Kirjastossa olen nyt, apua!

Kirjaston kulkija

Koneen XP päätti simahtaa, käynnistyy ja ei pysy käynnissä kuin n 7 min ja taas sammuu kunnes itsestään käynnistyy? Mitä on tehtävissä? Koneeni on n 7 vuotta vanha.

Jos joku viittisi nopeasti antaa hyviä neuvoja, olen siis nyt tätä kirjoittamassa kirjastossa.

46

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo sammuminen voi viitata sitä että vika voi olla virtalähteessä tai emolevyssä. Myös haittaohjelma voi aiheuttaa tuota.

    • Kirjaston kulkija

      On tehnyt tätä ennenkin, mutta siitä olen jotenkin selvinnyt, mutta nyt kone ei tosiaan pysy käynnissä yhtään enempää kuin n 7min? Mit' voisin nyt tehdä?

    • Itse asentaisin ensiksi Windowsin uusiksi. Jos sekään ei auta niin vika on koneen raudassa.

    • Kirjaston kulkija

      Miten se asennetaan? en ole koskaan asentanut käyttistä koneeseen, minulla on kyllä siihen se levy olemassa, mitä teen siis ja kuvat otan muistitikulle ekana.

      Saisinko tarkat ohjeet?

      • Kirjaston kulkija

        Mutta miten siinä voi mitään tehdä kun kone ei pysy käynnissä?


      • Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Mutta miten siinä voi mitään tehdä kun kone ei pysy käynnissä?

        Koneen mukana tulleella Windowsin asennuslevyllä tai koneen sisäiseltä palautusosiolta. Tosin siinä menee käytännössä koko päivä ja ennen sitä omat tiedostot pitää ottaa talteen.


      • No tuota jatkaa . .
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Mutta miten siinä voi mitään tehdä kun kone ei pysy käynnissä?

        Älä heti asenna kaikkea uusiksi.

        Kokeile vielä kauanko kone pysyy käynnissä vikasietotilassa. Tai sillä linux live levyllä.


    • 13-13

      Ensin pyyhitään pölyt. (puhalletaan kaikki välit tyhjiksi ja propellien lavat pyyhitään)
      tämän jälkeen tarkistetaan johtojen liitokset.

      Kokeillaan koneen käynnistystä jollain Linux-live-levyllä.

      • Mieluummin--

        riittävän suurella live tikulla johon voi sitten poimia myös tärkemmä tiedostot.


    • Pölyt pois

      Joo aloittajan kannattaa ihan ensiksi putsata pölyt tietokoneen sisältä. Jos siellä on runsaasti pölyä niin aika varmasti pysyy pidempään käynnissä kun ottaa pölyt pois.

    • kumpikos

      Jos kyseessä on läppäri kyseessä niin laturissa/akussa vikaa.

    • jotain ohj..

      JOs aiot asentaa xp:n uudelleen, Käynnistä kone ja mene biossiin. (yleensä joku näppäimistä: del, f1, f2, f12 tai esc. ) Muuta käynnistysjärjestys siten että kone käynnistyy cd:ltä.
      Sitten laita se sun cd levy sisään ja kone uudelleen käyntiin.

      Sitten vaan seuraat ohjeita:
      http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/735506
      (alusta levy ntfs:llä)

      • Kirjaston kulkija

        Nyt olen taas täällä kirjastossa:) Siis miten minä saan tai pääsen tuohon biossiin? Ja pain painanko yhtaikaa del ja jotai noista muista vaihtoehdoista? Missävälissä alustan levyn? Menetän kyllä rutkasti kaikkea tiodoistoista, mutta en jaksa ruvetaa niitä tikulle ajamaan.

        Voisiko joku vastailla nopeasti koska aika täällä rajallinen :(


      • 11-11
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Nyt olen taas täällä kirjastossa:) Siis miten minä saan tai pääsen tuohon biossiin? Ja pain painanko yhtaikaa del ja jotai noista muista vaihtoehdoista? Missävälissä alustan levyn? Menetän kyllä rutkasti kaikkea tiodoistoista, mutta en jaksa ruvetaa niitä tikulle ajamaan.

        Voisiko joku vastailla nopeasti koska aika täällä rajallinen :(

        kun olet käynnistänyt koneesi, niin hakkaa F8
        saattaa olla joku muukin nappula. (esim DEL)

        Älä alusta levyä missään vaiheessa.
        Jos asennat käyttöjärjestelmän, niin kyllä se siinä alustuu...
        Jos kokeilet konetta jollain Live-linuxilla, niin älä alusta silläkään.


      • Kirjaston kulkija
        11-11 kirjoitti:

        kun olet käynnistänyt koneesi, niin hakkaa F8
        saattaa olla joku muukin nappula. (esim DEL)

        Älä alusta levyä missään vaiheessa.
        Jos asennat käyttöjärjestelmän, niin kyllä se siinä alustuu...
        Jos kokeilet konetta jollain Live-linuxilla, niin älä alusta silläkään.

        Siis jos onnistun pääsemään biossiin niin tyrkkäänkö sitten heti sen cd pesään?


      • Kirjaston kulkija
        11-11 kirjoitti:

        kun olet käynnistänyt koneesi, niin hakkaa F8
        saattaa olla joku muukin nappula. (esim DEL)

        Älä alusta levyä missään vaiheessa.
        Jos asennat käyttöjärjestelmän, niin kyllä se siinä alustuu...
        Jos kokeilet konetta jollain Live-linuxilla, niin älä alusta silläkään.

        Niin ja kuinka pääsen sitten pois biossista? Onko ohjeet suomenkieliset? Lontoo taittuu yhtä huonosti kuin tango!


      • 13-13
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Siis jos onnistun pääsemään biossiin niin tyrkkäänkö sitten heti sen cd pesään?

        asetat biosista koneen boottaamaan ensin CD-levyltä. (on ilmeisesti sillein, että boottaa oletuksena nyt kiintolevyltä)


      • 614
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Niin ja kuinka pääsen sitten pois biossista? Onko ohjeet suomenkieliset? Lontoo taittuu yhtä huonosti kuin tango!

        Jossain kohtaa siinä on että save and exit, varmaan f10-näppäin.


      • 34-34
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Niin ja kuinka pääsen sitten pois biossista? Onko ohjeet suomenkieliset? Lontoo taittuu yhtä huonosti kuin tango!

        siellä lukee jossain "exit ESC"

        tai "save exit F12"

        ai niin kone pitää sammuttaa kertaalleen, että noi asetukset jäävät voimaan.


    • Ja kannattaa tehdä normaali ntfs alustus jos levyn koko on alle 160 Gt. Jos yli niin pika koska se vie vähemmän aikaa.

    • 17-17

      """Ja kannattaa tehdä normaali ntfs alustus jos levyn koko on alle 160 Gt. Jos yli niin pika koska se vie vähemmän aikaa. """


      Joo ei kannata.

      Ensin kannattaa katsoa toimiiko se kone mitenkään. Tähän käy se Linux-levy.

      Tämän jälkeen voi miettiä, että kannattaisiko se Linux asentaa sinne koneelle vai asentaisiko ensin Windowsin uudelleen.

      Se on huonojuttu jos se kone sammuu monesti alustaessa tai käyttöjärjestelmää asentaessa.

    • No tuota...

      Miten se sammuu?

      Jo todetujen virus ja haittaohjelma, tai emolevy/virtalähde ongelmien lisäksi, ongelma voi olla lämpötilassa, jos joku paikka käy liian kuumana, vaikkapa tuulettimen rikkoutumisen vuoksi.

      Lämpötilaa tietyistä paikoista voi tutkia vaikka tällä:
      http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

      Tosiaan, ennen windowsin uudelleenasennusta, kannattaa kokeilla linuxin live levyllä, kauanko kone pysyy päällä.

      • Kirjaston kulkija

        Sammu noin 7min päästä kun olen ylipäätään saanut sen auki. Poistin saunalahden nettitikun tiedot kun luulin että siinä vika kun ei yhdistä nettiin, nyt sitten en saa enää edes ladattua tikun tietoja koneelle kun jo kerkeää sammumaan ja kone ei nyt enää ole edes löytänyt koko tikkua? Kokeilin elisan mokkulaa saunalahden simkortilla ja löysi laitteen mutta ei kerkeä sitä ladata kun jo sammuu? Todella rasittava ongelma ja pian nakkaan koko koneen parvekkeelta alas!


      • kalliiksi tulee
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Sammu noin 7min päästä kun olen ylipäätään saanut sen auki. Poistin saunalahden nettitikun tiedot kun luulin että siinä vika kun ei yhdistä nettiin, nyt sitten en saa enää edes ladattua tikun tietoja koneelle kun jo kerkeää sammumaan ja kone ei nyt enää ole edes löytänyt koko tikkua? Kokeilin elisan mokkulaa saunalahden simkortilla ja löysi laitteen mutta ei kerkeä sitä ladata kun jo sammuu? Todella rasittava ongelma ja pian nakkaan koko koneen parvekkeelta alas!

        Älä hyvä ihminen kirjaston konetta heitä ikkunasta ulos, saat syytteen ja joudut korvaamaan.


      • Kirjaston kulkija
        kalliiksi tulee kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen kirjaston konetta heitä ikkunasta ulos, saat syytteen ja joudut korvaamaan.

        Heh, juu en en, mutta kun kotiin täältä pääsen niin sitte heitän jos en pääse biossiin niin menn alkoon :)


      • Kirja Käteen!

      • Kirjaston kulkija
        Kirja Käteen! kirjoitti:

        Lainaa sieltä kirjastosta Windows xp opas. Siellä on selostettu asennukset , biossit yms..
        esim tuo tehokäyttäjän opas on hyvä manuaali:
        http://www.sskk.fi/tuotteet/tuotekortti?p_p_id=ProductDetail_WAR_sskkportlets&productId=ae945f98-e345-11dc-ad99-ed679c1971f2&campaignId=

        Moi!

        Tulin taas tänne kirjastoon, lainaan tuon kirjasen ja selvitän asiaa kotona. Kone ei pysy käynnissä kun n 7min ja hidas kun mikä, no on aina ollut.

        Näppäilin sitä F8 ja pääsin jollekkin siniselle sivulle jossa valk tekstiä.

        Boot menu.

        Hard Disk ja CDROM mitä nää kaikki on?


      • Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Moi!

        Tulin taas tänne kirjastoon, lainaan tuon kirjasen ja selvitän asiaa kotona. Kone ei pysy käynnissä kun n 7min ja hidas kun mikä, no on aina ollut.

        Näppäilin sitä F8 ja pääsin jollekkin siniselle sivulle jossa valk tekstiä.

        Boot menu.

        Hard Disk ja CDROM mitä nää kaikki on?

        Jos painaa F8 painiketta ennen Windowsin käynnistystä niin silloin Windows menee vikasietotilaan. Tuo boot tarkoittaa sitä että tuosta voi valita että mitä kautta kone käynnistyy.


      • Kirjaston kulkija
        vapunen kirjoitti:

        Jos painaa F8 painiketta ennen Windowsin käynnistystä niin silloin Windows menee vikasietotilaan. Tuo boot tarkoittaa sitä että tuosta voi valita että mitä kautta kone käynnistyy.

        Ahaa, mutta voinko jotenkin mokata jos valitsen jonkin kohdan väärin? Tuostako se levy sitten aletaa alustamaan?


      • Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Ahaa, mutta voinko jotenkin mokata jos valitsen jonkin kohdan väärin? Tuostako se levy sitten aletaa alustamaan?

        Ei lähde jos DVD asemassa ei ole Windowsin asennuslevyä.


      • aamuherääjä
        kalliiksi tulee kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen kirjaston konetta heitä ikkunasta ulos, saat syytteen ja joudut korvaamaan.

        Missä asut teen asennuksen sulle.Ei maksa mitään.


      • Ryöstäjä
        aamuherääjä kirjoitti:

        Missä asut teen asennuksen sulle.Ei maksa mitään.

        Murhaaja


    • monta mielipuolta

      >Jos joku viittisi nopeasti antaa hyviä neuvoja, olen siis nyt tätä kirjoittamassa kirjastossa. <

      Älä jää asumaan sinne kirjastoon. Mene kaverin luo ja tee linux levy ja sillä kokeile miten kone pelaa. Sen jälkeen jos kone sammuilee, vie se huoltoon.

    • kokeile tätä: vaihda emolevyn patteri.

    • Laitteisto alkaa hajota. Ratkaisu: uusi tietokone.

    • nrik ijös

      lisää muistia osta windows8 oem

    • ylilämpöä

      Todennäköisin syy: riittämätön prosessorin tuuletus/jäähdytys.

      Joissakin kannettavissa on jo valmiiksi alimitoitettu prosessorituuletin.

      Ja myös pöytäkoneessa voi olla niin, että kun prosessorin päällä oleva jäähdytyssiili on täynnä pölyä, niin pöly heikentää jäähdytystehoa niin paljon, että prosessori ylikuumenee, ja laite turvallisuussyistä sammuttaa itse itsensä.

      Myös useissa prosessoireissa toimitetaan ns. boxed -setti, jossa tulee prosessori, jäähdytyssiili ja tuuletin, ja tuon jäähdytyssiilin pohjassa on lämpöä johtavaa teippiä, joka toimii uutena hyvin, mutta kun tuo teippi vanhenee, se muuttuu laadultaan ala-arvoiseksi.

      Siispä: jäähdytyssiili ja tuuletin pois, puhdista jäähdytyssiili huolellisesti pölystä, sekä poista teipin ja sen liiman jämät jäähdytyssiilistä ja prosessorista (prosessorin kanssa kehotan erityiseen huolellisuuteen; se on herkkä hajoamaan sekä mekaanisesta rasituksesta että staattisesta sähköstä !).

      Sitten esim. lämpöä johtavaa tahnaa prosessorin ja jäähdytyssiilin väliin: lämmönjohtoalue tulee olla kokonaan tahnan peitossa MUTTA vain hyvin ohut kerros, koska ainakin hopeatahna johtaa paitsi lämpöä, myös sähköä, eli jos tahnaa pääsee prosessorin sähköä johtaviin liitosnastoihin, aiheutuu oikosulku ja prosessori ja/tai emolevy hajoaa.

      Itse tein tuollaisen "lämpöremontin" koneeseen 2005 (kone hankittu 2001) ja on toiminut tuosta lähtien ongelmitta eli 2013 toimii edelleen. Emolevynä Epox 8KTa3 siis vuodelta 2001, mutta siihen aikaan tehtoon vielä laatuemoja. Prosessorina tuossa koneessa AMD Duron 750 MHz, ja käyttiksenä joku vanha debian linux. EI aktiivista nettikäyttöä!

      • Kirjaston kulkija

        Ja taas tulin tänne kirjastoon :( Ongelmia on nyt kaksi, kai? Kone ei pysy päällä ja sammuttaa itse itsensä ja uudelleen käynnistyy ja nyt en saa mokkulaa millään ladattua koneeseen? Kone ei jostainsyystä löydä mokkulaa? Ja ilmoittaa että portti käytössä tai väärin asennettu yms? Menein sen tyhmyyksissä poistamaan poista/lisää jutulla :( Putsasin eilen konetta, avasin kannen ja imuroin, kone pysyy nyt päällä ehkä pitempään, noin 10min mutta edelleen sammuttaa itse ja käynnistää sitten myös itsensä?

        Lainasin täältä hyvän kirjan, mutta joku valopää oli vienyt juuri ne sivut kirjasta joita olisin tarvinnut, 20 sivua viety kirjasta ja kirjoja vain yksi täällä kun ilmoitin asian :(

        Taidan koneen lisäksi myös itsekkin hypätä alas parvekkeelta! :/


      • pölyt
        Kirjaston kulkija kirjoitti:

        Ja taas tulin tänne kirjastoon :( Ongelmia on nyt kaksi, kai? Kone ei pysy päällä ja sammuttaa itse itsensä ja uudelleen käynnistyy ja nyt en saa mokkulaa millään ladattua koneeseen? Kone ei jostainsyystä löydä mokkulaa? Ja ilmoittaa että portti käytössä tai väärin asennettu yms? Menein sen tyhmyyksissä poistamaan poista/lisää jutulla :( Putsasin eilen konetta, avasin kannen ja imuroin, kone pysyy nyt päällä ehkä pitempään, noin 10min mutta edelleen sammuttaa itse ja käynnistää sitten myös itsensä?

        Lainasin täältä hyvän kirjan, mutta joku valopää oli vienyt juuri ne sivut kirjasta joita olisin tarvinnut, 20 sivua viety kirjasta ja kirjoja vain yksi täällä kun ilmoitin asian :(

        Taidan koneen lisäksi myös itsekkin hypätä alas parvekkeelta! :/

        Lämpöongelmaltahan tuo vaikuttaa. Jutustasi päätellen sinulla on pöytäkone?

        Imuria parempi vaihtoehto on paineilma-spay pullo.

        Onko proserssorin jäähjytys-siili puhdas pölystä ja toimiiko tuulettimet?


    • 20-20

      """"Ja taas tulin tänne kirjastoon :( Ongelmia on nyt kaksi, kai? Kone ei pysy päällä ja sammuttaa itse itsensä ja uudelleen käynnistyy ja nyt en saa mokkulaa millään ladattua koneeseen? Kone ei jostainsyystä löydä mokkulaa? Ja ilmoittaa että portti käytössä tai väärin asennettu yms? Menein sen tyhmyyksissä poistamaan poista/lisää jutulla :( Putsasin eilen konetta, avasin kannen ja imuroin, kone pysyy nyt päällä ehkä pitempään, noin 10min mutta edelleen sammuttaa itse ja käynnistää sitten myös itsensä?

      Lainasin täältä hyvän kirjan, mutta joku valopää oli vienyt juuri ne sivut kirjasta joita olisin tarvinnut, 20 sivua viety kirjasta ja kirjoja vain yksi täällä kun ilmoitin asian :(""

      Et putsannut kunnolla sitä konetta.
      Kokeilitko jollain Linux-levyllä.?
      Saitko sen koneen boottaamaan CD-levyltä?

    • Itse veisin jo tässävaiheessa koneen jonnekkin ammattiliikkeeseen arvioitavaksi ja testattavaksi. Se tosin maksaa muutaman kympin mutta pääsee helpommalla.

    • 20-20

      """Itse veisin jo tässävaiheessa koneen jonnekkin ammattiliikkeeseen arvioitavaksi ja testattavaksi. Se tosin maksaa muutaman kympin mutta pääsee helpommalla. ""


      Niin koska et osaa putsata konetta paineilmalla, etkä osaa käynnistää konetta Linux-live-cd-levyllä.

      Aloittajalla on kuitenkin halua ratkaista ongelma itse.

      • Dekkariasiantuntija

        Oletkos vielä kirjastossa? :-P


    • Kirjaston kulkija

      Taas tulin kirjastoon :( Miten saan portin käyttöön kun ilmoittaa että se on käytössä? Mistä pääsen käsiksi portteihin? Yritän siis asentaa tai käynnistää mobiiliyhteyttä mokkulalla, mutta ei onnistu nyt sekään? En ymmärrä minne olen sen mokkulan ladannut ja mistä saan kuvakkeen työpöytään?

      Kyn yritän yhdistää niin tulee tämä:
      Virhe 777 Yhteyden muodostaminen ei onnistu koska etätietokoneessa modeemi (tai jokin muu tietoliikennelaite on epäkunnossa)

      Ota yhteyttä järjestelmänvalvojaan.

      • usko pois trol

        >Ota yhteyttä järjestelmänvalvojaan. <

        Pois sieltä kirjastosta ja ota yhteyttä järjestelmänvalvojaan!


    • 20-20

      Kirjaston kulkija
      Vastaileppas välillä sinulle esitettyihin kysymyksiin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe