Ruokakuluissa säästäminen

nuukuri

Ruokakuluissa on todella helppo säästää. Monet ostavat työevääksi valmisaterioita. Minä teen itselleni ja puolisolleni yksinkertaista ja halpaa ruokaa pakkaseen sopivina annoksina. Laskin että halvimmillaan yhden annoksen hinta on 35 senttiä ja keskimäärin yksi annos maksaa 50 senttiä. Valmisruoka annos maksaa n. 3 euroa. Viikossa kaksi henkilöä säästää siis 25 euroa jo pelkissä työeväissä. Vuodessa tämä tekee 1300 euroa. Tähän kun lisää kaiken muun, mitä voi tehdä itse, esim keksit, pullan, leivän, ranskanperunat, pitsan, pinaattiletut, makaronilaatikon, kastikkeet vedestä ja jauhosta kerman sijaan, sekä hillot, kiisselit ja mehut itse poimituista marjoista yms yms. Ruokakuluissa voi säästää yllättävän paljon syömällä silti terveellisesti. Kaksihenkinen perhe elää kuukauden 200 eurolla ja tähän on laskettu myös muu markettitavara kuten wc-paperit ja hygieniatuotteet. Ja vieläkin on kiristämisen varaa. Laihduttukin on kivasti, kun tekee itse ruoan ja herkut.

12

2771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän äiti

      palkkio 3eu kokeilukerta, maksat vain kauppakuitin (suuret keskuskaupat ja niiden kaupat!). toimitus kotiin kouluun konttoriin. vapaaehtoistyötä helpottamaan esim. kotiäitien ja vanhusten arkea! www.kauppapalvelu.com

    • alkjfaöldkjfaölkjfd

      Vielä kun jaksaa käydä ostamassa ne raaka-aineet ruokiin tarjouksista esim. käy samalla reissulla useammassa kaupassa, jos ne sijaitsevat lähekkäin, niin säästöä syntyy siitäkin, kun ostaa parhaat tarjoukset niistä. Itselläni on tiedossa, missä on halvimmat perunat, lihat ja vihannekset ja meillä sijaitsee City-market, s-kauppa ja lidl kaikki saman työmatkan varrella. Siinäpä aamulla luetaan lehdestä tarjoukset ja illalla haetaan sitten yleensä kahdesta eri kaupasta sitten raaka-aineet itsetehtyihin ruokiin. Vessapaperit ja talouspaperit ostan tarjouksesta isoina erinä. Samoin pesuaineet. Ennen meillä meni kahdella hengellä ruokakauppaan kuussa 650 euroa rahaa, mutta kun ruvettiin tekemään ruuat itse ja ostamaan tarjouksista, niin kulut melkein puolittuivat. Jos vielä lopettaisi kalliiden hedelmien, kalojen, fileiden ym. oston, niin ruokalaskun saisi tiputettua vieläkin, mutta en halua tinkiä kuitenkaan laadusta, joten ostamme filettä, kalaa, tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, kermaa, voita yms. Mutta itse tekemällä tulee jo säästöä.

    • väitän.

      "annoksen hinta on 35 senttiä ja keskimäärin yksi annos maksaa 50 senttiä."

      tuolla hinnalla et saa ruokaa, jossa et alkaisi tuntea vuosien mittaan väsymystä ja työ alkaisi potuttamaan,
      tuntuisi että aina pitää "paiskia täysillä" kun muut ottaa rennosti.

      uskon että tulee vatsaa ja silti on mielitekoja, iltaisin alkaa väsyttämään aikaisin.

      • ----

        Kun elintasoni putosi, jouduin ostamaan halvempaa ruokaa, väkisinkin kasvispainotteista. Huomasin oloni parantuneen.
        Vitamiinien ja raudan puute ei korjaannu pelkällä ruokavaliolla, on käytettävä valmisteita.
        Uskon ap.n väittämään, hyvinkin voi säästää 1000 euroa vuodessa.
        Valmisruoissa on myös lisäaineita, että itse tekeminen kannattaa.
        Tietty joskus haluaa syödä paremmin.


    • Säästäjä
    • säästelen

      Meillä 2 hengen talous, teemme ruokaa isommissa erissä ja syödään usein kaksipäivää samaa ruokaa. Siinäkin säästää kun ei jokapäivä tarvitse tehdä ruokaa alusta alkaen, vaan lämmittää valmista. Emme myöskään käy kaupassa jokapäivä, tarjoukset vaihtuvat yleensä maanantaina ja torstaina, silloin käydään kaupassa.

    • muistakaapa

      Halvin on aina huonoa...

    • kaistamuupa

      ...mutta kallein ei aina ole parasta!

    • einstein420

      DYYKKAUS :) 100% ilmaista

    • tiukka ruokabudjetti

      Jos tekee esimerkiksi leipää itse, hernekeittoa ison kattilallisen itse jne, niin ei niistä kalliita ruokia tule. Myös puuro on todella edullista.

      Lihan ei ole pakko olla sisäfilettä, vaan edullisempia ruhonosia hyödyntämällä kilohinta putoaa radikaalisto. Ruokaa pitkään keittämällä/hauduttamalla lihasta tulee mureaa ja herkullista. Pitkän valmistusajan vuoksi kannattaa kuitenkin tehdä isoja eriä kerralla ja esim. jälkilämmöllä uunissa tehdä jotakin muutakin ruokaa.

      Luonnosta saa myös ilmaista ruokaa esim. marjat, sienet, kalaa. Luonnosta voi poimia myös syötäviä yrttejä ja kasviksia esim. käenkaalia. Kaupungista saa joistakin paikoista ilmaiseksi ruokaa esim. kadulle pudonneita omenia tai julkisista puistosta marja-aroniaa tai kastanjoita.

      Suurin säästö tulee siitä, ettei heitä ruokaa pois, vaan opettelee hyödyntämään jämiä.

    • itselleni riittää

      Sinkkutalous.

      aamiainen: puuro, maito,marjoja

      lounas: hyvän lounasravintolan seisovasta pöydästä, maksaa 9e, mutta on sen arvoinen (rauhallinen ja stessitön paikka keskeyttää työpäivän)

      välipala: hedelmä

      päivällinen: yleensä itse tehty proteiinipitoinen salaatti tai kasviskeitto, leipää, syön parikin päivää samaa

      Tällä systeemillä ruokaan menee ehkä vajaa 15€ päivässä keskimäärin, viikonloppujen omat kokkailut mukaan laskien. Eli sitten varmaan jotain 450€ kuussa. Minusta stressittömyys ja ulkona syöty hyvä lounas ovat sen arvoisia.

      En tupakoi, en juuri juo alkoholia, en osta "herkkuja" enkä juomia, käytän tähteet, valmistan ruuat alusta loppuun, en käytä eineksiä. Nämä tulevat sen kummemmin pinnistämättä. Enempää en pidä tarpeellisena.

    • isot säästöt

      Minä säästän ruokakuluissa merkittävästi näin:
      -hyödyntämällä tarjoukset (ostan isoja eriä kun tarjous)/ pakastimen
      - ostamalla lihan alennuksesta viimeisenä käyttöpäivänä
      - käymällä marjasssa ja sienessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe