuvia omia persoonallisuuksia. Juuri tästä tämä kyseinen mies kertoi tuolla toisella palstalla, kun valoitti siellä omaa elämäntilannettaan.

Suomessa kyllä kuitenkin riittää näitä ahdasmielisiä punaniskapaikkakuntia, joissa kaikki massasta erottuminen on äärimmäisen kiellettyä ja kaikkien ihmisten, etenkin miesten vaadittaisiin olevan aina just tietynlaisia massanmukana menijöitä ilman minkäänlaista persoonallisuutta ja omia mielipiteitä.

• m29.

Ei ole vielä yksikään nainen ainakaan minulle kertonut rehellisesti, että mikä minussa oli vikana.

Minulla on muutamia kavereita, mutta muita vikoja kuin kaverittomuus löytyy kyllä vaikka muille jakaa. Olisi kiva joskus kuulla naiseltakin ihan rehellisesti, että mihin vikaan homma katkesi.

• ----

Todella hyvä että tällainen keskustelu syntyi tänne, koska itseäni on vaivannut sama ongelma.

Olen itsekin vähän epäsosiaalinen mies, eikä minulla juurikaan ole varsinaista kaveripiiriä. En ole mitenkään täydellisen epäsosiaalinen erakko, vaan minulla on kyllä paljonkin tuttavia, sekä miehiä että naisia, lähinnä erilaisten yhteisöjen kautta, ja tapaan heitä enimmäkseen näiden yhteisöjen tilaisuuksissa vähintään monta kertaa joka kuukausi.

Tästä huolimatta minulla ei ole varsinaisesti sellaista "kaveripiiriä", jonka kanssa tulisi hengailtua melkein päivittäin. Kuten alkuperäinen kirjoittaja, olen kokenut tämän ongelmaksi, koska pelkään ettei kukaan nainen kiinnostu miehestä joka ei ole jatkuvasti kaveriensa seurassa vaan tapaa heitä vain silloin tällöin.

Kuitenkin, jos nainen itse on sosiaalinen ja hänellä on tällainen varsinainen "kaveripiiri", se olisi minulle vain hyvä asia. Minulle ei tuottaisi mitään ongelmia hengailla naisen kaverien kanssa siinä samalla missä naisen itsensäkin, kunhan nainen ei vain jatkuvasti hengailisi vain kavereidensa kanssa niin ettei minulle jäisi yhtään aikaa.

Mitä mieltä naiset ovat tästä asiasta?

• Lycklig

Kun kerran vastausta haluat, niin älä nyt sitten suutu. Minulla heräisi kyllä kysymyksiä, että miksei mies ole saanut kavereita työpaikaltaan ja eikö hänellä ole mitään sellaisia harrastuksia mihin liittyisi sosiaalista kanssakäymistä. Mitä sellainen ihminen ylipäänsä tekee vapaa-aikanaan? En minäkään joka ilta ole menossa ympäri kyliä, ehkä yhtenä iltana viikossa on jotain tapahtumia, mutta niiden ulkopuolellakin viestittelen ja soittelen kaverien ja tuttujen kanssa. Pelkäisin, että tuollainen ihminen takertuisi minuun liikaa ja mietityttäisi sekin, että jos hänellä ei ole mitään vertailupintaa muiden ihmisten parisuhteisiin niin minkähänlaisia odotuksia hän mahtaisi sille luoda.

• ex-raitis

Miehen kannattaa alkaa käydä baareissa ryyppäämässä. Sieltä saa näitä kaljoittelukavereita, jotka yleensä riittävät naiselle miehen "kaveripiiriksi". Näille voi sitten viestitellä, että "millos otetaan taas", ja nainenkin on tyytyväinen kun mies pitää yhteyttä kavereihin kuten normaalit miehet tekevät.

Usein miehen kaverittomuuteen on syynä juuri vähäinen alkoholinkäyttö. Kun ei käy esim. työ- tai harrastuskavereiden kanssa ryyppäämässä, ei niitä syvempiä kaverisuhteitakaan synny.

• Vastausta kaipaava

"Kun kerran vastausta haluat, niin älä nyt sitten suutu. Minulla heräisi kyllä kysymyksiä, että miksei mies ole saanut kavereita työpaikaltaan ja eikö hänellä ole mitään sellaisia harrastuksia mihin liittyisi sosiaalista kanssakäymistä. Mitä sellainen ihminen ylipäänsä tekee vapaa-aikanaan? En minäkään joka ilta ole menossa ympäri kyliä, ehkä yhtenä iltana viikossa on jotain tapahtumia, mutta niiden ulkopuolellakin viestittelen ja soittelen kaverien ja tuttujen kanssa. Pelkäisin, että tuollainen ihminen takertuisi minuun liikaa ja mietityttäisi sekin, että jos hänellä ei ole mitään vertailupintaa muiden ihmisten parisuhteisiin niin minkähänlaisia odotuksia hän mahtaisi sille luoda. "

Sehän se just aina on, kun kaikki ihmiset olettavat aina automaattisesti sen, että kyllä kaikilla ihmisillä on varmasti edes muutama hyvä kaveri joihin pitäisi säännöllisesti yhteyttä. Tämä kyseinen mies kun kertoi siinä kirjoituksessaan just siitä, kuinka se kavereiden löytäminen on pitkälti tuurista kiinni ja lisäksi hän kertoi myös siitä, kuinka hän on kotoisin ahdasmieliseltä paikkakunnalta, jossa varsinkaan miesten keskuudessa ei osata hyväksyä mitään poikkeavanlaisia persoonallisuuksia, joita kyseinen mies sattuu edustamaan mielipiteiden, elämänarvojensa, ulkonäkönsä ja mielenkiinnon kohteidensa puolesta.

Kertomuksen mukaan miehen työpaikat ovat vaihtuneet erittäin tiuhaan tahtiin, joten sen vuoksi työpaikoiltakaan ei ole koskaan löytynyt kavereita, tai sitten työkaveritkin ovat olleet niin paljon vanhempia tai erilaisessa elämäntilanteessa olevia, ettei se kaverisuhteiden syntyminen ole ollut syystä tai toisesta mahdollista.

• Lycklig
        ex-raitis kirjoitti:

Miehen kannattaa alkaa käydä baareissa ryyppäämässä. Sieltä saa näitä kaljoittelukavereita, jotka yleensä riittävät naiselle miehen "kaveripiiriksi". Näille voi sitten viestitellä, että "millos otetaan taas", ja nainenkin on tyytyväinen kun mies pitää yhteyttä kavereihin kuten normaalit miehet tekevät.

Usein miehen kaverittomuuteen on syynä juuri vähäinen alkoholinkäyttö. Kun ei käy esim. työ- tai harrastuskavereiden kanssa ryyppäämässä, ei niitä syvempiä kaverisuhteitakaan synny.

Itse en käytä alkoholia juuri lainkaan ja silti on työ-, yhdistys- ja harrastuskavereita. Niiden joukossa myös miespuolisia kavereita, jotka eivät juo yhtään sen enempää kuin minäkään.

• Jätkä 24

"Yleensä seurustelukumppanin voi tavata vaikka baarissa tai jossain netin treffipalstalla, mutta kavereiden löytämiseen kun ei ole vieläkään keksitty mitään nettipalstoja, vaikka elämme jo sentään 2010-lukua. Lisäksi baareista taas harvoin sattuu löytämään mitään hyviä kavereita ja muutenkin monilla baareissa taas tulee juteltua vähemmän saman sukupuolen edustajien kanssa."

Kokeileppas tällaista että laita tuonne Suomi24:n deittiin ilmoitus missä etsit itsellesi myös kavereita tai vain kavereita. Tutustu siellä ihan vaikka johkin naispuoliseen ihmiseen ja sitten jos jatkossa on natsannut sen verran hyvin että tulee useinkin hengailtua ja vietettyä viikonloppu-iltoja, niin mistä tietää ettei siinä yhteydessä sit samalla löydäkkin jotain miespuolisiakin kavereita ja siinä samalla sitten ehkä kanssa joku muijakin :)

No jos joku muija ei sinussa siedä sitä että kaveriton olet, ei se siinä vaiheessa ole oikea sinulle, osaa varmaan muitakaan juttuja hyväksyä sinussa. Ei voi mitään jos oma muija ei hyväksyisi minua sellaisena kuin olen. Kavereita siis minulla kyllä on, mut näin niinkuin yleisesti.

• sitävaan

Tuntuisi oudolta jos miehellä ei ole todella yhtään kaveria. Mitä tällainen mies tekee vapaa-ajallaan? Tai millainen miehen työpaikka on jos sieltäkään ei ole yhtään kaveria? Heräisi kysymys miehen sosialisista taidoista tai paremminkin niiden puutteesta. Samoin pelkään että tällainen mies on "ripustautuja". Eli seuraa joka askeleella perässä kuin uskollinen koira. Toisaalta jos kanssa käynti ihmisten kanssa ei tuota vaikeuksia niin äkkiähän niinsä naisen kavereista tulee yhteisiä, vai?

• Kaveriton(ko)

Itselläni on paljon tuttavia, facebookkia en varsinaisesti käytä, mutta kaveripyyntöjä olen hyväksynyt lähelle parisen sataa.. ovat tuttuja töistä, harrastuksista, sukulaisia.. mitähän kaikkea.. ystäviä siellä on pari ja he ovat naisia, ehkä paria miestä voi kaveriksikin sanoa.

Miksei minulla ole miespuolisia ystäviä tai voisi sanoa, ettei edes kavereita? Koska en käytä alkoholia, koka minulla ei ole tarvetta käyttää alkoholia, koska minulla ei ole tarvetta kiihkoilla lätkän tai autourheilun vuoksi, koska minulla ei ole ylipäätään tarvetta jauhaa paskaa (toki tämäkin kirjoitus nyt sitä lähentelee). Kuunnelkaa naiset joskus ihan oikeasti mistä miehet keskustelevat, sitä järkevää juttuseuraa ei kovin helposti miehistä saa, vaikka olisivat kuinka korkeasti koulutettuja. Samat miehet voivat vaikuttaa töissä hyvinkin fiksuilta, mutta kun sitä fiksua keskustelua yrittää sitten vähänkin vapaammalla (firman juhlat), niin ei samperi onnistu enää.

Ikävä kyllä täytyy sanoa, että aika harva mies kykenee olemaan oma itsensä, eli inhoan sellaista turhaa esittämistä, mitä alkaa esiintyä heti kun on muutama mies paikalla. Hyvä esimerkki on auto, jonka ostin ja jonka perään muut miehet kuolaavat, enkä minä nyt ole oikein sitä ymmärtänyt.. onhan se joku erikoismalli, mutta se nyt vain sattui miellyttämään silmääni ja tuntui mukavalta ajaa.. voi kuulostaa enemmän naisten autonvalintaperusteilta, mutta itsellehän se auto on ostettu.

Naisseuraa minä olen silti saanut, olen sen verran sosiaalinen kuitenkin.. ongelmana on vain se, että seuraani hakeutuu juuri sellaisia naisia, jotka viihtyisivät paremmin noiden urpojen seurassa. Mistä löytää se fiksu nainen, joita kyllä on.. varattuna.

• Lisäystä..
        Kaveriton(ko) kirjoitti:

Itselläni on paljon tuttavia, facebookkia en varsinaisesti käytä, mutta kaveripyyntöjä olen hyväksynyt lähelle parisen sataa.. ovat tuttuja töistä, harrastuksista, sukulaisia.. mitähän kaikkea.. ystäviä siellä on pari ja he ovat naisia, ehkä paria miestä voi kaveriksikin sanoa.

Miksei minulla ole miespuolisia ystäviä tai voisi sanoa, ettei edes kavereita? Koska en käytä alkoholia, koka minulla ei ole tarvetta käyttää alkoholia, koska minulla ei ole tarvetta kiihkoilla lätkän tai autourheilun vuoksi, koska minulla ei ole ylipäätään tarvetta jauhaa paskaa (toki tämäkin kirjoitus nyt sitä lähentelee). Kuunnelkaa naiset joskus ihan oikeasti mistä miehet keskustelevat, sitä järkevää juttuseuraa ei kovin helposti miehistä saa, vaikka olisivat kuinka korkeasti koulutettuja. Samat miehet voivat vaikuttaa töissä hyvinkin fiksuilta, mutta kun sitä fiksua keskustelua yrittää sitten vähänkin vapaammalla (firman juhlat), niin ei samperi onnistu enää.

Ikävä kyllä täytyy sanoa, että aika harva mies kykenee olemaan oma itsensä, eli inhoan sellaista turhaa esittämistä, mitä alkaa esiintyä heti kun on muutama mies paikalla. Hyvä esimerkki on auto, jonka ostin ja jonka perään muut miehet kuolaavat, enkä minä nyt ole oikein sitä ymmärtänyt.. onhan se joku erikoismalli, mutta se nyt vain sattui miellyttämään silmääni ja tuntui mukavalta ajaa.. voi kuulostaa enemmän naisten autonvalintaperusteilta, mutta itsellehän se auto on ostettu.

Naisseuraa minä olen silti saanut, olen sen verran sosiaalinen kuitenkin.. ongelmana on vain se, että seuraani hakeutuu juuri sellaisia naisia, jotka viihtyisivät paremmin noiden urpojen seurassa. Mistä löytää se fiksu nainen, joita kyllä on.. varattuna.

Niin, mitä teen vapaa-ajalla. Matkustan ja kerään elämyksiä ja kokemuksia. Nautin elämästä, jota ei löydä lähikuppilasta.

• Aika erikoista (m37)

"Tuntuisi oudolta jos miehellä ei ole todella yhtään kaveria. Mitä tällainen mies tekee vapaa-ajallaan? Tai millainen miehen työpaikka on jos sieltäkään ei ole yhtään kaveria? Heräisi kysymys miehen sosialisista taidoista tai paremminkin niiden puutteesta. Samoin pelkään että tällainen mies on "ripustautuja". Eli seuraa joka askeleella perässä kuin uskollinen koira. Toisaalta jos kanssa käynti ihmisten kanssa ei tuota vaikeuksia niin äkkiähän niinsä naisen kavereista tulee yhteisiä, vai?"

Sulla on vähän erikoinen tai pikemminkin nurja asenne kanssaihmisiä kohtaan. Sanon tämän miehenä, jonka vanhemmat ovat kuolleet 25/12 vuotta sitten. Suku ei ole suuren suuri, koska osa on jo kuollut, välimatkaa on satoja kilometrejä. Osa sukulaisista on keskittynyt elämään omissa oloissaan tai ns. paremmissa piireissä. Väkisin "piireihin" en tuppaa.

Kouluni olen käynyt ja töitä on tehty jo opiskeluajoista lähtien. Kaverikunta ei ole laaja ja se on muodostunut lähinnä harrastusten kautta. Töissä on toki työkaverit, mutta niiden kanssa tehdään töitä eikä seurustella.

Minua ainakin häiritsee nykyinen yltiösosiaalisuutta korostava meno, jossa suhteet ovat pikemminkin teennäisiä (vrt. Facebook), tai jossa ihmissuhteita rakennetaan lähinnä hyötymisnäkökulmaa ajatellen.

Tuo ripustautuja -kommentti on kyllä melkoista tuubaa. Eiköhän se ole pikemminkin niin, ihminen joka on elänyt omissa oloissaan tulee myös toimeen täysin itsenäisesti. Ja huomaa, tämä ei sulje pois sitä vaihtoehtoa, etteikö ihminen haluaisi jakaa elämäänsä kumppanin kanssa !! Tämä tuntuu niin monelta naiselta usein unohtuvan. Kyse taitaa olla pikemminkin naisen omista peloista, jotka käännetään helposti miehen vioiksi.

• Vastausta kaipaava

"Tuntuisi oudolta jos miehellä ei ole todella yhtään kaveria. Mitä tällainen mies tekee vapaa-ajallaan? Tai millainen miehen työpaikka on jos sieltäkään ei ole yhtään kaveria? Heräisi kysymys miehen sosialisista taidoista tai paremminkin niiden puutteesta. Samoin pelkään että tällainen mies on "ripustautuja". Eli seuraa joka askeleella perässä kuin uskollinen koira. Toisaalta jos kanssa käynti ihmisten kanssa ei tuota vaikeuksia niin äkkiähän niinsä naisen kavereista tulee yhteisiä, vai? "

Tossa kirjoituksessaan tämä kyseinen mies kertoi siitä, kuinka hän ei ole koskaan ollut missään vakituisessa työssä ja muutenkin hänen työpaikat ovat vaihtuneet erittäin tiuhaan tahtiin. Lisäksi jos on töissä naisvaltaisella alalla, niin sitten se miespuolisiin työkavereihin tutustuminen on taas huomattavasti vaikeampaa työpaikoilla. Kuitenkin miehellä näytti olevan vapaa-ajan harrastuksia, muttei mitään joukkuelajeja, joissa voisi tutustua toisiin ihmisiin.

Ei pitäisi tuomita aina sen perusteella, että kyseisen henkilön sosiaaliset taidot olisivat huonot, sillä tämäkin mies kertoi just siitä, kuinka hänen on ollut vaikea tutustua toisiin ihmisiin, kun hän ei saisi olla juuri missään omanlaisensa persoona ja muutenkin hän on kokenut aina jatkuvaa syrjintää mielipiteiden ja elämänarvojensa takia.

• Vastausta kaipaava
        Aika erikoista (m37) kirjoitti:

"Tuntuisi oudolta jos miehellä ei ole todella yhtään kaveria. Mitä tällainen mies tekee vapaa-ajallaan? Tai millainen miehen työpaikka on jos sieltäkään ei ole yhtään kaveria? Heräisi kysymys miehen sosialisista taidoista tai paremminkin niiden puutteesta. Samoin pelkään että tällainen mies on "ripustautuja". Eli seuraa joka askeleella perässä kuin uskollinen koira. Toisaalta jos kanssa käynti ihmisten kanssa ei tuota vaikeuksia niin äkkiähän niinsä naisen kavereista tulee yhteisiä, vai?"

Sulla on vähän erikoinen tai pikemminkin nurja asenne kanssaihmisiä kohtaan. Sanon tämän miehenä, jonka vanhemmat ovat kuolleet 25/12 vuotta sitten. Suku ei ole suuren suuri, koska osa on jo kuollut, välimatkaa on satoja kilometrejä. Osa sukulaisista on keskittynyt elämään omissa oloissaan tai ns. paremmissa piireissä. Väkisin "piireihin" en tuppaa.

Kouluni olen käynyt ja töitä on tehty jo opiskeluajoista lähtien. Kaverikunta ei ole laaja ja se on muodostunut lähinnä harrastusten kautta. Töissä on toki työkaverit, mutta niiden kanssa tehdään töitä eikä seurustella.

Minua ainakin häiritsee nykyinen yltiösosiaalisuutta korostava meno, jossa suhteet ovat pikemminkin teennäisiä (vrt. Facebook), tai jossa ihmissuhteita rakennetaan lähinnä hyötymisnäkökulmaa ajatellen.

Tuo ripustautuja -kommentti on kyllä melkoista tuubaa. Eiköhän se ole pikemminkin niin, ihminen joka on elänyt omissa oloissaan tulee myös toimeen täysin itsenäisesti. Ja huomaa, tämä ei sulje pois sitä vaihtoehtoa, etteikö ihminen haluaisi jakaa elämäänsä kumppanin kanssa !! Tämä tuntuu niin monelta naiselta usein unohtuvan. Kyse taitaa olla pikemminkin naisen omista peloista, jotka käännetään helposti miehen vioiksi.

"Kouluni olen käynyt ja töitä on tehty jo opiskeluajoista lähtien. Kaverikunta ei ole laaja ja se on muodostunut lähinnä harrastusten kautta. Töissä on toki työkaverit, mutta niiden kanssa tehdään töitä eikä seurustella."

Itse kun työskentelen just sellaisella alalla, jossa joutuu melkein koko ajan keskittymään enemmän siihen työntekoon kun kavereiden kanssa seurusteluun, joten näin ollen niitä kavereita ei ole työpaikoilta koskaan löytynyt. Lisäksi mun työalalla miespuoliset työkaverit ovat selkeä vähemmistö, joten ei siis pitäisi olla mikään maailmanihme, jos en ole löytänyt töistä sellaisia kavereita, joiden kanssa voisi viettää vapaa-aikaa.

"Minua ainakin häiritsee nykyinen yltiösosiaalisuutta korostava meno, jossa suhteet ovat pikemminkin teennäisiä (vrt. Facebook), tai jossa ihmissuhteita rakennetaan lähinnä hyötymisnäkökulmaa ajatellen."

Tässä olen aivan samaa mieltä kanssasi, sillä itsekään en ole koskaan välittänyt tästä nykyaikaisesta pinnallisesta elämänmenosta, jossa ihmissuhteita halutaan rakentaa vain omien hyötymisnäkökulmien takia. Muutenkin pidän koko facebookia ihan turhanpäiväisenä sivustona, josta ei ole mitään hyötyä mun kaltaisille ihmisille, vaan enemmänkin just näille pinnallisille massanuorille, jotka tykkäävät kisata siitä, että kellä oikein on eniten kavereita facebookissa.

"Tuo ripustautuja -kommentti on kyllä melkoista tuubaa. Eiköhän se ole pikemminkin niin, ihminen joka on elänyt omissa oloissaan tulee myös toimeen täysin itsenäisesti. Ja huomaa, tämä ei sulje pois sitä vaihtoehtoa, etteikö ihminen haluaisi jakaa elämäänsä kumppanin kanssa !! Tämä tuntuu niin monelta naiselta usein unohtuvan. Kyse taitaa olla pikemminkin naisen omista peloista, jotka käännetään helposti miehen vioiksi. "

Itse viihdyn ainakin suht usein omissa oloissani ja enkä edes parisuhteessa ollessa jaksaisi viettää sitä aikaa seurustelukumppanin kanssa ihan 24/7, vaikkei kavereita olekaan, niin silti mulla ei olisi mitään tarvetta ripustautua naiseen aivan täysin, etteikö hänelle jäisi sitä omaakin aikaa, jota tarvitse just itsekin aina välillä.

• miksi ei.

voisi aivan varmasti. Omista kavereista suurin osa pariutunut ja muuttanut pois tai lähtenyt maailmalle. Lopuista moni ei pääse samalle aaltopituudelle koskaan eikä ole niin sielunsiskoja nekään. Lisäksi uusiin ystäviin tutustuminen alkaa menettää jossain vaiheessa arvoaan, ja ei niitä oikeesti hyviä ystäväehdokkaita enää niin helposti tule eteen. Että kun omillakaan kaverisuhteilla ei nyt niin kovasti ole merkitystä loppujen lopuksi, niin miten sitten muidenkaan haittaisi.
      Ennemmin haittaisi se, ettei olisi edes tuttavia tai tutustumiskykyä. Mutta jos nyt ei ole jokaisen vapaan toisen ihmisen sydänystävä, niin ei haittaa. Ehkä parempikin niin.

• oiuueir

Ei se ole mikään ihme jos töistä ei ystäviä löydy, se riippuu ihan työpaikasta. Olen joskus löytänyt ystäviä töistä, mutta esim. tällä hetkellä olen töissä ainoana naisena perheellisten miesten kanssa, joten ei ole oikein luontevaa pyytää heitä esim. kahville tms. ihan kaverina.

• Cley

Yleisesti itse näkisin näin, että jonkin verran kavereita oletetaan olevan siinä -20v ja tuntuu oudolta jos silloin ei olisi ainuttakaan. Kun lähestytään 30 ikävuotta ja siitä ylöspäin kaverittomuus ei ole ollenkaan outoa eikä sitä tarvitse mitenkään hävetä tai piilotella eikä se vaikuta ainakaan minun kohdalla mitenkään toisen kumppaniksi sopivuutta arvioitaessa. Ja tämähän johtuu siitä, että monet pariutuvat noihin aikoihin ja hankkivat jälkikasvua tai muuttavat muualle töihin yms. Itse ainakin olen huomannut että omat koulu-, lukio- ja opiskeluaikaiset kaverit ovat noiden elämänmuutosten myötä kadonneet. Enemmän tässä 30 jälkeen merkitsee se, että kykenee tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen erilaisissa ympäristöissä missä toimii (kuten työ, harrastukset yms.).

Sitten toinen asia jonka itse ainakin huomasin jossain vaiheessa. Itse olen varsin introvertti ja minulla ei koskaan kerrallaan ole ollut kuin muutama hyvä kaveri. En oikein koskaan ymmärtänyt, mistä jotkut oikein onnistuivat saamaan itselleen kymmeniä kavereita tuosta noin vaan. Tutustuin sitten varsin extroverttiin ihmiseen, jolla tuollainen hovi pyöri ympärillä ja huomasin, että kyseinen ihminen tituleerasi kavereiksi ihmisiä, joita oli tavannut vasta muutamia kertoja. Eli kyseessä on ilmeisesti myös kenet sinä määrittelet kaveriksi. Itsellä se määrittely meni niin, että kaveri on sellainen jonka kanssa voi puhua henkilökohtaisempiakin juttuja ja voi luottaa ettei ne kulkeudu eteenpäin. Eli suurin osa tuon extrovertin kaverini "ystävistä" oli minun mittakaavassa tuttuja ja satunnaisia tuttavuuksia.

Sitten omalta kohdaltani...
      En odota mitään vilkasta sosiaalista elämää mieheltä, pikemminkin päin vastoin. Itse arvostan sitä, että on muutama hyvä ystävä, mutta ei mitään hovia kuitenkaan. Ja kuten yllä mainitsin, ymmärrän täysin sen jos niitä ystäviä tässä 30 korvilla ja jälkeen ei ole enää maisemissa. Tärkeintä tosiaan on kyky tulla toimeen ihmisten kanssa noin yleensä ottaen. Ja se, että vaikkei olisi varsinaisia ystäviä, niin olisi pari itselle tärkeää harrastusta (pari siksi ettei siitä yhdestä tulisi yksinään jotain pakkomiellettä), joihin mies käyttäisi aikaansa järkevissä määrin. Onhan ne nimittäin harrastuskaveritkin kavereita, vaikkei niitä muuten kuin harrastuksen puitteissa tapaa.

Oletan nyt, että tuo vaatimus kavereista olisi toisaalta toisen ihmisen riittävän sosiaalisuuden varmistamista ja myös samalla antaisi varmuuden siitä, ettei se suhteen toinen osapuoli takertuisi henkisesti kuristavalla otteella kumppaniinsa. Saman asian minulla taas ajaa tuo toive muutamasta harrastuksesta, että olisi muutakin elämää kuin se mies/nainen siinä suhteessa.

Ja olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä että hyviä kavereita on vaikea löytää. Ja tuo vajaa kolmekymppinen mies, josta kerroit, on mielestäni tehnyt mahdollisimman väärän ratkaisun. Jos suhde on jo hyvin alkanut ja olisi aika suhdetta syventää, niin siinä vaiheessa minä ainakin olen jo todennut miehen riittävän sosiaalisuuden eikä se kavereiden olemassaolo/ olemattomuus enää tilannetta muuta.

Toivottavasti tämä yhden introverttinaisen mielipide valottaa asiaa edes jossain määrin.

• Vedetär

Voi mennä pilkunviilaukseksi, mutta minulle ystävät ovat niitä joille voi kertoa mitä tahansa ja joihin voi aina luottaa...niitä ei yleensä ole paljoa, itselläni muutama. Kaverit taas ovat sellaisia vähän tuttavasta läheisempiä ja kavereita voi olla joillain paljonkin. Ystäviä saa oikeastaan vain onnella ja ajan kanssa, vaikea niitä on vain hankkia, kun taas kavereita saa hankkimalla, ainakin itse olen saanut. Tärkeintä kuitenkin on tosiaan ei miehen ystävien tai kavereiden määrä, vaan se, miten hän tulee ihmisten kanssa toimeen kun viedään "ystävälliseen ympäristöön", eli esim. omien kavereideni tai ystävieni seuraan. Kaverittomuus ei ole olennaista, vaan se, miksi siihen on päädytty.

• Itselläni ei ole kyllä ollut niitä kavereita edes silloin parikymppisenä, sillä tähän ovat vaikuttaneet niin monet eri asiat, kuten mm. se, että olen henkisesti ikäisiäni selvästi vanhempi ja parikymppisenäkin tunsin itseni enemmän kolmekymppiseksi kun kakskymppiseksi. Olen kyllä aina tullut ihan hyvin juttuun kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten kanssa, mutta se syvällisempi ystävystyminen onkin sitten aina vaan jäänyt tapahtumatta johtuen milloin mistäkin syystä.

"Sitten toinen asia jonka itse ainakin huomasin jossain vaiheessa. Itse olen varsin introvertti ja minulla ei koskaan kerrallaan ole ollut kuin muutama hyvä kaveri. En oikein koskaan ymmärtänyt, mistä jotkut oikein onnistuivat saamaan itselleen kymmeniä kavereita tuosta noin vaan. Tutustuin sitten varsin extroverttiin ihmiseen, jolla tuollainen hovi pyöri ympärillä ja huomasin, että kyseinen ihminen tituleerasi kavereiksi ihmisiä, joita oli tavannut vasta muutamia kertoja. Eli kyseessä on ilmeisesti myös kenet sinä määrittelet kaveriksi. Itsellä se määrittely meni niin, että kaveri on sellainen jonka kanssa voi puhua henkilökohtaisempiakin juttuja ja voi luottaa ettei ne kulkeudu eteenpäin. Eli suurin osa tuon extrovertin kaverini "ystävistä" oli minun mittakaavassa tuttuja ja satunnaisia tuttavuuksia. "

Sitä mäkin olen aina miettinyt ja ihmetellyt, että miten jotkut oikein onnistuvat aina haalimaan itselleen kymmeniä tai peräti satoja eri kavereita. Tossa toisessa kirjoituksessa kerroinkin just siitä, miten se kavereiden löytäminen on kiinni hyvin paljon tuurista, johon ei juurikaan itse valitettavasti pysty vaikuttamaan. Mielestäni on täysin tuurista kiinni, että minkälaisen työilmapiirin keskelle ja minkälaisten työkavereiden pariin oikein joutuu työpaikoilla. Lisäksi on myös täysin tuurista kiinni, että minkä tyylisiä kavereita sieltä harrastusten parista oikein löytyy.

"Oletan nyt, että tuo vaatimus kavereista olisi toisaalta toisen ihmisen riittävän sosiaalisuuden varmistamista ja myös samalla antaisi varmuuden siitä, ettei se suhteen toinen osapuoli takertuisi henkisesti kuristavalla otteella kumppaniinsa. Saman asian minulla taas ajaa tuo toive muutamasta harrastuksesta, että olisi muutakin elämää kuin se mies/nainen siinä suhteessa."

Itselläni riittää kyllä ihan mukavasti näitä vapaa-ajan harrastuksia, vaikka kavereita ei olekaan vielä tähän ikään mennessä löytynyt. Vietän vapaa-aikaani mm. netin keskustelupalstoilla, urheilun parissa, sekä himassa leffoja katsoessa ja musiikkia kuunnellessa, joten mulla ei olisi kyllä mitään tarvetta roikkua seurustelukumppanissa kiinni 24-tuntia vuorokaudessa. Itse kun tykkään jopa siitä, että saan viettää aikaa joskus ihan omissa oloissa mm. netissä keskustellessa ja musaa kuunnellessa. Harrastuksista vielä sen verran, että sieltä en ole koskaan kavereita löytänyt, kun noilla punttisaleilla on ollut aina niin omat treeniporukat ja lisäksi siellä joskus ohimennen jutellessa olen huomannut sen, ettei nämä bodarimaiset tosimiehet ole samalla aaltopituudella mun kaltaisen rock-henkisen suvaitsevaisen tyypin kanssa.

"Ja olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä että hyviä kavereita on vaikea löytää. Ja tuo vajaa kolmekymppinen mies, josta kerroit, on mielestäni tehnyt mahdollisimman väärän ratkaisun. Jos suhde on jo hyvin alkanut ja olisi aika suhdetta syventää, niin siinä vaiheessa minä ainakin olen jo todennut miehen riittävän sosiaalisuuden eikä se kavereiden olemassaolo/ olemattomuus enää tilannetta muuta. "

Täytyy tunnustaa, että mä olen just tämä kyseinen "vajaa kolmekymppinen mies" josta tässä nyt satuttiin keskustelemaan. Aluksi ei vaan ollut yhtään kanttia aloittaa tätä keskustelua täällä oman nimimerkin turvin, vaan oli pakko kirjoittaa tänne kirjautumatta. Nyt kun huomasin yllättävän monien olevan täällä näin ymmärtäväisiä, eikä tuomitsevia mielipiteitä tullut juuri ollenkaan, niin uskalsin jopa kirjoittaa tänne ihan oman nimimerkin turvin. Ehkä olen sitten tehnyt aina vääriä ratkaisuja sen suhteen, kun olen katkaissut kaikki suhteeni aina tekosyiden vuoksi, peläten sitä, että miten naiset oikein suhtautuvat siihen, kun mulla ei ole vielä tähän ikään mennessä kertynyt niitä kavereita. Mutta kun tuo ilman kavereita eläminen on vaan ollut aina niin häpeällinen asia, mistä ei ole ikinä pystynyt kenellekkään puhumaan, niin sen vuoksi oma elämä ei ole koskaan tuntunut oikein mitenkään onnistuvan.
        "Toivottavasti tämä yhden introverttinaisen mielipide valottaa asiaa edes jossain määrin. "

Joo kiitos vain, kirjoituksesi oli tosi hyvä ja tuntui tosi mukavalta, kun edes joskus joku osaa ymmärtää, eikä ole aina tuomitsemassa heti saman tien. Tuntuu aina siltä, että netissä on niin paljon helpompi keskustella kaikista asioista ja muutenkin netistä löytyy aina paljon ymmärtäväisempiä ja avarakatseisempia ihmisiö kun tuolta reaalielämästä.

Tässä muuten vielä tämä mun aloittama kirjoitus, jossa kerron hieman omasta elämästäni.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8996953

• Cley
        Vedetär kirjoitti:

Voi mennä pilkunviilaukseksi, mutta minulle ystävät ovat niitä joille voi kertoa mitä tahansa ja joihin voi aina luottaa...niitä ei yleensä ole paljoa, itselläni muutama. Kaverit taas ovat sellaisia vähän tuttavasta läheisempiä ja kavereita voi olla joillain paljonkin. Ystäviä saa oikeastaan vain onnella ja ajan kanssa, vaikea niitä on vain hankkia, kun taas kavereita saa hankkimalla, ainakin itse olen saanut. Tärkeintä kuitenkin on tosiaan ei miehen ystävien tai kavereiden määrä, vaan se, miten hän tulee ihmisten kanssa toimeen kun viedään "ystävälliseen ympäristöön", eli esim. omien kavereideni tai ystävieni seuraan. Kaverittomuus ei ole olennaista, vaan se, miksi siihen on päädytty.

No jos viilataan, niin...

Itsellä asteikko menee näin: satunnainen tuttava, tuttu, työ- tai harrastuskaveri, kaveri (eli voi nähdä myös jonkin tietyn kontekstin ulkopuolella), ystävä, sielun kumppani.

Mutta tuo kaveri, josta yllä kerroin kutsui kavereiksiin sellaisia ihmisiä, joita minä olisin kutsunut vain tutuiksi ja ystäviksi sellaisia joita minä olisin kutsunut itse joko tutuksi tai ehkä jopa jo kaveriksi. Tämän takia epäilin, että kyseessä voi olla myös määrittelykysymys. Eli samoilla linjoilla olen sinun kanssa noista määrittelyistä, mutta tuo kommentti olikin siitä, kun huomasin että joillakin tuo asteikko menee hieman eri tavalla.

Ja minulle taas ei ole merkitystä sillä miten tuohon yksinäisyyteen on päädytty vaan sillä mitä asian eteen tekee parhaillaan. Jos toteaa yksinäisyytensä ja jää vain hautumaan itsesääliinsä, niin ikävä kyllä minulta ei oikein ymmärrystä löydy kovinkaan pitkälle. Jos taas itse aktiivisesti lähtee korjaamaan tilannetta eli hankkiutuu erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja pärjää niissä tilanteissa ihmisten kanssa, niin sitten en näe mitään ongelmaa tuossa yksinäisyydessä (vaikka edelleen olisi yksin yrityksistä huolimatta).

• ----
        Cley kirjoitti:

Itsellä asteikko menee näin: satunnainen tuttava, tuttu, työ- tai harrastuskaveri, kaveri (eli voi nähdä myös jonkin tietyn kontekstin ulkopuolella), ystävä, sielun kumppani.

Mutta tuo kaveri, josta yllä kerroin kutsui kavereiksiin sellaisia ihmisiä, joita minä olisin kutsunut vain tutuiksi ja ystäviksi sellaisia joita minä olisin kutsunut itse joko tutuksi tai ehkä jopa jo kaveriksi. Tämän takia epäilin, että kyseessä voi olla myös määrittelykysymys. Eli samoilla linjoilla olen sinun kanssa noista määrittelyistä, mutta tuo kommentti olikin siitä, kun huomasin että joillakin tuo asteikko menee hieman eri tavalla.

Ja minulle taas ei ole merkitystä sillä miten tuohon yksinäisyyteen on päädytty vaan sillä mitä asian eteen tekee parhaillaan. Jos toteaa yksinäisyytensä ja jää vain hautumaan itsesääliinsä, niin ikävä kyllä minulta ei oikein ymmärrystä löydy kovinkaan pitkälle. Jos taas itse aktiivisesti lähtee korjaamaan tilannetta eli hankkiutuu erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja pärjää niissä tilanteissa ihmisten kanssa, niin sitten en näe mitään ongelmaa tuossa yksinäisyydessä (vaikka edelleen olisi yksin yrityksistä huolimatta).

>"Itsellä asteikko menee näin: satunnainen tuttava, tuttu, työ- tai harrastuskaveri, kaveri (eli voi nähdä myös jonkin tietyn kontekstin ulkopuolella), ystävä, sielun kumppani."

Minulla se menee aika lailla samoin. Itse käytän asteikkoa tuttu - tuttava - kaveri - ystävä - sielun kumppani. Tuttavia minulla on useita kymmeniä, sekä miehiä että naisia, monesta eri yhteydestä. Varsinaisia kavereita tai ystäviä on tosin tullut vasta hyvin vähän.

Pidän säännöllisesti yhteyttä omiin vanhempiini ja sisaruksiini ja tapaan heitä melkein joka viikko, ilman mitään erityistä kontekstia. En vain ole oppinut tätä kontekstitottumuutta (olipas vaikea sana kirjoittaa) juuri kenenkään muun kanssa. Yksi syy tähän on, että koen etukäteen häiritseväni ihmisiä. Ehkä he haluavat tavata joitain muita kavereitaan, ehkä he haluavat tavata sukulaisiaan, tai ehkä he haluavat vain olla yksin.

>"Ja minulle taas ei ole merkitystä sillä miten tuohon yksinäisyyteen on päädytty vaan sillä mitä asian eteen tekee parhaillaan. Jos toteaa yksinäisyytensä ja jää vain hautumaan itsesääliinsä, niin ikävä kyllä minulta ei oikein ymmärrystä löydy kovinkaan pitkälle. Jos taas itse aktiivisesti lähtee korjaamaan tilannetta eli hankkiutuu erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja pärjää niissä tilanteissa ihmisten kanssa, niin sitten en näe mitään ongelmaa tuossa yksinäisyydessä (vaikka edelleen olisi yksin yrityksistä huolimatta)."

Olipa tosi hyvä lukea tuollaista. Olen päätynyt yksinäisyyteeni (vaikkei se ihan täydellistä olekaan) nimenomaan hieman epäsosiaalisen luonteeni vuoksi. Tiedostan tämän ja pyrin korjaamaan tilannetta. Se ei vain ole helppoa. Olen viettänyt tällaista elämää aina siitä lähtien kun muutin pois vanhempieni luota vuosikymmen sitten. Olen yrittänyt nimen omaan hankkia lisää tuttavuuksia parantaakseni sosiaalista elämääni.

• Cley
        DarkFear kirjoitti:

Itselläni ei ole kyllä ollut niitä kavereita edes silloin parikymppisenä, sillä tähän ovat vaikuttaneet niin monet eri asiat, kuten mm. se, että olen henkisesti ikäisiäni selvästi vanhempi ja parikymppisenäkin tunsin itseni enemmän kolmekymppiseksi kun kakskymppiseksi. Olen kyllä aina tullut ihan hyvin juttuun kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten kanssa, mutta se syvällisempi ystävystyminen onkin sitten aina vaan jäänyt tapahtumatta johtuen milloin mistäkin syystä.

"Sitten toinen asia jonka itse ainakin huomasin jossain vaiheessa. Itse olen varsin introvertti ja minulla ei koskaan kerrallaan ole ollut kuin muutama hyvä kaveri. En oikein koskaan ymmärtänyt, mistä jotkut oikein onnistuivat saamaan itselleen kymmeniä kavereita tuosta noin vaan. Tutustuin sitten varsin extroverttiin ihmiseen, jolla tuollainen hovi pyöri ympärillä ja huomasin, että kyseinen ihminen tituleerasi kavereiksi ihmisiä, joita oli tavannut vasta muutamia kertoja. Eli kyseessä on ilmeisesti myös kenet sinä määrittelet kaveriksi. Itsellä se määrittely meni niin, että kaveri on sellainen jonka kanssa voi puhua henkilökohtaisempiakin juttuja ja voi luottaa ettei ne kulkeudu eteenpäin. Eli suurin osa tuon extrovertin kaverini "ystävistä" oli minun mittakaavassa tuttuja ja satunnaisia tuttavuuksia. "

Sitä mäkin olen aina miettinyt ja ihmetellyt, että miten jotkut oikein onnistuvat aina haalimaan itselleen kymmeniä tai peräti satoja eri kavereita. Tossa toisessa kirjoituksessa kerroinkin just siitä, miten se kavereiden löytäminen on kiinni hyvin paljon tuurista, johon ei juurikaan itse valitettavasti pysty vaikuttamaan. Mielestäni on täysin tuurista kiinni, että minkälaisen työilmapiirin keskelle ja minkälaisten työkavereiden pariin oikein joutuu työpaikoilla. Lisäksi on myös täysin tuurista kiinni, että minkä tyylisiä kavereita sieltä harrastusten parista oikein löytyy.

"Oletan nyt, että tuo vaatimus kavereista olisi toisaalta toisen ihmisen riittävän sosiaalisuuden varmistamista ja myös samalla antaisi varmuuden siitä, ettei se suhteen toinen osapuoli takertuisi henkisesti kuristavalla otteella kumppaniinsa. Saman asian minulla taas ajaa tuo toive muutamasta harrastuksesta, että olisi muutakin elämää kuin se mies/nainen siinä suhteessa."

Itselläni riittää kyllä ihan mukavasti näitä vapaa-ajan harrastuksia, vaikka kavereita ei olekaan vielä tähän ikään mennessä löytynyt. Vietän vapaa-aikaani mm. netin keskustelupalstoilla, urheilun parissa, sekä himassa leffoja katsoessa ja musiikkia kuunnellessa, joten mulla ei olisi kyllä mitään tarvetta roikkua seurustelukumppanissa kiinni 24-tuntia vuorokaudessa. Itse kun tykkään jopa siitä, että saan viettää aikaa joskus ihan omissa oloissa mm. netissä keskustellessa ja musaa kuunnellessa. Harrastuksista vielä sen verran, että sieltä en ole koskaan kavereita löytänyt, kun noilla punttisaleilla on ollut aina niin omat treeniporukat ja lisäksi siellä joskus ohimennen jutellessa olen huomannut sen, ettei nämä bodarimaiset tosimiehet ole samalla aaltopituudella mun kaltaisen rock-henkisen suvaitsevaisen tyypin kanssa.

"Ja olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä että hyviä kavereita on vaikea löytää. Ja tuo vajaa kolmekymppinen mies, josta kerroit, on mielestäni tehnyt mahdollisimman väärän ratkaisun. Jos suhde on jo hyvin alkanut ja olisi aika suhdetta syventää, niin siinä vaiheessa minä ainakin olen jo todennut miehen riittävän sosiaalisuuden eikä se kavereiden olemassaolo/ olemattomuus enää tilannetta muuta. "

Täytyy tunnustaa, että mä olen just tämä kyseinen "vajaa kolmekymppinen mies" josta tässä nyt satuttiin keskustelemaan. Aluksi ei vaan ollut yhtään kanttia aloittaa tätä keskustelua täällä oman nimimerkin turvin, vaan oli pakko kirjoittaa tänne kirjautumatta. Nyt kun huomasin yllättävän monien olevan täällä näin ymmärtäväisiä, eikä tuomitsevia mielipiteitä tullut juuri ollenkaan, niin uskalsin jopa kirjoittaa tänne ihan oman nimimerkin turvin. Ehkä olen sitten tehnyt aina vääriä ratkaisuja sen suhteen, kun olen katkaissut kaikki suhteeni aina tekosyiden vuoksi, peläten sitä, että miten naiset oikein suhtautuvat siihen, kun mulla ei ole vielä tähän ikään mennessä kertynyt niitä kavereita. Mutta kun tuo ilman kavereita eläminen on vaan ollut aina niin häpeällinen asia, mistä ei ole ikinä pystynyt kenellekkään puhumaan, niin sen vuoksi oma elämä ei ole koskaan tuntunut oikein mitenkään onnistuvan.
        "Toivottavasti tämä yhden introverttinaisen mielipide valottaa asiaa edes jossain määrin. "

Joo kiitos vain, kirjoituksesi oli tosi hyvä ja tuntui tosi mukavalta, kun edes joskus joku osaa ymmärtää, eikä ole aina tuomitsemassa heti saman tien. Tuntuu aina siltä, että netissä on niin paljon helpompi keskustella kaikista asioista ja muutenkin netistä löytyy aina paljon ymmärtäväisempiä ja avarakatseisempia ihmisiö kun tuolta reaalielämästä.

Tässä muuten vielä tämä mun aloittama kirjoitus, jossa kerron hieman omasta elämästäni.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8996953

"Itselläni ei ole kyllä ollut niitä kavereita edes silloin parikymppisenä, sillä tähän ovat vaikuttaneet niin monet eri asiat, kuten mm. se, että olen henkisesti ikäisiäni selvästi vanhempi ja parikymppisenäkin tunsin itseni enemmän kolmekymppiseksi kun kakskymppiseksi. Olen kyllä aina tullut ihan hyvin juttuun kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten kanssa, mutta se syvällisempi ystävystyminen onkin sitten aina vaan jäänyt tapahtumatta johtuen milloin mistäkin syystä."

Tuo henkisesti vanhempi kuulostaa tutulta. Muistan vieläkin kun koulu ja lukioaikoihin odotin ihmisten kehityksen olevan pidemmällä ja vasta opiskeluaikoina aloin löytämään ihmisistä sitä henkistä kypsyyttä tai aikuisuutta mitä aiemmin olin kaivannut. Tosin noihin aikoihin minulla oli onneksi yksi hyvä ystävä ja muutama kaveri, joiden kanssa pystyi ruotimaan syntyjä syviä elämästä. Vaikka kyllä näiltä kavereiltakin tuli jossain vaiheessa kommenttia että olin kuulemma ihan liian järkevä (miten voi olla liian järkevä??). Ja samanlaista syvempää ystävyyttä en ole tuon yhden ystävän jälkeen löytänyt. Silti, vaikken häntä pahemmin näe, niin silloin harvoin kun tavataan, niin ollaan välittömästi samalla aaltopituudella, vieläkin. Joten myönnän että tuollaisen ystävyyden löytyminen on todella tuurista kiinni.

Itselläkin on ollut aika yksilöharrastukset, joten ei edes niitä uusia tuttavuuksia niin helposti ole syntynyt. Nyt olen sitten (uudelle paikkakunnalle työn perässä muuton jälkeen) osallistunut muutaman (liikunta) seuran toimintaan vähän aktiivisemmin ja olen saanut ison joukun hyvän päivän tuttuja ja muutaman ehkä jopa melkein kaveriksi luokiteltavan ihmisen täältä. Sitten on päälle työkaverit ja näköjään ihan tuurilla kaksi uusista naapureistani (siis puolen vuoden sisällä muuttaneita) saattaisi olla ihan kaveriainestakin, aika näyttää kun pikkuhiljaa tutustuu. Ja minulla tähän tilanteeseen pääsemiseen on mennyt reilu kolme vuotta eli hidasta kiiruhtamista tämä minulla ainakin on :) ja vaatii aktiivista otetta. Eli ei se kavereiden saaminen aina muillekaan ole niin itsestään selvää. Et ole yksin siinä.

Itse taas näitä s24 juttuja luettuani olen kokenut tämän netin aika julmaksi keskustelupaikaksi, kun kuka tahansa voi huudella mitä tahansa ja mielipiteet on joskus aika kovia ja julmia. Siksi ei ole tullut paljonkaan osallistuttua näihin keskusteluihin. Jokin tuossa sinun aloitusviestissä sitten osui sen verran että poikkesin tuosta normaalihiljaisuudestani. Joten oli hienoa jos ajatuksistani oli sinulle jotakin apua.

• Cley kirjoitti:

"Itselläni ei ole kyllä ollut niitä kavereita edes silloin parikymppisenä, sillä tähän ovat vaikuttaneet niin monet eri asiat, kuten mm. se, että olen henkisesti ikäisiäni selvästi vanhempi ja parikymppisenäkin tunsin itseni enemmän kolmekymppiseksi kun kakskymppiseksi. Olen kyllä aina tullut ihan hyvin juttuun kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten kanssa, mutta se syvällisempi ystävystyminen onkin sitten aina vaan jäänyt tapahtumatta johtuen milloin mistäkin syystä."

Tuo henkisesti vanhempi kuulostaa tutulta. Muistan vieläkin kun koulu ja lukioaikoihin odotin ihmisten kehityksen olevan pidemmällä ja vasta opiskeluaikoina aloin löytämään ihmisistä sitä henkistä kypsyyttä tai aikuisuutta mitä aiemmin olin kaivannut. Tosin noihin aikoihin minulla oli onneksi yksi hyvä ystävä ja muutama kaveri, joiden kanssa pystyi ruotimaan syntyjä syviä elämästä. Vaikka kyllä näiltä kavereiltakin tuli jossain vaiheessa kommenttia että olin kuulemma ihan liian järkevä (miten voi olla liian järkevä??). Ja samanlaista syvempää ystävyyttä en ole tuon yhden ystävän jälkeen löytänyt. Silti, vaikken häntä pahemmin näe, niin silloin harvoin kun tavataan, niin ollaan välittömästi samalla aaltopituudella, vieläkin. Joten myönnän että tuollaisen ystävyyden löytyminen on todella tuurista kiinni.

Itselläkin on ollut aika yksilöharrastukset, joten ei edes niitä uusia tuttavuuksia niin helposti ole syntynyt. Nyt olen sitten (uudelle paikkakunnalle työn perässä muuton jälkeen) osallistunut muutaman (liikunta) seuran toimintaan vähän aktiivisemmin ja olen saanut ison joukun hyvän päivän tuttuja ja muutaman ehkä jopa melkein kaveriksi luokiteltavan ihmisen täältä. Sitten on päälle työkaverit ja näköjään ihan tuurilla kaksi uusista naapureistani (siis puolen vuoden sisällä muuttaneita) saattaisi olla ihan kaveriainestakin, aika näyttää kun pikkuhiljaa tutustuu. Ja minulla tähän tilanteeseen pääsemiseen on mennyt reilu kolme vuotta eli hidasta kiiruhtamista tämä minulla ainakin on :) ja vaatii aktiivista otetta. Eli ei se kavereiden saaminen aina muillekaan ole niin itsestään selvää. Et ole yksin siinä.

Itse taas näitä s24 juttuja luettuani olen kokenut tämän netin aika julmaksi keskustelupaikaksi, kun kuka tahansa voi huudella mitä tahansa ja mielipiteet on joskus aika kovia ja julmia. Siksi ei ole tullut paljonkaan osallistuttua näihin keskusteluihin. Jokin tuossa sinun aloitusviestissä sitten osui sen verran että poikkesin tuosta normaalihiljaisuudestani. Joten oli hienoa jos ajatuksistani oli sinulle jotakin apua.

"Tuo henkisesti vanhempi kuulostaa tutulta. Muistan vieläkin kun koulu ja lukioaikoihin odotin ihmisten kehityksen olevan pidemmällä ja vasta opiskeluaikoina aloin löytämään ihmisistä sitä henkistä kypsyyttä tai aikuisuutta mitä aiemmin olin kaivannut. Tosin noihin aikoihin minulla oli onneksi yksi hyvä ystävä ja muutama kaveri, joiden kanssa pystyi ruotimaan syntyjä syviä elämästä. Vaikka kyllä näiltä kavereiltakin tuli jossain vaiheessa kommenttia että olin kuulemma ihan liian järkevä (miten voi olla liian järkevä??). Ja samanlaista syvempää ystävyyttä en ole tuon yhden ystävän jälkeen löytänyt. Silti, vaikken häntä pahemmin näe, niin silloin harvoin kun tavataan, niin ollaan välittömästi samalla aaltopituudella, vieläkin. Joten myönnän että tuollaisen ystävyyden löytyminen on todella tuurista kiinni. "

Se onkin musta just inhottavinta, kun juuri ketkään ihmiset eivät osaa ymmärtää sitä asiaa, että se hyvien ystävien löytäminen on todellakin tuurista kiinni. Aina kun kaikki vaan olettaa just sitä, että kyllähän niitä uusia kavereita varmasti löytyy joka paikasta, kun mäkin olen vaihtanut työpaikkoja kymmeniä kertoja elämäni aikana ja ollut mukana kaiken maailman kursseilla ja harrastuksissa, mutta kun niitä saman henkisiä kavereita ei vaan ole mistään näistä paikoista koskaan löytynyt, niin tätä on sitten niin vaikea mitenkään kellekkään selittää.

"Itselläkin on ollut aika yksilöharrastukset, joten ei edes niitä uusia tuttavuuksia niin helposti ole syntynyt. Nyt olen sitten (uudelle paikkakunnalle työn perässä muuton jälkeen) osallistunut muutaman (liikunta) seuran toimintaan vähän aktiivisemmin ja olen saanut ison joukun hyvän päivän tuttuja ja muutaman ehkä jopa melkein kaveriksi luokiteltavan ihmisen täältä. Sitten on päälle työkaverit ja näköjään ihan tuurilla kaksi uusista naapureistani (siis puolen vuoden sisällä muuttaneita) saattaisi olla ihan kaveriainestakin, aika näyttää kun pikkuhiljaa tutustuu. Ja minulla tähän tilanteeseen pääsemiseen on mennyt reilu kolme vuotta eli hidasta kiiruhtamista tämä minulla ainakin on :) ja vaatii aktiivista otetta. Eli ei se kavereiden saaminen aina muillekaan ole niin itsestään selvää. Et ole yksin siinä."

Niin yleensä yksilöharrastusten parista onkin just vaikea löytää uusia kavereita. Itse en taas ole koskaan tutustunut naapureihini, sillä jotenkin tuntuu, että tänä päivänä naapurit eivät edes tunne toisiaan.

"Itse taas näitä s24 juttuja luettuani olen kokenut tämän netin aika julmaksi keskustelupaikaksi, kun kuka tahansa voi huudella mitä tahansa ja mielipiteet on joskus aika kovia ja julmia. Siksi ei ole tullut paljonkaan osallistuttua näihin keskusteluihin. Jokin tuossa sinun aloitusviestissä sitten osui sen verran että poikkesin tuosta normaalihiljaisuudestani. Joten oli hienoa jos ajatuksistani oli sinulle jotakin apua. "

No kyllähän täällä netissä tietenkin kuulee myös näitä epäasiallisiakin mielipiteitä ja olen kyllä itsekin niihin usein törmännyt, mutta silti mielestäni täältä netistä löytyy ymmärtäväisempiä ihmisiä kun tuolta reaali-maailmasta. Tähänkin aloittamaani aiheeseen sain tosi monta ymmärtäväistä ja asiallista vastausta, mutta jos olisin mennyt kysymään samaa asiaa tuolta arkielämästä, niin olisin aivan varmasti saanut kuulla pelkkiä syytöksiä, haukkumisia ja eikä kukaan olisi ymmärtänyt sitä asiaa, että miksi mun ikäiseni mies ei ole vielä onnistunut löytämään niitä kavereita tähän ikään mennessä. Tuntuu siltä, että tuolla reaalielämässä ihmisten mielipiteet perustuvat vielä enemmän just näihin mainitsemiini oletuksiin kun mitä täällä nettimaailmassa, jossa asioita uskalletaan kyseenalaistaa selvästi enemmän.

• .............
        DarkFear kirjoitti:

"Tuo henkisesti vanhempi kuulostaa tutulta. Muistan vieläkin kun koulu ja lukioaikoihin odotin ihmisten kehityksen olevan pidemmällä ja vasta opiskeluaikoina aloin löytämään ihmisistä sitä henkistä kypsyyttä tai aikuisuutta mitä aiemmin olin kaivannut. Tosin noihin aikoihin minulla oli onneksi yksi hyvä ystävä ja muutama kaveri, joiden kanssa pystyi ruotimaan syntyjä syviä elämästä. Vaikka kyllä näiltä kavereiltakin tuli jossain vaiheessa kommenttia että olin kuulemma ihan liian järkevä (miten voi olla liian järkevä??). Ja samanlaista syvempää ystävyyttä en ole tuon yhden ystävän jälkeen löytänyt. Silti, vaikken häntä pahemmin näe, niin silloin harvoin kun tavataan, niin ollaan välittömästi samalla aaltopituudella, vieläkin. Joten myönnän että tuollaisen ystävyyden löytyminen on todella tuurista kiinni. "

Se onkin musta just inhottavinta, kun juuri ketkään ihmiset eivät osaa ymmärtää sitä asiaa, että se hyvien ystävien löytäminen on todellakin tuurista kiinni. Aina kun kaikki vaan olettaa just sitä, että kyllähän niitä uusia kavereita varmasti löytyy joka paikasta, kun mäkin olen vaihtanut työpaikkoja kymmeniä kertoja elämäni aikana ja ollut mukana kaiken maailman kursseilla ja harrastuksissa, mutta kun niitä saman henkisiä kavereita ei vaan ole mistään näistä paikoista koskaan löytynyt, niin tätä on sitten niin vaikea mitenkään kellekkään selittää.

"Itselläkin on ollut aika yksilöharrastukset, joten ei edes niitä uusia tuttavuuksia niin helposti ole syntynyt. Nyt olen sitten (uudelle paikkakunnalle työn perässä muuton jälkeen) osallistunut muutaman (liikunta) seuran toimintaan vähän aktiivisemmin ja olen saanut ison joukun hyvän päivän tuttuja ja muutaman ehkä jopa melkein kaveriksi luokiteltavan ihmisen täältä. Sitten on päälle työkaverit ja näköjään ihan tuurilla kaksi uusista naapureistani (siis puolen vuoden sisällä muuttaneita) saattaisi olla ihan kaveriainestakin, aika näyttää kun pikkuhiljaa tutustuu. Ja minulla tähän tilanteeseen pääsemiseen on mennyt reilu kolme vuotta eli hidasta kiiruhtamista tämä minulla ainakin on :) ja vaatii aktiivista otetta. Eli ei se kavereiden saaminen aina muillekaan ole niin itsestään selvää. Et ole yksin siinä."

Niin yleensä yksilöharrastusten parista onkin just vaikea löytää uusia kavereita. Itse en taas ole koskaan tutustunut naapureihini, sillä jotenkin tuntuu, että tänä päivänä naapurit eivät edes tunne toisiaan.

"Itse taas näitä s24 juttuja luettuani olen kokenut tämän netin aika julmaksi keskustelupaikaksi, kun kuka tahansa voi huudella mitä tahansa ja mielipiteet on joskus aika kovia ja julmia. Siksi ei ole tullut paljonkaan osallistuttua näihin keskusteluihin. Jokin tuossa sinun aloitusviestissä sitten osui sen verran että poikkesin tuosta normaalihiljaisuudestani. Joten oli hienoa jos ajatuksistani oli sinulle jotakin apua. "

No kyllähän täällä netissä tietenkin kuulee myös näitä epäasiallisiakin mielipiteitä ja olen kyllä itsekin niihin usein törmännyt, mutta silti mielestäni täältä netistä löytyy ymmärtäväisempiä ihmisiä kun tuolta reaali-maailmasta. Tähänkin aloittamaani aiheeseen sain tosi monta ymmärtäväistä ja asiallista vastausta, mutta jos olisin mennyt kysymään samaa asiaa tuolta arkielämästä, niin olisin aivan varmasti saanut kuulla pelkkiä syytöksiä, haukkumisia ja eikä kukaan olisi ymmärtänyt sitä asiaa, että miksi mun ikäiseni mies ei ole vielä onnistunut löytämään niitä kavereita tähän ikään mennessä. Tuntuu siltä, että tuolla reaalielämässä ihmisten mielipiteet perustuvat vielä enemmän just näihin mainitsemiini oletuksiin kun mitä täällä nettimaailmassa, jossa asioita uskalletaan kyseenalaistaa selvästi enemmän.

%Taidat olla joku sivarihintti.

• Cley kirjoitti:

"Ja minulle taas ei ole merkitystä sillä miten tuohon yksinäisyyteen on päädytty vaan sillä mitä asian eteen tekee parhaillaan. Jos toteaa yksinäisyytensä ja jää vain hautumaan itsesääliinsä, niin ikävä kyllä minulta ei oikein ymmärrystä löydy kovinkaan pitkälle. Jos taas itse aktiivisesti lähtee korjaamaan tilannetta eli hankkiutuu erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja pärjää niissä tilanteissa ihmisten kanssa, niin sitten en näe mitään ongelmaa tuossa yksinäisyydessä (vaikka edelleen olisi yksin yrityksistä huolimatta). "

Itse olen kyllä yrittänyt löytää uusia kavereita jo vuosikausien ajan, mutta huonolla menestyksellä. Olen kyllä tullut aina ihan hyvin juttuun monen ikäisten ja monenlaisten ihmisten kanssa, mutta se syvällisempi ystävystyminen on aina vaan jäänyt tapahtumatta milloin minkäkin syyn takia. Itse en ole jaksanut enää vuosiin stressata asian takia, eikä mulla ole mitään tarvetta vajota itsesääliin sen takia, kun en ole vielä tähän ikään mennessä niitä kavereita elämääni löytänyt. Mutta usein olen vaan saanut sellaisen käsityksen, että naiset tuntuvat stressaavan tästä asiasta enemmän, sillä tietenkin he tykkäisivät ja haluaisivat välttämättä, että miehellä olisi mahdollisimman paljon kavereita, ettei hänen vaan tarvisi koskaan olla missään yksinään.

Ainakin baareissa olen huomannut sen, että monet naiset tulevat aina kyselemään multa sitä, että miksi olen yksin liikkeellä ja sitten on niin inhottava tilanne, kun joutuu keksimään kaikenlaisia tekosyitä ja selityksiä asialle, kun sitä ei voi suoraan myöntää, että on ollut niin huono säkä näissä ihmissuhdejutuissa, ettei niitä kavereita ole löytänyt. Tämä onkin johtanut just siihen, ettei niissä baareissa ole tullut käytyä oikeastaan ollenkaan viimeisen parin vuoden aikana.

• sdsdfa

Minun mielestä miehellä pitäisi olla jonkinlainen kaveripiiri, jos naisellakin on.

Miehet eivät ymmärrä tätä asiaa. Jos miehellä ei ole kavereita pahemmin, mutta on sosiaalinen ja tulee toimeen kaikenlaisten ihmisien kanssa,niin ei hän silti saa männä tyttöystävän ja hänen kavereiden kanssa juhlimaan/tapaamisiin! Ymmärrän kyllä jos joskus mies tulee mukaan,mutta ei tod. usein!! Miehet eivät tätä asiaa pahana pidä,mutta naiset..itse en ainakaan haluaisi mieheni kulkevan minun ja kavereideni kanssa jokapaikassa, ei mitään omaa rauhaa!

Miehet hankkikaa niitä kavereita tai jääkää kotiin istumaan!!!

• m23v.

Kaverittomuus ei haittaa naisia, jos mies on komea ja luonteeltaan kunnollinen/kiinnostava.
      Tai ainakin omalla kohdallani, kun minulla oli vuosi sitten profiili treffipalstalla niin naiset olivat hyvin ymmärtäväisiä, kun olin kertonut ongelmistani ja sanoivat, että ei haittaa yhtään.

Jos mies on vähän rumemman näköinen ja kaveriton niin silloin tulee ehkä herkemmin sellainen mielikuva, että mies on epäsosiaalinen katkeroitunut sekopää.

• eräs akka

Entäs toisin päin: haittaako miestä, jos naisella ei ole ketään? Luulisin, että ei, koska nainen on silloin 100% miehen 'käytössä'. Mutta ajan oloon voi johtaa joninlaiseen halveksuntaan, vaikka alitajuisesti, ellei mies todella itse välitä naisestaan ja ota tätä mukaan omiin piireihinsä.
      Toisaalta tiedän useampia (osa varttuneitakin!) pariskuntia, joilla ei näytä sukulaisten ja omien lasten lisäksi olevan ketään!
      Voi olla, että yksinäiset kohtaavat ja matchaavat parhaiten keskenään :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      86
      6026
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      321
      5454
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      51
      4779
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      314
      3688
    5. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      2
      2255
    6. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      136
      2152
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      101
      1264
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      8
      962
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      159
      882
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      56
      743
    Aihe