ONKO MINULLA KUUKAUTISET?

menkat?

Moi,minulla on kysymys mihin minä haluaisin saada vastauksen. Kerran viime viikolla kuin kävin aamulla vessalla niin siellä oli kaksi pientä pisaraa verta kuin minun piti pyyhkiä peppuni. Onko tämä mun ensimmäinen kukautinen? Sen jälkeen ei ole tullut pisaraakan vessassa eikä pikkuhousuihin.sitä paitsi mitä minä tiedän nn mnulla ei ole ollut ''valkoista mitä tulee pöksyihin''(ennen menkoja.)Minä olen 12v.Jaolen alkanut vähän tulla murrosikään!

90

5915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Sinulla ei ole välttämättä alkanut menkat. Kehosi voi valmistautua kuukautisten alkamiseen. Kiertosi ei ole vielä alkanut, jos sinulla ei vuoda nyt. Jokainen on niin yksilöllinen. Jos sinulla ei ole tullut vielä valkovuotoa niin ei sinulla vielä kuukautisetkaan ala. Odottele rauhassa ja elä täysillä, ennen kuin joudut/saat huolehtia kuukautisistasi oikein urakalla.

    • menkat?

      kiitos vastauksesta:):):)!!!!!
      siis se on niin että huomaa kuin valkovuoto alkaaa?
      ja tiedätkö kuinka pitkään pitää olla valkovuotoa ennen kuin kuukautiset tulee??

      • guegwedgw

        Ei oo viel varsinaiset menkat, mutta kehosi valmistautuu niihin, joten kannattee pitää varalta siteitä mukana. Tamponia voi käyttää sitten kun tulee enempi.

        Joo valkovuodon huomaa ku sitä tulee.
        "kuinka pitkään pitää olla valkovuotoa ennen kuin kuukautiset tulee??"
        -> tuohon ei oo mitään yhtä vastausta, joillaki kolme vuotta, joillaki muutama kuukausi tai viikko. Eikä sitä välttämättä edes tule, mutta yleensä tulee. Valkovuotoa tulee aina vähän menkkojen alun jälkeenki ja koko elämän ajan.


    • menkat?

      siis sinä luulet että valkovuodot alkka tässä lähiaikona, ja saan menkat sen jälkeen melkein heti(siis 1-2 viikkoa sen alkamisesta?)

    • menkat?

      eilen illalla sain taas vähän mutta en yhtään pöksyihin eikä yhtään päivällä.

      • 12 vuotias

        Kun mulla alko menkat (tänä vuonna) sitä tuli ihan sika runsaasti et onnee jos noi on sun menkat ;-)


    • bleeding suck

      Mulla valkovuotoa kaks vuotta ennen ekoi kuukautisii. Ja ku ne kuukautiset tuli ni se oli uhtä helvettiä se! Sattu iha sikana vatsaan, ja tuntu et vuotaa kuiviin ku joutu vaihtaa kahen tunnin välein siteen. Nyt on onneks rauhottunu vähä, mut ekat menkat oi aika pahat

    • Vastauksia?

      Monta päivää menkat kestää? Haluisin tietää. Vastauksia kiitos, koska mulla on alkamassa menkat aika pian.

      • mimi__

        Kuukautiset kestävät koko ikäsi ja noin viikon joka kuukausi. :)) Käy terkkarilla jutustelemassa jos on epäselviä asioita, osaavat kertoa todella tarkasti sinulle asioita niin ettei mitään jää epäselväksi! :) Ei pidä ujostella.
        Jos kuukautisesi olisivat alkaneet niin huomaisit sen kyllä. Ensimmäiset kuukautiset saattavat hyvinkin olla niukat ja veri hieman paksua ja tummaa,, ei kirkkaanpunaista! Tervetuloa naisten joukkoon! :)


      • ?
        mimi__ kirjoitti:

        Kuukautiset kestävät koko ikäsi ja noin viikon joka kuukausi. :)) Käy terkkarilla jutustelemassa jos on epäselviä asioita, osaavat kertoa todella tarkasti sinulle asioita niin ettei mitään jää epäselväksi! :) Ei pidä ujostella.
        Jos kuukautisesi olisivat alkaneet niin huomaisit sen kyllä. Ensimmäiset kuukautiset saattavat hyvinkin olla niukat ja veri hieman paksua ja tummaa,, ei kirkkaanpunaista! Tervetuloa naisten joukkoon! :)

        Sinäkö siis oletat, että kysyjä kuolee ennen vaihdevuosia?


      • Anonyymi
        ? kirjoitti:

        Sinäkö siis oletat, että kysyjä kuolee ennen vaihdevuosia?

        Jossain kohtaa tulee menopaussi


    • 19v. girl

      Mul alko valkovuodot jo 8v. ja menkat ku olin 10 tai 11, en muista enään. Itelläni menkat kestää 5 päivää ja koko ajan kauheeta vuotoo:) Ja kuukautis kivut on IHAN kauheet.... Mun kaveril taas alko vast 14v. ja kestää noin 3 päivää ja ei kipuja ollenkaan. Me kaikki ollaan erinlaisia:)

      Ja kyl valkovuodon tunnistaa helposti, ainaki jos pidät mustiä alkkareita:)

    • menkat?

      kiitos kaikista vastauksista nytten tedän vähän enemmän!

    • ITSE KÄRSIN NYTKIN

      ei ole menkat, älä huoli.
      huomaat kyllä.

    • epätietoinen...

      Voisko joku kertoo että voisko mulla olla mahollista että mun menkat alkaa lähiaikoina koska tänään iltapäivällä mulla oli ala selakä ihan sairaan kipee jasit yht äkkiä myös alavatsa mut se alavatsa kipu kestivaan ihan hetken mut kärvistelin sen mun selän kanssa aika kauan ja siihen sattuu vielkin nii voisko olla mahollista että ne kivut enteilee menkkoja? Ja muuten onko normalia että mun valkovuoto on sellasta vaaleen rusehtavaa? Kitti jos joku vastaa mulla näihin kysymyksiin tää vaivaa mua. :) p.s oon 11.v maaliskuussa 12.v äitillä alko menkat just kun se oli täyttäny 13.v

    • heh,hee.

      Palstalääkäri^^

    • menkkoja vihaava.

      Minulla alkoi kaksi päivää sitten menkat.Aluksi oli vain pientä vuotoa ja pikkuhousunsuojilla pärjättiin ENSIMMÄInen päivä ja yö mut seuraava päivä oli yhtää kaaosta...vessassa sai rampata puolen tunnin välein ja sidettä piti vaihtaa jopa 2 tunnin välein ja yö.....oli kamala.Aaamulla heräsin pikkuhousut ja pöksyt IHAN veressä.. ei ollut kivaa.Tänäänkin on saanut juosta vessassa kattomassa millon menee läpi ja millon pitää side vaihtaa..joten NAUTI VIELÄ KUN VOIT !! menkat tulee ajan myötä ja niitä saa sittten melkeen keski-ikään asti kestellä.menkkoja ei siis kannata odottaa.mutta vaikka nyt oon tässä saarnan pitäny kuinka kauheet menkat on ni onnea jos sulla on nyt alkanu ja jos ei ni onnea sitte ku sulla alkaa :) se on naiseuden merkki siksi onnittelin !

    • joku vaa

      mulla oli alaselkä kipee pari päivää ennen kuukautisten (ekaa kertaa) alkua. alavatsa oli kipee aamulla ku menin kouluun ja ku tulin koulust nii oli jo alkanu. mulla on ollu nyt kuukautiset kolme kertaa ja välissä on ollu jopa 7-10vko. tokana päivänä aina on pitäny vaihtaa side keskel yötä (onneks herään silloin) mut muute pärjää koko yön yhel siteel. neljäntenä päivänä joka kerta vuoto vähenee (melkei loppuu) mut sit se alkaa taas ja kestää pari päivää.

    • heh.

      Sä olet raskaana.

      • ana

        Toivon että tuo oli vaan tyhmä vitsi? jos ei oo ollu yhdynnässä nii enpä usko että raskaana on....itelläniki on vähä tommosta ruskehtavaa vuotoo enkä todellakaan oo raskaana!


      • menkat?

        minä toivon myöskin että toi oli vitsi!!!! en ole ollut kenenkään pojan kanssa sillei... sä tiedät.


      • ...
        menkat? kirjoitti:

        minä toivon myöskin että toi oli vitsi!!!! en ole ollut kenenkään pojan kanssa sillei... sä tiedät.

        neitseellinen sikiäminen!


    • apua menkat.. :o

      Mul alko varmaa kuukautiset.. en ooo varmaa.
      Siin kävi sillee et kävin wessas sit yhtäkki ku niiku pyyhin nii siin oli verta.. mut sitä oli niin vähän nii en tiiä oliks mul alkanu menkat..
      KERTOKAA NOPEESTI!!! :O

      • Mini Kedo Sairit

        Olenko minä ylipainoinen?
        Olen 11-vuotias tyttö, pituutta 156 cm ja painoa 55 kg.


      • hm
        Mini Kedo Sairit kirjoitti:

        Olenko minä ylipainoinen?
        Olen 11-vuotias tyttö, pituutta 156 cm ja painoa 55 kg.

        Liittyy aiheeseen?


      • Lfkdkd
        Mini Kedo Sairit kirjoitti:

        Olenko minä ylipainoinen?
        Olen 11-vuotias tyttö, pituutta 156 cm ja painoa 55 kg.

        Et musta ainakaan mut mä oon 12v. 158cm ja painan 41kg :D


    • Almost13

      Sry, muilla saattaa olla samat vastaukset mutta ihan sama :D.
      Eli, kuukautisesi eivät ole vielä alkaneet. Valkovuoto (se valkoinen mitä tulee pöksyihin ennen menkkoja ) on ihan normaalia, eikä siltä voi välttyä. Ennen niitä varsinaisia kuukautisia, saattaa olla pientä satunnaista ''tiputtelua'', eli mistä juuri puhuit, että pyyhittäessä persettä paperiin tulee punaisia läikkiä. Sitten kun ne kuukautiset oikeasti alkavat, tulee aluksi rusehtavaa, suklaavanukkaan oloista mömmöä... :D. Odottele ihan rauhassa, äläkä murehdi sitä ettei kuukautisesi ole vielä alkaneet, sitten kun ne alkavat, niistä saattaa tulla aikamoinen riesa! ;))
      P.s. Omat alkaneet, enkä halua pelotella tai mtn... :D

      • kkk

        mulla on valkovuotoo ja oon vasta 11w... Kuukautisista... Miten voi olla uimahallissa jos käyttää vaan siteitä


      • najaja94
        kkk kirjoitti:

        mulla on valkovuotoo ja oon vasta 11w... Kuukautisista... Miten voi olla uimahallissa jos käyttää vaan siteitä

        no ethän sä voi uida jos käytät pelkkii siteitä... :D tampooni ois varmaa iha hyvä sana jos haluut uida menkoil


    • tyttö -96

      Menkkojen alkamisajankohta ja kesto kerrallaan on usein hyvin yksilöllistä. Yleensä kuukauden välein ja 3-5 päivää kerralla. Varsinkin alussa saattavat ola myös hyvin epäsäännölliset, ensimmäisten jälkeen voi joillakin olla pari kuukautta, enemmänkin ennen seuraavien alkamista. Itselläni ensimmäiset pari vuotta menivät niin, että tulivat yleensä 1.5-2 kuukauden välein ja kestivät yleensä sen 5 päivää. Nyt on alkanut olla säännöllisempää ja kestäneet keskimäärin ehkä 3 päivää.

      Lisäksi pitää muistaa että monet tekijät vaikuttavat kuukautiskiertoon. Esim. laihdutuskuurit tai anoreksia yms. syömishäiriöt usein aiheuttavat sen että kuukautiset jäävät pois. Myös esim. stressi voi aiheuttaa samaa ilmilötä.

    • Menkkatyttö

      Eiks se ollu et menkat alkaa yleensä noin vuoden sen jälkeen kun valkovuotoo on tullu ? ;o Itelläni on menkat :ss ne on tullu vasta kerran ja ne kesti ihanat 7-päivää :// Ja ne valkovuodotha voi estää vaik pikkuhousunsuojilla jos ei haluu niit housuihin. Mä ainaki huomasin et mul alko valkovuotoo tulee,ku mä käytän yleensä mustii pikkareit nii se näkyy hyvin ... (:

      P.S. oon 12.v

      • -

        Ei siinä oo mitään tiettyy aikaa kauan valkovuoto kestää, kukaan ei oo laskenu et tasan 365 päivän päästä valkovuodon alkamisesta menkat alkaa. Ne alkaa sit ku alkaaa

        P.S. oon 19.v


    • as

      Voi lapsi parat eikö teillä ole ketään vanhempaa joka teitä valistaisi.Itselläni on kaksi tyttöä joille kerroin juurtajaksaen 10v kuukautisista ja kyllä he tiesivät että kaikille naisille alkaa kuukautiset sutkuht saman ikäisenä kuin äidilläänkin.Jos olet laihduttja eli alirevittu kuukautisesi saattaa alkaa vasta myöhemmin jopa 16v.Missä on korvat ollut koulun terveydenhoitajan tunnilla luonnollinen asia ei pitäsi hihitellä näillä tunneilla vaan kuunnella.Valkovuoto ei liity mitenkään kuukautisiin tai niiden alkamiseen.

      • Menkathggg

        Mun äiti ei ollu ainkaan aliravittu, sil alko 16 vuotiaana menkat. Mäkään en ole aliravittu ja mul alko 11 v. Jos sanot et "suhtkoht saman ikäsenä kuin äidilläkin." olet kyl hakoteillä. Täysin yksilöllistä u.u

        Valkovuotoa saattaa tulla ennen menkkoja tai ei. Minulla ne yleensä on merkki niiden alkamisesta parin päivän sisällä, ja kuukautisten loputtua tulee sen jälkeen vielä hetki valkovuotoa.


    • Liinuska00

      HUOM! Verta voi tulla myös, jos maha on ollut kovalla!

      Yhdessä kommentissa luki "Sä olet raskaana" Et todellakaan ole!

    • öö

      mulla on valkovuotoa ollu jo yli puol vuotta. käytän siteitä. ei oo noloo. ja vinkki: sano äidille vaan että mulla alko...... kyl äiti tajuu hih:) ja pojat sanoo et naiset rasittavii. no ehkä ku kuukautisiin menee LIIKAA aikaa.

    • apua menkat!

      Itelläni alko kuukautiset eilen.. Järkytyin pahemman kerran, kun olin menossa suhkuun: Valkoisissa pikkareissa oli verta.. kävin vessassa ja pyyhin, paperiinkin tuli verta, ja aikas paljon. Olen ihminen jota veri pyörryttää ja tulee huono olo.. Tämä ei kuitenkaan ollut mitään pyörryttävää ja kävin suihkussa ja pesin alapääni. Olen vaihtanut päivässä n. 4 kertaa siteen ja yöllä pidin yösidettä. Vatsakipuja on koko ajan ja ärsyttää käydä koko ajan vessassa katsomassa onko tullut ja miten paljon :s
      Minulla on pienet rinnat 65A/70A, miten kuukautiseni voivat alkaa jo nyt vaika rintani ovat niin pienet? kasvavatko ne vielä?
      Valkovuotoa mulla on ollu 2 vuotta ennen kuukautisia.

      • Mira98

        Mun ekat kuukautiset loppu pari viikkoo sitte. Verta tuli aika vähän. Kun ne alko mul oli vaa pien huippaus kohtaus. Sitte sattu vähä alapäähä. Mut muute mul on ollu vaa alavatsa kipui. Ja mun rinnat on vähä pienet et kuukautiset tulee yleensä ku on 13 tai 14.


      • Totahhh
        Mira98 kirjoitti:

        Mun ekat kuukautiset loppu pari viikkoo sitte. Verta tuli aika vähän. Kun ne alko mul oli vaa pien huippaus kohtaus. Sitte sattu vähä alapäähä. Mut muute mul on ollu vaa alavatsa kipui. Ja mun rinnat on vähä pienet et kuukautiset tulee yleensä ku on 13 tai 14.

        "kuukautiset tulee yleensä ku on 13 tai 14."

        Kuukautiset alkaa yleensä 10-16 vuoden iässä.


    • 14 v

      Mulla itsellä ei oo alkanu menkat viel,mut mitä siskolta on kuullu nii voin odottaa ihan rauhassa

      • Pelästynyt

        mulla on pari kertaa ollu housuissa tummanpunaista verta.. alapäässäni on ehkä 20-25 tummaa karvaa. äitini ei tiedä tästä.. onko mulla alkanu menkat?


      • pelästynyr
        Pelästynyt kirjoitti:

        mulla on pari kertaa ollu housuissa tummanpunaista verta.. alapäässäni on ehkä 20-25 tummaa karvaa. äitini ei tiedä tästä.. onko mulla alkanu menkat?

        olen siis 11vuotias..


      • Pelästynyt
        pelästynyr kirjoitti:

        olen siis 11vuotias..

        ja on ollut tänään todella kipeä maha.


      • woih
        Pelästynyt kirjoitti:

        mulla on pari kertaa ollu housuissa tummanpunaista verta.. alapäässäni on ehkä 20-25 tummaa karvaa. äitini ei tiedä tästä.. onko mulla alkanu menkat?

        lasketko sä karvojas? O.o


      • pelästynyt
        woih kirjoitti:

        lasketko sä karvojas? O.o

        en laske! puhuin arviolta..


    • Pitäiskö niite alkaa

      Mä en ite oo laskenu kuin kaua mul o tullu valkovuotoo tuntuu et varmaa ainaki kaks
      Oon 12v ja aina ku meen johonki harrastuksee ni pelkään et ne alkaa enkä mä kanna sitei mukana...

    • help!

      Mulla on niinku keltaista valkovuotoa ja oon 11v.
      tai se on niinku kellertävää...
      Voikkote sanoo neuvvoja joilla on nyt valkovuoto!

    • veggsa

      Olen 12v, ja parin kuukauden päästä 13. Välillä tuntuu sellaista pistävää kipua alavatsassa ihan sekunnin, pari ja sitten se häipyy. Valkovuotoa ollut yli vuoden, kohta jo varmaan kaksi. Pitäisi niiden varmaan kohta alkaa.

      P.S. Olen juoksija ja teen lihaskuntoa joka päivä. Olen vegaani, mutta syön ihan hirveitä määriä. Neljä ateriaa päivässä ja lounaalla ja päivällisellä varmaan VÄHINTÄÄN 600 kcal tulee syötyä. Hirveän nälkäinen olen, vaikka syön paljon kuituja ja proteiinia esim. pavuista ja soijatuotteista. Kaikki viljat täysjyvänä, jos mahdollista ja ei lisättyä sokeria. En ole mikään anorektikko tai syömishäiriöinen! Tiedän paljon ja olen lukenut (vegaanin) ravitsemuksesta, ja minkä ravintoaineiden saamiseen pitää kiinnittää huomiota! Hyvin juoksu kulkee eikä mitään sairauksia, moneen vuoteen en ole ollut kipeänä!

      • mhmmmm

        "moneen vuoteen en ole ollut kipeänä!"

        Urheilijat ei näe tervettä päivää.


    • Tietämätön

      Onko mulla tulossa kuukautiset jos mulla tulee valkovuotoo (sellast vaaleenkeltast mömmöö)? Ollu jo 7kk

    • Vastauksia menkkoihi

      Mulla on ollut jo varmaan vuoden valkovuoto ja haluisin kovasti menkat !! Voiko niitä jotenki edistää? Haluisin ku kaikilla muillaki on:/ oon jo 14,5 v !

      • Onko normaalia?

        Mul on ollu valkovuotoo nyt kolme vuotta ja oon 13v menkoista ei oo mitää merkkei ei oo rusehtavaa valkovuotoo eikä mitää alavatsa/alaselkä kipuja.. Onko kellää olluu näin pitkää valkovuoto? :D


      • Moimooimoimooi

        Omfg!mulla ihan sama juttu mutta oon 12 v


      • vastaus_kiitos
        Onko normaalia? kirjoitti:

        Mul on ollu valkovuotoo nyt kolme vuotta ja oon 13v menkoista ei oo mitää merkkei ei oo rusehtavaa valkovuotoo eikä mitää alavatsa/alaselkä kipuja.. Onko kellää olluu näin pitkää valkovuoto? :D

        Mul on kans ollu 3 vuotta valko vuotoo mut ei ne menkat oo vielkää tullu :// ps. Mun äidillä alko vasta 16:/ onko töä mun kannalta normaalii??


    • Auttakaa mua aapuuva

      Mul tulee keltasta valkovuotoo ja sitä tulee paljon ja oon 11v. Mua pelottaa et se on joku tulehdus tai semmone :( Auttakaa pliiis ;(((

    • menkat

      Moi mäoon kohta 11v ja mulla on ollut jo yli puolvuotta kellertävää valkovuotoo ja onjoskus aamulla alamahakipee mulla on jo tissitkin alkanut kaavaan puolvuotta sitten alkaani mulla kohta menkat

    • menkat

      Moi mä oon joulukuussa 13 ja mulla on tullut valkovuotoa
      noin vuoden joten voiko mulla alkaa kohta menkat?
      Vastauksia! !

      • 4681

        Voi alkaa tai olla alkamatta.


      • Anonyymi

        Riippuu vähä. Mää täytän joulukuussa 12 ja valkovuotoo on ollu jo ainaki 2v! Luulen et mul alkaa aika pian menkat. Ja muotoja on ja lisäksi karvoja ihan liikaa!!! Myös kainaloissa


    • menkat

      Mulla on jo aika paljon pimppi karvaa ja aika isot tissit
      niin voisko mul alkaa kohta menkat

      • 4681

        Voi alkaa tai olla alkamatta.


    • Hevos fani

      Mulla on ollut vähän yli 2 tai 3 vuotta valkovuotoa,mutta ei ole vieläkään tullut menkkoja.Onks siinä joku painojuttu et jos painaa yli 50kg ni sit vasta voi alkaa vai miten on?oon 12 vee

      • kuiba

        Ei ole mitään täsmällistä painorajaa. Keho tarvitsee rasvaa toimiakseen oikein, joten rasvatan määrä on olennaisempi kuin paino sinällään.


      • kuiba
        kuiba kirjoitti:

        Ei ole mitään täsmällistä painorajaa. Keho tarvitsee rasvaa toimiakseen oikein, joten rasvatan määrä on olennaisempi kuin paino sinällään.

        *rasvan


      • I LOVE dogs
        kuiba kirjoitti:

        Ei ole mitään täsmällistä painorajaa. Keho tarvitsee rasvaa toimiakseen oikein, joten rasvatan määrä on olennaisempi kuin paino sinällään.

        Moi mut haluisin tietää kuuluuko menkkojen oireisiin se että sattuu sinne mistä se veri tulee koska mulla sattuu sinne enkä pysty kunnolla pyyhkimään kun käyn vessassa:( vastauksia piis!


    • epäluuluoinen

      Mul ei oo viel alkanu menkat ja en oo varma et tuleeks mult valkovuotoo vai ei. Vähän pelottaa mut joo oon 11v

    • .__.

      Mulla ainakin alkoi menkat 12-vuotiaana, enkä ollut ainakaan huomannut tota ennen koskaan itselläni valkovuotoa. Ehkä se oli niin vähäistä, että kuivui aina? No menkat kuitenkin alkoi juuri aloittajan kuvaamalla parin pisaran tippumisella eräänä päivänä. Sen jälkeen n. 28 päivän päästä tuli uusi kierto ja se olikin jo ihan kunnonkokoinen, viikon. Menkat oli kerrasta säännölliset ja valkovuotoa aloin huomata niiden välissä jossain vaiheessa.

    • onkotulossa

      alkaakohan mulla kuukakutiset?? on tullut valkovuotoa 13v

    • Juulia12

      Ovatko valkovuotosi kestäneet siis 13 vuotta? En tiedä onko normaalia jos noin kauan kestää...

    • uteliastytteli

      oon 11 tammikuun 29 täytän 12, mul on ollu valkovuotoo tyylii puol vuotta, ja ihan pari päivää sitten oon huomannu et mun alavatsa sattuu. voiko tää olla sitä että mulla tulee menkat kohta??

    • uteliastytteli

      ja ollu vähän huono oloki

    • 13vuotiastyttö

      Moi mulla on tullut valkovuotoa jo aika kauan aikaa ehkä noin 2vuotta ja nyt huomasin pikkareissa jotain ounasta mutta se ei näyttänyt vereltä mitä se on

    • utelias13vuotiastyttö

      Oon 13v ja täytän vuoden pääst 14 ja mul on tullu noin vuoden valkovuotoo. Tänää huomasin pikkuhousuis vähä verta ja aika tumman ruskeeta vuotoa, ja kun pyyhkisin ni paperiin tuli verta tää on siis mun eka kerta enkä tiiä miten kerron äidil ja oon vähä huolissaan ku mun rinnat on vast 70/A nii mitä mun pitäis tehä, pitäiskö olla huolissaan?

    • utelias13vuotiastyttö

      puolen vuoden päästä 14*

    • jokuJokunenJoku

      Oon 11v.Mun rinnat on kasvanu vähän,alapäähän on tullu karvoja jo joku vähä yli puol vuotta.Välil sattuu mahaan.Oon huomannu et kasvan aik nopeasti (pituutta).Oon noin 146cm mun isä on 187cm pitkä ja mun äiti joku 165cm.Miks oon näin lyhyt?Minkä pituiseks Tuun kasvaa suunilleen?Millon Mul alkaa suunilleen menkat (mun äidil alko 11v)?

      • TyttöVaillaVastausta

        Et välttämättä kasva edes kovin pitkäksi isäni on 183 cm ja äiti 165 ja olen vain 155sc kuutosluokkalainen. Olen luokan toisikslyhyin


      • Se11vpätkä
        TyttöVaillaVastausta kirjoitti:

        Et välttämättä kasva edes kovin pitkäksi isäni on 183 cm ja äiti 165 ja olen vain 155sc kuutosluokkalainen. Olen luokan toisikslyhyin

        Ok.Suvussani on lyhyitä paljon niin se varmaan selittää paljon;D


    • Äskenen

      Jotkut luokkalaiseni on yli 160cm

      • Anonyymi

        Minkä ikäne oot? Mää oon 6lk ja oon 163 ja oon mun luokan toisiks pisin. Pojat ei oo meijän luokasta hirveen pitkiä...


    • TyttöVaillaVastausta

      Hei. Olen 12 vuotias tyttö ja itsellä on ollu valkovuoto noin kolmisen vuotta. Välillä tuntuu että kusisin housuun kun valkovuoto on tosi runsas, välillä toisin ei tuu ollenkaa melkeen. Tällä hetkellä on ollut kolme päivää kutiseva ja kuiva (välillä kirvelee) alapää ja hyvin ärsyttävää häiritsee koko ajan. En löydä millään vastausta miten se lähtisi pois tai minkä takia minulla on näin nytten. Etsin pikaista vastausta!

    • Hömppeli

      Hei, olen 14,5v ja menkkoja ei ole vielä kuulunut ja haluaisin niiden alkavan jännityksen takia. Valko vuotoa on tullut varmaan yli vuoden, rinnat ovat alkaneet kehittyä samoin myös vartalon kaikki muut piirteet kuten vyötärö ja lantio, karvoitustakin on jo. Aina välillä tekee kauheasti mieli jotain hyvää sattuu päähän mahaan ja lihaksetkin ovat usein kipeitä. Mikä neuvoksi, milloin ne alkaisivat? Minulla on kyllä tullut hiemän ruskeata vuotoa noin viikko sitten, ruskea vuoto kesti noin kolmepäivää, mitä tämä meinaa oliko ne minun ensi kuukautiseni? Vastauksia kipeästi...

      • 214578

        Ruskea vuoto on verta sekin. Etköhän voi laskea menkat alkaneiksi. Seuraavia voit odotella ihan rauhassa.

        Mitä tulee lihaskipuihin, niin ne johtuvat jostain muusta. Kannattaa vähän tarkkailla tilannetta. Urheilusuorituksen jälkeen normaalia, muuten voi olla merkkinä muista asioista.


    • Tiedätkö

      Moi. Minulla oli "kuukautiset" muutaman päivän ja sen jälkeen vain valkovuotoa joten haluaisin tietää onko minulla menkat vai ei.

      • Tiedätkö

        Ja voi hiukan tulla verta pöksyihin mutta ei kummemmin


    • Omgg

      Onks tää sitä mitä luulen mulla on tänää kolme kertaa ku oon käyny vessas ja pyyhkiny alapään nii jääny verta paperiin mut ku kävin kolmanne kerra tuli verta paljon siihe paperii valkovuotoo on jo tullu ja keho on muuttumassa jo murrosikään onks nää mun ekat menkat veri oli kirkasta??! Auttakaa nopee tarviin vastauksii??!!!

      • 12menkkatyttö

        Hyvinkin voivat olla alkamassa! Itselläni alkoivat eilen (takana yli vuosi valkovuotoa) Huomasin vessassa että housut veressä (alushousut ei muuta siis!) Ja sitten vaan sidettä housuun, kuukaudessahan vuotaa noin viikko (yli tai allekkin voi olla) jonka aikana tulee verta noin.kahvikupillinen, verta tulee siteeseen todella usein, side kannattaa vaihtaa sitten kun siinä on oikeasti paljon verta, muulloin n 2-5h välein :) t 12 tyttö. Kivut ovat myös normaaleja alavatsassa ja selässä. Kuukautisten/Menkkojen aikana voi myös ärsyttää ihan vietävästi vaikka ei tiedä miksi! En tiedä minkä ikäinen olet mutta tuossa tarvittava tieto, kavereilta ja vanhemmilta voi myös kysyä! Onnea asian kanssa. Kyseessä voi olla myös olla joskus se kun vatsa on kovilla mutta epäilen kuukautisia!


    • pikkupoikajesse

      meillä täälä kuusankoskella on tapana kysellä antaa isin pyyhkästä pojiltaan
      etenkin kaaritiellä... köh köh.... hehheh

    • Menkat

      Heei! Oon 10v tyttö ja mul on ollu ny valkovuoto joku puolvuotta ja mua jännittää et millon menkat alkaa koska en haluais että ne tulee kesken koulupäivän liikkatunnilla 😂😂 Joten tiiättekö et paljon aikaa menee ku valkovuoto on alkanu tulee et menkat alkaa
      ? Ja onko outoa jos rupeis käyttää siteitä valkovuodon aikana koska mulla on aika runsaat valkovuodot joten ne tulee läpi ja housut on vähän sieltä reijästä märät 😂😂 ?

      • ThePeruna

        Kannattaa käyttää pikkuhousun suojia :)


    • Anonyymi

      Mulla on aika runsaat valkovuodot, mut en käytä siteitä.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe