AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Fiat Uno 70ie kansipahvi APUJA!!!

Fiat Uno 70ie kansipahvi APUJA!!!

39 Vastausta 1 152 Lukukertaa
No niin... Eli tuli tossa hankittua otsikon mukainen menopeli. Parin päivän ajon jälkeen huomasin et paskan möi, keltaset nesteet syylärissä, ja pientä vesi pisaraa tippuvan pakoputkesta paisunta säiliön ollessa max rajalla, veden katoamista... Muuten auto käy ja kulkee normaalisti, ehkä vähän puristuksia puuttuu... Jos kyseistä tiivistettä ei lasketa auto on hyvä kuntoinen kaikin puolin, eli kannattaa korjata. Auton ostin sen ensimmäiseltä omistajalta, eläkeläis papalta joka myi 20v omistuksen jälkeen "punton tieltä" todellinen syy oli siis mitä ilmeisimmin pamahtanu kansipaffi.

No, paffin vaihto työ on siis edessä, eikä ois varaa 500€ maksaa liikkeeseen, joten ajattelin suoriutua hommasta itse... Kysynkin siis jos joku osaisi mahd. yksityiskohtaisesti kertoa, mitä tulee huomioida, sekä mitä työkaluja tarvitsen ennen urakkaan ryhtymistä?? Ja et mitä tarvii purkaa ja mitä ei... Ja mitä muuta kuin pelkkä tiiviste kannattaa vaihtaa samalla? Sekä mikähän firma pk-seudulla hoitaa noita kansien koneistuksia kohtuu hintaan?
Kehottaisin hankkimaan korjausoppaan jos hommaan ryhdyt. Ei maksa montaa kymppiä ja siitä on ehkä hyötyä jatkossakin.

Mutta oletko varma että kannentiiviste vuotaa? Nesteiden katoamiseen on muitakin mahdollisia syitä ja pakoputkesta tippuva vesi ei todennäköisesti ole jäähdytinnestettä. Mitä tarkoitit keltaisella nesteellä?

Mikäli kannentiiviste vuotaa,

näkyy paisuntasäiliöön nousevia kuplia..etenkin moottorin ollessa käyntilämpötilassa. Myöskin kovemmanpuoleista painetta kehittyy paisuntasäiliöön, eli kun varovasti avaat säiliön korkin niin sieltä ryöpsähtää nesteitä ulos mikäli tiiviste vuotaa(varotoimena vaikka pyyhe päälle kokeillessa)
Pientä painetta sinne kylläkin aina kerääntyy lämpötilasta johtuen, mutta siitä ei kannata välittää koska se ei ole vika.
Nesteessä voi myös näkyä hieman öljyläikkiä ja moottoriöljy mittatikusta katsottuna saattaa näyttää harmaalta sekä "töhnäiseltä" mikäli vuoto on isompi.
Jäähdytysnesteet on yleensä jonkun värisiä että ne tunnistettaisiin, joten sen perusteella ei voi mennä vikaa määrittelemään.
Tosiaankin; pakoputkesta kuuluukin tippua vettä, sitä saattaa tulla hyvinkin pitkän aikaa ennen kuin pakokaasut on kuivattaneet sisuskalut.
--Jos auto on ollut papalla 20 vuotta, niin minä kyllä hieman miettisin kannattaako siihen enää kovin suuria summia uhrata, pienet vuodot siellä täällä kuuluu asiaan vanhoissa autoissa merkistä riippumatta. Näin ollen antaisin asian olla koska auto käy ja kukkuu muuten hyvin.
Kun pidät vähän jäähdytysnesteitä mukana kaiken varalta, niin ei ole mikään hätä.

korjaanko?

Kyllä se kuplii, ja syylarin ollessa täysi kuohuu yli... mielestäni pahvin välistä tihkuu myös hieman öljyä. Mutta öljyn sekaan ei mene kyllä jäähdytys nestettä...

Ajattelin kyllä vaihtaa sen tiivisteen, mutta en oo varma onko mulla kaikkia työkaluja itelläni, kun en tiiä mitä tarvitsen...

Ensimmäinen hankinta on momenttiavain.

ja sellaisen hinta on parinkympin paikkeilla.
Tässä keskustelua: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1358498
Sen lisäksi sarja kiintoavaimia / hylsyavaimia räikällä, joista halvemmillakin tulee toimeen. Kun on 10,11,12, 13, 14 ,16, 17, 19, eli yleisimmät koot niin niilläkin pääsee jo pitkälle. Näiden lisäksi muutamia ruuvimeisseleitä sekä pieni kuusiokulma ja Torx-sarja.
En tosin ole tutustunut juuri Fiatin pultti ja ruuvikokoihin (paitsi kauan sitten 127-mallin) mitä siellä tarvitaan, mutta kyllä noilla jo hyvään alkuun pääsee.
Tuon lisäksi käy vaikka kirjastosta lainaan sopiva korjauskirja, niistä ei kovin paljon apua ole mutta kyllä kai sieltä kiristystiukkuudet löytyy myös sylinterinkannelle.
--Siitä vaan rohkeasti toimeen, ei kukaan lukemalla kaikkea opi. Itse aloitin parikymmentä vuotta sitten korjailemaan omia autoja kun kyrsiinnyin korjaamoiden toimintaan, rahastaa kyllä osataan mutta töistä ei tullut mitään. Kokemus ja itseopiskelu on kohdallani sen verran tuottanut tulosta että varmasti ainakin oman kaluston pidän liikkeessä, tulkoompa siihen mikä vika tahansa.
No nyt on tarvikkeet hankittu, voisko antaa viel jotkut kohtuu yksinkertaset ohjeet hommaan kun aamusta alan parkkitalos kolistelee :)!!

Jakopään vaihdan samalla..

Kiittäen ohjeista: Marco!

Kovin täsmällisiä ohjeita en voi kirjoittaa

milloikaan muuhun Fiatiin koskenut kuin 127, parikymmentä vuotta siten.
Luonnollisesti irroitat ensin vaikka miinuskaapelin akusta, ettei ala jossain vaiheessa rätisemään.
Sen jälkeen otat ison vadin ja lasket jäähdytysnesteet pois.
Tämän jälkeen irroitat sopiviksi katsomasi letkut ja johdot, myös suihkutuslaiteistoon tulevat, sekä pakoputken liitännän.
Nyt olisi hyvä etsiä ajoitusmerkit ja kiertää moottoria niin että ne sattuisi kohdalleen ja 1. sylinterissä olisi puristustahti -eli venttiilit on silloin kiini. Tuo 1. sylinteri on se joka on lähinnä jakopään hihnaa.
Voisit tässä vaiheessa avata venttiilikopan, niin näet ainakin milloin tuo edellä mainittu 1.sylinterin venttiilit on kiini.
En tiedä tarkkaan minkalainen jakohihnan kiristin Fiatissa on, (oletan siinä olevan hihnan eikä ketjua)
kuitenkin sinun olisi nyt otettava tuo hinha pois, ja se lähtee tavallisesti kun sen kiristimessä olevaa mutteria ensin löysätään, sen jälkeen kiristintä painetaan ulospäin ja samalla tiukataan sen rungossa oleva ruuvi. Kiristimessä on siis jäykänpuoleinen jousi joka painaa rullaa jakohihnaa vasten.
Kyllähän se hihna siitä tarpeentullen pois lähtee muutenkin, mutta kun tuo kiristin on kuitenkin löysättävä niin samapa tuo on tässä vaiheessa tehdä.
Se on ihan oikein että olet samalla laittamassa uuden jakohihnan.
Nyt ei oikeastaan taida muuta olla jäljellä kuin sylinterinkannen pulttien avaaminen. Usein se aloitetaan keskimmäisistä pulteista, eli voit vääntää esimerkiksi ensin alimman keskeltä, sen jälkeen ylemmän ja sitten sen vieressä olevan, siitä sitten alaspäin..jne. Siirryt kuin pultista toiseen niin että kuvitteellinen jälki on ikään kuin pyöritysliike.
Laita myös avatessa momenttiavaimen asteikko riittävän tiukalle, eli ainakin 10kg/100Nm, niin avain ei vahingoitu. Muista käytön jälkeen sitten löysätä momentti pois ettei avaimen sisällä oleva jousi veltostu, niin kuin tapahtuu jos se unohtuu päiväkausiksi kireälle.
Olethan hankkinut tiedot mitkä on kannenpulttien kiristysarvot ja missä järjestyksessä ne tiukataan?

Parkkitalossa?

taitaa olla viisainta kun varaat vaikka vanhoja vaatteita moottorin alle koska sieltä varmuudella vuotaa öljyä. Ei niin hirmuisia määriä, mutta sen verra kuitenkin että saattaa syntyä sanomista.
sit viel kysyisin että miten toi momenttiin kiristys ekaks vaihe 1. 40nm, (ihmeen löysältä kuulostaa) sitkö käytän hetken konetta,???? annan jäähtyä???? ja sit 90 astet taas käynnistys ja jäähdytys ja taas 90 astet??

noi momentit on kyl oikeet mut käynnistänkö välissä???

en ole ennen momentti avainta kädessäni pitäny mut eikö toi 40nm ole aikaste löysä???

T: Marco

Ei käytetä vielä

kiristysten aikana!!

--Ensimmäisessä vaiheessa kuuluu siis kaikki kannenpultit tiukata 40Nm kireyteen!!

Nyt et kertonut miten ohjekirjassa neuvotaan tekemään, mutta olisiko niin että kun väännät ensin kaikki tuohon 40Nm ja sen jälkeen tuon 90 astetta, niin sen jälleen moottori käytetään normaaliin lämpötilaan..annat jäähtyä ja kitten kiristät toisen kerran 90 astetta.
Näin minä vahvasti olettaisin siellä neuvottavan.
Siinä tulee vähän ylimääräistä työtä kun joutuu laittelemaan moneen kertaan osat paikoilleen, mutta eipä oikein muukaan auta.
Muista myös lisätä jäähdytysnesteet ettei heti lämmityskäytön aikana tapahdu vahinkoja.
Tuo ei ollut viisastelua, vaan ei olisi ensimmäinen kerta kirjoitetun historian aikana kun kone käy ilman nesteitä asentajien oltua vähän liikaa tohkeissaan.
-Nuo näyttää olevan venyviä pultteja kiristystavasta päätellen. Niiden lopullinen tiukkuus on huomattavasti suurempi kuin ns.normaaleissa kansipulteissa. Hyvä niin.
No nyt aloitin hommat tänään, ihan hyvin sujuu, paitsi et toi kampiakselin mutteri on jotain kokoa 40mm ja mul ei ole sen kokosta hylsyä, mut muuten oonki löysänny / irrottanu kaiken muun... homen biltemaan ja sit kone takas pakettiin...

Ihmettelen kyl hirveesti tota väli lämmitystä kun siit ei puhuta korjaus oppaassa eikä ohjekirjas sanaakaan...???

Aukeeakohan toi kampiakselinpää tollasella n.35 cm vääntimellä vai kannattaako ostaa pidempi???

Jos korjausoppaassa ei kehoiteta

välilämmitystä, niin älä tee.
-Tuolla ylempänä olevasta viestissäsi sellaisesta kuitenkin mainitsit, joten oletin kirjassa siitä niin neuvottavan!
Vanhemmissa autoissa joissa käytettiin normaaleita pultteja sylinterinkannen kiristykseen sellainen kuului asiaan, mutta todennäköisesti siitä on luovuttu kun venyvät kannenpultit on otettu käyttöön, joiden ansiosta jälkikiristystä ei enää tarvita.

Saattaa olla työn takana

kampiakselinpään mutteria noin lyhyellä vääntimellä, joten hanki suosiolla niin pitkä kuin löytyy. Tosin..mikäli luulet tuon lyhyen vääntimen kestävän muuten vähän kovempaa käyttöä niin mikäpä estää laittamasta vaikka kolmenmetrin putkea jatkoksi. Yleensä kyllä ne on mitoitettu pituutensa mukaan kestämään vääntöä joten jatkoputkilla ei väänny kuin väännin.

Hyvin aukes kaikki

No kansi on nyt irti ja partsilla oottamas aamua et jaksan alkaa raaputtaa edellisen tiivisteen jämiä (hirvee homma) oli kadonnu koko tiiviste samaten nokkaakseli telineen tiiviste myös...

Lähti jako pää 36mm lenkillä auki ekalla väännöllä ilman turhaa tuskaa, niinku kaikki muukin...

Millähän noita kansien tasopintoja vois yrittää puhistaa???

Itselläni on ollut

leveä taltta ja teräslasta tasopintojen puhdistamiseen. Samahan se tietysti on vaikka puukolla ja hiomapaperilla ne jäänteet poistaa kun sunnuntaisin ei sellaiset kaupatkaan ole auki mistä hakisi muun laista työkalua siihen hommaan.
Satuin eilen katselemaan Bilteman sivuja rakentamispuolelta, niin siellä näytti olevan hyvä valikoima erilaisia kaapimia, ja muilla sivuilla lisää.
Kukapa sellaista estää itsekään tekemästä, leveästä sahanterästä tulisi melko hyvä.
-Jaaha, se on hyvä se jos isotkin mutterit on lähteneet suosiolla auki, jäipä sekin energia käytettäväksi muuhun työhön. Kovin usein ei niin ole.

Sakset ja hieakkapaperi

noita sattui löytyy kaapista. mitenhän sit ne pienet naarmaut mitkä ne aiheuttaa???

Pienillä naarmuilla

vaikutusta, sitä ei kannata pelätä. Niitä tulee väistämättä aina kun käytetään metallisia työkaluja tiivisteiden poistoon. Jos oikein muistan, niin mitään nestemäisiä vaihtoehtojakaan juuri tuollaiseen liimautuneen kannentiivisteen poistoon ei ole tarjolla, joten eihän siinä muukaan auta kuin rapsutella. Muista välttää kaikenlaisen lian joutumista sylintereihin, kanaviin ja pultinreikiin.

Homman tehnyt

Älä käytä konetta välillä. Nuo kiristystikkuudet on todella kolmessa vaiheessa kiristettävät, aloitus aina keskeltä alkaen ristiin, avaus aina laidoilta ristiin tai ympyrämäisesti ja tasaiseen, ei kerralla kokonaan auki. Kansi kannattaa aina käyttää koneistamossa oikaisussa(kevytvalu ainakin). Jakopää laitetaan samalla kerttaa(samalla vaivalla), myös vesipumppu kannattaa vaihtaa myös. Ja venttiilit kannattaa siinä samalla kertaa hioa tahnalla, menee siinä samalla aukaisulla. Puristin ei paljoa maksa, jos ei löydy kavereilta lainaksi. Loppujen lopuksi yksinkertainen homma, jossa menee kyllä "ehkä" aikaa, mutta tulee loppujenlopuksi "aika halvaksi". Osien hankinta ehkä halvinta "motonetistä", sivuilta näkee hinnat. Joten antoisia korjauspäiviä!

Valmis

No niin homma on nyt tehty, ihan hyvin sujui, en ole vielä käynnistäny konetta, koska pitää huuhella vielä vesi kanavat puhtaaks, (oli ruostunu \ karstottunu tukkoon) ja, koska tein yhen tosi huolimattoman mokan, eli tiputin yhen prikan öljykanavaan, janyt joudun ottaa viel öljypohjan irti saadakseni sen pois.

Hyvä, siitä se lähtee.

insinööri sinusta vielä kehittyy jos ja kun innostut autoja laittelemaan. Sillä tavalla ainakin säästää tulevaisuudessa huikeita summia, kun ei tarvitse maksaa toisille korjauksista.

Ei pidä

No nyt on kokeiltu, ei pidä pahvi ilmeisesti... Vettä katos heti muutama desi, tunnin tyhjäkäytöllä... Ois pitäny koneistaa toi kansi... harmin paikka! Oli muuten ilmeisesti sytytys menny ihan päin jormaa kun paukkuu ja tärisee kone, sitä ei vissiin pysty oikeen millään ite säätää vai???

Mitenhän noi liimat mitä myydään lentokone- ja auto käyttöön tuolla esim. motonetissä, jos oikasen kannen, ni kannattaakohan semmosta silti laittaa???
Mitenhän muuten, mikä ois pk-seudulla joku edullinen moottorikoneistamo?

Sori

Laitoin ihan turhan viestin kun tää suoli24 tökki ja näin vain sun aloituksen. Sähän oot jo pitkällä ja hankaluuksissakin kenties.

Jos paukkuu niin älä käytä. Sytytys on pielessä ja rikot vain koko moottorin.

Vantaan Tammistossa siinä Jumbon lähellä on muutama hyvä paja. Ei ne halpoja kyllä ole, kun haluavat työstään korvauksen.

Tsekkaas nyt kuitenkin vielä. Vettä menee, mutta mistä tiedät että se menee kannen kautta? Entä jos sulla on letku rikki? Vesipumppu? Syyläri?

Jos oli ensimmäinen kerta kun käytit moottoria

ei ole mikään ihme jos jäähdytysnestettä katoaa. Jos sitä vielä jatkossakin häviää, niin silloi ei kai auta muu kuin tehdä työ uudestaan oikaistulla sylinterikannella.
-Seuraa nyt ainakin vielä yksi päivä kestääkö neste paisuntasäiliön max/min -merkkien välissä.
Jos olet laittanut säiliön ääriään myöten täyteen, niin silloin sieltä kuuluukin poistua liiat nesteet.
En nyt tiedä olisiko minkaanlaisten lisäliimojen käyttö kovinkaan suositeltavaa, epäilen vahvasti niistä saatavaa hyötyä. Kyllä tiivisteen kuuluu kestää hyvinkin pitkän ajan normaalissa käytössä ja olosuhteissa.

Sytytyksestä

Tota ei varmaan ite pysty säätämään??? missähän laittaisivat sen edullisesti kohilleen?

En kyllä usko että

vuotaa muualta, kuin kansipahvin välistä, en kyllä huuhdellu vesi tilaa, mutta semmosta samanlaista pientä vaahtoakin, oli havaittavissa paisarissa. ja toisesta reunasta kun katoin tota tiivistettä, näytti siltä että ois tihkunu jotain nestettä, tosta tiivisteestä (saa epäilemään että kansi ois kiero).

Miten kokeilen

vuotaako kun sytytys on ihan viturallaan, käytin jo pari tuntia tyhjäkäyntiä kääntäen jakajaa ympäri (deltan ohje) mut ei musta muutu yhtään toi ajotus... oisko digitaalinen ohjaus?

Hihnan vaihdon

seurauksena jako ei ole kohdallaan,siksi tärisee ja paukkuu!

Melko homma edessä

Mulla ei oo ko. fiattia, mutta jotain yleistä.

Tarvitset hyvien hermojen lisäksi ainakin
- kunnon hylsysarjan
- lenkkiavainsarjan
- kuusiokoloavainsarjan
- jonkun hyvän talttamaisen työkalun, jolla karsit tiivisteenjämät pois kannesta
- vesipumpun tiivisteen
- termarin tiivisteen ehkäpä

Homma ei ole salatiedettä. Älä väännä liikaa, laita osat siistiin paikkaan järjestykseen. Varaudu yllätyskustannuksiin. Hommaa itsellesi ajopeli, että voit käydä osaliikkeessä kesken päivän. Puhdista kaikki huolellisesti ennen työhön ryhtymistä.

Oletan, että olet nuori mies. Hermoja kysytään ja jos olet suunnitellut parin päivän remppaa, varaudu pariin viikkoon. Lopputulos on kyllä sen arvoinen.

Ja miten Jakohihna

Uusinko taas? kun edellistä ainoastaan tyhjäkäytetty pari tuntia

Lukekaa noi edelliset kun kirjotin 3 viestiä tohon edellisen väliin...

Hihnan pitäisi

kyllä olla kohallaan, ainakin merkit on kohillaan, Ja se pyörii sitä paitsi käsin ihan kevyesti, jos se ei olis kohillaan ni pyöriskö se sillon edes kunnolla???

Kiitos avuista.

-Marco

Jatkoa

Niin laitoin hihnan tehtaan merkkien mukaan, vanha omistaja oli kyllä merkannu tussilla nokkapyörään jonkun oman merkin ja kertoi hankkineensa uuden ykk-anturin kun ei lähtenyt käyntiin... voiko noi säädöt olla ollut jotenkin viturallaan mut niin et sillon pelittää ja nyt ku oikein ni ei pelitä???

Käynnistäessä

ei kyllä enää ollu ykk- asennossa, jos sillä on mitään väliä, ja pyöritin käsin ihan summamutikassa konetta asennuksen jälkeen enkä tasan 2 keirrosta niinku kirjassa luki...

Löytyykö

apuja?

Jaa, tässä on oman Nissanin kanssa ollut ongelmia

riittävästi joten toivoisin siinäkin olevan tuollainen vika, niin pääsisin vähällä. Mutta kun on paljon muuta. En nyt paljon muuta osaa kertoa kuin että älä ainakaan nyt tuota jakohihnaa uusi, koska olet sen juuri äskettäin tehnyt. Se ei ole ennättänyt siitä mihinkään kulua.
Aloita nyt varmuuden vuoksi tuon ongelman tutkiminen helpoimmasta kohteesta ja tarkista että sytytysjärjestys on varmasti oikein, eli sytytysjohdot on tullut laitettua niin kuin pitääkin, virheitä kun sattuu kokeneillekin silloin tällöin.Oletettavasti järjestys on Fiatissakin 1-3-4-2.

No sytytys on nyt

kunnossa,oli järjestys vaan tosiaan pielessä :) mutta vettä tulee putkesta (reilusti) ja moottori kuulostaa siltä kuin imu-puolelta vuotaisi jostain...

Että pikku hiljaa alkaa vituttaa tää homma. ilmeisestyi siis kansi on kiero?

Edellisessä tiivisteessä oli kyl ihan selvät halkeamat mut kai se ois pitäny hyölän kautta varmuuden vuoks vetää...

No voihan fiiatti sentään!

jos noin on..vaan mitä me tästä opimme? Todennäköisesti emme mitään, mutta toivottavasti kuitenkin sen että käytämme koneistamolla sylinterinkannet varmuuden vuoksi ja työmäärän säästämiseksi. Ei kai siinä muuta kuin homma uusiksi, nythän on jo pientä kokemusta miten se pitää tehdä ja varsinkin miten sitä ei pidä tehdä!

Sylinterin kansi

pitää oikaista kun moottori avataan,varmempi lopputulos pidemmäksi aikaa.Samalla kannattaisi hioituttaa venttiilit!

Auto

Vaihtoi ja ongelma poistui...
Kiitos kaikille vastauksista.

Harjoitus tekee mestarin,

jatkanut teknillisten töiden harrastamista ainakin näin kesäajan.
 /   /  /  /  / Fiat Uno 70ie kansipahvi APUJA!!!

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta