KELA kysyy yksityisasioita

uskomaton juttu

Hain 1. kertaa elämässäni työttömyyspäivärahaa. Tein hakemuksen netissä. Myöhemmin, postissa saapui KELAlta lisäkysymykset. Niihin tulisi pakollisesti vastata tai koko hakemus hylätään.

Kysymys 1: Vanhempieni tulotiedot pitää selvittää valmiiksi mukanan postitetulla lomakkeella. Siis haloo, olen 45 v.
Kysymys 2: Tyhjä 2-sivuinen lomake joka pitäisi viedä entiselle työnantajalle täytettäväksi ja allekirjoitettavaksi. Entisen työnantajan tulisi selvittää siihen palkkani 1,5 menneen vuoden ajalta, , palkattomat poissaoloni , lomarahani yms. Siis haloo, entisen työnantajani allekirjoitus KELAn paperiin minun työttömyysasiassani. Yksityisasiani on että olen nyt työtön, ei se kuulu entiselle työnantajalleni eikä KELAn ole minusta edes oikeutta sekoittaa ulkopuolisia tahoja minun korvaushakemukseeni.

Soitin neuvontaansa jossa jo tuo kohta 1 suullisesti todettiinkin jonkinlaiseksi virheeksi, jonka "kone tekee automaattisesti". Kohtaa 2 menen huomenna hoitamaan luukulle, sillä se oli myös absurdi.

Ihan vain, sääliksi käy jos tällainen on ollut teille jatkuvaa kohtelua ja arkipäivää, te muut työttömät.

17

988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fan Zu

Multa kyseltiin myös vanhempien tuloja, vaikka olen jo 48 v.
      Vastasin etten tiedä, heihin on näet hieman vaikea saada yhteyttä.
      Ehdotin Kelalle, että käyttäisivät meediota, sillä se olisi ainoa keino saada vanhempiini yhteyttä, koska he ovat olleet kuolleena kohta 20 vuotta.
      Ilmeisesti vastaus tyydytti, koska asiasta ei kuulunut sen enempää.
      Eläköön byrokraatit.

• tekee ...

On se ihmeellistä, että kun kone tekee tällaista automaattisesti, niin vikaa ei voi korjata. Sen sijaan voidaan hyppyyttää useita ihmisiä ihan tällaisen ohjelmointivirheen vuoksi - se kertoo asenteista todella paljon. Pahoitteluni siitä.

• ´´´´´´´

No joo, jos tuollaisia kysyttäisiin opiskelijoilta, niin siitä nousisi sen luokan haloo, että juttu korjattaisiin pika pikaa. Niinhän kävi takaisinperintäkirjeiden kanssa vuosia sitten. Mutta työttömillä ei Kelan mielestä ole merkitystä.

Kysymys kahdella ei pitäisi olla mitään tekoa, jos haet työmarkkinatukea. Jos sen sijaan haet peruspäivärahaa, niin kuin oletat, niin selvitys pitäisi tehdä edeltävältä 8 kk:lta, jos palkattomia poissaoloja ei ole. Jos on, niin sitten palkattomien poissaolojen 8 kk:n ajalta. Yleensä nuo kyllä selviävät palkkakuiteista ja pitäisi riittää Kelalle, ellei virkailija ole liian laiska tutkimaan niitä tai tyhmä, ettei niistä saa selvää.

Kelalle ei pitäisi kuulua sinun saamasi lomarahat millään tavalla, koska peruspäiväraha ei ole ansioon sidottu. Ainoa, mikä tulisi selvittää, on työsuhteen päättyessä saatu lomakorvaus. Mutta sehän selviää palkkakuitista.

Sen lisäksi tulisi selvittää työaika, ts. se, että työaika ylittää 18 h/kalenteriviikko, mutta sehän on useimmiten täysin selvää, jos olet ollut kokoaikatyössä. Ja työaikakin selviää tarvittaessa yleensä palkkakuiteista.

• sulle eduksi??

Vanhempien tulot ei yli nelikympisen elämään vaikuta.
      Sen sijaan työhistoriaa kysytään kyllä ihan sun omaksi eduksi. Kela haluaa sun puolesta laskea että onko sulla oikeus peruspäivärahaan vai joudutko tyytymään kuppaseen työmarkkinatukeen

Ota selvää, että miten nämä kaksi korvausmuotoa eroavat toisistaan. Toinen on heikoin, kuppasin, huonoin ja kälysin raha mitä kela maksaa. Kaikki muut edut vaikuttavat siihen vähentävästi ja työttömänä olet kaikkien kyykytystoimien velvoittavana koko ajan.
      Peruspäiväraha on "vahvaa" rahaa ja sitä saavalla on sentään jonkunlaine turva ja asema työkkärissäkin. Jos sulla on tarpeeksi työssäoloa, eli se sun työnantaja pystyy semmoisen paperin sulle kirjoittamaan, niin sehän on vain hyvä asia sulle.
      Tulee kyllä mieleen, että miksi sulla ei ole ansiosidonnaista hommattuna ja maksettuna, jos kerran niin kovasti olet töissä ollut. Mutta sitä ei voi jälkikäteen itselleen hankkia, joten se siitä. Kuittaa kelalta.
      Mihinkään kyselyihin ei ole pakko vastata, jos noin kovasti sylettää. Anna olla ja jätä koko lisäselvityspyyntö saunanpesään syttykkeeksi lauantaita varten. Kyllä se siitä.

• Kaijsai

"Yksityisasiani on että olen nyt työtön, ei se kuulu entiselle työnantajalleni eikä KELAn ole minusta edes oikeutta sekoittaa ulkopuolisia tahoja minun korvaushakemukseeni."

Ehottomasti näin on. Ei mitään yksityisasioihin tunketumisia vaan rahat suortaan tilille jos sä kerran rahaa haet. Ihan törketä alkaa sekoittaa "ulkopuolisia tahoja" ollenkaan sun työttömyyteen! Kyllä niitten kuuluisi maksaa kaikki rahat suoraan vaan seuraavana päivänä tilille kun sä vaan viittit tilinumeron ilmoittaa. Sen verran joudut vissiin pankkisalaisuutta raottaan, yksityisasiahan kyllä sekin on.
      Ihan törkeetä toimintaa. Ite en ole eläissäni ollut työkkärissä enkä kelalla käsi ojossa rahaa vailla enkä meinaa ikinä ollakaan.

• popkj

'''Ihan törkeetä toimintaa. Ite en ole eläissäni ollut työkkärissä enkä kelalla käsi ojossa rahaa vailla enkä meinaa ikinä ollakaan. '''

Hyvä uhota, mutta elämä on arvaamatonta.

Olen pitkän elämäni aikana saanut monesti todeta, että sitä sanaa ei ihminen sano, minkä yli ei joudu käymään.

• ainakin....
        popkj kirjoitti:

'''Ihan törkeetä toimintaa. Ite en ole eläissäni ollut työkkärissä enkä kelalla käsi ojossa rahaa vailla enkä meinaa ikinä ollakaan. '''

Hyvä uhota, mutta elämä on arvaamatonta.

Olen pitkän elämäni aikana saanut monesti todeta, että sitä sanaa ei ihminen sano, minkä yli ei joudu käymään.

saa jo syntymästään lähtien kelan tukea ..... lapsilisää.

Joten jokainen suomalainen on ollut "kelaan päin käsiojossa rahaa vailla".

Sen jälkeen tulevat kelan myöntämät opintorahat...

Väittäisin, että ns. "omillaan toimeentulevat" eivät vain ymmärrä omaa tilannettaan. Suomessa ei edes rikas voi elään omillaan, vaan jossakin vaiheessa hyötyy yhteiskunnan rahoilla maksetuista palveluista/tuista.

• alkuperäinen jatkaa

kaijsai, en kirjoittanut mitään kuten sinä esität. Minä ja muutkin aikuiset ymmärtävät, että yhteiskunnan tukeen on oikeus vasta kun perusteet on todistettu olevan olemassa. Ymmärän olevani velvollinen selvittämään tuloni ja menneen työsuhteeni KELAaan. Mutta voin selvittää ne KELAlle aivan itsenäisesti työtodistuksen, palkkakuittieni ja verotietojeni avulla. Entinen työnantaja on asiassani täysin ulkopuolinen taho, KELA ei voi vaatia ilmaista työtä entisen työnantajani palkkahallinnossa. En katso toimivani törkeäsi, kuten ilmoitat, enkä oleta tuen saapuvan tililleni ennen kuin olen toimittanut asianmukaiset todistukset. Tieodksi lukijoille, Tapasin hienon ihmisen, KELAn asiakaspalvelijan tänään. Hän pahoitteli byrokratiaa, ja oli kanssani samaan mieltä molemmista kysymyksistä. Entistä työnantajaani ei enää tarvitse asiassani häiritä. Onneksi ihmiset hoitavat asioita eikä yksin koneet.

• autuas tietämättömyy

Mutta ilmeisesti et ole sitten tosiaankaan seurannut työttömyysturva-asioita. Katsos, joittenkin sitä on ne vanhempien tulot ilmoitettava, jotkut kun asuvat vanhempiensa luona, taitaa olla sellaista nuorempaa porukkaa.

Ja kyllä: Palkkatodistus vaaditaan kaikilta, työttömyyskassatkin sen vaativat.... Ja tosiaan se on palkanlaskijan erikseen kirjoitettava, ei riitä kassallekaan palkkakuitti tai tilinauha. Juuu, semmoista.

Että mene vaan selvittelemään....

• Rallatiralla

''''ei riitä kassallekaan palkkakuitti tai tilinauha''''

Kas kummaa, kun minun kassalleni riitti. Itse asiassa toimitin koko päivärahaan oikeuttavan työssäoloehdon ajalta palkkakuitit ja siinä se. Mitään kyselyjä en perääni saanut, vain päivärahapäätöksen aikanaan. Vaan Kelahan on byrokratiakukkanen, joka pitäisi lopettaa ja korvata järkevämmällä systeemillä. Tiedän tuon, kun on joskus tullut työskenneltyä Kelassakin ja sen jälkeen virastoissa, joista käsin jouduin moniaisiin otteisiin tekemisiin Kelan kanssa ja joskus vähän ottelemaankin.

• vaihtelee, vaihtelee
        Rallatiralla kirjoitti:

Kas kummaa, kun minun kassalleni riitti. Itse asiassa toimitin koko päivärahaan oikeuttavan työssäoloehdon ajalta palkkakuitit ja siinä se. Mitään kyselyjä en perääni saanut, vain päivärahapäätöksen aikanaan. Vaan Kelahan on byrokratiakukkanen, joka pitäisi lopettaa ja korvata järkevämmällä systeemillä. Tiedän tuon, kun on joskus tullut työskenneltyä Kelassakin ja sen jälkeen virastoissa, joista käsin jouduin moniaisiin otteisiin tekemisiin Kelan kanssa ja joskus vähän ottelemaankin.

MEIDÄN KASSALLE EI RIITÄ! VAAN ON OLTAVA PALKKATODISTUS, JOSSA ON PALKANLASKIJAN (TYÖNANTAJAN EDUSTAJAN) ALLEKIRJOITUS!

Arvasin, että tuollainen kommentti tulee, että meilläpä riitti palkkakuitti! NO, MEILLÄ EI RIITÄ!

• anika78
        Rallatiralla kirjoitti:

Aina palkkalaskelmat eivät riitä ja joissain tapauksissa taas riittävät. Riippuu kovasti siitä, millaista työtä on tehnyt, millaiset tiedot palkkakuitissa näkyvät ja onko jokaikinen palkkakuitti tallessa.

Tiedot, joita Kela tarvitsee, on Kelalla oikeus saada salassapitosäännösten sitä estämättä. Itse voi toki pyytää samat tiedot entiseltä työnantajaltaan selittämättä sen kummemmin mihin ne tarvitsee. Kelalle käy ihan varmasti muunkinlaiselle paperille kirjoitettu selvitys, jos siitä vaan käy ilmi joka ikinen pyydetty tieto. Se, että lähettää jotain, joka on vähän sinne päin, ei riitä.

Kelan on tarkistettava asiakkaan työssäoloehdon täyttyminen, halusi asiakas sitä tai ei. Mikäli hakija ei pyydettyjä selvityksiä toimita, voi Kela hylätä peruspäivärahan ja myöntää työmarkkinatuen. Mutta pyydettävä niitä tietoja on.

• pm
        Rallatiralla kirjoitti:

Jos on tarpeeksi selkeä palkkakuitti niin voikin riittää, mutta kun ne perhanat on joskus aivan käsittämätöntä nimike-lyhenne-numeroyhdistelmää että huh. Lisäksi meillä kassalla soitellaan ahkerasti suoraan yritysten palkanlaskentaan, tulee yleensä nopeammin kuin hakijalta pyydettäessä. Voi olla, että sunkin asias on ratkaistu oikealla palkkatodistuksella. Käsittelijä on katsonu sun palkkakuitteja, huokaissut ja soittanut kunnon paperit suoraan kassaan.

• Rallatiralla
        pm kirjoitti:

Jos on tarpeeksi selkeä palkkakuitti niin voikin riittää, mutta kun ne perhanat on joskus aivan käsittämätöntä nimike-lyhenne-numeroyhdistelmää että huh. Lisäksi meillä kassalla soitellaan ahkerasti suoraan yritysten palkanlaskentaan, tulee yleensä nopeammin kuin hakijalta pyydettäessä. Voi olla, että sunkin asias on ratkaistu oikealla palkkatodistuksella. Käsittelijä on katsonu sun palkkakuitteja, huokaissut ja soittanut kunnon paperit suoraan kassaan.

Sattuneesta syystä tiedän, miten homma on hoidettu. Palkkatodistusta ei ole erikseen pyydetty, vaan palkkakuitit kelpasivat. Toisaalta palkkakuitit olivat kyllä harvinaisen selkeitä.

Kyllä niistä palkkakuiteista yleensä selvän saa, jos on niiden lukutaitoa. Tiedän tuon, koska olen työn puolesta joutunut erilaisista palkkakuiteista selvän ottamaan. Itse asiassa selvittämään samat asiat kuin kassatkin. Eipä tullut vastaan palkkakuitteja, joista en olisi selvää ottanut. Mutta vaatii tietysti vähän viitseliäisyyttä.

• Sattuuhan sitä

Minulta on ja työttömyysturvaa varten kysytty toimeentulotukipäätöstä ja työsopimusta. No tiskillä oli uusi henkilö ja epäonnekseen sekoitti työttömyysturvan asumistukeen. No eipä tuosta enempää, kun ei minun käsityksen mukaan Kela ole kiinnostunut toimeentulotukipäätöksistä.

Mutta parasta palvelua on Kelassa saanut, kun Kelan likka kaivoi hesarin esiin ja ryhtyi esittelemään vapaita rakennusmiesten työpaikkoja ihan siinä Kelan tiskillä. Työkkäri taas moneen vuoteen ei ollut enää informoinut vapaista työpaikoista.

• cg7

Miksi työkkäri informoisi avoimista paikoista kun kerran ne on netissä? Työkkärin tehtävä on nykyisin ennemmin urasuunnittelua ja koulutusvalintoja (omaehtoinen koulutus) sekä tietysti työttömyysturvaa.

• kitzkjhgfd
        cg7 kirjoitti:

Miksi työkkäri informoisi avoimista paikoista kun kerran ne on netissä? Työkkärin tehtävä on nykyisin ennemmin urasuunnittelua ja koulutusvalintoja (omaehtoinen koulutus) sekä tietysti työttömyysturvaa.

No, työkkärille ei ole koskaan kuulunut asioiden oikea informaatio, vaan sanktioiden antelias jako.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      79
      3867
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3667
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      40
      2193
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2169
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2054
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51
      1746
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1419
    8. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1163
    9. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1089
    10. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      102
      1087
    Aihe