Tiedoksenne suuren Ranskalaisen filosofin mietteitä, tämä koskee hyvin ateisteja:
"Mikäli Jumala ei olisi olemassa, meidän olisi tarpeen keksiä Hänet".
-Voltaire, 1694-1778.
Tiedoksenne...
24
603
Vastaukset
- -
No niinhän niitä jumalia on jouduttu keksimään yhä uudelleen ja uudelleen eikä sinun harhasi tee tässä asiassa mitään poikkeusta. Ensimmäistäkään jumalaa ei ole ihmisen pään ulkopuolella havaittu.
- Eskoo
Ihminen on liian pieni vaikuttaakseen mitään suurta maailmankaikkeudessa. Kaikki on jo olemassa, eikä ihmiset voi vastaavaa tehdä.
- sErpiEntE
Eskoo kirjoitti:
Ihminen on liian pieni vaikuttaakseen mitään suurta maailmankaikkeudessa. Kaikki on jo olemassa, eikä ihmiset voi vastaavaa tehdä.
"ihmiselle käsittämätöntä", eikä se tuo meitä yhtään lähemmäksi ymmärrystä, jos me aina kohdatessamme tuollaisen itsellemme käsittämättömän asian sorrumme pitämään sitä jumalana, jumalan aikaansaannoksena, tai osana jumalaa. Päinvastoin, jos olisimme aina toimineet, niin emme olisi koskaan oppineet tästä maailmasta yhtään mitään...
- Eskoo
sErpiEntE kirjoitti:
"ihmiselle käsittämätöntä", eikä se tuo meitä yhtään lähemmäksi ymmärrystä, jos me aina kohdatessamme tuollaisen itsellemme käsittämättömän asian sorrumme pitämään sitä jumalana, jumalan aikaansaannoksena, tai osana jumalaa. Päinvastoin, jos olisimme aina toimineet, niin emme olisi koskaan oppineet tästä maailmasta yhtään mitään...
ja on luonut tämän maailman ja lukemattomia muita maailmoja? Sinä voit nimittää sitä miksi tahansa, mutta ihminen on aina kuin lapsen asemassa Luojaansa nähden.
- -
Eskoo kirjoitti:
ja on luonut tämän maailman ja lukemattomia muita maailmoja? Sinä voit nimittää sitä miksi tahansa, mutta ihminen on aina kuin lapsen asemassa Luojaansa nähden.
on joskus ollut ihmisen ymmärryksen yläpuolella.
Voltaire oli myös ateisti. Hän oli sitä mieltä että evankeliumit olivat keksittyjä ja ristiriitaisia ja että Jeesusta ei ollut olemassa. Myöskin hän oli sitä mieltä, että sadan vuoden päästä raamattuja on enään museoissa tutkijoiden luettavana.
- kenen arvot
"Voltaire tunnetaan terävästä älystään ja filosofisista kirjoituksistaan. Monien muiden valistusajattelijoiden tavoin hän oli liberaali, kannatti vapaakauppaa, ihmisoikeuksia, mielipiteen- ja uskonvapautta, sekä oikeutta puolueettomaan oikeudenkäyntiin. Satiirisena väittelijänä Voltaire käytti usein teoksiaan Ranskan valtiollisten laitoksien, kirkon oppien, Raamatun epäjohdonmukaisuuksien ja papiston typeryyden arvostelemiseen."
Hän siis kannatti, päin vastoin kuin kirkko joka piti Voltairea vihollisenaan, ihmisoikeuksia, mielipiteen- ja uskonvapautta. Onneksi kannatti koska meillä on nuo arvot nykyään yhteiskunnassa kiitos Voltairen kaltaisten ihmisten ja kiitos yleisen maallistumisen. Jos kirkko ja kirkonmiehet olisivat vain päättäneet asioista, ei meillä olisi noita kristittyjen aina kiivaasti vastustamia arvoja yhteiskunnassamme vieläkään.
"Useimpien muiden valistusajattelijoiden tapaan Voltaire kannatti järkeä eikä taikauskoa, uskontoja tai mystiikkaa sekä poliittista ja taloudellista liberalismia vanhoillisen aatelisvallan ja protektionistisen merkantilismin ja sääntelyn sijaan. Hän ylisti Adam Smithiä, vastusti orjuutta ja korosti erityisesti, miten vapaa talous tekee ihmisistä suvaitsevaisempia erilaisuutta kohtaan."
Samaan aikaan kun Voltaire vastusti orjuutta, oli kirkko Euroopan suurin orjien omistaja ja uhkasi
kirkonkirouksella jokaista, joka vapauttaa yhdenkin orjistaan tuomatta kahta uutta orjaa tilalle.
Kummallisesti se oikea inhimillinen moraali on aina löytynyt jostain ihan muualta kuin kirkosta ja
kristittyjen piireistä.- Eskoo
>>Samaan aikaan kun Voltaire vastusti orjuutta, oli kirkko Euroopan suurin orjien omistaja ja uhkasi
kirkonkirouksella jokaista, joka vapauttaa yhdenkin orjistaan tuomatta kahta uutta orjaa tilalle.
Mistä olet tällaisia tietoja saanut? Eskoo kirjoitti:
>>Samaan aikaan kun Voltaire vastusti orjuutta, oli kirkko Euroopan suurin orjien omistaja ja uhkasi
kirkonkirouksella jokaista, joka vapauttaa yhdenkin orjistaan tuomatta kahta uutta orjaa tilalle.
Mistä olet tällaisia tietoja saanut?On tainnut jäädä historian opiskelu sedällä vähän vähemmälle? Onko sulla neuvostoliiton vai soviet-finlandin tarjoama yleissivistys? Vai pitäydytkö kirkon dogmeissa...
- missä sinun lähteesi
Eskoo kirjoitti:
>>Samaan aikaan kun Voltaire vastusti orjuutta, oli kirkko Euroopan suurin orjien omistaja ja uhkasi
kirkonkirouksella jokaista, joka vapauttaa yhdenkin orjistaan tuomatta kahta uutta orjaa tilalle.
Mistä olet tällaisia tietoja saanut?No esimerkiksi täältä:
http://www.dlc.fi/~etkirja/Prometheus1.htm
"Monet kirjailijat ovat tahtoneet uskotella, että orjuuden hidas katoaminen Euroopassa keskiajan loppupuolella on riippunut kirkon vaikutuksesta; mutta tältä mielipiteeltä puuttuu riittävää tukea tosiasioissa. On totta, että kirkko jossakin määrin edisti orjien vapauttamista. Vaikka orjuutta pidettiin täysin luvallisena laitoksena, katsottiin kuitenkin kristityn orjan vapauttamista ansiokkaaksi teoksi, jota kirkon palvelijat joskus lämpimästi suosittelivat. Niissä menoissa, joita käytettiin orjien vapauttamisessa, tapaamme myös sellaisia lausetapoja kuin »Jumalan rakkauden tähden», »syntieni anteeksi antamisen, tähden», »Jumalan nimen kunnian ja sieluni ikuisen autuuden tähden.» Mutta liian suurta merkitystä on usein annettu sellaisille puheparsille. Mitä jokapäiväisimpiin ja vähäpätöisimpiin tekoihin liittyy usein samanlaisia korulauseita, niin, muutamista menoista käy selville, että orjia ei ainoastaan vapautettu, vaan myös ostettiin ja myytiin »Jumalan nimeen.» Ei meidän myös pidä uskoa, että papisto ainoastaan uskonnollisista vaikuttimista edisti orjien vapauttamista. On täydellä syyllä selitetty, että, kun kuolevat henkilöt usein halusivat tehdä lahjotuksia hurskaisiin tarkoituksiin, oli kirkon etujen mukaista, että rahvaalla olisi tilaisuutta hankkia omaisuutta ja hallita sitä mielin määrin. Näyttää myös siltä, kuin ne, jotka olivat saaneet vapautensa papiston välityksellä, katsottiin velvollisiksi palkitsemaan auttajiansa ja että kirkko sen tähden vahvisti vapauttamisen. Ja kun kirkko siten usein osoittautui halukkaaksi vapauttamaan orjat heidän maallisista isännistään, oli se yhtä halukas estämään omia palvelijoitaan vapauttamasta kirkon orjia. Se menetteli kuin lääkäri, joka ei itse niele niitä pillerejä, joita hän määrää muille. Seitsemännellä vuosisadalla uhkasi eräs kirkolliskokous Toledossa ikuisella kadotuksella jokaista piispaa, joka vapauttaisi jonkun kirkon orjan, antamatta vastaavaa korvausta omista varoistaan; ja kerta toisensa jälkeen annettiin määräys, että, jos piispa tai pappi vapautti orjan, joka kuului kirkolle, piti hänen antaa vapautetun sijaan kaksi muuta saman arvoista orjaa. Niin, kirkko ei ollut ainoastaan halukas säilyttämään orjiensa luvun ennallaan, vaan koetti päinvastoin lisätä sitä Se yllytti kiivaasti köyhää kansaa, antautumaan itse ja luovuttamaan jälkeläisensä kirkon orjiksi; jotta, kuten eräissä asiakirjoissa sanotaan, orjuuttamalla ruumiinsa vapauttaisivat sielunsa. Ja keskipaikoilla seitsemättä vuosisataa julisti eräs kirkolliskokous, että irstaiden pappien lapset jäisivät niiden kirkkojen orjiksi, joissa heidän isänsä olivat toimessa."
"Minä en tahdo viipyä niissä syissä, jotka etupäässä johtivat orjuuden lakkaamiseen Euroopassa. Tärkein näistä syistä oli aivan varmaan se, että orjat vähitellen taloudellisista syistä vaihdettiin maaorjiksi, jotka olivat sidotut viljelemäänsä maahan. Myöhemmin poistettiin myös maaorjuus. Mutta tässä toimenpiteessä on kristityllä kirkolla vielä vähemmän ansioita kuin orjuuden poistamisessa. Se esitti taas maaorjuuden jumalallisena laitoksena, nöyryyden kouluna, tienä ikuiseen autuuteen. Se oli itse suurin maaorjien omistaja Euroopassa. Ja niin itsepäisesti piti se kiinni aikeestaan säilyttää orjansa, että sitten kun Voltaire, epäuskoinen, harhaoppinen Voltaire, oli korottanut voimakkaan äänensä vapauden puolesta ja itse Ludvig XVI oli saatu poistamaan maaorjuus »rakkaudesta ihmiskuntaan», kuten lauseparsi kuului, niin katolinen kirkko yhä edelleen kieltäytyi vapauttamasta maaorjiaan. Mutta kun vapauden asia on vain vähän velassa kristitylle kirkolle, on sitä paljoa enemmän edistäneet ne ihmisyyden ja oikeuden tunteet, jotka ovat elähdyttäneet muutamia kirkon vihollisia." - Eskoo
missä sinun lähteesi kirjoitti:
No esimerkiksi täältä:
http://www.dlc.fi/~etkirja/Prometheus1.htm
"Monet kirjailijat ovat tahtoneet uskotella, että orjuuden hidas katoaminen Euroopassa keskiajan loppupuolella on riippunut kirkon vaikutuksesta; mutta tältä mielipiteeltä puuttuu riittävää tukea tosiasioissa. On totta, että kirkko jossakin määrin edisti orjien vapauttamista. Vaikka orjuutta pidettiin täysin luvallisena laitoksena, katsottiin kuitenkin kristityn orjan vapauttamista ansiokkaaksi teoksi, jota kirkon palvelijat joskus lämpimästi suosittelivat. Niissä menoissa, joita käytettiin orjien vapauttamisessa, tapaamme myös sellaisia lausetapoja kuin »Jumalan rakkauden tähden», »syntieni anteeksi antamisen, tähden», »Jumalan nimen kunnian ja sieluni ikuisen autuuden tähden.» Mutta liian suurta merkitystä on usein annettu sellaisille puheparsille. Mitä jokapäiväisimpiin ja vähäpätöisimpiin tekoihin liittyy usein samanlaisia korulauseita, niin, muutamista menoista käy selville, että orjia ei ainoastaan vapautettu, vaan myös ostettiin ja myytiin »Jumalan nimeen.» Ei meidän myös pidä uskoa, että papisto ainoastaan uskonnollisista vaikuttimista edisti orjien vapauttamista. On täydellä syyllä selitetty, että, kun kuolevat henkilöt usein halusivat tehdä lahjotuksia hurskaisiin tarkoituksiin, oli kirkon etujen mukaista, että rahvaalla olisi tilaisuutta hankkia omaisuutta ja hallita sitä mielin määrin. Näyttää myös siltä, kuin ne, jotka olivat saaneet vapautensa papiston välityksellä, katsottiin velvollisiksi palkitsemaan auttajiansa ja että kirkko sen tähden vahvisti vapauttamisen. Ja kun kirkko siten usein osoittautui halukkaaksi vapauttamaan orjat heidän maallisista isännistään, oli se yhtä halukas estämään omia palvelijoitaan vapauttamasta kirkon orjia. Se menetteli kuin lääkäri, joka ei itse niele niitä pillerejä, joita hän määrää muille. Seitsemännellä vuosisadalla uhkasi eräs kirkolliskokous Toledossa ikuisella kadotuksella jokaista piispaa, joka vapauttaisi jonkun kirkon orjan, antamatta vastaavaa korvausta omista varoistaan; ja kerta toisensa jälkeen annettiin määräys, että, jos piispa tai pappi vapautti orjan, joka kuului kirkolle, piti hänen antaa vapautetun sijaan kaksi muuta saman arvoista orjaa. Niin, kirkko ei ollut ainoastaan halukas säilyttämään orjiensa luvun ennallaan, vaan koetti päinvastoin lisätä sitä Se yllytti kiivaasti köyhää kansaa, antautumaan itse ja luovuttamaan jälkeläisensä kirkon orjiksi; jotta, kuten eräissä asiakirjoissa sanotaan, orjuuttamalla ruumiinsa vapauttaisivat sielunsa. Ja keskipaikoilla seitsemättä vuosisataa julisti eräs kirkolliskokous, että irstaiden pappien lapset jäisivät niiden kirkkojen orjiksi, joissa heidän isänsä olivat toimessa."
"Minä en tahdo viipyä niissä syissä, jotka etupäässä johtivat orjuuden lakkaamiseen Euroopassa. Tärkein näistä syistä oli aivan varmaan se, että orjat vähitellen taloudellisista syistä vaihdettiin maaorjiksi, jotka olivat sidotut viljelemäänsä maahan. Myöhemmin poistettiin myös maaorjuus. Mutta tässä toimenpiteessä on kristityllä kirkolla vielä vähemmän ansioita kuin orjuuden poistamisessa. Se esitti taas maaorjuuden jumalallisena laitoksena, nöyryyden kouluna, tienä ikuiseen autuuteen. Se oli itse suurin maaorjien omistaja Euroopassa. Ja niin itsepäisesti piti se kiinni aikeestaan säilyttää orjansa, että sitten kun Voltaire, epäuskoinen, harhaoppinen Voltaire, oli korottanut voimakkaan äänensä vapauden puolesta ja itse Ludvig XVI oli saatu poistamaan maaorjuus »rakkaudesta ihmiskuntaan», kuten lauseparsi kuului, niin katolinen kirkko yhä edelleen kieltäytyi vapauttamasta maaorjiaan. Mutta kun vapauden asia on vain vähän velassa kristitylle kirkolle, on sitä paljoa enemmän edistäneet ne ihmisyyden ja oikeuden tunteet, jotka ovat elähdyttäneet muutamia kirkon vihollisia."En aio lukea tuota kaikkea, kun siitä ei olisi kuitenkaan mitään hyötyä.
- Eskoo
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
On tainnut jäädä historian opiskelu sedällä vähän vähemmälle? Onko sulla neuvostoliiton vai soviet-finlandin tarjoama yleissivistys? Vai pitäydytkö kirkon dogmeissa...
Kysyin, mistä olet nuo tietosi saanut.
- dcba
Eskoo kirjoitti:
En aio lukea tuota kaikkea, kun siitä ei olisi kuitenkaan mitään hyötyä.
Totuus tekee näköjään kipeää ja uskis käyttäytyy taas suoraselkäisen moraalisesti ja kieltäytyy
jyrkästi lukemasta ikäviä totuuksia, jotka saattavat kirkon ja kristinuskon ikävään valoon.
Niin sitä pitää, laput silmillä ja tosiasioita tiukasti karttaen kulkee uskovan ylväs tie valheiden
ja itsepetoksen kautta tyhjään, siihen tyhjään joka kuvaa sekä uskoa että uskovan moraalia.
Tuon edellä olleen voi toki tutkia ja vahvistaa muistakin lähteistä, joista löytyy suunnilleen
samat asiat vähän eri lailla painottaen:
http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/historia/orjuus/orjakaup.html
"Keskiajan ja uuden ajan vaihteessa perustelut orjuudelle haettiin yleensä kristillisestä maailmankuvasta ja Raamatusta, joka tarjosi ehtymättömän aineiston väitellä orjuuden puolesta ja sitä vastaan. Raamatusta löytyi selitys sekä ihmisten erilaisuudelle että tiettyjen ryhmien pitämiselle muita alempiarvoisena.
Tärkeä orjuuden oikeuttaja oli 9. luku, jossa Nooa kiroaa Kanaanin, Haamin pojan kun Haam oli nähnyt isä-Nooan hävyn. Musta ihonväri selitettiin Jumalan langettamaksi rangaistukseksi tästä tapojen rikkomisesta. Nooan kirous "Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljensä orjain orja" kertoi, miksi juuri mustat olivat sopivia orjuutettaviksi. Toinen, mutta Raamatun muiden osien kanssa ristiriitainen selitys oli se, että Jumala leimasi mustalla ihonvärille veljesmurhaaja Kainin jälkeläiset.
Silloin kun orjuus haluttiin perustella vetoamatta suoraan tähän tai tuohon Raamatun kohtaan, se voitiin tehdä selittämällä, että orjuus oli enemmänkin ruumiillinen kuin sielullinen tila. Hengellisessä maailmassa kaikki ihmiset olivat veljiä yhteydessä Jumalaan, maallisessa elämässä orjuus oli välttämätön osa synnin maailmaa. Katolinen kirkko edisti aktiivisesti orjuutta jo ennen kuin jesuiitat ryhtyivät kannattamaan afrikkalaisten viemistä orjiksi Uuteen maailmaan. Paavi Innocent VIII otti Espanjan Ferdinandilta v. 1488 vastaan lahjana sata mauriorjaa ja jakoi heidät kardinaaleille ja aatelisille."
http://www2.eduskunta.fi/fakta/edustaja/357/slave.htm
"Thomas kertoo sen miten kirkon alunperin siunaama tai vähintäänkin sietämä orjakauppa vähitellen maallisten valistusaatteiden myötä alkoi joutua epäsuosioon ja nostattaa järjestäytynyttä vastarintaa. Ranskan vallankumous ja Yhdysvaltain vapauussota eivät vielä orjakauppaa lopettaneet. Ensimmäisten ihmisoikeusjulistusten hyväksyjissä oli monia jotka eivät nähneet ristiriitaa yelvien julistusten ja mustan väestön jatkuvan orjuutuksen välillä. Orjakaupan vastaisen kansainvälisen taistelun kärkeen nousi lopulta Englanti, mutta vasta monta vuosikymmentä jatkuneen sitkeän kampanjoinnin jälkeen.
Orjakaupan historia ei kovin montaa sankaria sisällä - tähän rooliin istuu parhaiten William Wilberforce joka johti orjaukapan vastaista kampanjaa Englannissa. Roistogalleria on sitäkin laajempi. Varsinaisten orjanomistajien ja orjakauppiaiden lisäksi Thomas muistaa myös niitä monia poliitikkoja, kirkonmiehiä ja muita vaikuttajia eri tavoin ja eri aikoina ovat olleet orjakaupan ymmärtäjiä, puolustajia tai kauppakomppanioiden osakkaina sen välillisiä osallisia "
http://www.elisanet.fi/mauri.korpelainen/Orjuus.html
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/10/homokiistojen_repimassa_kirkossa_kiisteltiin_aiemmin_orjuudesta_2068820.html - Eskoo
dcba kirjoitti:
Totuus tekee näköjään kipeää ja uskis käyttäytyy taas suoraselkäisen moraalisesti ja kieltäytyy
jyrkästi lukemasta ikäviä totuuksia, jotka saattavat kirkon ja kristinuskon ikävään valoon.
Niin sitä pitää, laput silmillä ja tosiasioita tiukasti karttaen kulkee uskovan ylväs tie valheiden
ja itsepetoksen kautta tyhjään, siihen tyhjään joka kuvaa sekä uskoa että uskovan moraalia.
Tuon edellä olleen voi toki tutkia ja vahvistaa muistakin lähteistä, joista löytyy suunnilleen
samat asiat vähän eri lailla painottaen:
http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/historia/orjuus/orjakaup.html
"Keskiajan ja uuden ajan vaihteessa perustelut orjuudelle haettiin yleensä kristillisestä maailmankuvasta ja Raamatusta, joka tarjosi ehtymättömän aineiston väitellä orjuuden puolesta ja sitä vastaan. Raamatusta löytyi selitys sekä ihmisten erilaisuudelle että tiettyjen ryhmien pitämiselle muita alempiarvoisena.
Tärkeä orjuuden oikeuttaja oli 9. luku, jossa Nooa kiroaa Kanaanin, Haamin pojan kun Haam oli nähnyt isä-Nooan hävyn. Musta ihonväri selitettiin Jumalan langettamaksi rangaistukseksi tästä tapojen rikkomisesta. Nooan kirous "Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljensä orjain orja" kertoi, miksi juuri mustat olivat sopivia orjuutettaviksi. Toinen, mutta Raamatun muiden osien kanssa ristiriitainen selitys oli se, että Jumala leimasi mustalla ihonvärille veljesmurhaaja Kainin jälkeläiset.
Silloin kun orjuus haluttiin perustella vetoamatta suoraan tähän tai tuohon Raamatun kohtaan, se voitiin tehdä selittämällä, että orjuus oli enemmänkin ruumiillinen kuin sielullinen tila. Hengellisessä maailmassa kaikki ihmiset olivat veljiä yhteydessä Jumalaan, maallisessa elämässä orjuus oli välttämätön osa synnin maailmaa. Katolinen kirkko edisti aktiivisesti orjuutta jo ennen kuin jesuiitat ryhtyivät kannattamaan afrikkalaisten viemistä orjiksi Uuteen maailmaan. Paavi Innocent VIII otti Espanjan Ferdinandilta v. 1488 vastaan lahjana sata mauriorjaa ja jakoi heidät kardinaaleille ja aatelisille."
http://www2.eduskunta.fi/fakta/edustaja/357/slave.htm
"Thomas kertoo sen miten kirkon alunperin siunaama tai vähintäänkin sietämä orjakauppa vähitellen maallisten valistusaatteiden myötä alkoi joutua epäsuosioon ja nostattaa järjestäytynyttä vastarintaa. Ranskan vallankumous ja Yhdysvaltain vapauussota eivät vielä orjakauppaa lopettaneet. Ensimmäisten ihmisoikeusjulistusten hyväksyjissä oli monia jotka eivät nähneet ristiriitaa yelvien julistusten ja mustan väestön jatkuvan orjuutuksen välillä. Orjakaupan vastaisen kansainvälisen taistelun kärkeen nousi lopulta Englanti, mutta vasta monta vuosikymmentä jatkuneen sitkeän kampanjoinnin jälkeen.
Orjakaupan historia ei kovin montaa sankaria sisällä - tähän rooliin istuu parhaiten William Wilberforce joka johti orjaukapan vastaista kampanjaa Englannissa. Roistogalleria on sitäkin laajempi. Varsinaisten orjanomistajien ja orjakauppiaiden lisäksi Thomas muistaa myös niitä monia poliitikkoja, kirkonmiehiä ja muita vaikuttajia eri tavoin ja eri aikoina ovat olleet orjakaupan ymmärtäjiä, puolustajia tai kauppakomppanioiden osakkaina sen välillisiä osallisia "
http://www.elisanet.fi/mauri.korpelainen/Orjuus.html
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/10/homokiistojen_repimassa_kirkossa_kiisteltiin_aiemmin_orjuudesta_2068820.htmlNe olivat neuvostoliittolaisia sotavankeja. Erän oli Sami. Hän oli oikein mukava mies ja meistä tuli ihan ystävät. Sodan päätyttyä heidän piti lähteä takaisin NLiittoon ja muutamat pelkäsivät tulevansa ammutuiksi. Sellaisia olivat ne, jotka olivat jääneet vangeiksi kaksi kertaa.
Nämä sinun tarinasi eivät tee kipeää, eivätkä kiinnostakaan ollenkaan. Sen minä tiedän, että perättömiä tarinoita sepitetään nykyäänkin. Tiedän sen 100% varmuudella, kun olen itse ollut mukana niissä tapahtumissa.
Niistä tehdään tulevaisuuden historian kirjoituksia. On se "hienoa" kun lapset lukee sellaista historiaa, joka on kokonaan valhetta. Mitä luulet lasten pitävän siitä? - -
Eskoo kirjoitti:
Ne olivat neuvostoliittolaisia sotavankeja. Erän oli Sami. Hän oli oikein mukava mies ja meistä tuli ihan ystävät. Sodan päätyttyä heidän piti lähteä takaisin NLiittoon ja muutamat pelkäsivät tulevansa ammutuiksi. Sellaisia olivat ne, jotka olivat jääneet vangeiksi kaksi kertaa.
Nämä sinun tarinasi eivät tee kipeää, eivätkä kiinnostakaan ollenkaan. Sen minä tiedän, että perättömiä tarinoita sepitetään nykyäänkin. Tiedän sen 100% varmuudella, kun olen itse ollut mukana niissä tapahtumissa.
Niistä tehdään tulevaisuuden historian kirjoituksia. On se "hienoa" kun lapset lukee sellaista historiaa, joka on kokonaan valhetta. Mitä luulet lasten pitävän siitä?palstahistoriallasi varustetun ihmisen väittäessä jotain valheeksi, vaikutus on koko lailla päinvastainen.
- -
Eskoo kirjoitti:
Kysyin, mistä olet nuo tietosi saanut.
sinä hyväksy kuitenkaan minkäänlaisia lähteitä, jos niiden antamat tiedot sotivat uskoasi, huom. USKOASI, vastaan. Miksi siis edes kysellä moisten perään?
- +++++++++++++
Jotkut nähtävästi tarvitsevat jumalia toimiakseen oikein.
Harmi vaan ettei tämä näytä toimivan, koska mitä uskonnollisempi maa sitä enemmän ongelmia, verrattuna mitä ateistisempi maa sitä vähemmän ongelmia.
Ajattele, maat joissa suurinosa ihmisistä on "jumala vihaavia vauvojen syöjiä" on mielyttävämpi asua kuin maat joissa suuri osa on "hyviä ja rakastavia ainoan oikeaan jumalaan uskovia"
Uskonto on kuin kommunismi: Hyvä paperilla mutta erittäin huono käytännössä.- cxz
"Uskonto on kuin kommunismi: Hyvä paperilla mutta erittäin huono käytännössä."
Eli molemmat silkkaa hevonpaskaa sillä erotuksella että hevonpaskaa voi hyödyntää! - Todellisuus.
cxz kirjoitti:
"Uskonto on kuin kommunismi: Hyvä paperilla mutta erittäin huono käytännössä."
Eli molemmat silkkaa hevonpaskaa sillä erotuksella että hevonpaskaa voi hyödyntää!Jumala on olemassa. Voltairen mielipiteet eivät vaikuta siihen.
- Kössönöm
cxz kirjoitti:
"Uskonto on kuin kommunismi: Hyvä paperilla mutta erittäin huono käytännössä."
Eli molemmat silkkaa hevonpaskaa sillä erotuksella että hevonpaskaa voi hyödyntää!mitä kommunismi tarkoittaa. Ns luonnonkansoille asia on ihan selvä.
- apina.
kaiken maailman möröt on sitten totta. Juu, puhuin tuossa eilen muumipeikolle. Hän kun on totta.
- Utelias.
Mitä muumipeikko sanoi?
- apina.
Utelias. kirjoitti:
Mitä muumipeikko sanoi?
sanoi että pitää mennä nukkumaan uudestaan, kun tuli syötyä niin vähän havunneulasia, että heräsi keskellä talvea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172404Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071812Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021471Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491396Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571347Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1851204- 941140
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511015Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14951Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !
Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako134830