Äikänessee

väsynytesseisti^^

No mun piti kirjottaa äikänessee runosta, mut jotenki täst esseest tuli tosi erilainen ku yleensä, ni tuntu siltä et haluun myös julkasta tän, ja kuulla ajatuksia siitä, saattaa myös johtua kellonajasta ja siitä että oon tosi väsyny. Toivon kuitenkin, että ihmiset vois antaa jonkinlaisia mielipiteitä tästä, kaikki kelpaa, yritän olla pahastumatta (paljoa) kovastakaan palautteesta. ^^

Runo, kirjallisuus, luonne, kokemus, elämä

Runot. Nuoret hyvin usein pitävät niitä luotaantyöntävinä ja epämiellyttävinä, sillä ne merkitsevät usein koulutehtäviä. Näin minäkin ajattelin huomatessani, että tämän esseen kohteena on runo. Rakkaus pohjoisesta on Christina Rossettin kirjoittama mielestäni hyvin romatismityylinen runo. Eihän siinä mitään vikaa ole, mutta se ei kuitenkaan minussa mitään suurempia ajatuksia harmikseni herättänyt. Nyt esseeni kirjoittaminen olisi vieläkin vaikeampaa.
Pidin asiaa tälläisena kunnes muistin esseen perusperiaatteen. Ei tehtäväni ole kirjoittaa asia-analyysiä runosta vaan kirjata tunteet mitä tästä asiasta nousee. Muistin, että voisin puhua aivan asian vierestä ja silti onnistua kirjoittamaan kiinnostavan esseen. Tämä oli minulle suuri valaistus, koin ymmärtäväni esseen rakenteen. Todellisuus ei kuitenkaan ole näin ruusuinen. En vieläkään täysin tiedä, mitä kirjoittaisin. Tunnen silti sisälläni harvinaisen tunteen, joka käskee minua ilmaisemaan itsensä.
Tajusin sen, että runot eivät ole vain meitä nuoria kiusaamaan tehty taiteenlaji jota täytyy vihata siksi että se on runo. Runot, kuten muutkin taiteenlajit, oikeastaan kaikki mitä ihminen tekeekään, ovat tapoja ilmaista henkilön syvintä olemusta. Nyt tietysti voi ajatella, että miten kaikki, esimerkiksi matematiikan laskut voisivat ilmaista mitään henkilöstä. Kuitenkin kaavan laatiminen ja jopa merkkien kirjoitustapa kertovat jotain ihmisestä. On totta, että se tapa on hyvin rajoittunut ja tuskin kukaan siitä pystyy henkilön luonnetta tulkitsemaan, mutta asia on silti näin. Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä enemmän tunnen sen olevan niin. Tämän ajatusketjun päätteeksi tunnen, että nyt on aika lukea runo uudelleen, yrittää nähdä kirjoittajan luonne, tyyli ja tarkoitus tekstissä.
Jokaisella tekstillä on tarkoitus, tätäkin tekstiä sepitän vain, että pääsisin läpi äidinkielen kurssistani, mutta en ole siitä lainkaan pahoillani. Tämä on ollut minulle hyvin avartava kokemus, enkä ymmärräkään, miten tässä näin kävi. Vaikkakin runo jonka luin on ainutlaatuinen, eikä täysin samanlaista tulla koskaan kirjoittamaan, niin en silti erota mitä erityistä siinä olisi, miksi juuri se sai päähäni nousemaan tämän eriskummallisen ajatusketjun. Tuntuu aivan kuin en voisi lopettaa kirjoittamista ja että tämä teksti olisi kerrankin onnistunut. Tiedän kuitenkin ettei näin ole, en ole siunattu kielen lahjalla, vaikka minusta tuntuukin, että jokin muusa on jo ottanut minut valtaani. Tekstiä vain pursuaa ja sille ei tunnu olevan loppua. Olen jo menettänyt tekstini punaisen langan ja vaikka minusta tuntuukin, että minun kuuluisi vain jatkaa kirjoittamista, pidän kuitenkin parempana ideana tarkastella hetken, että mitä olinkaan sanomassa.
Voisin jatkaa puhumista siitä, että runot eivät ole vain nuorien kiusaamista varten tehtyjä. Kun tarkemmin ajattelen, muistan, että minullakin on hetkiä jolloin ajatukseni tuntuvat olevan helpommin ilmaistavina runon muodossa. Tätä en kuitenkaan tule ikinä myöntämään julkisesti, tekstille se on paljon helpompi paljastaa. Aikaisemmin sanoin, että kaikki mitä ihminen tekee paljastaa tämän luonteen. Olen yhä samaa mieltä itseni kanssa, enkä ole vielä vieraantunut tästä tekstistä niin, että rupeaisin jo ristiriitaiseksi. Kaikki mitä ihminen tekee ovat tapoja ilmaista ihmistä, mutta teksti tuntuu tekevän tämän paljon helpommaksi. Tekstiä voi muokata ja poistaa myöhemmin epämiellyttävät kohdat mitä ei sittenkään tahdo muitten tietävän. Koen tämän tekstin hyvin oudoksi, enkä ole lainkaan varma siitä mitä tästä tullaan ajattelemaan, mutta tunnen kerrankin voivani vuodattaa ajatukseni paperille joten en aio tätä tekstiä tästä enää suuremmin muokata.
Jo pelkästään tämän tekstin kirjoittaminen on auttanut minua kehittymään ihmisenä ja opettanut ajattelemaan asioita eri tavalla. En voinut ikinä uskoa, että vain vaivainen runo voisi tehdä minussa tälläisen muutoksen, mutta niin se vain teki. Nyt pystyn lukemaan asioita ja näen ne aivan eri kantilta, suhtaudun myös ihmisiin eri tavalla. Jokaisella ihmisellä on omat luonteensa eikä toista samanlaista löydy. Minun tekee mieleni juuri tällä hetkellä juosta ulos kadulle vain katsomaan ihmisiä ja päättelemään siitä heidän luonnettaan, millaisia ihmisiä he ovat.

5

789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsynytesseisti^^

Ymmärsin myös, että tekstilajit kertovat myös hyvin paljon ihmisen persoonasta. Jos ajattelisin jalommin kuin ajattelen, keksin, että esimerkiksi koulukirjat ovat ihmisten kirjoittamia, sillä he tahtovat opettaa muita ihmisiä ja he ovat erityisen jaloja. Totuus on kuitenkin mielestäni karumpi, myös he tahtovat saada palkkaa ja he, kuten minäkin tahtovat kirjoittaa itseään kiinnostavista asioista, he tahtovat että ihmiset tietävät enemmän heidän kiinnostuksenkohteistaan. Pidän ihmistä perinpohjaisen itsekkäänä olentona ja olenkin siksi joskus pelottavankin kyyninen, mutta tahtoisin silti jättää sen tästä tekstistä suurimmaksi osaksi pois.
      Tämä teksti on ollut minulle sanoinkuvaamattoman, todella sanoinkuvaamattoman, en voi sitä edes sanoin ilmaista, että miten suuri silmät avaava kokemus tämä on ollut. Tämä tietysti kuulostaa vain sanahelinältä, mutta ensimmäisen kerran elämässäni tunsin, että en pysty sanoin ilmaisemaan tätä tuntemusta. En ole ennen edes ymmärtänyt sanoinkuvaamattoman-sanan merkitystä, olen pitänyt sitä vain voimakkaana adjektiivina, kuitenkin nyt kun olen itse kokenut sanoinkuvaamattoman kokemuksen, ymmärrän tuon sanan merkityksen. Se ei ole vain pieni kiva voimakas adjektiivi jota voi kylvää pitkin tekstiään. Siinä on jotain majesteettisuutta, tunnen häpeäväni kertoja jolloin olen käyttänyt tätä hienoa sanaa liian kevyesti. Tämän tekstin kirjoittaminen oli minulle hyvin avartava kokemus ja toivon, että vaikka usein luisuin sivuraiteille, tämä olisi sitä myös lukijalle. Toivon myös saavani hyvän numeron. ;)

• väsynytesseisti^^

perkele, nuo kappaleenvälit meni nyt vähän perseelleen kun kopioin wordista, mutta ei voi mitää, yrittäkää kestää

• vauxhall

Minusta kirjoituksesi on oikein hauska! Piristyin siitä paljon enemmän kuin niistä kotimaisista kaunokirjallisista teoksista, joita olen tässä pari päivää lueskellut.

Yritin etsiä tuota runoakin netistä ja ainakin osa siitä löytyi. Kyseessä on siis vanha runo, 1800-luvulta, ja sitä voi hyvin kuvailla romanttiseksi. Tuohon aikaan runoissakin piti olla jokin tarina kerrottavana, nykyään saa kotimaisesta proosatekstistäkin etsimällä etsiä tarinaa. Lähdetään liikkeelle pisteestä A ja monien harhapolkujen jälkeen ei olla liikuttu mihinkään. Muutama tarina menee tietysti silläkin tyylillä, mutta kun vertaa todellisen kertojan tekstiin, on ero "sanoinkuvaamattoman" merkittävä.

Runon kirjoittajan veli on ollut taidemaalari Dante Gabriel Rossetti, eräs englantilaisen prerafaeliittien koulukunnan johtavista hahmoista. Hänellä taas on ollut kerrassaan legendaariseksi äitynyt rakkaussuhde malliinsa Elizabeth Siddaliin. Prerafaeliiteista tehtiin vuosi tai pari sitten Englannista tv-sarjakin ("Desperate Romantics"), nähtäneenkö joskus meilläkin? Viime kesän reissulla Lontoossa kävin Tate Britain -taidemuseossa, jossa kyseisen ryhmän taiteilijoitten teokset nousivat laajasta tarjonnasta esiin tosi komeesti!

• Alex_Rberg

En tiedä kuuluuko tänne (Rossettin runo minut tähän threadiin vei), mutta: Äidinkielen viides kurssi on täyttä tuskaa. Erityisesti se kirjallisuusportfolio (ainakin WSOY:n "Äidinkieli ja kirjallisuus" -kirjasarjan tehtävät).

Pitää olla oikeasti joko aineissa tai valmiiksi tärähtänyt, jotta saisi jotain järkevää ulos.

• 17+8

Oikein hyvää itsereflektiota. Jos olisin opesi, huomaisin heti kehittymisesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7662
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      116
      5318
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      119
      3547
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3527
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2574
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      356
      1530
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      69
      1381
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    Aihe