Pelkään yliluonnollisia asioita

PelokasTyttö

Olen pian 17 vuotias ja olen pienestä asti nähtyt yleensä pimeässä erilaisia hahmoja ja asioita, jotka ovat valon tullen kadonneet.
En pysty enää nukkumaan yksin, koska silloin pelkään, että nään taas jonkun hahmon, tai jos nukun yksin, niin mun on laitettava joku valo päälle, että saan nukuttua.
Olen varmaankin 5 vuotta sitten nähyt keskellä yötä huoneen lattialla, roskiksen päällä entisen kaverini, jolla oli kädessään joku mun hame. Sain siittä niin jumalattomat traumat, että oikeesti oon ruvennut pelkäämään pimeää ja yliluonnollisia asioita.

Voiko jotenkin tuollaista pelkoa saada pois tai edes jollakin tapaa hillitä?
Olisi kiva nukkua välillä niinkin, ettei tarvitsisi joka kerta laittaa jotakin valoa päälle.. :/

3

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkistus/varmistus

      Siis oliko se niin kuin ihan fyysisesti siellä huoneessa?

    • pelko pois

      Voi olla että kysymys on ihan milenterveydellisistä asioista ja kun sinulla on vielä tuo pelko. Kyllä henkimaailma on totta. Rukoile apua Jumalalta ja kehotan myös etsimään apua ammattilaiselta. Et ole vakavasti sairas jos mitään muita harhoja ja pelkoja ei ole, mutta kyllä tuollainen rasittaa elämää ja häiritee nukkumista.

    • Pinkki hahmo

      Luultavasti tilanteeseen tai samaan päivään on liittynyt jotakin negatiivista, joka on lauennut nukkuessa pelkona. Ehkä et mielesi käsittelee ystäväsi menetystä ja unesi ovat siksi negatiivisia? Jos jokin asia hiertää ex-ystäväsi kanssa, puhu siitä ja mene eteenpäin. Tai ota hänet uudestaan ystäväksesi.

      Oletko koittanut toistaa tilannetta? Pyydä nykyistä parasta kaveriasi pukeutumaan tuohon hameeseen ja pyydä häntä istumaan roskapönttöön. Anna kaverisi tehdä se niin hassulla tavalla kuin mahdollista ja anna hänen toistaa tilanne pariin otteeseen. Tee se päivän valossa ja pidä tämän jälkeen hauskaa. Tee illasta niin miellyttävä kuin osaat. Kun näet saman tilanteen päivällä ja osaat nauraa sen jälkeen, pahat muistot voivat mennä ohi.

      Pidä kuitenkin testin jälkeisenä yönä yövaloa päällä. Muista myös nukkua hyvin ennen testipäivää, huonosti nukuttu yö ei auta pelon heikkenemiseen.

      Ennen kaikkea muista, että pelkosi kohde ei ole todellinen. Ehkä sinua helpottaa tieto, että monet ihmiset (esimerkiksi minä) näkevät hämärässä hahmoja. Niissä ei kuitenkaan ole mitään pelättävää. Hahmojen näkyminen johtuu siitä, että ihmisaivot ovat tottunut kehittämään aistiärsykkeistä helpommin tajuttavia muotoja. Koska pimeässä silmät eivät välitä selvää kuvaa ympäristöstä, ihmisaivot käyttävät mielikuvitusta paikkaamaan näköhavainnon puutteita. Pimeässä ja väsyneenä mieli on herkempi täyttämään puutteet negatiivisilla asioilla.

      Auringon paistetta, poutapilviä, lämmintä hiekkaa ja iloista hymyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe