LASTENSUOJELUILMOITUS PÄIVÄKODISTA/KOULUSTA?

Laki sama kaikille

Miksei lastensuojeluilmoitusta voi tehdä päiväkodin/koulun henkilökunnasta?

Lastensuojelun tehtävähän on taata lapsille turvalliset olot, ja ymmärtääkseni laki koskee kaikkia, ei pelkästään vanhempia. Lastensuojelun tulisi vastata kaikkiin ilmoituksiin myös päiväkotien, kerhojen, koulujen yms. työntekijöistä, etenkin, kun uuden lastensuojelulain idea oli madaltaa kynnystä tehdä ilmiotuksia. Eihän lastensuojelu voi jäävätä etenkään lasten parissa työskenteleviä?

Jokaisen vanhemman, jonka lapsi kärsii jossakin vastaavassa, tulisi voida myös tehdä lastensuojeluilmoitus, jotta laki olisi tasapuolinen.

45

5783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsiuhritutkimus.

      Lasten väkivaltakokemuksia kotona ja sijaishuollosssa:
      lapsiuhritukinus 2008 uudlleen tutkittuna.

      En perehtynyt tutkimukseen kuin päällisin puolin, jäi sellainen maku, että tässä tutkimuksessa tarkastellaan väkivaltakokmuksia ulkopuolisten henkilöiden näkökulmasa, ei siis lastekotien näkökulmasta.

      Kinniti huomiota, pariin kohtaan jotka oli Kirjoitettu " " merkein.

      Lue ja mieti mikä on faktaa ja mikä on fiktiota..

      http://yp.stakes.fi/FI/keskustelu/100407.htm
      ------------

    • Opettajat?

      Entä sellaisista opettajista, jotka kääntävät selkänsä kiusaamistilanteille?
      Kun ei opettajaa kiinnosta sellainen, niin eikö ls:n olisi oikeasti aihetta puuttua tuollaisen opettajan perhe-elämäänkin.

      • Huppista ;D

        Jos opettajasta tehdään lastensuojeluilmoitus opettajana tehdyistä tonttuiluista, ei se minusta liity millään tapaa hänen perhe-elämäänsä. Jos haluaa kiinnittää huomion opettajan perhe-elämään, niin silloin ehkä olisi syytä tehdä se lastensuojeluilmoitus nimenomaan koskien opettajaa ja tämän perhettä? Ja silloin tulisi ehkä olla pätevä syy epäillä että kotona on ongelmia. Ja eihän kaikilla opettajilla edes ole lapsia? Olisiko ehkä hiukka hassua, jos opettajan kotielämään puuttuisi lastensuojelu, vaikkei lapsiakaan olisi? Mieskö sitten otettaisiin huostaan vai mikä oli tässä ajatuksesi?


    • Lasten parhaaksi

      Päiväkodin tulee olla rauhallinen ja turvallinen.
      Entä jos lapseni kokee toisin ?
      Voinko tehdä lastensuojeluilmoituksen ?

      • 20 ja 6

        Lastensuojelu ei ota kantaa esim koulun toiminnasta, muistaakseni taho on opetusvirasto.

        Mutta tuo yksi pointti on varsin hyvä eli kun ei sovellu lasten parissa työskentelemään, niin luulisi, että sen perusteella pitäisi huolestua open henk.koht kyvystä omien lasten suhteen.


      • Koulu kiusaajana.
        20 ja 6 kirjoitti:

        Lastensuojelu ei ota kantaa esim koulun toiminnasta, muistaakseni taho on opetusvirasto.

        Mutta tuo yksi pointti on varsin hyvä eli kun ei sovellu lasten parissa työskentelemään, niin luulisi, että sen perusteella pitäisi huolestua open henk.koht kyvystä omien lasten suhteen.

        Kolukiusaamiseta on yritetty herättää keskustelua, mutta kolut ja oipettajat ovat ilmeisesti niin hyvin suojettu, että niistä ei paljoakaan uutisoida.

        Sakari Honkamäki ottaa kantaa koulukiusaamiseen uuden Suomen blogissa.

        Tässä hänen kannaottonsa.

        http://hankamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/55514-koulukiusaamisen-vaiettu-puoli-kun-koulu-kiusaa
        ----------


      • Niin minä tein

        Miksi viet lapsesi päiväkotiin? Anna hänelle turvallinen, tasapainoinen lapsuus ja hoida itse.


      • JiiHooraisio
        Niin minä tein kirjoitti:

        Miksi viet lapsesi päiväkotiin? Anna hänelle turvallinen, tasapainoinen lapsuus ja hoida itse.

        Silloin ei voi syyttää muita ja joutuisi hoitamaan omaa lastaan lekottelun sijaan


      • kotihoidontukionpieni
        JiiHooraisio kirjoitti:

        Silloin ei voi syyttää muita ja joutuisi hoitamaan omaa lastaan lekottelun sijaan

        Töissä joutuu käymään palkan vuoksi. En itse olisi ollut valmis muuttamaan kunnan vuokra-asuntoon, kun omakin asunto on. Omaan asuntoon piti taas maksaa lainanlyhennyksiä, joten töissä piti käydä myös lasten ollessa pienempiä.


      • ysitosiplusyks
        JiiHooraisio kirjoitti:

        Silloin ei voi syyttää muita ja joutuisi hoitamaan omaa lastaan lekottelun sijaan

        Ompas välkkyä ajatuksenjuoksua. Sijarit tietty saavat sopivasti fyffeä ilman työhönmenon pakkoa. Mitä saat-nan lekottelua se on, kun käy töissä?


    • Arvovallaton äiti

      Olen myös miettinyt, kun on lastensuojelun tai lastenpsykiatrin asiakkaana, vikaa haetaan aina vanhemmista. Kannattaa pysyä pois näiden asiakkuuksista, niin saa asioita etenemään johonkin suuntaan. Jo se, että olet em asiakkaana, sulkee pois vanhempien arvovaltaa. On tilanteita, jossa jo ihan ympäristön tekemä muutos saa lapsessa hyvää aikaan.

      • Lasten oikeus isään.

        Suurin ongelma on ollut lastenoikeuksien rikkominen.

        Isät lasten asialla.

        Tavoitteena lapsen vieraannuttamisen sanktiointi huoltokiusaamisen estäminen, vanhempien tasa-arvoinen kohtelu, sekä tasa-arvoinen vanhemmuus.

        Kiusaajan ja vieraannuttajan vastuu toimistaan.

        Tasavertaisuus tuomioistuimissa ja sosiaaliviranomaisten edessä.

        http://www.isätlastenasialla.fi/?q=fi/Tavoitteet
        --------


    • Ei todellakaan

      Kannattaa lukea tarkkaan lastensuojelulaki. Se näyttää jo lähtökohtaisesti kirjoitetun sellaisin sanamuodoin, että ongelmat ovat aina vanhemmista lähtöisin. Koulut ja päiväkodit toimivat ns. kasvatuskumppaneina, joiden velvollisuus on aika ajoin tehdä huoli lapsesta menettelyn mukaisia ilmoituksia. Laissa on aukko koulujen ja päiväkotien kohdalla. Ei heidän toiminnasta saa tehdä ilmoituksia.

      Toisaalta koulut toimivat aika usein läheisessä yhteistyössä sosiaaliviranomaisten kanssa. Eihän kukaan haluaisikaan tutkia yhteiskumppanin tekemisiä, siitä kun on ikäviä seurauksia ja hankausta yhteistyöhön. Eihän se korppi korpin silmää noki.

      Jos koulujen toimintaa säätelee perusopetuslaki. Tämä laki on sellainen, että hyvin harva koulu kykynee noudattamaa sitä tarkasti. Jos et pääse kiinni koulussa tapahtuneiseen epäkohtiin LS-lain kautta, perusopetuslaki antaa siihen paremmat mahdollisuudet. Asiasta on turha valittaa opetusvirastoon tai koulutoimistoon. Kantelu aluehallintovirastoon toimii tehokkaammin ja saa koulunkin päässä aikaan kuhinaa.

    • ....................

      vuosia sitten tein tutkinta pyynnön poliisille ekaluokkalaisen lapseni pahoinpitelystä syyllisinä opettaja ja kouluavustaja. syyttäjä jätti syyttämättä koska lapseni on erityislapsi (autistinen) ja tarvitsee kiinnipitoja. ei auttanu mitään vaikka käytin lasta lääkärillä kauheitten mustelmien takia! lääkäri teki asiasta lastensuojelu ilmotuksen kun arveli sen auttavan koulua vastaan! kuinkas kävi? sossun palaverissa syyllistettiinkin mua että on tehty ilmotus??? tasan ei käy onnen lahjat!!!

      • Huppista ;D

        Autistista lasta on todella välillä otettava kiinni melko rajustikin, meillä esimerkiksi autististen lasten luokasta on mahdollista juosta käytävän kautta ulos ja suoraan vilkasliikenteiselle tielle (niin no, miksi näin on, se on minustakin älytöntä, mutta vakinaisen avustajan sijaisena minulla ei ikävä kyllä tähän sananvaltaa ole :/ Siitä ei kuitenkaan kuulemma (muiden avustajien mukaan ole vielä kukaan vanhemmista valittanut...). Portti ja aita löytyy, mutta lapsi osaa avata portin, ja juoksee siitä läpi, jos ei pysäytetä. Ja kyseessä on ERITTÄIN nopea kymmenvuotias.

        Meillä on tosiaan työpaikallani yksi lapsi, joka ottaa näitä "juoksuja" aina välillä, ja silloin ei käskyt eikä pyynnöt auta, ja lapsi on vain juostava kiinni, ennenkuin mitään sattuu. Tämä lapsi on varmasti saanut joskus mustelmia (itse en onneksi ole joutunut muutakuin "pysäyttämään" juoksemalla lapsen ja oven väliin - en siis ole tehnyt "kiinniottoja", mutta niitäkin on välillä tehtävä, ihan lapsen oman turvallisuuden kannalta.

        Ja sitten ovat asia erikseen nämä väkivaltaiset, potkivat, lyövät, jne. lapset, joita on ihan tosissaan pideltävä kiinni. Ongelma ei ole se, että he potkivat ja lyövät meitä aikuisia, vaan se, että he saattavat satuttaa siinä itsensä pahemmin, kuin mitä jotain mustelmia kiinnipitelystä voi edes saada. Ja varsinkin se, että he saattavat satuttaa toisiaan. Miltä tuntuisi olla 10-vuotiaan tappajan vanhempi? Itselleni sanottiin eka päivänä työpaikalla (ns. väkivaltaisten ja aggressiivisten lasten luokalla) että älä vahingossakaan käännä selkääsi, ja saksia tms. muuta terävää ei saa antaa, varsinkaan jos on hetkenkin yksin luokassa ilman muita aikuisia.

        Tuossa luokassa oli mm. yritetty ennen minun sijaisuuttani kuviksen tunnilla askartelusaksilla puukottaa opettajaa selkään... Ja tällaista lastako ei sitten saisi ottaa kiinni ja pidellä, kunnes rauhottuu? Samalla tavalla niitä mustelmia tulee kotonakin, leikeissä ja pihalla telmiessä. Milloin sisarukset tappelevat kotona verissä päin, ja milloin vanhempi vahingossa jättää muksun nakit oven väliin.

        Inhottavaahan se on tuottaa lapselle mustelmia, mutta tuskinpa niitä kukaan on ihan tahallaan tehnyt ja pahoinpidellyt? Ja aivan yhtä mustelmilla, ja varmasti enemmänkin, ovat työntekijät, varsinkin avustajat, itse sain vieläpä potkun mahaan juurikin tuolta kyseiseltä kymmenvuotiaalta, eikä kyllä tullut mieleenkään haastaa lapsen vanhempia oikeuteen kivusta ja särystä, vaikka mustelma oli niin kipeä, että työnteko lasten nosteluineen ja kumartumisineen oli TOSI vaikeaa ja kivuliasta..

        Tietenkin opettajissa ja avustajissakin on vikaa, en sitä sano, mutta kukapa meistä täydellinen olisi? En minä ainakaan :D


    • ....................

      olin kyllä itse näyttänyt miten pitäisi pitää kiinni ja siitä huolimatta pitivät väärin ja mielestäni on kyllä pahoinpitelyä jos lapsellani kirjaimellisesti pyyhittiin lattiaa koska oli kiinnipidossa sylkäissyt lattialle. näky oli järkky!!! siis todella!!! onneksi menin etuajassa hakemaan poikaa koulusta nii näin omin silmin!!!

      • Huppista ;D

        No, ihan aina se oikein piteleminen ei ole mahdollista (miten otat itseäsi nopeammin ja sinua monta metriä edellä suoraan autotielle juoksevan lapsen kiinni kaikkien taiteen sääntöjen mukaan?), mutta toki varmasti niitä huonojakin opeja ja avustajia on (kuten tuossa yllä mainitsinkin, kerroin myös omista kokemuksistani koulumaailmasta, mitkä nekään eivät aina ihan auvoisia ole olleet...).

        Nyt kun tarkensit tilannetta, niin ei tuo minustakaan asialliselle kuulosta, mutta useimmat tuntemani erkat ja avustajat kyllä toimivat lasten parhaaksi ja oikeasti välittävät pikku oppilaistaan. Harmi, että muutamat mätämunat pääsevät koulumaailmassakin vaikuttamaan :(


    • Huppista ;D

      Olen samaa mieltä kanssasi, jokin vaikutuskanava olisi oltava. Onhan tietysti olemassa se jonkun jo mainitsemakin opetusvirasto. Mutta toisaalta se ei taida kauhean tehokkaasti puuttua noihin asioihin, mistä tässä nyt puhutaan, vaan heitä käsittääkseni enemmän kiinnostaa opetuksen taso...

      Ongelmana taitaa olla sekin, että harva vanhempi tuntee omia mahdollisuuksiaan ja oikeuksiaan kovinkaan hyvin. Luullaan, ettei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Mutta totta on, että se lastensuojeluilmoitus olisi varmasti tehokkaampi opettajien ja lastentarhanopettajien tms. tapauksessa, kuin tuo yhteydenotto opetusvirastoon...

      Itselläni ei niinkään ole kokemusta suoranaisesta väkivallasta (henkisestä sen enempää kuin fyysisestäkään) opettajien tms. taholta, ajalta, mitä nyt noita sijaisuuksia on tullut tehtyä ja itse oltua koulussa, mutta muistan hyvin erään pienen pojan, jonka luokassa sijaistin. Opettajan mielestä poika oli täysin epäkelpo kaikin puolin, hirveä häirikkö jne. Luokassa oli lisäksi tyttö, jolla

      Itse sain pojan kuitenkin käyttäytymään luokassa mallikkaasti viikossa, kun huomioin häntä riittävästi (saman verran kuin muitakin oppilaita).

      Tytöllä puolestaan oli kova tarve syyttää poikaa jatkuvasti milloin mistäkin itsensä kiusaamisesta, vaikka olin itse koko ajan paikalla, ja tarkkailin juurikin näitä kahta siltä varalta, että milloin taas pamahtaa.

      Tyttö provosoi poikaa jatkuvasti käytöksellään, oikein odottaen, että milloin poika suuttuu - välillä suoraansanottuna ihan kiusaten poikaa (esim. kun poika sanoi jotain kaverilleen (esim. pyysi terotinta lainaksi, niin tytön mielestä poika häiritsi työskentelyä, kun poika naurahti jotakin jonka minäkin kuulin, ja joka ei siis liittynyt tyttöön mitenkään, niin tyttö kanteli, että pojat nauravat hänelle, jne. jne...).

      Kun poika sitten lopulta hieman ärsyyntyi ja katsoi tyttöä "rumasti", siis suuttuneena, tuli tyttö valittamaan minulle pojan kiusaavan. Sanoin tytölle, että poika ei kiusannut, vaan katsoi suuttuneena, ja että tyttö oli itse aloittanut kiusaamalla poikaa. Seuraavalla välitunnilla tyttö kanteli ohjaavalle opettajalle.

      Kerroin opettajalle tilanteesta, ja tämä hämmästyi, että mitä, enkö ollut puuttunut kiusaamiseen. Vastasin, että kyllä, olin, pojan jatkuvaan ja järjestelmälliseen syyttämiseen asioista, joita hän ei ollut tehnyt - kiusaamista sekin.

      Poika oli toki hieman muita vaativampi tapaus, mutta miksi tämä sitten oli sijoitettu tavalliseen luokkaan muiden nälvittäväksi? Kaikille luokassa oli tehty selväksi, että poika oli sijoitettu luokkaan koska edellisessä luokassa oli ollut ongelmia. Ei reilua lasta kohtaan. Pojalla ei luokassa ollut yhtään kaveria, koska kaikkia oppilaita oli etukäteen varoitettu, että tämä on nyt sitten sellainen "paha lapsi". Luokan opettaja myöskin kertoi minulle pojan vanhemmista ja kauhisteli, kuinka kauheaa porukkaa ovat - olen nähnyt heidät niin koulussa kuin kaupassakin, ja ihan normaaleilta vaikuttavat, pojan äitikin ihan mukava...

      Tässä tapauksessa harkitsin käveleväni koulun rehtorin pakeille, mutta tuskinpa minua, sijaista, olisi kukaan uskonut. Muutenkaan kyseisessä koulussa ei sijaisten ja avustajien mielipidettä pidetä minään (siis muutkin avustajat kuin minä, vakkaritkin, olivat opettajien kuramattoina, joihin suunnilleen pyyhittiin paskat jaloista joka käänteessä... sen tulin huomaamaan :(

      Erityispuolelta taas mielessä tapaus, jossa erkkaopettajan mielestä yhteen tiettyyn lapseen ei kannattanut panostaa, koska lapsi ei kuitenkaan oppisi mitään. Ikinä. No, näin, kuinka eräs toinen, sijainen hänkin, sai lapsen puhumaan (mitä ei siis aiemmin ollut osannut) ja jopa OPETTAMAAN sijaiselle viittomia, joita tämä sijainen ei vielä osannut! Ja tämän lapsen piti siis olla tahdoton nukke, joka ei omatoimisesti osannut tehdä mitään eikä ikinä oppisi mitään. Kyseessä ihana poika, jonka oppiminen toki hyvin heikkoa monilta osin, mutta kuitenkin erittäin huumorintajuinen ja fiksu lapsi omaan diagnoosiinsa nähden.

      Ja jos nyt joku sanoo, että luulen olevani muita parempi ja muiden yläpuolella, niin ei, en kuvittele olevani, toteanpa vain, että opettajienkin tulisi olla JOKAISEN lapsen puolella, ei ainoastaan niiden helppojen tapausten...

      • Ammattikasvattaja

        Huppista. Tekstisi on jo vanha, joten en tiedä seurailetko palstaa vielä. Kommentoin kuitenkin.

        Opettajat pääsääntöisesti arvostavat avustajia, varsinkin silloin jos avustajat hoitavat tehtävänsä hyvin. Totuuden nimessä on pakko sanoa, että avustajia on moneen lähtöön. Toki sama koskee opettajiakin.

        Opettajan olisi pitänyt huomata tytön poikaan kohdistama häirintä ja syyttely. Sitä en tiedä, miksi niin ei tapahtunut. Se on nykypäivää, että kaikki oppilaat sijoitetaan normaaliluokkiin. Jotakin opettajan on pakko sanoa uuden oppilaan tullessa luokkan ja sitä taas en osaa sanoa, hoitiko opettaja tuon homman hyvin. Uuteen yhteisöön sopeutuminen ei ole aina yksinkertaista.

        Varsinkin pienemmisdä kunnissa oppilaiden vanhempien ja jopa isovanhempienkin touhuilut ovat pitempiaikaisille opettajille tuttuja. Asiassa ON puolensa ja puolensa. Liian avoimesti sen tyyppisiä asioita ei tulisi käsitellä ja vahvat ennakkoasenteet ovat usein pahasta. Valitettavasti ongelmat ajoittain ja yhä useammin vain näyttävät periytyvän.

        Avaukseen toteaisin vain sen, että jos koulu toimii väärin, valitustahoja on. Itse uskon asialliseen yhteistyöhön ja avoimeen keskusteluun. Asiallisella käytöksellä pääsee yleensä pitkälle.


    • asunnoton 123

      IHMETELLÄÄN, MIKSI LAHDESSA EI VÄLITETÄ, ANNETAAN 8-vuotiaat kaksos tytöt asunnottomalle, työttömälle isälle viikonloppuisin. Lasten äiti pääsee baariin.
      Kyse on vanhemmasta yksin huoltaja äidistä.
      Ja 55 vuotiaasta isästä.
      Onko lupa antaa asunnottomalle, työttömälle.
      Lapset majailee, milloin, missäkin autossa yms. toisten nurkissa

      • kaksoset 123

        Onhan se rankkaa kahden vielä kaksosten yksinhuoltajana ..


      • kaksoset123

        Poliisikin on tehnyt lastensuojeluun ilmoituksen isä ryyppää lapset valvoo, joskus
        aamu viiteekin saakka. Eikä poliisi ole ainut, joka on tehnyt ilmoituksen.
        EI MITÄÄN APUA ILMOITUKSISTA OLE OLLUT.
        Sama homma jatkuu vuodesta toiseen ...
        Lasten isällä on törkitä pahoinpitely juttuja, rattijuopumuksia yms.
        Ehdonalaista ehdonalaisen perään ..
        Pahoinpitelee lasten nähden ..
        Lasten äiti tietää myös kaiken, mutta ei välitä ..
        Mitä pitäis tehdä?


    • Leikistä suuttuja

      Hyvä ajatus. Opettaja voi olla lapsen kanssa kolmekymmentäkin tuntia viikossa, kyllä siinä ajassa jo vaikuttaa lapseen.

      Vilkaisin nopeasti ketjun läpi etsiessäni vastausta seuraavaan kysymykseen: Mitä tehdä eli minne ottaa yhteyttä, jos opettajan toimiin pitää puuttua? Opetusviranomaisiin tai tapauksesta riippuen poliisiin?

      • Ammattikasvattaja

        Koulutasolla vastuussa on rehtori. Kuntatasolla riippuu kunnan koosta, kuinka suuri organisaatio koulupuolella on. Valtakunnantasolla voi sitten mennä aina ministeriötasolle saakka.

        Rikosasioissa luonnollisesti poliisi.


    • Tee pois

      "Miksei lastensuojeluilmoitusta voi tehdä päiväkodin/koulun henkilökunnasta?"

      Tottakai voi tehdä. Ja kannattaa tehdä.

      • Leikistä suuttuja

        Päiväkodin tai koulun henkilökunnasta voi valittaa tai tehdä rikosilmoituksen, mutta sen asian nimi ei ole lastensuojeluilmoitus.

        Lastensuojeluilmoitus koskee lapsen huoltajaa.


      • Muutos lakiin
        Leikistä suuttuja kirjoitti:

        Päiväkodin tai koulun henkilökunnasta voi valittaa tai tehdä rikosilmoituksen, mutta sen asian nimi ei ole lastensuojeluilmoitus.

        Lastensuojeluilmoitus koskee lapsen huoltajaa.

        Tuossahan on muutosta vaativa lainkohta! Eipä ihme, että lastensuojelusta tuli silkkaa kansalaisten kiusaamista.

        rikosilmoitus on ihan eri asia kuin lastensuojeluilmoitus, jonka voi tempaista minkä tahansa harhaluulon perusteella.


      • .........
        Leikistä suuttuja kirjoitti:

        Päiväkodin tai koulun henkilökunnasta voi valittaa tai tehdä rikosilmoituksen, mutta sen asian nimi ei ole lastensuojeluilmoitus.

        Lastensuojeluilmoitus koskee lapsen huoltajaa.

        Periaatteessa ilmoituksen voi tehdä myös lasten päivähoitohenkilökunnasta tai koulun henkilökunnasta.
        Lastensuojeluviranomainen on velvollinen tarvittaessa siirtämään ilmoituksen, mikäli se ei kuulu lastensuojeluviranomaiselle, oikealle hallintoalalle
        eli oikealle viranomaiselle kenelle lastensuojeluilmoituksen sisällön asia kuuluu.


      • Leikistä suuttuja
        ......... kirjoitti:

        Periaatteessa ilmoituksen voi tehdä myös lasten päivähoitohenkilökunnasta tai koulun henkilökunnasta.
        Lastensuojeluviranomainen on velvollinen tarvittaessa siirtämään ilmoituksen, mikäli se ei kuulu lastensuojeluviranomaiselle, oikealle hallintoalalle
        eli oikealle viranomaiselle kenelle lastensuojeluilmoituksen sisällön asia kuuluu.

        Voi tehdä ilmoituksen tai valituksen, mutta sen nimi ei ole lastensuojeluilmoitus.


      • yksinhuoltajia

        Ei opettajissa, päiväkotien henkilökunnassa vikaa ole vaan väsyneissä, yksinhuoltaja äideissä, jotka syyttävät koulujen, päiväkotien henkilökuntaa, koska ovat, niin loppuun palaneita. Etteivät kerta kaikkiaan jaksa, eivätkä halua hoitaa lapsiaan, eivät huolehdi
        lapsistaan. Kyllähän heissä vika on ja yrittävät syyllistää toisia.


    • päiväh. tarkastaja?

      " Miksei lastensuojeluilmoitusta voi tehdä päiväkodin/koulun henkilökunnasta? "


      Ilmoituksen päivähoidosta; opettajista ja hoitajista ja johdosta, voi tehdä esim. päivähoidon tarkastajalle, jonka tulisi puuttua epäkohtiin.

      Muuta reittiä en valitettavasti tiedä, mutta tuosta voisi aloittaa ja tiedustella seuraavaa vastuullista ph- tahoa.

      • Kiusan mahdollistaja

        "Koulukiusaamisen jatkumisen eräs ehto on ongelmasta vaikeneminen."

        "Eräs ongelma on vaikeneminen koulukiusaamisen eri puolista. Koulukiusaaminen ei ole vain sitä, että oppilaat kiusaavat toisiaan."

        " Koulukiusaamisen eräs muoto on se, kun opettaja kiusaa." Tietysti myös oppilas voi terrorisoida opettajakuntaa. " Mutta opettaja on avainasemassa kiusaamisilmiössä, sillä opettaja on valtaroolissa, kun taas keskenkasvuinen oppilas on yleensä pelkkä vallankäytön kohde."

        " Myös oppilaiden keskinäisen kiusaamisen tekee mahdolliseksi se, että opettajat katsovat asioita läpi sormien."

        http://hankamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/55514-koulukiusaamisen-vaiettu-puoli-kun-koulu-kiusaa


    • Complainr

      Kouluasioista valitukset tehdään aluehallintovirastolle.

    • ....................

      hämeenlinnassa on joulukuussa ilmoitettu kaikille lasten kanssa työskenteleville eli tarhatädit yms. että kaikesta tehdään lastensuojeluilmoitus neuvottelematta vanhempien kanssa! täällä huostataan muutenkin minkä keretään etenkin erityislapsia! taitaa tulla tänä vuonna oikeen huosta-aalto kun kaupungin raha asiat on retuperällä ja noita ilmotuksia käsketään tekemään!

    • Nii i

      ARGH!
      IHMISET!
      EI SITÄ LASTENSUOJELUILMOITUSTA TEHDÄ AIKUISISTA!!!!!!!!!

      Lastensuojeluilmoitus tehdään, kun on huoli LAPSESTA!!!!!!!!! EIkä siinä syyllistä haeta vaan apua lapselle.
      Menkää nyt itteenne.

      • nikit+

        EI haeta syyllistä, kun se on jo valmiiksi nimetty;

        VANHEMPI/VANHEMMAT.


      • Sherlock Holmes
        nikit+ kirjoitti:

        EI haeta syyllistä, kun se on jo valmiiksi nimetty;

        VANHEMPI/VANHEMMAT.

        Oikein. Ongelmat ovat usein vanhempien vastuulla.


      • kukaan ei välitä lap
        Sherlock Holmes kirjoitti:

        Oikein. Ongelmat ovat usein vanhempien vastuulla.

        Tarkoitit varmaankin ongelmat jäävät vanhempien vastuulle?


      • Trombosyytti
        kukaan ei välitä lap kirjoitti:

        Tarkoitit varmaankin ongelmat jäävät vanhempien vastuulle?

        Syyllinen osapuoli eli vanhemmat joutavat kantamaan vastuun kullanmurujensa toilailuista.


    • Suuri huoli

      Vanhemmillakin voi olla huoli lapsesta. Tekeekö hän lastensuojeluilmoituksen vai minkä?

    • Laki on sama

      Aina voi tehdä rikosilmoituksen, jos lapsi koulussa tai päiväkodissa joutuu väkivallan uhriksi. Laittakaa poliisi tutkimaan, onko lapsen turvallisuus laiminlyöty.

    • qwertyz

      Lastani kiusaa hänen oma opettajansa, joka on myös koulun rehtori. Olen tehnyt ilmoituksen sivistystoimenjohtajalle, joka aloittaa asiassa tutkinnan. Jos se ei auta, vien asian Aluehallintovirastoon, joka on Valviran alainen toimielin. Sieltä asia tulee sitten sivistyslautakunnan ja kunnanvaltuuston käsittelyyn.

      Lapseni on erityislapsi ja kiusaaminen on henkistä, simputtamisen tyyppistä. Tieto minulle tuli toisilta lapsilta. En ensin uskonut omaa lastani tässä asiassa.

      • aluehallintovirasto

        ei auta; ovat aina ns. "viranomaisten" puolella, johon myös koulun henkilökunta lasketaan. Sivistystoimen-johtaja on samaa sakkia koulun kanssa. Pojalle nauhuri mukaan ja nauhoitat kaikki tapahtumat koulussa; sen jälkeen onkin helppo toimia tuomioistuimessa ja saat-
        taa ko. henkilöt vastuuseen..jollei hyvällä niin sitten
        pahalla. Näin se vaan menee...


      • sullahanjotodisteita
        aluehallintovirasto kirjoitti:

        ei auta; ovat aina ns. "viranomaisten" puolella, johon myös koulun henkilökunta lasketaan. Sivistystoimen-johtaja on samaa sakkia koulun kanssa. Pojalle nauhuri mukaan ja nauhoitat kaikki tapahtumat koulussa; sen jälkeen onkin helppo toimia tuomioistuimessa ja saat-
        taa ko. henkilöt vastuuseen..jollei hyvällä niin sitten
        pahalla. Näin se vaan menee...

        toiset lapset todistajaksi tuomioistuimeen..


    • 1tyhmä

      En tiedä mitä sanoa

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe