Hyviä valmennuskursseja/kauppakorkeaan 2013

hakeva 2013

Hei pyrin helsingin kauppakorkeaan 2013.Voisitteko kertoa minulle mitkä ovat suositeltavimmat valmennuskurssit käytäväksi jos haluaa päästä helsinkiin?

96

8059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baras123

      Ekonomisti-valmennuskurssit.
      Netistä löytyvät materiaalit todella laadukkaita ja niitä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Myös kirjatiivistelmät loistavia! Opetus myös erittäin laadukasta, mutta uskon pelkän netistä löytyvän materiaalinkin olevan riittävää sisäänpääsyyn Helsinkiin, mikäli vain lukumotivaatiota löytyy!
      En ole kurssin mainosmies, vaan ainoastaan kurssiin erittäin tyytyväinen opiskelija. Itse kävin kurssin tänä vuonna, ja Helsingistä pitäisi saamillani koepisteillä paikka irrota!
      Tsemppiä lukemiseen!

    • truedat6

      Valmennuskeskuksen valmennuskurssit ovat alan parhaita.

    • Kylteri08

      Vaikee noita on verrata, kun ehti käydä vain yhdellä ja heti pääsi sisään. Eli ihmemies Hentusen Supermaster-kurssit.

    • tutilutkuttaavauva

      HUH HUH. KUULE OTA POIKA KIRJA KAUNIISEEN KÄTEEN JA LUE.

      TÄMÄ ON VARMA RESEPTI KOULUUN PÄÄSEMISEKSI.

    • paras edullisesti

      Ekonomivalmennus. Siinä on juuri se, mitä haet. Joustavaa, laadukasta ja ihmisläheistä toimintaa. Erityisesti laskentatoimesta ei kannata olla huolissaan. ;) t. Kurssin käynyt/kavereiden kanssa vertaillut.
      Ps. Kyllä, kurssi on elinehto.

    • kyllästynyt22

      Joopajoo. Itse en käynyt mitään kursseja vaan hain suoraan Aaltoon viime vuonna, kun kirjoitin ylioppilaaksi. Luin kirjoja huolella n. 2kk ajan ja pääsin sisään. Jokainen voi itse miettiä että kannattaako maksaa naurettavia summia siitä, jonka voi itsekin omalla työllä saavuttaa.

    • Ekonomina on kivaa

      Hentusen Supermaster kurssit ovat ainoa oikea vaihtoehto, varsinkin jos hakee Aaltoon tai Turkuun.

      Kertoo varmaan paljon laadusta, että Hentusen kaikki kurssit myydään vuosittain loppuun joulukuun alkupuolella. (vertaa: jonkun Valmennuskeskuksen tms. diipa-daapa kursseja mainostetaan Hesarissa vielä huhtikuussakin).
      Hentusella myös vastaavaa materiaali käyttävä Winner-nettikurssi, jos asut vaikka jossain Lapin peräkylillä (on myös paljon halvempi).

      Hentuselta 60-75% pääsee sisään kauppakorkeakouluun vuosittain.

      www.supermaster.fi

      Voit tilata ilmaisia näytteitä tehtävistä tuolta. Jos haluat luentokurssille, suosittelen ilmoittautumaan mahd. pian. Paikat menee oikeasti todella nopeasti.

      Onnea ja menestystä!

      • heipsanz

        Moi Timo Hentunen!


      • tuskin_pa
        heipsanz kirjoitti:

        Moi Timo Hentunen!

        Tuskinpa TH itse täällä päivystää... toisin kuin moni kilpailija näkyy olevan asialla.


      • huijjari1
        tuskin_pa kirjoitti:

        Tuskinpa TH itse täällä päivystää... toisin kuin moni kilpailija näkyy olevan asialla.

        Timppa on ilmeisesti opiskellut itsekin kauppakorkeassa sen verran tuntuu ymmärtävän markkinoinnin ja rahan päälle. Noilla 2000e kurssimaksuilla tekee kuukauden työtunneilla ihan hyvän tilin ja tmi saa vielä verohelpotukset päälle.


      • maisterismies
        huijjari1 kirjoitti:

        Timppa on ilmeisesti opiskellut itsekin kauppakorkeassa sen verran tuntuu ymmärtävän markkinoinnin ja rahan päälle. Noilla 2000e kurssimaksuilla tekee kuukauden työtunneilla ihan hyvän tilin ja tmi saa vielä verohelpotukset päälle.

        No eiköhän noi kurssimaksut ole kuule aika pientä rahaa verrattuna siihen mitä töissä sitten saa. Tai siis ne saa jotka on tuolta kauppakorkeasta valmistunut, mitä et taida olla kun paria tonnia säikähdät. Maisterin palkkapussi on jotain yli 5000e kuukaudessa että tuollasen kurssin maksaa jossain parissa viikossa


      • diplomi insinööri
        maisterismies kirjoitti:

        No eiköhän noi kurssimaksut ole kuule aika pientä rahaa verrattuna siihen mitä töissä sitten saa. Tai siis ne saa jotka on tuolta kauppakorkeasta valmistunut, mitä et taida olla kun paria tonnia säikähdät. Maisterin palkkapussi on jotain yli 5000e kuukaudessa että tuollasen kurssin maksaa jossain parissa viikossa

        Nykyään on niin surkea taloustilanne ettei ktm saa edes 2500 € kuussa jos siis edes saa töitä. Kaverini valmistui ekonomiksi noin vuosi sitten laskentatoimen aineesta ja tekee tällä hetkellä kirjanpitoa joka kuuluu siis merkonomin toimeenkuvaan. Palkka 1550 € kk. Että ihan turhaan rupeat jotain 5 tonnin palkkoja täällä kirjoittelee.


      • maisterismies2
        diplomi insinööri kirjoitti:

        Nykyään on niin surkea taloustilanne ettei ktm saa edes 2500 € kuussa jos siis edes saa töitä. Kaverini valmistui ekonomiksi noin vuosi sitten laskentatoimen aineesta ja tekee tällä hetkellä kirjanpitoa joka kuuluu siis merkonomin toimeenkuvaan. Palkka 1550 € kk. Että ihan turhaan rupeat jotain 5 tonnin palkkoja täällä kirjoittelee.

        No en ole vielä töissäkään vaan opiskelen että ei 5000e vielä tule tilille. Osaan kuitenkin lukea tilastoja ja niin se vain on että ktm saa tuon tai jopa enemmän. Kukaan ei saa tuota 1550e mita sanoit tai sitten ei kyllä ole ktm. saan kesätöissäkin enempi.


      • keskimäärin_tienaa
        maisterismies2 kirjoitti:

        No en ole vielä töissäkään vaan opiskelen että ei 5000e vielä tule tilille. Osaan kuitenkin lukea tilastoja ja niin se vain on että ktm saa tuon tai jopa enemmän. Kukaan ei saa tuota 1550e mita sanoit tai sitten ei kyllä ole ktm. saan kesätöissäkin enempi.

        kyllä moni maisteri tai tohtori tekee 1-2 tonnilla töitä,
        mutta keskimäärin siis _keskimäärin_ KTM tienaa noin
        viisi tuhatta (5000) euroa. Osa enemmän, osa vähemmän.


    • fdfsfdsf

      Itse olin tänävuonna Hentusella ja paikkahan sieltä tuli!

      Ainakin materiaalit paljon paremmat kuin esim. valmennuskeskuksella. Tosin on sieltäkin kavereita päässyt opiskelemaan. Itse en siellä ole käynyt joten paha sanoa mitään kummempia paitsi koetehtäviä vertaamalla mielestäni supermasterilla haastavammat.

      Loppupeleissä se on ihan itsestä kiinni. Luet paljon ja oikein niin mitä luultavimmin pääset. Vaikka olisi minkälainen valmennuskurssi niin pelkästään siellä istuminen ei paikkaa tuo, vaan paikka tosiaan tulee itse lukemalla PALJON.

      Eräs vaihtoehto jos ei halua maksaa suuria summia on tilata esim. supermasterin / winner nettikurssin en tiedä kummasta niin pelkät materiaalit ja opiskella niitä huolella.

      Voihan sitä toisaalta päästä kauppakorkeaan sisään ilman valmennuskurssia, mutta auttaahan se kurssi kieltämättä runsaasti! Jos ensimmäistä kertaa hakee niin ei välttämättä osaa kirjoista etsiä niitä nippelitietoja tai muita kohtia joista olettaa ettei kysytä. Kursseilla taas on runsaasti harjoitustehtäviä joissa välillä kysellään mitä oudommista paikoista joista ei muuten olisi itse tajunnut tiettyä asiaa opetella ulkoa.

      Onnea ja jaksamista ensivuonna sisään yrittäville! Kyllä se aherrus palkitaan jos jaksaa loppuun asti panostaa 110% teholla!

      • viimevuoden_hentunen

        löytyiskös tätä kautta keltää hentusen viimevuoden materiaaleja?


    • JEEE56780987

      Jees ite Timo Hentusen kurssin käyneenä voin sanoa että AH HENTUNEN

    • kur479

      Mä suosittelisin käymään avoimen puolelta kansiksen, laskentatoimen ja matikan kurssit nyt syksyllä. Ne kurssit on juuri tota pääsykoealuetta. Keväällä sitten syvennät osaamista ja luet markkinoinnin ja johtamisen kirjat. Et joudu pulittamaan omaisuuksia yksityisistä valmennuksista ja lisäksi oot jo suorittanut noi kurssit sitten kun pääset sisään!

      Ps. Meikäläisellä ainakin toimi, aallosta napsahti paikka!

      • hakeva 2013

        Kiitos neuvoista.Tarkoitatko matikan kurssilla tota kvantitatiivinen analyysi taloustieteissä?Pitäisikö sen kattaa kaikki pääsykoe matematiikka?


      • kur479
        hakeva 2013 kirjoitti:

        Kiitos neuvoista.Tarkoitatko matikan kurssilla tota kvantitatiivinen analyysi taloustieteissä?Pitäisikö sen kattaa kaikki pääsykoe matematiikka?

        Tarkoitin matematiikkaa ja tilastotiedettä liikkeenjohtajille. Kvantitatiivinen analyysi on siitä seuraava kurssi. Se menee pääsykoealueen yli, mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole, jos on intoa! Mä itse asiassa kävin sen ennen pääsykoetta ja kyllä sitä hyötyä oli. Oli ainakin matikka hallussa. :)

        Laskentatoimen perusteet oli tosi hyödyllinen pääsykoetta ajatellen. Samoin kanssis on hyvä ottaa haltuun kurssilla, se saattaa pelkkää kirjaa lukemalla olla vähän vaikea hahmottaa.


      • kur479
        kur479 kirjoitti:

        Tarkoitin matematiikkaa ja tilastotiedettä liikkeenjohtajille. Kvantitatiivinen analyysi on siitä seuraava kurssi. Se menee pääsykoealueen yli, mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole, jos on intoa! Mä itse asiassa kävin sen ennen pääsykoetta ja kyllä sitä hyötyä oli. Oli ainakin matikka hallussa. :)

        Laskentatoimen perusteet oli tosi hyödyllinen pääsykoetta ajatellen. Samoin kanssis on hyvä ottaa haltuun kurssilla, se saattaa pelkkää kirjaa lukemalla olla vähän vaikea hahmottaa.

        Toki pääsykoekirjoissa on on myös eri asioita kuin kursseilla, mutta ne on sitten helpompi omaksua kun on perusteet hallussa.


      • kur479
        kur479 kirjoitti:

        Toki pääsykoekirjoissa on on myös eri asioita kuin kursseilla, mutta ne on sitten helpompi omaksua kun on perusteet hallussa.

        Vielä sen verran palan tähän, että kansis, matikka ja laskis ovat aineita, jotka (ainakin mulla) vaativat harjoittelua. Siksi harjoituksia kannattaa tehdä niin paljon kuin mahdollista ja varmistaa, että todella sisäistää asiat. Mä väänsin ja käänsin noita matikan ja kansiksen juttuja niin paljon, että osasin laskea ne monella eri tavalla. Samoin laskiksessa otin kirjanpidon haltuun (se opitaan peruskurssilla, jos avoimeen meet.)

        Markkinoinnin ja johtamisen jutut on helpompi oppia lukemalla. Mä luin ne ensin kerran nopeasti läpi, sen jälkeen ajatuksella niin että tein niistä tiivistelmät itse kirjoittamalla koneella otsikkojen alle pääpointit omin sanoin. Johtamisessa mua auttoi todella paljon Hannele Seeckin johtamisen suuntauksia käsittelevä kirja, jonka luin nopeasti harppoen lävitse. Toki ensi vuonna pääsykoekirja voi olla eri, mutta ylipäätänsä ainakin mä koin hyödylliseksi lukea vähän laajemmin ja eri näkökulmista sen sijaan että olisin opetellut ulkoa yhtä kirjaa. Se oli myös motivaation kannalta mulle parempi.

        Tärpeistä sen verran että vanhoja kokeita tutkimalla näet ne alueet, jotka toistuvat kokeesta toiseen. Näiden lisäksi on usein joitakin vähän spesifisempiä kysymyksiä, jotka vaihtelevat.


    • lupes

      Maksa mulle parisataa euroa, niin mä teen sulle taulukot, josta opettelet 50 kaavaa ja teoriaa ulkoa sekä annan helpot ja yksityiskohtaiset ohjeet useimpien matskuntehtävien laskemiseen. Sen jälkeen sun pitää vielä lukea keskimäärin 4 tuntia päivässä johtamista ja markkinointia sekä ylimääränen aika käyttää vielä niiden kolmen muun kirjan pläräilyyn. Paikka Aallossa varma. Itse sain 34 pistettä itse kokeesta, vaikka pari helppoa (olis pitäny osata) virhettäkin mahtu joukkoon. Toki sä pystyt tekemään ton kaiken itsekin.

      • kur47919

        Meikäläisen muisti ei ainakaan ole niin hyvä, että muistaisin 50 kaavaa ulkoa (eikä motivaatiotakaan ulkoa opetteluun löydy). Siksi mun täytyy sisäistää asiat siten että osaan itse johtaa ne kaavat tarvittaessa.


      • rauta_84
        kur47919 kirjoitti:

        Meikäläisen muisti ei ainakaan ole niin hyvä, että muistaisin 50 kaavaa ulkoa (eikä motivaatiotakaan ulkoa opetteluun löydy). Siksi mun täytyy sisäistää asiat siten että osaan itse johtaa ne kaavat tarvittaessa.

        Et tule tarvitsemaan juuri mitään kaavoja tai niiden johtamista.

        Katso tuota viimeisintä pääsykoetta. Matematiikan tehtävät olivat erittäin yksinkertaisia. Vaikka kirjan esimerkit vaikuttavat hankalilta, niin ei hätää. Kannattaa opetella edes ne perusasiat, kuten logaritmi, todennäköisyyksien laskeminen jne. Matematiikassa tulee myös helposti luettua tai ymmärrettyä kysymys väärin.


    • alan paras

      Ehdottomasti Timo Hentusen Supermaster. Hain 2010 ja pääsin Helsinkiin, ilman Hentusta en todellakaan olisi päässyt. Voin kertoa, että Hentunen on kauppiksessa aika legenda, sillä niin moni sinne päässeistä on käynyt hänen kurssinsa. Kurssi on hintava mutta olipahan elämäni paras sijoitus tulevaisuuteen :)

    • hentusen timppa

      Timo Hentunen. Kertoo aika paljon kurssin kysynnästä että ei mainosta lähelläkään samalla tavalla kun muut eximiat ja valmennuskeskukset ja kurssit täyttyvät viimeistään joulukuussa. Sisäänpäässeet ovat paras mainos hänelle.

    • jjeeip

      Timo Hentusen kurssit..loistavia!! Elämäni tähän mennessä paras opettaja!!! Ja opiskelupaikka tuli ekalla kerralla :)

    • arletteee

      Joo itsekin suosittelen Ekonomivalmennusta ja laskiksen opetus oli AIVAN huippua. Opettaja selittää kaikki vaikeat kohdat kysymättäkin ja lisäksi sai hyviä tärppejä :) 4 opettajaa 5:stä oli aivan loistoja ja se viides ei opeta ens vuonna:D ja lisäks ekonomivalmennuksella painotetaan ens vuodesta alkaen matemaattisia vaikeita aineita ja verkkomateriaalit on todella hyvät. Ja ihmisläheistä opetusta, aina voi kysyä.

      • Hotelli & ravintola

        Ei todellakaan jatka ens vuonna. :D


    • oqpnasd

      Ekonomivalmennusta suosittelen minäkin. :)

    • ekonoooooomi21

      Määrittele millainen opiskelija itse olet? Hyödytkö luennoilla istumisesta eli opitko kuuntelemalla? Opitko paremmin materiaaleista opiskellen? Tarviitko boostia ja perseelle potkijaa kevääksi vai riittääkö oma kuri? Alkaako kilpailu vituttaa?

      Näiden kysymysten kautta aika nopeesti ratkee kannattaako valmennuskurssille mennä ja minkä hintatason, vai ottaisiko vain materiaalit jostain?

      Itse kävin ensin valmennuskesuksen valmennuskurssin luentoineen kaikkineen, enkä päässyt sisään. Ei välttämättä johtunut kurssin laadusta, vaan pikemminkin tuhlatusta ajasta. Opin itsestäni sen, että minulle on tehokkaampaa opiskella itsenäisesti materiaaleista, sillä keskittymiseni ei riitä 4h kuuntelusessioihin.

      Tästä oppineena seuraavana vuonna tyydyin hankkimaan vain materiaalit, ja koska itseopiskelu saattaa olla haastavampaa etenkin itselle uusissa aiheissa, niin otin markkinoiden aidosti parhaimmat materiaalit, eli Hentusen winner.fi -palvelun. Potki sopivasti tsemppaamaan, kuitenkana kilpailun aiheuttamaa stressiä aiheuttamatta. Lisäksi pystyin sovittamaan muun elämäni kanssa paremmin jne jne. Suosittelen!

      Tutustu itseesi oppijana ja hanki sinulle sopivin vaihtoehto.

    • Sisälläollaan

      Immo salon kurssia suosittelen!! Suuren kiitoksen hänelle olen velkaa. Mahtava kurssi! Ens vuoden kurssit alkavat startti viikoilla jo joulukuussa. Mutta jos joutuisin uudestaan hakea ens vuonna niin ostaisin immolta pelkästään opetuskoneen käyttöön(jos joku haluaa päästä halvemmin sisään). Opetuskonetta tehokkaampaa oppimistapaa ei ole, siihen jäi jopa pahasti koukkuun. Sisältää erilaisia pelejä jotka eivät tee opiskelusta tylsää vaan hauskempaa. Opetuskonetta pystyi käyttää iphonella ja muilla vempaimilla(mobiiliversio), eli käytännössä opetuskonetta käytin joka paikassa millo tahansa. Mutta itse kurssi oli mahtava eikä mitää jäänyt epäselväks. Kaveri oli tampereella jollain kurssilla, hän istui tylsillä luennoilla(perus tylsää opiskeluu), ei päässyt sisään.

    • kylteri

      Ekonomivalmennus ehdottomasti!! Kaikki opettajat oli aivan huipputyyppejä ja esimerkit olivat loistavia, materiaali oli kattavaa ja luentoja pystyi seuraamaan myös netistä. Itse pääsin ekonomivalmennuksen kurssilla nyt ensimmäisellä kerralla Turkuun. Suosittelen ehdottomasti! Opettajilla on kaikilla usean vuoden kokemus opettamastaan alasta joko työelämän tai päiväkoulun opettajuuden vuoksi, joten opetuksen laatu on täysin eri luokkaa kuin esimerkiksi Eximialla jonka opettajat ovat usein vasta opiskelijoita. Hintakin on erittäin kilpailukykyinen (740/690e) verrattuna siihen paljonpuhuttuun supermasteriin. Korkeaa hinta/laatusuhdettahan luulisi tulevat ekonomin arvostavan;) Tsemppiä lukuihin!

      • hakeva 2013

        kiitos ja samoin tsemppiä sun lukuihin.Toi hinta kanssa on mun mielestä aika merkittävä tekijä sillä 1970e on aika merkittävä summa laittaa kurssiin vaikka olisi hyvän tulotason perheestä.


    • Suosittelen lämpimästi omaa kurssiani, Supervalmennuksen Helsinki-kurssia, viidestä syystä:

      1. 100% sisäänpääsytakuu

      2. Laadukkaat opiskelumateriaalit. Voit ladata ilmaisia näytteitä ja kokeilla harjoituspeliämme osoitteessa http://www.supervalmennus.fi/opiskelumateriaali

      3. Korkealaatuinen valmennus. Luentoja pääset kokeilemaan osallistumalla valmennuspäiväämme lokakuussa (lisätietoa www.supervalmennus.fi), julkaisen myös valmennuspäivän jälkeen videonäytteitä niille jotka eivät olleet paikalla

      4. Kurssi on kattava, nimenomaan Aalto-yliopistoon pyrkijöille suunnattu

      5. Kaiken kukkuraksi kurssille pääsee hyvin edulliseen hintaan 50% kaverialennuksella vuoden loppuun asti

      Kari Peltola
      Supervalmennus

      • Yo syksy 2011

        Heh, heh

        Suosittelen omaan kurssiani (heh heh), jota ei siis ole koskaan aikaisemmin pidetty. Viime keväänä tämä sama kaveri yritti myös kursseja järjestää mutta ilmeisen osallistuja kadon takia kursseja ei koskaan järjestetty.

        Samainen kaveri on myös kaikkien alojen "erityisasiantuntija" ;-), kun aikoo opettaa kaikkia aineet itse. Opiskelu kauppakorkeassa antaa ilmeisesti tällaisen pätevyyden.


      • Yo syksy 2011 kirjoitti:

        Heh, heh

        Suosittelen omaan kurssiani (heh heh), jota ei siis ole koskaan aikaisemmin pidetty. Viime keväänä tämä sama kaveri yritti myös kursseja järjestää mutta ilmeisen osallistuja kadon takia kursseja ei koskaan järjestetty.

        Samainen kaveri on myös kaikkien alojen "erityisasiantuntija" ;-), kun aikoo opettaa kaikkia aineet itse. Opiskelu kauppakorkeassa antaa ilmeisesti tällaisen pätevyyden.

        Olen samaa mieltä siitä, että omat suositteluni on aika lailla yhtä tyhjän kanssa.

        Tästä syystä tarjoankin mahdollisuuden päästä itse kokeilemaan kurssin opiskelumateriaaleja ja luentoja ennen kurssille ilmoittautumista.

        Julkaisen lähiaikoina ilmaiseksi ladattavan kirjatiivistelmän ja harjoituspelin kokeiluversio on jo toiminnassa. Jos nämä vakuuttavat, voi osallistua valmennuspäiväämme, jossa voi varmistua luentojen tasosta. Näihin voi tutustua tarkemmin sivuillamme www.supervalmennus.fi.

        Viime keväänä tosiaan tarkoitus oli järjestää kurssi, joka ei kuitenkaan toteutunut. Osallistujien puolesta kurssin olisi voinut järjestää, ongelmaksi muodostui hajonnut tietokone sekä varmuuskopioinnin pettäminen. Nolo moka, mutta opin läksyni eikä sama toistu tänä vuonna.

        En missään nimessä väitä olevani asiantuntija kaikilla osa-alueilla, väitän kuitenkin osaavani pääsykoekirjoissa esitetyt asiat erittäin hyvin. Olen opetellut useat niistä kauppakorkeakoulussa, jonka lisäksi olen käynyt kirjat läpi lukemattomia kertoja kurssia valmistellessani.

        Tämän lisäksi panostan erityisesti omaan esiintymistaitooni, luentojen suunnitteluun ja opeteltavien asioiden esiintymistapaan. Monet alan erityisasiantuntijat vetävät todella puuduttavia luentoja :)


      • Sivuiltamme voi nyt ladata ilmaisen kirjatiivistelmän laskentatoimen viime vuoden pääsykoekirjasta:

        www.supervalmennus.fi/ilmaiset


    • kappeee

      Minäkin viime kevään tyytyväinen Ekonomistin asiakas! Ja paikka Aallosta irtosi :)
      Opetuskone on ihan huikea! Todella paljon vaivaa ja aikaa käytetty, ja näkee, että opetukseen panostetaan. Laskis aukeaa ihan uudella tavalla. Pääsykoekirjassa asiat on selitetty hyvin puutteellisesti, varsinkin tiliristikko ja sen toiminta.

      Tilasin myös Huippuvalmennuksen tiivistelmät ja ne olivat enemmän tai vähemmän huonoja, laskiksen aivan pohjattoman surkea(!!) verrattuna Ekonomistin vastaaviin.
      Hentusen kurssista ei ole omakohtaisia kokemuksia kuin muutamasta tehtävästä, mutta kulttimaineessahan tuo on, enkä usko että tyhjän takia. Itse etsin kuitenkin toisen valmennuskurssin, sillä en halunnut pulittaa montaa tuhatta yhdestä kurssista, kun yhtä hyvää opetusta voi mahdollisesti saada joltain muultakin lafkalta.

      Ja vinkki, mikäli aiotte suunnata Ekonomisti-kurssille. Alennuskoodilla "KAPPEE" saatte 100€ alennuksen Ekonomistin kurssien ennakkomaksuista :) Mukavia lukuhetkiä!

    • Kimmo

      Itse olin ekonomisti kurssilla ja kurssi oli in my ass. T. Kimmo

      • Kimmo

        PS. Nimipelejä voi pelata älypäässäkin.


      • Abi kevät 2013
        Kimmo kirjoitti:

        PS. Nimipelejä voi pelata älypäässäkin.

        Hei Kimmo

        Kerrotko miksi et pitänyt Ekonomistin kurssista?

        Verailen parhaillaan eri kursseja. Tämä auttaa minua huomattavasti kurssin valinnassa keväälle 2013.

        t. Keväällä 2013 kauppakorkeaan hakeva


    • taikuri1435984985

      Mielestäni täysin turhia tämmöiset langat. Kaikki luonnollisesti kehuvat vain omaa valmennuskurssiaan, sillä kukapa nyt kahdella eri valmennuskurssilla tulisi käymään.

      Itse kävin Supermasterin valmennuskurssin ja sisään pääsin niin että heilahti. Ei tosin siksi ettäkö kurssi olisi ollut jotenkin poikkeuksellisen hyvä (tottakai loistava kurssi ja sitä rataa), vaan siksi koska tein paljon enemmän töitä kuin muut. Mutta tosiaan, Hentusen kurssit täyttyy jo ennen joulukuuta mikä lienee kertoo jo jotakin.

    • uusmursu

      Samaa mieltä. Olin kanssa Ekonomisti kurssilla ja pääsin Helsinkiin. Tosi tyytyväinen siis! Kaveri oli taas samaan aikaan Hentusen kurssilla ja nyt ollaan molemmat mursuja, että hyvä oli kuulemma se kurssi myös. Mut oon kyllä kuullut huonoistakin kursseista.

    • Guler

      Winner.fi ja lukee pääsykoekirjat niin että tulee korvista ulos! Paras tapa! Välttämättä ei edes winnerin kurssia. Pääseminen on vain itsestäsi kiinni. Jos tahdot pääset 100% varmuudella sisään. Ps. Kokemusta on... Ekalla kerralla sisään!

    • kauppis12

      melkein mutta ei ihan, toki hyödyn itse kun rekryän ihmisiä, olin siis viime keväänä kys. kurssilla, mutta suosittelen vilpittömästi kurssia ihmisille jotka haluavat kurssia omien lukujen tukemiseksi mutta eivät halua upottaa paria tonnia siihen

    • tyytyväinen

      Itse osallistuin viime keväänä Valmennuskeskuksen Koti-kurssille. Kyseisen lainen kurssi järjestettiin siis viime vuonna ekaa kertaa Suomessa. Koko kauppatieen Aamu kurssi siis kuvattiin kameralla ja se sitten laitettiin nettiin ja pystyin kattomaan jokaisen luennon millon vain missa vain ja niin monta kertaa kun halusin. Sain myös kaiken materiaalin mitä 'normi' kurssilaisetkin, verkkoympäristön tiivistelmät harjoituskokeet ymsyms. Eli maksoin 600e siitä mistä aamu kurssilaiset maksoi 1500e(?)
      Kurssi sopi tosi hyvin mulle kun tein töitä samaan aikaan, eli ei normaalit kurssit olisi käyneet. Olin itse tositositosi tyytyväinen kurssiin! Kuva oli tosi selkeä, eikä pätkinyt (tosin en koskaan katsonut reaaliajassa niin siitä en osaa sanoa) Opettajat ottivat tosi hyvin myös Koti kurssilaiset huomioon luennolla, varmistivat että kaikki näkyy myös kameraan hyvin ja selkeästi.

      Tosiaan jäin itse pisteen päähän opiskelupaikasta, joka ei todella johtunut kurssista, vaan ihan itsestäni.
      Ottaisin tänä vuonna samaisen kurssin ELLEI hinta olisi pompannut 'kokeiluvuoden' jälkeen 900 euroon. Nostivat siis hintaa 300 eurolla :D
      mutta en voi muuta kuin suositella, sillä kurssi antaa samat valmiudet kuin noi peruskurssitkin, on vaan halvempi.. Toki pitää olla päättäväisyyttä että niitä luentoja katsoo, kun ei ole sitä pakottavaa aikataulua mennä luennolle. Mutta kurssi antaa vapautta siinä mielessä, että jos elämäntilanne ei anna periksi säännölistä luentoaikaa niin ihan täydellinen vaihtoehto. tauotkin voi pitää silloin kun siltä tuntuu!

    • tyytyväinen asiakas

      www.ekonomisti.fi

      • Mainostajaaa

        Jep, Jep, Todella uskottavaa.
        Ekonomisti mainostaa omaa kurssiaan.


    • kauppikseen2013

      Ekonomivalmennuksesta oon kuullut pelkkää hyvää ja heidän kurssinsa odottelee myös mua ens keväänä :) Innolla odottelen ja sen jälkeen voi jakaa sit ihan omakohtaisia kokemuksiakin!

    • Hei! Muutin Unkarista Suomeen 3 vuotta sitten ja täällä hetkellä opiskelen merkonomiksi ja valmistun tammikuussa vuonna 2014
      Merkonomi ei ole vielä niin haastava minulle, sillä minä opin suomea todella nopeasti ja ahkerasti, mutta kauppakorkeakouluun pääseminen vaatii paljon enemmän kuin merkonomiksi opiskeleminen. Olen aloittanut jo vuosi sitten lukea pääsykoekirjoja ja ihan vain kokeilun vuoksi kävin jo kesällä pääsykokeisiin ja aion mennää seuraavana kesänäkin ja yritän oma-aloitteisesti lukea pääsykoekirjoja edelleenkin, vaikka tarkoitus olisi päästää Kauppakorkeakouluun vain vuonna 2014. Eilen kerroin siskolleni (joka asuu siis Unkarissa) suunnitelmani, että aion mennää valmennuskurssiin vuonna 2014, koska vaikka miten ahkerasti yritän lukea, siinä on todella paljon ammattisanastoja, termejä, johon ei välttämättä auttaa edes sanakirja. Minun mielestä minun kannattaisi mennää valmennuskursiin, mutta siskoni käski minua lukemaan ja unohtaa täysin valmennuskursin. Nyt en tiedä mitä minun pitäisi tehdää ja harmittaa, että siskoni ei ole samaa mieltä minun kanssani. Yrittäisi vain hänkin oppia jotain täysin uutta kieltä ja kolmen vuoden jälkeen pyrkiä yliopistoon opiskella vieraamalla kielellä!!

    • halpaa

      tilaa joku halpa kurssi ekalla yrityksellä :)

    • Klikme12

      Itselläni on Ekonomisti-kurssista pelkkää positiivista sanottavaa. Opettaja oli osaava ja kannusti aktiivisesti koko kevään. Opetuskone oli hyödyllinen, kun ei jaksanut kirjaa lukea niin vaihteluna teki tehtäviä sieltä.

      Kokemuksia on myös Valmennuskeskuksen kurssista, joka oli myös toimiva ja erityisesti pidin tiivistelmien tasosta.

      Jos jollain on aikeita Ekonomistin kurssille, niin ota yhteyttä minuun, niin hyödynnetään kaverialennus (15% ja 100€:n alennus).

      [email protected]

      • Ekonovitsi

        Just joo, Mainostat Ekonomistia viime keväältä ja nyt ruinaat hyödyntämään kaverialennuksen tälle keväälle. Taitaapi tämänkin kirjoituksen takana olla herra Ekonovitsi itse.


    • Klikme12

      Ketjun otsikosta päätellen tänne sai tulla kertomaan hyvistä valmennuskursseista ja näin tein. Olin viime vuonna kurssilla ja en päässyt kouluun, sillä motivaationi omatoimiseen lukemiseen oli heikkoa, ja koska pidin Ekonomistin kurssia hyvänä, päätin tänä keväänä käydä saman kurssin. Miksi en hyödyntäisi kaverialennusta? Onko alennusten hyödyntäminen jotenkin kiellettyä? Eihän se muilta ole pois, jos joku saa alennusta ostamastaan tuotteesta.

      En ymmärrä mikä edellä olevan viestin kirjoittajan ongelma on, kun ihmiset kirjoittavat tänne kokemuksiaan. Kyllä niitä valmennuskursseja voi kehua myös joku asiakas, eikä vain kurssin opettaja.

    • Tiekorkealle

      Tervetuloa lukemaan blogiani, jossa kerron päsykokeeseen ja yo-kokeisiin lukemisesta. http://tiekorkealle.blogspot.fi

    • Supermaster = paras

      Timo Hentunen on jumala!

      Argumentit:

      1) Hentusella 25 vuoden kokemus kauppiksen pääsykokeista
      2) kaikki vuoden 2013 kurssit täynnä jo!
      3) Luennoilla Spartalainen sotilaskuri taukokappaleet

      • owned28

        Vasta-argumentit:

        1.) Esim. Valmennuskeskuksella on jo 37v. kokemus, joten se on varmaan parempi.
        2.) Tämä johtuu siitä että Supermaster on yhden miehen kurssi ja kapasiteetti on hyvin rajallinen, ei ole mikään ihme saada pari kurssia täyteen. Muilla järjestäjillä on varaa laajentaa vuosi vuodelta, Hentusella ei.
        3.) Niin siellä ei saa edes kysyä kesken luennon mitään mikä ei ole ehkä se paras asia. Spartalainen kirjoitetaan muuten pienellä.


    • efeds

      suurin osa aallossa on ainakin käyny hentusen kurssin

      • Gufg

        Mistä sait tällaisen datan?


    • Kauppis1

      Hei,

      Pääsin itse sisään viime vuoden yhteisvalinnassa ja minulla jäi noita tiivistelmiä/ harjoitus kysymyksiä, joista voisin luopua.. Jos jotakin kiinnostaa, nii laittakaa vaikka sähköposti osoite tähän alle.

    • Devo

      Kauppis1 minä voisin olla niistä kiinnostunut, otahan yhteyttä meiliini!
      [email protected]

    • Kylteri 5-keskiarvol

      Ei kauppikseen sisään pääsimiseen tarvitse valmennuskursseille mennä.. Kirjat helppoja!

      T-Kylteri 5-keskiarvolla

    • 4. vuoden kylteri

      Jep, yhdyn edelliseen. Pääsykoe oli helpompi kuin yksikään tentti kauppakorkeessa tähän mennessä. Lukemalla vaan, laiskat!

      Terveisin,

      4. vuoden kylteri 4,6 keskiarvolla.

    • Aalltokylteri2011

      Komppaan kyllä 2 edellistä.. Aina puhutaan että hirveesti pitää lukea ja hentusen miljoonia maksavat kurssit on käytävä.. kuitenkin moni opiskelijakaverini ja myös minä olen päässyt sisään Aaltoon muutaman viikon lukemiselle työn ohella.. Eli ei stressiä.. kauppis ei ole niin eksklusiivinen mitä moni sanoo

    • Akrjdk

      Yks kaveri ilman paikkaa jääny kaveri kävi laittaa 3 viestiä 8min sisää. Aika vähän on koskaan suoraan lukiosta tulevia. Jos on niin vielä harvempi päässy parin viikon lukemisella sisään

    • pääsykokeisiin

      Myyn pääsykokeisiin valmistuvalle itselle ylimääräisen matikankirjan (Johdatus kvantitatiiviseen analyysiin taloustieteissä), vain hieman plärätty. Hp 20e, tiedustelut [email protected]

    • Lukemiseen hyötyä

      Minulla olisi tämän vuoden kauppatieteiden itseopiskelumateriaalit kaikista kirjoista(sis. tiivistelmät ja harjoitustehtävät). Kaikki käyttämättömiä, sillä haenkin tkk:lle jossa eri kirjat. Materiaalin ovh 490e, tarjouksia voi laittaa [email protected]

    • Kannattaa olla todella varovaisia Ekonomivalmennus nimisen firman kanssa. Ekonomivalmennus saattaa näyttää mukavalta firmalta, mutta totuus on kaikkea muuta. Firman asiakaspalvelu on todella (SIIS TODELLA!) rumaa. Jos alkaa vaatimaan oikeuksiaan, kuten palautusoikeutta verkkovalmennuskurssista, tulee tympeää ja todella epä-ammattimaista vastausta.

      Oma seikkailuni alkoi siitä, kun yritin palauttaa verkkovalmennuskurssia nojaten 14-päivän etämyyntituotteiden palautusoikeuteen. Kurssia en ollut kuin kokeillut, ja huomasin etten sitä tarvitse. Otin asiallisesti yhteyttä firmaan ja selitin asian. Palautin myös fyysiset materiaalit takaisin heille. Firman pomo Jukka Köngäs tivasi monen päivän ajan, ettei sähköinen palvelu ole postimyyntiä. Nähtävästi kauppatieteiden maisteri ei ole koskaan etämyynnistä kuullut. Tarkastelinkin muutamia pykäliä kuluttajansuojalaista ja huomasin, että palautusoikeus on tämäntyyppisille tuotteile olemassa, jos käyttöaste ei ylitä kokeilua. Oma käyttöni oli nimenomaan minimaalista, siis kokeilua.

      Soitin myös kuluttajaneuvojalle, jonka mielestä olin oikeassa. En siis vain kuvitellu oikeuksiani ;D. Tämän jälkeen otin yhteyttä yritykseen, lainaten neuvojan sanoja. Vastaukseksi sain uhkauskeski luokitellun vastauksen, jossa Köngäs kyseenalaisti minun rehellisyyteni kuluttajaneuvojalle ja uhkasi lakimiehillä - siis opiskelijaa! Huh, kun on rohkea mies.

      Tästä lähti juttu viriämään kuluttajariitalautakuntaan, josta odottelen päätöstä seuraavan vuden ajan.

      Keskustelimme jälkeenpäin myös facebookisa, jossa yrittäjä puolustautui sillä, että hänen mielestään tämä verkkovalmennuskurssi on sinetöity tietokoneohjelma, joten palautusoikeutta ei sen takia olisi. Sillä kertaa itse kyseenalaistin Köngäksen tiedonsaantia, sillä eihän kukaan oikesti voi verrata foorumioikeuksia sinetöityyn pelilevyyn. Palvelu on palvelu, eikä muuksi muutu. Ehdottelin samassa viestiketjussa myös kompromissiä, missä yrittäjä olisi voinut palauttaa vaikkapa 80% alkuperäissumasta.

      Mutta tämä ei kelvannut Köngäkselle, ja pian koko viestiketju - ja sen mukana koko kommentointiseinä - oli poistunut Ekonomivalmennuksen facebook- sivulta. Ei kelvannut yrittäjälle kompromissipyyntökään, eikä avoin dialogi. Pelotti varmasti liikaa, että kaikki asiakkaat saavat tietään hänen toilailuistaan.

      Eli törkeää asiakaspalvelua, mykkäkoulua, kiukuttelua: kaikki nämä ovat huonon yrityksen merkkejä. Ja vaikka kuinka hyvät olisivatkaan nämä kurssit, en voi mitenkään suositella niitä, kuin kaikkein epätoivoisimmille. Kannattaa kokeilla vaikka Valmennuskeskuksen kursseja, jossa on oikeasti mukavaa porukka. Niin ei tarvitse pelätä sitten oikeuksiensa puolesta. Eikä tarvitse sietää kiukuttelevia mieslapsia.

      Terveisin Porista, ja hyvää onnea ja tulevaisuutta Jukka Köngäkselle, Ekonomivalmennuksen johtajalle.

      Ilja Markov, pettynyt asiakas.

    • kohtaekonomi

      Roskaa ja roskaa,,

      Videokurssi oli hyvä ja toimiva.

      Lue Ilja Markov ens vuonna enemmän kokeekseen niin pääset sisään. Ei tartte täällä sitten pettymystä purkaa.

      Terveisin
      2013 sisään ekonomivalmennuksen videokurssilta, kohta maisteri

    • kuluttajan suojaa

      kuluttajasuoja on olemassa, oli se kurssi hyvä tai huono - miten asiassa kävi?

    • abi14

      Valmennuskurssijärjestäjät näyttää pyytävän ensin kovaa hintaa ja sitten antavat roimia alennuksia. Huomasin ainakin, että Takuuvalmennus oli antanut viime keväänä ensin 10% ja myöhemmin jopa 300e:n alennuksen kursseista!!! Mahtaa harmittaa, jos olet ostanut kurssin ajoissa, kun loput tulee kurssille selvästi havemmalla.

      Itse mietin kurssin ottamista, mutta tarjonta on heikkoa. kaikki massaluentoja massoille, ei mitään puhetta siitä että otettaisiin huomioon se, kuinka paljon opiskelija tietää jo aiheesta. Lukupiiri muiden pyrkijöiden kanssa olisi varmasti järkevämpää.

      • piiripienipyörii

        tuo lukupiiri olisi hyvä varmaan isolle osalle hakijoita - eiköhän laiteta jokin lukupiirifoorumi pystyyn!


    • kylläjaksaamursu

      Käytännössä kaikki ainakin tämän vuoden aaltolaisista on käynyt valmennuskurssin. Hentusen kurssilaisia ei kuitenkaan ole juurikaan tullut vastaan, varmasti hyvä kurssi, muttei kannata kuunnella hypetystä.

      -Mursu

      • joopa joo

        "Hentusen kurssilaisia ei ole tullut vastaan" - krhm.


    • Kysyvä123

      Miltä kursselta ne opiskelukaverit ovat sisäänpäässeet?

    • Kauppikseen2014

      Kuinka moni suosittelee itseopiskelukurssimateriaalia, joita pystyy tilata mm. Hentuselta ja ekonomivalmennukselta? Itellä työt rajoittaa sen verran, että en pysty mitään kunnon kurssia käydä, mutta ajattelin että onko noista hyötyä? Toki se oma lukeminen on kaiken A ja O, mutta ekaa kertaa hakevana kaipaisin vähän vinkkejä. Oon valmistunut lukiosta keväällä 2009, joten luku-urakka vaatii multa luultavasti aika paljon ponnisteluja muutenkin. Oon vuoden opiskellu AMK:ssa liiketaloutta englanniksi lukion jälkeen, mutta muuten toi opiskelu on jäänyt taka-alalle. Nyt kuitenkin oon päättänyt tosissani hakea kauppiksen ja sisään ois päästävä!

      • Ussku

        on noista hyötyä mut onnistuu kyllä myös ilman niitä. kannattaa katsoa niitä vanhoja kysymyksiä malliksi niin tietää että miten noissa on yleensä kysytty. mun veli pääsi ilman mitää materiaalia Lappeenrantaan opiskelemaan ja luki aika paljon.


      • apuaonko

        lue ne kirjat ja katso vanhat kokeet ja mieti että onko lisämateriaalista vielä apua


    • sannnaaa

      Kannattaa kyllä ehdottomasti tehdä ainakin vanhoja pääsykoetehtäviä ihan urakalla, jotta oppii sen monivalintoihin vastaamisen "rutiinin". Ne on usein tosi kinkkisiä ja häämäviä, vaikka tietäisikin oikean vastauksen. Laskiksessa varsinkin samantyyliset tehtävät pyörivät vuodesta toiseen pääsykokeessa.

      • mistäsaa

        mistä niitä saa?


      • KatoVGooglesta
        mistäsaa kirjoitti:

        mistä niitä saa?

        kauppatieteet.fi


      • 4viikkoa

        mikä kurssi nyt kun aikaa on 4viikkoa???


      • hyväblogi

        Kiitos! mielenkiintoinen blogi!
        Oletko itse tuon blogin kirjoittaja...


    • voihanhitsi

      Onko kukaan teistä käynyt Takuuvalmennus kurssia? Tarkoitan siis takuuvalmennus.fi tarjoamaa valmennukurssia kauppakorkeaan. Olen jo maksanut kurssin ja he ovat lähettäneet kuitin, mutta eivät mitään tietoa kurssista. Paikkaa ei ole tarkkaan määritelty eikä ajankohtia. 5.4 pitäisi kurssi alkaa, mutta en tiedä monelta ja missä. Nettisivuillakaan ei ole mitään tietoa asiasta.
      Onko joku käynyt näitä kursseja, joita Takuuvalmennus järjestää?
      Toivottavasti en ole antanut rahojani huijarille :(

      • KTM2015

        Kävin 2010 ja silloin oli ainakin ihan ok. Iso firma, hoitaa varmasti kurssin.


    • Nyt_on_nyt

      Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
      Viime vuosina kursseja on peruttu melko usein.
      Kannattaa varmaan soittaa ja kysyä. Jos kurssia ovat perumassa niin tarjoavat varmaan jotain saman kompleksin kurssia eli Eximian tai Huippuvalmennuksen kurssia.

    • Nuori-Pigou

      Kyselin jo tossa toisessa keskustelussa, mutta tämä voisi olla parempi.

      Onko kellään kokemusta summis.fi kauppatieteen pääsykoemateriaalista? Ei olis ainakaan ihan jäätävän hintainen, vaikka ei ilmainenkaan (http://summis.fi/materiaalit/paasykoe/itseopiskelumateriaali-kauppakorkeakoulun-yhteisvalinnan-paasykokeeseen-2/). Voikohan tohon luottaa? Jyväskylän kauppatietelijöiden tekemä matsku näköjään... Sen verran välillä puuduttaa lukeminen, että hyvä matsku kelpaisi. Kurssit maksaa liikaa ja haluaisin vaan materiaalia, kun osaan lukea itsekin.

      • tiivistelmäpelle

        Valmiit tiivistelmät ovat aina vähän "meh." Jos haluat tiivistelmiä mielummin lukea kuin kirjaa, niin tee ne itse.


      • kauppislainen94

        Tilasin nuo pörssin matskut viime vuonna, olivat kyllä hyvät. Opiskelupaikka napsahti sitten toisella yrittämällä. Ekana vuonna luin siis ihan omatoimisesti ilman mitään valmennuskursseja


      • Nuori-Pigou

        Olen kyllä tehnyt omiakin muistiinpanoja, mutta hyvät matskut toisi hyvää lisää opiskelun tehokkuuteen ja parantaisi sisäänpääsymahiksia. kauppislainen94: oliko selkeet materiaalit ja kannattaako laittaa tuo reilu 60e eli toiko opiskeluun jotain merkittävää helpotusta? Hyvät esimerkit olis myös plussaa. Mihin pääsit opiskelemaan? :)


      • Kauppislainen94

        Tehtävät olivat hyviä ja auttoivat ymmärtämään asioita paremmin. Pääsin Jyväskylään opiskelemaan :)


      • Nuori-Pigou

        Kiitos vastauksesta, pitääpä testata materiaalit! :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe