Silmien veto-oireet

veto-oireinen

Onko kenelläkään tullut lääkkeiden sivuoireena silmien veto-oireita? Jakakaa kokemuksia! Mistä lääkkeestä? Miten pärjäät sen kanssa? Käytättekö jotain vastalääkettä? Itselläni tulee kyseisiä oireita ja olen aivan kamalan peloissani ja stressaantunut sen takia.

34

12833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zara88

      Et ole ainut! Mulla on myös noita vetoja ollut jo 3 vuotta muutaman kerran viikossa, inhoan niitä yli kaiken! Niiden aikana ei siis pysty tekee mitää,muutaku makoilee ja yrittää nukkua, niin ne menevät vasta silloin ohi. En voi viettää edes iltaa kavereideni kanssa niin alkaa vetää ja on jo pakko lähteä lepäämään.
      Mulla on lääkitys Risperdal Consta ja luulen vahvasti että vedot johtuvat niistä, mutta oma lääkärini sanoo että johtuu ahdistuksesta ja jännityksestä,sosiaalisten tilanteiden pelosta, eikä suostu vaihtamaan lääkettä tablettimuotoon :(
      Mulla ei ole noita vetoja aamuisin vaan joskus klo 13 jälkeen saattaa alkaa jo tulemaan, vaikka olisiki kotona ihan rauhallisesti. Otan pari kertaa päivässä ennaltaehkäisevästi, iltapäivällä ja alkuillasta niihin lääkkeen sellasen ku Opamox, tarvittaessa kolmannenkin, mutta ne eivät aina tehoa.

      Mistä lääkkeestä sulla itsellä tulee niitä ja miten pärjäät niiden kanssa?

      • veto-oireinen

        Minulla on monta eri lääkettä, joten en osaa sanoa, että mistä johtuvat. Minulla menee Risperdal tablettina ja luulen myös, että ne oireet tulee siitä.
        Minulle vetoja tulee myös yleensä iltaisin. Jos esim. menen kävelylle myöhään. Se rajoittaa elämääni kauheasti. Saan vastalääkettä (Ipsatol), mutta se ei ennaltaehkäise kohtauksia. Vaan lopettaa jo alkaneen kohtauksen n. 15 minuutissa.

        Millaisia sinun veto-oireet ovat? Katsovatko silmät väkisin ylöspäin vai kieroon?

        Stressi, ahdistus ja väsymys ovat laukaisevia tekijöitä näissä kohtauksissa. Mutta kyllä se on neuroleptien sivuoire.


      • kuisuli

        mullakin on ollut silmien veto oireita jo melkein kymmenen vuotta, en tiedä mistä ne saattaa johtuu. joskus niitä tulee enemmän ja joskus vähemmän. silmien veto oireisiin mulla menee sellanen lääke kuin ipsatol. mutta sekään ei aina auta. välillä paras lääke silmien vetoon on vain lepo. kun vetää oikein kunnolla niin silmät eivät pysy kiinni ja on pakko pitää silmistä kiinni jotta pystyn nukkumaan..


      • boys14

        mulla on silmän veto oireita ja siihen auttaa joskus sellainen lääke kuin olanzapin puolessa tunnissa, rentouttaa ja tuo euforisen olon sen lisäksi että auttaa silmäoireisiin, kannattaa kokeilla. joskus toki kun on oikein pahat niin ei auta.


    • zara88

      Olen myös kokeillut tuota Ipsatolia, mutta ei ole mitään tehoa ollut.
      Noi vedot on mulla sellasia et molemmat silmät vetää nykien vasemmalle puolelle ylöspäin, väkisin joo eikä pysty kohdistaa eteenpäin, näkyy vaan sumeana. Onko sulla samantapaisia vai millasia? Ja onko mitään oireita ennenkuin ne vedot alkavat? Itsellä näkyy sellasia kirkkaita pieniä pisteitä niin tiedän että nyt on pakko laittaa makoilee..

      • veto-oireinen

        Harmi ettei Ipsatolista ole ollut sinulle apua.
        Alkuvaiheessa minun kohtaukset olivat samanlaisia kuin sinulla, silmät katsoivat väkisin ylös.
        Nykyään silmäni ikäänkuin katsovat kieroon, kohti nenääni. Se ei ole yhtä inhottavaa kuin se, että ne katsovat ylöspäin.
        Minulla ei tule ennen kohtauksia mitään erikoisia oireita vaan tulee semmonen outo tunne silmiin ja ahdistus... Sitä on vaikea selittää.
        Minulla on ensi viikolla lääkäri ja aion puhua TAAS noista oireista. Toivon, että lääkäri tekisi asialle jotain!!!


    • zara88

      Aijaa, aika jännä kun kieroon alkaneet katsomaan.Mulla ei ole tehny sellasta kertaakaan.. Nyt ei ole taas tullut muutamaan päivään vetoja onneksi, viimeviikolla tuli suunnilleen viikon jokaisena päivänä niitä. Mulla myös tulee ahdistunut olo ja jännä tunne silmiin niin tiiän että ne alkaa taas..joskus näkyy vaan vähän sumeana kaikki ja sitten alkaa vedot.
      Miten meni lääkärissä?

      • Nompiee

        Mulla alkoi vuonna 2008 väännöt. Pitkään yhessä vaiheessa ei ollu melkeen mitään muuta ku joka päivä kohtaus joka kesti aina 6-8 tuntia.. Päätä väänsi myös. Nykyään ei oo enää sellasta nyt niitä tulee silloin tällöin eikä todellakaan ole kivaa. Niitä pitää pelätä joka päivä koko ajan.. Päätä ei oo vääntänyt pitkään aikaan ja muutenkin ne on nyt aika paljon lievempiä. Kerran vietiin niiden takia ambulanssi lla sairaalaan ja kesti joku 20 tuntia..että sellasta


      • kuisuli

        mulla tuntuu silmien vedon alkaminen sellaselta oudolta tunteelta silmissä. mulla silmät menee ittestään ylöspäin. välillä niitä tulee joka päivä ja välillä saattaa olla useampikin päivä ettei vedä.


      • Anonyymi
        kuisuli kirjoitti:

        mulla tuntuu silmien vedon alkaminen sellaselta oudolta tunteelta silmissä. mulla silmät menee ittestään ylöspäin. välillä niitä tulee joka päivä ja välillä saattaa olla useampikin päivä ettei vedä.

        Miulla sama juttu. Auttanut Akineton niminen lääke, joka on alunperin parkinsonin tautiin tarkoitettu lääke, vaikka en sellaista omaakkaan.


    • 123457

      "Mulla on lääkitys Risperdal Consta ja luulen vahvasti että vedot johtuvat niistä, mutta oma lääkärini sanoo että johtuu ahdistuksesta ja jännityksestä,sosiaalisten tilanteiden pelosta, eikä suostu vaihtamaan lääkettä tablettimuotoon :("

      Heh, mullakin lääkäri sanoi että ei johdu risperdal consta-lääkkeestä, vaikka todellakin tiesin että siitä se on! Mitä muuta vaihtoehtoa muka olisi..!?
      Lääke oli 3 vuotta sitten määrätty psykoosin oireisiin. Lopetin ko. lääkkeen, ja viikon-parin päästä olivat kaikki veto-oireet kadonneet silmistä. Kesti tosiaan ainakin VIIKON, vaikka lääkkeen lopetin. Ehkä aine poistui elimistöstä tuossa ajassa?

      Muistan itsekin, kuinka hirveitä ne veto-oireet olivat. Sain niitä helpottamaan Parkinsonin tautiin tarkoitetun vasta-lääkkeen (nimeä en muista.)
      Joka auttoikin, mutta olipa kiva aina ottaa ko. lääke esim. koulussa kun piti tehdä jotain. Ihmsetkin ihmettelivät että miksi tuon silmät menevät noin ym.

      Lääkkeistä ne johtuu. Paras keino olisi vaihtaa lääke.

      • Anonyymi

        ei kyllä johdu lääkkeistä, heh, tyhmät.. mulla on noita oireita ollut jo 6 vuotta ja lääkitys ei tohon oo vaikuttanut. miten tyhmä voi joku olla


    • zara881

      Olen itekki kärsiny sieltä 2008 vuodesta asti noista. Siis pilaavat ihan kaiken :/ Ei voi käydä ees kavereiden kans siiderillä tms. Pitäs aina aamuisin käyä että niitä ei tulisi :D Ja joo pää kyllä nykii mukana :(
      123457, sullaki? pitää kyllä lopettaa välittömästi tuo lääke ja saanki vaihdettua sen takas tablettimuotoon tässä piakkoin!

    • 3545

      Mulla myös tota silmien veto-oiretta, Syön neurolepteja eli vois johtua siitä..mulle usein tulee toi kun on muutenkin paska olo. Välillä on tosi pahanakin toi. Silloin ei auta muuta kuin mennä lepäämään.

    • salla1

      Hei!

      Täällä yksi jolla kanssa pahoja silmän veto-oireita. Kun vedot alkaa niin oon paniikkikohtauksen partaalla, kun ne ahdistaa niin hirveesti. :( Ja luulin että oon ainoa joka tän asian kanssa painii, kunnes googletin!

      Onko tälle silmien vedolle mitään lääkitystä? Tai mistä ne vedot johtuu?

      T: tietämätön

    • miksi?

      mulla on vetäny silomiä usein viikossa n. 6 vuoden ajan. ei voi tehä mitään normaalisti ja täytyy pelätä kokoajan niitä vetoja. islmät vetää ylöspäin ja joskus pääkin kouristaa

    • Tyttö84

      Kirjoitukset ois voinu olla kuin mun omasta päästä! Itsellä kanssa ollu tota silmän veto-oiretta tässä. Syön lääkettä Risperidon psykoosiin. Pienellä annostuksella kyllä. Kun mulla lopetettiin psykoosi lääkitys niin veto-oireet hävisi. Kun aloitettiin taas niin tuli takasin. Mulla on kanssa toi että vedot ei tuu yleensä aamu-päivisin vaan ilta-päivällä. Tosi mysteeri juttu sekin. Kun vedot tulee otan Ipsatol lääkkeen ja usein menen makuu asentoon niin se auttaa. Kun vielä sais sen vedon pois pelkällä lääkkeellä. Mua siis harmittaa niin kun mulla on ulkona mennessä aina pelko että jos vedot tulee. Miten te muut ootte pärjännyt niiden kanssa? Mitään selviytymis keinoja?

    • 4+7

      http://brainfoundation.org.au/medical-info/89-dystonia

      "Tardive Dystonia and Tardive Dyskinesias

      Tardive dystonia and tardive dyskinesias are neurologic syndromes caused by exposure to certain drugs called neuroleptics. Neuroleptic drugs are used to treat certain movement disorders, psychiatric disorders, and some gastric conditions. Tardive syndromes may also develop in some Parkinson’s patients as a result of exposure to levodopa. The word ‘Tardive’ means late or tardy, and in this case refers to the onset of the symptoms after the drug is taken. Dystonic postures and movements may present soon after the person has initiated neuroleptic therapy but may also be delayed by days or weeks. Movements can vary from brief jerks to prolonged muscle spasms often involving the eyes, mouth, throat and neck.

      Dystonic symptoms typically occur between 2-24 hours after the first drug dose is administered. Signs may persist for hours or even days and the intensity of the symptoms vary. The way the drug affects a person is often age-related. Children may develop spasms involving the trunk and extremities, where as adults tend to develop dystonic spasms in the face, neck and upper extremities. These spasms and postures can come on abruptly, are often painful and may change in their distribution, affecting different body parts at different times. Tardive dystonias are often very difficult to treat and can persist long-term."

      En jaksa suomentaa, pahoittelut, mutta siinä alussa (aika helposti ymmärrettävissä) sanotaan että neuroleptit voivat aiheuttaa kyseistä veto-oiretta (tardiivinen dystonia).

      • vinkkaan

        En muista enää mistä lääkkeestä mulle tuli silmien veto oireita..paristakin lääkkeestä. Ne meni ylöspäin väkisin ja en pystyny niitten takia edes kauppaan mennä juurikaa ku ajattelin mitä jos joku näkee, se oli kauheaa.
        Lääkärini kuitenkin jaksoi etsiä sopivaa lääkettä mulle ja löytyikin sitte. Hän sanoi ettei silmienveto oiretta tarvitse kenenkään sietää. Mulla oli hyvä lääkäri sillon :)

        Jos lääkärinne kuitenkaa ei meinaa tehdä asialle mitään niin VAATIKAA vaihtamaan joku muu lääke tilalle. En mä ois ainakaa pystyny elää sen oireen kans.


    • vetoja

      Mulla on jo vuosia sitten lopetettu silmien vetoja aiheuttava lääkitys. Mutta vielä vaan niitä vetoja on. Etenkin iltapäivisin ja iltaisin. Todella kamala oire. Joutuu elämään vähän sen ehdoilla. Ei iltamenoja ellei ole ehtinyt ottaa iltapäivätorkkuja. Pahinta liikenteessä kun ei näe eteensä, vaarallista. Välillä vetää myös niskaa. Pää on pilvissä ja silmät kääntyy ylös. Mulla on kokeiltu ipsatolia mutta ei ollut apua. Ihmiset ihmettelee että miksi toi kattelee taivaalle.

    • Veto-oireinen

      Hei ihmiset!

      Mulla aloitettiin alkuvuodesta sellanen lääke kun Kemadrin. (syljen liikaeritykseen)
      Tuon lääkkeen aloittamisen jälkeen lähti myös veto-oireet! Aikaisemmin käytin Ipsatolia joka vain lopetti vedot muttei estänyt.
      Kemadrin ei ole myynnissä Suomessa joten se on erikoislupavalmiste, pitää hakea lääkärin kanssa erikoislupa Fimealta.
      Tuo "pelasti" minut ja pystyn taas elämään täysillä ilman jatkuvaa PELKOA!!!
      Te joilla on veto-oireita niin suosittelen juttelemaan lääkärin kanssa kyseisestä lääkkeestä.

      "Symptoms often responding well to Kemadrin include: rigidity, akinesia, tremor, speech and writing difficulties, gait, sialorrhoea and drooling, sweating, oculogyric crises and depressed mood. Kemadrin is used to control troublesome extra-pyramidal symptoms induced by neuroleptic drugs including pseudo-Parkinsonism, acute dystonic reactions and akathisia.

      "oculogyric crises" tarkoittaa juuri noita veto-oireita. ja extra-pyramidal symptoms tarkoittaa neuroleptien sivuvaikutuksia.

    • Kekekkkkk

      Minulla myös samoja oireita! Abilify aiheuttaa. Kunpa vois vaan lopettaa ton myrkyn vetämisen!

      • Kekekkkkk

        Löysinpä netistä termin "oculogyric crisis".


    • Imovanekoukussa

      Imovane (nukahtamislääke) on auttanut vedon tunteeseen silmissä. Itselläni on ilmiselvästi kyse sosiaalisen pelon aiheuttamasta ilmiöstä. Yksi tabletti pari tuntia ennen jännittävää tilaisuutta rauhoittaa mielen ja silmät.

    • boys14

      ei ne kuulkaas johdu mistään lääkkeista, mulla on sellaisia lääkkeit mistä eivoi tulla mitään oireita ja silti tulee, joka helvetin viikko ainakin 4 kertaa. inhottavaa! olen ollut lääkärillä ja kuulemma johtuu psyykkeestä elikkä ne on psykosomaattisia oireita tms. niitä ei pysty estämään ja ne tulee aina kun on tullakseen. eli jos joku haluaa tarkemman selityksen niin ne silmänveto oireet johtuu siit että psyyke ei enää kestä jotenki sitä kun on liikaa stressiä ja jännitystä mitä ei aina välttämättä itsekään huomaa ja sitten se vaan muuttuu jotenki fyysiseksi se vaiva ja keho reagoi vedoilla. MUTTA siihen on apukeino: olanzapin. se pitää ottaa just kun ne veto oireeet on alkamassa ja se vaikuttaa tunnin sisällä. tuo helpottuneen olon silmiin ja rentouttaa mieltä! suosittelen

      • koti86

        johtuu lääkkeistä, mullakin on lääkkeet mistä ei pitäisi tulla.


    • Vedettävä

      Biperideeni (Akineton, Ipsatol) auttaa ja tuo rennon olon. Menee joskus kolmekin tuntia ennen kuin auttaa, vaikka ottaisi 6 mg.

    • jokuvaaaaaan

      Tuleeko kellään näitten vetojen ns. ensioireina semmonen että rupeatte ikään kuin tuijottamaan eri asioiden yksityiskohtia ja sitten vähän ajan päästä alkaa kunnolla vetämään? Aika jännä juttu...

      • Juuuuuuu

        Juu näössä alkaa heittää jotenki


    • tardiivi-dyskinesia

      Itselläni ei ole silmien veto-oireita, mutta tiedän neuroleptien käyttäjän, jolla noita silmien veto-oireita on.

      Eli kyllä tuo veto-oire liityy selkeästi neuroleptien käyttöön. Voihan se tietysti, jossain harvinaisissa tapauksissa johtua muustakin syystä.

    • hyöty-parempi-kuin-hatat

      Lääkkeillä on aina haittavaikutuksensa. Sille ei vain voi mitään, kunnes jokin parempi lääke löydetään. Siihen saakka on vain totuteltava vaikutuksiin ja haittavikutuksiin.

    • Anonyymi

      *SILMIEN VETO OIREET EIVÄT JOHDU LÄÄKKEISTÄ* uskokaa pois. on henkilökohtaista kokemusta

      • Anonyymi

        Ei uskota.

        Kyllä ne silmien veto-oireet tunnetaan ja ne johtuvat yleensä neurolepti-lääkityksestä. Harvemmin muusta lääkityksestä.


    • Anonyymi

      Sain aikoinaan jotain neuroleptiä ensin piikkinä kerran viikossa ja sen jälkeen tabletteina, taisi olla joku Cisordynol tms.
      Se aiheutti aivan kamalaa silmien vetoa. Lähes jatkuvasti oli katse ns. taivasta kohti.
      Ajoittain itseäkin huvitti kun saatoin olla vaikka baaritiskillä ja silmät tuijotti aivan muualle kuin baarimikkoon.
      Se vetäminen loppui vasta sitten kun pääsin siitä lääkkeestä eroon.

      Joku tuolla kirjoitti että veto ei johdu lääkkeistä vaan psyykestä. Väitän vastaan että johtuu nimenomaan lääkkeistä koska minullakin silloin kun tuota lääkettä käytin niin veti, ja vetäminen loppui lääkityksen loppumiseen vaikka siinä vaiheessa psyykessäni ei tapahtunut muutosta parempaan.

      Vuosikausia ihmettelin, ja edelleenkin, sitä kun usein käytetään just Ibsatolia tai jotain sivuvaikutusten helpottamiseksi.
      Helpompaa olisi sellainen lääke vaihtaa johonkin toiseen jos niitä on aivan pakko syöttää ihmisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe