Paljon se autovero oikein on?

25 tonnin uusi perusauto, paljonko joutuu suomalainen maksamaan ylimääräistä autoveroa verrattuna vaikka Ruotsiin tai Saksaan? Hinta Suomessa tuo 25 tonnia, saako montakin tonnia halvemmalla ulkomailta?
Ilmianna
Jaa

15 Vastausta



Jos tuon CO2-päästö olisi vaikka 124 g/km, vero on 20 % verollisesta kuluttajahinnasta, eli 5000 €. Monimutkaista eikö vain?

Jos tuot sen itse maksat tuon saman riippumatta siitä, millö hinnalla olet sen ostanut ulkomailla. Eli siis ostohinnan pitäisi olla alle 20000 (miinus alvit, lähtömaastahan uusi auto lähtee ilman alvia, mutta täällä tulomaassa siitä kyllä kannetaan Suomen alv), alviton ostohinta ulkomailla siis alle 15400 € jotta kannattaisi.

Jonkinlainen peukalosääntö siis voisi olla, että uuden auton alvittoman ostohinnan pitäisi tässä hintaluokassa olla karkeasti vähintään kymppitonnin halvempi kuin autokaupan hinnan Suomessa. Voivatpa olla, voivatpa olla olemattakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Ajoin sitä takaa että jos autovero Suomessa poistuisi montako prosenttia 25 tonnin auton hinta laskisi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kertokaa viisaat kirjoitti:
Ajoin sitä takaa että jos autovero Suomessa poistuisi montako prosenttia 25 tonnin auton hinta laskisi?
No jos päästö on 124, niin laskua olisi tuo 20 %. Näkyy yllä olevasta viestistä harvinaisen selvästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
werwfdgff kirjoitti:
No jos päästö on 124, niin laskua olisi tuo 20 %. Näkyy yllä olevasta viestistä harvinaisen selvästi.
Paitsi että rahaa jaettaessa ottajia on aina jonoksi.

Pienellä viiveellä maahantuoja ja jälleenmyyjä lohkaisisivat molemmat 1 000 euroa hinnanalennuksestas parempaan katteeseensa.

Eli oikeasti ekä 3 000 euroa laskisi hinta.

Ps. Tuo autioveron osuus kuuluisi muuten aina mainoksessa ilmoittaa kokonaishinnan lisäksi. Ainakin moottoripyöräkauppiaat pääsääntöisesti rikkovat tuota ohjetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
son realismia kirjoitti:
Paitsi että rahaa jaettaessa ottajia on aina jonoksi.

Pienellä viiveellä maahantuoja ja jälleenmyyjä lohkaisisivat molemmat 1 000 euroa hinnanalennuksestas parempaan katteeseensa.

Eli oikeasti ekä 3 000 euroa laskisi hinta.

Ps. Tuo autioveron osuus kuuluisi muuten aina mainoksessa ilmoittaa kokonaishinnan lisäksi. Ainakin moottoripyöräkauppiaat pääsääntöisesti rikkovat tuota ohjetta.
Pärkkele kun on pullanmuruja tippunut näppäimien alle....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/index.jsp

Mutta toki kaikki tuonti ja asianhoitokustannukset pitää laskea mukaan, jotta saat vertailukelpoisen erotuksen.
Ilmianna
Jaa
Muutaman tonnin hinnanalennus ei paljoa lohduta koska jos autoverosta luovutaan nousee käyttömaksu ja polttoaineen hinta. Autoilu ei tulisi yhtään halvemmaksi.
Ilmianna
Jaa
Noin 10000. Veroa 5000 ja ylimääräistä katetta 5000.

25 000 auto on listahinnalta 22000 euroa. Toimitusmaksut ym. nostaa hintaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Joo, tämän suuntaista se on. Eli pelkkä veron poisto laskee sekä halvempi veroton hinta esim. Saksassa tai muussa maassa, koska monissa maissa on hyviä tarjouksia uusista autoista.

Autoveron poisto Suomessa tarkoittaisi, että suomalaisella olisi käytännön mahdollisuudet hankkia auto mistä EU-maasta tahansa, jolloin suomalaiset autokaupat joutuisivat kilpailemaan muiden EU maiden kauppojen kanssa. Ja sehän se olisi myrkkyä leppoisaan kartelliin tottuneeseen alaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lisäksi alvia 5000. Auton hinta tehtaalla 6000 ja myyntikate 4000 pitäisi riittä meilläkin. Jenkkilässä se riittää...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
isoMatikka kirjoitti:
Lisäksi alvia 5000. Auton hinta tehtaalla 6000 ja myyntikate 4000 pitäisi riittä meilläkin. Jenkkilässä se riittää...
Riittää meilläkin sitten kun on 250 miljoonaaa autonostajaa täällä Suomessa . Suuruuden ekonomiiaa yksinkertaisimmillaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
matikkapää kirjoitti:
Riittää meilläkin sitten kun on 250 miljoonaaa autonostajaa täällä Suomessa . Suuruuden ekonomiiaa yksinkertaisimmillaan.
Eikös meillä ole vastaava markkina-alue eli eu?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
madepää kirjoitti:
Eikös meillä ole vastaava markkina-alue eli eu?
Ei se oikein onnistu, kun Suomessa on totuttu kartelleihin, EU:sta halutaan vain rusunat pullasta ja muutenkin Suomen kartelliporvarit ei suvaitse ihan vapaata markkinataloutta.

Jo ruotsalaiset ja virolaiset nauttivat tästä kuluttajahyödystä täysin rinnoin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Oon ruvennu miettimään samaa. Farmari Golf 90kW koneella on mietinnässä. Paljonkohan siinä tekis tiliä jos sen hankkis suoraan Saksasta.
Ilmianna
Jaa
Kannatta osataa 2v vanha Saksasta, siinä tekee hyvän tilin. koska juuri näissä Suomessa pyynnit vielä uusien vastaavien hinnoissa.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Paljon se autovero oikein on?

25 tonnin uusi perusauto, paljonko joutuu suomalainen maksamaan ylimääräistä autoveroa verrattuna vaikka Ruotsiin tai Saksaan? Hinta Suomessa tuo 25 tonnia, saako montakin tonnia halvemmalla ulkomailta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta