Raskaaksi yli 45 vuotiaana

kiitos tiedoista

Mitä kokeita teille on tehty lapsen terveydentilan selvittämiseksi. Mitä niistä saa selville ja kuinka varmoja tulokset ovat. kiitos

14

3398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "vanha" äiti

      Minä sain ainokaiseni 43 vuotiaana yllätyksenä. Varmaan samat testit tehdään 45:sille kun muillekkin iäkkäille äideille. Veritesti ekana (otetaan kai kaikilta odottajilta). Se hälyytti mulla down syndroomaa (oli kuulemma tavallista), sitten otettiin lapsivesipunktio jossa selviäisi onko down ja useita muita sairauksia ei kuitenkaan kaikkia. Sanoivat että eivät voi taata kellekkään tervettä lasta, iästä huolimatta. Äitipolilla ramppasin koko raskausajan kerran tai kaksi viikossa, hyvää huolta pitivät. Lapsivesitesti näytti tervettä lasta ja sukupuolen sain myös tietää, koska halusin.Istukan virtaukauksia seurattiin myös tarkkaan ultralla. Lapseni syntyi aikoinaan sektiolla ja on terve lapsi, nyt jo koululainen. Onhan paljon voinut muuttua sitten mun raskauden ja varmasti tehokkaampaan suuntaan. Tietysti riski saada terve lapsi kasvaa iäkkäämillä äideillä. Lapseni keuhkojen kypsyys tutkittiin myös ennen sektioita (lapsivesipunktiolla) vaikka raskaus olikin jo viikkoa vaille täysaikainen. Kaikki testit ovat vapaaehtoisia.

    • 354

      lapsen terveydentila ei ole ainoa riskitekijä iäkkäiden raskauksissa. Siinä on naisella omakin terveys ja jaksaminen koetuksella. Jos ei ole lapsia "tehnyt" silloin, kun hedelmällinen ikä oli päällä, voisi hyvillä mielin jättää moiset haaveet nuoremmille ja keskittyä elämään elämänsä ehtoota. Tuskin lapsellekaan on siunaus että hänen äitinsä ja mahdollisesti isänsä on samanikäisiä kuin kavereiden isovanhemmat!!

      • ei tuomita muita hei

        "Tuskin lapsellekaan on siunaus että hänen äitinsä ja mahdollisesti isänsä on samanikäisiä kuin kavereiden isovanhemmat". Kuinka niin? Joskus esimerkiksi seitsemänkymppisetkin saattavat olla vielä erittäin pirteitä ja hyväkuntoisia, enää ei eletä 1950-lukua. Jos 45-vuotias vielä pystyy raskautumaan niin hän päättäköön raskaudestaan itse. Alkuperäinen kirjoittaja ei pyytänyt neuvoja siihen, pitäisikö hänen hankkia lapsia vai ei. Eiköhän tehdä jokainen omaa elämää koskevat päätökset itse ja jätetä muiden elämää koskevat päätökset muille? Neljävitosella ei nyt todellakaan ole vielä "elämänsä ehtoo" menossa, jos kokee jaksavansa vielä lapsen (ja mahdollisesti erityislapsen) kanssa niin siitä vaan. Minulla on itselläni vanhat ja erittäin viisaat vanhemmat enkä ole kokenut jääneeni mistään paitsi. Vanhempani ovat fyysisesti ja psyykkisesti yhtä virkeitä kuin kymmenenkin vuotta nuoremmat.


      • 11+10

        Jos nainen raskautuu luomusti neljävitosena, niin silloinhan hänellä on vielä hedelmällinen ikä päällä, eikö vain.

        Sitten kun olet itse nelikymppinen, niin toivottavasti muistat tämän viestisi, ja alat elää "elämäsi ehtoota". Hih.


      • 3216748
        11+10 kirjoitti:

        Jos nainen raskautuu luomusti neljävitosena, niin silloinhan hänellä on vielä hedelmällinen ikä päällä, eikö vain.

        Sitten kun olet itse nelikymppinen, niin toivottavasti muistat tämän viestisi, ja alat elää "elämäsi ehtoota". Hih.

        varmasti elän ja täältä meidän kotoa alkaa yksi kerrallaan lentämään "linnut pesästä" silloin ja pääsen mieheni kanssa odottelemaan lapsenlapsia, sen sijaan että alkaisin leikkimään sikiön elämällä hankkiutumalla itse raskaaksi. Toki raskaaksi voi tulla viisikymppinenkin mutta se ei tarkoita sitä että nainen olisi vielä hedelmällinen, se vain tarkoittaa sitä että munasolu on lähtenyt matkaan oli se missä kunnossa tahansa. Mistähän johtuu suuret vammaisuuden ja ennenaikaisuuden riskit yli nelikymppisillä äideillä, juurikin siitä ettei munasolut ja kohtu ole enää siinä kunnossa kuin ne olivat kun nainen on HEDELMÄLLISESSÄ iässä, eli teini-iästä (valitettavasti jo siitä kun kuukautiset alkaa vaikkei henkinen kehitys ole lähimainkaan sitä luokkaa että olisi yhdyntään valmis) reiluun kolmekymppiseen. Muistaakseni naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo alle kolmekymppisenä (korjatkaa jos olen väärässä) ja yli 35 vuotiailla vammaisuuden riskit ovat jo paljon suuremmat. On ihan naurettavaa nykyajan humputusta että pitäisi alkaa yli nelikymppisenä vääntämään lapsia vaikka väkisellä ties minkä hoitojen avulla, siinä ajatellaan kyllä ihan vaan omaa napaa eikä lapsen parasta laisinkaan.


      • eargiöoha
        3216748 kirjoitti:

        varmasti elän ja täältä meidän kotoa alkaa yksi kerrallaan lentämään "linnut pesästä" silloin ja pääsen mieheni kanssa odottelemaan lapsenlapsia, sen sijaan että alkaisin leikkimään sikiön elämällä hankkiutumalla itse raskaaksi. Toki raskaaksi voi tulla viisikymppinenkin mutta se ei tarkoita sitä että nainen olisi vielä hedelmällinen, se vain tarkoittaa sitä että munasolu on lähtenyt matkaan oli se missä kunnossa tahansa. Mistähän johtuu suuret vammaisuuden ja ennenaikaisuuden riskit yli nelikymppisillä äideillä, juurikin siitä ettei munasolut ja kohtu ole enää siinä kunnossa kuin ne olivat kun nainen on HEDELMÄLLISESSÄ iässä, eli teini-iästä (valitettavasti jo siitä kun kuukautiset alkaa vaikkei henkinen kehitys ole lähimainkaan sitä luokkaa että olisi yhdyntään valmis) reiluun kolmekymppiseen. Muistaakseni naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo alle kolmekymppisenä (korjatkaa jos olen väärässä) ja yli 35 vuotiailla vammaisuuden riskit ovat jo paljon suuremmat. On ihan naurettavaa nykyajan humputusta että pitäisi alkaa yli nelikymppisenä vääntämään lapsia vaikka väkisellä ties minkä hoitojen avulla, siinä ajatellaan kyllä ihan vaan omaa napaa eikä lapsen parasta laisinkaan.

        Jaa nykyajan humputusta? Se on kuule niin, että ennen vanhaan oli ihan yleistä saada lapsia vielä yli 40-vuotiaanakin kun ei varmaa ehkäisyä silloin vielä ollut keksitty. Elämässä on aina riskejä, nuorikin voi saada vammaisen lapsen (juu, riskit ovat pienemmät, mutta silti voi) eikä kukaan tästä elämästä hengissä selviä. Silloin kun lapsia saadaan omasta halusta niin lapsen saaminen on aina itsekäs teko, oli ikä mikä tahansa. Et sinä ole sen parempi kuin vanhemmat äiditkään, vaikka ilmeisesti niin haluaisitkin ajatella. Elämässä kannattaa yrittää katsoa asioita vähän vähemmän mustavalkoisesti ja hyväksyä myös muiden ratkaisut.


      • 2135845
        eargiöoha kirjoitti:

        Jaa nykyajan humputusta? Se on kuule niin, että ennen vanhaan oli ihan yleistä saada lapsia vielä yli 40-vuotiaanakin kun ei varmaa ehkäisyä silloin vielä ollut keksitty. Elämässä on aina riskejä, nuorikin voi saada vammaisen lapsen (juu, riskit ovat pienemmät, mutta silti voi) eikä kukaan tästä elämästä hengissä selviä. Silloin kun lapsia saadaan omasta halusta niin lapsen saaminen on aina itsekäs teko, oli ikä mikä tahansa. Et sinä ole sen parempi kuin vanhemmat äiditkään, vaikka ilmeisesti niin haluaisitkin ajatella. Elämässä kannattaa yrittää katsoa asioita vähän vähemmän mustavalkoisesti ja hyväksyä myös muiden ratkaisut.

        ennen vanhaan oli myös lapsikuolemat hyvin yleisiä. Joten aika turha nojautua tuohon että ennen ehkäisyn "keksimistä" lapsien teko vanhemalla iällä oli "normaalia". Nykyään ehkäisy ON keksitty, joten miksi alkaa pelleilemään tuolla tavoin että rupeaa sikiämään iässä, jossa kuuluisi ryhtyä isoäidiksi eikä äidiksi? Sitten maksellaan hedelmöityshoitoja ja saadaan keskenmenoa toisensa jälkeen kun kroppa selkeästi ilmoittaa ettei ole enää siinä kunnossa että voisi käydä läpi normaalin raskauden. Eipä meitä nuoriakaan äitejä tarvitse viikottain seurailla neuvolassa ja äitipolilla, mistähän johtuu että nämä yli nelikymppiset odottajat lasketaan riskisynnyttäjiksi??


      • earöijieäapo
        2135845 kirjoitti:

        ennen vanhaan oli myös lapsikuolemat hyvin yleisiä. Joten aika turha nojautua tuohon että ennen ehkäisyn "keksimistä" lapsien teko vanhemalla iällä oli "normaalia". Nykyään ehkäisy ON keksitty, joten miksi alkaa pelleilemään tuolla tavoin että rupeaa sikiämään iässä, jossa kuuluisi ryhtyä isoäidiksi eikä äidiksi? Sitten maksellaan hedelmöityshoitoja ja saadaan keskenmenoa toisensa jälkeen kun kroppa selkeästi ilmoittaa ettei ole enää siinä kunnossa että voisi käydä läpi normaalin raskauden. Eipä meitä nuoriakaan äitejä tarvitse viikottain seurailla neuvolassa ja äitipolilla, mistähän johtuu että nämä yli nelikymppiset odottajat lasketaan riskisynnyttäjiksi??

        Älä viitsi enää jatkaa tuota, pahoitat kaikkien vanhemmalla iällä raskaaksi tulleiden mielen. Jep, lapsikuolemat oli hyvin yleisiä, mutta sinä väitit, että vanhemmalla iällä raskaaksi tuleminen on "nykyajan hömpötyksiä".Ja miten niin vanhemmalla iällä raskautuminen ei olisi normaalia, normaaliahan se nimen omaan on, ehkäisyhän on lääketieteen keksintö eikä mitenkään luonnollista. Olen edelleen sitä mieltä, että jos nainen raskautuu vielä sen ikäisenä (vaikka vähän lääketieteen avustamanakin) niin siitä vaan sitten, itse he ne riskit ottavat, myös sen riskin, että lapsi on vammainen. Vai oletkos sitten sitä mieltä, että tähän maailmaan ei saisi vammaisia lapsia synnyttää? Jos olet, niin sitten liikutaan jo vaarallisella alueella... Ja mikäs sinä olet sanomaan, missä iässä kuuluisi ryhtyä miksikin? Jos et ole tähän ikään mennessä jo huomannut, niin kaikkien ihmisten elämät eivät mene samaa rataa. Entä jos joku on vasta nelikymppisenä tavannut elämänsä miehen ja haluaa palavasti lapsia tämän kanssa? Pitäisikö hänelle sitten sanoa, että "ei sinulla ole kuule oikeutta haluta sitä lasta, eikä varsinkaan yrittää hankkia sitä kun sinä olet väärän ikäinen, mitäs et aiemmin löytänyt miestäsi? Sinun elämäsi on mennyt sillä lailla, että olet voinut hankkia lapset nuorena. Kaikkien elämä ei mene. En ymmärrä, miksi heiltä sillä perusteella pitäisi kieltää haave ja toive omasta lapsesta.


      • 2554688
        earöijieäapo kirjoitti:

        Älä viitsi enää jatkaa tuota, pahoitat kaikkien vanhemmalla iällä raskaaksi tulleiden mielen. Jep, lapsikuolemat oli hyvin yleisiä, mutta sinä väitit, että vanhemmalla iällä raskaaksi tuleminen on "nykyajan hömpötyksiä".Ja miten niin vanhemmalla iällä raskautuminen ei olisi normaalia, normaaliahan se nimen omaan on, ehkäisyhän on lääketieteen keksintö eikä mitenkään luonnollista. Olen edelleen sitä mieltä, että jos nainen raskautuu vielä sen ikäisenä (vaikka vähän lääketieteen avustamanakin) niin siitä vaan sitten, itse he ne riskit ottavat, myös sen riskin, että lapsi on vammainen. Vai oletkos sitten sitä mieltä, että tähän maailmaan ei saisi vammaisia lapsia synnyttää? Jos olet, niin sitten liikutaan jo vaarallisella alueella... Ja mikäs sinä olet sanomaan, missä iässä kuuluisi ryhtyä miksikin? Jos et ole tähän ikään mennessä jo huomannut, niin kaikkien ihmisten elämät eivät mene samaa rataa. Entä jos joku on vasta nelikymppisenä tavannut elämänsä miehen ja haluaa palavasti lapsia tämän kanssa? Pitäisikö hänelle sitten sanoa, että "ei sinulla ole kuule oikeutta haluta sitä lasta, eikä varsinkaan yrittää hankkia sitä kun sinä olet väärän ikäinen, mitäs et aiemmin löytänyt miestäsi? Sinun elämäsi on mennyt sillä lailla, että olet voinut hankkia lapset nuorena. Kaikkien elämä ei mene. En ymmärrä, miksi heiltä sillä perusteella pitäisi kieltää haave ja toive omasta lapsesta.

        sijaisperhe ja adoptio ovat loistavia vaihtoehtoja näille neljänkymmenen päällä oleville naisille joille jostain syystä niinkin myöhäisessä elämänvaiheessa on ajankohtaista perustaa perhettä. Miksi pitäisi tietoisesti riskeerata syntymätön lapsensa vain ja ainoastaan siksi että saisi oman biologisen lapsen? Maailma on pullollaan lapsia vailla hyvää kotia. Mutta jos tuo meno jatkuu että sitä lapsentekoa lykätään niin pitkälle että on melkein todennäköisempää saada vammainen lapsi, kohta on koko maa pullollaan laitoshoitoa vaativia. Eiväthän nämä yli nelikymppiset ole enää pitkään siinä kunnossakaan että jaksaisivat olla omahoitajina kehitysvammaisille lapsilleen. Kyllä siinä totuus kolahtaa kovaa vasten kasvoja kun oman itsekkyyden takia saa sairaan lapsen joka ei tule ikinä elämään täysin omillaan. Enkä sano ettei niin voisi käydä nuoremmillekin odottajille, mutta pointtini onkin se miten suureksi riskit kasvavat kun aidosti hedelmällinen ikä on jo ohitettu.

        Tarkoituksena ei ole pahoittaa mieltä vaan antaa vähän samanlaista todellisuuden tajuntaa iäkkäille naisille kuin jotkut teinitytöt kaipaavat kun alkavat vauvantekopuuhiin ilman minkäänlaista käsitystä siitä minkä vastuuntunnon moinen touhu vaatii. Ääripäitä molemmat mutta ikävä kyllä yhtäläisyyksiä ajatusmaailmassa on enemmän kuin sallisi.


      • aerijueipoer
        2554688 kirjoitti:

        sijaisperhe ja adoptio ovat loistavia vaihtoehtoja näille neljänkymmenen päällä oleville naisille joille jostain syystä niinkin myöhäisessä elämänvaiheessa on ajankohtaista perustaa perhettä. Miksi pitäisi tietoisesti riskeerata syntymätön lapsensa vain ja ainoastaan siksi että saisi oman biologisen lapsen? Maailma on pullollaan lapsia vailla hyvää kotia. Mutta jos tuo meno jatkuu että sitä lapsentekoa lykätään niin pitkälle että on melkein todennäköisempää saada vammainen lapsi, kohta on koko maa pullollaan laitoshoitoa vaativia. Eiväthän nämä yli nelikymppiset ole enää pitkään siinä kunnossakaan että jaksaisivat olla omahoitajina kehitysvammaisille lapsilleen. Kyllä siinä totuus kolahtaa kovaa vasten kasvoja kun oman itsekkyyden takia saa sairaan lapsen joka ei tule ikinä elämään täysin omillaan. Enkä sano ettei niin voisi käydä nuoremmillekin odottajille, mutta pointtini onkin se miten suureksi riskit kasvavat kun aidosti hedelmällinen ikä on jo ohitettu.

        Tarkoituksena ei ole pahoittaa mieltä vaan antaa vähän samanlaista todellisuuden tajuntaa iäkkäille naisille kuin jotkut teinitytöt kaipaavat kun alkavat vauvantekopuuhiin ilman minkäänlaista käsitystä siitä minkä vastuuntunnon moinen touhu vaatii. Ääripäitä molemmat mutta ikävä kyllä yhtäläisyyksiä ajatusmaailmassa on enemmän kuin sallisi.

        Omituista jos sinä et äitinä ymmärrä kaipuuta biologiseen lapseen? Ja varsin monella nelikymppisellä sitä todellisuuden tajua (ei tajuntaa) on, samoin vastuuntuntoa. Etköhän nyt ihan pikkuisen liioittele ja paisuttele. "Kohta on koko maa pullollaan laitoshoitoa vaativia". Kyllä ne vanhat äidit kuitenkin ovat vähemmistössä edelleen ja suurella osalla heistä myös ne ihan terveet lapset. En jatka tästä aiheesta nyt enempää kun et selvästikään suostu antamaan ihmisille mahdollisuutta itse päättää lisääntymisestään.


      • Nelli Noora
        earöijieäapo kirjoitti:

        Älä viitsi enää jatkaa tuota, pahoitat kaikkien vanhemmalla iällä raskaaksi tulleiden mielen. Jep, lapsikuolemat oli hyvin yleisiä, mutta sinä väitit, että vanhemmalla iällä raskaaksi tuleminen on "nykyajan hömpötyksiä".Ja miten niin vanhemmalla iällä raskautuminen ei olisi normaalia, normaaliahan se nimen omaan on, ehkäisyhän on lääketieteen keksintö eikä mitenkään luonnollista. Olen edelleen sitä mieltä, että jos nainen raskautuu vielä sen ikäisenä (vaikka vähän lääketieteen avustamanakin) niin siitä vaan sitten, itse he ne riskit ottavat, myös sen riskin, että lapsi on vammainen. Vai oletkos sitten sitä mieltä, että tähän maailmaan ei saisi vammaisia lapsia synnyttää? Jos olet, niin sitten liikutaan jo vaarallisella alueella... Ja mikäs sinä olet sanomaan, missä iässä kuuluisi ryhtyä miksikin? Jos et ole tähän ikään mennessä jo huomannut, niin kaikkien ihmisten elämät eivät mene samaa rataa. Entä jos joku on vasta nelikymppisenä tavannut elämänsä miehen ja haluaa palavasti lapsia tämän kanssa? Pitäisikö hänelle sitten sanoa, että "ei sinulla ole kuule oikeutta haluta sitä lasta, eikä varsinkaan yrittää hankkia sitä kun sinä olet väärän ikäinen, mitäs et aiemmin löytänyt miestäsi? Sinun elämäsi on mennyt sillä lailla, että olet voinut hankkia lapset nuorena. Kaikkien elämä ei mene. En ymmärrä, miksi heiltä sillä perusteella pitäisi kieltää haave ja toive omasta lapsesta.

        Olen kanssasi samaa mieltä eiköhän se ole jokaisen oma asia koska lapsia haluaa hankkia.
        Aina ei elämä mene niin kuin pitäisi.
        Itse olen 45 ja ei ole lapsia. Ei kerta kaikkiaan ole ollut sellaista miestä elämäni aikana kenen kanssa olisin halunnut lapsen ei vaan ole tuntunut siltä.
        Nyt olen löytänyt elämäni rakkauden oman ihanaisen mieheni ja nyt ekaa
        kertaa tuntuu siltä että kamala vauva kuume. Olemme puhuneet asiasta ja se on harkinnassa. Tuntuu että nyt olen valmis vaikka ikää 45 tuntuu että jaksan ja kunto aika ok ja olen nuorekas pakkaus.
        Näin se elämä heittelee menee tulee ihania yllätyksiä niin kuin tämä
        mieheni tuntuu että on löytänyt sen sielun kumppanin ja tämä nainen ei ikinä
        ole voinut kuvitelle kuinka hyvä on olla toisen kanssa uskomaton rauhallisuus,luottamus ja se hyvä fiils.
        Siis iästä riippumatta tehkää lapsia jos siltä tuntuu. Oma lapsi on aina oma ja taivaan lahja olkoot kehitysvammainen tai terve!


      • Onnea perheellesi!
        2554688 kirjoitti:

        sijaisperhe ja adoptio ovat loistavia vaihtoehtoja näille neljänkymmenen päällä oleville naisille joille jostain syystä niinkin myöhäisessä elämänvaiheessa on ajankohtaista perustaa perhettä. Miksi pitäisi tietoisesti riskeerata syntymätön lapsensa vain ja ainoastaan siksi että saisi oman biologisen lapsen? Maailma on pullollaan lapsia vailla hyvää kotia. Mutta jos tuo meno jatkuu että sitä lapsentekoa lykätään niin pitkälle että on melkein todennäköisempää saada vammainen lapsi, kohta on koko maa pullollaan laitoshoitoa vaativia. Eiväthän nämä yli nelikymppiset ole enää pitkään siinä kunnossakaan että jaksaisivat olla omahoitajina kehitysvammaisille lapsilleen. Kyllä siinä totuus kolahtaa kovaa vasten kasvoja kun oman itsekkyyden takia saa sairaan lapsen joka ei tule ikinä elämään täysin omillaan. Enkä sano ettei niin voisi käydä nuoremmillekin odottajille, mutta pointtini onkin se miten suureksi riskit kasvavat kun aidosti hedelmällinen ikä on jo ohitettu.

        Tarkoituksena ei ole pahoittaa mieltä vaan antaa vähän samanlaista todellisuuden tajuntaa iäkkäille naisille kuin jotkut teinitytöt kaipaavat kun alkavat vauvantekopuuhiin ilman minkäänlaista käsitystä siitä minkä vastuuntunnon moinen touhu vaatii. Ääripäitä molemmat mutta ikävä kyllä yhtäläisyyksiä ajatusmaailmassa on enemmän kuin sallisi.

        Toivottavasti tuo kirjoittaja on saanut jostain tukea, on selvästi vähän ongelmia päänupin kanssa. Onko vaikea äitisuhde? Mummi ei hoida lapsenlapsia, kun on saanut oman lapsen? Univelkaa? Mies jätti vanhemman naisen takia?


    • Hei,
      MIkä ihmeen mäkättäjä tuossa ylempänä kirjoittelee ja kehtaa kutsua meitä 45-vuotiaita "elämän ehtoopuolella" oleviksi. Hohhoijaa. MInä ole parhaillaan raskaana 16 2 viikolla ja täysi meno päällä. En todellakaan ole jämähtämässä paikoilleni vaan monta rautaa on tulessa. Olen käynyt toki normaalit neuvolat ja lisäksi otatin lapsivesipunktion.Yhtän ylimääräistä kertaa en ole joutunut käymään neuvolassa, päinvastoin me uudelleen synnyttäjät käymme siellä harvemmin kai kuin ensisynnyttäjät. Ehkä eräällä vastaajalla oli jotain "häikkää" koska joutui käymään joka viikko neuvolassa. Minua ei siis vaivaa ainakaan vielä yhtään mikään ja kaikki lääkärit ovat toivottaneet pelkästään onnea. Eiköhän jätetä muiden arvostelu ja kannusteta kaikkia, ikään katsomatta. PS. tuttava 20 vutta nuorempi, synnytty juuri vammaisen lapsen, joten sehän ei myöskään katso ikää, joten tiedoksi vain. Tsemppiä kaikille ja erityisesti ap:lle, mene keskustelemaan ammattilaisen (gynekologin) kanssa :)!!

      • Olet oikeassa.

        jotkut 45 voivat olla elämänsä kunnossa ja, jos on viettänyt terveellistä elämää, niin voi olla jopa paremmassa kunnossa, kuin joku kolmekymppinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe