Mycoplasman lääkitys?

Pahapöpönen

Minulla todettiin pitkän kuumeilun, kurkkukivun ja pääsäryn jälkeen MYCOPLASMA (huom. ehdotin sitä lääkärille!). Sai lääkkeeksi Doximycin 100 mg, 15 pvän kuuri. Onko kokemuksia lähteekö pöpö tällä? Olen lukenut muitakin kuureja saataneen...

Avusta kiitollinen, kohta 3 kk sairastanut ja sairaslomalla ollut ;-(((

33

20305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen potilas

      Mycoplasmaan on olemassa ihan oma antibioottinsa, siis joka siihen puree (valitettavasti en muista nimeä) Itselläni Doximycin ja 3 muuta kuuria ei auttanut (ei ollut Mycoplasma vielä tiedossa) vaikeasti häädettävä sairaus on! Kokemuksesta tiedän, itse sairastin ko. tautia 4 kk.

    • myxoz

      Mulla on oireillut yli vuoden, vasta jouluna sain pyydettyä testin ja mykohan se oli. Itse toi testi tosiaan pitää osata pyytää. Sain sitten odottelun jälkeen saman kuurin sinä.

      Mulla oli todella paha yskä 2,5 kuukautta ym sellaista, olin tosi huonossa kunnossa. Mutta lääkekuurilla yskä ja pahin kuumeilu hävisi. Nyt olen kohta 3 viikkoa ollut terve ja käynyt vähitellen jopa hiihtämässä! Ihmeellistä! Aikaisemmin en pystynyt edes kävelemään että keuhkoihin koski.

      Saapa nähdä pysyykö oireet nyt poissa. Korkeimmillaan lämpöä on ollut enää 37,1. Aika monet kertovat näillä palstoilla että oireet ovat tulleet takaisin n. 3 viikon päästä kuurin loputtua. Joskut sanovat että kuuria pitäisi syödä useita kuukausia että auttaisi.

      Yritän elää mahdollisimman terveellisesti, syön kasvisruokaa, joogaan, teen hengitysharjoituksia ja vedän luontaistuotteita ja vitamiineja hulluna. Ota sinäkin heti mukaan ainakin d ja c vitamiinit. Itse syön mm. kookosöljyä ym. superfoodeja sekä käyn homeopaatilla. Aika kovasti saa tehdä töitä terveenä pysymiseen.

      Luulen että terveet elämäntavat pitävät mulla taudin kurissa. Nimittäin heti jos tulee unettomuus/stressikausi niin yskä pukkaa päälle.

      Eli kyllä tuo lääkekuuri voi auttaa. Itse olen jo täysillä palannut työelämään.

      • Pahapöpönen

        Suuret kiitokset edellisille vastauksista! Siis toivoa on jäljellä... ;-))

        Olin ajatellut mennä huomenna töihin vaan eilen pukkasi taas 37,6 kuumetta...että silleen! En sitten menekään loppuviikolla töihin...

        Olen aloittanutkin jo viime vuoden puolella syömään :
        -maitohappobakteereja
        -D-, B- ja C-vitamiinia
        -magnesiumia ja
        -sinkkiä.

        Lueskelin kaikkia mahdollisia nettisivuja ja useissa mainittiin, että vitamiinit pitäisi ottaa nestemäisessä muodossa, jotta ne liukenevat paremmin elimistöön. Tuosta luin vasta tänään.

        Mikä on superfoodi?

        Toivotan terveyttä kaikille mycon sairastaneille ja pitkää ikää!


      • Yks vaan
        Pahapöpönen kirjoitti:

        Suuret kiitokset edellisille vastauksista! Siis toivoa on jäljellä... ;-))

        Olin ajatellut mennä huomenna töihin vaan eilen pukkasi taas 37,6 kuumetta...että silleen! En sitten menekään loppuviikolla töihin...

        Olen aloittanutkin jo viime vuoden puolella syömään :
        -maitohappobakteereja
        -D-, B- ja C-vitamiinia
        -magnesiumia ja
        -sinkkiä.

        Lueskelin kaikkia mahdollisia nettisivuja ja useissa mainittiin, että vitamiinit pitäisi ottaa nestemäisessä muodossa, jotta ne liukenevat paremmin elimistöön. Tuosta luin vasta tänään.

        Mikä on superfoodi?

        Toivotan terveyttä kaikille mycon sairastaneille ja pitkää ikää!

        Ei siihen ihan kaikki antibiootit tehoa!
        http://www.ts.fi/online/kotimaa/112219.html

        http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1917498-mykoplasman-aiheuttama-keuhkokuume-kellaan-kokemuksia/

        http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/12/mykoplasma.html


    • fge+jwg

      oliko veriarvot kunnossa vai miten todettiin``?

    • mycopotilas

      Itse sain Mycon hoitoon Klacid OD 500mg antibiootin 10vrk. Ekat oireet alkoi 28.02 ja lääkärissä kävin 03.03, sain vain yskänlääkkeen ja lähetteen verikokeisiin. Mycoplasmatesti otettiin 04.03, mutta vasta-ainetasot eivät olleet noussut riittävän korkealle että näkyisi testissä (tulokset sain 11.03). Tulehdusarvot nousivat tasaisesti kokoajan kunnes 08.03 pääsin työterveyslääkärille joka totesi mycoplasman olevan todennäköisin taudinaiheuttaja. Samalla kertaa sain antibiootit ja kortisonia tulehdukseen. Keuhkokuva otettiin ja seuraavana päivänä sain soiton että on keuhkokuume. Edelleen yskittää, ei yhtä paljon kuin ennen lääkitystä ja ainakin 11.03 tulehdusarvot olivat lähteneet laskuun. Palasin töihin eilen (15.03) ja pillereitä on enää huomiselle jäljellä. Eilen oli päänsärkyä, niskakipua ja huimausta, joista niskakipu ja huimaus ovat tänään pahentuneet. Toivottavasti ei ole aivokalvontulehdus!!! Antibiootin haittavaikutuksissa mainitaan kyllä huimaus, tärinä, heikkous ja näköhäiriöt yms. Mutta silti pelottaa aivokalvotulehduksen mahdollisuus. Kun tuota niskakipua ei oikein muukaan selitä. Huomenna lääkäri soittaa kun en soittoaikaa saanut tälle päivälle. Pitäisiköhän yskänkin olla jo kokonaan poissa?

    • martta uusimaa

      minulla hoitetiin myco 1.toimeaine levoflokatsiinilla 2.azitromytsiinilla 3.klaritromytsiinilla 4.doximytsiinilla sen jålkeen lopuksi oireet :yska,kuume 37,6,nivelkipu.mulle oli oireluut yli 10 kuukauta.otan viela kalamaksaoljyå ja c-vitam.olen jo tåysillå palannut työelåmåån koska veriarvot lopuksi ok ja oireet kokonaan pois.tarttuu helposti muihin, erityisesti syljen välityksellä.etsi vålttåmåttå tukea enitåån olette tåysin terveitå.

    • Pahapöpöinen

      Johan kerkesin olla töissä kolme viikkoa, kun taas tänään nousi kuume ja eilen alkoi kurkkukipu pahentua! Siis kurkkukipu ei ole ollut kokonaan pois tähän asti, mutta muuten olen tuntenut itseni aika terveeksi...kunnes tänään... Kunpa ei tulisi uudestaan...? Onko kokemusta?

    • tädäpäädhakjh

      Taudin oireet alkoivat 4.4 CRP ollut kyllä normaali koko ajan..nyt syöty tuota azitromytsiiniä mutta edelleen pientä lämpöä..aamulla norm 36,0-36,6 mutta nousee heti sinne 37,0-37,7 päivän aikana..Kauhea kröhä on ollut koko ajan myös nuhaa,kurkku ei ole ollut kipeänä vaikka kys.antib antanut lääkäri mainitsi sen punoittavan..veto poissa..Taidanpa huomenissa käydä tk:ssa ja kysäistä jotain toista kuuria koska ei minulta ainakaan ole oireet hävinneet..vasta-ainetestit on otettu mutta tuntuu että niitä saa odotella todella pitkään :(

    • Yskäää

      Muakin kiinnostaisi tietää, että kuuluuko ykän loppua kuurin aikana, vai loppuuko itsestään jälkijunassa? Olen syönyt Klacid-antibioottia jo 10vrk, ja yskä vaivaa edelleen, keuhkot myöskin rohisevat... Kuuria jäljellä siis 4vrk enään...

      • Keuhkoexpertti

        Ei lopu jälkijunassa, ellei hoidon aikana selvää parantumista ole havaittavissa.


    • Nutu

      Mulla on myös Mycoplasma pneumoniae. Mulla oli keuhkoputkentulehdus ,päänsärkyä, lievää kuumeilua (jatkuu yhä), jopa nuhaa mitä mulla ei oo koskaan, hengitysvaikeuksia, kamala olo yleensä kaikinpuolin. Aluksi sain "tavallista" antibioottia (en muista nimeä) 10 pv kuurin. Ei auttanut mihinkään - tuli vain kamalampi olo. Menein noin 7pv kuurin alettua uudelleen lekurille huonommassa kunnossa kua aluksi. Pyysin ottamaan muitten kokeitten lisäksi mycopasmatestin. Sain sitten uudet lääkkeet joita otetaan 15pv - Surlid nimisiä. Ovat makrolidejä ja "täsmälääke" mycoplasmaan. Oireet alkoivat pikkuhiljaa hellittää ja olo parantua. Olen jo ollut töissä mutta koska lääkitys väsyttää aika muutenkin on tauti vetänyt naatiksi niin teen liukuman puitteissa mahdollisimman lyhyitä työpäiviä - lääkärin kehoituksesta :) Jos olo pahenee niin tietty taas lekurille ja mahdollisesti sairaslomalle. Tämä tauti tuli hitaasti hivuttaen. Ensin pari viikkoa aivastelin tiheästi (en ole allerginen millekään) ja sitten alkoi kurkku kipeytyä ja alkoi yskittää sitten yhtäkkiä vaan jouduin lähtemään puoliltapäivin kotiin kun olo alkoi tulla tosi huonoksi. Neljättä viikkoa sairastetaan ja hieman tauti hellittää. CRP oli labrakokeissa koholla ja samoin mycon vasta-ainearvo.
      Muistuu mieleen noin 10 potemani pitkä, useita kuukausia kestänyt keuhkoputkentulehdus keuhkokuumekausi. Sille ei oikein löytynyt kunnon syytä. Taisi sekin olla mycoplasma.

      • Rekiveto

        Samat kuviot tässä ovat toistuneet koko vuoden 2011 ja jatkuu edelleen.
        Edelleen räkää ja vilua ja uusiutuvaa kurkkukipu, mutta kestä tässä vain. Ylimalkainen tutkimus, doximycin ja kotiin makoilemaan. CRP vaihtelee, ei kuitenkaan kovin isoihin lukemiin, mutta tukkoinen ja tulehduksenomainen olotila vaivaa.
        Huono tässä on tervehtyä, kun diabetes vielä kalvaa kroppaa. Ei tunnu kiinnostavan, kun vastaanotolle käy. Suomalaisia on liian paljon hyysättävänä, mutta appajee, kun jokin etninen porukka alkaa vaatimaan, niin kaikki järjestyy.


    • Gosta1

      15 11 on 26

    • nuha112

      Todettiin itsellä mychopalsma syyskuussa, ja sen jälkeen olen ollut usein kipeänä, sekä ollut voimattomuutta flunssaa aina joku uusi tulehdus. Mikä minua vaivaa että puolen vuoden aikana olen ollut noin 3 viikonvälein kipeänä ja kaikki alkoi mychoplasmasta. Onko teillä muilla ollut samanlaisia oireita? Kaikki ihmettelevät mikä minua vaivaa!

      • Tamppiranta

        Jo vain! Samat oireet, taikka pikemminkin pirullinen tauti päällä jo toista vuotta.
        Tänään päivän valjettua lähden selvittämään tutkmuksen tuloksia. Katsotaan, mitä ovat vaivan nimeksi keksineet. Ei tämä pitkittynyt vaiva ainakaan itsellään lähde, kuin kuoleman kautta, katsotaan vaivaako se vielä Tuonpuoleisessakin.


    • Sepe Lööppi

      ”Molekyylibiologia on alue, joka edistyy hyvin nopeasti ja arvostetut biologit uskovat että 5-10 vuoden sisällä on mahdollista tuottaa synteettisiä biologisia taudinaiheuttajia, joita ei esiinny luonnossa ja joihin luonnollista immuniteettia ei voida saavuttaa.”
      Dr. Donald MacArthur U.S. armeijan biosodan tutkija Kongressille 1969

      Tämä taudinaiheuttaja on asekäyttöön otettu mycoplasma.

      D-vitamiini antaa suojan AIDSin yhtä pääkomponenttia eli mycoplasmaa vastaan.
      D-vitamiini on paras ottaa nanomuotoisena suusuihkeena. D-vitamiinitableteista 95 % menee ”harakoille” (viemärirotille).
      Auringon valosta saadulla D-vitamiinilla on 48 tunnin imeytymisaika.
      Kun käyt Sotokiksessa, osta mukaasi ”Spray for Life” omaan käyttöön: http://www.vitaminer.nu/advitaminer--c-104-1.aspx

      Tri. Mercolan sivuilta:
      http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/03/26/maximizing-vitamin-d-exposure.aspx?e_cid=20120326_DNL_art_1

      Auringon oton jälkeisestä ihosi pesemisestä

      On tärkeää ymmärtää että D3-vitamiini on rasvaliukoinen steroidihormoni. Sitä muodostuu, kun aurinko porottaa ultravioletti-B-säteilyä (UVB) ihollesi tai kun pötkötät sellaisessa turvallisessa solariumissa. Kun UBV osuu ihollesi, kolesterolijohdannainen ihollasi muuttuu D3-vitamiiniksi.
      Ihosi pinnalla muodostunut D3-vitamiini ei kuitenkaan heti tunkeudu verenkiertoon. Sen todella täytyy imeytyä ihon pinnalta verenkiertoon. Tässä sitten tärkeä kysymys: kuinka pian D3-vitamiini tunkeutuu ihoosi ja tavoittaa verenkierron? Olet ihan ”poissa kartalta”, jos ajattelet sen vievän tunnin tai pari, kuten minä (tri Mercola) ajattelin aiemmin. Uudet todisteet osoittavat että se vie ainakin 48 tuntia ennen kuin suurin osa ihollasi muodostunut D-vitamiini on imeytynyt!
      Tämän vuoksi, jos menet auringon oton jälkeen suihkuun ja peset ihosi saippuan tai pesuaineen kanssa, peset pois suurimman osan ihollasi muodostuneen D3-vitamiinin, etkä saa auringon otostasi niin paljon hyötyä. D3-vitamiinitason optimoimiseksi sinun on jätettävä saippuapesu kahdeksi täydeksi vuorokaudeksi. Käytä saippuaa ainoastaan kainaloihin ja nivusalueille, ettei tästä tule mikään hygieniaongelma, mutta jätä suuret auringon otolle altistuneet kehosi alueet saippuoimatta.

      Leonard Horowitzin luentoa, jossa myös mycoplasma tulee esille:
      http://www.youtube.com/watch?v=6_E5ogvOAWA

    • kiinnostunut

      Kiinnostuin tästä keskustelusta ja ajauduin sivuille jossa kehotettiin kokeilemaan mycoplasmaan samentoa (joku versio kissankynsi-kasvista, cat's claw) Eikö kukaan täällä ole kokeillut kyseistä tuotetta? Olisi kiva kuulla jos se oikeasti auttaisi...

    • HM LPR

      Itse olen sairastunut syyskuusta alkaen 2012 kovaan yskään ja niskaa sekä niveliä pakottaa pientä kuumeilua ollut. Tulehdus arvot ovat reilusti kohollaan sekä hemoglopiini & kalsium arvot ovat ala kantissa vaikka syön monipuolisesti ja lisäksi vitamiinia sekä kalciumia. Lääkärissä olen käynyt neljästi ja saanut antibiotti kuuria ja jotain muuta lääkitystä, yskänlääkettä, astma piipun, välillä on helpottanut mutta tauti on taas iskenyt. Mycoplasmasta ei ole ollut puhettakaan. Saan viimeisimmät veri ja vitsa kokeet maan 14.01-13 pitänee ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa olisiko se mycoplasmaa. Olo on kuin olisin jäänyt auton alle. Katselin sun. TV.2:lta urheilu ohjelmaa ja siinä todettiin eräällä urhilijalla mycoplasma, mutta ei selvinnyt mikä sairaus oiken on, joten etsin sitä Googlesta ja löysin tämän sivuston. Oireet viittaavat mycoplasmaan.

    • mmj2

      Oi ihanaa tajuta vihdoin et ei oo hullu tai muutakaan, olo on ihan hirvee, väsyttää, 3vk yskiny yötä päivää, ei yskänlääke auta..Vihdoin menin Mehiläiseen ja lääkäri ottti vastaineet, ne oli koholla, nyt menossa 4 päivä täsmä antibioottia, olo on vähän parempi. pahin on tää yskä ja hengenahdistus, 1 kerros rappusia on liikaa ja astman tapaset oireet. Sain lääkäriltä myös avaavaa lääkettä, nk. astmapiippu. Ei kukaan muu tajua tätä tautii, ellei itse oon sairastanu sen. Pahin kommetti mikä oikeesti otti päähän tuli työkaverilta, ku rupes huippaamaan töissä niin älä näyttele. grrrrrrrrrrrr Pahin on ulkona liikkuminen ja pakkasilman hengittäminen. Tsemppiä HM, meitä on monta jotka kärsii samasta pöpöstä. T.Maria

      • Kari Tapani

        Kolme kuukautta on sairastettu mykoplasmaa ja syöty 3 antibioottikuuria, joista viimeinen 14 vrk Tavanic kuuri. Viime mainittu on jotenkin auttanut, mutta edelleen tuntuu välin kuin aivokalvot olisivat kosketusherkät, päätä vihloo ja jomottaa. Heti kun teen jotain fyysistä raskaampaa ja pitempi kestoista alkavat vaivat uudelleen seuraavana päivänä, tosin oireet ovat lieventyneet. Väsymys on toinen oire, samoin kuin silmien turvotus. Pirullinen tauti. Tulisipa kevät ja helpotus. Jaksellaan! T.Kari


    • Ei hiihtoo sitte

      Täällä myös ihmetellään, mikä vaivaa. Lokakuussa kolmen viikon flunssa, jonka jälkeen olo oli huono pitkään, hengenahdistukset, pyörrytykset, sydämentykytykset, refluksioireet ym. Kuukauden oli terve olo, sitten erehdyin lähtemään kurkku hieman karheena hiihtämään ja seuraavana päivänä alkoi järkyttävä flunssa. Keuhkot rohisi ja kuumetta oli, ja Doximycinkuuri tuli vaikka ei mykoplasmasta ollut puhetta. Pari viikkoa kesti parantua. Reilun viikon ehdin olla terve(lähes) kun tauti iski taas, nyt ilman rohinoita keuhkoista, oireena vain lämpöä, HUONOA oloa, väsymystä ja voimattomuutta varsinkin jaloissa, vuoronperään kipua oikeassa keuhkoputkessa, sitten vasemmassa, sydän tykyttää pienestäkin aktiviteetista, vaikka kahvinkeitosta. Ja kyllä toi pakkasilman hengittäminen tuntuu pahalta...
      Kaikki mahdolliset vitamiinit vedetään huiviin, samoin kuin probiootit.
      Taitaa tän talven hiihtolenkit olla hiihdetty....
      Olis kyllä kiva tietää mikä tää vitsaus on ja miten tästä paranee.
      Oireet sopii

    • ravinto vaikuttaa

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edukkaasti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html


      Parhaimmat maitohappobakteerit (aina antibioottikuurin aikana ja jälkeen vähintään 6kk), joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:


      Dr. Ohhiran probiootti
      Normaali probiootti kasvatetaan suojatusti labrassa, pakastekuivataan ja laitetaan vähän inuliinia tai makeutusainetta evääksi kapseliin tai pilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 80%. Saat siis vain 20% "elossa" olevia bakteereita, jotka nekin on koko elämänsä kasvaneet suojatusti, ja ottavat kovaa turpaan suolistosi pahoilta bakteereilta. Apua on näistäkin silti, mutta aika vähän.

      Ohhiran probiootti on siis Japanilainen alunperin. Se valmistetaan sekoittamalla 40 eri kasvista, hedelmää, merilevää yms. ravintososeeksi. Tähän istutetaan 12 bakteerikantaa, ja annetaan seoksen fermentoitua 3 VUOTTA. Mitä tapahtuu tässä? Bakteerit kilpailevat kolme vuotta elintilasta ja ajan loputtua jäljellä on vain kovimman luokan hyvät bakteerit. Heikot sortui elon tiellä jne, voittajat jäi. Näitä sinä haluat taistelemaan vatsasi hyvinvoinnin tueksi, et niitä lellittyjä maljassa kasvatettuja kermaperseitä. Ohhira sisältää myös ainutlaatuisen TH10-bakteerin, jolla on kysy tuhota MRSA-sairaalabakteeri jos se suolistossa majailee (sekä streptococcus- , että staphylococcus -sukuinen MRSA).




      Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus
      Acidophilus Plus
      Acidophilus Forte
      Replete Intensive
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

    • antibiiootti

      Miten tautia hoidetaan?

      Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

      Antibiooteista tehoavat makrolidit ja doksisykliini.

      Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:hen.

    • mykoplasma

      Useissa tapauksissa D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista.

      Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/07/06/vitamin-d-reduces-risk-of-hospital-acquired-infections/

      4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hPm1U9ZZra0

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      "D-vitamiini torjuu hengitystieinfektioita

      Tukholman Karoliinisen Instituutin Huddingen yliopistoklinikassa testattiin, ehkäiseekö D-vitamiini hengitystieinfektioita. Ja ehkäiseehän se, kertoo mikrobiologian erikoislääkäri Peter Bergman. Hän esitti tutkimuksen tulokset Ruotsin lääkäripäivillä. Aiheesta kirjoittaa Dagens Medicin -lehti.

      Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että D-vitamiinin vähäinen pitoisuus veressä voi altistaa infektioille. Nyt siis Tukholmassa haluttiin tutkia, mikä teho on 100 mikrogramman eli 4000 kansainvälisen yksikön (IU) päivittäisellä nauttimisella. Aineistona oli 140 infektioherkkää henkilöä, joista puolet sai vuoden ajan D-vitamiinia ja puolet lumetta. Järjestely oli kaksoissokko. Toisin sanoen tutkitut itse ja tutkijat eivät tienneet vaikutusjakson aikana ketkä saivat D-vitamiinia ja ketkä lumetta.

      Tulokset osoittivat, että D-vitamiini vähensi vaivoja (besvär). Antibioottien tarve väheni 63 % lumeeseen verrattuna ja sieni-infektioiden riski hengitysteissä pieneni samalla.

      Tulokset tukevat aikaisemmin Suomessa, Yhdysvalloissa, Espanjassa, Japanissa ja muualla tehtyjä tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiini ehkäisee virus- ja bakteeritulehduksia ja nopeuttaa niiden paranemista."
      http://www.dagensmedicin.se/nyheter/vitamin-d-bromsade-luftvagsinfektioner/

      Miksi influenssat rantautuvat juuri tänne mihin aurinko ei paista? Aivan oikein, pronssikaudella ihmiset söivät yli kilon kalaa päivässä ja tämä riitti takaamaan riittävän D-vitamiinin saannin, tänä päivänä syödään viljeltyjä kaloja, joiden D-vitamiinipitoisuus on neljännes villikalan pitoisuudesta eli pari mikroa, jos ylipäätään edes syödään kalaa ja joka tapauksessa liian vähän.
      http://luomuilija.blogspot.fi/2012/03/d-vitamiini-terveyden-yllapitaja.html


      Does taking vitamin D help ward off the flu?

      1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 ng/ml = 25 nmol/L

      50 ng/ml = 125 nmol/L

      http://www.marketplace.org/topics/world/does-taking-vitamin-d-help-ward-flu

    • asiantuntija.

      Ammattilaiset huolissaan suomalaisten D-vitamiinin saannista!
      http://www.orion.fi/Julkaisut-ja-media/Lehdistotiedotteet/Arkisto/2013/Ammattilaiset-huolissaan-suomalaisten-D-vitamiinin-saannista

      Tuossa lasten tutkimuksessa 202 lapsesta ainoastaan 1:llä oli veren D-vitamiinipitoisuus yli 80 nmol/l eli kaikilla muilla oli selvä D-vitamiinin puutos.

      Luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava pitoisuus on yli 80 nmol/l.

      Tuossa linkissä alalaidassa on tuo Duodecim-Lehden artikkeli D-vitamiinista.

      Ainoastaan 15%:lla oli yli 75 nmol/l veren D-vitamiinipitoisuus.

      85%:lla oli alle eli selvä puutos.

      D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 120 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html



      D3-vitamiinia on Suomessa 7,5µg, 10µg, 20µg, 25µg, 30µg, 38µg, 50µg, 100µg ja 125µg vahvuuksina kuivatabletteina, imeskelytabletteina tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita. Öljykapseleiden imeytyvyys on todettu monissa tutkimuksissa tabletteja paremmaksi joten osta niitä.

      Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
      http://www.ebn.fi/vitamiinit_mineraalit-1.html

      http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/category&path=99_71

      Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
      http://www.iherb.com/Vitamin-D

      Softgel = öljykapseli eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.

      1000IU = 25µg

      2000IU = 50µg

      4000IU = 100µg

      5000IU = 125µg

      iHerbin tilausohjeet (visa tarvitaan):
      http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

      iHerb ja arvonlisävero!
      http://www.raikasweb.com/iherb-ja-arvonlisavero

    • 100µg

      kookosöljyä

      saa marketeistakin

    • 6+6
    • 6+6

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

      Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Miksi Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

      Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
      http://www.katsomo.fi/?progId=140659

    • mmj2

      Mä en olis uskonu et voisin parantua tästä...mut nyt tunnen itteni terveeks, huoh en yski enää, voin nukkuu vihdoin yöni. Tiedän et se voi tulla takas, mut nyt juhlin edes tästä=)

    • satma

      Minäkin sairastanut jo 1kk hirveää yskää ja lämpöilyä silloin tällöin. kolmas ab-kuuri menossa ja huomenna mycoplasma kokeeseen! tuntuu ettei loppua näy!

      • rohinaa

        Mielenkiintoinen viestiketju!itse kaksi viikkoa sairaslomalla olen ollut,nyt kolmas viikko jatkuu.töissä yritin olla,muttei millään kotihoidossa juosta tällä kunnolla.keuhkoputken Tulehdus diagnosoitu alun alkaen,CRP otettu 2X ; noin 8 arvoilla menty läpi. Lämpöä korkeintaan 37.1 koko aikana ollut. voimat oli ekan viikon tosi vähissä,keuhkokuumetta jo epäilin. Antibioottikuurit,eli toista kuuria syön.lima ei irtoa,rinnassa painon tunnetta jos fyysistä työtä yrittää tehdä, ja levossakin.yskä jatkuu,helpottanut tosin alkuvaiheesta.lääkärin mielestä ei hätää,lepoa ja oireidenmukaista hoitoa määrää.kefexin kuuri päättyy ylihuomenna.alkaa olemaan itellä neuvoton olo, siis epäily mycoplasmaankin tässä herännyt.mitä mieltä?vaadinko verikokeita, ei nähtävästi herkästi oteta.keuhkokuvassa kävin,ei erityistä nähtävämmin ilmennyt.osa kuvasta ei näkyvissä.työterveydessä asiaa nyt hoidettu.yksityiselläkin käyntiä jo mietin.


    • syy korvien välissä

      Olen vuodesta 2008 lähtien kärsinyt mycoplasman oireista (lue ylläolevia viestejä). Kaikki on koettu. Poskiontelot, nuha, korvatulehdukset, silmätulehdukset, hirveät yskät, keuhko- ja astmaoireet, sahaava kuumeilu (37,1-37,9). Taas tällä kertaa oireet 2,5 kuukautta. CRP ei ole koholla, astmalääkkeitä käytän talvikaudet - astmaakaan ei ole oikein todettu. Hirveä uupumus ja sairauden tuntu, huimaus, päänsärky ja lihaskivut ovat uusimpia oireita kaiken muun kurjuuden lisäksi. Pari vuotta sitten sain 5 antibioottikuuria peräkkäin. Joka kuurin jälkeen 2 vk lähes terveenoloinen, sitten alusta koko satsi. Työterveys- ja terveyskeskuslääkärit (joka kerta eri lääkäri vuosien ajan )sanovat, CRP ei koholla, ei sinua mikään vaivaa. Kuumekaan ei ole kuume jos ei ylitä 38 astetta. Olen epätoivoinen....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe