Lävistykset työelämässä?

läväri

Hei,

olen menossa lähiaikoina ruokakauppaan töihin liha- ja kalaosastolle ja nyt mietinkin, että miten työnantaja, laki/asetukset, asiakkaat yms. suhtautuu nenälävistykseeni??? Onko kellään kokemuksia siitä, miten esim. hygienia-asetukset tai muuten lävistyksiin suhtaudutaan?

Kiitti kaikille asiallisesti vastaaville!

8

4044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mira

      en usko, että se hirveästi ainakaan haittaisi... meidän lähikaupassa on eräs nuori aloittelija tyttö (liha/kalatiskillä) ja hänkin pärjää ihan hyvin töissään..

    • Pakkasrouva

      tämä mun juttuni meinaa. =) Olin aikoinaan sellasessa koulussa, jossa oli myös kokkiopiskelijoita. Heillä ei saanut olla minkäänlaisia lävistyksiä naamassaan, juuri nuista hygienia-syistä. Sitä läväriä kun räplää, niin tarttuuhan siitä sormiin bakteereja. Palvelualoilla ei myöskään katota lävistyksiä hyvällä. Valitettavasti. Ja liha- ja kalaosastollahan ollaan vähän kummassakin, eli ruuan kanssa tekemisissä sekä ihmisten palvelupuolella.

      On kuitenkin täysin työnantajasta kiinni, että saatko pitää läväriäs töissä. Vanhemmat asiakkaatkaan tuskin tykkäävät pahaa, jos otat sen pois töissä ollessasi. Lakiasetuksista en osaa sanoa juuta enkä jaata.

      Eikö sulle työhaastattelussa sanottu lävistyksestäsi mitään? Veikkaisin kuitenkin, että pomo käskee ottaa lävärin pois.

      • Tyttönen

        Naamassa oleva lävistys ei aiheuta mitään hygieenia riskiä, joten sitä saa pitää. Tosin käytäntö riippuu paikan pomosta, mutta hygieeniaan kanssa lävistyksillä ei ole mitään tekemistä.

        Tietenkään lävistykseen ei saa koskea ja sit tuotteisiin, vaan lävistyksen koskemisen jälkeen kädet on pestävä. Tolla sinun perusteella korviksetkin pitäisi kieltää. Vaikka naamassa on lävistys, niin ei se tarkoita sitä, että niitä oltaisiin kokoajan räpläämässä. Ja liha/kala osastolla käytetään yleisesti käsineitä.

        Itselläni mm lävistys kielessä ja nenässä (pien tappi) ja 5 korvista molemmis ja 2 rustos, eikä mitään ongelmia ole tullut työnantajan kanssa, eikä asiakkaatkaan mitään ole lävistyksistäni sanoneet. Olen ollut myyjänä ja järjestellyt hedelmäpuolta. Ulkoinen olemus on tärkein asia palvelualalla siistit vaatteet jne... ei se, että onko pien koru nenäs vai ei.

        Tosin jos nenässä roikkuu iso rengas jne... niin silloin saattaa tulla jo asiakkailtakin palautetta.


      • Pakkasrouva
        Tyttönen kirjoitti:

        Naamassa oleva lävistys ei aiheuta mitään hygieenia riskiä, joten sitä saa pitää. Tosin käytäntö riippuu paikan pomosta, mutta hygieeniaan kanssa lävistyksillä ei ole mitään tekemistä.

        Tietenkään lävistykseen ei saa koskea ja sit tuotteisiin, vaan lävistyksen koskemisen jälkeen kädet on pestävä. Tolla sinun perusteella korviksetkin pitäisi kieltää. Vaikka naamassa on lävistys, niin ei se tarkoita sitä, että niitä oltaisiin kokoajan räpläämässä. Ja liha/kala osastolla käytetään yleisesti käsineitä.

        Itselläni mm lävistys kielessä ja nenässä (pien tappi) ja 5 korvista molemmis ja 2 rustos, eikä mitään ongelmia ole tullut työnantajan kanssa, eikä asiakkaatkaan mitään ole lävistyksistäni sanoneet. Olen ollut myyjänä ja järjestellyt hedelmäpuolta. Ulkoinen olemus on tärkein asia palvelualalla siistit vaatteet jne... ei se, että onko pien koru nenäs vai ei.

        Tosin jos nenässä roikkuu iso rengas jne... niin silloin saattaa tulla jo asiakkailtakin palautetta.

        mä niin sanonutkin, että bakteeririski on juuri tuon häplämisen takia suuri? Mikä lie sitten perimmäinen syy siihen, ettei koulussani saanut pitää naamaläväreitä kokkipuolella, en tullut kysyneeksi. Tämä ei ollut siis mun oma keksimä sääntö, vaan käytäntö ainakin tuossa koulussa. Mikä sitten käytäntö toisilla kokkikouluilla..?

        Jotkut asiakkaat ovat valitettavasti niin vanhoillisia, etteivät halua nähdä asiakaspalvelijansa naamassa lävistyksen lävistystä. Pienen nenäkorun ymmärrän palvelualalla, mutta liiat killuttimet silmäkulmissa saattavat olla liikaa myös mulle.

        Olisin halunnut lävistyksen naamaani, kysyin omalta pomoltani asiaa. Firmani kantahan on, että palvelualalla ollessa ei saa olla naamaläväreitä, eikä tatskojakaan kovin näkyvillä. Olemuksen täytyy olla siisti. Pomon kanssa neuvoteltuani sain luvan siistiin pieneen läväriin. Asiakasyritys, jonka tiloissa työskentelin, ei kuitenkaan lupaa antanut. Heille tämä imagokysymys oli erittäin tärkeä. Jotkut katsoivat jopa korviksiani (joita ei siis ole kuin 7kpl) kieroon. Eli hyvin firmakohtaista loppupeleissä tämä.

        Ihmettelen edelleen, ettei työhaastattelussa alk.peräselle kirjottajalle sanottu läväristä.


      • hunni
        Tyttönen kirjoitti:

        Naamassa oleva lävistys ei aiheuta mitään hygieenia riskiä, joten sitä saa pitää. Tosin käytäntö riippuu paikan pomosta, mutta hygieeniaan kanssa lävistyksillä ei ole mitään tekemistä.

        Tietenkään lävistykseen ei saa koskea ja sit tuotteisiin, vaan lävistyksen koskemisen jälkeen kädet on pestävä. Tolla sinun perusteella korviksetkin pitäisi kieltää. Vaikka naamassa on lävistys, niin ei se tarkoita sitä, että niitä oltaisiin kokoajan räpläämässä. Ja liha/kala osastolla käytetään yleisesti käsineitä.

        Itselläni mm lävistys kielessä ja nenässä (pien tappi) ja 5 korvista molemmis ja 2 rustos, eikä mitään ongelmia ole tullut työnantajan kanssa, eikä asiakkaatkaan mitään ole lävistyksistäni sanoneet. Olen ollut myyjänä ja järjestellyt hedelmäpuolta. Ulkoinen olemus on tärkein asia palvelualalla siistit vaatteet jne... ei se, että onko pien koru nenäs vai ei.

        Tosin jos nenässä roikkuu iso rengas jne... niin silloin saattaa tulla jo asiakkailtakin palautetta.

        äitini työskentelee sairaalan keittiössä eikä hänen työpaikalla sallita korvakoruja,lävistyksiä eikä edes sormuksia...


    • Tiinuli

      Moi!!mulla on kulmas lävistys ja opiskelen lähihoitajaksi.työharjottelus (vanhainkodissa) mun piti teipata koru tulehtumisen estämiseksi.se riippuu vähän työn antajasta miten suhtautuu.ite oon menos syksyllä sairaalaan työharjotteluun ja siel ei saa olla lävistyksiä joten joudun ottamaan sen sit pois..

    • öjwfvglkn

      Ihan perseestä että lävistykset kielletään työpaikoilla. Lävistykset on osa suo, ja se viedään sulta pois.

    • Tiikeritypy

      Opiskelen liiketaloutta ja olen nyt työharjoittelussa ravintolan kassalla. Ekana päivänä tultiin heti sanomaan että kynsilakat pois eikä mitään koruja saa pitää. Siis myös korvikset pitäis ottaa pois...
      Rupes kyllä vähän mietityttämään että mitä hitsiä. Ymmärtäisin ton kynsilakkahommelin jos tekisin ruokaa tms. mutta ettei edes kassalla saa olla. Mutta joo ei se nyt vielä mitää, mutta että korvakoruja ei sais käyttää. Siis ravintolan kassalla jossa en ei ees pahemmin käsitellä ruokaa.
      Meni hieman yli ymmärryksen varsinkin ku oli vaan sellaset melko pienet nappikorvakorut korvissa. Siis miten korvakorut voi olla ongelma kassatyöskentelyssä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe