Mitä kuolema on?

Cenobyte

Mitä kuolema käsitteenä tarkoittaa ja mitä
ihmiselle kuoltuaan tapahtuu?

pitää tehdä kuolemisesta esitelmä ja pienet
vinkit olisivat tarpeen.

12

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nebukadnessar

      Rajatiedossa sitä käsitellään siirtymiseksi
      toiselle värähtelytasolle.

      Luonnontieteessä se puolestaan ymmärretään siten
      että keho käyttää loppuun kaikki energia varansa
      samoin solujen uudistuminen jakautumalla hidastuu
      ja loppuu.
      Näistä seuraa elintoimintojen loppuminen=kuolema.
      Kuoleman jälkeen alkaa välittömästi ruumiin
      lahoaminen.

      Kuoleman jälkeisestä elämästä on kaikilla
      uskonnoilla sekä tietenkin myös ihmisillä oma
      käsityksensä.
      Toiset uskovat uudelleen syntymiseen eli kuollut
      syntyy jossaim muussa muodossa takaisin.
      Toiset uskovat henkimaailmaan jossa kuolleista
      irronneet sielut elävät lihallisen kuoleman
      jälkeen.
      Noista on eri uskontojen kesken erilaisia
      variaatioita, mutta pääpiirre on sama.
      Ihminen persoonana voi tietenkin uskoa omasta
      kuolemanjälkeisestä ajasta mitä tahansa.
      Kertojia rajantakaa ei ole näkynyt.

      • näinhänseon

        Kristityt tietenkin uskovat siihen, että sitä on kuollut kuin kivi kunnes viimeisenä päivänä herätetään. Henkimaailma on sitten niitä pahoja henkiä jotka eksyttävät ihmisiä uskomaan noihin valheisiin, että he hylkäisivät totuuden.


    • maikku

      Ulla Hänninen
      Näkymätön,
      näkyvä kuolema

      Sitä ei voi välttää, ei rikas, ei köyhä:
      maallinen maja on jätettävä joskus. Kuolema
      esittäytyy kuitenkin meille epäluonnollisena
      katastrofina. Se on siirretty pois omaisten
      arjesta ammattilaisten keskelle. Ennen vainajaa
      itkettiin äänekkäästi, nyt ojennetaan mykkänä
      kukkakimppu. Tarvitseeko suru enemmän elintilaa
      keskuudessamme?

      On sanottu, että länsimainen kulttuuri kieltää
      kuoleman olemassaolon. Lisäksi ìkuolemaan
      liittyvä lainsäädäntö tukee ajattelua ja
      käytäntöä, jonka mukaan ihmisen on oikeastaan
      lupa kuolla vain lääkintäviranomaisten
      valvonnassaì, kirjoittaa tutkija Jouko Sihvo
      uskonnollisia ja kirkollisia riittejä
      käsittelevässä kirjassaan.

      Kotona kuollessaan tulee aiheuttaneeksi
      ylimääräistä vaivaa niin omaisille kuin
      viranomaisillekin. Pääsääntöisesti kuolevat ovat
      sairaalassa tai heidät pyritään kiidättämään
      sinne viime minuuteillaan. Oma tai läheisen
      kuolema on näkymätön, samalla kun
      tiedotusvälineet suoltavat kuvia muiden
      kuolemasta ja uutisten todelliset kuolemat
      sekoittuvat fiktiivisiin kuolemiin.
      Henkilökohtainen kuoleman kokeminen on
      ainutlaatuista, mutta kuoleman ja suremisen
      tapoja määrää ympäröivä yhteisö.

      Naistutkimuksen professori Aili Nenola on
      huomannut, että samalla kun yksityinen, läheisen
      kuolema on piilossa, on kuolema esillä uutisissa
      ja fiktiossa.

      - Miten voisimmekaan kieltää kuoleman, kun se
      räiskii silmille joka puolella? Omaisen tai
      läheisen ollessa kyseessä kuolema on tungettu
      paikkaan, jossa se ei häiritse. Ajatellaan, että
      kaikkien ei tarvitse osallistua. Sitä varten on
      olemassa hoitojärjestelmä. Toisaalta
      mahdollisuudetkin ovat rajallisia: onko meillä
      kuolijoina sellaisia, joiden omaiset ovat vapaina
      hoitamaan heitä, Nenola kysyy ja heittää ilmaan
      ehdotuksen kuolettamislomasta, jolla voisi hoitaa
      rakkaansa kuolemaan. Tosin Nenola epäilee idean
      jäävän toteutumatta, kunnes joku keksii tehdä
      siitä markkinakelpoisen tuotteen.

      Kuolemaan suhtautumisen sääntely

      Nenola kiinnostui itkijänaisten tutkimisesta
      sopivasti länsimaisen kuolemantutkimusboomin
      aikaan 1960-luvulla ja on sen myötä pohtinut
      suremisen ja kuolemisen kokemista.

      Karjalaisessa yhteisössä vainajille puhumisen
      hoitivat itkijänaiset. Naisten itku oli
      rituaalinen tapa lähestyä surua ja kuolemaa.
      Nenolan mukaan lehtien kuolinilmoitukset
      värssyineen voidaan nähdä yksilöllisenä ja
      samalla julkisena surun ilmaisemisen perinteenä:
      lehden lukijat halutaan osallisiksi tapahtumaan.
      Hänen mukaansa kristillisessä perinteessä on
      keskitytty enemmän iankaikkisen elämän iloon kuin
      suremisen kokemiseen. Suomalainen suremisen kieli
      on kömpelöjä sanoja tai materiaalista kieltä:
      tunteet tiivistetään kukkakimppuun ja pariin
      sopertelevaan sanaan kirkossa tai haudalla.
      Suomalainen suru on hiljainen, eleetön ja
      äänetön.

      Nenolan mukaan omaiset ottavat yhä useammin osaa
      kuolemaan liittyvien käytännön asioiden
      hoitamiseen, mutta toisaalta instituutioiden
      kilven itsensä ja kuoleman väliin haluavalle
      sekin mahdollisuus on suotava. Hän näkee
      kontrollin siirtyneen monissa asioissa, myös
      kuolemaan suhtautumisessa, yksityisen alueelta
      yhteiskunnalle.

      Esimerkiksi tämän vuosisadan alussa kauan huonona
      kitunutta autettiin kuolemaan: kuolijan
      makuuolkien alle laitettiin viikatteet ristiin.
      Talon yli heitettiin kirves molempiin suuntiin
      niin, että heitot muodostivat ristin ja vielä
      ìlomahuteltiinì pirtin kattolautoja. Lääketiede
      on mahdollistanut ìkitumisenì yhä pidempään. Ehkä
      jonain päivänä eutanasian hyväksyminen
      mahdollistaa ìlomahuttelunì. Toisaalta kuoleman
      ajatuksen hyväksymisen ei tarvitse merkitä
      kuolemaan auttamisen hyväksymistä.

      "Viety kauas ihmisestä"

      Psykologi Salli Saari kohtaa välittömän
      katastrofityön yhteydessä kuolemanvaarassa
      olleita ihmisiä sekä läheisensä menettäneitä.

      - Kuolema on viety kauas ihmisestä. Kuolemasta on
      tullut epäluonnollinen asia. Kuolema sinällään ei
      silti ole katastrofi, vaan se kuuluu elämään.
      Katastrofi sanana viittaa lähinnä siihen
      psyykkiseen tilaan, johon ihminen joutuu
      ennakoimattomassa tilanteessa, Saari määrittelee.
      Katastrofipsykologiassa suositellaan, että
      vainajaa käytäisiin katsomassa ja mielellään myös
      koskettamassa pian kuoleman jälkeen, mutta
      kuitenkin kun hän on jo kylmä. Saaren mukaan
      vainajan näkeminen konkretisoi kuoleman ja tekee
      siitä helpommin hyväksyttävän.

      Lasten mukaan ottoa ei tarvitsisi Saaren mielestä
      arkailla. Hän sanoo, että läheisensä menettänyt
      tarvitsee ennen muuta kontakteja ympäristöön,
      kuuntelijoita. Ammattiauttaja voi antaa välineitä
      surun työstämiseen ja sen ymmärtämiseen, mitä
      itsessä on tapahtumassa. Kuoleman kieltäminen tai
      ympäristön vääränlainen suhtautuminen voivat
      tukahduttaa suruprosessin. "Nyt on itkut
      itketty", kertoo Saari yhdenkin äidin sanoneen
      tyttärelleen viikon kuluttua tuoreen aviomiehen
      kuolemasta.

      Eivätkö kuolemaan liity myös muutokset ruumiissa?
      Seurasin joku aika sitten tv-dokumentissa erään
      vainajan vaiheikasta matkaa uurnaan ja takan
      reunalle: duunarin oloinen kundi lykkäämässä
      arkkua pesään. Sama kundi vetämässä jäänteitä
      pitkällä rautalastalla metallilaatikkoon ja
      edelleen laitteeseen, jossa tuhka erotetaan
      nauloista ja arkunkahvoista. Ohjelma esitteli
      seikkaperäisesti myös hautaan matkalla olleen
      vainajan viimeistelyn. Muiden
      ehostustoimenpiteiden lisäksi vainajan veri
      vaihdettiin punaiseen nesteeseen, jotta hän
      näyttäisi mahdollisimman paljon samalta kuin
      eläessään.

      - Minusta on tärkeää nähdä, miten kuollut vainaja
      on, kuinka hänestä on poistunut elo ja
      persoonallisuus. Ruumis on kuin auto, jolla
      ajetaan, eli elämän käytössä oleva kuori. Joten
      ei ole olennaista, mitä sille vanhalle auton
      romulle tapahtuu kuoleman jälkeen, Saari
      kommentoi.

      Rajankäynnin ammattilaiset: kuolettajat

      Kuolettajanaisista väitöskirjaa tekevän Terhi
      Utriaisen mielestä kuoleman hahmottamiseen ja
      jäsentämiseen ei riitä elämän säilyttämisestä
      kiinnostuneiden lääkäreiden tai iankaikkiseen
      elämään keskittyvien pappien kuunteleminen. On
      kuunneltava niitä, jotka ovat kuolemaa ja
      kuolemista lähempänä - kuolettajia.
      Kuolettamisessa on kyse hoitamisesta, ei niinkään
      parantamisesta. Kuolettaja suostuu sietämään
      kuoleman läheisyyden.

      - Kuolettajat voivat olla hoitajia, mutta myös
      omaisia ja parhaassa tapauksessa molemmat
      toimivat yhdessä. Käytän vanhahtavaa kuolettaja-
      sanaa, koska se kytkee asian perinteeseen eikä
      niinkään moderniin ja institutionaaliseen
      saattohoitoon. Kuolettajassa on mukana myös
      kuolema-sana, Utriainen perustelee. Hänen
      aineistonsa koostuu kuolettajanaisten
      kirjoituksista kuolevan hoitamisesta ja kuoleman
      merkityksistä 1990-luvulla. Eräänlaisina
      rajankäynnin ammattilaisina kuolettajien
      tehtävänä on lähellä oleminen, koskettaminen.

      - He ovat lähellä kuoleman ruumiillista puolta;
      kipua ja tuskaa, muuttuvaa ja kuolevaa ruumista.
      Kuolettajat ovat hyvin usein naisia. Kuolettajien
      voi nähdä tekevän osittain samaa kuin ennen
      itkijänaisten, Utriainen sanoo.

      Kuolettaja tekee työtä paljolti omalla
      ruumiillaan. Kuolemisen nivominen ja
      vastaanottaminen oman ruumiin avulla elämään on
      yksi pääteema, jota kuolettajat käsittelevät
      Utriaisen aineistossa. Kuolettajanaisen ruumiissa
      kohtaavat monet kuoleman merkitykset ja
      kulttuuriset käsitykset. Utriainen tulkitsee
      kuolettajanaisen ruumiin tilaksi tai kynnykseksi,
      jolla kohtaavat paitsi luonto ja kulttuuri, myös
      elämä ja kuolema ja niille annetut merkitykset.
      Näitä naisten kirjoituksissa pohditaan.

      Rikas itkuperinne

      Itkijänaisen aloittaessa äänekkään valituksensa
      jonkun tietää kuolleen. Itkua ei aloiteta ennen
      kuoleman toteamista, mutta sen jälkeen se saattaa
      kestää päiviäkin. Itämerensuomalaisessa
      perinteessä itkeminen oli kommunikaatiomuoto ja
      tapainopas. Itkijänainen oli arvostettu
      tuonpuoleista koskevan tiedon haltija ja
      välittäjä.

      - Rituaalinen itkentä on globaalista perinnettä,
      jota rajan takaisessa Karjalassa esiintyy jonkun
      verran edelleen. Naiset kertoivat yhteisölle
      laulamalla, missä suremisen vaiheessa oltiin.
      Itkuvirsillä ilmaistiin tunteita, mutta kyse oli
      myös tietynlaisesta kuoleman käsityksestä.
      Virsillä puhuteltiin ja ohjailtiin yhteisöä.
      Tarkoituksena oli saattaa myös muut itkemään ja
      ilmaista, milloin sai tai piti itkeä,
      inkeriläistä rituaali-itkentää tutkinut Nenola
      kuvaa.

      Vienankarjalaisten hautajaisten yhteydessä
      saattoi olla kymmeniä pakollisia itkuja: arkun
      tekemisen ja sinne panemisen itkut, vainajan
      tervehtimisitku seuraavana aamuna, haudalle
      lähtöitku, ja niin edelleen. Kuolleiden
      tiedettiin ymmärtävän itkuvirsiä. Kuoleman
      valittamisen lisäksi lauluun sisältyi
      opettamista: huolehdittiin, että vainaja osasi
      olla toisella puolella ja että kaikki oli hyvin.
      Itkuperinne on siirtynyt myös muihin
      eroamisrituaaleihin kuten sotaan lähtemiseen sekä
      häihin. Muualla maailmalla miehetkin ovat
      osallistuneet itkuun.

    • spuuki

      Älkää naurako mutta:
      Ajattelen joskus että kuolema on ihmisen fyysiseen
      ruumiiseen sitoutuneiden henkienergia-hiukkasten
      supernovan tavoin räjähdysmäistä leviämistä
      ympäriinsä ja sitoutumista uusiin niitä
      vastaanottaviin ruumiisiin. Elämä taas on tämän
      "henkisen auringon" fuusio tai vaikkapa "henkisen
      mustan aukon" singulariteetti.

      =) *NAURUA*

      • spuuki

        en usko dualismiin tai atomismiin


    • Tiitus

      Ajattele, mitä oli ennen syntymääsi. Huonoimmassa
      tapauksessa elämäsi jälkeen ei ole yhtään
      enempää - jos kadotus lasketaan mukaan, eikä
      helvettiä ole olemassa, niinkuin uskon. Parhaassa
      tapauksessa ei kuolemaa ole, koska Sinut
      herätetään heti silmäsi ummistettuasi, vaikka
      aikaa kuluisikin kellolla mitaten tuhansia,
      miljoonia tai miljardeja vuosia. Kadotukseen
      joutuminen merkitsee samaa kuin lopullinen
      kuolema. Herätetyillä ei ole kuolemaa enää oleva.

    • Kehottaja

      Kirjoitukset kuolemasta tällä palstalla ovat olleet asiallisia, mutta koska kukaan ei ole käsitellyt aihetta Raamatun näkökulmasta, haluan tässä mainita siitä lyhyesti. Ruumiillista kuolemaa on tarkasteltava ihmisen olemuksesta käsin. Kenenkään ei pitäisi olla ylivoimaista myöntää, että ihmisellä on henki, joka antaa elinvoiman ruumiille. Ruumis kuolee ja tulee elottomaksi hengen poistuttua. Ruumis on otettu maasta, mutta elämän hengen ihminen on saanut Jumalalta. Tämä henki ei lakkaa olemasta, vaan jatkaa elämäänsä näkymättömässä maailmassa. Missä? Tiede ei anna tähän vastausta, Jumalan Sana Raamattu antaa. Tässä piilee myös ihmiselämän tarkoitus: Minne joudun kuoltuani?
      Useat ihmiset kieltäytyvät vastaamasta tai sitten torjuvat asian kokonaan. Mutta jospa kuoleman jälkeinen elämä onkin totta? Raamatun mukaan on olemassa taivas ja kadotus. Jeesus Kristus sovitti kuolemallaan ihmiskunnan synnit, niin että jokainen voi saada anteeksi ja myös varmuuden pelastuksesta. Joka hylkää Kristuksen, joutuu kadotukseen. Hautajaisiin liittyvät menot, eikä ruumiin kuolintapa ole pääasia, vaan ihmishengen kohtalo kuoleman jälkeen.
      Onko sitten todisteita kuoleman jälkeisestä elämästä. Kyllä siitä on, vaikka epäusko haluaa torjua kaiken pelkkänä haihatteluna. Meidän aikanamme elää ihmisiä, jotka ovat heränneet kuolemasta. He ovat todistaneet Raamatun pitävän paikkansa.

      • näinhänseon

        Minne joudun kuoltuani? Olet kuollut kuin kivi kunnes sinut viimeisenä päivänä herätetään.
        Sitten katsotaan mihin menet.


    • hwoier

      Yksilön elämä päättyy, mutta laji porskuttaa. Karvaton apina ei ole poikkeus muusta luomakunnasta.

    • go-on---

      Jos olimme alun perin tähtipölyä, niin muutumme tähtipölyksi uudelleen ja siten synnymme uudelleen esim. porkkanaksi, sen jälkeen jättiputkeksi, sitten linnuksi, venäläiseksi,, lumpeen lehdeksi, joutseneksi, jälleen uudelleen ihmiseksi ja näemme unia sekä tunnemme dejavuita edellisistä elämistä.

    • elämästäkaikensain

      Kuolema merkitsee sitä, että elävän olennon itsenäinen kyky ylläpitää elintoimintojaan lakkaa. Kyky elintoimintojen pitämiseen on saatu "äidiltä" lainaksi ja se lopulta päättyy elimelliseen toimintahäiriöön.

      Nykyinen teknologia mahdollistaa elintoimintojen ylläpidon hyvin pitkään "kuoleman" jälkeen, mutta sitä ei voi pitää elämänä eikä varsinkaan elämisen arvoisena.

    • ItehänKysyit

      No mä en ateistina juurikaan voi auttaa, koska sä saat 4 siitä aineesta jos sä kopsaat mun vastauksen siihen, mut. Kerroaan nyt silti.

      Kuolema = Se perin valitettava tapahtuma jokaisen elollisen olion elämässä, kun se elämä loppuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe