Pala kurkussa

palakurkussa

On tässä viikon ajan ollut semmoinen tunne ihan kuin olisi pala kurkussa. Ekoina päivinä se meni välillä ohikin, mutta nyt se tuntuu melkein koko ajan.

Juominen eikä syöminen auta siihen yhtään eikä kakominen. Nuhaa, flunssaa tai kurkkukipua mulla ei oo ollu, että en tiedä mistä johtuu?

Nyt on myös viime päivinä alkanut tuntumaan se pala kurkussa kun puhuukin, ekoina päivinä ei tuntunut.

Kenelläkään muulla samanlaista?mistäköhän voisi johtua? Se pala tuntuu juuri tuolla alakurkussa.

34

114560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bjuu

      Samaa mulla ollu jo hetken aikaa! Lueppas tossa alempana on siitä keskustelua otsikolla alergiaako? Itse samaa kyselin.

    • ---

      syy nielurisoissa? Minulla ainakin oli ja palan tunne kurkussa (ja tinnitus ja jatkuvat infektiot) jäi leikkaupöydälle...

    • Köh -

      Kannattaisi tarkistuttaa äänihuulten tilanne.
      Se onnistuu vain erikoistuneella kurkkutohtorilla.

      Itselläni oli äänihuulen granylooma - hyvänlaatuinen kasvain.

      Onko Sinun joskus kivulias niellä - "horjuuko" äänesi?

      Erikoislääkäri ei lopultakaan ole kovin kallis verrattuna turhiin terveyskeskuskäynteihin.

    • pala kurkussa

      Kertoisitko köh -nimimerkillä kirjoittava että millaisia oireita sinulla oli ja miten se alkoi ja kehittyi?

      Kävin tänään terveyskeskuksessa eikä lääkäri sieltä mitään löytänyt. Katsoi esim. peilin kanssa tähystäen ja veti kielestä että kurkkuun näkyi. Otti nieluviljelyn, saan tietää tuloksista lähiakoina.

      Eikai tämmöinen voi todella vakavaa olla?

    • Sununna

      Voisiko kumminkin olla allerginen reaktio. Minulla oli muutama vuosi sitten samanlainen tunne. Tuntui, että joku painaa kurkussa. Kävi ilmi, että se oli allerginen reaktio. Antihistamiini auttoi. Toivottavasti saat apua ongelmaan!

      • pala kurkussa

        Miten sinulla tuo muuten todettiin sununna?


      • minkä ikäsii te ootte?

        Mulla on kestäny jo muutama päivä tätä, tuntuu etois joku palan tai paineen tunne kurkussa enkä tiiä mistä johtuu nukkuminen on hankalaa ku sen takia ei tuu uni ja muutenki huono nukkumaan nii ei tiiä mistä johtuu.Pitäiskö huolestuu mä oon ainakin noin 12 vuotias....VASTATKAA!!!


    • ...

      Voi olla jotain merkityksellistäkin, muttei välttämättä. Itsellänikin on joskus ollut päivätolkulla palan tunne kurkussa mutta on sitten _unohtunut_. Veikkaanpa, että omalla kohdallani oli kyse enemmänkin kuvittelusta tai psykosomaattisesta tuntemuksesta: kun alkoi tunnistella, onko se palan tunne siellä vielä, niin viimeistään silloin se sinne palasikin. Allergiaa minulla on vain heinänuhan muodossa.

      Mutta kannattaa toki selvittää syy.

      • pala kurkussa

        No tuskin se mitään sen kummempaa kun minulta on kuitenkin otettu verikokeetkin eikä niissä mitään ollut. Kaikki täysin ok. Samoin otettiin nieluviljely eikä siinäkään mitään näkynyt.


      • sirkku
        pala kurkussa kirjoitti:

        No tuskin se mitään sen kummempaa kun minulta on kuitenkin otettu verikokeetkin eikä niissä mitään ollut. Kaikki täysin ok. Samoin otettiin nieluviljely eikä siinäkään mitään näkynyt.

        Minullakin on ollut jo reilun vuoden pala kurkussa. Kilpirauhanen on ultrattu ja ruokatorvi kuvattu. Mitään ei löydy. Alussa olin tosi ahistunut palantunteesta, mutta siihenkin näköjään tottuu. Niin puhalsin vielä helicobakteeri testin, ei siinäkään mitään.Kumma ku olin viikon Rodoksella, niin ei tuntunu pala.Erilainen ruokako? Olen kyllä huomannut, että tunne voimistuu kahvin juonnin jälkeen. Lääkärini totesikin että närästys voi tuntua palan tunteena kurkussa. Ihmettelen vain että voiko se närästää koko päivän ja joka päivä?


      • JUKO
        sirkku kirjoitti:

        Minullakin on ollut jo reilun vuoden pala kurkussa. Kilpirauhanen on ultrattu ja ruokatorvi kuvattu. Mitään ei löydy. Alussa olin tosi ahistunut palantunteesta, mutta siihenkin näköjään tottuu. Niin puhalsin vielä helicobakteeri testin, ei siinäkään mitään.Kumma ku olin viikon Rodoksella, niin ei tuntunu pala.Erilainen ruokako? Olen kyllä huomannut, että tunne voimistuu kahvin juonnin jälkeen. Lääkärini totesikin että närästys voi tuntua palan tunteena kurkussa. Ihmettelen vain että voiko se närästää koko päivän ja joka päivä?

        Kyseessä voi olla refluksitauti.

        http://www.vatsaonline.fi/ncm.aspx?type=article¶m=503314


      • JUKO

    • Meddle

      Voi olla myös stressireaktio, kuten sanottua, psykosomaattinen juttu. Mulla on ollut erittäin ahdistavina kausina (myös muita fyysisiä oireita) tällainen, kaksi viikkoa putkeen. Enkä ole ainoa kuulemma...

      • kurkkupotilasko?

        Ajauduin googlesta lukemaan tätä topicia kun samainen tunne on vaivannut jaksoittain pari-kolme viikkoa, ennen lähtöä neljän tunnin illanviettoon päivystyksessä...
        Lääkärit vielä turhankin helposti leimaa "tuntemuksia" psykosomaattisiksi oireiksi, joten ei huvittaisi maksaa 4h jonotuksesta 11€ kun kaikki "oikeesti sairaat" menee tottakai ohi ja lääkärikään ei osaa mitään sanoa.


      • Kilpirauhastulehdus
        kurkkupotilasko? kirjoitti:

        Ajauduin googlesta lukemaan tätä topicia kun samainen tunne on vaivannut jaksoittain pari-kolme viikkoa, ennen lähtöä neljän tunnin illanviettoon päivystyksessä...
        Lääkärit vielä turhankin helposti leimaa "tuntemuksia" psykosomaattisiksi oireiksi, joten ei huvittaisi maksaa 4h jonotuksesta 11€ kun kaikki "oikeesti sairaat" menee tottakai ohi ja lääkärikään ei osaa mitään sanoa.

        Itse kuvittelin, että minulla on stressipala, mutta kokeet paljastivat kilpirauhastulehduksen. Kannattaa tutkituttaa. Minulla kyllä esim. hajuvedet tekevät palan kurkkuun, muuta tämä jatkunut jo joulusta asti.


      • 12v

        Voisko tän ikäsellä olla stressii ku mä huomaan ainaki ku aina illalla ennen nukkumaan menoa tuntuu se palakurkussa tai vähän myöhemmin..kun olen ollut koko ikäni huono nukkumaan, olisiko se vaan ajattelua vai jotain muuta välillä tunne katosi ja palasi myöhemmin uudelleen.Olisiko se stressiä kun jännitän aika monta asiaa ja päänsärkyäkin joskus usein kävin lääkärissä päänsäryn takia mutta sanoivat vaan että jännitän paljon nii siitä tulee usein jännityspäänsärkyä


    • Sohvi123

      Minulla on sama tunne minulla on närästystä tai sitten on limaa kurkussa kannattaa käydä terveydenhoitajalla

    • täälä

      pala kurkus on kans ollu sellaasen kaks viikkoa ja tuntunu lisääntyvän pikkuhiljaa. Ei kans oo ollu mitään flunssaa tai yskää. Iltaisin oire tuntuu enempi kuin aamulla. Pala on ja pysyy vaikka kuinka niäleksit.. oikeestaan tunne vaan lisääntyy juomisen jälkeen tai esimerkiksi kun pitää päätä etukumaras asennos. Luin joltain keskustelusivulta, jotta vois olla kyse stressin lisäksi myös niskan ja kaulan lihasten jumituksesta. Joku neuvoi samalla sivulla, jotta pitääs päästää kunnon itku ensimmääsenä tai kokeella lisätä liikuntaa ja jumppaa. Kävin tänään tklääkäris jossa ultrattiin kilpirauhanen, eikä mitään erityistä näkyny. Täytyy vissiin ny alkuhunsa koittaa sitä itkua ja päälle vaikka lenkkiä.. Onhan täs tuntunu olevan vähä yssiksensä kahden mukulan kans vaikka isäntä onkin olemas, josta ei kyllä oo juuri ollu avuksi puoli vuotiaan vauvelin kans.. Taitaa ittelläni olla vähä pahasta/stressaantuneesta olosta johtuvaa tämä kurkun pala tunne. On välis jotain rytmihäiriötunnettakin ja on kyllä niskatkin jumis. Närästys on tuttu tunne, muttei tälläänen. Toisaalta vähiinsä kyllä välis tuntuu ryöittävän tämä kurkkutunne,mutta epäilen jottei olisi refluksi vaivaa, kun ei vattaa muuten vaivaa mikään. Keksiikö kukaan muuta selitystä vaivalle? Kun meinaa tietenki jo vähä peljättää vakavemmatki kurkun ja kilpirauhasen sairaudet..

      • Pörr

        Moikka,

        Minulla itse oli palan tunne kurkussa pari viikkoa. Nyt viikonloppuna paheni ja menin yleislääkärille. Yleislääkäri ei ylläri osanut mitään sanoa. Itse ehdotin hänelle että voisiko olla pieni refleksitauti tjsp kun happoja tulee välillä ylös. Sain Somac nimistä reseptilääkettä ja nyt toisena päivänä tuntuu vaivat hävinneen :)

        Pala kurkussa tunne voi myös olla hyvin psyykkistä, ja kun sitä rupeaa miettimään niin ei se häviä.


    • 36v

      Oikeesti tää tuntuu karseelata. Vaikka kuinka nielet niin joku piru siellä vaan kaivaa.Ei auta juomonen ei syöminen, imin kuivaa näkkäriä että lähtis se joku pois niin ei... kohta tukehun. Mitä tälle pitäs tehä???

      • että muillakin...

        On ihan samanlaisia oireita! Mulla on tuntunu nyt muutaman päivän ajan samalta kurkussa, kuin silloin jos koen että joku on esim. loukannut minua pahasti, ja on itku lähellä tulla, eli pala kurkussa. Oon kyllä ollut tosi stressaantunut muutosta ja kaikesta. Minulla on isot nielurisat, mitkä piti poistaa jo nuorena, mut niin ei sitten kuitenkaan tapahtunut. Korvat mulla tinnittää ihan koko ajan, varsinkin näin iltaisin kun menee nukkumaan niin sen huomaa. Niin ja sitten oon vielä allerginen pölylle ja astmaatikko, jotenka ehkä tuo ilmakin tuolla ulkona voi olla osa syy!
        Juominen eikä mikään tunnu auttavan, kahvin juonnin lopetin viikko sitten...


      • 36v
        että muillakin... kirjoitti:

        On ihan samanlaisia oireita! Mulla on tuntunu nyt muutaman päivän ajan samalta kurkussa, kuin silloin jos koen että joku on esim. loukannut minua pahasti, ja on itku lähellä tulla, eli pala kurkussa. Oon kyllä ollut tosi stressaantunut muutosta ja kaikesta. Minulla on isot nielurisat, mitkä piti poistaa jo nuorena, mut niin ei sitten kuitenkaan tapahtunut. Korvat mulla tinnittää ihan koko ajan, varsinkin näin iltaisin kun menee nukkumaan niin sen huomaa. Niin ja sitten oon vielä allerginen pölylle ja astmaatikko, jotenka ehkä tuo ilmakin tuolla ulkona voi olla osa syy!
        Juominen eikä mikään tunnu auttavan, kahvin juonnin lopetin viikko sitten...

        Kävin maanantai iltana lääkärissä...Nuori pimu siellä sanoi että joo joo, sulla on kurkunpäätulehdus,Amorion kuuri.(outoa,ei nuhaa, ei yskää,ei äänen käheyttä...) Noh, tiistainakin kurkku oli ihan tukossa,oksensin aamulla pari tuntia heräämisen jälkeen kun olin tukehtua, illalla sama olo,ilma ei kulje mihinkään, meni toiselle päivystävälle lääkärille...SETÄ siellä alkoi irvistelemään ja viisastelemaan että on se nielutulehdus ja paha nuha!!! Äpitin takaisin ja viimein se suostui verikokeisiin...Nyt odottelen kilpirauhaskokeiden tulosta...PALA KURKUSSA!


    • hiroghrg

      No siis minulla on ollut palan tunnetta kurkussa jo lapsesta lähtien. En ole nielututkimukseen suosutunut koska minulla on niin herkässä oksennusrefleksi ja saisin takuuvarmasti pahan paniikkikohtauksen.

      Mutta mulle on tehty kaikenlaiset kokeet ja ihan terveeksi on todettu kaikin puolin. Kokeet tehtiin kylläkin toisesta syystä, mutta kilpirauhanen ym. toimii moitteettomasti. Minulla on kaksi todennäköistä selitystä siihen. Ainakin minulla on todettu tavallista pienemmät korvakäytävät, josta syystä esim. oikeanpuoleinen korva on ain enemmän tai vähemmän tukossa ja räkää valitettavasti valuu aika paljon kurkkuun. Sille rakenteelliselle vialle vaan ei oikein voi mtään. Mulla on lisäksi kurkku usein kipeä kun sieltä "irtoaa" niitä räkäpaloja aina viikoittain... kuulostaa ällöltä mutta onneksis se ei näy päälle päin ja on vissiin ihan normaalia tällaisessa tilanteessa.

      Toinen syy, joka sinullakin varmaan on, on refluksitauti tai sen lievät oireet. Itse en siihen kiinnittänyt huomiota aiemmin, mutta itselläni kipeytyi suu ja kieli joskus kolme vuotta sitten. Sain siihen lääkäreiltä hirveästi sienilääkkeitä, mutta en niitä sitten syönyt koska hekin sanoivat että onpa kumma kun se kieli ei punoita yhtään eikä ole muitakaan oireita. Joku lääkäri sitten keksi että todennäköisesti mahahapot nousee ylös. Suurin osa ruoka-aineita aiheuttaa sitä ja rasvaisen ym. ruoan vähentäminen saattaa auttaa. En ollut ajatellut edes asiaa, koska minulla ei henkikään haise, mikä on vissiin aika yleinen sivuoire refluksitaudissa. Itselläni se ei aiheuta muuta kuin sellaisen teenjuonnissa "palanut" kieli -tunteen jos syön todella väärin, mutta varmasti sillä on yhteys tuohon palaan kurkussa.

      Refluksitauti ärsyttää limakalvoja kurkussa ja esim. nieleessä voi joskus huomata kun yrittää niellä sitä palaa, että kuuluu sellainenkurahdus heti perään. Kannattaa tarkkailla mitä kehossa tapahtuu syönnin jälkeen, jos tuntuu että röyhtäyttää tai edes vähän nousee mahahappoja ylös. Pieneen närästykseen yleensä auttaa renniet ym. mutta jos sitten tuntuu että ei auta niin lääkärille kannattaa mennä. Itsellä on lääkäriltä ihan resepti joka pitäisi lunastaa kun saan rahaa, eli pitää kokeilla miten ne lääkkeet neutraloi sitä rennieen verrattuna.

      Toivottavasti selviää asia! Mutta kuten minun tapauksesta selviää, ei nä lääkärit aina tiedä. Kannattaa itse tarkkailla ja sitten mennä kertomaan, jos on näitä oireita.

    • närästäjä

      se johtuu useimmiten kaulan tiettyjen lihasten
      kireydestä -- se kun on alue jota jännitetään usein ja
      nykyisessä puheyhteiskunnassa kurkunpään alue joutuu
      aina ylikäytölle. Sama kun toiset jännittää hartoita, toisilla
      se saattaa tulla tältä alueella esille.

      Yleensä se on kirofaryngeus lihas eli se joka muodostaa
      pääasiallisestiruokatorven yläsulkijan. Syklimäinen lihas,
      joka on vas ja oikealla puolella.

      Tavallista tavallisempikin oire refluksitaudissa. Ylösnouseva
      aines pääsee kurkunpuolelle aiheuttaen tulehdusta ja sitä
      kautta sitten myös "lihasvääntöä". Ja yksi kun vääntään, niin kaikki
      läheltäkin vääntää - ihan niinkuin muuallakin kehossa.

      Kuinkahan monta kertaa tämäkin
      on selitetty "psyykkisillä" syillä vaikka takana on näinkin selvä
      lihastoiminnan vajaus ??

      Fyysisesti sitä aluetta (tai lähialuetta) voi yrittää jumppailla.
      Eli ne tavlliset niska/hartian liikkeiden lisäksi kaulan alueen lihakset.
      Puheterapeutilta saatavat ääneharjoitukset rentouttaa sitä aluetta.
      Samoin erinomaisesti Voice massage terapia (äänihieronta) - jopa
      niin että pala voi häipyä :-). Tavallinen haukottelu rentouttaa myös
      kurkunpäätä ... näitä ääniohjeita löytyy tuolta refluksisivustosta
      www.refluksi.fi aika paljon sekä myös tietoa Voice massagesta.
      Puhetekniikkaan kannattaa kiinnittää kanssa huomiota.


      Ilman muuta kannattaa kuitenkin peilitutkimus kurkkuun tehdä.
      Kilpirauhasen saa pois kuvioista,kun otatuttaa testit ( lääkärin tunnustelu).
      Kaulan ultra näyttää kaulan etuosan (esinrauhaset, verisuonet) tilanteen.

    • uniikki,

      Onko vatsasi oireillut? "Pala kurkussa" tunne saattaa johtua nimittäin myös närästyksestä. Kokeilehan ottaa yksi närästyslääke esim rennie ja katso helpottaako :--)

    • PihaUS

      Mulla sama homma. Karmeeta on. Maaliskuun alussa alkoi oireet. Palan tunne oli kurkunpäässä ja heti sen alapuolella, sekä rintalasta takana. Noh, tehtiin gastroskopia (tehtiin ekakerran 2001) - tulos oli "normaali" eli ei mainittavaa. Sain Paret -happolääkityksen. Pala hävisi rintalastan takaa, mutta ei kurkusta, vaikka olin aivan varma että se häviää my´ös kurkusta. Sitten lähti ääni.

      Menin lääkäriin uudestaan. Lääkäri määräsi verikokeen (otettiin samantien), antibioottia ja kaulan alueen ultran (seuraavalle päivälle) . Käulan ultrassa ei selvinnyt mtn muuta kuin "muutama reaktiivinen imusolmuke kurkunpään oik.puolella". Kilpirauhanen jne normaalit. Kysyin verikokeen tuloksista samalla. Lääkäri sanoi, ettei pysty niitä näkemään, vaan pyysi soittamaan seur.pnä hoitajalle. Soitin: valkosolut aavistuksen koholla (normaali joku 8, mulla 9), ei muuta mainittavaa. Hoitaja sanoi vaan, että suotta sä niitä antibiootteja kyllä syöt, kun ei tääl ole tulehdusta, mut syönny loppuun kun lääkäri on määränny.

      Kontrolli ois ollu 2 viikon päästä kuurin alottamisesta, mut sain ensivkon perjantaiksi (varasin samalla kun kysyin verikokeiden tulokset) kun sanoin että mikä kontrolli se semmonen on kun turhaan syön tänkin kuurin.. hoitsu sano että joo, otetaan vaan uusi aika pikemmin.

      En tiedä mitä ihmettä nyt sanon. Haluaisin kaulan alueen tähystykseen, olkoonkin että se vaatii nukutuksesta lähtien kaikkee. Mut tiedän että seuraavaksi oon kurkku-nenä-korvalääkärillä. Kai se pitää sit aina vaikeimman kautta mennä mut yhden asian sanon - periksi en anna, ennenku on tutkimuksen tehty ja viimesen päälle. En oo tätä ennen ollu meinaan yhteiskunnan varoja kuluttamassa (gastroskopiankin maksoin itse btw) terveydenhuollon piirissä montaakaan kertaa, niin nyt kulutan.

    • Littyy homeallergiaa

      a|b|c|d|e|f'|g|h|
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, hyvin tuntemasi naapurin nimeä et muista.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 18. Astma, tai astman tyyppinen tila.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 21. Hiusten lähtöä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 22. Veristä yskää.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 23. Keuhkoverenvuotoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 24. Voimaton, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 25. Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkää, jossa voi olla verta.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 26. Sieraimet ovat tukossa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 27. Liman muodostus hengitysteissä, esim aamuisin saat yskiä hartaasti.
      _|_|_|_|_|_|_|_| >>>>>>28. Palantunne/kuristavatunne kurkussa/kurkun -kutina, -käheys ja -kipu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 29. Turvonneet imusolmukkeet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 30. Turvonneet rauhaset.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 31. Nenäverenvuotoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 32. Puhe käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 33. Pientä kuumeilua, tai alilämpöä muutaman asteen kymmenyksen-1 C-asteen.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 34. Vilun väristykset.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 35. Yöhikoilu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 36. Olotila on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 37. Silmiä särkee ja ne saattavat verestää ja rähmiä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 38. Katse on epätarkka.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 39. Näköhäiriöitä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 40. Korvien kutina.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 41. Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 42. Akne.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 44. Nivelkipuja (joint)-jo pelkkä tiskirätin puristaminen voi olla tuskaa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 45. Lihaskipuja.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 46. Lihasjäykkyyttä, varsinkin aamulla lihasjäykkyys vaikeuttaa kävelyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 47. Näppyjä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 48. Verisuonet nousevat ns pinnalle.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 49. Läiskiä iholla.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 50. Verenpurkautumia iholla.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 51. Herkistyminen lisäaineille.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 52. Herkistyminen erilaisille keinohajuille.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 53. Suussa on outo mantelimainen makea maku.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 54. Limakalvot(mucous membrane) kuivaa, syljen eritys on vajaata.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 55. Virtsan eritys on runsasta.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 56. Haiseva tumma virtsa, virtsatie-infektio. Aina ensin lääkärin tutkimus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 57. Munuaisten, virtsarakon ja virtsateiden kipu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 58. Hedelmättömyys.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 59. Endometrioosi ja emättimen hiiva-infektiot.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 60. Vatsakipu, ripuli/ummetus, runsaat ilmavaivat, jne. Vatsa on toiset aivot.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 61. Toistuvat poskiontelo tulehdukset. Aina ensin lääkärin tutkimus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 62. Kipeät jalkapohjat(sole).
      Osumia yhteensä:
      a=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______

      -Hoito-ohje on lopussa:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

    • ahdistaa pirusti

      mistähän voisi johtua kun itselläni on ollut viikon verran palan tunne kurkussa ja hengitys jotenkin raskasta/vaikeaa. aamuisin olo ei ole niin paha mutta iltapäivällä rupeaa aina tuntumaan siltä niinkuin hengitys olisi raskasta ja kurkussa olisi pala tai limaa mutta mitään ei irtoa vaikka kuinka köhii. olisiko se vaan omasta päästä kiinni vai pitäisikö kääntyä lääkärin puoleen.

      • Kvht altistut tietäm

        KVHT-altistuneen oiretesti.

        >>>KVHT-altistusta (=KosteusVaurioHomeidenToksiini-altistus, Toksiini=Myrkky) ei voida todeta yksilötasolla veren IgG vasta-aineista, eikä ihon Prick-testeillä. KVHT-altistus voidaan todeta alla olevalla oiretestillä, tai keuhkojen BAL-huuhtelulla. Kun epäillään kosteusvaurio-hometta, voi sen olemassa olon varmistaa kotikonstillakin ja poistaa ensiapuna välitön terveyshaitta. Koska kosteusvaurio-hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise, niin on vielä yksi varma kotikonsti todeta sen olemassa olo. */ Kosteusvaurio-homeen hajusta kantapään kautta koettua ja käytännössä testattua: Asunnossani on todettu jo aiemmin kosteusvaurio-hometta, jonka itse haistan selvästi, koska olen altistunut jo pitemmän aikaa kv-homeille. Tein viimeisen testin erään ystäväni kanssa. Kysyessäni häneltä, haistaako hän mitään erikoista asunnossani? >>>Hän vastasi: En, mutta minun on raskasta hengittää täällä, eli jotain täällä on. Mitä tästä opimme?
        >>>No miksei haise? Homeita tunnetaan yli satatuhatta eri lajia, joista noin sadan tiedetään aiheuttavan terveyshaitan, tai vakavan terveyshaitan. Edellä mainituista homeista koostuu rakenteissa muhiva homeiden-cocktail.
        1. Välittömästi haiseva homeiden-cocktail.
        - Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kv-homeiden kohteista.

        2. >>>Haisematon homeiden-cocktail. Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!
        - Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut henkilö, tai koulutettu homekoira.
        >>>Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi kotikonstiksi todeta kosteusvaurio-homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kv-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi:
        Huomaa testin *-kohdat koska tästä löytyy syy "outoon" käyttäytymiseen.

        >>>Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen.
        Masentaa - ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: Syyllistää potilasta lisää kertomalla että "vika on korvien välissä", vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
        Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin itselleni tuli "outoja oireita":
        - Olin selittämässä eräälle ystävälleni erästä asiaa ja yhtäkkiä kesken lauseen "Ding"-en muistanut edes aihetta, mistä olin kertomassa (14). Tällainen jos mikä masentaisi, mutta onneksi tajusin heti mistä on kysymys.
        - Toinen tosi inhottava oire on kun esimerkiksi tulitikku tippuu kädestä lattialle ja "pinna palaa" heti ja aloitat helvetillisen raivoamisen (6) asiasta johon normaalisti et reagoisi mitenkään!
        Se, miksi tuon tämän esille, johtuu siitä, että nämä ovat turhankin yleisiä ongelmia ja jatkuvasti saan (onneksi!) kuunnella potilaiden helpotuksen huokauksia, että "Ei minulla olekaan vikaa korvien välissä, vaan vika onkin seinien välissä!"
        >>>Jos satut törmäämään näihin oireisiin, niin tiedät jo ennakolta mistä on kyse!

        Tämä oiretesti perustuu satojen KosteusVaurioHomeToksiinille(KVHT) altistuneiden eri henkilöiden saamiin oireisiin ja sairastumisiin.
        Ohje a, b, c, d, e, f, g, h sarakkeiden täyttöön:
        Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
        3-4 viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle.
        Jne...............

        Oli alku tuosta kvht testistä:
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html


    • 15v

      itsellä palan tunne kurkussa ja 26 muuta oiretta tuosta hometestistä. muualla ollessa ei ole oireita mutta kun tulee kotiin niin alkaa taas uudestaan. talo -70 luvun alusta ja hometta siellä täällä :P eli oireiden syy tais löytyä :D

    • Herpes ja vyöruusu pään alueella tekee myös tuota tai sitten voi olla joku muukin hermostollinen asia.Itselle on tehty laryngoskoopilla nenän kautta tähystys yksityisellä ja sanottiin että voi olla vain tunne.Itse voin sanoa että tunne on todella voimakas ja tulee nopeasti.Lisäksi muut hermoston oireet ja kivut.

      Lisäksi minulla on ollut myös kaulalla itikan pistoa muistuttavia paukamia jotka lähtevät pois nopeasti minuuuttien tai korkeintaan 2 tunnin päästä.Joskus kurkun jumahtamista joka liittyy siihen joskus ei ollenkaan.

    • Ohi on

      Pala Kurkussa: Kannattaa kokeilla kuitupitoista ruokavaliota ja jättää kahvi, mulla häipyi pala kurkusta kuukaudessa..

    • mai.

      Fysioterapeutti hieroi kaulan lihakset auki ja parina päivänä venyttelin kaulan, niskan ja hartiat, ja niin lähti kaksi viikkoa kurkussa ollut pala :) Pala tuntui eniten kilpirauhasen kohdalla oikealla puolella, välillä "säti" (ei siis sattunut, mutta tuntui) alas ruokatorvea, tuttu terveydenhoitaja kopeloi mun kaulan ja sanoi, että hänen mielestään siellä on jumi... ja niin olikiiin! Oli helpottavaa..

    • 12 v.

      Mä oon vasta 12 ja mullakin on jotain tommosta... Mulla tuntuu kurkussa joku pala mut ei näy mitään peilissä. Mulla ei oo stressiä, masennusta, oksentelua, kurkkukipuu tai mitään tommosta, mut mulla on ollu koko kesä univaikeuksia. En saa ennen 1.00 unta. Nukun silti hyvät yöunet n. 9 h. Palan tunne tulee yleensä vasta aamupäivän jälkeen. Mut mua huolestuttaa että mikä mulla on, oon vasta 12 ja oon ihan sika terve muuten. Apua... :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe