nuoteista

laulualoittelija

Meneekö ne niin päin että yksiviivainen C olisi korkeampi vai matalampi kuin esim. kaksiviivainen E? Mä pääsen siihen korkeaan C'hen (oon sopraano). Kun keski-C on C3 pianon mukaan (vai onko se joku eri asteikko) niin onko se korkea C niinku C5 vai C1.

Meen vaan sekaisin kun siinä pianossa lukee että C3 ja sitten korkeampaa C'ta kutsutaan kaksiviivaiseksi C'ksi niin eikö se mun korkea C ole sitten yksiviivainen C eli C1?

Vai?

5

729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulualoittelija

Se taitaakin olla joku toinen asteikko... yhdeltä nuottisivulta just luin että se korkea C mihin meen on kolmiviivainen C. Ja yksiviivainen C onkin se keski-C

Tietääkö joku jonkun hyvän sivun mistä nuottioppia voi opetella keltanokkakin.

• keikkaa puukkaa

Tohtori toonika siitä vaan opettelee ensik kvintti ympyrä ja sit eteenpäin

• Lallalatilatilatilaa

Keski-c:stä (=c1) alaspäin: pieni, suuri, kontra

Keski-c:stä (=c1) ylöspäin: 1-viivainen, 2-viivainen, 3-viivainen jne.

Eli se "keskellä oleva c" pianossa on 1-viivainen c ja se "korkea" c on naisäänellä 3-viivainen c, eli c3.

• laulualoittelija

Kiitoksia tiedoista Lallalatilatilatilaa :) Eli pääsen siis kolmeviivaiseen C'hen :)

Osaatteko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä oppisin nuottien alkeet? Olen aina laulanut vaan korvakuulolta ja nyt tahdon oppia laulamaan nuoteista... Ja kun suht uusi keyboardikin löytyy niin opettelenpa soittamaan sitäkin niin musiikin teoria ei varmaan olisi pahitteeksi. :D Esim. Sibeliusakatemian sivujen musiikinteoria on kyllä täyttä hepreaa aloittelijalle.

Olen 21-vuotias tyttö ja minulla on paljon opittavaa. Tajuan että menee varmasti vuosia että opin soittamaan ja laulamaan nuoteista mutta ehdottomasti tahdon aloittaa urakan.

• pikkupianisti

Kannattaa googlailla jos vaikka löytyis jtn teoriakirjasta aloittelijoille :) Itse alotin pianon soiton neljännellä ja puoltoista vuotta soitin ja siinä ajassa ehti hyvin oppia perusjutut. En edes tiedä miksi lopetin, kaduttaa kyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      43
      3050
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      40
      2271
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      61
      2180
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      88
      2052
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      59
      1768
    6. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      19
      1636
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      70
      1520
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      44
      1305
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      132
      1246
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1007
    Aihe