OIKEESTIKKO NÄIN??

Niin yllättynyt

elikkä join tänään 2 lasia coca cola zeroa. olen 10vk raskaana. Mainitsin asiasta ystävälleni joka sai slaagin "eli haluat vammasia lapsia,ai kamala, varmaan keskenmeno tulee" olin ihan että mitä? luin neuvolasta saamani #kielletyt ruuat# listan ja ei SANAAKAAN limuista saatika cokiksesta..
Saahan kahviakin juoda 3 kuppia.. itse olen juonut viisikin/pvä..

Etsin myös googlesta,mutta en löytänyt mitään, onko nyt todella näin että ei limuja ja ei varsinkaan cocista...?? kertokaa te jolle lääkäri on jotain varoittanut,tai jotka asiasta tiedätte.

56

6505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässäpä vastaus juu

      Voit juoda cola zeroa huoleti! Sen makeutusaineiden (aspartaami ja asesulfaami K) turvallisen saannin yläraja on niin korkea, että millään normaalilla tai edes normirunsaalla käytöllä ei ole haittaa. Raskausaikana kannattaa välttää kuitenkin tuotteita, jotka on makeutettu syklamaatilla tai sakariinilla, koska näiden makeutusaineiden turvallisen saannin raja ylittyy herkemmin. Ko. makeutusaineita on mm. Pirkan kevyt mehutiivisteissä ja ainakin osassa Lidlin limppareita. Ja jos nyt olet kerran kylässä Lidlin limpparia lasin juonut niin ei varmasti haittaa mitään!

    • oi9u8yutfg

      Itse välttelen aspartaamia (jota on lähes kaikkialla, ikävä kyllä) viimeiseen asti. Juo mielummin vaikka kelt. Jaffaa, jos limpparia haluat. Kun odotin esikoista, sai se aina hikan juotuani cocista (light tai norm, ei väliä) ja imettäessä sai vatsanväänteitä. Sen tajuttuani en ole enää cocista juonut. Ei voi olla hyväksi, jos vauva saa moisia oireita..

      • Arvoituksen äiti

        Minulla on vaikeasti kehari lapsi, tuntematon aivosairaus,, ja on kieltämättä käynyt mielessä miksi.
        Olisiko syynä juuri asprtaami, jota join tuoremehun muodossa paljon raskausaikana.

        Rottakokeethan on osoittaneen aspartaamin aiheuttaneen aivovaurioita.

        Toki saatoin syödä liikaa otain tai liian vähän jotain , ken tietää.


      • ........-...........
        Arvoituksen äiti kirjoitti:

        Minulla on vaikeasti kehari lapsi, tuntematon aivosairaus,, ja on kieltämättä käynyt mielessä miksi.
        Olisiko syynä juuri asprtaami, jota join tuoremehun muodossa paljon raskausaikana.

        Rottakokeethan on osoittaneen aspartaamin aiheuttaneen aivovaurioita.

        Toki saatoin syödä liikaa otain tai liian vähän jotain , ken tietää.

        Aspartaamia tuoremehussa?


    • ´´´´´´´´´´´´

      Kuka haluaisi joda kelt.Jafaa, jossa on sokeria ihan valtava määrä, ellei se sitten ole light-versiota. Jossa sitten on niitä makeutusaineita.

      Sillä, että olet hikotellut Cociksen juonnin jälkeen ei ole mitään tekemistä aloittajan kysymyksen kanssa.

      Ja aspartaamia ei nyt ole suinkaan läheskään kaikkialla.

      Ap: älä hätäile.

    • kekekekekek

      järki käteen tai suosittele ystävällesi mielenterveystoimistoa.

    • vastasyntyneen hoita

      No ei nyt vammaista lasta tuon takia tule. Mutta raskausaikana olisi kuitenkin hyvä pidättäytyä kaikista limsoista, sokerista ja rasvaisesta ruuasta ihan lapsen vuoksi. Tällä tarkoitan sitä että vauvat kasvavat masussa isoiksi mikä taas tuo komplikaatioita synnytykseen. Jos äiti on raskausaikana syönyt paljon sokeri- ja rasvapitoista ravintoa voi äidin oma sokerianeenvaihdunta olla koholla(raskausdiabetes). Vauva joka on "tottunut" äidin korkeaan verensokeritasapainoon ei välttämättä pidäkkään verensokereita syntymän jälkeen. Usein hoidoksi riittää riittävä ravinto ja tiuhat imetykset mutta aina nämäkään ei auta vaan vauva voi joutua tehostetulle vastasyntyneiden valvontaosastolle "sokeritippaan" eli suonensisäiseen glukoosi-infuusiolle. Myöhemmin lapselle saattaa itselle tulla sokeritasapainonhäiriö (eli diabetes), se lisää riskiä liikapainoon sekä metaboliseen oireyhtymään (eli sydänsairauksen riskitekijäkertymään). Vaikka äidillä ei olisikaan raskausdiabetesta voi vauva kasvaa silti isoksi mikä taas herättää epäilyksen seurata lapsivuoteella vauvan verensokeritasapainoa.Siksi olisi hyvä että odottavat äidit söisivät terveellisesti ja liikkuisivat riittävästi.

      Itse jätin raskausaikana pois kaikki rasvaiset ruuat mm. pitsat, hampurilaiset, sipsit sekä sokerin. Lisäksi lisäsin liikuntaa rutkasti. Keskinmäärin vastasyntynyt painaa 3.5kg mutta lapseni oli 3.7kg. Vaikka eihän se iso ollut kuin suurimmalta osin ystävilläni lapset ovat painaneet yli 4kg eivätkä kaikki ole mahtuneet edes syntymään alakautta. Mutta vaikka jätin pois kaikki rasvaiset ruuat ja mm ylimääräisen sokerin niin lapsi oli yli suositusten. Eli kuinka iso hän olisi ollut jos olisin syönyt kuin normaalisti eli hieman pitsaa silloin tällöin sekä sokerillisia tuotteita.

      Itse olen töissä vastasyntyneiden valvontaosastolla sekä lapsivuoteella joten näen päivittäin mitä äidin ruokavalio tekee vastasyntyneelle lapselle. Ja yleensä tuoreet äidit ihmettelevät kuinka lapsi ei pidä verensokeritasapainoaan vaikka äidillä ei olisi edes ollut raskausdiabetesta.

      • ninin

        Itse söin raskausaikana ihan normaalisti sipsiä, karkkia, roskaruokaa, limsaa jne. Sokerirasituksessa kävin ja arvot oli hyvät. Lapsi oli syntyessään vähän yli 3kg. Turha sitä omaa ruokavaliota on lähteä raskauden takia niin kovasti muuttamaan, itse ainakin syön myös tässä toisessa raskaudessa ihan samalla tavalla kuin normaalistikin (jättäen tietysti kielletyt ruoat pois).

        Ja kaikkea ruokaa/juomaa jossa lukee kevyt tai light välttelen viimeiseen asti.


      • hankalampi juttu

        AHAA, nyt minulle vasta selvisi, että kaikkien vauvojen pitäisi suositusten mukaan painaa tasan 3,5 kiloa. Oivoi, mitenhän minä siihen pääsen, kun meidän suvussa on kaikki vauvat olleet kolmekiloisia, eikä juurikaan päälle...


      • vähän rennommin

        Minua ihmetyttää, että pitääkö aina mennä äärimmäisyyksiin? Jos ei ole suvussa diabetesriskiä (eikä tulevalla äidillä ylipainoa) ja noudattaa normaalia ja terveellistä ruokavaliota, niin totta hitossa voi välillä myös herkutella! Ei ne satunnaiset herkuttelut siitä lapsesta mitään jättiläistä kasvata. Anteeksi, mutta kuulostat ihan automaatilta, jolle on syötetty kaikki kauhukuvat rasvan ja sokerin vaaroista...


      • Pöhpöhpöh

        Oikea asiantuntija liikenteessä. Raskausaikana sekä sokeroidut että aspartaamilla, asesulfaami K:lla ja suklaroosilla makeutetut limpparit kohtuudella nautittuna ovat harmittomia - ei tarkoita sokerilimua puolen litran tuoppia päivässä. Ja mitä "rasvaiseen ruokaan" tulee, ihmisen ja ERITYISESTI raskaana olevan ihmisen tulee saada riittävästi rasvaa, sopivasti, ei toki kilotolkulla mutta rasvakammo on historiallinen ravitsemussuuntaus! Rasvojen laatuun sen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota. Moni äitiysneuvolan asiakas on ehditty aivopestä nuoruudessa rasvakammoiseksi ikudieettaajaksi, painosta riippumatta - monille pitää suositella hyvien rasvojen LISÄÄMISTÄ. (Esim. 40% kasvirasvalevitettä ei enää pidetä riittävänä raskaanaolevalle, pitää olla vähintään se 60%.) Hyvälaatuiset grillilihat kunnon öljymarinaadiin niin hyvä tulee, mutta toki päivän toisella aterialla olla losottamatta sitä öljyä kovin runsaalla kädellä :)

        Noh, rasvoista tiedän olevan myös tämän vhh-suuntauksen, joista monet haarat ovat rasvojen laadusta eri mieltä, mutta sekään ei kannata rasvan vähäistä käyttöä.

        Olisi hyvä, että raskaana olevat söisivät monipuolisesti ja terveellisesti. Nykysuositusten mukaan se ei kuitenkaan edellytä kaikkien keinomakeutettujan tuotteiden välttämistä tai täydellistä sokerin välttelyä saati rasvan käytön vähäisyyttä. Nimimerkillä vauvateholla ja äitiysneuvolassa työskennellyt.


      • --------
        hankalampi juttu kirjoitti:

        AHAA, nyt minulle vasta selvisi, että kaikkien vauvojen pitäisi suositusten mukaan painaa tasan 3,5 kiloa. Oivoi, mitenhän minä siihen pääsen, kun meidän suvussa on kaikki vauvat olleet kolmekiloisia, eikä juurikaan päälle...

        Mitäs, jos söisit enemmän pitsaa, sokeria ja sipsejä? Se kuulemma auttaa kasvattamaan lapsista oikean kokoisia.;-)


      • jaajaajaajaaaaaa

        Nooo.....olen itse synnyttänyt 5 lasta ja esikoinen painoi n.3500g ja viiden n.4500g. Ruokavalio jokaisen kohdalla sama kuten oma lähtöpaino jne....


      • hätäsektio

        Minä en syönyt raskausaikana epäterveellisesti saatikka mussuttanut makeaa. Muutenki oksetti ihan tarpeeksi. Liikuntaa harrastin ihan synnytykseen asti. hölkkäsin vielä viisi viikkoa ennen synnytystä ja kävelylenkeillä kävin joka pvä synnytykseen asti. Silti meidän 2700g painoinen tyttäremme joutui glukoositippaan 3 päiväksi syntymän jälkeen.....


    • vastasyntyneen hoita

      no niinpä, eipä sitä voi koskaan varmuudella sanoa joten mielestäni parempi vara kuin vahinko...Ja jotkut äidit tekevät vain pieniä lapsia söivät he kuinka epäterveellisesti tahansa...

    • Vaiettua myrkkyä
    • rv38

      Kaikki vaan jauhavat tuosta makeutusaineesta mutta cokishan sisältää myös kofeiinia jota ilmeisesti nautit muutenkin aika paljon.... nykyään suositus on 2kuppia/pvä ja tällä ei siis tarkoiteta mitään mukeja vaan 1,5dl kuppeja. Mutta jokainen tietenkin oman harkintakyvyn mukaan, jos välillä juo vähän enemmän kofeiinia niin eipä siitä taida sikiölle mitään haittaa olla ;) Ja itse ainakin olen ihan hyvillä mielin juonut makeutusaineella makeutettuja limsoja ja tästä ei ammattilaistenkaan mukaan MITÄÄN haittaa ole kohtuudella nautittuna.... Ihmetyttää miten täällä monet ovat niin hysteerisiä ihan älyttömien asioiden suhteen, kai nyt jokainen osaa omia aivoja käyttää!! :D

    • ---

      Itse join koko raskauden kyllä ihan normaalisti kahvia kuten ei-raskaanakin..
      Enkä vältellyt mitään ruoka-aineita tai skitsoillut joka asiasta..
      Terve poika vauva tuli:D

    • OnnellinenÄippä

      Ole ihan huoletta! et sinä mitään vammasta lasta saa...
      :D
      tuo sun ystäväs tokasu on nyt aika liioteltua!!!
      mut ihmettelen kyl et miks kevyt verioita käytät????
      diabetikolleki suositellaan ihan normi ruuat, mut meillä se määrä on sitte tarkempaa.
      itehän en käytä limppareita juuri ollenkaan, en tietosesti niitä karttele, mut en vaa nii oo innostunu niistä. enempi mehuja juon :)
      enemmän kai se stressi saa haittaa aikaan, kuin tuo lasillinen kokista :)
      rentoudu sä vaan, päästä kaveris paasaukset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...

    • Kyllä suututtaa

      Ja kiitos vaan ''asiantuntija/työskentelen plää plää'' tuskieni lisäämisestä!!! Synnytin alakautta yli neljä kiloisen pojan, jonka sokeri atrvot laskivat ja joka joutui viikoksi teholla. ETTÄ SINUSTA SE OLI MINUN JA EPÄTERVEELLISEN RUOKAVALIONI VIKA??? Olen pitkä ja hoikka, söin terveellisesti, painoindeksini oli 17 ja kävin myös sokerirasituskokeessa raskauden aikana ja se oli täysin normaali! Myös mieheni on pitkä ja ollut syntyessään yli neljä kiloa. Kuules nyt muiden raskaana olevien ahdistelija: Voiskohan lapsen syntymä painoon vaikuttaa myös GEENIPERIMÄ??? Ja sokeriarvojen laskuun voisi liittyä vaikka ihan normaali napanuorasta ravintonsa saaneen lapsen ruokavalion vaihtuminen maitoon? Huh huh mitä ääliöitä ''siellä jossain'' onkaan töissä! Ihan tarpeeksi olen itseäni kyllä syyllistänyt olisinko jotenkin voinut vaikuttaa lapseni syntymän jälkeiseen sokeritasapainoon. Mutta kyllä aika ihmeellinen pitää olla jos joku siihen voi vaikuttaa!!! Terveellisestä ruokavaliosta ja riittävästä liikunnasta huolimatta voi sokeri lähteä heittelemään. Jokainen yrittäköön parhaansa!

      Ja ps. Miettikääs nyt mitä ne siellä amerikassa esimerkiksi juovat ja syövät? Ovatko kaikki amerikkailaiset lapset vammaisia?

    • KYLLÄ NÄIN ON

      RASKAANA TÄYTYY JÄTTÄÄ KAIKKI SUKLAAT,KARKIT,HAMPPARIT,PIZZAT POIS!!! HALUATTE SOKERI VAUVOJA!!!
      YSTÄVÄSI ON OIKEASSA,MIKSI ET OTTANUT FANTAA JOS ITSEKKÄÄSTI PITÄÄ SOKERIA SUUHUN MÄTÄTÄ.!! ITSE EN IKINÄ SÖISI MITÄÄN HERKKUJA RASKAUS AIKANA

      • Suosittelen

        noin takakireälle sterilisaatiota.


    • fjsioefu

      Minä en ainakaan penskan takia jättäis mitään ruokia pois.. alkoholin vaan ja se siitä!!
      Turhaa hysteriaa tuo ruokien kanssa pelleily!

    • yhden äiti jo

      Coca-colassa on kofeiinia ja kofeiinia ei raskausaikana suositella hirveitä määriä, sen takia kaikkia kofeiinipitosia juomia suositellaa juotavan kohtuudella jos juo ollenkaan. Itse join edellisessä raskaudessa joskus jopa puolen litran pullollisen coca-colaa, eipä tuosta mitää aiheutunut sikiölle ja terve vauvakin syntyi. Yhdessä puolen litran pullossa ei niin paljoa sitä kofeiinia ole, mikä on se raskausajan yläraja (en tosin muista nyt enää mikä se yläraja on, mutta jostain luotettavalta terveyssivustolta sen sillon löysin, olikoha jopa oman kaupungin terveyspalvelujen neuvolasivustolta (missä raskausajan ruoka ja juomasuosituksista lukee).
      Nyt toinen raskaus ja coca-colaa oon juonut nytkin, enimmäkseen tosin zeroa (ekassakin raskaudessa). Kohtuudella saa melkei syödä kaikkea, koskee juomiaki (poisluettuna alkoholi jonka turvallista käyttörajaa raskausaikana ei tiedetä joten ei suositella ollenkaan).

    • Kofeiini-infoa
      • kofeiini-infoa

        Ja siis noiden tietojen mukaan (mitä tuolla sivustolla on) Colaaki sais juoda melkein 10 annosta ennenkuin täyttyy edes tuo sallittu ylärajakofeiinimäärä. joten ei tuosta 2 lasillisesta pitäisi olla kofeiinin suhteen ainakaan minkäänlaista haittaa. Ja luulenpa että tuo kofeiini tossa colassa on se pahin aine raskausaikana. En ole itsekään kuullut että siinä olisi joku muu mitä pitäis raskausaikana välttää, vaan tuosta kofeiinista (ja sen kohdalla mainittu coca-colat) on sanottu.


    • JÄRKKEE NUORET JÄRKK

      TOTTAKAI RASKAUSAIKANA SAA JA PITÄÄKIN JUODA MITÄ LIMSOJA HALUAA. MYÖS SITÄ KOKA KOLAA!! MIE KUN ODOTIN ESIKOISTA NIIN EI OLLUT OLEMASSAKAAN LIGHT TAI ZERO JA TERVE LAPSI TULI!! NYKY ÄIDIT JÄRKI KÄTEEN JA NAUTTIMAAN RASKAUDESTA!!!!!
      TUNTUU ETTÄ KAIKKI KIELLETTY JA KAIKKI VAARALLISTA JA AIVAN SAMAN VERRAN SYNTYY TERVEITÄ JA VAMMASIA LAPSDIA JA SAMANVERRAN KESKENMENOJA KUN 60-LUVULLA JOLLOIN EI HÖSLÄTTY TÄLLÄ LAILLA

      • älä kuuntele kaikkee

        yksityiskohtaista tämä!


    • öööööö

      Joo just eiköhän pidä noudattaa niin kuin nyt tutkittu on?

    • äitee25

      Mutta mm. kohtukuolemat tms taitaa olla vähentyny tosta 60-luvusta? Ja kätkytkuolemat (tosin ei varmaa tiedetä et onko raskausajan ruokailutottumuksilla merkitystä niihin?) ainakin...

    • jrtåAIHRG

      Kyllä minulle neuvolassa sanottiin ensimmäisellä käynnillä, että limuja pitäisi välttää ja varsinkin niitä makeutettuja. Mutta ei siellä annettu ymmärtää, että jos yhden tai kaksi lasia juo, niin sen takia vammaisen lapsen saa. Ei sinulla siis todellakaan hätää ole, mutta itse en juo limuja muuten kuin ehkä ihan poikkeustapauksessa (mitä ei vielä tämän raskauden aikana ole tullut).

    • Näin täällä

      No siis mä sain neuvolast ekalla kerralla esikoista odottaes, sen listan "kielletyistä ruoista" ja siinä mainittiin vaan tuo kofeiini just ja sen perässä sit suluis luki kahvi ja mm. coca-cola, ei kielletty ole mutta ei kannata litraa päivässä juoda mitää coca-colaakaan eli siis kohtuudella saa juoda sitäkin. Eipä tuollainen 2 lasia mitää tee. Mulla olis jo moneen kertaan tullu keskenmeno ja esikoisesta olis syntyny varmaa tosi vammane, ku join välillä kolmeki lasillista jos esim raxissa käytiin, coca-colaa, jos se noita aiheuttas se pieni määrä.

    • lokamamma.

      Maalaisjärjellä kun miettii asioita, niin hyvin pärjää. Itsekin kyllä join raskausaikana colajuomia, kahvia jne. kunhan ei nyt joka päivä litratolkulla juo.

    • vastatkaa nyt

      Mutta te viisaat saako sitten tavallista limua juoda mielinmäärin,tarkoitan jaffaa,fantaa,spriteä,miksi vain cocis huono?
      Ja hei AP : 2 lasia on pieni haitta verrattuna tupakkaan!!

      • gtrgrtgrggd

        Ei ainakaan tavallista cocista sa juoda liikaa, se sisältää nimittäin suht paljon kofeiiniä. Odottaville äideille: älkää stressatko, kyllä raskausaikana SAA syödä esim. pizzaa, suklaata, hampurilaisia, etc. KOHTUUDELLA, eli jos perusruokavalio on kunnossa saa aina välillä herkutellakkin. Jos esim. meikkaus pelottaaa kannattaa vaihtaa luonnonkosmetiikkaan :)


      • Suhteessa!!!
        gtrgrtgrggd kirjoitti:

        Ei ainakaan tavallista cocista sa juoda liikaa, se sisältää nimittäin suht paljon kofeiiniä. Odottaville äideille: älkää stressatko, kyllä raskausaikana SAA syödä esim. pizzaa, suklaata, hampurilaisia, etc. KOHTUUDELLA, eli jos perusruokavalio on kunnossa saa aina välillä herkutellakkin. Jos esim. meikkaus pelottaaa kannattaa vaihtaa luonnonkosmetiikkaan :)

        3-5 kertaa vähemmän kuin kahvi, eli jos kahvia saapi juoda sen kolmisen kuppia päivässä niin kokista sopii mennä 9-15 kuppia, siis jos ei käyttäisi kahvia... kuten minä :) Aika harva varmaan 9-15 kuppia kolaa päivässä kiskoo, joi kahvia tai ei?


      • tarkka mimmi
        gtrgrtgrggd kirjoitti:

        Ei ainakaan tavallista cocista sa juoda liikaa, se sisältää nimittäin suht paljon kofeiiniä. Odottaville äideille: älkää stressatko, kyllä raskausaikana SAA syödä esim. pizzaa, suklaata, hampurilaisia, etc. KOHTUUDELLA, eli jos perusruokavalio on kunnossa saa aina välillä herkutellakkin. Jos esim. meikkaus pelottaaa kannattaa vaihtaa luonnonkosmetiikkaan :)

        pitää katsoa mitä juustoa syö. Pizzassakin on juustoa. Itse katon aina mitä juustoa pizza sisältää. Vältän listeriaa. esim. Fetaa, tuorejuustoa, mozzarellaa ei saa syödä


      • katso juustot
        gtrgrtgrggd kirjoitti:

        Ei ainakaan tavallista cocista sa juoda liikaa, se sisältää nimittäin suht paljon kofeiiniä. Odottaville äideille: älkää stressatko, kyllä raskausaikana SAA syödä esim. pizzaa, suklaata, hampurilaisia, etc. KOHTUUDELLA, eli jos perusruokavalio on kunnossa saa aina välillä herkutellakkin. Jos esim. meikkaus pelottaaa kannattaa vaihtaa luonnonkosmetiikkaan :)

        raskaana ja imettäessä ei saisi värjätä hiuksia. Neuvolassa saadussa kirjassa lukee, Vau kirja on vuosilta 2010-2011


      • justiinsa joo
        katso juustot kirjoitti:

        raskaana ja imettäessä ei saisi värjätä hiuksia. Neuvolassa saadussa kirjassa lukee, Vau kirja on vuosilta 2010-2011

        Höpön löpön. Ei todellakaan ole mikään virallinen kanta, ettei tukkaa saisi värjätä. Teratologisen tietokeskuksen sivuillakin sanotaan, että voi värjätä.


      • tarkkuutta peliin
        tarkka mimmi kirjoitti:

        pitää katsoa mitä juustoa syö. Pizzassakin on juustoa. Itse katon aina mitä juustoa pizza sisältää. Vältän listeriaa. esim. Fetaa, tuorejuustoa, mozzarellaa ei saa syödä

        Ja sinulle tarkka mimmi... Kannattaisi ottaa selvää vähän tarkemmin noista rajoituksista. Listeria kuolee 72 asteessa, joten mitä tahansa pizzassa olevaa, uunissa käynyttä juustoa SAA SYÖDÄ. Ilman muuta voit välttää niitä, mutta siitä ei ole tasan mitään hyötyä. Lisäksi: ne ovat suosituksia, EIVÄT kieltoja. Minä esimerkiksi syön myös pehmeitä juustoja, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Listeriariski on aivan mitättömän pieni sellaisissa tuotteissa.


      • prkl...
        tarkka mimmi kirjoitti:

        pitää katsoa mitä juustoa syö. Pizzassakin on juustoa. Itse katon aina mitä juustoa pizza sisältää. Vältän listeriaa. esim. Fetaa, tuorejuustoa, mozzarellaa ei saa syödä

        joo ja muuten kannattaa kattoo vähän pakettiaki. löytyy maininta pastoroitu. niin tuorejuustoista kun fetestakin. ei paljon muutenkaan oo hirveesti noita listeria tapauksia ollut et melko pilkun ....jos tarkkoja ollaan niin,vettäkin kunn juot liikaa niin ei ole hyväksi joten järkeä peliin,ja eläkää normaalia elämää.raskaus ei ole sairaus.


      • prkl...
        prkl... kirjoitti:

        joo ja muuten kannattaa kattoo vähän pakettiaki. löytyy maininta pastoroitu. niin tuorejuustoista kun fetestakin. ei paljon muutenkaan oo hirveesti noita listeria tapauksia ollut et melko pilkun ....jos tarkkoja ollaan niin,vettäkin kunn juot liikaa niin ei ole hyväksi joten järkeä peliin,ja eläkää normaalia elämää.raskaus ei ole sairaus.

        niin ja ittelläni on 4 lasta.jokaisen kanssa syönyt ja juonut mitä normaalisti muutenkin.en käynyt muuttamaan omia tottumuksia raskauden takia.


    • älä juo

      neuvolassa kerrottiin coca-colan juomisesta, ettei suositella. Onkohan neuvolatäti minkä verran tietoinen raskaus asioista???......

    • maalaisjärki....

      kuulkaas idiootit!!! hiuksia saa värjätä samoin meikata ja samoin värjätä kulmia ja samoin juoda cocista!!! KUKA ON SANONUT ETTEI SAA!!!!
      AP KYSYI COLASTA ja heti te idiootit ootte kieltämässä ja kertomassa ns.oikeita vastauksia!!!
      ITSE JOIN COLAA,MEIKKASIN JA OLEN KAMPAAJA ELI MYÖS VÄRJÄSIN NIIN OMIA KUIN MUIDEN´KIN HIUKSIA JA ARVAATKAA,TÄÄ VOI OLLA TEILLE IDARIT YLLÄRI,MUTTA KAIKKI 4 LASTA TERVEITÄ!!!!
      AIVOTTOMAT!!!

    • _emma_

      Ainut asia mikä raskaana ollessa tuntuu nykyään olevan kiellettyä, on järjen käyttö :) tosin se on suositeltavaa ;)

    • ihmettelen minäkin

      Varsin totta, Emma. Tuntuu, että monet on jotenkin irtautuneet todellisuudesta. Lapsen saanti on nykyään valtaisa projekti, joka täytyy suorittaa mahdollisimman hyvin. Lisäksi nykyihminen on tottunut kontrolloimaan aina ja kaikkea ja sen vuoksi raskaus on äärimmäisen ahdistavaa aikaa. Kun voi kontrolloida omia syömisiään niin siitä saa edes jonkinlaista turvaa. Joillakin tämä sitten menee yli. Minä ajattelen tämän niin, että kaikenlaista on nykyään jo tutkittu niin paljon, että jos esimerkiksi hiusten värjäys olisi selkeästi vaarallista sikiölle, niin se olisi huomattu jo aika päiviä sitten. Naiset ovat kuitenkin värjänneet hiuksiaan jo vuosikymmeniä ja ennen ne värit olivat vielä paljon tujumpia.

      Pahimpia odottajia ja äitejä ovat minusta sellaiset, jotka yrittävät lapsella täyttää jonkun elämässään olevan tyhjiön. Ollaan ihan hysteerisiä asian kanssa, vaikka lapsen saaminen on maailman normaalein juttu.

    • Maalaisjärki katosi?

      Joo järjen käyttö sallittu, mutta joskus kannattaa pohtia asioita myös vähän kriittisesti. Itse värjään tukkaa ja käytän kosmetiikkaa yms mutta kyllähän tässä keino-sitä-ja-tätä maailmassa kannattaa pohtia mitä mm suuhunsa laittaa. Esimerkiksi lapsettomuus on lisääntynyt huimasti, ja kaikellehan joku selitys löytyy. Itselläni yksi toistaiseksi terve lapsi ja toinen tulossa, enkä juota / syötä sille esim aspartaameja, ennemmin sokeria, ja sitä kohtuudella. Sama pätee kaikkiin kevyt tuotteisiin,en osta vaan tavallisia ruokia, ja kohtuutta määrissä. Kevyt tuotteita syödään enemmän kuin koskaan ja ihmiset on lihavimpia kuin koskaan. Samoin kaikenmaailman "terveystuotteita" (kolesteroli yms) ja kansantautien määrä senkun kasvaa. Varmaan joku valopää kohta kommentoi että on koko kahdeksantoista vuoden elämänsä juonut ja syönyt pelkkää kevyt tuotetta mikrossa kuumennettuna ja "edelleen terve" mutta pitkässä juoksussa näistä vaikutuksista ei tiedä. Sitä paitsi sanonpa vaan että tämä sukupolvi jota kasvatamme on niitä ensimmäisiä näyttöjä jos näillä aineilla vaikutuksia on, ja sehän tiedetään vasta vuosikymmenien päästä.

    • ihmettelen minäkin

      Olen kanssasi ilman muuta samaa mieltä kemikaalien määrästä ja niiden välttelystä. Meillä syödään pääosin luomuruokaa, eikä lähes koskaan eineksiä eli valmistan kaiken ruuan itse Kevyttuotteisiin en koske pitkällä tikullakaan. En silti mene paniikkiin, jos JOSKUS syön jotain, missä on lisäaineita. Lähinnä tarkoitin nyt tällä suorittamisella ja hysteerisyydellä juuri tällaista "joit coca-colaa kaksi lasillista, yritätkö tappaa lapsesi!?!" -asennetta ja "apua apua, söin tuorejuustoa, nyt minulla on ihan varmasti listeria". Kerran tapasin tulevan äidin, joka ei voinut syödä juhlissa MITÄÄN, koska hän ei itse ollut nähnyt, miten ruoka on valmistettu...

    • Vähentäjä

      Uusimpien tutkimusten mukaan liika kofeiinipitoisten juomien nauttiminen raskausaikana voi aiheuttaa lapselle ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä. Kohtuudella nautittuna tuskin haitallista (=2-3 kuppia kahvia/pv).

    • kohtuuu

      Kohtuus kaikessa, sokerisia rasvaisia ei kannata ylenmäärin juoda eikä syödä, ihan vauvan koon vuoksi ja oman painonnosuun vuoksi. Lisäksi hiilihapolliset juomat turvottaa ja närästää,eli suurin osa ne jossain vaiheessa joutuu karsimaan minimiin kuitenkin. Ja en mä kyllä ole montaa odottajaa tavannut joka pystyy kahvia juomaan, kuin ehkä sen päänsärynvälttelemiskupin. Diabetesoireet tulkee jos on tullakseen, se on ihan yksilöllistä ...eikä tarvi edes syödä ylenpalttisesti sokeria tms ahmia, Mutta onhan se helpompaa sit synnytyksen jälkeen jos ei ole turvottanut itseään herkuilla ylenpalttisesti, koska se normaali ruokahan se riittää, Vauva ottaa kyllä tarvitsemansa äidiltään.

    • pottulainen

      Itse välttelen aspartaamia ja asesulfaami k:ta. en kyllä sokeriakaan paljoa käytä. jokainen päättää itse. ei varmaan mitään ole nyt tapahtunut. :) sokeria vältän verensokeripiikkejen pelossa ja ettei vauva kasvais kovin isoksi. aspartaamia ym. koska eivät ole luonnollisia aineita enkä halua sellaisia kemikaaleja kehooni.

    • Vähentäjä

      Käsittääkseni aspartaami on jo Ruotisissa kiellettyjen aineiden listalla raskaana olevilta.

      • tutkijamamma

        Jossain muissa maissa aspartaami on tosiaan jo kiellettyjen listalla raskaana oleville niitten haittojen perusteella, joita uudemmissa tutkimuksissa aineen on todettu aiheuttavan.

        Samoin hiusvärien kemikaalit imeytyvät kehoon ja kulkeutuvat sikiöönkin, eivätkä ole terveellisiä kenellekkään. Siitähän on jo paljon tutkimustuloksia. Monet keinotekoiset kemikaalit ovat ns hormonihäiritsijöitä ja sekoittavat sekä aikuisten että varsinkin lasten hormonitoimintaa.

        Itse välttelen monia keinotekoisia lisäaineita ja mm hiusvärejä erityisesti raskauden aikana.


    • Hivi

      Meidän maassa sanotaan, että cocis on ok raskauden aikana, mutta ainoa haittaa on se että raskaana oleva saa paljon ilmavaivoja. Olen otse nyt 21 viikkoa raskana ja huomannut aina kun teke mkeli juoda cocista juon puoli lasia ja ilmavaivoaja riittää koko päiväksi lol :D

    • Anonyymi

      En tiiä ite koitin hakee netistä onko tyylimoka juoda cocacola lasista jaffaa? :D

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1183
    Aihe