Anteeksi jo etukäteen mahdollinen tyhmä kysymys, ja erityisesti epäselvä selostus.. :)
Minulla on Canon PowerShot SX10IS ja pitkään on vaivannut, kun sisällä kuvatessa ihmisten ihonväristä tulee tosi punakka ja muutenkin punaväri korostuu. Näin siis salamaa käytettäessä ja melkeinpä aina sitä joutuu sisällä käyttää. Käytän siis ihan perus auto-toimintoa tai muuta jossa valmiiksi asetukset laitettu, ei riitä taito muutella niitä.
Kun katson flickristä millaisia kuvia tällä kameralla voi ottaa, ja toisaalta vertaan vanhalla PowerShot A510 -pokkarillani otettuihin kuviin niin olen vakuuttunut, että vika on kuvaajassa, ei kamerassa :D Toisin sanoen esim. vanhalla pokkarillani ei ole tuommoista punaisuusongelmaa ollut ainakaan noin lähes aina, vaikka salamallakin ois otettu, vaan kuvat on kivemman näköisiä kuin nyt otetut.
Pihalla tulee hienoja kuvia mutta jotenkin sekä sisällä että ulkona otetuissa on usein ogelmana värien korostuminen, sisällä punakkuus ja ulkona värit räikeitä, esim. ruoho tosi kovan värinen ja varjot supermustia ja aurfinkokohdat valkosia melkeen -näin siis auringon paisteessa, liitty vissiin valkotasapainoon? No, eri juttu jo mutta hädissäni jotain apua haluaisin, kun tuntuu että ihan hyvä kamera menee hukkaan kun oon alkanut vältellä sisäkuvia kokonaan.
Mistähän tässä kyse? Osaako joku neuvoa helpohkoa tapaa kiertää ongelmaa? Pitäiskö luopua auto-ohjelmasta? Hankkia ulkoinen salama?
(Älkää sanoko, että pysy vaan siinä vanhassa kamerassa tai opettele kuvaamaan, sitä mä just yritän :)
Punakka ihonväri
12
592
Vastaukset
- mie täältä
Eli pysy vaan siinä vanhassa tai..=)
No, tarkista ensin, ettei kamerassa ole päällä mitään noita My Colors- tai muitakaan vastaavia toimintoja ja muutenkin nollaa kameran asetukset. Kuulostaa siltä että jokin noista ihmetoiminnoista olisi jäänyt päälle, kun testeissä tuollaista ongelmaa ei ole ollut.
Todella kirkkaassa ja kovassa auringonvalossa kennon dynamiikka loppuu normaalistikin kesken, aiheuttaen juuri tuon varjojen menemisen tukkoon ja valoisien kohtien puhkipalamisen. Toisaalta, kuulostaa siltä että ongelma esiintyy vähemmänkin kovassa valossa, ja sekin viittaa jonkin asetuksen pielessä oloon.
Valkotasapainoon liittyy juuri tuo kuvien vääränvärisyys, ja nuo kuvien sävyjen muuttamiseen liittyvät toiminnot vaikuttavat valkotasapainon kautta. Kamerassa on myös mahdollisuus säätää valkotasapaino itse, kannattaa kokeilla, löytyy ohjekirjasta.
Mikäli asetusten nollaaminen yms ei tahdo ongelmiin auttaa, on toki ihan mahdollista että kamera on viallinen. Ja silloinhan se on, jos yrityksistä huolimatta huonoja kuvia tulee. Arvelisin kuitenkin, että kaikkien asetusten palauttaminen neutraaleiksi auttaa.
Opettele myös kuvaamaan muilla kuin autoasetuksilla. Tutustu siihen kameraan kunnolla ohjekirjan kanssa, noita asetuksia on niin pirusti että helposti voi jokin asetus jäädä vahingossa päälle.
Suoralla salamalla kuvaaminen on muutenkin aika ongelmallista, salamaa kannattaa pehmentää esim laittamalla valkoinen nenäliina (mielellään käyttämätön) tms valonhajoittajaa salaman eteen. valkotasapaino pielessä ihmisiä kuvatessasi. Muista tarkastaa sen asento. Se on kuitenkin korjattavissa jälkeenkinpäin joko vähentämällä punaista tai vaikka asettamalla ihonväri kohdalleen Adoben Elementsillä. Myös jossain ilmaisohjelmissa on tasapainotus "nappi" kuten Picasa 3:ssakin. Et ole ainoa jolla tuo on tapahtunut ja niin kyrsii niin kyrsii jälkeen kun korjailee niitä kuvatuksia.
- mahdollisuutta
Kamera rikki tai et osaa käyttää kameraa!!! Ettekö te (canonistit) viitti lukea niitä kameran käyttöohjeita vaan kyselette ensimmäiseksi neuvoja täältä????!!!!
- tässä …
”Mistähän tässä kyse?
—salaman värivirheestä tai kameran asetuksista
Osaako joku neuvoa helpohkoa tapaa kiertää ongelmaa?
—taitaisi olla helpointa kuvata RAW:na ja säätää ihonväri/valkotasapaino kuvansäätöohlelmalla.
Pitäiskö luopua auto-ohjelmasta?
—auto tuskin punastuttaa, ennemmin vaikka huoneen valaistus (tai/ja kameran asetukset)
Hankkia ulkoinen salama?”
—pienikin orjasalama auttaa kummasti sisäkuvauksissa, mutta ei korjaa värivirhettä
esim. Metz 28 CS-2 tai Canon Orjasalama HF-DC1- rookie mistake
Kiitos kommenteista! Palautin tehdasasetukset, ja ainakin muutamien sisäkuvien perustella näyttäisi, että tilanne parani.
Kiitos myös nenäliina-valonhajottaja vinkistä ja orjasalamavinkeistä. Ulkoisen salaman kyllä hankin joskus, mutta ei ihan lähitulevaisuuden juttu ole, tällä hetkellä ei ole aikaa perehtyä kunnolla ohjeisiin kun 2 kk vanha ja 2 v vilpertti ovat kuvattavina :) Ja vali vali, jos oisinkin ohjekirjan saanut käteen niin olisin perehtynyt siihen enemmän ja aikaisemmin mutta kameran mukana tuli romppu, ja tietokoneelta ei vaan oo yhtä kätevä, mun mielestä, niitä ohjeita tankata. Ainakaan tällä hetkellä. Niinpa romppu on hautautunut kirjoituspöydän alimpaan kerrostumaan, kaivelempa sen esille kunhan nuorimmainenkin tuosta kasvaa....
Onneksi jälkeenpäin pystyy tärkeimpiä kuvia (kaikkea ei jaksa käydä läpi) korjailla kuvankäsittelyohjelmalla, täällä käytössä Gimp. - fotokauppias
rookie mistake kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Palautin tehdasasetukset, ja ainakin muutamien sisäkuvien perustella näyttäisi, että tilanne parani.
Kiitos myös nenäliina-valonhajottaja vinkistä ja orjasalamavinkeistä. Ulkoisen salaman kyllä hankin joskus, mutta ei ihan lähitulevaisuuden juttu ole, tällä hetkellä ei ole aikaa perehtyä kunnolla ohjeisiin kun 2 kk vanha ja 2 v vilpertti ovat kuvattavina :) Ja vali vali, jos oisinkin ohjekirjan saanut käteen niin olisin perehtynyt siihen enemmän ja aikaisemmin mutta kameran mukana tuli romppu, ja tietokoneelta ei vaan oo yhtä kätevä, mun mielestä, niitä ohjeita tankata. Ainakaan tällä hetkellä. Niinpa romppu on hautautunut kirjoituspöydän alimpaan kerrostumaan, kaivelempa sen esille kunhan nuorimmainenkin tuosta kasvaa....
Onneksi jälkeenpäin pystyy tärkeimpiä kuvia (kaikkea ei jaksa käydä läpi) korjailla kuvankäsittelyohjelmalla, täällä käytössä Gimp.Valkotasapaino todennäköisesti on se syyllinen mutta sanoisin punaisuuden johtuvan siitä, että kamera käyttää automaattivalotuksella sellaista suljinajan ja aukon yhdistelmää, että tilassa olevan vallitsevan valon osuus on suurempi kuin salaman osuus. Valotusaika on siis liian pitkä tai aukko liian suuri tai molempia. Salamaa käytettäessä kamera asettaa valkotasapainon salamalle sopivaksi, jolloin keinovalo (hehkulamput, loisteputket) ei toistu oikean värisenä.
Tämä on aika yleistä tämän hetken kompakteissa. Kokeile käsisäätöistä valotusta ja säädä myös ISO-herkkyys käsin. Lähtökohta kokeiluille voisi olla normaalissa huonevalaistuksessa ISO 200 tai 400, suljinaika 1/60s-1/125s, aukko (f-arvo) 5.6. Automaatilla kamera saattaa nostaa automaattisesti myös herkkyyttä ja käyttää jopa 1/15-1/30s suljinaikaa ja suurinta objektiivin aukkoa (esim. 2.8-3.5). - vielä mutta
Onneksi jälkeenpäin pystyy tärkeimpiä kuvia (kaikkea ei jaksa käydä läpi) korjailla kuvankäsittelyohjelmalla, täällä käytössä Gimp.-" tietokoneelta ei vaan oo yhtä kätevä, mun mielestä, niitä ohjeita tankata"-
Tietokoneeltahan SINÄ joudut nämäkin ohjeet lukemaan!!!!!!!!! - tässä …
Onneksi jälkeenpäin pystyy tärkeimpiä kuvia (kaikkea ei jaksa käydä läpi) korjailla kuvankäsittelyohjelmalla, täällä käytössä Gimp.Esim hyvälaatuisella CD:llä kuvat säilyvät säätöä odotttamassa vaikka niin kauan, että kuvattavat (2kk ja 2v) osaavat itse säätää ne. Mm ihon värivirhe (valkotasapaino) on melko helposti korjattavissa jälkikäteen.
Toivottavasti mallit saavat pian myös itse kuvata.
Tehdasasetukset on hyvä valinta jos ei ole aikaa t. harrastusta kameran säätelyyn. Tärkeintä on kerätä talteen ”perikunnan” kasvu.
Valotus kannattanee jättää automatiikan hoidettavaksi ja keskittyä sommitteluun ja oikeaan laukaisuhetkeen.
Kannattanee kokeilla myös salaman heijastamista katon tai seinän kautta
Apusalaman suurin hyöty on siinä, että valo on tasaisempaa (varjot eivät mene ”mustiksi” ja silmät kirkaan punaisiksi), orjasalama voi tarvittaessa olla etäällä kamerasta. Pieni orjasalama maksaa n. 100€ - ???
tässä … kirjoitti:
Esim hyvälaatuisella CD:llä kuvat säilyvät säätöä odotttamassa vaikka niin kauan, että kuvattavat (2kk ja 2v) osaavat itse säätää ne. Mm ihon värivirhe (valkotasapaino) on melko helposti korjattavissa jälkikäteen.
Toivottavasti mallit saavat pian myös itse kuvata.
Tehdasasetukset on hyvä valinta jos ei ole aikaa t. harrastusta kameran säätelyyn. Tärkeintä on kerätä talteen ”perikunnan” kasvu.
Valotus kannattanee jättää automatiikan hoidettavaksi ja keskittyä sommitteluun ja oikeaan laukaisuhetkeen.
Kannattanee kokeilla myös salaman heijastamista katon tai seinän kautta
Apusalaman suurin hyöty on siinä, että valo on tasaisempaa (varjot eivät mene ”mustiksi” ja silmät kirkaan punaisiksi), orjasalama voi tarvittaessa olla etäällä kamerasta. Pieni orjasalama maksaa n. 100€lainaus (no hätä
Esim hyvälaatuisella CD:llä kuvat säilyvät säätöä odotttamassa vaikka niin kauan, että kuvattavat (2kk ja 2v) osaavat itse säätää ne. Mm ihon värivirhe (valkotasapaino) on melko helposti korjattavissa jälkikäteen.) lainaus loppuu
Mistäs tiedät, millaisilla ohjelmilla sitten 15 v tai 20 v kuluttua tikikuvia korjaillaan? - vankka mielipide.
??? kirjoitti:
lainaus (no hätä
Esim hyvälaatuisella CD:llä kuvat säilyvät säätöä odotttamassa vaikka niin kauan, että kuvattavat (2kk ja 2v) osaavat itse säätää ne. Mm ihon värivirhe (valkotasapaino) on melko helposti korjattavissa jälkikäteen.) lainaus loppuu
Mistäs tiedät, millaisilla ohjelmilla sitten 15 v tai 20 v kuluttua tikikuvia korjaillaan?"Mistäs tiedät, millaisilla ohjelmilla sitten 15 v tai 20 v kuluttua tikikuvia korjaillaan? "
Meidän skannatut ja vuodesta 1994 Kodakin kulta-CD levylle poltetut toimivat aivan hyvin vielä CD;ltä vaikka en sitä käytäkään enää kuin muistona, PC aloituksestamme.
(silloinhan oli CD-levy 2 kertaa kovalevyä suurempi Mt, nyt on hieman toisin)
ITSE säädin kuvat ensimmäisen kerran pari vuotta takaperin katselin niitä kahdesta 40 " televisiosta ja säädin. Kuvia oli noin 15 000 se kesti pari viikkoa.
Samassa tilanteessa katselin kuvia 19" monitorilta ja ajattelin että niin pienestä niitä olisi ollut epävarma säättää.
Videoitakin olen vasta tämän vuoden keväästä alkanut elokuvaksi koota, kun ostin i7 läppärin ja mukana tuli Studio Hd14 ohjelma.
" Mm ihon värivirhe (valkotasapaino) on melko helposti korjattavissa jälkikäteen."
en minä ainakaan osaa/USKALLA korjata ihonvärejä ja ihon valoja ja varjoja, vain hieman punakkuutta uskallan poistaa, vaikka on sitä harrastettu jo 15 vuotta.
Valkotasapainon säätö jo kuvatessa on hyvin tärkeää ja voihan jo kuvatessakin vähentää värejä erikseen jo keskihintaluokan kameroilla, he jotka osaa kameraa käyttää.
Toistaisin vielä, sitä väriä kun ei ole kuvattu on hyvin vaikeaa lisätä myöhemmin, varsinkin jos on kyse kasvoista.
- säädän aina
"Mm ihon värivirhe (valkotasapaino) on melko helposti korjattavissa jälkikäteen."
todella väärin, ihonväri on ainoa jota en korjaisi, eikä koskaan ole viisasta jättää valkotasapainoa säätämättä.
jos mm. iholla ei ole oikeaa väriä, ei sitä mikään ohjelma siihen korjaa. !!! En suosittele auto-asetusta kellekään. Kannattaa mieluummin käyttää sitä P:tä. Se on yhtä automaattinen, mutta siitä on pois erilaiset smart-auto pelleilyt ja voi myös säätää vaikka valkotasapainoa tai herkkyyttä.
Jos et osaa käyttää muuta kuin autoa, niin opettele!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?372993Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n342218Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari452141Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa791999Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh541716Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr561454Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä151420Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1051164Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian158886