autoni: skoda fabia 1.4 bensa 2000
kertokaa fiksummat kuinka termostatti vaihdetaan? missä se konehuoneessa sijaitsee!!! kiitos jo etukäteen!!! :)
Hemmetti kun on kylymä!!!
33
1910
Vastaukset
- skodapappa
Jos et tiedä edes missä termari on niin ei kannata edes yrittää alkaa itse vaihtamaan
- kassissa
jos ovat ne eväät.26
- pussihousu1
kassissa kirjoitti:
jos ovat ne eväät.26
Osta Haynesin www.ago.fi Fobia-ohjekirja ja säädä termaria.
- nnnnnnnnnnnn
pussihousu1 kirjoitti:
Osta Haynesin www.ago.fi Fobia-ohjekirja ja säädä termaria.
jo se on kohta 3 vuotta palellu niin kannattaako enää.
- Siperia opettaa
nnnnnnnnnnnn kirjoitti:
jo se on kohta 3 vuotta palellu niin kannattaako enää.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
- ei talvi autoksi
pussihousu1 kirjoitti:
Osta Haynesin www.ago.fi Fobia-ohjekirja ja säädä termaria.
Onko Skodassa säädettävä termari? Miten sitä säädetään lekalla varmaankin vai pahvin määrällä syylärin edessä?
- Korvatunturin asukas
Siperia opettaa kirjoitti:
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Paleltaako Fobiassa yleensäkin, eikös niissä tavallisesti tule lämmin?
- tojo-eero
Korvatunturin asukas kirjoitti:
Paleltaako Fobiassa yleensäkin, eikös niissä tavallisesti tule lämmin?
Kyllä Fobiassa kuski kuumenee.
- Kiehumispiste
tojo-eero kirjoitti:
Kyllä Fobiassa kuski kuumenee.
Fobiassa kuskille tulee sopivan lämmin, kun taas tojo-kuskit kiehuu.
- Tiivisteinen
Kiehumispiste kirjoitti:
Fobiassa kuskille tulee sopivan lämmin, kun taas tojo-kuskit kiehuu.
Tojoissa on tunnetusti alhainen kiehumispiste. Kuski kiehuu ennen jäähdytintä.
- .
Mitäs jos koitat pitää kierrokset siinä 2000-3000 rpm haarukassa kunnes moottori saavuttaa täyden lämmön. Enemmän hukkalämpöä = enemmän lämpöä ohjaamoon.
- Octavian omistaja
pitämään kylmällä koneella korkeita kierroksia. Ei tee hyvää millään autolle. Öljy pitää saada ensin ihannelämpötilan alueelle ennen kuin lähtee vääntämään koneesta kierroksia irti.
Olen samaa mieltä: jos ei tiedä, missä termostaatti sijaitsee, en suosittelisi myöskään vaihdon yrittämistä. Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos välttämättä haluat yrittää, käy kirjastosta lainaamassa Alfamerin korjausopas tai osta se, hinta n. 25 euroa. Toinen vaihtoehto on viedä auto suosiolla korjaamolle, termostaatin vaihto ei kauan kestä. Yleiskorjaamokin pystyy siihen, veloittavat ehkä puolen tunnin edestä varaosan = ei ole paljon korjauskirjaa kalliimpi. - ,,
Octavian omistaja kirjoitti:
pitämään kylmällä koneella korkeita kierroksia. Ei tee hyvää millään autolle. Öljy pitää saada ensin ihannelämpötilan alueelle ennen kuin lähtee vääntämään koneesta kierroksia irti.
Olen samaa mieltä: jos ei tiedä, missä termostaatti sijaitsee, en suosittelisi myöskään vaihdon yrittämistä. Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos välttämättä haluat yrittää, käy kirjastosta lainaamassa Alfamerin korjausopas tai osta se, hinta n. 25 euroa. Toinen vaihtoehto on viedä auto suosiolla korjaamolle, termostaatin vaihto ei kauan kestä. Yleiskorjaamokin pystyy siihen, veloittavat ehkä puolen tunnin edestä varaosan = ei ole paljon korjauskirjaa kalliimpi.Öljy kiertää parissa minuutissa, eikä tuo 2000-3000 kierrosta ole bensakoneessa mitään huudattamista, kun kylmänä käynnistät, niin johan moottori käy silloin tuossa 1200 kierrosta minuutissa, joten eihän tuo 2000 ole kuin hieman sen päälle, samaa mieltä olen ^^ kanssa, vähemmän se moottori kärsii siitä, että saavuttaa käyntilämpötilansa nopeammin.
- Octavian omistaja
,, kirjoitti:
Öljy kiertää parissa minuutissa, eikä tuo 2000-3000 kierrosta ole bensakoneessa mitään huudattamista, kun kylmänä käynnistät, niin johan moottori käy silloin tuossa 1200 kierrosta minuutissa, joten eihän tuo 2000 ole kuin hieman sen päälle, samaa mieltä olen ^^ kanssa, vähemmän se moottori kärsii siitä, että saavuttaa käyntilämpötilansa nopeammin.
Kyllähän öljy kiertää heti käynnistyksen jälkeen eikä missään parissa minuutissa, mutta minä puhuinkin optimaalisesta lämpötilasta, joka on suuresti autosta riippuen siellä 100 asteessa. Sitten kun öljy on noilla asteilla, sitten on optimaalisinta hakea korkeita kierroksia.
Epäilen, että sinulla olisi autossasi öljylämpömittari, josta olisit asiaa tarkastellut?! Se on nimittäin PÄIVÄNSELVÄÄ, että se öljy ei ole lähellekään 100 astetta "parissa minuutissa". Esilämmitetyssä moottorissa kun nuo nesteetkään eivät ole lähelle optimaalista parissa minuutissa ja öljy sentään lämpenee selvästi hitaammin. Säteilylämmittimestä et sanonut halaistua sanaa. Veikkaan, että kun kerran omassa Skodassani moottorin normaali käyntilämpötila saavutetaan esilämmitettynä näillä pakkasilla n. viidessä minuutissa, niin öljyn ihannelämpötilalle tuo 5 min. on ehdoton minimi eikä sekään riitä.
Vai 3000 kierrosta ei ole huudattamista bensakoneessa? Paha asiavirhe tämäkin. Minun 1.8 koneessa maksimivääntö on alle 3000 rpm, joten moottorin käyttäminen sitä korkeammalla on täysin hyödytöntä ellei halua poltella moottorista karstoja. 1200 kierrosta on tosiaan kylmänä käyvän moottorin rpm, mutta kuka sellaiseen haluaa vertailla näillä pakkasilla? Normaali tyhjäkäyntirpm on 800 ja tietenkin esilämmityksen jälkeen sama. Sinä varmaan ns. "lämmität" autoasi käynnistyksen jälkeen pitämällä sen paikallaan pari minuuttia ja sen ajan skrapaat ikkunoita? Todella vanhanaikaista ja epäloogista.
Tottakai moottori esilämmitetään, etenkin näillä säillä, jotta se käyntilämpötila saavutetaan nopeammin!! Isot kierrokset ovat kylmällä koneella pelkkää bensantuhlausta ja koneen eliniän lyhentämistä.
Hyvää ja rauhalllista joulua! :) - Fred Scuttle
Octavian omistaja kirjoitti:
pitämään kylmällä koneella korkeita kierroksia. Ei tee hyvää millään autolle. Öljy pitää saada ensin ihannelämpötilan alueelle ennen kuin lähtee vääntämään koneesta kierroksia irti.
Olen samaa mieltä: jos ei tiedä, missä termostaatti sijaitsee, en suosittelisi myöskään vaihdon yrittämistä. Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos välttämättä haluat yrittää, käy kirjastosta lainaamassa Alfamerin korjausopas tai osta se, hinta n. 25 euroa. Toinen vaihtoehto on viedä auto suosiolla korjaamolle, termostaatin vaihto ei kauan kestä. Yleiskorjaamokin pystyy siihen, veloittavat ehkä puolen tunnin edestä varaosan = ei ole paljon korjauskirjaa kalliimpi.Alkuperäinen Haynesin kirja on tuota korjausopasta täydellisempi, myös painoasultaan parempi ja 10 euroa halvempi, vilkaise noista
http://www.biltema.fi
http://www.ago.fi
- MasS_e
Voisi suositella kaikille skodaajille Haynesin hankkimista, niin ei tarvitsisi täällä lämpimikseen kysellä kaikenlaisia perusasioita. On monia harvinaisia automerkkejä ja -malleja, joihin ei ole tehty Haynesin eikä oikein minkään kustantajan kirjaa. Niissä pitää etsiä tehtaan korjaamokäsikirjoja, jotka maksavat maltaita, mikäli ylipäänsä mistään onnistuu löytämään.
- nghuig
Skoda fabia termofobia.
- Justin Juuso
Useimmathan hankkivat korjaus- ja huolto-oppaan siinä vaiheessa, kun auto seisoo pihalla ja kieltäytyy käynnistymästä. Olisi kaikille aika fiksua perehtyä omaan autoonsa edes pikkuisen, niin ei tarvitsisi ihan triviaalia kysellä täällä tai maahantuojan teknisestä neuvonnasta. Täällä kun "asiantuntijat" kinaavat siitä, onko 3000 rpm koneen huudattamista vaiko ei.
- maltilla vaan
Justin Juuso kirjoitti:
Useimmathan hankkivat korjaus- ja huolto-oppaan siinä vaiheessa, kun auto seisoo pihalla ja kieltäytyy käynnistymästä. Olisi kaikille aika fiksua perehtyä omaan autoonsa edes pikkuisen, niin ei tarvitsisi ihan triviaalia kysellä täällä tai maahantuojan teknisestä neuvonnasta. Täällä kun "asiantuntijat" kinaavat siitä, onko 3000 rpm koneen huudattamista vaiko ei.
Ei se voi olla huudattamista, sillä jo motarilla 120 km/h = 3000 rpm. Huudattamista on se kun mennään kierrosalueen punaiselle puolelle eli mullakin se alkaa vasta 6200 rpm kohdilla. Nykyaikainen auton moottori kestää hyvin vinguttaa kaikkia alueen muita kierroksia.
- hondamies3
maltilla vaan kirjoitti:
Ei se voi olla huudattamista, sillä jo motarilla 120 km/h = 3000 rpm. Huudattamista on se kun mennään kierrosalueen punaiselle puolelle eli mullakin se alkaa vasta 6200 rpm kohdilla. Nykyaikainen auton moottori kestää hyvin vinguttaa kaikkia alueen muita kierroksia.
Katsokaapa Taavien sivulaseja kun pakkaset tulevat. Lämppäri ei pysty pitämään niitä sulina edes muutaman asteen pakkasessa. Terveisiä kaikille Taavin omistajille.
Turhaan yritätte termareita vaihtamalla saada lämpöä Taaviinne. Skeida on skeida syntyessään. - Skoda hörhö taas
hondamies3 kirjoitti:
Katsokaapa Taavien sivulaseja kun pakkaset tulevat. Lämppäri ei pysty pitämään niitä sulina edes muutaman asteen pakkasessa. Terveisiä kaikille Taavin omistajille.
Turhaan yritätte termareita vaihtamalla saada lämpöä Taaviinne. Skeida on skeida syntyessään.Hyvin riittää 1.2 TSIn lämpö. Katso sinä peiliin. Sieltä näet luulevan hondamiehen, et tietävää...
- Hondamies3
Skoda hörhö taas kirjoitti:
Hyvin riittää 1.2 TSIn lämpö. Katso sinä peiliin. Sieltä näet luulevan hondamiehen, et tietävää...
Hah hah, lämpö ei riitä mihinkään. 10 astetta ja ette näe yhtään Taavia sivulasit sulina. Hondassa lämpöä riittää.
- Skoda hörhö taas
Hondamies3 kirjoitti:
Hah hah, lämpö ei riitä mihinkään. 10 astetta ja ette näe yhtään Taavia sivulasit sulina. Hondassa lämpöä riittää.
Hieno auto tuo Honda. Minulle riittää, että omasta Octaviasta näkee ulos. Ei kiinnosta, jos esim. vanhemmissa vuosimalleissa tai muilla moottoreilla ei ilman PCT-elementtiä pärjää. Lieneekö Hondamiehellä näistä edes tietoa....
- hondamies taas
Skoda hörhö taas kirjoitti:
Hieno auto tuo Honda. Minulle riittää, että omasta Octaviasta näkee ulos. Ei kiinnosta, jos esim. vanhemmissa vuosimalleissa tai muilla moottoreilla ei ilman PCT-elementtiä pärjää. Lieneekö Hondamiehellä näistä edes tietoa....
Kyllä Hondamies tietää mistä siinä on kysymys. Ihmetyksekseni vain oli suuri kun viime talvena huomasin tuon tuosta että kaikilla Skodilla oli sivuikkunat jäässä vaikka pakkasta ei ollut kummoisesti olkoon PCT-lämmitystä tai ei.
Kerro sinä asiantuntijana miksi Taavin etummaiset sivuikkunat jäätyvät pienelläkin pakkasella? - Skoda hörhö taas
hondamies taas kirjoitti:
Kyllä Hondamies tietää mistä siinä on kysymys. Ihmetyksekseni vain oli suuri kun viime talvena huomasin tuon tuosta että kaikilla Skodilla oli sivuikkunat jäässä vaikka pakkasta ei ollut kummoisesti olkoon PCT-lämmitystä tai ei.
Kerro sinä asiantuntijana miksi Taavin etummaiset sivuikkunat jäätyvät pienelläkin pakkasella?Palataan asiaan, kun saadaan ensimmäiset "pienet pakkaset". Viime talvesta ei tällaisia jäätäviä muistoja ole. Automaatti-ilmastointi lykkäsi liiankin kuumaa pitemmässä matka-ajossa, vaikka lämpötilaa pudotti. PCT-elementti muuten tuli 1.2 TSI-moottoriin vasta v. 2011 lopulla, joten aiempien lämpötaloudesta en tiedä. Vaan tuskin sattumalta lisätty...
- luuleva hondamies
Skoda hörhö taas kirjoitti:
Palataan asiaan, kun saadaan ensimmäiset "pienet pakkaset". Viime talvesta ei tällaisia jäätäviä muistoja ole. Automaatti-ilmastointi lykkäsi liiankin kuumaa pitemmässä matka-ajossa, vaikka lämpötilaa pudotti. PCT-elementti muuten tuli 1.2 TSI-moottoriin vasta v. 2011 lopulla, joten aiempien lämpötaloudesta en tiedä. Vaan tuskin sattumalta lisätty...
Tuskinpa vain sattumalta lisätty....no, palataanpa juttuun kun ne "pienet pakkaset" tulevat.
- huitsinnoin
nghuig kirjoitti:
Skoda fabia termofobia.
Fobiassa on hyvä termari - saksalaista laatua.
- Late Lapista.
Kannataa hankkia se rumatikki ennen talven tuloa tai muuten jäätyy sinne kaalimaan kaaraan. Eipä noita Skodia juurikaan näkynyt viime talvena Levillä. Olivat kuulemma hyytyneet jo Oulun korkuudella. PS Skodassa joka tapauksessa tunnelma on aina kylmä kuin kolhoosissa.
- Unon
Älä sie Lapin mies taas rupia sielä huutelemaan. Kato nyt ekana ajat ettet sie itekki Skootalla, nimittäin pienessä viinahöyryssä voi nuo automerkit mennä sekasin.
- kokemus puhuu
voi lapsi parat. Ajelkaa tekin ensin niillä Jopoillanne -35 asteen pakkasessa ja tulkaa sitten kirjoitelemaan. Minä olen Skodalla ajellut ko. lämpötilassa ja eikä palellut, ja eikä ollu susiturkkia päällä.
- munat huurussa skoda
Skodassa on aina kylmä oli termostaatti kunnossa tai rikki.
Webasto auttaa vähän.- kokemus puhuu
Mölli jauhaa sontaa
- ei käy kateeks
Jos kaikki lämmöt pistää täysille, istuinlämmittimet täysille ja on webasto, niin skodan saa jotenkin lämpöseksi. Tosin kylmyys on skodassa ominaisuus, joten kovilla pakkasilla ei auta enää maamme laulukaan (tai se Tsekin kansallishymni).
Skodisteilla onkin per se homeessa ja munat huurussa itä vempeleissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän391631Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61341- 91289
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11285Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421277Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41253Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01234Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11210Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21170Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11146