Jäähdytysnestettä vuotaa

Toyo-jannu

Katsoin eilen illalla konepellin alle, niin siellähän oli vesilammikko pohjamuovin päällä. Jäähdytysnestettä on siis vuotanut jostain vesipumpun tietämiltä. Heti tuli mieleen, että kova pakkanen on tehnyt tekosiaan, sillä leudoilla keleillä en ole tuota huomannut. Tiivisteet ja liitoksethan ovat tunnetusti lujilla näillä keleileillä. Pitää saada nosturille, jotta näkis vähä tarkemmin mistä se vuotaa. Toivottavasti nyt ei ole vesipumppu mennyt. Olettekos muut huomanneet kovilla pakkasilla vastaavaa? Auto on siis Ave -06 1.8 VVT-i.

30

11062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juttelija

      Totta turiset, ei ole tullut vastaan. Kerro kuitenkin sitten jatkosta.

      Kyllähän kaikki on mahdollista, hyvä että ongelma on selkeästi yksilöitävissä, yksilöity.

    • Tojo-Köle

      ......mutta juttusi on erittäin epätodennäkoinen, mikäli ymmärtää käyttää autonsa säännöllisesti ammattitaitoisessa huollossa ja ymmärtää maalaisjärjellä, että jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys pitää ollaa sään mukainen!

      Terveisin 1986-> 4 eri Tojoa, joilla ajanut yhteensä sellaset ?? n. 800tkm, eikä jäähdytysnesteongelmia......

      • Toyo-jannu

        Jotain osviittaa antaa tuosta pakkasnesteen kestämättömyydestä se, että näyttäisi siltä että paisuntasäiliössä olisi neste kohmeessa. Syylärin korkista katsottuna neste ei tosin ole jäässä. Autotohtorin testin perusteella pakkaskestävyys olisi n. -25, kun taas korjaamon mukaan -27. Vettäkö se edellinen omistaja on kaatanut jäähdysnesteen sekaan?! Mulla sattuu löytymään Toyotan tiskiltä ostettua valmista punaista nestettä. Kärsisköhän sitä kaataa sekaan, jos se olis "vahvempaa"? Ja jos nyt vaikka menis pumppu vaihtoon, niin pitääkin selvittää myyjäliikkeestä, että tulisivatkohan asiassa vastaan.


      • Viiinaaa
        Toyo-jannu kirjoitti:

        Jotain osviittaa antaa tuosta pakkasnesteen kestämättömyydestä se, että näyttäisi siltä että paisuntasäiliössä olisi neste kohmeessa. Syylärin korkista katsottuna neste ei tosin ole jäässä. Autotohtorin testin perusteella pakkaskestävyys olisi n. -25, kun taas korjaamon mukaan -27. Vettäkö se edellinen omistaja on kaatanut jäähdysnesteen sekaan?! Mulla sattuu löytymään Toyotan tiskiltä ostettua valmista punaista nestettä. Kärsisköhän sitä kaataa sekaan, jos se olis "vahvempaa"? Ja jos nyt vaikka menis pumppu vaihtoon, niin pitääkin selvittää myyjäliikkeestä, että tulisivatkohan asiassa vastaan.

        Ainakin mitä käytettävä, ota huomiooon ajoviima yms -25 astetta mittarissa, on ajon aikana viimassa

        -50 pakkasta helposti.

        Vaihto säännöllisesti tosiaan ja edes mittausta. Ihan oikein sanottu, kokemus puhuu, yhtään

        lioittelematta ja ketään kehumatta. :)


      • Tojo-Köle
        Viiinaaa kirjoitti:

        Ainakin mitä käytettävä, ota huomiooon ajoviima yms -25 astetta mittarissa, on ajon aikana viimassa

        -50 pakkasta helposti.

        Vaihto säännöllisesti tosiaan ja edes mittausta. Ihan oikein sanottu, kokemus puhuu, yhtään

        lioittelematta ja ketään kehumatta. :)

        ......konehuoneen lämpötila ei laske alle -25 vaikka ajaisit kahta sataa, jos pihalla on -25


      • Tojo-köle
        Toyo-jannu kirjoitti:

        Jotain osviittaa antaa tuosta pakkasnesteen kestämättömyydestä se, että näyttäisi siltä että paisuntasäiliössä olisi neste kohmeessa. Syylärin korkista katsottuna neste ei tosin ole jäässä. Autotohtorin testin perusteella pakkaskestävyys olisi n. -25, kun taas korjaamon mukaan -27. Vettäkö se edellinen omistaja on kaatanut jäähdysnesteen sekaan?! Mulla sattuu löytymään Toyotan tiskiltä ostettua valmista punaista nestettä. Kärsisköhän sitä kaataa sekaan, jos se olis "vahvempaa"? Ja jos nyt vaikka menis pumppu vaihtoon, niin pitääkin selvittää myyjäliikkeestä, että tulisivatkohan asiassa vastaan.

        ....ehdottomasti saman väristä ja mieluiten laimentamatonta, jos haluat vanhaa parantaa.....


      • 6+5
        Tojo-Köle kirjoitti:

        ......konehuoneen lämpötila ei laske alle -25 vaikka ajaisit kahta sataa, jos pihalla on -25

        Vaihda neste. Liekkö sitä purkissa olevaan, edes mitään tarvetta laimentaa???

        Ainakin lasinpesunesteissä kun laimentaa, niin sitten tulee kuitenkin niin paljon pakkasta, että

        alkaa jäätymään.

        Kannattaako siis laittaa suoraan vaan laimentamatonta, eihän se nyt niin hirveästi maksa, noi

        nesteet


      • Toyo-jannu
        Tojo-köle kirjoitti:

        ....ehdottomasti saman väristä ja mieluiten laimentamatonta, jos haluat vanhaa parantaa.....

        Joo siis tottakai laittaisin saman väristä, eli punaista nestettä jos nyt sitä lisäisin. Oli jäänyt varaston perukoille vanhasta Avensiksesta litran purkki sitä Toyotan Long-Coolant (tai jotai sinnepäin) nestettä, jonka pitäs kestää sen -35C. Mutta kunhan nyt arki koittaa, niin täytyy ajella pikahuoltoon tarkistuttamaan oikea tilanne. Esim. katsoin tänä aamuna onko vuotoja, niin eipä siellä taas noroja näkynyt.


    • 5:des ave

      Edelliseen Aveeni vaihdettiin 75 tuhannen jälkeen , kun alkoi vuotaa. Auto oli 1.8 ja -07. Olen kuullu viisaampien sanovan et punainen jäähdytysneste ei olis paras mahdollinen. On näitä vesipumppuja mennyt muitakin.

      • kesäkuski

        Itsellenäni samanlaista kokemusta tältä viikolta. -05 1.6 Aven alla lumi muuttunut parkkipaikalla punaiseksi. En ole saanut paikallistettua tarkemmin mistä vuoto tullut. Edellinen ajo oli ollut huippukylmän yön jälkeen eli liekö vaikuttanut? Nyt kun pakkanen laskenut ei ole uudestaan näkynyt vuotoa. Osaako joku sanoa puskeeko jostain tietystä paikasta läpi jos päässyt jäätymään? Ja rikkooko heti jotain, esim tuon vesipumpun. Lokakuussa merkkiliike huoltanut ja siinä tietysti pitänyt tarkastaa pakkaskestävyys. Mikä mahtaa olla merkkiliikkeen käsitys riittävästä pakkasrajasta. Mittarissa autolla juurikin tuo 75 tuhatta, eli voi tietty pumppu olla muutenkin mennyt, jos kerran sitä liikkeellä. Osui vain niin sopivasti tuohon pakkaskeliin.


      • Toyo-jannu
        kesäkuski kirjoitti:

        Itsellenäni samanlaista kokemusta tältä viikolta. -05 1.6 Aven alla lumi muuttunut parkkipaikalla punaiseksi. En ole saanut paikallistettua tarkemmin mistä vuoto tullut. Edellinen ajo oli ollut huippukylmän yön jälkeen eli liekö vaikuttanut? Nyt kun pakkanen laskenut ei ole uudestaan näkynyt vuotoa. Osaako joku sanoa puskeeko jostain tietystä paikasta läpi jos päässyt jäätymään? Ja rikkooko heti jotain, esim tuon vesipumpun. Lokakuussa merkkiliike huoltanut ja siinä tietysti pitänyt tarkastaa pakkaskestävyys. Mikä mahtaa olla merkkiliikkeen käsitys riittävästä pakkasrajasta. Mittarissa autolla juurikin tuo 75 tuhatta, eli voi tietty pumppu olla muutenkin mennyt, jos kerran sitä liikkeellä. Osui vain niin sopivasti tuohon pakkaskeliin.

        Tässä tapauksessa termostaattikotelo kuulemma vuotaa. Eli jos käsitin oikein, niin vuotokohta on siinä alavesiletkun sisääntulon kohdalla. Ei siis onneksi ollut vesipumppu, jota pidin loppujen lopuksi melko varmana. Eipä tämäkään tosin ole mikään pikkuremontti. Nesteet menee uusiksi jne. Mutta itse ainakin pistän tämän vaurion näiden helvetillisten pakkasten piikkiin. Jännä juttu sinänsä, että nyt kun keli vähän lauhtui, niin loppui vuotaminenkin. Niin ja mittarissa on semmoiset 100tkm.


      • Avennin
        Toyo-jannu kirjoitti:

        Tässä tapauksessa termostaattikotelo kuulemma vuotaa. Eli jos käsitin oikein, niin vuotokohta on siinä alavesiletkun sisääntulon kohdalla. Ei siis onneksi ollut vesipumppu, jota pidin loppujen lopuksi melko varmana. Eipä tämäkään tosin ole mikään pikkuremontti. Nesteet menee uusiksi jne. Mutta itse ainakin pistän tämän vaurion näiden helvetillisten pakkasten piikkiin. Jännä juttu sinänsä, että nyt kun keli vähän lauhtui, niin loppui vuotaminenkin. Niin ja mittarissa on semmoiset 100tkm.

        Hanki meni punaiseksi pakkasilla Aven- 06 1.6 alta. Paisuntasäiliössä oli nesteen pinta vajunut 2-3 senttiä.
        Sama juttu oli muuten viime talvenakin. Nestettä lisäsin silloin pari desiä ja hyvin on pysynyt näihin pakkasiin saakka.
        Kertokaapas onko yleensä pumppu vai joku muu vika kuten Toyo-jannulla.
        Tarvikepumppu on 42€ Motonetissä. Paljonko liene alkuperäinen, ja onko paha vaihtaa itse?

        Saas nähä loppuuko vuoto kun pakkaset meni jo.


      • anjoviks
        Avennin kirjoitti:

        Hanki meni punaiseksi pakkasilla Aven- 06 1.6 alta. Paisuntasäiliössä oli nesteen pinta vajunut 2-3 senttiä.
        Sama juttu oli muuten viime talvenakin. Nestettä lisäsin silloin pari desiä ja hyvin on pysynyt näihin pakkasiin saakka.
        Kertokaapas onko yleensä pumppu vai joku muu vika kuten Toyo-jannulla.
        Tarvikepumppu on 42€ Motonetissä. Paljonko liene alkuperäinen, ja onko paha vaihtaa itse?

        Saas nähä loppuuko vuoto kun pakkaset meni jo.

        Siis vesipumpussa on ns. "juorureikä" eli kun laakeri alkaa vetelee viimeisiään niin sieltä rupee tulee nestettä ulos. Katsomalla siihen vesipumppuun selviää tuleeko neste sieltä ulos. alkuperäistä en ostaisi koska samoja GMB:n vesipumppuja myy kaikki varaosaliikkeet.


      • harakiriköhän;;;;;;
        anjoviks kirjoitti:

        Siis vesipumpussa on ns. "juorureikä" eli kun laakeri alkaa vetelee viimeisiään niin sieltä rupee tulee nestettä ulos. Katsomalla siihen vesipumppuun selviää tuleeko neste sieltä ulos. alkuperäistä en ostaisi koska samoja GMB:n vesipumppuja myy kaikki varaosaliikkeet.

        1.6 vesipumppu 130€ , fixus osan kirjoissa ei ollut tarvikeosaa , 2005 malliin samanveran
        tohtorin työtä , Silti 30 c pakkases tiputtaa laturintakaa " termarin kotelo " . Joten
        voin kokea japanilaista laatua taas kerran 88000km ajetulla koslalla .


      • volkkariin kyllästyn
        harakiriköhän;;;;;; kirjoitti:

        1.6 vesipumppu 130€ , fixus osan kirjoissa ei ollut tarvikeosaa , 2005 malliin samanveran
        tohtorin työtä , Silti 30 c pakkases tiputtaa laturintakaa " termarin kotelo " . Joten
        voin kokea japanilaista laatua taas kerran 88000km ajetulla koslalla .

        joo sitä se teettää kun eurooppalaisia paska osia pistetään autoon.


    • kesäkuski

      Tilanne päivitys omasta tapauksesta. Vuoto havainto jäi yhteen kertaan. Tai ainakaan en ole enää mitään parkkiruuduissa nähnyt. Ajettu on kumminkin useempi satanen sen jälkeen. Säiliöstä oli mullakin ehkä pari senttiä hävinnyt. Kävin näyttämässä pikahuollossa 4 päivää havainnon jälkeen. Mitään vuotopaikkaa ei löytynyt. Pumpusta ei kuulemma ainakaan ollut tullut. Tuota termostaattia huoltomies yritti kattella, mutta ei siinäkään kuulemma mitään näkynyt. Pakkaskesävyyden mittas ja oli yli 40. Jännä juttu. Jotenkin täytyy paukkupakkasiin liittyä, jos kerran muillakin samanlasita havaintoa. Sen että pakkanen rikkoo jotain voi ymmärtää, mutta sitä että korjaantuu pakkasten jälkeen ei näin maalaisjärjellä kyllä oikein ymmärrä

    • Tojo-Kole

      "Sen että pakkanen rikkoo jotain voi ymmärtää, mutta sitä että korjaantuu pakkasten jälkeen ei näin maalaisjärjellä kyllä oikein ymmärrä"

      -tota maalaisjärkeä voi aina kokemuksen kautta parantaa..... nimittäin tapauksessasi lienee sellainen tulkintavirhe, että pakkanen ei ole mitään rikkonut, mutta painejärjestelmissä on AINA ns. ylipainepurkausreitit ja ko. paukkupakkastilanteessa saattaa pieni paikallinen "jäätyminen" aiheuttaa hetkellisesti, ennen kuin on sulannut, aiheuttaa tukoksen, jossa ylipaine purkautuu pihalle.

      -tällaisessa tapauksessa, kun ollaan "ihan kintaalla" tukos voi sulaa. ennen varsinaisia vaurioita ja voidaan todeta. että mitään ei mennyt rikki!

    • ExTojo

      Liitokset joutuvat koville kun pakkasta on paljon ja ajetaan muutaman tunti.
      Itselle kävi vastaavasti, kylmällä kelillä noin -25°C matkaa reilut 100km ja aamulla oli pakkasnestettä pieni tilkka lumella. Vuotoa ei löytynyt huollossa eikä mitään sen suurempaa selitystä löytynyt. Liitokset kuulememma voivat hieman tihkua kun ajetaan oikein kylmällä kelillä, mutta niin vähän, että vuoto on erittäin vaikea kohdistaa. Eikä ole vuotanut ko päivän jälkeen. Kylmän ajon jälkeen oli yksi talven kylmin päivä - voi olla, että tämäkin vaikutti. Paisuntasäiliöstä hävisi noin 1cm.

      • -58

        Itselläni on Avensis -06 2.0 D4D. Pakkasilla vuotaa nesteet alle. Samoin tekee kun lohkolämitintä käyttää tai webastoa. Ainakin itse olen huomannut, että letkujen liitoksista puskee nestettä. Leudoilla keleillä ei mutta heti kun on pakkasta niin vuodot alkavat. Vaikuttaa siltä, että letkut ja liitokset on tehty jostain väärästä kamasta kun vuotavat. Ne ovat muovia tai jotain kovettuvaa kumia. Nestettä kuluu noin litra kuukaudessa. tää on jo kuudes Toyota eikä aikaisemmissa autoissa ole vastaavaa esiintynyt. Mittarissa on nyt 184000. Kai tässä täytyy vaihtaa letkut, tai vähintään klemmarit parempiin kun ne näyttävät olevan sellaisia jousityyppisiä joita ei voi itse kiristää. Kyllä on Toyotan laatu heikentynyt huomattavasti siitä mitä se oli ensimmäiseni kohdalla, silloin ajoin 250000 eikä normi huoltojen lisäksi muuta tehty. Nyt näissä uudemmissa alkaa olla vaikka mitä, ihme on kun ei edes nesteet kestä sisällä.


    • Tojo vani

      Avensis -07 D4D kuluttaa jäähdytin nestettä ,kun jäähdyttäjän korkin avaa kuuluu ilmakorinaa kysyn onko muilla mahdollisesti saman laista vikaa ?

      • äkkiä pajalle

        ettei mene koko kansi vaihtoon.


      • myös toyoota
        äkkiä pajalle kirjoitti:

        ettei mene koko kansi vaihtoon.

        Ei riitä enää. Nyt jo tuossa vaiheessa menee moottori vaihtoon.
        Toyotalla maksaa 9000 €. Tuo on nokivasaran helmasynti.

        Voin vaan todeta että ostakaa hyvät ihmiset jotain muuta merkkiä,,, jos ei ole paksu lompakko.


      • juha2

        mulla 02 2,0 bensa ave tekee samaa eikä ime paisuntasäiliöstä nestettä takas päin vaan saa toden näköisesti pakosarjan hiushalkeemasta korvausilmaa moottorin vikavalo syttyy ja sammuu sitten kun sammuu kaupan jälkeen myyjä luki vikakoodin katalysaattorin vajaa toiminta


    • juha2

      pakosarjan hiushalkeema ehkä syynä vesiongelmaan

      • ave 2.0

        Mulla halkes koko ave, siitä tuli pieni vesiongelma


      • juha2

        avensiksen pakosarjassa moottoriveden esilämmitysputki mitä kautta neste pääsee pakosarjaan omassani paisuntasäiliössä selvä öljyn/bensan katku sekä mustaa nokea nesteen pinnassa , edellinen omistaja yrittänyt sementillä paikata vuotoa
        kädenvääntö menossa autoliikkeen kanssa ,neste laskee noin puoli litraa ja pyssää siihen


    • sama vaiva eri merkk

      Ei ole pelkästään Toyojen vika - aika monessa autossa sama vika. Kovilla pakkasilla letkuliittimet ja syylarinpääty ovat kovilla ja aika monessa autossa tulee pientä tihkua varsinkin jos on lohkolämmitin käytössä.

    • ei_uutta

      Perus ongelmia kovilla pakkasilla - kumi kovettuu ja syylarinkinsaattaa tihkua liitoksistaan. Pitäisi olla kunnon kumia ja metalliliitokset ei muovia. Liittimiä ei uskalla kiristää - muovi halkeaa ja sitten haetaan uusi jäähdytin. Omassa Volvossa ja Opelissa oli sama vika - pakkasta -10°C ei mitään ja kun pakkasta 20°C johan alkoi tiristä syylärin yläpäästä, vesiletkun liitoksesta ja päädystä. Myös Toyo on oireillut samalla tavalla.

    • zonass_

      ostakaaa laatu autoja saksasta ei tolllasia vikoja.tihkuu ,kumit vuotaa. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. köfffffffff, hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatua. saksanmualta. japsi paska leviäääääääääääää. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa .OSTA KÖYHÄ TERO AUTO, AUTO.HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    • jormaerä

      Ostan heti kun sieltä saksasta tulee se eka laatuauto..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe