Karjalankarhukoira "Rasismi"

"Koiraton"

Luovuin hienosta harrastuksesta "Sairaitten" ihmisten takia....olen omistanut karhukoiria 4 kappaletta,se tuli selkväksi etten koskaan laita mitään koiraa. Kun kävi tuuri sattua minulle eräs lahjakas yksilö...siitä kaikki alkoi...se kaikenlainen "pirullisuus" Lähinnä Harmaitten koiran omistajien suunnalta.....myin veljelleni osuuden,sanoin etten enää jaksa tämmöstä pirullisuutta. 24.9.2011 Karhukoira joutui joko väkivallan tai auton uhriksi...Eläinlääkärin mukaan..eikä kukaan tunnusta...koira oli huutanut tuskasta ja veri oli vuotanut kuonosta...murtuma kuonossa,lähellä tapahtuma paikkaa oli ollut vieraan hirviporukan metsästäjiä.

140

7412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi-rodun edustaja

      Josko olisi kuitenkin hirvikin vain potkaissut? Tms. Hirviporukoitakin on tähän aikaan liikkeellä vähän joka puolella, joten voisi olla sattumaakin, että näitä ihmisiä siellä oli.

      Jos kuitenkin ihmistä epäilette, niin tehkää tutkintapyyntö poliisille! Ei näistä auta vain netissä pärrätä. Kyseessä olisi sitten vähintäänkin eläinrääkkäys, mutta jos oli metsästystilanne niin sitten on ollut metsästyksen häirintää (ja mitä vielä). Lisäksi, jos syyllinen saadaan kiinni, hän on automaattisesti korvausvastuussa metsästyskoiralle (jo pelkästään) metsästystilanteessa aiheutetusta haitasta.

      Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä tuo aikaisempi pirullisuus meinaa?

      Itsellä kaksi karhukoiraa ja täytyy sanoa, että kyllä tätä "rasismia" on. Ei voi mitään. Ei ole ollut mitään fyysistä tai suoraan sanottua, mutta se on sellaista passiivista avun epäämistä ja selän kääntämistä muissa yhteyksissä. Meillä on ongelmana harjoitusmahdollisuuksien puute täällä Pirkanmaalla ja kaikki, jotka auttavat, ovat itse suomalaisen koirarodun omistavia/omistaneita. Toisaalta, olen tavannut mukaviakin harmaitten omistjia...

      Täälläpäin hirviporukat jo sisäisestikin ovat niin riitaisia, että kyllä tämä hirvenmetsästys tuntuu olevan välillä kuolemaakin vakavampi asia.

      Haukkukokeissa pyrin itse olemaan tuomarina puolueeton, mutta piruuttani pistin karhukoirajärjestön hihamerkin takkiini. Siellä oli aina niin paljon harmaitten omistajia ja jutut liikkuivat aina näissä koirissa, joten se oli puoleltani sellainen hiljainen kannanotto.

      Onneksi ei ole tarvinnut kenenkään harmaan omistajan kanssa alkaa tappelemaan, koska itse kyllä suvaitsisin kaikki. En tosin ymmärrä, että miksi Suomessa ottaa esim. jämti kun voi ottaa karhukoiran, mutta jätän sen ihmettelyn vain omaan tietooni. Keskityn omaan juttuuni ja muut hoitakoon vapaasti omansa.

      Toivottavasti koiralla on nyt kaikki hyvin!

      • "Koiraton"

        Ei ole hirvi potkaissut,vaikka oli metsästys tilanne....ei sillä hetkellä ja siinä paikassa hirveä...monella henkilöllä rikoksia jotka siitä tunnistettu...muumuassa humalassa metsästelyjä aiemmin...täälläpäin myös riitasta porukkaa...kaikenlainen kateus haittaa paljon! Vastaan lisää kun enemmän aikaa...koira paranee pikkuhiljaa....Ei luottamista virkavaltaan näinä aikona...turha tehdäkkään rikosilmoitusta.


      • "Koiraton"

        Tätä on se pirullisuus...ei tulla passiin jos kkk haukkuu hirveä,ei saalin siirrossa olla apuna,vasan jos ammut...jotkut ovat valmiit viemään vasanpään eläinlääkärille tutkittavaksi josko se on ylivuotias,ei ilmoteta hirvihavaintoja kkk miehille.....jne jne jne...lasketaan minuutteja kuinka pitkään pitää haukkua ennen kuin saa ampua...täysin lapsellista ja kateellista touhua....kaijotetaan hirvet esim autolla kaahaamalla...PISTE.


    • "Koiraton"

      Nyt koira kunnossa.....täydestä erästä KAATO.....siitäs saivat kateelliset! ;-)

      • Suomi-rodun edustaja

        Hyvä hyvä "Koiraton" !! :D


    • Sirupiru

      Minkä takia muut ovat "pirullisia" sinua ja karhukoiraasi kohtaan? Siksikö, että karjalankarhukoirat ovat monesti hyvin aggressiivisia muita koiria kohtaan?

      • "Koiraton"

        Siksi "pirullsisa" kun teet Karhukoiran elämän onnelliseksi... tekemällä sen eteen kovasti töitä....samaan aikaan toiset koiramiehet juovat keskikaljaa ja luulevat omalla koiralla kaiken olevan HYVIN.


      • Idiootteja maa täys

        Sirupiru haistaa nyt pitkän paskan. Minulla ollut kaksi karhukoiraa, jotka totutettu toisiin koiriin niin kuin kuuluu, eikä IKINÄ MITÄÄN ONGELMAA toisten koirien kanssa! Ei myöskään lasten, kissojen, eikä ihmisten. Älä jauha paskaa jos et tiedä mistä puhut!


      • humu 3

        on niitä muissäkin roduissa ärhäkoitä.toisille koirille ja hirvikaavolla.niistä ollaan hiljaa.


      • koiran isäntä
        Idiootteja maa täys kirjoitti:

        Sirupiru haistaa nyt pitkän paskan. Minulla ollut kaksi karhukoiraa, jotka totutettu toisiin koiriin niin kuin kuuluu, eikä IKINÄ MITÄÄN ONGELMAA toisten koirien kanssa! Ei myöskään lasten, kissojen, eikä ihmisten. Älä jauha paskaa jos et tiedä mistä puhut!

        Nimen omaan. Koiran käytös toisia koiria, ihmisiä jne kohtaan on pitkälti kiinni hihnan toisesta päästä! Olen nähnyt agressiivisesti käyttäytyviä koiria rodusta kuin rodusta kuten myös hyvin käyttäytyviä. Pentuajan sosiaalistaminen toisiin koiriin ja vieraisiin ihmisiin ja nuoruusajan tottelevaisuus ym käyttäytymiskoulutus, ilman niitä ei ole helppoa tehdä yhteiskuntakelpoista koiraa minkään rodun edustajasta sen kummemmin kuin sekarotuisesta piskistäkään.


      • Varangian

        Itselläni karjalankarhukoira eikä kiltimpää otusta voisi olla...


      • Anonyymi

        Oman jämptin kimppuun kävi toinen jämpti. Kyllä niitä kusipäitä on joka rodussa.


    • Sirupiru

      Mikä vika kysymyksessäni oli, kun laitoitte miinusta? Silti ei kukaan viitsinyt vastata.

      • ....................

        Koska tekstistäsi huokuu viha rotua kohtaan ja syyttely ko. koiran omistajaa kohtaan. Ovat ne rotikatkin hyvin dominoivia muita saman sukupuolen edustajia kohtaan eikä niitä sen vuoksi vihata. ;)


      • Sirupiru
        .................... kirjoitti:

        Koska tekstistäsi huokuu viha rotua kohtaan ja syyttely ko. koiran omistajaa kohtaan. Ovat ne rotikatkin hyvin dominoivia muita saman sukupuolen edustajia kohtaan eikä niitä sen vuoksi vihata. ;)

        "Huokuu viha rotua kohtaan ja syyttely ko. koiran omistajaa kohtaan"? Olet väärässä, minä en vihaa mitään koirarotua enkä syytä ketään. Olisin vain halunnut tietää, miksi muut metsästäjät kuulemma tekevät niin ja heitin arvauksen.


    • suivaantunut

      ei tuo ole pelkästään karhukoirien omistajien ongelma. meillä on vuoden ikäinen jämtlannin pystykorva jonka kassa oltiin metsällä. siellä pärräsi karhukoira faneja jotka KAAPPASI meidän koiran kesken hirven haukun.
      se oli jo 6h haukkunut kun nämä laittoi oman koiransa perään.
      siinä ne rupesi tappelemmaan ja lopputulos oli että meidän koira rötkötti tajuttomana HEIDÄN auton takakontissa. oikeus juttu tuli ja koiralle varmaaan elinikäeset traumat.

      että kyllä' ne koirat on sitä mitä ihmiset niistä tekevät, rodusta riippumatta.

      • "Koiraton"

        Ja päinvastoin...esim...koiralleni aikonaan ammuttiin hirvi,suolistaessani hirveä..siihen tuli jämti,koirani oli puussa kytkettynä jotta ei olis haitolla suolistaessani hirveä..jämti tuli koiraani kohti..viimeiset metrit hitaasti...sitten jämti puri koiraani kiinni...se OLI suuri virhe jämtiltä......hyökkäsin sulin käsin erottamaan koirat...jämti tokas rystysestä minua..saatto olla vahinko...sitten jämtin omistaja oli väittänyt minun koiran käyneen koiranasa päälle...mulla ON 2 todistajaa yhäkkin jotka näkivät tapahtuneen.


    • down karhukoirat!

      en usko sua " koiraton" !!!

      • "Koiraton"

        Eihän se pakko ole uskoa totuutta.


      • Varangian

        Down luuserit. Karhukoirat ovat älykkäitä ja ihmisystävällisiä..... Kyllähän minuakin pelkurit yritti pelotella kun olin hankkimassa omaa karjalankarhukoiraa.... Hankin kuitenkin, eikä sen kiltimpää koiraa ole vielä omistanut. Sinun kaltaiset luuserit eivät joutaisi edes omistaa minkäänlaista koiraa.


    • <3 jämpti <3

      olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa ^ karhu koirat ei kelpaa muuhun kuin hamekangas väen malleiksi maalaamaan

      • Ei hirvimies

        Kävi tuossa n.7 vuotta sitten tapaus mökillä: Lähdin kanalintumetsällle poikani kanssa kohtuu kauas,`eukko`soitti, oli koiransa kanssa aamulenkillä, tuli kaksi koiraa, jämpti ja norjanharmaa (en muista kumpi,kuitenkin toinen oli nuori koira) , kävivät kimppuun, eukkoni oli sisukas: oma koira säästyi, itseltänsä ei irronnut kuin oikean keskisormen kynsi ja käsivarsiin jäi loppuelämän näkyvät arvet. Puolisen tuntia tapahtuma kesti,sitten tuli omistaja ja pisti koiransa ojennukseen(onneksi ja vielä kerran onneksi en itse ehtinyt paikalle , oli syksyn eka liukas keli, jäinen tie paikoin). Ei siinä kummempaa, ei mitään ´prosessia`, vain jäykkäkouristusrokote ym lääkitys. Vanhempi koira oli ollut leikkauksessa useamman kerran viime aikoina ja luonne oli muuttunut agressiivisemmaksi,omistaja kertoi näin. Toi syksyllä , myöhemmin , hirvipaistin ja kyllähän se hyvälle maistui. Rodussa kuin rodussa on erilaisia koiria ja myös erilaisia koiran omistajia ja kasvattajia. Myöskin tilanteita osuu monenlaisia, turha lienee kehua tai haukkua ketään tai mitään pelkästään omaan kokemukseen tukeutuen. Sen verran kuitenkin sanon, että karjalankarhukoira on hieno koira, ainakin ne, joihin olen päässyt tutustumaan, kuin myös muutkin koirat ja ´koiraihmiset`.


      • Karkkari

        Miulla on kolme karhukoiraa ja naapureissa 10 samaa rotua. Kyllä se on ollu jokin toinen rotu kun on tappelun aloittanut tai on on ollut vaikeuksia niin ihmisten kuin muiden koirien kanssa. Ja jos olet jämptille oleva niin olevaan, nekin ovat naapurista tulleet omiani puremaan...


    • miettikää siitä

      luvin tossa taanoin näitä hyväksyttäviä karhu kokeita eri roduilla. Eli:
      Jämptlanninpystykorva: 42
      Norjanharmaa:21
      Karhukoira:11
      Länsilaika:7
      Itälaika:6

      siitä sitten jokainen miettii

      • "Koiraton"

        Jämptlanninpystykorva on "Ruotsifanien" jalostus tuotetta....Länsinaapurista.


    • "Koiraton"

      Karjalankarhukoiran koulutus ei onnistu "Vanteenvärisillä" koiranomistajilla.....kkk ON haastava rotu kouluttaa.....Se ei tapahdu "Uusavuttomilla"....Selväähän on ettei pidä laittaa Karjalankarhukoiraa jos ei taidot riitä koulutukseen.

    • 1000% jäptiii

      meillä on ollut ja on edelleenkin kkk ja jämptejä ja kyllä sen metsässä huomaa. nyt on kyllä tullut niin että jäpti toimmii metsällä ja kkk tosiaankin siellä seurakoiran virkaa toimittaa.

      • "Koiraton"

        Juuri näin...Kun kkk vaatii todella eräinkäynnin "Vanhaa" tietotaitoa...jotta koira tulee toimimaan niin kuin entisaikaan....jolloin ei olllut teknisiä apuvälineitä....esim gps tutkat....kkk palasivat hyvinikn kaukaa isäntänsä luokse.


    • kkk vs. JÄMPTI <3

      Mitä pahaa siinä on jos se jämpti on "ruotsalainen" rotu!? Kyllä ihmisillä pitäs se oma järki olla että ottaa koiran sillä perusteella että toimmi eikä sen " kotimaan" perusteella. myönnä jo että jämpti rulaa ja kkk sulaa.

      • "Koiraton"

        Ei itsesssään jämptissä mitään pahaa ole.....ruotsalainen mikä ruotsalainen.


    • eräää käymään

      ihmisiihän ne ruotsalaisetkin on! ja uskoisin että olen eränkäyntiä jo jokusen verra harrastanut kun ikääkin on jo reilut 50.v. pidä poika suu kiinni ja pelasta mainees. ja kunnon metsäkoiraa ei tarvitse "kouluttaa" ei temppuihin tai luonteeltakaan kiltimäksi, kyllä fakta on se että koira toimii oli se "koulutettu kiltiksi" tai ei.

      • "Koiraton"

        Kaikista EI tule koiramiehiä...vaikka ikää olis100 vuotta....Maineeni on hyvässä kunnossa erämiesten ja koiramiesten keskuudessa....Sananvapaus avaa suuni.


    • kkk vs. JÄMPTI <3

      "kkk palasivat hyvinikn kaukaa isäntänsä luokse. " kyllä se kunnon metsä koira tulla metsässä riistan perässä menee eikä vaan palaa sieltä kaukaa isäntänsä luokse.

      • "Koiraton"

        Tietenkin menee riistan perässä.... ja vieläpä pitkästi....omat kk koirani seurasivat mm hirviä 10 km noin 30 km....esim.


    • erää käymään

      sanon taas jos ei vaikka kaikuisi kuuroille korville että sanoit aikaisemmin että: Karjalankarhukoiran koulutus ei onnistu "Vanteenvärisillä" koiranomistajilla.....kkk ON haastava rotu kouluttaa
      toteampa taas että ei sitä oikeetta mehtä koiraa tarvitse mihinkään kouluttaa jos toimii niin toimii jos ei niin ei.

    • "Koiraton"

      Faktahan on...Metsästyskoirakin tarvitsee koulutuksen.....Se ON todistettu monet kerrat.

    • ¨¨ mamma¨¨

      P#rkele teitä aivottomi aikuisia tai 5.v. lapsia!! Kuka v#tun älykääpiä jaksaa tapella jostain koirista!! Siis pointti on että aloittajan koiralle oli tehty paha temppu oli koira mikä tahansa.Itse olen kyllä jämpti fani mutta on P#rkeleen lapsellista kostaa koiralle että on sattunut syntymään joksiskin kkk:si.
      Nyt heretkää tappelemasta ja kasvakaa!

      • "Koiraton"

        Kyllä se vihaa kehittää syyttömän luontokappaleen karmea kohtelu....kun erästäkin koiraani oli uhattu ampumisella.....sitäkään en tule unohtamaan.


    • erää käymään

      "Metsästyskoirakin tarvitsee koulutuksen....
      En siis tarkoita neitien toko agility tai jotain temppu koulutusta. vaan eis itä sinne metsää varten tarvitse kouluttaa ja kyllä terve koira osaa olla ilman erityistä koulutustakin.
      Ja nimi merkille ¨¨ mamma¨¨ kyllä olet ihan oikeassa mutta kyllä V#tuttaa tommonen tyhjän todistelu

      • "Koiraton"

        Et ole kasvanut "hyväksi" koiramieheksi tai naiseksi.....etkä koskaan tule aikuistumaan.


    • tois puoleinen

      huomasin tämän keskustelun vähän myöhään mutta kerrompa tässä yhden tarinan.
      pohjanpystykorvani haukkui hirven ja kaatokin saatiin. siinä muutaman kaatoryypyn jälkeen eräs kaveri tuli siihen kkk:nsa kanssa suivaantuneena siitä kun oma koira ei ollut haukkunut ja se oli kuulema meidän syytä. sinä vähän väiteltiin koirien paremuudesta ja erehdyin tuossa sanomaan että tällä pikku pystiksellä on voimaa kuin pienessä kylässä. ja siitäkös kaveri suuttu ja huusi niin on muuten tälläkin ja samassa laskin koiransa irti ja kui koulutettuna hyökkäsi minun koiran päälle ja siinä loppujen lopuksi oli kolme miestä koiria erottamassa. Pystykorvallani ei ole nykyisin kuin yksi korva kamalat traumat tapahtuneesta.

      Kysymys: tuollaistakos koulutusta se koiraton tarkoittaa?!?

      • "Koiraton"

        Ei missään nimessä väkivaltaan suuntautuvaaa koirankoulutusta....vaan "Fiksua käyttäytymistä" kaikinpuolin.


    • aarhgg

      antakkaa niitten koirien olla mitä on ja keskittykää niihin älkääkä täällä niitä vatvoko!!

    • Seuraaja täällä

      kyllä on totta että koiralle tapahtunut on aivan kamalaa ja sairaita ihmisiä! vaikka itse harmaita omistankin niin ei sitä koiralle koskaan saa kostaa mitään, oli rotu mikä tahansa! mutta kyllä se myös toisinkin päin mennee. on se ihme juttu että ihmiset etenkin harmaiden ja kkk:oitten omistajien kesken tulee noin paljon riitaa. eikö se jo riitä että ise päättää minkä koiran ottaa?
      Mutta en oikein pitänyt ensimäisestä kommentista koska se oli harmaitten mollaamista ja ruotsalaisten vähättelyä.
      Mutta en kyllä pitänytkään muistakaan jossa väiteltiin kuin kolmevuotiaat.

      • "Koiraton"

        Tulen puolustamaan syytöntö luontokappaletta....kaikelta pahuudelta ihmisten toimesta....ei tartte pitääkkään kaikista kommenteista....en pidä minäkään.


    • Suomi-rodun edustaja

      Koira kuin koira, eläin kuin eläin ... ei saa julmasti kohdella!

      Mutta tästä rotukiistasta... Meitä on moneen junaan. Juuri eilen hirvijahdissa eräs jämptin omistaja julisti mulle paatoksella, että kuinka erinomainen hänen koiransa on: etsii hirven vaikka kuinka kaukaa, haukkuu siellä vaikka kuinka kauan, yhteyttä ei pidä, eikä kutsusta tule pois, joskus on ollut niin väsynyt, että omistaja on kantanut koiransa pois metsästä. No, itse olen sitä mieltä, että tuollainen on huono koira ja huono isäntä. Jämptin omistaja taas on eri mieltä. Pidin isommat mölyt mahassani, koska kuten aikaisemmin sanoin, keskityn siihen omaan juttuuni ja annan toisten hoitaa omansa. Puutun vain silloin kun näen jotain laitonta.

      Ihan vain koirattomalle vinkkinä, että se "niitä" v****ttaa pahiten kun ei provosoidu, on vain ylpeä omasta koirastaan ja karhukoirarodusta ja antaa näiden epävarmojen uhota ja arvostella muita.

      Karhukoirissa pidän mm. siitä, että metsässä mustavalkoinen väri erottuu tuosta komeasta koirasta, koira käy välillä tykönä ja voidaan tehdä muutoksia suunnitelmiin (esim. ottaa koira pois, jos susien ulvonta kuuluu tai vaihtaa muuten vain paikkaa), koira osaa palata erinomaisesti omia jälkiään takaisin vaikka kuinka kaukaa (jos ne hirvet ei sitten kertakaikkiaan pysähtyneetkään) yms. yms. Jalostuksella on myös saatu karhukoirat pääsääntöisesti hyvin kilteiksi. Näyttelyissä ne on ihan muut koirat kun käy meidänkin koiran päälle.

      Karhukoira on myös suomalainen rotu ja uhanalainen, koen kansalaisvelvollisuudekseni omalta osaltani huolehtia kulttuuriperinnöstämme. Jos joku ottaa jämtin, hän ei ole mielestäni epäisänmaallinen (tai no ehkä vähän), ellei ala haittaamaan karhukoiraharrastajien elämää. Kukin tavallaan. Jos ei halua suosia suomalaista, niin älköön myöskään tehkö haittaa niille, jotka haluaisivat suosia. Joillekin vain isänmaallisuus on niin paha punainen vaate jostain kummasta syystä, että sitä pitää aina lytätä. Ei isänmaallisuuden tarvitse pitää sisällään esim. maahanmuuttajien potkimista jne.

      Niin, ja yhdessäkään haukkukokeessa, jossa olen ollut tuomaroimassa, ei ole villasukan värinen (tuomaroimani) koira löytänyt hirveä. Enpä silti mene väittämään, että koko rotu on ihan p***a.

    • "Koiraton"

      Big kiitos! Suomi-rodun edustaja..... asiallisesta vastauksesta kaikinpuolin....ja se vielä...olen saanut paljon kiitosta naapureilta ja eläinlääkäreiltä..... hyvin hoidetuista Karjalankarhukoirista...jotka olen kasvattanut suurella sydämmellä...Eikä koirani ole olleet agressiivisia ihmisiä tai toisia koiria kohtaan koskaan....ovat puolustaneet hyökkääjiä.

      • "Koiraton"

        Siis..... puolustautuneet hyökkääjiltä.


    • villasukka täällä

      minullakin on nuita "julmia tappaja koiria" eli kkk:ta. On kamalaa kun maailmassa on tuollaisia ihmisiä! Mutta luen aika huvittuneena näitä kommentteja täällä näistä kahdesta "parhaasta" koira roduista. Itsellänikin on jämptejä ja karhukoiria. Olen sitä mieltä että kumpikaan ei ole toista parempi, on vain huonoja omistajia..
      Myönnän että itsellänikin on tuota "pirulisútta", esim. jos tapahtumaan on tulossa kkk ihmisiä niin otan ilkeyttäni jämptin mukaan ja naurua pidätellen kuuntelen kuinka huono koira minulla on. ja näin sanoo "kaikki tietävät" koira ihmiset.

      Ja täällä olevat ihmiset on jo valinnut puolensa toimi koira tai ei, joka näkyy kirjoituksissakin näin " sivullisen silmään". Sanon vielä että voin tuoda " villasukan" värisen koirani ja hirvi löytyy! ja samoin voin tuoda nokinenäni ja hirvi löytyy!

      On kyllä totta että jämptin väri on hieman miinusta, kun oma koirani on ammuttu vahingossa sutena ja tiedän että se oli puhdas vahinko koska molemmat oltiin "Villasukka" koiran omistajia.

    • hämmästelijäÄ

      Niin, täältäkin oisi yksi villasukka tulossa haukkumaan ;)

    • :::::: PRK!::::::

      Voi helevetti! tuommoiset ihmiset joutais ampua kuuhun!! ei se koira siihen vaikuta että miksi se sattuu syntymään! taitaa olla vähän järki jäässä.. karmeita tarinoita on kyllä puolin ja toisin nuista " tappaja koirista" ja koira on ELÄIN älkää inhimillistäkö sitä niin että: ei se meijän murre sitä pure..
      siis koirahan voi purra taas rodusta riippumatta!

    • Hilma kaljatyttö

      Tämä keskusteluketju vahvistaa epäilykseni siitä, että hirvestäjissä on keskimääräistä enemmän sellaista porukkaa, joilla ei ole kaikki palikat hatun alla paikoillaan. Enpä uskalla jatkossakaan ko. porukoihin liittyä vaan tyydyn pienriistan pyyntiin.

      • "Koiraton"

        Hilma kaljatyttö.....ja minä teen palveluksen sotaveteraaneille....moni heistä on sanonut näin..."Ihminen ON pahin peto" maanpäällä...joten... EN siitä yhtäkään lasta maanpäälle....vaikka nytkin puolisonoi haluis lapsen kanssani....Eipä sitten ole lapseni varttuessa uhri eikä pahan tekijä.Kiitos vastauksista Ihmiset.


    • ¨^ samaa mieltä^¨

      olen samaa mietä, nyky hirviporukoissa ei ole muuta kuin riitaa.Erosin itsekin hirvi porukasta juuri näiden "kaikkitietävien" takia.
      Päätin etten ikinä rupea hirviporukkaan mutta ajatukset muuttu kun perustettiin sukuporukka ja ostin oman koiran, jonka rotua en tässä mainitse ihan vain omien hermojen säästämiseksi.

      Pitäs mehtä miehiin vähän laitta jäitä hattuun.

    • HHihuli

      onpas joillakin aikaa kun täällä netissä vaan pärrätään eikä niitä koiria siellä hoideta
      Älkää nyt suuttuko vaan minua kyllä naurattaa tämä täällä käyty keskustelu. :D

    • "Koiraton"

      Eiköhän hymyt hyydy.......jos oma lemmikkisi joutuis väkivallan uhriksi.

    • HHhihuli

      Ei minua se naurata, ei tippakaan!! vaan se nauratta kun pitää nyt asia vetää johonkin lapsiin ja jämpteihin.

      • "Koiraton"

        Ei sitä vedetä mihinkään...kerron vaan totuuden.


    • HHhiluli

      luovutan, en minä jaksa tuollaisten kanssa väitellä

    • Epäluulonen

      Mulla oli kerran jämpti ... kävi vesilinnustuksen aikaan ajelemassa naapurin kissoja.... Tuli kotiin suu vaahdossa ja pakki kuralla.... Mitä lie sairaat karhukoirafanaatikot sille tehneet. Tällä kylällä on semmoisia ruotsinvihaajia, että ihan vihaksi pistää. Eivät anna persut edes jämptien olla rauhassa. Näin kerran kun yksi mökin akka yritti lyödä harjanvarrella jämptiämme ... se oli nylkyttämässä niiden ajokoiraa. Niillä on lapsia ... lyököhän se niitäkin? Taisi tapahtua se harjaepisoodi 23.4.1997 vai oliko seuraavana päivänä? .... On täällä kyllä sairaita ihmisiä. Pitänyt lopettaa kaikki harrastukset kun ovat semmosia. Pilikkälläkkään kehtaa käydä kun on semmoisia nuo hirviporukat.

      • "Koiraton"

        Täällä ON "Harmaat koirafanatikot" hyvin suuri riesa....en ole kuullut Karhukoira ihmisistä paljoa moitittavaa....tarvittaessa pistän "Sissi" koulutuksen hyötykäyttöön.


      • karvainen UNELMA
        "Koiraton" kirjoitti:

        Täällä ON "Harmaat koirafanatikot" hyvin suuri riesa....en ole kuullut Karhukoira ihmisistä paljoa moitittavaa....tarvittaessa pistän "Sissi" koulutuksen hyötykäyttöön.

        Minä tappelin nuorempana 4 vuotta Afganistanissa ... oli kova koulu. Jos ei karhukoirajengi ole siivosti alan muistelemaan niitä aikoja ja siellä opittuja juttuja .... Jäniskoiraihmiset ne vasta riesa ovat... juoksuttavat niitä lahopäitään minunkin mailla... maksavatkohan edes kirkollisveroa? Yksi niistä pisti sianpään seipään nokkaan talveksi ... syötti kuulemma TIAISIA ja kuukkeleita! Ei semmoisten kanssa pärjää pirukaan.

        Olen meidän kylillä mukavan ja reilun miehen maineessa... Nytkin on katiskat pyytämässä tuossa lahdella... syötän kalat jämpteilleni. Karva kiiltää sanoi seminologikin kun kävi hevosiani katsomassa .. Kirjastoauto oli eilen myöhässä... kuski sanoi, että oli törmännyt yhteen hirvikoiraan. Ei osannut sanoa rotua kun oli enemmän niitä kissaihmisiä.

        Kyllä se on kuulkaa niin että fanaattiset hirviporukat pitäisi lähettää Ruotsiin .... maraboun tehtaalle orjatyövoimaksi... sielläpähän oppisivat ruotsia ja turkkia eivätkä potkisi viattomia luontokappaleita. Pitäisiköhän vaihtaa tänään renkaat? Poika kävi asentajalinjan, joten homma hoituu minulta vartissa.... illemmalla taidan kiivetä torniin jos näkyisi jotain ammuttavaa.


      • Turvamies 178 kg
        karvainen UNELMA kirjoitti:

        Minä tappelin nuorempana 4 vuotta Afganistanissa ... oli kova koulu. Jos ei karhukoirajengi ole siivosti alan muistelemaan niitä aikoja ja siellä opittuja juttuja .... Jäniskoiraihmiset ne vasta riesa ovat... juoksuttavat niitä lahopäitään minunkin mailla... maksavatkohan edes kirkollisveroa? Yksi niistä pisti sianpään seipään nokkaan talveksi ... syötti kuulemma TIAISIA ja kuukkeleita! Ei semmoisten kanssa pärjää pirukaan.

        Olen meidän kylillä mukavan ja reilun miehen maineessa... Nytkin on katiskat pyytämässä tuossa lahdella... syötän kalat jämpteilleni. Karva kiiltää sanoi seminologikin kun kävi hevosiani katsomassa .. Kirjastoauto oli eilen myöhässä... kuski sanoi, että oli törmännyt yhteen hirvikoiraan. Ei osannut sanoa rotua kun oli enemmän niitä kissaihmisiä.

        Kyllä se on kuulkaa niin että fanaattiset hirviporukat pitäisi lähettää Ruotsiin .... maraboun tehtaalle orjatyövoimaksi... sielläpähän oppisivat ruotsia ja turkkia eivätkä potkisi viattomia luontokappaleita. Pitäisiköhän vaihtaa tänään renkaat? Poika kävi asentajalinjan, joten homma hoituu minulta vartissa.... illemmalla taidan kiivetä torniin jos näkyisi jotain ammuttavaa.

        Eipäs pullistella siellä....tai tulee mörkö vastaan.


      • Mitä v.....?
        karvainen UNELMA kirjoitti:

        Minä tappelin nuorempana 4 vuotta Afganistanissa ... oli kova koulu. Jos ei karhukoirajengi ole siivosti alan muistelemaan niitä aikoja ja siellä opittuja juttuja .... Jäniskoiraihmiset ne vasta riesa ovat... juoksuttavat niitä lahopäitään minunkin mailla... maksavatkohan edes kirkollisveroa? Yksi niistä pisti sianpään seipään nokkaan talveksi ... syötti kuulemma TIAISIA ja kuukkeleita! Ei semmoisten kanssa pärjää pirukaan.

        Olen meidän kylillä mukavan ja reilun miehen maineessa... Nytkin on katiskat pyytämässä tuossa lahdella... syötän kalat jämpteilleni. Karva kiiltää sanoi seminologikin kun kävi hevosiani katsomassa .. Kirjastoauto oli eilen myöhässä... kuski sanoi, että oli törmännyt yhteen hirvikoiraan. Ei osannut sanoa rotua kun oli enemmän niitä kissaihmisiä.

        Kyllä se on kuulkaa niin että fanaattiset hirviporukat pitäisi lähettää Ruotsiin .... maraboun tehtaalle orjatyövoimaksi... sielläpähän oppisivat ruotsia ja turkkia eivätkä potkisi viattomia luontokappaleita. Pitäisiköhän vaihtaa tänään renkaat? Poika kävi asentajalinjan, joten homma hoituu minulta vartissa.... illemmalla taidan kiivetä torniin jos näkyisi jotain ammuttavaa.

        8| :D


    • Samperin huonot

      Kyllä ihmiset on sairaita! ja kun moni tuntuu olevan sitä mieltä niin eikö ihminen ole samlainen kuin lemminkinsä ja lemmikki ole samnlainen kuin ihminen?
      Ihan vaan tiedoksi näille rotu vihaajille. jokaisessa rodussa ob hyviä ja huonoja, vaan nykysin on kyllä enempi sinne huonoon suuntautunut.

    • perskele kkk

      Luin tuossa edellisiä kommenteja ja olen sitä mieltä että karhukoirat on perseestä. ja yhdessä kommentissa luki:Kun kkk vaatii todella eräinkäynnin "Vanhaa" tietotaitoa...jotta koira tulee toimimaan niin kuin entisaikaan....

      Kyllä se niin menee että vanhaan aikaan ei ne ukot niitä koiria kouluttanut vaan jos ei toiminut niin kuula kalloon, ei silloin raakki koiria elätetty. Vaan jämpti toimi ilman koulutustakin luonnon vaistoilla ja säästi henkensä.

      • "Villakoira"

        Jämpti(EI) toimi sen kummemmin kuin muukaan rotu....ja vaatii koulutuksen siinä missä muutkin.


    • Suomi-rodun edustaja

      Noni. Aika kummalliseksi meni keskustelu. Toisaalta, aika kuvaavaa...

      Oman kokemuksen pohjalta olen havainnut, että jämtien ja karhukoirien omistajat arvostavat koirissaan eri asioita. NE KETKÄ OLEN TAVANNUT JA JOIDEN KANSSA JUTELLUT (ja se lukumäärä ei ole ihan vähäinen) haluavat pitää jämtinsä jonkunlaisina koneina, joiden tunne-elämää ja fyysistä kehitystä ei pidetä niin tärkeinä ja koiran kanssa yhdessä metsässä toimiminen on enemmän mekaaninen suoritus, jossa tärkeintä on vain se hirven saaminen mahdollisimman suoraviivaisesti välillä reippaastikin koiran terveydestä tinkien.

      Niillä karhukoirien omistajilla, joita olen tavannut, tuntuu olevan jämtien omistajia tärkeämpää koiran kanssa yhdessä toimiminen. Koiraa pidetään, toki koirana, mutta hyvänä ystävänä, eräkumppanina. Jos hirveä ei sillä reissulla saada, ollaan kuitenkin murren kanssa vietetty hyvä päivä. Tuntuu, että ollaan enemmän tunteella mukana.

      Tämä mielikuva on mulla vain syntynyt. Ehkä tarkastelen näitä vain jonkunväristen lasien lävitse, koska olen naispuolinen ja paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana. Aina vähän särähtää korvaan, kun eläin on vain esine, jolle ei riitä ymmärrystä, jos se ei jostain syystä täytä toiveita - ja kaikki ihmiset eivät osaa katsoa peiliin.

      Ehkä olen väärässä jämtien omistajien suhteen näin yleistäen, ainakin toivon niin.

      Lisäksi, puheista (ja eri pohjoismaiden haukkukoesäännöistä) olen saanut sen käsityksen, että eipä näitä kahta rotua oikein voi verratakaan niin täysin toisiinsa. Jämteissä tunnutaan arvostettavan ylisitkeyttä, jota itse en vain voi ymmärtää, että miksi se olisi parempi. En toivoisi sellaisen lisääntyvän karhukoirissa. Miten näitä siis vertailla?

      Yhtä kilttejä tai vihaisia tuntuvat molemmat olevan nykyäänkin. Kasvatuksella pilaat kumman tahansa. Samanlainen show on molempien rotujen kehissä näyttelyissä ja kuitenkin kaikki tapaamani ja rapsuttelemani jämtit ovat olleet kilttejä. Samoin karhukoirat.

      Yhden yhteisen asian olen kuitenkin huomannut jämteissä ja karhukoirissa. Niiden isännät. Osa isännistä on ihan fiksuja, mutta aika moni on sitten näitä uhoajia - tyyliin "Turvamies 178kg" (olikos siinä sentit ja kilot sekaisin?;) Ei siinä voi kuin pyöritellä silmiään. Naisten kesken, koiramme rodusta riippumatta, jaamme tietoa ja keskustelemme erilaisista kokemistamme hankaluuksista jne. Tätä tarkoitin kun sanoin, että tämän ketjun keskustelu on hyvin kuvaavaa...

      Hyvät jatkot kuitenkin ihan kaikille! Ja etukäteen pahoittelut niille, joiden mielestä esitin vääriä mielipiteitä. ;)

      • Turvamies178kg

        Suomi-rodun edustaja....Ei ollut sentit ja kilot sekaisin.....178kg/201cm Joko piisaa?;-)


      • Vanha mies
        Turvamies178kg kirjoitti:

        Suomi-rodun edustaja....Ei ollut sentit ja kilot sekaisin.....178kg/201cm Joko piisaa?;-)

        Montako askelta irtoaa minuutissa?...Penkistä nousee rauta, mutta perse ei irtoa enää...


      • -a
        Turvamies178kg kirjoitti:

        Suomi-rodun edustaja....Ei ollut sentit ja kilot sekaisin.....178kg/201cm Joko piisaa?;-)

        Turvamies178Kg - lihava villottaja


    • pelihousut repes

      kyllä suomi-rodun edustaja. jämptien omistajat yrittävät tehdä koiristaan koneita sen takia koska jämpti on niin uskollinen isännälleen että tekee kaikkensa että isäntä olisi onnellinén. enkä väitä ettei karhukoirat olisi, mutta silti.

      Älä yleistä! koska olet jo valinnut puolesi niin älä yleistä!
      Olet valinnut jo puolesi koska sanoit aijemmin:

      "Haukkukokeissa pyrin itse olemaan tuomarina puolueeton, mutta piruuttani pistin karhukoirajärjestön hihamerkin takkiini. Siellä oli aina niin paljon harmaitten omistajia ja jutut liikkuivat aina näissä koirissa, joten se oli puoleltani sellainen hiljainen kannanotto."

    • koirat ei ihmisiä

      juuri näin! jämpti mitä uskollisin koira, hyppäisi vaikka kaivoon jos isäntä niin käskisi. siinä on onnistunut kyllä koiran jalostus ihan nappiin!!

      ja nyt moni sanoisi että on se huono kun ei koiralla ole omaa päätä, mutta koira on tehty palvemaan ja tottelemaa ja ennen kaikkea uskolliseksi ystäväksi!

    • ¨¨ vinks viks¨¨

      samaa mieltä, jalostus on osunnut kerrankin nappiin.

    • Heemus

      Jämti on SUURIMMALLE osalle KONE....Ei hyvä.

    • ¨¨vinks vinks¨¨

      se ON kone joka TOIMII
      se ON HYVÄ

      • Täti

        Mekaaninen laite...siis Jämpti...Voi surkeus....Hävettäs omistaa Jämpti :( Huoh.


    • paskoja jätkiä

      hirvimiehet on hanurista

    • ^pa koira

      kkk on hanurista^

    • friik out kkk

      ei se se ole häpeä omistaa jämpti! on kunia ja kauneus omistaa jämpti! jos on pokkaa olla noita luupäitä vastaan, niin on jämpti!

    • jössä

      kyllä jämpti on näin! fiksu ja luonteva koira!

    • Suomi-rodun edustaja

      Tajusin kyllä viimeisintä viestiä kirjoittaessani, että kyllä siellä joku älähtää. Siksi pyysin etukäteen anteeksi vääriä mielipiteitäni. Se oli tosin sarkasmia ja on edelleen...

      Ihan hyvä, että joku älähtää. Osoittaa, että on ehkä vähän fiksumpi koiranomistaja.

      Yritin tekstissäni painottaa sitä, että OMIEN KOKEMUKSIENI MUKAAN olen tuota mieltä ja NIISTÄ KOIRISTA JA IHMISISTÄ JOITA OLEN TAVANNUT. En yleistänyt koko porukkaan. Tosin, kuten Heemus sen sanoi, siltä alkaa vähän vaikuttamaan.

      Ja haukkukokeessa OLEN puolueeton, vaikka olenkin puoleni valinnut. Se on mulle kunnia-asia. Se hihamerkki-protesti on vain viesti siitä, että "puhukaa te mitä puhutte, mutta minä olen ylpeä karhukoiran omistaja".

      Aina mä niitä harmaan värisiä rapsuttelen ja samalla katselen, että on koira terve. Ihan mukavia murreja ne on, mutta karhukoira on vain parempi.

      Ja ongelmanahan monissa käymissäni keskusteluissa on juuri se, että mitä arvostetaan. Jos "koira on tehty palvemaan ja tottelemaan" niin yhdelle se on sitä, että koira lähtee ja haukkuu ilman yhteydenpitoja niin kauan kuin fyysisesti jaksaa, mulle se on sitä, että koira pitää yhteyttä jopa haukulta ja piippuun en koiraa aja ehdoin tahdoin.

      Viime sunnuntain jahdissa koira oli menossa metsästyksen vastustajan maille jäljen perässä. Onneksi lähti tulemaan (omia jälkiään) takaisin kun vislasin. Lähti kyllä sitten taas jonkun toisen jäljen perässä toisaalle. Mukana olleen jämtin omistaja (toisaalla koiransa kanssa jahdissa) oli juuri nuotiolla kehunut, että hänen koiransa ei pillittämällä tule pois.

      • "Koiraton"

        Se mikä minusta hienoa koira-kasvatuksessa....pitää muistaa koiran "Psyykkinen" hyvin vointi.....Minulle Karjalankarhukoirat ovat antaneet hyvin paljon fiksuja "tunneilmaisuja"...(ei agressiivisuutta)...ja se mitä kkk ovat opettaneet mulle,on hyvin palkitsevaa....leikin,iliotsen ja riemuitsen kkk kans...minusta näillä koira pysyy "virkeänä"


      • Suomi-rodun edustaja
        "Koiraton" kirjoitti:

        Se mikä minusta hienoa koira-kasvatuksessa....pitää muistaa koiran "Psyykkinen" hyvin vointi.....Minulle Karjalankarhukoirat ovat antaneet hyvin paljon fiksuja "tunneilmaisuja"...(ei agressiivisuutta)...ja se mitä kkk ovat opettaneet mulle,on hyvin palkitsevaa....leikin,iliotsen ja riemuitsen kkk kans...minusta näillä koira pysyy "virkeänä"

        Niin, luulisin, että siinä on syynsä miksi karhukoira on enemmän yhteyttä pitävä koira. Oma ihminen on sille tärkeä. Se vaatii paljon koiralta tulla toimeen ihmisen kanssa - eihän se koira juurikaan ymmärrä sanoja ja elekieli ym. käytösmallit ovat koiran silmin katsottuna varmaan varsin kummallisia.

        Enpä siis ihmettele ollenkaan sitä mitä Koiraton psyykkisestä puolesta sanoo. Itselläkin sellaisia kokemuksia, että kun sen koiransa kanssa viettää aikaa, juttelee ja rapsuttaa niin siinä kehittyy kaikin puolin antoisa ja läheinen ystävyyssuhde. Karhukoiran fiksut oivallukset välillä yllättävät ja edellinenkin koira oli sellainen, että sille pystyi ihan vaan juttelemaan kuin toiselle ihmiselle ja koira meni ja teki mitä olin halunnut - ei siis mitään erityisiä käskyjä tarvittu. Nykyiset murret ovat vielä sen verran nuoria, etteivät oikein vielä kerkiä niin tarkkaan kuuntelemaan - vanhempi, 2-v. uros on jo kyllä hyvällä tiellä, nuorempi muutaman kuukauden ikäinen narttu on taas sellainen hulivili. ;)

        Ja ei, en pidä koiriani ihmisinä, ne ovat koiria ja piste, mutta onpa niissä ihmisen silmin katsottuna paljon inhimillisiä piirteitäkin.

        Niin ja pikkasen alkaa tuntumaan, että mustakin leivotaan jotain jyrkkää villasukan väristen vastustajaa ja tuomarinakin olisin muka puolueellinen. Kai kuka tahansa voi rasistiksi provosoitua kun tarpeeksi kauan sellaiseksi syytellään, mutta minäpä en aio provosoitua. En jaksa näitä asioita ihan niiiiin vakavasti ottaa.

        Paitsi, että jos koiraa satutetaan niin siihen en suhtaudu kovinkaan sivistyneesti...


      • "Koiraton"
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        Niin, luulisin, että siinä on syynsä miksi karhukoira on enemmän yhteyttä pitävä koira. Oma ihminen on sille tärkeä. Se vaatii paljon koiralta tulla toimeen ihmisen kanssa - eihän se koira juurikaan ymmärrä sanoja ja elekieli ym. käytösmallit ovat koiran silmin katsottuna varmaan varsin kummallisia.

        Enpä siis ihmettele ollenkaan sitä mitä Koiraton psyykkisestä puolesta sanoo. Itselläkin sellaisia kokemuksia, että kun sen koiransa kanssa viettää aikaa, juttelee ja rapsuttaa niin siinä kehittyy kaikin puolin antoisa ja läheinen ystävyyssuhde. Karhukoiran fiksut oivallukset välillä yllättävät ja edellinenkin koira oli sellainen, että sille pystyi ihan vaan juttelemaan kuin toiselle ihmiselle ja koira meni ja teki mitä olin halunnut - ei siis mitään erityisiä käskyjä tarvittu. Nykyiset murret ovat vielä sen verran nuoria, etteivät oikein vielä kerkiä niin tarkkaan kuuntelemaan - vanhempi, 2-v. uros on jo kyllä hyvällä tiellä, nuorempi muutaman kuukauden ikäinen narttu on taas sellainen hulivili. ;)

        Ja ei, en pidä koiriani ihmisinä, ne ovat koiria ja piste, mutta onpa niissä ihmisen silmin katsottuna paljon inhimillisiä piirteitäkin.

        Niin ja pikkasen alkaa tuntumaan, että mustakin leivotaan jotain jyrkkää villasukan väristen vastustajaa ja tuomarinakin olisin muka puolueellinen. Kai kuka tahansa voi rasistiksi provosoitua kun tarpeeksi kauan sellaiseksi syytellään, mutta minäpä en aio provosoitua. En jaksa näitä asioita ihan niiiiin vakavasti ottaa.

        Paitsi, että jos koiraa satutetaan niin siihen en suhtaudu kovinkaan sivistyneesti...

        http://www.youtube.com/watch?v=8l54phzIxBk


      • Suomi-rodun edustaja

      • "Koiraton"
        Suomi-rodun edustaja kirjoitti:

        Emmää kestä kattella tuollaisia ollenkaan! Pari vuotta sitten kuoli yli 16-v. murrekaveri ja vieläkin se ottaa sydämestä.

        Tämä oli mulle tärkeä murre......


    • se on vaan se!

      enpä menis noin sanomaan, kkk:sta...

    • villasukka täällä

      antakaa nyt niitten villasukkien olla mitä on ja antakaa niitten nokinenien olla mitä ne on.

    • Ison kairan mies

      Mistä näitä veripäitä sikiää vieläki, teijän juna on menny. Aika on nuorempien, lue fiksumpien hirvimiesten!

    • villoja kerimään

      siis että mitä? ison kairan mies? kyllä se jämpti on jees!

      • Beauceron

        Mulla ei kokemuksia metsästyshommista, ja enpä taida kaivatakaan, kun tätä keskustelua seuraa.
        Palveluskoirapuolella, tarkemmin haku, on maalimiehet tärkeässä roolissa koiran kehityksen kannalta ja meillä on kaiken rotuisia. Osa toimii, osa ei, mutta kaikkia jeesataan ja henki on hyvä, jos ei erinomainen.


    • -Dryadi-

      Meillä juuri valikoitui omaksi roduksi kkk juuri tämän takia että se ottaa haukullakin kontaktia ihmiseen jolloin voi muuttaa suunnitelmia ja onhan se mukavaa kun on kotimainenkin. Ja on se värityskin komia ja eipä vahingossa seata sueksi.

      Mutta pakko sanoa että on se jämptikin komia kahtella ja sitkiä. Ei kyllä moitiminen käy. Ja mukavia ja metsällä hyvin toimivia ainakin tuttavien jämptit olleet mutta sehän on koulutuksesta kiinni niin kuin muillakin roduilla. Ja ovat yhtä hyvin tulleet muiden koirien kanssa toimeen kuin kkk ja muut hyvin sosiaalistetut koirat.

      Ihmettelen tätä hirvimiesten rotu riitaisuutta koska itse kun pohjoisesta olen niin meillä tuota rotu riitaisuutta en ole havainnu vanhassa porukassani.
      Siellä meni kkk, jämpti, itäsiperialaiset ja suomenpystykorvat sulassa sovussa samassa porukassa.
      Nyttemmin asun etelämpänä "Lannanmaalla" XD ja kuullut tästä riitaisuudesta ja on kyllä aika ihime hommaa.

      Eikös kuitenkin kyse ole mukavasta harrastuksesta sen parhaan kaverin kanssa? Väristä/Rodusta riippumatta?

      • Rotuvihaton muumi

        Kolmea rotua hirviporukas.Kkk.Jämpt.NH.Kuuskin koiraa yhtäaikaa metäs..Eivät ole tapelleet,vaikka joskus samalla kaadollaki ollu ja kaksikin erirotuista samalla haukulla..Koirat viisaita ja täyspäisiä..Kaikilla koiramiehillä ei ole "KAIKKI MUUMIT LAAKSOSSA?"


    • Miettikääs

      Sillä ei ole loppupelissä mitään väliä, minkä rotuinen koira on kyseessä. Onhen se jo nähty, että puudelikin saadaan haukkumaan hirveä. Se on koiran ohjaajasta lähinnä kiinni, lähteekö hupi pelittämään vaiko ei. Se on ihan sama, onko sulla Jämpti vaiko karhukoira - tai vaikka laika tai harmaja, Jos sinä et sitä tarpeeksi käytä pennusta lähtien metässä, sillä on huonommat mahikset toimia.

      On toki niitäkin sitten: että vaikka joka päivä käyttäisi metässä koiraa, eikä se välitä mehtäneliöistä mitään, niin silloin sulle on käyny paskempi säkä ja oot saanu ns. riistavietittömän koiran. Siloin on kolme vaihtoehtoa. Joko piät koiran itelläs ns. seurakoirana, annat sen pois, tai ehkä parhaiten käy kun annat vihtavuoren sertin. Se on niin yksinkertaista.

      Tokihan se on, että rotujen paremmuudesta kiistellään aina vaan, mutta ottakaa ihmiset mietintään - kannattaa miettiä kaikenlaisia vaihtoehtoja, ja mikä rotu sopii itselle parhaiten. Ja karkeasti arvioituna hirvikoirat: jos haluaa ajella syksyllä paljon autolla koiraa etsimässä ympäri Suomea hirven perästä, niin ota Jämpti tai Harmaja. Jos taas haluat lyhyempihakuisen ja isäntäuskollisemman, harkitse Suomenpystykorvaa tai karhukoiraa. Laikoista ei itsellä kokemusta ole, mutta joskus varmasti kokeilen senkin. Tällä hetkellä pari sekarotuista, toisesta piti tulla hirvikoira, vaan ei oikein ole onnistunut. ens syksy sillä vielä armonaikaa - tai jos vaikka lintuja alkaisi päyskyttään. Toinen sesse taasen kulkee mukana joka paikassa ja tekee kaikkea mahdollista. Erittäin onnistunut sekoitus.

      Joten, elkää viittikö tapella, koska jokaisen mielestä aina oma koira on paras. Makuasioista on turha kiistellä. Miksi ei voitaisi vain olla tyytyväisiä ja onnitella kaveria, jos sen koira on onnistunut hyvin? Niin min ainakin teen - on sitten kyseessä hirvikoira - tai vain "seurakoira".

      Piste.

      • Ei roturasisti 3-XXX

        Muutamia vuosikymmeniä,erirotuisia hirvikoiria metsästys käytössä ollut..Osa ollut toimivia,kun taas toiset ei..Usein ja hyvin yhteyttäpitävät olleet puuttellisella innolla olevia,niiltäki saa hirviä,kun syöttää takasi hirville.Taas hyvällä innolla varustetulta koiralta saa hirven hötkyilemätä.Antaa haukkua paukuttaa muutaman tunnin,ni makuulleen saa hirven losauttaa,ja jos karkkoaa,ei tarvii selitellä,et karkkos kauas eikä tavottanu,niin kuin yhteydenpitokoirien kans joutuu tekeen..Usein on et sisukkaan koiran hirvet on ennen iltaa haukus,lähellä aamun löytöpaikkaa ja yhteyttäpitävän koiran omistaja jo siihenaikaan puhaltelee kotona vaahtoa,oluttuopin päältä..Kaikissa roduissa on hyvät ja huonot yksilöt,koulutuksesta riippumatta..Tarpeeksi usein,kun käy koirien kans metäs,niin joskus tuntuu kyllä siltä,et lahjakas koira kouluuttaa isäntää?


    • VVVVVVVVVVVVVWV

      Mahtavaa tekstiä näiltä "HIRVIPELLEILTÄ". Lasten tasolla lähes jokainen henkiseltä tasapainoltaan. Lintukoiria kouluttavana voi vain todeta että kaikki hirvikoirat , kuin myös hirvimiehet ovat metsän häiriintyneintä porukkaa. Koirat agressiivisia ja hirvimiehet ylemmyyden tuntoisia häiriköitä , niin ja molemmat käyvät muiden metsässä liikkuvien kimppuun kuin ....

      • huheeehhiihei ja joo

        Totta puhut! Esillä oleva ketju puhuu kyllä sen puolesta, että aseiden saannin lisärajoitukset ovat tarpeen. Ei sen takia, että riista olisi loppumassa vaan sen takia, että ainakin hirvestäjät vaikuttavat vähintään yhtä sekaville kuin kouluampujat.


    • metsästys maisteri

      Kyllä se niin on että mikään tässä viestiketjussa mainittu koirarotu ei ole paras metsässä.Akita on paras metsästyskoira.Eikä sen perusteella että jos Hopeanuolessa akitat on parhait ni sit ne on oikeeski elämäs.Niin se vaan on että akitat rulaa piste

    • mettäkumppani

      ja mie sanon että se on NORJAN HARMAA joka on paras!!! seuraavaksi paras on KARHUKOIRA ja jämpti viimisenä. PISTE!!!

    • Ylpiä Emäntä

      Oli muuten aika komiata kun tänä syksynä karhunmetällä meijä 2.v. jämpti pojulle losautettiin 4 karhua nurin.
      Nyt on hirvenmetsästys aikaan saatu 1 hirvi ja vasa.

      Mulle saa sanoa mitä vaan jämptistä mutta tän kokemuksen perusteella nauran teille huppuuni kun ette tiedä edes puoltakaan tämän satukirjan saduista!

    • metsästys maisteri

      Kuulkaas nyt meidän akita on lyhyen elämänsä aikana saanu 9 karhua ja 11 hirvee!

      • Ylpeä Emäntä

        Ei se kaatojen määrä, vaan haukunpituus/kuuluuvuus ja koiran ohjattavuus.
        Akitassa on ihan ok metätysvietti mutta se muu luonne taas ei kokivinkaa montaa mielyttä.


      • Ylpiä Emäntä
        Ylpeä Emäntä kirjoitti:

        Ei se kaatojen määrä, vaan haukunpituus/kuuluuvuus ja koiran ohjattavuus.
        Akitassa on ihan ok metätysvietti mutta se muu luonne taas ei kokivinkaa montaa mielyttä.

        Ja vielä lisään tuohon että kyllä ne tosi koirat testataan "ei riista-alueilla"

        Lapissa on juuri sellaisia hirvi koiria että toimiivat hyvin kun siellä niitä hirviä vilisee joka nurkassa, mutta kun kun tullaan tänne nii kas kummaa kun koira ei toimikkaan kun ei osaa seurata jälkeä tai saa pysäytettyä susien säikyttämiä hirviä.


    • metsästys maisteri

      Meidän akita kuulkaas vähän aika sitte mettällä sai kaadettua siinä yhden karhun ni minä vaan siinä "hyvin toimit"Ni koira rupee yht äkkiä murisemaa katon taakse karhu selän takana kyllä oli akitan isäntää suojelevasta luonteesta apua!Siinä sitte koira kävi karhuu kiinni komensin pois eestä ja possautin karhun palasiks.

    • Pesävahti

      Tämä koko keskustelu paljasta sen että SUOMALAISISTA ei ole mihinkään!! Nimittäin ihmisistä! Ei saa edes koirista selkoa ilman että siitä tulee riita ja kateus kaikinpuolin niin että koirat piestään ja naapurit ammutaan ja ruotsalaiset ja kaikki "muut" haukutaan! Ja sitten ollaan nii parempaa miestä että!
      Antaa kaikkien kukkien kukkia, ja koirien myös. Eikä paraskaan aina tarvitse olla!

    • koiramies (noviisi)

      Minä en jaksa ymmärtää tätä jatkuvaa tappelua koirien paremmuudesta. Toiset toimii riistalla paremmin kuin toiset. Jotkin koirat ovat sitkeämpiä kuin toiset. Toiset ottavat yhteyttä isäntään useammin, toisia ei irtilaskun jälkeen välttämättä näy kun vasta kaadolla. Meidän metsästysseuralla hirvenmetsästyksen aikaan on yli kymmenen koiraa käytössä kahdelle päivälle. On laikaa, jämptiä, karjalankarhukoiraa ja norjanharmaata. Periaatteena on ollut, että jokainen halukas pääsee koiraansa testaamaan, nuoria ja vanhoja koiria tasapuolisesti. Päivän aikana pääsee näkemään monenlaista toimintaa koirien hakulenkeissä ja haukuilla riistan löytyessä. Tärkeintä on kuitenkin päästä näkemään eri koirarotujen lajityypillistä toimintaa sekä kuuntelemaan koiran haukkua hirven löydyttyä.

      • pilattu hieno rotu

        Ihan järkikommentteja heittelit. Itse kuitenkin inhoan KK:a vain ja ainoastaan sen takia, että se ei tule toimeen muiden koirien kanssa. Olen tutustunut elämässäni noin 15 kk:n ja yhtä lukuunottamatta ne ovat olleet löyhäpäisiä rähisijöitä. Monessa suhteessa hieno rotu, mutta huonon päänsä takia nyky-Suomessa tarpeeton. Harmi vaan ettei rotujärjestö halua tehdä asialle mitään.


    • Koira ja mä

      Sydämetöntä touhua.Itse aloittelen karjalankarhukoirani kanssa ja minulla on hieno yksilö.Koira minun "paras ystävä" ja perheen jäsen että työkaveri. Meitä löytyy kyllä koiraharrastajia joilla löytyy sieltä sinisen myssyn alta jotakin muutakin kuin sahanpuruja. Sääli että lopetit "sairaitten" ihmisten vuoksi.

    • koira ja mä

      Ihmettelen tätä keskustelua, mikä koira on paras???? Jokaisesta rodusta löytyy hyviä yksilöitä ja huonoja yksilöitä! Jokaisella mettäläisellä on johonkin rotuun mieltymys, jostakin syystä!?! Suomalaisten perisynti on kateus, ja tuumailenkin että olisiko keskusteluissa hieman tätä syntiä? Kateus on tällaisessa harrastuksessa hajoittava/riitaanuttava tekijä jos se yltää sairaanloisen kateuden mittoihin. Oikeassa mittasuhteessa se on voimavara joka pistää kunnon mehtäläisen yrittämään ja olemaan parempi esim.muita kanssa harrastajia kohtaan. Seuratoiminnassa se korostuu ja uskonkin että toimiva ja hyvinvoiva seura karsii kaikki tällaisen omaavan mehtäläisen hyvin äkkiä pois hämmentämästä mukavaa ja tervettä harrastusta haluavia metsästäjiä. Usein metsästysporukkaan halutaan mukaan sellainen jäsen jolla on koira, onko silloin väliä minkä rotuinen se on jos se osaa hommansa????

    • Kaksi koiraa:)

      Minulla pohjanpystykorva ja jäpti-karjalankarhukoiramix pentu, enkä mene poikia vaihtamaan,kummatkin tulee toimeen toisten kanssa,mutta pohjis kyllä puolustaa jos joku hyökkää kimppuun.Sääli että karhukoiraasi on kohdeltu kaltoin:'(
      Ja ainahan kaikkea voi vihata, mutta hyvä että tietää itse millaisia koiria karhukoirat oikeasti on.

    • 18+7

      Kaivelkaapa tämänvuoden hirvi SM tulokset netin syöveristä esiin ja verratkaa karhukiorien, jämptien,norjanharmaiden ja laikojen tulos tasoa. Karhukoirien SM kisoissa ol meinaan melkoisia suorituksia oliskohan voittajalla ollut 97 tai 98 pistettä tulos.
      Tuolla edempänä oli kyllä hyväkirjoitus siitä, että rotuun katsomatta tulee huippukoiria ja huonoja koiria.

    • tommo1

      Onpa mielenkiintoinen keskustelu! Pistää silmään että osa metsästäjäjistä ei osaa kasvattaa koiraa tai pitää sille kuria! Itsellä tällä hetkellä koira jonka emä on puhdas länsi-siperilaika ja uros joka sen astu niin on harmaan ja karjalan koiran sekotus! koira vaikuttaa tosi lupaavalta eli ei se ole rodusta kiinni vaan kasvatuksesta ja kärsivällisyydestä. ps: koiran ku koiran voi opettaa sietämään toisia koiria pitää vaan tehdä se pentuna.

    • ystävää vailla

      Eksyin vahinggos tähän keskusteluun ku etin tietoo karjalankarhukoirasta.
      oon sellasta ajatellu ihan tähän maalle piha koiraks mut täytyy varmaan tän keskustelun perusteella hankkia joku ziuzauhauva ku ei tie koska joku mettä mies käy kimppuun ku "sul on ton rotunen koira.."
      ite en oo koskaan harrastanu mitään mettästystä, en omista aseita muutaku vaarin kiero piippusen impukan, enkä oo käyny kalaskaan ku kerran vuodes laina vehkeillä. EN VAAN J*******A TAJUA ET MIKS TÄLLÄSISTÄ ASIOISTA VÄNGÄTÄÄN?!?? en mä ainakaan jaksais töissäkään vängätä et vi**u ku toi pera ei on pa*ka jätkä ku sillä on alaisena toi tero. ja ihan ite vie teron halus ja ny se tero sit on ihan umpiluupää..
      SIIS PAINOTAN NYT VIELÄ ET EN HARRASTA MITÄÄN METSÄSTYSTÄ.


      Mut kertokaas ny mulle vielä millanen toi kkk olis ihan tollai kaverina tos pihalla ja sisällä ja muutenki elämän varrella.. omakotitalo ja noin 1ha tontti et kuinka menestys tollai seura koirana.
      itellä ei oo kokemusta ku sekotuksista. yks lapukka sakemanni ja yks jos jonki sorttine, ulkonäön perusteella oli ainaki norjanharmaata mut tiedä häntä :)

      • PS for Ever?

        No toivottavasti tämä "keskustelu" toimi siinä suhteessa ettet hommaa sitä kk:a rooliin johon se ei sovi. Ja toivottavasti itsekukin metsästystä harjoittava huomaa, että millaista "isänMaallista" lahopäätä se noin 300 000 asianharrastajan joukko sisällään pitää.


    • Voi, voi...

      En jaksanut lukea aivan kaikkia kommentteja. Löysin ketjun, kun etsin tietoa karjalankarhukoirasta...

      Täytyy sanoa, että metsästäjät taitaa olla aika mielenvikaista porukkaa... Ei riitä että vihataan koko sydämestä luonnoneläimiä susia, karhuja, ahmoja, ilveksiä jne... ja ne on mukamas suoraan saatanasta, ja pitää tappaa sukupuuttoon kaikki.

      Sama hullu ja sekopäinen viha ylettyy jopa koiriin, jotka on heidän apunaan metsällä... Vitunko väliä sillä on, minkä rotuinen koira toisella sattuu olemaan? Olette te sairasta sakkia.

      Olen aika varma, että monet "suden suuhun" joutuneet koirat on todellisuudessa toisen pönttövikaisen metsästäjän rääkkäämiä ja tappamia. Sitten uhriksi joutuneen koiran omistaja ei vain uskalla kertoa totuutta tai tehdä ilmoitusta edes poliisille, kun on pelkona että se samainen pipipää tulee pyssyineen metsässä vastaan ja ampuu "vahingossa" riekkona tai hirvenä...

      Olen usein naureskellut metsästäjien rautaisella lajin tuntemuksella, kun ammutaan ihmisiä riekkona, hirvenä, sorsana, jäniksenä, mutta kysehän taitaakin olla kostosta, kun toisella on "väärän rotuinen" koira tai jotain muuta yhtä naurettavaa. Kenties väärän merkkiset kengät?

      Hulluja olette suurimmaksi osaksi, mutta ei kai tappamisesta nauttivat mitään muuta voikaan olla... Tai ehkä muutama jokseenkin täyspäinen joukosta löytyy, oli niitä tässäkin ketjussa.

      • Karjalankarhukoira.

        Olen kasvattanut karjalankarhukoiria kohta 50 vuotta.
        Hiljalleen pentueita, ei ana joka vuosikaan, on siis maailmalle saatettu jo aika lailla.

        Olen aika kiinnittänyt erityistä huomiota jalostuksessa koirien terveyteen ja käyttöominaisuuksiin. Metsällä tulee vanhempien toimia. Pienistä ulkonäkövioista en ole perustanut tuon taivaallista.

        Viime vuosina on kuitenkin noussut esiin uusi ilmiö. Koiranpennun hankkijoiden sopivuus ko. rodun ja yleisesti koiran omistajina. Yhä useammin ja useammin olen joutunut tilanteeseen, että olen joutunut sanomaan pennun ostajille; valitettavasti nämä koirat eivät sovi teille. Ei, vaikka maksettaisiin "maltaita". En myy yhtään pentua rahan vuoksi. Ilmisillä on nykyään aivan ihmeellisiä käsityksiä ja odotuksia koiran suhteen. Pitopaikka- ja koulutusasiat ovat monilla tyystin hukassa. Koiran edun vuoksi en voi tällaisille pentuja myydä.

        Ennen ihmisillä oli paljon enemmän tietämystä ja tervettä maalaisjärkeä koirien suhteen. Tässä suhteessa on menty paljon huonompaan suuntaan.

        Karjalankarhukoira on alkukantainen ja suoraviivainen rotu. Se tarvitsee varmaotteista ja loogisesti toimivaa ja metsästävää isäntää. Koiran terveyden saa pilalle varmimmin syöttämällä sille turhan päiten kaikenlaisia kemiallisesti prosessoituja tuotteita. Teollisesti valmistettuja ravintotarpeita tai lääkkeitä.
        Tästä monet nykyeläinlääkäritkään eivät ole selvillä. Tehdään tieten tahtoen luonnostaan terveistä koirista sairaita. Omistaja on tässä koiran etua ajatellen ratkaisuvallan käyttäjä.


      • Anonyymi

        Eihän sitä tässä hirvimetille tuon kkk kanssa uskalla oikein mennä,taitaa löytyä täältä metsästäjista todella sairasta porukkaa tiiä mitä sattuu :( jos minut sitte ampuvat lintuna ku miul on "väärä" koira. alaikäinen olen ja aina on perheessä metsästetty ja mukana oltu, koirat kasvatetaan rakkaudella ja hyvin,ei mitään väkivaltaa!eihän kosketa toisten koiriin vaikka joku chiuhauva tulis metsässä vastaan?


    • karhukoira on best

      Karhukoira on mielestäni kyllä sata kertaa parempi koira kuin harmaapystykorva.Karhukoira kun on todella isäntäuskollinen ja isäntäänsä kiperissä tilanteissa rohkeasti puolustavakin koira myös.Se ei ikinä jätä isäntäänsä pulaan.Harmaat pystykorvat sen sijaan juoksentelevat hirven perässä vaan ja eksyvät siinä juostessaan matkan varrella välillä vieraitten ihmisten pihoillekin milloin minnekin eivätkä välitä omistajastaan tuon taivaallista.Ja mites se nyt sanottiinkaan,että kun karhukoiran kanssa lähtee viikonloppuna metsälle,niin sieltä pääsee silloin poiskin myös kun on tarve sieltä vaan päästä,mutta harmaitten kanssa se metsästysreissu voi hyvin venyä maanantainkin puolelle ennenkuin sen kanssa sieltä metsästä pääsee pois tulemaan,juuri sen vuoksi, koska harmaat ei ollenkaan pidä niin hyvin yhteyttä omistajaansa kuin karhukoira pitää.

      Ja jos ne metsämiehet tosiaankin niin törkeän teon ovat karhukoirallesi tehneet,niin kuin sanoit tapahtuneen,niin suohon sais kyllä sellaiset metsämiehet upottaa,sillä tosi törkeätä ja hävytöntä tuollainen kyllä on,jos koiraa tuolla lailla rääkkäävät ja vahingoittavat.Ja en ollenkaan epäile etteikö sellaista tosiaan olisi voinut tapahtuakin myös,sillä kateudestahan ne harmaiden omistajat sellaista ovat hyvinkin voineet tosiaan tehdä,joka on kyllä todella hävytöntä ja raukkamaista aikuisilta miehiltä .

    • vituttaa

      joopasen joo... nämä jämpti miehet... ootteko jotain keskenkasvusia kakaroita vai mitä vittua teijän päässä liikkuu ku räkytätte ja ulvotteku mitkäki nulikat?!?! karhukoiria tässä etsin ja keskustelu tuli silmään ja rupesi niin veri kiehuu ja vituttaa ku täällä ulistaan! saatana minkälaista sakkia hienon harrastuksen pariin on eksyny tuollaset mankujat ei muutaku riimun nokkaan ja suen syötiksi tänne kainuuseen munat sipasta irti ja nakata kuusen oksalle! ootte täällä itkemässä ku jotku akan pahaset konsanaan nimettömänä. Voin väittää että näistä jämptimiehistä jotka tuntuvat vihaavan karhukoiria ei yksikään uskalla esiintyä omalla nimellään vaan nimimerkin turvin itkevät täällä! Itse tunnen monta ja jämptiä ja karhukoiraa molemmista roduista pidän! saatana! jämpti isännät sai ainaki tälle lauantaille kunnon vitutuksen ja veren kiehumaan! Arvon metsästäjä toverit aikuistukaa ja tottukaa ajatukseen että mailmassa on muitakin koira rotuja kuin jämptit! nämä heput jotka täällä kirjottelee ois varmaan valmiita lisääntymään oman jämptisä kanssa!!

    • Koira ei ole kone!

      Voi jestas, millaista tekstiä/sivustoa antoi google, kun koetin hakea tietoa Karjalankarhukoirista.. :0(

      Minua ei metsästely kiinnosta, kylläkin metsässä vaeltelu ja samoilu. Siltikin voin sanoa suurin kirjaimin, että HULLUJA ovat nämä metsästäjät, jotka koirillaan kerskuvat ja haukkuvat (jopa uhkailevat!?) väärän sorttiset koirat ja niiden omistajat huis hemmettiin!

      Näyttää siltä, että koskapa suurin osa metsästäjistä on miehiä, on myös keskustelun ja ajatusten vaihtaminen tätä luokkaa. Olen suorastaan mykistynyt, joskaan en yllättynyt.

      Haluaisin kysyä teiltä, te riitaisat ja lapselliset kanssakeskustelijat, LUITTEKO TE YHTÄÄN järkiviestiä, joita tänne muutamat fiksut kirjoittivat ??!!

      Minulle on tulossa lenkkeily- ja samoilukaveriksi Karjalankarhukoiran ja harmaa norjanhirvikoiran risteytys narttu viikon kuluttua. Tämä koira toimii seurakoirana, ja tietysti tarvitsee sitä liikuntaa kuten mikä tahansa koira. Nyt ymmärrän, miksi tämä pentu ei ollut aikoinaan luovutusiässä ollessaan "kelvannut kenellekään"..!!

      En ole aiemmin ollut oikeastaan mitään mieltä metsästyksestä, joskaan en ole tuominnut, mutta nyt täytyy sanoa että silmäni avautuivat täysin!! Onneksi tuttava- ja sukulaispiirissäni ei ole yhtään metsästäjää, eikä toivottavasti tule!!!!

      Hyi, häpeäisitte aikuiset ihmiset!

    • metsämies1244555

      Arvon koira ei ole kone. Se että täällä on kijoitellut murto-osa metsästäjistä jotka ei välttämättä ole edes metsästäjiä vaan jotain pahaisia kakaroita ei tarkoita sitä että koko metsästäjä kaarti olisi samanlaista! Elä yleistä! Ja tuohon sinun seurakoira valintaan voin sanoa että ei ole mikään paras seurakoira roduiltaan! sieo koirat hinkuvat hirven haukkuun ja haluavat sietä tuloksia ja kaatoja!

    • jussi matti

      Rotuna heikkolahjanen jonka määrät koko ajan putoaa-

    • karjalankarhukoira

      karhukoirista saa yhtähyviä kuin muistakin meillä on samassa porukassa sukulaiseni jämpi ja oma musta, eivät tappele toistensa kanssa ja hirven löytää molemmat sama kaikile vitun kokeille pyyntökoiriksi ne on tehty.

    • hurtta8

      Mulla ei ole karjalankarhukoiraa vastaan mitään. Joka rodussa on näitä mätämunia. Ei pelkästään karhukoirassa. Jos koira on agressiivinen ihmisiä ja muita koiria vastaan, eiköhän vika löydy hihnan toisesta päästä ihmisestä, koska koira kuin koira täytyy kouluttaa.

    • mettoja

      karhukoira haukkui viikonloppuna lauantaina metsoa puuhun ja sunnuntaina yksi jänis ajo sekä 2h hirvenhaukku. Ikää alle 2 vuotta. Enkä yritäkkään opettaa sitä vain yhdelle riistalle, saa haukkua tai seurata mitä ite tahtoo. Kiva kotikoirakin ja kova vahtimaan mikä on positiivinen asia.
      Eikä ole äkäinen.

    • ESa

      Tuo väittely koirien "parenmuudesta", on aikas naurettavaa. Itsellä kokemusta hirvimetsältä suomenpystykorvista, pohjanpystykorvista, jämpteistä, karhukoirista ja itä-siperianlaikasta. Ennemin keskustelisin isäntien paremmuudesta, kaikki koirat toimivat hyvällä isännällä.(koiran sukujuurilla vaikutusta mutta mielestäni hieman luultua vähemmän). Tietysti näistä lyhyt jalkaisemmmat yleensä hieman lyhyempi vetoisia ja muut vähän pidempi vetoisia. Se on semmonen homma joka porukkalla omat erikokoiset, malliset, ja eri hirvitiheyksillä varustetut alueet. Kukin valitsee omasta mielestään parhaan koiran sille alueelle JA HUOM. huono hirven käsittelijä koira juoksuttaa hirveä, itse metsästän susisella alueella ja hirvet juoksevaa sorttia. Koiralle on tullut jopa 47km seuraamista parilla puolentunnin seisonta haukulla ja joskus saadaan kuulla löytöhaukkua jopa. KATTOKAA PEILIIN ENSIN, olen nähnyt että kunnon isäntä tekee aikuisesta "huonosta" koirasta ihan kelpo metsästyskoiran. Terv. Karjalankarhukoiran onnellinen omistaja.

    • raneluu

      Kaikista koirista ei tule hirvikoiria ja eikä kaikista miehistä tule koiramiehiä
      näinse on

    • Tietäväinen

      Pitäisköhän "koirattoman" katsoa peiliin! Omistan 2 kkk.ta enkä ole ikinä kohdannut metsästys/koetilanteissa em. toimintaa. Arvostus/kunnioitus pitää ansaita ja ketjun luettuani huomaan että "koiraton" ei näitä ansaitse. Menisit sinne nuotiolle joskus pirkkalaatikon kanssa etkä vaan arvostelis toisten toimintaa. Itseään muita parempana pitävä kohtaa aina hylkimistä. Taitaa olla vika vakaumuksessa?

    • NORJANHARMAA

      JÄMPTIT HYVIÄ JUOKSEMAAN TIELLÄ JA REPIMÄÄN KAADOLLA JAHTI KAVERIEN NAAMAT-

    • hyvä hirvikoira

      kyllä se on IHANsama mikä on rotu jos homma toimii ja hirviä kaatuu. kuinka IDIOOTTI pitää olla että ei tajua et on kai ihansama minkä värinen rakki on naapurin tarhas. epäilen et monet on tääl vaan piruuttaan riitaa haastamas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • akitafani

      mä haluun akitan mut myös karjalankarhukoiran
      luulin et ne on karhun metsästykseen ainoastaan eikä muuhun
      ja olen nähnyt vain valko mustia koiria.

    • ku*ipää

      Kusipäiset kiistelee aina, joko autoista, koirista yms. ja oma on aina paras. Valitettavan harva fanaatikko osaa väittelyn leikkimielisesti. Itse omistan harmaan ja se on minulle paras rotu ja jollekkin muulle toinen, Ei koirat ole "rasistisia" vaan kaikki tietävät suuret ja yleensä itse jo parhaat päivänsä nähneet hirvimiehet, joita sitten koirattomat hännystelijät säestävät. Itse esim. pilaan koirani, kun se kulkee aina mukana ja asustaa sisällä. Tuleeko sitten parempi haukkuja, kun koira asuu muun ajan häkissä ilman liikuntaa, josta pääsee pois ainoastaan hirvenmetästysaikaan viikonloppuisin. Kukin tehköön kuten haluaa, mutta multa paloi hermot kaikki tietävien suurten valkoisten metsästäjien takana puhumisesta ja muiden kuin itsenikin (yleensä vielä nuorempien) mollaamiseen. En kuulu enää porukkaan, eikä porukat metsästä enää maillani.

      • Vanha hyvä aika

        Näinhän se on. Koirattomat/ikäloput ukot on pahimpia neuvojia(omalla kohdalla ainakin). 1900 luvun alussa kun on opittu joku koulutustapa niin sehän myös pitää. Vieläkin varmaan yli 50% ikälopuista pitää kkk:ta äärimmäisen aggressiivisena rotuna, mitä se oli 1900 luvun alussa.

        No onneksi tällä hetkellä kuulun hirviseuraan, jossa koiria oikeasti arvostetaan.
        Mutta itsekkin olen ollut sellaisessa vierasjahdissa, jossa oma kkk haukuttiin maanrakoon(pistä turpeen alle, hyvät lapaset...yms) ihan ihme meininkiä, vaikka koiralle kaadettiin hirviä ko. jahdissa.

        Sen jälkeen olen pysynyt omilla mailla. Ihmetyttää miten, joillakuilla on pokkaa tulla haukkumaan tuntemattomien koiria. Saakeli kun olisi tehnyt mieli vetästä luuvitosella taju kankaalle.


    • ykä

      Ompa osaksi toopee porukkaa

      • OrhiRyypyllä

        Kukkakeppi hiljaa tai tulee nokkaan. Me karhukoiraharrastajat olemme kovia jätkiä. Varsinaisia orheja ja laatuvalioita. Penkistä nousee ja pistetään tarvittaessa turpaan jämptiharrastajia ja mäyräkoirailijoita.

        Onneksi tulee kohta syksy ja pääsee taas ryyppäämään metsästysmajalle muiden samanlaisten kanssa. Nuoremmat karhukoiraharrastajat vastaavat hirvien hätistelystä, me vanhemmat kovikset teemme halkoja majalla ja teroitamme puukkoja tulevia koitoksia varten. Välillä ryypätään ja haukutaan laikaukkoja.

        On se kumma, että on semmoisia rasisteja, jotka puhuu paskaa karhukoirista. Ihan vihaksi pistää.


    • hirvenpyytäjä

      Lopettakaa tää paskanjauhanta, joka rodusta löytyy sitä sun tätä, tuomarihommissa pyöritty 20v aktiivisesti ja hirvikoiria kasvatetaan, kaveriporukasta löytyy jokaista 3 yleisintä rotua, saattaapa useammalla olla Kva koirat vierekkäin tarhoissa vaikka eri rotua ovatkin, minulle on aivan sama kunhan "tessu" pelaa kun tuomarikorttiin raapustan, tämä vänkyy on tätä: meidän isä on parempi ku teidän isä.

    • sohvalla piereksijä

      Kaikki koiraharrastajat on perseestä, oli se sitte tokoo näyttelyitä tai metästyskoiria niin aina pitää jauhaa paskaa seläntakana ja tehdä kiusaa eikä mistään muusta puhuta ku koirasta ja oma tieten aina on se kaiken paras.

    • mehtäläinen

      huonosta ei tehdä ja hyvä alku voidaan pilata.
      koirien pelittäminen näkyy suoraan hirvi kokeiden 1 prosentteina.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe