Studiovalojen valinta

Aloittelijat

Olen hankkimassa pienelle harrastajaryhmälle studiokuvauslaitteistoa. Kellään meistä ei ole kokemusta salamakuvauksesta, ainoastaan vanhojen pokkareitten pikkusalamoista, mutta siitä räpsyttelystä ei tässä valinnassa ole mitään hyötyä.

Kameroina on digijärkkäreitä, joista parhaat mallit Canon 5D Mark II ja Nikon D800. Vakituisin käytettävissämme oleva tila on n. 4 x 6 metriä, ajoittain ehkä 7 x 10 metriä, osaksi kuvaus tapahtuu harrastajaryhmän yksityiskodeissa pienissä tiloissa. Rahaa on käytettävissä alkuun pääsemiseksi n. 500 - 600 euroa, ja myöhemmin voi täydentää lisälaitteilla.

Olenko ymmärtänyt oikein, että on eri tyyppisiä settejä:

1) valmis setti esim. ELINCHROM D-Lite It 2 To Go joko sofboxeilla tai varjoilla
tai vastaava tehokkaampi ELINCHROM D-Lite It 4 To Go

2) Itse rakennettava parilla ulkoisella salamalaitteella esim. Nissin Di622 Mark II salamalaite tai Nissin Speedlite Di866 Mark II, lisäksi telineet ja softboxit tai varjot.

3) Jatkuvan valon settejä (ei ehkä kuumuuden vuoksi kiinnosta)

4) LED-tekniikkaan perustuvia; turvallisia mutta luultavasti toistaiseksi liian tehottomia? Onko tämä kuitenkin pian valtaamassa alaa, niin että ei enää kannata sijoittaa rahaa vanhenevaan tekniikkaan?

5) Jokin muu?



Tärkeä kysymys: mitä käytännön etuja ja haittoja on mainitsemissani vaihtoehdoissa?
1)
etu: sopii kaikille kameramerkeille?
haitta: tarvitsee verkkovirtaa, eli ei voi sellaisenaan viedä miljööseen?
2)
etu: voi viedä miljööseen, koska salamat saavat virran omista akuista?
haitta: ulkoiset salamat pitää olla kameramerkkikohtaisia?

Ovatko oletukseni haitoista ja eduista oikein? Mitä muuta pitäisi valinnassa ottaa huomioon, mitä en edes osannut kysyä?

Olemme syksyllä menossa studiomuotokuvauskurssille, mutta kurssista saisi paljon enemmän irti, jos olisi ennen sitä ehtinyt jo jonkin aikaa tutustua salamakuvaukseen jollain setillä. Valokuvanneet olemme kymmeniä vuosia, mutta salamoista ei hajuakaan.

33

1905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikuvaaja

      Vaihtoehto1. D-Lite nelosia, KAIKKI SAMANLAISIA eikä pilata satsia sekoittamalla siihen toisen tehoisia tai erimerkkisiä.

      Akkuinvertterillä ne saa toimimaan ulkomiljöössäkin, hyvä homma.

      Led-ja kuumavalot on melko tylsiä valoja, sopii paremmin videokuvaukseen.

      • salama-Frank

        Noissa aloittajan käytettävissä olevissa tiloissa riittäisi myös d-lite 2. Varsinkin pienemmissä tiloissa pienemmälle salamateholle on kyllä käyttöä, että saa käyttää suurempaa aukkoa halutessaan. Tämä tulee vastaan etenkin vaikka olohuoneessa kuvatessa (itselläni on d-lite 2, joten kokemusta on. En näillä kokemuksilla ainakaan omiin kuvauksiini kaipaisi yhtään tehoa lisää ellei tarvitse kuvata jossain isossa hallissa jotain isoa)

        Aloittajalle tässä yhden kauppiaan sivulle linkki, missä on vähän puhetta noista paketeista: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2484 Sieltä selviää mm. että 2:n ja 4:n tehoasteikko on niin, että ne vastaavat toisiaan eli voidaan käyttää myös sekaisin (tosin en ole varma, onko asia näin myös ohjausvalojen kanssa).


      • ammattikuvaaja
        salama-Frank kirjoitti:

        Noissa aloittajan käytettävissä olevissa tiloissa riittäisi myös d-lite 2. Varsinkin pienemmissä tiloissa pienemmälle salamateholle on kyllä käyttöä, että saa käyttää suurempaa aukkoa halutessaan. Tämä tulee vastaan etenkin vaikka olohuoneessa kuvatessa (itselläni on d-lite 2, joten kokemusta on. En näillä kokemuksilla ainakaan omiin kuvauksiini kaipaisi yhtään tehoa lisää ellei tarvitse kuvata jossain isossa hallissa jotain isoa)

        Aloittajalle tässä yhden kauppiaan sivulle linkki, missä on vähän puhetta noista paketeista: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2484 Sieltä selviää mm. että 2:n ja 4:n tehoasteikko on niin, että ne vastaavat toisiaan eli voidaan käyttää myös sekaisin (tosin en ole varma, onko asia näin myös ohjausvalojen kanssa).

        Jos ohjausvalot ja välähdykset eivät ole synkassa keskenään, niin ohjausvaloilla ei pystytä säätämään valaistusta silmämääräisesti ja näinollen kuvaaminen vaikeutuu. Runsaat säätövarat ovat hyvät olemassa, mutta salamoiden synkassa oleminen on tärkeämpää


      • salama-Frank
        ammattikuvaaja kirjoitti:

        Jos ohjausvalot ja välähdykset eivät ole synkassa keskenään, niin ohjausvaloilla ei pystytä säätämään valaistusta silmämääräisesti ja näinollen kuvaaminen vaikeutuu. Runsaat säätövarat ovat hyvät olemassa, mutta salamoiden synkassa oleminen on tärkeämpää

        Joo, tämän epäselvän kohdan halusin juuri tästä syystä tuoda esille.


      • ammattikuvaaja
        salama-Frank kirjoitti:

        Joo, tämän epäselvän kohdan halusin juuri tästä syystä tuoda esille.

        Säätövarojen takia ostin uudet salamat RX:iä. Säädöt toimii Skyport lähettimestä ja salamat paremmin tehtyjä kuin halvemmat.


      • Aloittelijat
        salama-Frank kirjoitti:

        Noissa aloittajan käytettävissä olevissa tiloissa riittäisi myös d-lite 2. Varsinkin pienemmissä tiloissa pienemmälle salamateholle on kyllä käyttöä, että saa käyttää suurempaa aukkoa halutessaan. Tämä tulee vastaan etenkin vaikka olohuoneessa kuvatessa (itselläni on d-lite 2, joten kokemusta on. En näillä kokemuksilla ainakaan omiin kuvauksiini kaipaisi yhtään tehoa lisää ellei tarvitse kuvata jossain isossa hallissa jotain isoa)

        Aloittajalle tässä yhden kauppiaan sivulle linkki, missä on vähän puhetta noista paketeista: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2484 Sieltä selviää mm. että 2:n ja 4:n tehoasteikko on niin, että ne vastaavat toisiaan eli voidaan käyttää myös sekaisin (tosin en ole varma, onko asia näin myös ohjausvalojen kanssa).

        Kiitos kaikille vastauksista.
        Tuota tilan kokoa mietinkin, kun muistan jostain lukeneeni, että pienessä tilassa ongelmaksi saattaa tulla se, ettei valoja saada tarpeeksi vähäiseksi muulla tavoin kuin viemällä valoja kauemmaksi. Siksi varmaankin kakkoset riittävät meille. Nelosien kanssa saattaa tulla pienen tilan ongelma.
        Sitä en sitten osaa sanoa, riittävätkö kakkoset miljöössä kuvaamiseen, jos joskus sen akkuinverttetin saisimme hankituksi, kun se näkyy olevan yli tuplasti kalliimpi kuin itse valosetti.

        Vielä kiinnostaisi kuulla, millä tavoin rakennetaan tavallisista kameran kanssa käytettävistä ulkoisista salamoista vastaava setti. Mikä esim. Canonin salama vastaa teholtaan Elinchromen kakkosta?


    • Kiinnostaa täälläkin
    • ammattikuvaaja

      Jos joskus on aikomus kilpailla kirkkaan auringonvalon kanssa, niin D-Lite 4 tai tehokkaampi on siihen tarpeen. Kakkoset jää mopoiksi.

      Itse ostin RX 300:a koska niistä saa kaikkein pienimmän tehon Elinkan kompakteista. Justiin riittää normaalikuvaamiseen mutta nytkin virittelin vanhoja EL 500:a studioon kun pitää ottaa 14 hengen "perhe"kuva ja 300:t jää pieneksi.

      Toki RX:t on parempia kaikissa suhteissa kuin halvemmat, paitsi tuulettimen ääni on aika kova.

      • Aloittelijat

        D-Lite 4 voisi olla hyvä, jos ulkona kuvaa. Mutta olen ollut ymmärtävinäni, että nuo saattavat olla liian tehokkaat pienessä tilassa, jossa salamia ei saa tarpeeksi kauaksi. Pitääkö paikkansa? Mikä on minimitilan koko metreissä, jossa valon määrän vielä saa tarpeeksi pieneksi?


      • Watt-Seconds
        Aloittelijat kirjoitti:

        D-Lite 4 voisi olla hyvä, jos ulkona kuvaa. Mutta olen ollut ymmärtävinäni, että nuo saattavat olla liian tehokkaat pienessä tilassa, jossa salamia ei saa tarpeeksi kauaksi. Pitääkö paikkansa? Mikä on minimitilan koko metreissä, jossa valon määrän vielä saa tarpeeksi pieneksi?

        http://www.youtube.com/watch?v=E-ro-ST3iuo&feature=relmfu

        Tuon mukaan pieneen tilaan 300 - 500 Ws salama.

        ELINCHROM RX 300 on aivan loistava tuohon tarkoitukseen.


      • RX 300 + RX 600
        Aloittelijat kirjoitti:

        D-Lite 4 voisi olla hyvä, jos ulkona kuvaa. Mutta olen ollut ymmärtävinäni, että nuo saattavat olla liian tehokkaat pienessä tilassa, jossa salamia ei saa tarpeeksi kauaksi. Pitääkö paikkansa? Mikä on minimitilan koko metreissä, jossa valon määrän vielä saa tarpeeksi pieneksi?

        Tuon nähdyn youtubevideon perusteella menisin setillä

        Style RX 300
        Style RX 600
        EL-Skyport RX Trigger Set

        RX 600 päävaloksi ja RX 300 apuvaloksi


      • ammattikuvaaja
        RX 300 + RX 600 kirjoitti:

        Tuon nähdyn youtubevideon perusteella menisin setillä

        Style RX 300
        Style RX 600
        EL-Skyport RX Trigger Set

        RX 600 päävaloksi ja RX 300 apuvaloksi

        "RX 600 päävaloksi ja RX 300 apuvaloksi "

        miksimiksimiksiiiiii??????

        Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään, et voi säätää valaistusta kohdilleen studiossa ohjausvaloja käyttäen vaan joudut mittaamaan/kokeilemaan lopputuloksen. Ei hyvä.

        Itsellä on tärkeimmät salamat RX 300:a ja ja apuna riittävä määrä vanhempia EL 500:a. Valaistuksen voi laittaa silmämääräisesti kohdilleen ja lopputulos on juuri se miltä se ohjausvaloissa näyttää.

        RX 300:n tehonsäätöalue on riittävä, metallikuupalla kovalla valolla kuvatessa voi käyttää ihan sopivia aukko-arvoja ja ISO 50 kamerassa tietysti parantaa asiaa.

        Pitkälti toistakymmentä vuotta tuli kuvattua Elinkan EL 500:lla (yksi EL 250 myös). Niissä on 2 aukon tehonsäätövarat ja harmaakalvot tuli tutuksi, niin hunajakennojen kuin tasovalojenkin kanssa. RX:t ovat kuin unelma!


      • en tie, kerro sä
        ammattikuvaaja kirjoitti:

        "RX 600 päävaloksi ja RX 300 apuvaloksi "

        miksimiksimiksiiiiii??????

        Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään, et voi säätää valaistusta kohdilleen studiossa ohjausvaloja käyttäen vaan joudut mittaamaan/kokeilemaan lopputuloksen. Ei hyvä.

        Itsellä on tärkeimmät salamat RX 300:a ja ja apuna riittävä määrä vanhempia EL 500:a. Valaistuksen voi laittaa silmämääräisesti kohdilleen ja lopputulos on juuri se miltä se ohjausvaloissa näyttää.

        RX 300:n tehonsäätöalue on riittävä, metallikuupalla kovalla valolla kuvatessa voi käyttää ihan sopivia aukko-arvoja ja ISO 50 kamerassa tietysti parantaa asiaa.

        Pitkälti toistakymmentä vuotta tuli kuvattua Elinkan EL 500:lla (yksi EL 250 myös). Niissä on 2 aukon tehonsäätövarat ja harmaakalvot tuli tutuksi, niin hunajakennojen kuin tasovalojenkin kanssa. RX:t ovat kuin unelma!

        "Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään, et voi säätää valaistusta kohdilleen studiossa ohjausvaloja käyttäen vaan joudut mittaamaan/kokeilemaan lopputuloksen. Ei hyvä."

        Sanoinkin: "nähdyn youtubevideon perusteella"

        Tuossa videossahan käsiteltiin vain wattisekunteja, ei studiokuvausta yleensä. Ja näyttää kaveri mittaavaan valaistusmittarilla aina nuo välähdystehot.

        Hassulta kuulostaa, että tuollaista settiä myydään, jos se ei olisi käyttökelpoinen.
        http://www.elinchrom.com/sets.php?cat=1&base_set=2&sub_set=-1#choice

        Eikö tuo ohjausvalo ole säädettävissä erikseen näissä RX salamoissa?


      • ammattikuvaaja
        en tie, kerro sä kirjoitti:

        "Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään, et voi säätää valaistusta kohdilleen studiossa ohjausvaloja käyttäen vaan joudut mittaamaan/kokeilemaan lopputuloksen. Ei hyvä."

        Sanoinkin: "nähdyn youtubevideon perusteella"

        Tuossa videossahan käsiteltiin vain wattisekunteja, ei studiokuvausta yleensä. Ja näyttää kaveri mittaavaan valaistusmittarilla aina nuo välähdystehot.

        Hassulta kuulostaa, että tuollaista settiä myydään, jos se ei olisi käyttökelpoinen.
        http://www.elinchrom.com/sets.php?cat=1&base_set=2&sub_set=-1#choice

        Eikö tuo ohjausvalo ole säädettävissä erikseen näissä RX salamoissa?

        Eri miehet ilmeisesti kuvaa ja myy.

        ootko kokeillut kuvata synkassa olevilla salamoilla? Ohjausvalojen avulla on helppo oppia laittamaan valojen suhteet kohdilleen käytetyistä valaisinkuupista/tasovaloista huolimatta. Etäisyydet ja valonhajottimien valohäviöt eivät haittaa kun valojen suhteet näkee silmällä. kokonaisvalotus voidaan sitten mitata mittarilla ja laittaa kameraan oikea aukko tai säätää kaikkien valojen tehoja ylös-tai alaspäin.


      • miksei toimi?
        ammattikuvaaja kirjoitti:

        Eri miehet ilmeisesti kuvaa ja myy.

        ootko kokeillut kuvata synkassa olevilla salamoilla? Ohjausvalojen avulla on helppo oppia laittamaan valojen suhteet kohdilleen käytetyistä valaisinkuupista/tasovaloista huolimatta. Etäisyydet ja valonhajottimien valohäviöt eivät haittaa kun valojen suhteet näkee silmällä. kokonaisvalotus voidaan sitten mitata mittarilla ja laittaa kameraan oikea aukko tai säätää kaikkien valojen tehoja ylös-tai alaspäin.

        "ootko kokeillut kuvata"

        Kokeilin kattoa yhen youtubevideon.

        Miksei Style RX 300 ja Style RX 600 saa toimimaan synkassa?


      • ammattikuvaaja
        miksei toimi? kirjoitti:

        "ootko kokeillut kuvata"

        Kokeilin kattoa yhen youtubevideon.

        Miksei Style RX 300 ja Style RX 600 saa toimimaan synkassa?

        Synkassa oleminen meinaa sitä, että ohjausvalojen valaisuteho ja välähdysputkien välähdysten valoteho eivät ole synkassa keskenään.
        Kun niissä on molemmissa samantehoiset ohjausvalot, mutta välähdystehot ovat erisuuruiset, niin ohjausvaloja ei voida käyttää sekakäytössä lopullisen kuvan arvioimiseen, toisinsanoen jos säätää silmämääräisesti ohjausvaloilla valaisun kohdilleen, niin suurempitehoisen salaman välähdys on paljon suurempi ja lopputulos ei vastaa ennaltanähtyä.

        Tästä asiasta johtuu usein puhuttu asia että salamoilla kuvatessa ei voida nähdä lopullista kuvaa niinkuin kuumilla valoilla, porukka kuvaa huonoilla vehkeillä.

        Toki kuumien valojen valaisu on tarkempaa, ihan samaan ei hyvilläkään ohjausvalosysteemeillä päästä, mutta toisaalta salamoiden säädettävyys ja monipuolisuus on ihan toista luokkaa kuin kuumien valojen.


      • näinkö?
        ammattikuvaaja kirjoitti:

        "RX 600 päävaloksi ja RX 300 apuvaloksi "

        miksimiksimiksiiiiii??????

        Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään, et voi säätää valaistusta kohdilleen studiossa ohjausvaloja käyttäen vaan joudut mittaamaan/kokeilemaan lopputuloksen. Ei hyvä.

        Itsellä on tärkeimmät salamat RX 300:a ja ja apuna riittävä määrä vanhempia EL 500:a. Valaistuksen voi laittaa silmämääräisesti kohdilleen ja lopputulos on juuri se miltä se ohjausvaloissa näyttää.

        RX 300:n tehonsäätöalue on riittävä, metallikuupalla kovalla valolla kuvatessa voi käyttää ihan sopivia aukko-arvoja ja ISO 50 kamerassa tietysti parantaa asiaa.

        Pitkälti toistakymmentä vuotta tuli kuvattua Elinkan EL 500:lla (yksi EL 250 myös). Niissä on 2 aukon tehonsäätövarat ja harmaakalvot tuli tutuksi, niin hunajakennojen kuin tasovalojenkin kanssa. RX:t ovat kuin unelma!

        "Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään, et voi säätää valaistusta kohdilleen studiossa ohjausvaloja käyttäen vaan joudut mittaamaan/kokeilemaan lopputuloksen. Ei hyvä."

        Jaa niin sä meinaat, että ELINCHROM Style RX toimii jollain tapaa hullusti?

        No ei kait tuon pitäis olla ongelma, jos ne ohjausvalot saa asetettua kohdilleen - sitten vaan välähdystehot jotain aukkoa verran ohjausvaloja kirkkaammaksi, jolloin lopputulos näyttää samalta kuin ohjausvaloilla?


      • proportional
        ammattikuvaaja kirjoitti:

        Synkassa oleminen meinaa sitä, että ohjausvalojen valaisuteho ja välähdysputkien välähdysten valoteho eivät ole synkassa keskenään.
        Kun niissä on molemmissa samantehoiset ohjausvalot, mutta välähdystehot ovat erisuuruiset, niin ohjausvaloja ei voida käyttää sekakäytössä lopullisen kuvan arvioimiseen, toisinsanoen jos säätää silmämääräisesti ohjausvaloilla valaisun kohdilleen, niin suurempitehoisen salaman välähdys on paljon suurempi ja lopputulos ei vastaa ennaltanähtyä.

        Tästä asiasta johtuu usein puhuttu asia että salamoilla kuvatessa ei voida nähdä lopullista kuvaa niinkuin kuumilla valoilla, porukka kuvaa huonoilla vehkeillä.

        Toki kuumien valojen valaisu on tarkempaa, ihan samaan ei hyvilläkään ohjausvalosysteemeillä päästä, mutta toisaalta salamoiden säädettävyys ja monipuolisuus on ihan toista luokkaa kuin kuumien valojen.

        "Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään"

        Onko varmaa tietoa? Meinaan tuolla salaman Control Panelista löytyy kyllä:

        Three modelling lamp modes, proportional / free / off
        http://www.elinchrom.com/products.php?p_id=23

        Eikö tuo proportional meinaa juurikin sitä, että ohjausvalo on suhteutettu välähdystehoon?


      • ammattikuvaaja
        proportional kirjoitti:

        "Kyseiseisten salamoiden ohjausvalot/välähdystehot eivät ole synkassa keskenään"

        Onko varmaa tietoa? Meinaan tuolla salaman Control Panelista löytyy kyllä:

        Three modelling lamp modes, proportional / free / off
        http://www.elinchrom.com/products.php?p_id=23

        Eikö tuo proportional meinaa juurikin sitä, että ohjausvalo on suhteutettu välähdystehoon?

        Nimenomaan se säätyy oman ohjausvalon mukaan, ja toisen samanmoisen salama välähdyksen mukaan myös.
        Mutta kun viereen tuodaan toinen samantehoisella ohjausvalolla varustettu välähdykseltään tehokkaampi salama, niin näiden kahden salaman ohjausvalot & välähdykset eivät ole synkassa keskenään.


      • jompikumpi
        ammattikuvaaja kirjoitti:

        Nimenomaan se säätyy oman ohjausvalon mukaan, ja toisen samanmoisen salama välähdyksen mukaan myös.
        Mutta kun viereen tuodaan toinen samantehoisella ohjausvalolla varustettu välähdykseltään tehokkaampi salama, niin näiden kahden salaman ohjausvalot & välähdykset eivät ole synkassa keskenään.

        OK - eli noista sitten valintaan? Taitaa olla Style RX 600 parempi varsinaiseen studioon? Style RX 300, kun tila on kortilla?

        Style RX 300 Style RX 300
        Style RX 600 Style RX 600


      • ammattikuvaaja
        jompikumpi kirjoitti:

        OK - eli noista sitten valintaan? Taitaa olla Style RX 600 parempi varsinaiseen studioon? Style RX 300, kun tila on kortilla?

        Style RX 300 Style RX 300
        Style RX 600 Style RX 600

        Itse ostin RX 300:a niiden pienimmän min-tehon takia, haluan ottaa kovilla valoilla lähikuvia ja silloin pikkutehot on hyväksi. Kovilla valoilla kuvatessa heijastimen eteen on hankalampi laittaa kalvoja kuin telttojen ja vastavien.

        Normaalikäyttöön RX 600 on ihan hyvä. Niitä minäkin olisin ottanut jos ei olisi varastossa 6xEL 500:sta ( 1xEL 250) . Kun tehoja tarvitsen studiossa niin RX:t tekee tilaa EL:lle. Normaalikokoisesssa studiossa hääkuvaukset ja pienet perhekuvaukset onnistuu RX 300:kin. Itse käytän max. ISO 100:sta, tiukanpaikan tullen herkkyyttä voi nostaa, jolloin tehot riittää paremmin.


    • toimiiko live view

      Sellainen lisäkyssäri tähän ketjuun, onnistuuko studiovaloilla kuvaaminen käytännössä esim. EOS M järjestelmällä(ilman etsintä)?

      Vertasin tätä nopeaan EOS järjestelmäkameran live view tilaan, eli jos live view tilassa tuo salamakuvaus onnistuu, niin varmasti myös EOS M järjestelmässä.

      • eli jos live view

        Etsimellä ei ole merkitystä studiokuvauksessa. Mikä tahansa kamera käy kunhan sillä saa laukaistua lähettimen (tai salaman) joka laukaisee studiosalamat.
        Studiokuvauksessa ei yleensä kannata katsoa etsimeen, tai näyttöön (jos kohde ei liiku) vaan seurata kohdetta oikean laukaisuhetken tavoittamiseksi. Potrettikuvauksessa kannattaa usei keskittyä kohteen silmiin, kyllä se kuva siellä etsimessä tai näytöllä pysyy vaikkei sitä katsokaan.


    • Aloittelijat

      Tässä kahden eri liikkeen studiovalosetti ELINCHROM D-Lite It 2 To Go, kummankin hinta 499€. Toisessa on softboxit, toisessa varjot, mutta onko niissä muuten eroa? Jälkimmäisessä on eritelty enemmän tavaraa, mutta onko siinä tuon DVD:n lisäksi oikeasti jotain enemmän kuin ensimmäisessä?
      Te jotka noista enemmän ymmärrätte, olkaa kilttejä ja vastatkaa, pitäisi tehdä päätös jo tänään!

      Liikkeen A studiovalosetti ELINCHROM D-Lite It 2 To Go:
      1× EL-Skyport Transmitter ECO (19349)
      1× Tripod Set 2 (30162)
      2× Portalite Softbox (26129)
      1× Umbrella Wide Reflector 90° 16 cm (26143)
      1× Protective Hood (26124)
      2× D-Lite-it 2 (20483.1)
      1× Tube Bag - Compacts (33198)

      Liikkeen B studiovalosetti ELINCHROM D-Lite It 2 To Go:
      2 kpl Elinchrom D-Lite it (200Ws tai 400Ws) studiosalama
      1kpl Skyport Eco radiolähetin kameraan
      2 kpl Verkkojohto (noin 5m)
      2 kpl reflectori 16cm
      1 kpl PC sync kaapeli (noin 3m)
      2 kpl 85cm sateenvarjo (hopea ja läpivalkoinen)
      2 kpl välähdyspään suoja
      1 kpl Pehmustettu kantolaukku salama-valoille
      1 kpl Pehmustettu kantokassi jalustoille
      2 kpl Studiojalusta 85-235cm (tai vaihtoehtoisesti Elinchrom 31050 jalustat)
      1 kpl Käyttöohje (Englanniksi)
      2 kpl Säätövalo (mallivalo 100w)
      1 kpl DVD- Guide, Better Pictures

    • Vaikea valinta

      Eikö todella kukaan tiedä? Auttakaa osaavammat?

      • ammattikuvaaja

        Näyttäis tuo B olevan vähän parempi. Softboxi on kyllä parempi käytössä, sillä valon suuntaaminen on helpompaa kuin sateenvarjolla. Niitä toki voi ostaa myöhemminkin, parempia.


    • Aloittelijat

      Kiitos vastauksesta! Ehkä B:ssä on tuota pikkutavaraa sitten oikeasti enemmän, jotain sellaista, mitä A:sta puuttuu (siis muutakin eroa kuin softboxi/varjo ja dvd). Eiköhän A:ssa ole lainkaan mukana esim. säätövaloja, kun ei ole luettelossa?

      • ammattikuvaaja

        Säätövalon oikea nimi on ohjausvalo, ne kuuluu kaikkiin kunnon studiovaloihin.

        Tämmösiä virhekäännöksiä tulee kun kaikenmaailman asiantuntemattomat alkavat myymään itselle tuntematonta kamaa.


    • NissinDi622II turha?

      Onko NissinDi622II-salamalla mitään käyttöä yhdessä noitten Elinchrome D-Lite It -settien kanssa?

    • Jeppe667

      Vittu mitä amatöörejä tässä ketjussa nää asiantuntijat.

      • Jospa jeppe nyt sitten fiksumpana kertoisi millaisia ne oikeat studiosalamat ovat jotta nähdään kuka se mitäkin oikeasti tietää!


    • laitteistoa

      Pienissä tiloissa tärkein osa ”laitteistoa” on mustat verhot seinille ja musta matto lattiaan. Muutoin valoja ja varjoja on mahdoton hallita.
      Noin pienissä tiloissa riittää neljä-viisi pienitehoista studiopäätä jalustoineen. Pari softboxia, ladonovia ja hunajakennoja. pari sarjaa heijastimia (valk/hopea, kulta, musta). Aloittelijalle valojen säätö on toivotonta ilman salamamittaria.

    • Canonisti______minäkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe