Kuoppa-arpien siloittelu

kuoppa000

Onko kukaan päässyt koskaan kuoppa-arvista eroon tai saanut niitä edes selvästi vähemmäksi?


Tuntuu, että vaikka kuinka selaa näitä ketjuja ympär nettiä niin kukaan ei kehtaa laittaa kuvia ja mikään ei ole oikein auttanut.

Osaako kukaan sanoa onko TCA oikeasti auttanut ketään? Ja miksi ihmiset eivät laita täytteitä ihoonsa arpia peitääkseen, kun siloitus ei onnistu? Eivät ilmeisesti halua?

14

9520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa_pohtinut___

      TCA-kuorinnat tuntuvat auttavan parhaiten miehiä, rasvaista suurihuokoista ihoa ja 'rolling scar' -tyyppisiä arpia, tosin en ole perehtynyt asiaan kun minulla ei sellaisia ole. Minulla kuorinta teki ihon kauniin sileäksi muutamaksi kuukaudeksi, jolloin arpiinkaan ei kiinnittänyt niin huomiota, mutta pidemmällä tähtäimellä se ei juuri vaikuttanut arpiini (boxcar/icepick).

      TCA-etsaus (tca cross) taas pitäisi olla hyvä keino icepick- ja boxcar -arville. Joillakin tämä auttaa, joillakin ei. Itselläni on auttanut vähän, muttei niin paljon kuin olisin toivonut mm. suomi24 keskustelujen perusteella. Pari arpea näyttää jopa hieman huonommalta hoitojen jälkeen, ja ylipäätänsä suurta parannusta ei minulla vielä ole tapahtunut.

      Nyt tutkin muita mahdollisia keinoja. Paljon riippuu siitä, millaiset arvet ovat kyseessä (icepick, boxcar, vai rolling) ja kuinka syviä ne ovat. Fractional ablative laserhoidot (Deep FX, Fraxel Re:pair, joitakin muita mahdollisesti) tuntuvat mielestäni tehokkaimmilta vaihtoehdoilta tällä hetkellä kuoppa-arpiin. Lisäksi dermarolling needling yhdistettyinä valohoitoihin saattavat olla tehokkaita, ja TCA cross, jos ihosi sattuu reagoimaan siihen hyvin. Kaikilla arpihoidoilla on riskinsä, joten on tärkeää tutustua hoitokeinoihin ja mahdollisiin riskeihin etukäteen, päättää sopivin hoitokeino ja sitten etsiä kokenut ammattilainen suorittamaan hoidot.

      Tähän asti minä olen päässyt kuoppa-arpien hoitojen etsiskelyssä, nyt vielä pitäisi löytyä Suomesta ammattitaitoisia kokeneita ihmisiä, jotka tarjoavat jotain tehokasta hoitoa. TCA-kuorintoja ja etsausta löytää aika helposti mm. Tampereelta, ja kyseessä on aika halpakin hoito (200-300€) ja kokenut lääkäri, joten voin siinä mielessä suositella, vaikkei se itsellä toiminutkaan niin tehokkaasti. Laser Tilkassa Helsingissä saa nettisivujen perusteella Deep FX-laserhoitoja, jotka maksavat n. 2000€ kerta. Muita paikkoja en ole vielä löytänyt, mutta niitä saattaa olla. Yleensä arpihoitoja tarvitsee toistaa ainakin kerran jos haluaa hyviä tuloksia, joten laserhoidot maksaisivat luultavasti minimissään n.4000€ ja TCA etsaus n.400-500€.

      Jos kenelläkään täällä on enemmän tietoa Deep FX -laserhoidoista ja/tai Laser Tilkan laserhoidoista, kuulisin niistä mielelläni. :) Yhtä tärkeää kuin oikean hoitomuodon löytäminen, on oikean kokeneen ammattilaisen löytäminen, jolloin riskit mm. ihovaurioihin ja arpien pahentumiseen olisivat mahdollisimman pienet. Tämän takia muiden kokemukset ovat aika tärkeässä asemassa - ikävä kyllä täällä ei kauheasti puhuta Deep FX -kokemuksista, ainoastaan olen kuullut parin henkilön harkitsevat Ultrapulse-laseria. Onko niitä edes kukaan kokeillut, luulisi että olisi?? On hyvin vaikea sanoa kuinka kokeneita esim. Laser Tilkan henkilökunta on Deep FX -hoidoissa arville, jos hyviä tai huonoja kokemuksia ei löydy mistään. :(

      Mutta siis, uskon että kuoppa-arville on paljonkin tehtävissä, mutta tärkeää on oikeiden hoitomuotojen ja kokeneiden ammattilaisten löytäminen. Suomessa se saattaa olla vaikeaa. :/ Pahimmassa tapauksessa voi saada entistä huonomman ihon ja pahemmat arvet hoitojen seurauksena, joten on tärkeää harkita tarkkaan, mitä lähtee kokeilemaan.

      • kokemukseni

        Olisi tosiaan hyödyllistä lukea erilaisten hoitojen kokemuksista! Tässä on oma kokemukseni:

        Kuoppa-arpiani on hoidettu vajaan neljän vuoden ajan. Aluksi tehtiin vuoden sisällä kolmesti laser-hoito, mutta ne hoidot eivät juuri auttaneet. Sen jälkeen kuoppa-arpia on käsitelty TCA dermabrasio -hoidolla 4-5 kertaa. Kaikki hoidot on antanut ihotautien erikoislääkäri helsinkiläisellä lääkäriasemalla.

        Hyvää on, että jotkut arvet ovat hävinneet kokonaan ja iho on kokonaisuudessaan tasoittunut. Tosin jotkut arvet vielä erottuvat, mutta osa oli aika syviä. Kuitenkin pahimmatkin kohdat näyttävät paremmalta kuin lähtötilanne oli.

        Ikävä puoli on, että joka kerta toipumiseen on saanut varata reilun viikon. Dermabrasiossa iho nimittäin hiotaan steriilillä hiekkapaperilla arpien kohdalta, joten aikaa menee uuden ihon kasvamiseen. Ihon parannuttuakin käsitellyt kohdat ovat punoittaneet ehkä reilun kuukauden. Uusi dermabrasio-hoito on tehty vasta noin puolen vuoden kuluttua edellisestä.

        Olin aluksi liian optimistinen. Oli pettymys, kun alussa tehdyt laser-hoidot eivät auttaneet juuri lainkaan. (Ehkä tällä hetkellä laser-hoidot voivat olla erilaisia kuin noin 3-4 vuotta sitten.) Lisäksi oli yllätys, että ainakin syvempiin kuoppiin hoitoja joutuu toistamaan useita kertoja. Olin luullut, että tosiaan selviäisin parilla hoitokerralla. No, ehkä oikotietä onneen ei ole...

        Rahaakin näihin hoitoihin on uponnut. Jokainen hoitokerta on ollut satasissa, joten yhteensä on rahaa mennyt varmaan noin nelisen tonnia. Lisäksi on pitänyt ostaa lääkkeitä ja lääkevoiteita toipumisen ajaksi.

        Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen ja huojentunut, että tähän rumbaan joskus tulin lähteneeksi.


      • kuoppanaama
        kokemukseni kirjoitti:

        Olisi tosiaan hyödyllistä lukea erilaisten hoitojen kokemuksista! Tässä on oma kokemukseni:

        Kuoppa-arpiani on hoidettu vajaan neljän vuoden ajan. Aluksi tehtiin vuoden sisällä kolmesti laser-hoito, mutta ne hoidot eivät juuri auttaneet. Sen jälkeen kuoppa-arpia on käsitelty TCA dermabrasio -hoidolla 4-5 kertaa. Kaikki hoidot on antanut ihotautien erikoislääkäri helsinkiläisellä lääkäriasemalla.

        Hyvää on, että jotkut arvet ovat hävinneet kokonaan ja iho on kokonaisuudessaan tasoittunut. Tosin jotkut arvet vielä erottuvat, mutta osa oli aika syviä. Kuitenkin pahimmatkin kohdat näyttävät paremmalta kuin lähtötilanne oli.

        Ikävä puoli on, että joka kerta toipumiseen on saanut varata reilun viikon. Dermabrasiossa iho nimittäin hiotaan steriilillä hiekkapaperilla arpien kohdalta, joten aikaa menee uuden ihon kasvamiseen. Ihon parannuttuakin käsitellyt kohdat ovat punoittaneet ehkä reilun kuukauden. Uusi dermabrasio-hoito on tehty vasta noin puolen vuoden kuluttua edellisestä.

        Olin aluksi liian optimistinen. Oli pettymys, kun alussa tehdyt laser-hoidot eivät auttaneet juuri lainkaan. (Ehkä tällä hetkellä laser-hoidot voivat olla erilaisia kuin noin 3-4 vuotta sitten.) Lisäksi oli yllätys, että ainakin syvempiin kuoppiin hoitoja joutuu toistamaan useita kertoja. Olin luullut, että tosiaan selviäisin parilla hoitokerralla. No, ehkä oikotietä onneen ei ole...

        Rahaakin näihin hoitoihin on uponnut. Jokainen hoitokerta on ollut satasissa, joten yhteensä on rahaa mennyt varmaan noin nelisen tonnia. Lisäksi on pitänyt ostaa lääkkeitä ja lääkevoiteita toipumisen ajaksi.

        Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen ja huojentunut, että tähän rumbaan joskus tulin lähteneeksi.

        Sinulle on tehty siis TCA ja dermabrasio samalla kertaa vai kuinka? Onkohan se kuinka paljon tehokkaampi kuin pelkkä TCA tai etsaus?

        Kiitos kuitenkin paljon viestistäsi! On mukava lukea, että joku on hyötynyt edes jonkin verran arpihoidoistä.


      • kokemukseni
        kuoppanaama kirjoitti:

        Sinulle on tehty siis TCA ja dermabrasio samalla kertaa vai kuinka? Onkohan se kuinka paljon tehokkaampi kuin pelkkä TCA tai etsaus?

        Kiitos kuitenkin paljon viestistäsi! On mukava lukea, että joku on hyötynyt edes jonkin verran arpihoidoistä.

        Hei, kiva jos kommentistani oli apua!

        Joo, hoidon aluksi lääkäri on käsitellyt hoidettavia alueita TCA:lla, jonka jälkeen hän on myös tehnyt dermabrasion. Viimeisimmällä hoitokerralla joitakin arpia käsiteltiin vain TCA:lla . Ja ehkä vieläkin pitäisi joitakin arpia hoitaa, mutta loppuelämän projektia en tästä tee...

        Arvioni on, että yhteishoito ja dermabrasio on erityisesti vaikuttanut, sillä siinä iho tosiaan on täysin auki, mutta pelkän TCA:n jälkeen käsitelty iho jää ehjäksi, vaikka kuoriutuukin myöhemmin. Etsauksesta minulla ei ole kokemusta.

        Kun hoitokertoja laskee, on niitä tosiaan ollut monta... Se on harmittanut, että jokaisen hoidon yhteydessä on tarvinnut piilotella reilun viikon verran, jotta iho on kasvanut takaisin. Täydellinen ihoni ei ole edelleenkään, mutta parempi kuin ennen hoitoja ja onneksi edes jokunen matalampi arpi on tasoittunut kokonaan.

        Jos siis olisi joku hoito, jossa on lyhyt toipumisaika ja olisi taatusti tuloksekas, olisin taatusti mennyt sellaiseen.

        Jossain vaiheessa lueskelin myös Ultra Pulse -laserista, mutta jonkun lääkäriaseman nettisivuilla hinnat olivat ainakin tosi huikeat. Yritin löytää edes jonkun kokemuksen tuosta Ultra Pulsesta, sillä itsellä oli kuitenkin takana laser-hoitoja, joista ei juurikaan ollut apua. (Muistelisin, että sain hoidon Fraxel-laserilla.)

        Mukavaa syksyn jatkoa sinulle!


    • samaapohtinut_

      Niin ja vielä piti sanoa täytteistä, että täyteaineita voi kai laittaa kuoppa-arpiin, mutta nämä kestävät vain n. 6kk ja pitäisi siis uusia koko loppuelämän ajan, jos haluat arven pysyvän piilossa. Minä en ainakaan viitsisi sellaiseen lähteä, vaan mieluummin etsisin jotain pysyvämpää ratkaisua.

      Mutta ainakin englanninkielisillä forumeilla jotkut käyttävät kyllä täyteaineitakin. Kuvittelisin, että ne ovat hyödyllisiä tosi syvissä arvissa, joissa muut keinot eivät auta.

    • arpinenjasurullinen

      Kiitoksia asiapitoisesta ja asiantuntevasta tekstistä! Loi vähän uskoa minuunkin, joka kärsin kuoppa-arvista enkä tahdo katsoa naamaani juuri ollenkaan peilistä.

      Toisaalta juuri tuo, että arvet voivat pahentua ja ihonsa turmella tuntuu pelottavalta. Varmaan se on ensin kokeiltava sitä TCA:ta.

    • .......,..

      Kannattaa varmaan kokeilla Tampereella tai muualla tuota TCA-kuorintaa etsausta (= tca cross), jos tuo sattuisi olemaan sinulle tehokas. Parhaimmassa tapauksessa tulokset voivat olla tosi hyviä. :) Jos se ei tunnu auttavan, niin sitten itse lähtisin harkitsemaan Deep FX tai Fraxel Repair -laseria, jotka ovat uusia laserhoitoja, ja ilmeisesti paljon tehokkaampia, kuin vanhat (huom. älä sekoita muihin vanhempiin Fraxel-hoitoihin, jotka eivät kuulemma toimi yhtä hyvin).

      Lisäksi on muitakin arpihoitoja, kuten ihon mekaaninen hionta (dermabrasion), ja kuoppa-arpien 'leikkaus' huomaamattomammaksi arveksi (kannattaa googlettaa punch excision tai punch liftting / punch elevation). Näitä kyllä Suomessa varmasti annetaan jossakin, mutta en tiedä sen tarkemmin mistä kannattaisi etsiä tai millä nimellä täällä kannattaisi kysyä (varmaan ihotautilääkäri voisi tietää). Mutta näissäkin hoidoissa on tärkeää, että pääsee hoitoon erikoistuneelle kokeneelle lääkärille tai plastiikkakirurgille, ja itse en ainakaan tiedä, miten sellaista lähtisi etsimään. Konsultoimalla useita eri plastiikkakirurgeja varmaankin.

      Unohdin vielä sanoa, että 'subcision' on rolling scar -arville kuulemma todella tehokas hoito varsinkin laserhoidon kanssa, mutta itse en ole tähän tutustunut ja en edes tiedä, mitä se oikein tarkoittaa (käsittääkseni excision-toimeenpiteen tapainen).

      Suurimmat riskit arpihoidoissa tuntuu olevan silloin, kun suin päin rynnii johonkin hoitoon lukematta siitä etukäteen tarpeeksi ja valitsemalla kokemattoman lääkärin tai hoitamalla jälkihoidon huonosti. Vanhemmat laserhoidot tai TCA cross kokemattoman lääkärin suorittamana vaikuttaa aika riskialttiilta, samoin kuin nuo arpien 'leikkaukset' jos lääkäri ei ole kokenut nimenomaan tuossa hoitomuodossa. Kokeneella lääkärillä riskit on varmaan aikas pienet. Itse en ikinä uskaltaisi tehdä TCA-hoitoja kotona, kuten monet netissä kirjoittavat tekevän. On niitä onnistuneitakin tarinoita, mutta mielestäni riski on liian suuri ja itse pelkäisin sössiväni pahasti. Joitakin kauhutarinoita olen myös lukenut noista netistä, kun suht. lievät arvet on onnistuttu muuttamaan paljon pahemmiksi ja koko iho on kuulemma ollut pilalla. :/

      Täällä oli vielä eri arpityypeistä, että pääset arpijasi diagnosoimaan (jee :/) jos et vielä ole sitä tehnyt.
      http://acne.about.com/od/livingwithacne/tp/acnescartypes.htm

      Itse olen nyt ajatellut, etten ehkä vielä kuitenkaan menisi itse laserhoitoihin vaan jatkaisin TCA etsausta ainakin nyt toistaiseksi. Koen sen aika turvalliseksi ja arpeni ovat sen verran lievät, etten lähtisi tuota rajumpaan tai kalliimpaan hoitoon. Tosin siis on TCA:kin kohtalaisen raju, varsinkin jos ottaa kasvojen kuorinnan etsauksen lisäksi.

    • arpinenjasurullinen

      En missään nimessä uskaltaisikaan mennä mille tahansa lääkärille. Noita on varmaan hankala lähteä etsimään, kun Suomen puolelta en ole hirveästi kuullut suosituksia keneltäkään tuollaisia tomienpiteitä tekevistä lääkäreistä. Paitsi noita TCA-juttuja joista on kuullut aina välillä.

      Arpeni ovat noita rolling-tyyppisiä arpia ja ne rajoittuvat molempien poskien sivuille. Eivät hirveän syviä, mutta kuitenkin aika selvästi näkyviä minun mielestäni. Kesät tulee kuljettua aina huppu päässä.. Käsittääkseni nuo ovat kuitenkin helpoimpia tyypiltään hoitaa?

    • turisti 32

      silikoonia on lääkärit käyttäneet monta vuotta. itse tilasin netistä ja olen aloittanut hoidon. vie vähintään kaksi kk ennen kuin näkee tulokset. elän toivossa:)

    • kuoppanaamainen

      Mitä sinä olet sillä silikonilla tehnyt? Levittänyt iholle? Onko tullut vielä tuloksia?

      • turisti 32

        tuotteen nimi on cicatrix, googlaa niin voit itse lukea. arvet ei saa olla viittä vuotta vanhempia. auttaa kuulemma kaikennäköisiin vikoihin.
        en kylläkään huomaa vielä suurempia muutoksia mutta olen tietoinen että hoitoaika on pitkä. tuote on riittävä ei tarvi paljoa laittaa ja sen huomioon ottaen ei kovin kallis vaikka alussa vähän hintaa pidin kovana.
        punoitusta jota minulla on ollut poskissa on selvästi lieventynyt mutta arvista en huomaa eroa. johtuen ehkä siitä että ei ole selvillä joka arven ikää :)
        tosi helppoa vain levittää arpeen... ainut ongelma on että on tullut laitettua liikaa mut nyt alan oppia.


    • jamzz

      Fraxel deep fx näyttä olevan paras hoito täällä hetkellä (kuoppa-arpiin)
      Yhdysvalloissa ja englanissa on saatu uskomattomia tuloksia jo 2 - kerran käsitelyllä.
      Suomessa lötyy muutama paiikka joka tekee näitä ,mutta onnko käsitaidot yht.hyhiä kun yhdysvaloissa ?
      Jos joku on käynyt suomessa ,niin vois potaa miten hoito meni

    • Peikko-tar

      Ikuisesti kadun n.8v sitten teettämääni suht pienen arven poistoa leikkauksella.
      Lääkäri ei edes meinannut sitä nähdä ja olin jo leikkauspöydällä!! Etsiskelivät sitä hoitajan kanssa ); Kun katsoin peilistä lähtiessäni, kauhistuin! Melkein keskellä naamaa pitkä viilto - monta tikkiä... Turvotuksen häivyttyä viikko viikolta leikkaushaava rupesi painumaan. Sitten Tampereelle sitä viiltoa toiselle lääkärille täyttelemään omalla rasvalla. Lääkäri teki työn hujauksessa pahemmin selostamatta mitään. Katselen vieläkin kiusallisen kirkkaissa valoissa viiltoa, jota on huolimattomasti täytelty. ruiskaus rasvaa neulalla sinne sun tänne, jotka jääneet koholle. Vielä lihomisen ja laihtumisen mukaan vatsasta otettu rasva laihtuu tai lihoo kasvoissakin.
      Itselle ei kemiallinen täyteaine sovellu. On tullut allerginen reaktio ja kovettunut ja pullistunut liikaa, kunnes vuosien jälkeen kadonnut pikkuhiljaa.

      Nyt suunnittelen kolmatta Fraxel-hoitoa. Uutta en ole kokeillut. Viimeksi tehtiin joskus viisi vuotta sitten. Laitteet parantuneet siitä. Kyllä se itsetuntoa nostaisi, kun ei arpia tarvitsisi katsella. Kirkkaita valoja paeta, kuin metsämörkö. :-)
      Varsinkin naisena. Puolipimeässä kauniiksi jotku sanoo. Pitää sitten poistua paikalta, ennenkuin valomerkki tulee...

    • ällöposki

      Missä olette ottaneet fraxel hoitoja ja paljonko maksoi? oon ollut nyt kolmen välillä, TCA kuorinnan, fraxel co2 laserin ja dermabrasion... tuo perinteinen dermabrasio kuulostaa parhaalta ja tehokkaimmalta, tosin parantuminen kestäisi pitkään ja mietin jääkö siitä iho ns. kiiltäväksi, niin kuin parantunut arpi joskus ruven lähdettyä.. Onko tuoreita kokemuksia akne arpien hoitoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe