Joko tabletti korvaa pc:t?

Kalevi miettii

Kannettavassa Win7-koneessani on laitevika, enkä enää haluaisi ostaa uutta, kun tuo Win 8 vaikuttaa vanhentuneelta jo syntyessään. Joko olisi aika luopua KOKONAAN kannettavista ja pöytäkoneista? Perheessä on Samsungin Galaxy S Plus (Android 2.3) ja S2 (Android 4.1) puhelimet. Niillä hoituu nettikäyttö, sähköpostit, pankkiasiointi, valokuvat yms (niin, ja voihan niillä soittaakin :). Näkyy olevan Galaxy Tab 2 10.1 (Android 4.0) tabletti nyt 299 e naapurikaupassa. Puhelinten wifi-tukipisteillä saan tabletin nettiin, eli se olisi kunnossa. Mutta entä tulostimet ja USB-laitteet? Kaupasta saan USB-sovittimen, mutta eivät osanneet sanoa, mihin se riittää. (1) Pystynkö laittamaan USB-muistitikun tablettiin ja siirtämään tiedostoja tikulle ja tikulta tablettiin? (2) Pystynkö laittamaan ulkoisen USB-kiintolevyn tablettiin ja siirtämään tiedostoja kiintolevylle ja kiintolevyltä tablettiin? (3) Pystynkö tulostamaan puhelimista ja tabletista paperille nettisivuja, gmail-posteja, pdf/doc/ods/jpg-tiedostoja jne? Olen valmis ostamaan uuden tulostimen, koska tässä varmaankin tarvitaan wifi-tulostin, vaikka Samsungin Mobile Print näyttää tukevan USB-tulostimia myös. Kaupassa ei osattu sanoa, riittävätkö puhelimen/tabletin wifi-ominaisuudet siihen, että tulostimen saisi toimimaan.
Tästä tuli pitkä selostus, sorry. Olen kiitollinen, jos joku osaa neuvoa minkä tahansa ongelmakohdistani. Asialla voi olla yleistäkin mielenkiintoa, joten kiitoksia jo etukäteen kaikille paremmin tietäville!

102

3806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Pystyy laittamaan mikäli se usb adapteri on tehty juurikin tuolle mallille.

      2. Pystyy, mikäli kiintolevy on alustettu Fat32 formaattiin ( Mitä Android tukee)

      3. Tämä riippuu täysin tulostimesta ja sen yhteensopivuudesta tabletin kanssa. Suurin osa tulostimista ei kuitenkaan toimi Androidissa usb adapterin kautta. Myös tuo wlan tulostus on niin ja näin.

      • Kalevi miettii

        Kiitoksia vapunen! USB-tikuissa tiedostojärjestelmänä on FAT32, mutta ulkoisella USB-kiintolevylläni on NTSF. Kannettavani toimii vielä sen verran, että pystyn alustamaan USB-kiintolevyn FAT32-järjestelmään ja siirtämään tiedostot sinne talteen. Eli se asia on ratkennut. Tulostusasia jää vielä auki, täytyy tonkia tarkemmin mobiilitulostuksen ratkaisuja. Eiköhän sieltä löydy ratkaisu siihen, miten pelkällä puhelimella ja tabletilla saa tulostimen pelittämään. Tuskin olen ainoa, jolla tämä tarve on. Kaupassa ehdottivat langatonta Dlink DIR 615 wlan-tukiasemaa ja reititintä, mutta en vielä usko siihen, koska minulla ei ole lainkaan verkko- tai kaapelimodeemia, vaan pelkästään Android-älypuhelimia. Nyt lähden kauppaan hakemaan sen Android-tabletin, se 299 e hinta on vielä tänään voimassa. Ja sitten hyvästit PC-koneille lopullisesti! Jo oli aikakin, kyllä se 30 vuotta oli ihan tarpeeksi. R.I.P.


      • alan.asiantuntija

        Tabletti ei koskaan ole tietokoneen väärti, mutta täydentää toki laitevalikoimaa. Minullakin on 2 pöytäkonetta, 5 läppäriä, 4 tablettia ja 3 android älypuhelinta. Eli tietokoneita löytyy ympäri taloa ja 1 läppäri on autotallissa seinänäytön kaverina


      • H2OjaVodka
        alan.asiantuntija kirjoitti:

        Tabletti ei koskaan ole tietokoneen väärti, mutta täydentää toki laitevalikoimaa. Minullakin on 2 pöytäkonetta, 5 läppäriä, 4 tablettia ja 3 android älypuhelinta. Eli tietokoneita löytyy ympäri taloa ja 1 läppäri on autotallissa seinänäytön kaverina

        Ehkä olen vanha kalkkis, mutta kunnon pöytäkoneen voittajaa en vielä ole löytänyt. Huolto ja osien päivitykset yms. Tietysti ei kulje mukana jos homma on siitä kiinni. Luin äskettäin juuri jutun jossa sanottiin jenkeissä pöytäkoneiden myynniin lähteneen uuteen nousuun. Näihin pilipali vehkeisiin aletaan jo kyllästyä.


    • Jos sinulla ei tosiaan ole laajakaista yhteyttä niin silloin reititintä ei kannata ostaa. Muista sitten ylikirjoittaa läppärisi kovalevy sillä pelkästään tiedostojen poisto ei riitä niiden hävittämiseen.

      • grecory

        wp8 rt tableteissa on hyvät liitännät,mm.mokkulan suora kytkentä mahdollisuus..rt tabletit ovatkin lähimpänä pc koneita


    • Mutta taas sovellusvalikoima on niissä turhan pieni ja RT versioon ei voi asentaa ohjelmia muualta kuin Storesta.

      Ja

      http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/windows-rt-faq

      "Voit asentaa vain sellaisia tulostimia, hiiriä, näppäimistöjä ja muita laitteita, joissa on Designed for Windows RT -logo. Lisätietoja on Vertaa Windowsia -sivulla ja Windows RT -vastuuvapausilmoituksessa."

    • Kalevi miettii

      Homma etenee... Olen nyt alustanut ulkoisen USB-kiintolevyn FAT32-muotoon ja siirtänyt tiedostot PC:ltä sinne. Tätä kirjoitan Samsung Galaxy Tab2 10.1:llä, ja tabletin nettiyhteys menee Android-puhelimen Wi-Fi tukipisteen kautta. Toimii hyvin. Huomenna haen sen USB-sovittimen ja pääsen kokeilemaan tiedostojen siirtoa tabletin ja USB-laitteiden välillä. Mukava ylläri oli, että tablettiin ladattiin automaattisesti samat sovellukset kuin puhelimessa.

    • Hyvä. Toivottavasti se kovalevy näkyy tuossa tabletissa.

    • Kalevi miettii

      PC:n korvaaminen kokonaan Android-tabletilla ja Android-älypuhelimella etenee. Kaikki nettikäyttö on toiminut tabletilla puhelimen WiFi-tukipisteen kautta moitteetta. Tiedostojen ja kansioiden hallinta: tallennus/lataus, kopiointi, siirto, nimeäminen, selailu, katselu jne toimii. USB-laitteiden hallinta tabletista käsin on vielä testaamatta, koska tablettiin tilaamani USB-sovitin ei ole vielä tullut. Muutaman veloituksettoman apuohjelman olen ladannut Google Play-marketista: tietoliikenneyhteyksien hallintaan WiFi Analyzer ja Fing Network Tools ja tiedostojen ja sovellusten hallintaan ES File Explorer. Hyviä apuvälineitä. Android-selaimen lisäksi olen ottanut käyttöön Firefoxin, kun se on tuttu ennestään ja siinä on kätevä toiminto PDF-tiedoston tekemiseen nettisivusta. Otan mielelläni vastaan vinkkejä hyviksi koetuista apuohjelmista.

    • Itse käytän mm näitä sovelluksia:

      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.a0soft.gphone.acc.free

      ( Poistaa turhat tiedostot)

      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intsig.camscanner

      ( Korvaa fyysisen scannerin aika hyvin)

      https://play.google.com/store/apps/details?id=si.modula.android.instantheartrate

      ( Mittaa aika tarkasti sykkeen vaikka luulisi että "huijausohjelma")

      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.translate

      ( Sanakirja, joka osaa kääntää kokonaisia lauseita ( Ei aivan täydellisesti mutta.. aina mukana)

      https://play.google.com/store/apps/details?id=cgeo.geocaching

      ( Geokätköilyyn, ei oikein muuhun)

      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eclipsim.gpsstatus2

      ( Näyttää koordinaatit ja hyödyllinen mm hätätilanteessa jos ei osaa kartan avulla kertoa sijaintia kovin tarkkaan).

      https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest

      ( Mittaa 3G tai wlan yhteyden nopeuden. Hyödyllinen jos haluaa saada max nopeuden selville paikassa X).

      • Kalevi miettii

        vapunen: kiitos vinkeistä, pitääpä kokeilla. Googlen Kääntäjä on ollut minulla kovassa käytössä jo pitkään, se on kerrassaan mainio ohjelma. Speedtestiä kokeilin vinkeistäsi heti, ja sen otan kyllä käyttöön, on hyvä ja helppo käyttää. C:geo on kerännyt kehuja muuallakin, sitä pitää kokeilla.
        Minulla on ollut jo aiemmin vakikäytössä mm. seuraavia hyviä apuohjelmia: pankkiasiointiin OP Mobiili, uutisiin
        Ampparit, pikaviesteihin
        WhatsApp Messenger, nettiradioon
        TuneIn Radio ja akun seurantaan Battery Indicator. Muistioiden tekoon olen pähkäillyt toista ohjelmaa, kun tuo Androidin
        Muistio-ohjelma on kyllä nopea ja helppo, mutta 1500 merkin kokorajoitus on hankala. Monet kehuvat Evernotea, se vaikuttaa monipuolisuudessaan lähes sveitsiläiseltä linkkuveitseltä :)


      • Kalevi miettii

        vapunen: kokeilin juuri paria ehdottamaasi ohjelmaa. Molemmat otin käyttöön: 1Tap Cleaner turhien tiedostojen siivoukseen ja GPS Status & Toolbox kompassiksi ja koordinaattien näyttämiseen. Kiitos vinkeistä.


      • Kalevi miettii kirjoitti:

        vapunen: kokeilin juuri paria ehdottamaasi ohjelmaa. Molemmat otin käyttöön: 1Tap Cleaner turhien tiedostojen siivoukseen ja GPS Status & Toolbox kompassiksi ja koordinaattien näyttämiseen. Kiitos vinkeistä.

        Ole hyvä.


      • Kätköilijä

        Poikkean nyt vähän asiasta, mutta osui silmiini että käytät geokätköilyyn samaa cgeo:a, jota itsekin olen alkanut vähin käyttää.
        Itseäni askarruttaa että saanko Android tabletista siirrettyä koordinaatit käsi gepsiin (Garmin Dakota) samoin kuin pc:ltä? Olisi tarpeellinen juttu reissatessa.


      • Kätköilijä kirjoitti:

        Poikkean nyt vähän asiasta, mutta osui silmiini että käytät geokätköilyyn samaa cgeo:a, jota itsekin olen alkanut vähin käyttää.
        Itseäni askarruttaa että saanko Android tabletista siirrettyä koordinaatit käsi gepsiin (Garmin Dakota) samoin kuin pc:ltä? Olisi tarpeellinen juttu reissatessa.

        Käsipelillä kyllä. Muuten ei.


      • Kätköilijä
        vapunen kirjoitti:

        Käsipelillä kyllä. Muuten ei.

        Tuota vähän pelkäsinkin. Kiitos.


    • Juu minäkin käytän noita OP, Tuneln radio, ampparit.com sovelluksia ja hyvin ovat toimineet.

      • huomaaja

        Androidissa tuno tunein radion nauhoitus ei vain toimi, kaataa koko ohjelman tai ohjelma menee mykäksi.
        Ipadissä ja ipodiss tuo toimii.


    • Kalevi miettii

      PC:n korvaaminen Android-tabletilla Samsung Galaxy Tab2 10.1 etenee verkalleen.

      Laitoin tablettiin 32 Gtavun microSD-lisäkortin. Muistia on nyt 48 Gt yhteensä, mikä riittää minulle. USB-sovittimenkin sain vihdoin. Se tukee max 32 Gtavun FAT32-massamuisteja. Muistitikut toimivat sen avulla hienosti. Sen sijaan 1000 Gtavun ulkoinen USB-kiintolevyni (Buffalo HD-LBU2) ei ole vielä tuettuna, täytynee tutkia Play-kaupan tarjontaa USB-massamuisteille.

      Mukava ylläri oli, että USB-sovitin tukee suoraan vuoden 2007 jälkeen tehtyjä
      Samsungin laserkirjoittimia. Oma v. 2010 valmistettu Samsung ML-1665 halpislaserini toimii nyt tabletilla USB-kaapelin kautta: mm. muistiot, txt- ja pdf-tiedostot tulostuvat OK, tosin tulostus on hidasta. En välttämättä tarvitsekaan WiFi-tulostinta, vaikka niin oletin.

      Tällä hetkellä ainoa keskeneräisyys on tuo 1000 Gtavun ulkoinen USB-levy. Sen takia en kyllä aio hankkia uutta PC-konetta. Tietojen jakaminen 32 Gtavun kokonaisuuksiin ei ole minulle ongelma, jos ulkoisen kovalevyni käyttö tabletista ei onnistu.

      Sellaisen havainnon tein, että Ifolorin nettisivut eivät toimi kaikilta osin tabletilta. Ifolorilta vahvistivat asian: heidän käyttämänsä Java/Flash/Javascript-tekniikka on esteenä. Esimerkiksi valokuvien raahaus valmiisiin korttipohjiin ei toimi kosketusnäytöillä.

    • Kalevi miettii

      PC:n korvaaminen on edennyt kiertotietä. Nyt olen tuunannut tulostamista. Vanha laser toimi USB-kaapelilla tablettiin jo OK, mutta nyt halusin langattoman tulostuksen, kun vanhan laserin kasetista loppui jauhe. Siis kaupasta Samsungin CLX-3305W värilaser, jossa tulostus, kopiointi ja skannaus ja langaton tulostus WiFi Direct. Pieni riski oli otettava, kun edes Samsungin tuotetuki ei pystynyt kertomaan (!), tukeeko Samsungin Mobile Print tätä kirjoitinta ja Samsungin Android- tablettiani ja -älypuhelimia. Kävi paremmin kuin odotin. Langaton tulostus toimii Mobile Printillä sekä tabletista (Galaxy Tab2 10.1) että älypuhelimesta (Galaxy S2). Vanhemmasta puhelimesta (Galaxy S Plus, jossa Android 2.3) ei vielä toimi, mutta kunhan kahlaan 314-sivuisen ohjekirjan läpi, ratkaisu siihenkin voi löytyä. Mikä parasta, tulostus ei vaadi mitään verkkomodeemia, vaan kirjoitin keskustelee suoraan tabletin ja puhelimen kanssa.

      Miinuksena pitää todeta, että ohjekirjoihin en ole tyytyväinen enkä ns. asiantuntijoiden tietoihin. Sitkeyttä, kokeilua ja tonkimista tarvitaan turhan paljon. Suomi 24 on superhyvä tietolähde!

      P.S. Niin, näkyy tuo tulostus toimivan myös langallisesti USB-kaapelilla sekä tabletista että PC:stä.

    • Kalevi miettii

      Viime päivät ovat menneet järjestellessä valokuvia ja videoita Galaxy Tab2 -taulukoneellani. On tullut ES File Explorer tutuksi. Kerrassaan mainio ohjelma tiedostojen kopiointiin, siirtoon, hakuun yms. hallintaan. Suosittelen! Sellainen ongelma oli, että vanhat AVI-videot PC-ajalta eivät toimineet: ääni tuli, mutta kuva ei. Kokeilin Play-kaupasta monia tunnettuja ohjelmia (RealPlayer, MoboPlayer ym), mutta kuva ei edelleenkään tullut. Vihdoin kuitenkin tärppäsi: BSPlayer Free näyttää kaikki hienosti ja on muutenkin helppo käyttää. Suosittelen sitäkin.
      Vanha Win7 PC-koneeni on nyt kerännyt käyttämättömänä muutaman viikon pölyä hyllyssä muiden kotimuseolaitteideni kanssa. Näyttää vahvasti siltä, että PC-aika on osaltani ohi. En kaipaile sitä, aikansa kutakin...

    • 5230,. (500)
      • Kalevi miettii

        Kiitos vinkistä!


    • Kai muistat varmuuskopioida tärkeät tiedostot tabletista ulkoiselle levylle tai muistitikulle? Nimittäin ne pitää aina olla vähintään kahdessa paikassa ja myös ajantasalla.

      • Kalevi miettii

        Tuo varmuuskopiointi on ollut hyvällä mallilla, onneksi :) Teen nyt vamuuskopiot 32 Gtavun muistitikuille. Ihan toimiva ratkaisu. Vanhaa ulkoista USB-kiintolevyäni en vielä käytä, kun Android ei suoraan tue sitä. Kiintolevyn käyttö on niitä odottamassa olevia asioita, mutta sillä ei ole kiire.


    • Kovalevyn formaatti pitää muistaakseni olla Fat32, jotta Android tunnistaisi sen.

      • Kalevi miettii

        Olet oikeassa, formaatin on oltava FAT32. Formaatti on oikein, mutta kovalevyn kapasiteetti on liian suuri. Samsungin USB-sovitin tukee suoraan vain max 32 Gtavun kovalevyjä. Ehkä tähän löytyy kiertotie Play-kaupasta, mutta en ole vielä setvinyt asiaa tarkemmin.


    • Kalevi miettii

      Taas tuli kokeilujen kautta opittua jotain mobiilitulostuksesta. Olin jo aiemmin saanut Samsungin Mobile Printin toimimaan WiFi Directillä ja WPS-painikkeella Android 4-version puhelimella ja tabletilla. Ja nyt sain saman toimimaan myös vanhemmalla Android 2.3-version puhelimella. Hämäävää on, että WPS-painikeyhteys ei toimi 2.3-versiossa, vaikka puhelimen käyttöliittymä antaa niin ymmärtää. Mutta kun unohtaa WPS-toiminnot ja ottaa WiFi Direct -yhteyden kirjoittimen salasanalla, niin silloin tulostus toimii myös vanhemmasta puhelimesta.
      Nyt tulostukset toimivat langattomasti tabletin lisäksi perheen kaikista puhelimista. Ja kaikki ilman verkko- tai kaapelimodeemia tai PC-laitetta. Oikeastaan aika fiksua mobiilitekniikkaa on nyt tarjolla. Mahtavatkohan modeemi/PC-valmistajat pysyä vielä kauan kehityksen kelkassa?

      • Kalevi miettii

        Tässä muistiinpanoihin pieni päivitys langattomasta tulostuksesta. Samsungin Mobile Print on viime kuukausina kehittynyt mukavasti. Nyt ei tarvitse enää painaa kirjoittimesta sen WPS-painiketta lainkaan. Tabletti tai kännykkä tulostaa suoraan kirjoittimelle langattomasti, kun ensin käynnistää WiFin. Erillistä WiFi Directiä ei tarvitse käyttää, pelkkä WiFi-yhteys kirjoittimeen riittää. Ja kaikki toimii ilman salasanoja samalla tavalla eri Android-versioissa (Galaxy SPlus ja Android 2.3, Galaxy S2 ja Android 4.1.2, Galaxy Tab 2 10.1 ja Android 4.2.2). Kirjoittimena Samsung CLX-3305W.


    • Kalevi miettii

      Joitakin havaintoja tablettini Galaxy Tab2 10.1 käytössä. Tabletin varmuuskopioinnit USB-tikuille toimivat hyvin. Vauhti ei tosin päätä huimaa: 10 Gtavun kopiointiin pitää varata tunnin verran. Vanhan PC-koneeni langaton USB-hiiri näkyy toimivan hyvin myös tabletissa. Vielä kun löytyisi jostain romujen seasta USB-näppis niin näkisi, toimiiko sekin sellaisenaan.
      ES File Eploreria olen käyttänyt paljon viime päivinä. Ohjelmasta tuli uusi versio eilen. Koko käyttöliittymä on uudistunut. Oli ennenkin hyvä, mutta tämä uusi on vielä parempi.

    • 5230,. (500)

      Ennen nexus 7 tuloa julkaistu katsaus 10.1 ja 7.0 jossa kehuu molempien hyvää näyttöä "kirkas ja tarkka",siinä mielessä ei menny pari hunttia hukkaankaan 7.0:n kun näin jälk päin aattelee,tuon näytön suhteeen en ollut etukäteen kovin optimistinen mutta sai kuitenkin yllättyä aika positiivisesti,mitä tulee tuohon es file exploreriin niin sitä en ole tarvinnu kun tässä on jo olemassa tied.hallinta sovellus,nyt latasin molemmat es fileet ja onhan nekin kyl käteviä
      http://blog.androidsuomi.fi/2012/07/arvostelussa-samsung-galaxy-tab-2-7-0-ja-10-1/

    • Kalevi miettii

      Sopivan muistio-ohjelman löytäminen on nyt ollut vuorossa, kun olen ahkera muistiinpanojen tekijä. Androidin mukana tuleva Muistio on kätevä ja yksinkertainen, mutta muistioon mahtuu minusta liian vähän tekstiä. Kokeilin kahta veloituksetonta muistio-ohjelmaa: Evernotea ja AK Notepadia. Valitsin näistä jälkimmäisen: se on yhtä yksinkertainen kuin Muistio, ja sinne mahtuu reilusti enemmän tekstiä. Plussana hakusanat, aktiivisen muistion saaminen kuvakkeeksi kotinäytölle ja helppo tapa muodostaa kaikista muistioista paikallinen tekstimuotoinen varmuuskopio puhelimen tai tabletin SD-kortille. Evernotessa oli liian paljon minulle turhia toimintoja (en esim. käytä koskaan valokuvia muistoissa), mikä tekee ohjelmasta monimutkaisen. Evernoten perusversio vaatii lisäksi verkkoyhteyden muistikirjan käyttämiseksi. Offline-toiminnot ovat mahdollisia vasta maksullisessa versiossa.

    • 5230,. (500)

      Tota Google Keepiä minäkin käytän ahkeraan,sinne voi lisätä kuvikin ja on ennenkaikkea yksinkertaisen kätevä,on mulla evernotekin tabissa mutta jääny ihan käyttämättä sen sekavuuden takia,samaa Keeppiä käytän myös pc:llä chrome selaimella jolla tiedot synkkaa hyvin tablettiin ja toisin päin

    • Kalevi miettii

      Nyt sitten tekstinkäsittelyä Galaxy Tab2 10.1:llä. Laitteen mukana tulee Polaris Office. Sillä olen nyt tehnyt muutamia pöytäkirjoja. Ei mikään superhyvä, mutta ihan siedettävä toimisto-ohjelma. Kun on yhden teksturin joskus opetellut, loput on helppoja. Fontit ja fonttitehosteet, sisennykset, sivuasetukset, luettelot, taulukot, kuvat yms toimivat. Tallennukset Microsoftin doc/xls/ppt-muotoihin toimivat myös. Onneksi mukana on myös tallennus pdf-muotoon ja myös pdf:n katseluominaisuus. Puutteitakin on. Minua häiritsi eniten se, ettei sivuille voi määrätä toistuvia ylä- ja alatunnisteita (esim. automaattinen sivunumerointi puuttuu). Ja kappaletyylien hallinta on aika alkeellista. Play-kaupasta varmaan löytyy useita parempia toimisto-ohjelmia, vaikka tälläkin kyllä pärjää. Onko kukaan löytänyt hyvää perusohjelmaa, joka toimii offline ilman verkkoyhteyksiä? OpenOffice tai LibreOffice olisi ihan super, mutta niitä ei taida vielä olla Androidille.

    • eieikätule

      Ei, eikä tule koskaan korvaamaan. Kovaan työskentelyyn soveltuu vain järeä tietokone.

      • Kalevi miettii

        Ihan kuin olisin kuullut tuon jo joskus vuosikymmeniä sitten? Silloin PC oli arvostelijoiden mukaan propelipäiden leikkikalu. Oikeaan työhön tarvittiin järeät mainframe-tyyppiset keskustietokoneet. Itse olen nyt omien kokemusten kautta vakuuttunut, että tabletit korvaavat valtaosin PC-laitteet. Kyllä PC-koneillekin silti jokin rooli jonnekin jää, onhan niitä keskustietokoneitakin vielä olemassa.


      • Almilampi
        Kalevi miettii kirjoitti:

        Ihan kuin olisin kuullut tuon jo joskus vuosikymmeniä sitten? Silloin PC oli arvostelijoiden mukaan propelipäiden leikkikalu. Oikeaan työhön tarvittiin järeät mainframe-tyyppiset keskustietokoneet. Itse olen nyt omien kokemusten kautta vakuuttunut, että tabletit korvaavat valtaosin PC-laitteet. Kyllä PC-koneillekin silti jokin rooli jonnekin jää, onhan niitä keskustietokoneitakin vielä olemassa.

        Terve

        Sinulla on kait jonkinlainen usb - sovitin siinä Tabin monitoimiliittimessä. Toimiikohan siihen liitettynä mikä tahansa usb - näppäimistö?


      • .....
        Kalevi miettii kirjoitti:

        Ihan kuin olisin kuullut tuon jo joskus vuosikymmeniä sitten? Silloin PC oli arvostelijoiden mukaan propelipäiden leikkikalu. Oikeaan työhön tarvittiin järeät mainframe-tyyppiset keskustietokoneet. Itse olen nyt omien kokemusten kautta vakuuttunut, että tabletit korvaavat valtaosin PC-laitteet. Kyllä PC-koneillekin silti jokin rooli jonnekin jää, onhan niitä keskustietokoneitakin vielä olemassa.

        Surface Pro tai i-Maten windows kännykkä voisi periaatteessa jo korvata yli 10 vuotta vanhat CAD-työasemat ja pc-tietokoneet. Asentaa siihen AutoCAD 2000:n jolla pystyy pilvenpiirtäjiä ja mitä tahansa kyllä suunnittelemaan (pitäisi toimia win2k yhteensopivuustilassa käynnistettynä), lisäksi kiinnittää siihen ison näytön ja 3d-hiiren, esim. 3dconnexionin cad ohjaimen. Surface prossa ja i-matessa tuollaisten ajurit toimivat mutta muissa tableteissa tai puhelimissa niitä ei voi käyttää.


      • Kalevi miettii
        Almilampi kirjoitti:

        Terve

        Sinulla on kait jonkinlainen usb - sovitin siinä Tabin monitoimiliittimessä. Toimiikohan siihen liitettynä mikä tahansa usb - näppäimistö?

        Almilampi: Joo, siinä on USB-sovitin, jolla olen käyttänyt USB-muistitikkuja ja USB-hiirtä. USB-näppistä en ole kokeillut, kun sille ei ole ollut tarvetta.


      • oikea PC
        Kalevi miettii kirjoitti:

        Ihan kuin olisin kuullut tuon jo joskus vuosikymmeniä sitten? Silloin PC oli arvostelijoiden mukaan propelipäiden leikkikalu. Oikeaan työhön tarvittiin järeät mainframe-tyyppiset keskustietokoneet. Itse olen nyt omien kokemusten kautta vakuuttunut, että tabletit korvaavat valtaosin PC-laitteet. Kyllä PC-koneillekin silti jokin rooli jonnekin jää, onhan niitä keskustietokoneitakin vielä olemassa.

        Minullakin on halpis-taulutietokone mutta en ole ajatellutkaan että korvaisin taulutietokoneilla oikeat pc:t. Mulla on PC:lle paljon käyttöä koska teen raskasta kuvankäsittelyä, musiikkia jne ja tarviin mm. paljon USB-liittimiä jo musanteon kannalta jotta saan tarvitsemani määrän midi-usb sovittimia koneeseen ja muuta usb-härpäkettä. Tuo tabletti eli taulutietokone on mulle vain pelkkä surffauslelu, ei sen enempää.


      • Kalevi miettii
        oikea PC kirjoitti:

        Minullakin on halpis-taulutietokone mutta en ole ajatellutkaan että korvaisin taulutietokoneilla oikeat pc:t. Mulla on PC:lle paljon käyttöä koska teen raskasta kuvankäsittelyä, musiikkia jne ja tarviin mm. paljon USB-liittimiä jo musanteon kannalta jotta saan tarvitsemani määrän midi-usb sovittimia koneeseen ja muuta usb-härpäkettä. Tuo tabletti eli taulutietokone on mulle vain pelkkä surffauslelu, ei sen enempää.

        oikea PC: Sinulla voi hyvinkin olla perusteet pysyä PCssä edelleen. Kannattaa silti tarkistaa, löytyykö tabletillekin vastaavat toiminnot. Kun PC aikanaan vanhentuu, voi pähkäillä perustellusti muutakin kuin PC-vaihtoehtoa. Minulle älypyhelin tabletti riittää täysin. PC in ollut käyttämättä jo yli 2 kk. Nykyisillä härpäkkeillä hoituu nettisurfffailun lisäksi mm. valokuvaus ja videointi, sähköposti, kalenteri, pankkiasiointi,kartat ja navigointi, dokumentit ja tekstinkäsittely. Ja voihan näillä hoitaa puhelut sekä viestitkin :)


      • oikea PC
        Kalevi miettii kirjoitti:

        oikea PC: Sinulla voi hyvinkin olla perusteet pysyä PCssä edelleen. Kannattaa silti tarkistaa, löytyykö tabletillekin vastaavat toiminnot. Kun PC aikanaan vanhentuu, voi pähkäillä perustellusti muutakin kuin PC-vaihtoehtoa. Minulle älypyhelin tabletti riittää täysin. PC in ollut käyttämättä jo yli 2 kk. Nykyisillä härpäkkeillä hoituu nettisurfffailun lisäksi mm. valokuvaus ja videointi, sähköposti, kalenteri, pankkiasiointi,kartat ja navigointi, dokumentit ja tekstinkäsittely. Ja voihan näillä hoitaa puhelut sekä viestitkin :)

        Ei tarvitse tarkistaa koska tiedän varmaksi. En koskaan pystyisi tekemään tabletilla kaikkea sitä mitä nyt teen oikealla PC:llä. Sinun käyttöösi tabletti varmaan riittää mutta minulle se taas ei riitä, jo teho tulee vastaan saati nuo monipuoliset laajennus- ja liitäntämahdollisuudet jotka vain oikea PC tarjoaa.


      • oikea PC kirjoitti:

        Ei tarvitse tarkistaa koska tiedän varmaksi. En koskaan pystyisi tekemään tabletilla kaikkea sitä mitä nyt teen oikealla PC:llä. Sinun käyttöösi tabletti varmaan riittää mutta minulle se taas ei riitä, jo teho tulee vastaan saati nuo monipuoliset laajennus- ja liitäntämahdollisuudet jotka vain oikea PC tarjoaa.

        Itselläni tabletti ei voisi vielä moneen vuoteen korvata pc tietokonetta johtuen siitä että pidän tietokoneella yli 60 Gt edestä tärkeitä tiedostoja ja myös pelaan sellaisia pelejä, joita ei voisi saada tabletille. ( Ja jos saakin niin ne ei pyöri läheskään niin hyvin).


      • .......
        vapunen kirjoitti:

        Itselläni tabletti ei voisi vielä moneen vuoteen korvata pc tietokonetta johtuen siitä että pidän tietokoneella yli 60 Gt edestä tärkeitä tiedostoja ja myös pelaan sellaisia pelejä, joita ei voisi saada tabletille. ( Ja jos saakin niin ne ei pyöri läheskään niin hyvin).

        Surface Pro tablettiin saa USB hubin avulla ison kasan usb-härpäkkeitä (ulkoisia 2 teran kovalevyjä ja midi-härpäkkeitä ym) jotka toimivat yhtä hyvin kuin isossa pc:ssä windows käyttöjärjestelmällä. Prosessoritehoa on vain vähemmän kuin uusimmissa pc-koneissa, mutta kyllä sillä aina muutaman vuoden vanhan läppärin saa korvattua.


      • ....... kirjoitti:

        Surface Pro tablettiin saa USB hubin avulla ison kasan usb-härpäkkeitä (ulkoisia 2 teran kovalevyjä ja midi-härpäkkeitä ym) jotka toimivat yhtä hyvin kuin isossa pc:ssä windows käyttöjärjestelmällä. Prosessoritehoa on vain vähemmän kuin uusimmissa pc-koneissa, mutta kyllä sillä aina muutaman vuoden vanhan läppärin saa korvattua.

        Toki saa mutta vielä pitää odottaa monia vuosia että tabletti olisi 1000 euron itse kootun koneen tehoinen.


      • Kalevi miettii
        ....... kirjoitti:

        Surface Pro tablettiin saa USB hubin avulla ison kasan usb-härpäkkeitä (ulkoisia 2 teran kovalevyjä ja midi-härpäkkeitä ym) jotka toimivat yhtä hyvin kuin isossa pc:ssä windows käyttöjärjestelmällä. Prosessoritehoa on vain vähemmän kuin uusimmissa pc-koneissa, mutta kyllä sillä aina muutaman vuoden vanhan läppärin saa korvattua.

        Verkkokaupassa näkyi olevan Microsoftin Windows 8 Surface Pro taulukone hintaan 899,90. Ja siihen päälle ohjelmien lisenssit. Ei ihme, että kauppa käy tahmeasti.


      • retrettrtet
        Kalevi miettii kirjoitti:

        Verkkokaupassa näkyi olevan Microsoftin Windows 8 Surface Pro taulukone hintaan 899,90. Ja siihen päälle ohjelmien lisenssit. Ei ihme, että kauppa käy tahmeasti.

        Tolla summalla 899e sais vaikka S4 ja hyvän android tabletin lisukkeeks


      • CertoRidiamo
        Kalevi miettii kirjoitti:

        Verkkokaupassa näkyi olevan Microsoftin Windows 8 Surface Pro taulukone hintaan 899,90. Ja siihen päälle ohjelmien lisenssit. Ei ihme, että kauppa käy tahmeasti.

        niinpä niin, juurikin tuon vuoksi ko. vermeet eivät tahdo mennä kaupaksi. ja jos tahti ei muutu , niin saavat haudata koko tablet hankkeen, luulen mä.


      • oikea PC
        ....... kirjoitti:

        Surface Pro tablettiin saa USB hubin avulla ison kasan usb-härpäkkeitä (ulkoisia 2 teran kovalevyjä ja midi-härpäkkeitä ym) jotka toimivat yhtä hyvin kuin isossa pc:ssä windows käyttöjärjestelmällä. Prosessoritehoa on vain vähemmän kuin uusimmissa pc-koneissa, mutta kyllä sillä aina muutaman vuoden vanhan läppärin saa korvattua.

        "Surface Pro tablettiin saa USB hubin avulla ison kasan usb-härpäkkeitä (ulkoisia 2 teran kovalevyjä ja midi-härpäkkeitä ym) jotka toimivat yhtä hyvin kuin isossa pc:ssä windows käyttöjärjestelmällä."

        Siinä vaan on tuo Windows 8 RT jota mä en halua, kuten en halua muutenkaan Windows 8:a vaan haluan ite valita käyttämäni käyttiksen. Lisäksi tuon teho ei toistaiseksi edes riitä käyttämiini ohjelmiin, se on toi musanteko sen verran "raskasta" että koneessa pitää olla potkua!


      • Kalevi miettii kirjoitti:

        Verkkokaupassa näkyi olevan Microsoftin Windows 8 Surface Pro taulukone hintaan 899,90. Ja siihen päälle ohjelmien lisenssit. Ei ihme, että kauppa käy tahmeasti.

        Ihan samalla lailla saa hubin minun 170 euron Miix 2:een.


    • Kalevi miettii

      Tässä päivitystä muistiinpanoistani Android-tabletin toiminnallisuudesta, nyt aiheena valokuvien käsittely. Halusin tehdä tabletilla valmiiksi joulukortit ja lahjaksi kuvakollaasin yhdistämällä useita kuvia isoon kuvatauluun. Androidin omalla valokuvaeditorilla voi tehdä esim. kuvan rajausta ja kirkkauden säätöä, mutta kollaasien tekoon ohjelmasta ei ole.

      Googlen Play-kaupasta asensin ilmaisen Picsart-ohjelman. Mainio ohjelma, sillä sain tehtyä helposti kaiken, kuten kuvien rajaamisen ja kirkkauden säädön, tekstityksen ja punasilmäisyyden poistamisen. Kuvakollaasien teko ei paljon helpommaksi voisi tulla. Käyttäliittymä on englantia, mutta se on pieni puute. Muutaman euron lisämaksulla saa mainokset pois ja lisää toimintoja.

      Koska en halua valokuviani minnekään pilvipalveluun, pidin myös siitä, että ohjelmalla pystyy halutessaan toimimaan niin, että alkuperäiset ja muokatut valokuvat ovat vain tabletin muistikortilla.

      Valmiiksi muokatuista digikuvista tilasin lopuksi tabletilla netin kautta paperikopiot joulukorteista Ifolorin verkkopalvelusta ja paperikopion kuvakollaasista Color-Kolmion verkkopalvelusta.

    • Vaihtoehto B

      PicsArt on todella hyvä, olen samaa mieltä. Jos englanninkieliset toiminnot häiritsee, voi kokeilla Photo Editoria (Aviaryn ohjelma). Sekin on paljon käytetty ja kehuttu. Kollaasitoimintoa siinä ei ole, mutta paljon toimintoja löytyy, kuten se punasilmäisyyden poisto. Hintakin on sama 0 e.

    • Kalevi miettii

      Laitanpa tähän päivitysinfoa. Samsung Galaxy Tab 2 10.1 (WiFi-malli) on nyt saanut päivityksen Android-versioon 4.2.2 (Jelly Bean). Versiossa 4.0.4 ollut tablettini latasi päivityspaketin netistä itsekseen ja ajoin eilen asennuksen läpi. Asennus meni läpi ongelmitta. Olen nyt kokeillut monia sovelluksia, ja kaikki on toistaiseksi toiminut ongelmitta.

      Ainakin sellainen pikku ero on, että alarivin Peruutus-kuvake on siirretty vasemmasta alakulmasta rivin keskivaiheille. Mikähän idea siinäkin on?

      Asennus laittoi tabletin aloitusnäytön ihan erilaiseksi. Entiset kuvakkeet, kirjanmerkit yms. pois ja jotain muuta Samsungin keksimää tilalle. Tässä on saanut askarrella hetken, että laitteen aloitusnäytölle on saanut takaisin vanhat tutut toiminnot.

      Samsungin päivitysinfossa osoitteessa

      http://m.samsung.com/fi/info/update.html

      ei ollut vielä tänään 5.12.2013 tietoa version 4.2.2 jakelusta. Päivitysinfo kaipaa päivitystä...

      Tässä versiossa pitäisi olla uudistuksina mm. Chrome oletusselaimena ja mahdollisuus käyttää useita käyttäjäprofiileja. Pitänee tarkistaa asia.

    • Älä laita samaa viestiä kahteen eri keskusteluun. Yksi riittää.

    • Kalevi miettii

      Tässä muistiinpanoihin päivityksen päivitys muistio-ohjelmasta. Olin aikaisemmin ottanut käyttöön muistioiden tekoon AK Notepadin, mutta pahaksi onneksi sen kehittäminen lopetettiin syksyllä 2013. Edessä oli uuden muistio-ohjelman haku. Androidin oma muistio-ohjelma on kätevä ja helppo, mutta siihen mahtuu kovin vähän tekstiä.
      Kokeilujen jälkeen valitsin uudeksi muistio-ohjelmaksi ColorNote-ilmaisohjelman. Se on yhtä helppo käyttää kuin AK Notepad, kopioi/liitä muihin ohjelmiin toimii hyvin, ja sinne sopivat pitkätkin muistiot.
      Minulle oli tärkeää, että muistiot eivät mene pilvipalveluihin, ja ColorNote tallettaakin muistiot puhelimen tai tabletin muistikortille. Muistioille on lisäksi kätevä varmuuskopiointitoiminto muistikortille, ja varmuuskopion voi siirtää talteen esimerkiksi Bluetoothilla puhelimesta tabletille ja edelleen vaikka USB-muistitikulle.
      Ei ihme, että Colornotella näyttää olevan yli 50 mljoonaa käyttäjää.

      • Kalevi miettii

        Täytyy vielä kehaista ColorNote muistio-ohjelmaa. Se on nyt ollut kovassa käytössä puolisen vuotta, eikä mitään ongelmia ole ollut. Tänään otin taas kerran kaikista puhelimen muistioista varmuuskopion tabletille ja vielä USB-tikullekin. Huomasin samalla, että varmuskopion voi tallentaa helposti myös niin, että lähettää sen itselle sähköpostilla. ColorNoten ulkopuolelle talletetun varmuuskopion palatus aktiiviseksi onnistuu, kun sen tallentaa takaisin kansioon
        /data/colornote/backup


    • Kalevi miettii

      Nyt vuorossa Skype-videoyhteyden testaus Galaxy Tab2 10.1 tabletilla eilen. Käytössä WiFi-yhteydellä Galaxy S2:n puhelimen kautta, nopeus välillä 1-2 Mbit sekunnissa. Toimi yllättävän hyvin, kuva ja ääni selkeitä, eikä mitään nykimistä. Kannattaa ottaa ilman muuta vakiokäyttöön.

    • Ostimme vaimolle MS Surface Pro, johon olemme melkein tyytyväisiä sen jälkeen kun siihen on liitetty MS-bluetooth-näppäimistö ja - hiiri. Nyt sitä voi käyttääkin ja tarvitsemme ohjelmat toimivatkin siinä. Google Earth emme kyllä onnistuneet asentamaan siihen, miksi muuten ei?.

      Siihen emme ole tyytyväisiä, että suomenkielisena ostettussa tabletissa jo avaussivu on tanskankielinen viikonpäivä ja että jotkut valikot ovat sekaisin suomen- ja tanskankielisiä. Harkitsen reklamaatio myyjälle.

      Kun kerran tablettia ei ole sopivassa asennossa kun käyttää skypeä, eikä sillä voi talentaa esim dokumenttejä kätevästi, haluaisimme käyttää ulkopuolista kamera usb- hub:n kautta, mutta sen asennus ei ainakaan vielä onnistunut.

      Olisiko näihin apua saattavissa?

      Muuten: heti kun W9 on saattavissa lähtee 8.1. ja toivottavasti siinä ei ole sellainen appsien viidakko mukaana.

    • Earthin pitäisi toimia koska kyseessä sama Windows versio mitä tietokoneeseen saa.

    • eläkäänykyhetkeä

      Taulutietone ei korvaa koskaan edes kannettavaa tietokonetta,joita käytetään paljon kotona pöytäkoneenä.. Kuka haluaa nyhertää 10" näytön varassa eikä tabletin tietoturva riitä Tabletti sopii esim. Katsomon ym. tv ohjelmien katseluun.

      • Kalevi miettii

        Eläkäänykyhetkeä: hyvin tässä on pärjätty pelkällä kännykällä ja 10.1 tuuman Android-tabletilla. Kannettavaa ei enää ole, eikä pöytäkonettakaan. Aika monipuolisesti käytän laitteita, mutta Areenaa todella harvoin. Pelejä pelaan joskus lastenlasten kanssa. Tietoturvan kanssa ei ole ollut yhtään ongelmaa.
        Nykyhetki on meille jokaiselle omanlaisensa, nimimerkin näkemys on hyvä hänelle, mutta ei päde minulle :)


    • sujuvaa käyttöä

      Tabletti ja kannettava täydentävät kotikäytössä toisiaan. Kun käyttää kiinteätä laajakaistaa pöytäkoneen tapaan kannettavassa virtajohdon kanssa koska ei halua ladata akkua jatkuvasti yms. ergonomia syitä,on tabletin käyttö sen lisänä kätevää,helppoa jos seuraa uutissivustoja,katselee videoita yms. Tablettia ei myöskään liika lämpö haittaa. Ostin Android 10" tabletin vasta n.6kk sitten ja enkä voisi kuvitella elämää ilman sitä.

    • 920

      Tabletin riittävyys on ihan kiinni siitä koneilla tekeekin.
      Itsellä on kaikki kännykästä pöytäkoneeseen ja kaikki 3 tilattua digilehteä tulee yleensä luettua pöytäkoneella sen ylivertaisuuden takia tablettiin ja läppäriin verrattuna.

    • Eizo FlexScan

      Aika harva tuntuu kiinnittävän huomiota näytön ja ennen kaikkea tekstin kokoon. Tekstityöläisenä käytän vanhanaikaista 4:3-näyttöä ja siinäkin mieluummin hieman liian suurta zoomausta tai fonttikokoa kuin liian pientä. Näin ollen 10 tuuman mininäyttö ei tulisi kuuloonkaan.

      Kehitys kehittyy sikäli nurinkurisesti, että televisiota toljotetaan järjettömän suurelta ruudulta, mutta tietokoneen näyttö vain pienenee pienenemistään. Silmiä auttaisi paljon jo se, että opeteltaisiin zoomauksen käyttö verkkoselaimessa. Monessa tapauksessa 100 prosentin oletusasetus näyttää tekstin aivan liian pienenä. - Ja lasit olen uusinut ihan hiljattain.

    • sohvatabletisti

      Olen kannettavassa 15.6" laajakuva käyttänyt aina suurempaa fonttia. Ei tarvitse zoomailla juuri koskaan. Tabletin 10" kosketusnäyttöä on helppo suurentaa tarpeen mukaan. 10" on kyllä riittävä YT ja Areena ja Katsomo ohjelmien katsomiseen mukavasti sohvalla. Pöydän ääressä istuen en halua katsoa ohjelmia epämukavuuuden vuoksi pitkiä aikoja. Tabletin kiiltävä kuva on parempi,tarkempi kuin kannettavani, jossa on heijastamaton näyttö.

    • Lisää vain SERriä

      Kyllä pöytäkoneetkin vielä kehittyvät, ja etenkin all-in-one-malleja ja minikoneita tulee lisää. USB3, DDR4 ym. uudet tekniikat tulevat ensimmäisinä pöytäkoneisiin. Suurin väliinputoaja taitaa olla halpa peruskannettava. Sellaisesta löytynee vielä viidenkin vuoden päästä sama vanha ja hidas 5400 rpm:n kiintolevy.

      Varmaa on kuitenkin, että SE-romua kertyy entistä enemmän, kun tabletteja, kannettavia ja all-in-one-koneita ei kannata tai voi korjata.

    • Kuka huijaa ketä?

      Tabletti ei voi korvata PC:tä - koska se ei voi korvata itseään. Taulutietokone on PC-koneiden alalaji (http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilökohtainen_tietokone).

      Ja miksei olisi, sillä taulukone on keskimäärin varmasti henkilökohtaisempi kuin pöytäkone konsanaan? Ei niitä muuten hankittaisi lähes vastasyntyneillekin.

    • pc riittää

      Jos läppäri ei enää kelpaa teille niin ryhtykää säästämään ja ostakaa kunnon mainframe kone, esim. sellainen Cray. Nämä alkavat jo mahtua lottovoittajan budjettiin.
      Minulle on toistaiseksi riittänyt reilu pöytäkone mallinen PC. (huom. ilman Windowsia) 8 gigan muistilla.
      Tabletit ovat enemmänkin sellaisia puolileikkikaluja.

    • android tablet

      Tabletti käy parhaiten tv ohjelmien katsomiseen Yle Areenasta,Mtv3 Katsomosta,Ruudusta, YouTube videoiden katseluun. Lehtien lukuun,uutisiin ja tarpeen vaatiessa googlailuun. Tablet on tietokoneen apuri ja kevyt versio.

    • Kalevi miettii

      Kesä on nyt lusittu ja aika palata sorvin ääreen. Hyvältä näyttää nyt tilanne tablettimarkkinoilla.

      Maailman PC-konemyynti (pöytäkoneet, kannettavat, minikannettavat) on tukevassa laskussa: vuonna 2014 myydään 276 miljoonaa konetta, kun vielä edellisvuonna myytiin 316 miljoonaa laitetta.

      Tänä vuonna maailman tablettimyynti on 256 miljoonaa kpl, missä on yli 50 miljoonan kasvu edelliseen vuoteen. Ja ensi vuonna tablettimyynti sitten ohittaa PC-myynnin.

      Näin tutkimusyhtiö Gartner. Suunta on siis selvä. Varsinkin Androidin ja Applen osalta kehitys näyttää hyvältä: Anroidin osuus tableteista on yli 60% ja Applen osuus yli 30%.

      • Geländewagen

        Mutta kysymys oli siitä, voiko taulukone oikeasti korvata pöytäkoneen - ei myyntitilastoista. Eihän kaksivetoinen katumaasturikaan voi korvata täysiveristä nelivetomaasturia, vaikka ensin mainittuja myydään varmasti enemmän.

        Ja jos tilastoja pitää yrittää tulkita, ne kertovat ennen kaikkea tietokoneen käyttötapojen muuttumisesta. Nykyään suurin osa käytöstä on kevyttä tai keskiraskasta sisällön kuluttamista, johon taulukone riittää useimmiten hyvin. Kämmenkoneita on ollut Atari Portfoliosta lähtien jo 25 vuoden ajan, joten pöytäkoneen asema tehokkaana ja ergonomisena työasemana kestänee seuraavatkin 25 vuotta.

        Siinä ajassa hipelöitävät läpyskät ehtivät jäädä pelkäksi alaviitteeksi historiankirjaan.


      • Pierzhe
        Geländewagen kirjoitti:

        Mutta kysymys oli siitä, voiko taulukone oikeasti korvata pöytäkoneen - ei myyntitilastoista. Eihän kaksivetoinen katumaasturikaan voi korvata täysiveristä nelivetomaasturia, vaikka ensin mainittuja myydään varmasti enemmän.

        Ja jos tilastoja pitää yrittää tulkita, ne kertovat ennen kaikkea tietokoneen käyttötapojen muuttumisesta. Nykyään suurin osa käytöstä on kevyttä tai keskiraskasta sisällön kuluttamista, johon taulukone riittää useimmiten hyvin. Kämmenkoneita on ollut Atari Portfoliosta lähtien jo 25 vuoden ajan, joten pöytäkoneen asema tehokkaana ja ergonomisena työasemana kestänee seuraavatkin 25 vuotta.

        Siinä ajassa hipelöitävät läpyskät ehtivät jäädä pelkäksi alaviitteeksi historiankirjaan.

        Juuri näin se on.

        Tabletti ja pöytätietkone eivät ole toisiaan poissulkevia laitteita.

        Molemmissa on etunsa ja se riippuu käyttötarkoituksesta, kumpi sopii mihinkin käyttöön paremmin.

        Tabletin vahvuudet ovat pieni koko ja helppo liikuteltavuus. Mutta niistä seuraa myös sen heikkoudet verrattuna työasemaan. Huono ergonomia ja näppäimistö, pieni näyttö, pieni tallennustila ja rajallinen suorituskyky.


    • Kalevi miettii

      Tässä pitkästä aikaa muistiinpanojani PC:n korvaamisesta tabletilla. Adobe Flash Player on oikeastaan jo kuolemaan tuomittu tekniikka mobiililaitteissa, mutta PC-maailmassa sitä vielä viljellään. Vielä löytyy nettisovelluksia, jotka on rakennettu Flash Playerin varaan ja joissa siksi voi tulla tableteilla hankaluuksia. Digikuvien teettämisessä olen joutunut vaihtamaan firmaa, kun nettipalvelut eivät tabletilla toimi tyydyttävästi. Nyt viimeksi olen törmännyt samaan metsänhoidon nettisovelluksessa, jossa Flash Player on vielä käytössä. Sovellus toimii hieman tökkien, kun Flash Playeristä on pakko käyttää liian vanhaa Adoben arkistoihin säilöttyä Flash Playeriä.

      Minulla on käytössä Androidin versio 4.2.2. Viimeisin siihen löytyvä Flashin versio on 11.1.115.81 ja se löytyy Adoben arkistoista osoitteesta

      http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/archived-flash-player-versions.html

      Olisi toivottavaa, että nettipalvelujen tarjoajat korvaisivat Flash Playerin mahdollisimman pian HTML 5 -standarditekniikoilla, joita kaikki merkittävät selaimet (Chrome, Firefox, Safari, Explorer) tarjoavat.

      Muuten, jos Flsh Playerin kanssa on ongelmia, kannatta kokeilla ja vaihtaa hetkeksi Dolphin-selaimeen. Se saattaa pelittää paremmin kuin esim. Firefox.

    • Flash ei ole vain turvallinen Androidissa koska sitä ei enää päivitetä. Siispä kannattaa unohtaa se siinä.

    • APSKKIII

      Pädit on paskaaaaa!!!!!!!!! PC <3 :*
      Pädeillä ei voi tehdä juurikaan mitään ja niillä kirjoittaminene on tuskaaa!!

      • näppiksellä_kirjoitetaan

      • tökkääjä-

      • 9_sopiva
        tökkääjä- kirjoitti:

        samoten pitää tökätä isompi näyttö. jotta jotain näkeekin.

        Ensimmäisessä macintosh koneessa on 9" näyttö. Se on sopiva desktop käyttöliittymälle. Isommalla näytöllä on vain liikaa ikoneita, jolloin käyttöliittymästä tulee sekava.


      • fdsafdsa

      • sinulle_sopivampi
        fdsafdsa kirjoitti:

        Tuo.. on.. naurettavan näköinen..

        Vain aito Applefag voi kuvitella, että tuollainen viritelmä on "hyvä"

        Das Keyboardissa ei ole edes taustavalojakaan eikä se näytä avaruusraketilta, niin kai se on pappamaisen näköinen.

        Jos haluat kunnon jonnenäppiksen, niin tässä, jonneluurissa (androidissa) kiinni:
        http://gagadget.com/media/post_big/logitech-g910-orion-spark-01.jpg


      • toteaja-
        9_sopiva kirjoitti:

        Ensimmäisessä macintosh koneessa on 9" näyttö. Se on sopiva desktop käyttöliittymälle. Isommalla näytöllä on vain liikaa ikoneita, jolloin käyttöliittymästä tulee sekava.

        >Isommalla näytöllä on vain liikaa ikoneita, jolloin käyttöliittymästä tulee sekava.<
        Eikös näillä laitteilla kuitenkin suurin osa ajasta tehdä muuta kuin tuijotellaan ikoneita.
        Turha tihrustaa pieneltä näytöltä jos voi käyttää isompaakin.
        Mutta kukin kehuu omaansa, pieni näyttö on parasta niin kauan kunnes saa isomman.


      • turhia_härpäkkeitä
        toteaja- kirjoitti:

        >Isommalla näytöllä on vain liikaa ikoneita, jolloin käyttöliittymästä tulee sekava.<
        Eikös näillä laitteilla kuitenkin suurin osa ajasta tehdä muuta kuin tuijotellaan ikoneita.
        Turha tihrustaa pieneltä näytöltä jos voi käyttää isompaakin.
        Mutta kukin kehuu omaansa, pieni näyttö on parasta niin kauan kunnes saa isomman.

        Kotikäytössähän myös normaali lankapuhelimen luuri olisi paljon parempi kuin kännykkä (käteen sopivammin muotoiltu että siitä saa hyvän otteen, ja mikrofoni suoraan suun edessä, kaiutin korvassa). Porukat mieluummin käyttävät matkapuhelimia ilman luuria sekä kotikäytössä että matkalla. Myös tablettiin ei haluta mitään turhia erillisiä isoja näyttöjä ja näppäimistöjä, vaan sitä käytetään sellaisenaan sekä kotona että matkalla.


      • turhia_härpäkkeitä kirjoitti:

        Kotikäytössähän myös normaali lankapuhelimen luuri olisi paljon parempi kuin kännykkä (käteen sopivammin muotoiltu että siitä saa hyvän otteen, ja mikrofoni suoraan suun edessä, kaiutin korvassa). Porukat mieluummin käyttävät matkapuhelimia ilman luuria sekä kotikäytössä että matkalla. Myös tablettiin ei haluta mitään turhia erillisiä isoja näyttöjä ja näppäimistöjä, vaan sitä käytetään sellaisenaan sekä kotona että matkalla.

        Tässä nyt on hieman eri asia. Puhelinta käytetään aika vähän. Paljon puhujalle kännykässä on erilaisia handsfree-ratkasuja, jotka ovat kätevämpiä kuin mikään luuri. Itse harvoin puhun luuri korvalla.

        En usko, että monelle riittää pitkän päälle tabletin näyttö ja kosketusnäppäimistö. Toki voi olla, että jossain vaiheessa tablettiin saa niin kätevästi ulkoisia laitteita, että se korvaa tietokoneen - tai siitä tulee tietokone. Eihän Windows-tabletin ja -tietokoneen välillä ole mitään selkeää eroa.


      • pienempi_on_kätevämpi
        okaro kirjoitti:

        Tässä nyt on hieman eri asia. Puhelinta käytetään aika vähän. Paljon puhujalle kännykässä on erilaisia handsfree-ratkasuja, jotka ovat kätevämpiä kuin mikään luuri. Itse harvoin puhun luuri korvalla.

        En usko, että monelle riittää pitkän päälle tabletin näyttö ja kosketusnäppäimistö. Toki voi olla, että jossain vaiheessa tablettiin saa niin kätevästi ulkoisia laitteita, että se korvaa tietokoneen - tai siitä tulee tietokone. Eihän Windows-tabletin ja -tietokoneen välillä ole mitään selkeää eroa.

        Eihän kirjatkaan ole mitään hehtaarikokoisia. Normaalit kirjat ovat A5-kokoisia ja vastaavat 9-10" tablettia. Sen isompaa näyttöä ei tarvita edes pienen tekstin lukemiseen. Myös tablettiin kotikäytössä paras ja luontevin ruudunkoko on tuollainen joka vastaa normaalia kirjaa ja sitä on mukava pidellä käsissä samalla kun loikoilee sohvalla. Isompi olisi kömpelö ja hankala.


      • hmhmhm
        pienempi_on_kätevämpi kirjoitti:

        Eihän kirjatkaan ole mitään hehtaarikokoisia. Normaalit kirjat ovat A5-kokoisia ja vastaavat 9-10" tablettia. Sen isompaa näyttöä ei tarvita edes pienen tekstin lukemiseen. Myös tablettiin kotikäytössä paras ja luontevin ruudunkoko on tuollainen joka vastaa normaalia kirjaa ja sitä on mukava pidellä käsissä samalla kun loikoilee sohvalla. Isompi olisi kömpelö ja hankala.

        Kirjat on pieniä ihan vain siksi, että niitä olisi helpompi säilyttää, ja koska niitä luetaan pitämällä kirjaa kädessä.

        Kyllä isosta näytöstä on monelaista etua työskentelyssä. Esimerkiksi kuvien kanssa työskennellessä. Eihän iso näyttö ole mistään pois, koska voit katsoa näytöllä olevaa kohdetta myös pienempänä.

        Samoin ergonomialtaan kunnon näyttö ja näppäimistö ovat ylivoimaisesti parhaat työvälineet edelleen.

        Mutta se riippuu toki käyttötarkoitukestakin ja on myös makuasia. Jos vehjettä pitää käyttää sohvalla, ehkä se tabletti siinä ympäristössä on helpoin väline.


      • pienempi_on_kätevämpi kirjoitti:

        Eihän kirjatkaan ole mitään hehtaarikokoisia. Normaalit kirjat ovat A5-kokoisia ja vastaavat 9-10" tablettia. Sen isompaa näyttöä ei tarvita edes pienen tekstin lukemiseen. Myös tablettiin kotikäytössä paras ja luontevin ruudunkoko on tuollainen joka vastaa normaalia kirjaa ja sitä on mukava pidellä käsissä samalla kun loikoilee sohvalla. Isompi olisi kömpelö ja hankala.

        En näe kirjaa minään standardina.


    • VesaMattiLoirinLemppari

      10tuuman näyttö fullHD tabletissa on yllättävän käyttökelpoinen ja kaikki samat softat toimii kuin pöytäkoneessakin. Tää vehje on kotimaassa suunniteltu.
      Työpöytätyylisessä käytössä erillinen näppäimistö ja lisänäytöt on tietenkin tarpeen, mutta tehot yms. riittää jo korvaamaan pöytäkoneen, ainakin vaativassa peruskäytössä.

      • parhaat_pelit_toimivat

        Kyllä x86 tabletilla uusimpia ja parhaita pelejäkin pelaa valikoidusti, vaikka ehkä raskaimmat ja typerimmät shootterit jäävät väliin. Mutta esim. Pillars of Eternity, vuoden 2015 paras PC:n crpg joka on saanut Metacriticissäkin sellaiset huippupisteet että on goty-ainesta, ei vaadi mitään tehokasta näytönohjainta ja toimii tabletissakin ihan hyvin. Tabletin näyttö saisi olla mielellään QHD tai vielä tarkempi jotta voisi nauttia supertarkoista grafiikoista ja taustakuvista.


      • 7v sitten myytiin jo miniläppäreitä millä temppu onnistui.


      • 60_vuotta_tabletteja
        M-Kar kirjoitti:

        7v sitten myytiin jo miniläppäreitä millä temppu onnistui.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Pen_computing
        Jo 50-luvulla kehitettiin ensimmäinen tablettitietokone (RAND tablet), joka käytti stylus-kynää input-välineenä.
        Nykyiset tabletit ja phabletit stylus-kynineen eivät ole uutta tekniikkaa, niitä on myyty jo 60 vuoden ajan.


      • 60_vuotta_tabletteja kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Pen_computing
        Jo 50-luvulla kehitettiin ensimmäinen tablettitietokone (RAND tablet), joka käytti stylus-kynää input-välineenä.
        Nykyiset tabletit ja phabletit stylus-kynineen eivät ole uutta tekniikkaa, niitä on myyty jo 60 vuoden ajan.

        Niissä vaan ei toiminut samat ohjelmat kuin nykyisillä pöytäkoneilla.


      • 60_vuotta_tabletteja
        M-Kar kirjoitti:

        Niissä vaan ei toiminut samat ohjelmat kuin nykyisillä pöytäkoneilla.

        Niissä ajettiinkin sen ajan tietokoneohjelmia ja esim. BASIC-ohjelmia.
        Kuten myös 15 vuotta vanhassa stylus tabletissa (QBE Vivo jossa oli 128mt muistia ja Windows) ajettiin 15 vuotta vanhoja ohjelmia, office2k:ta ym. Tabletit ovat aina riittäneet mainiosti korvaamaan aikansa pöytäkoneet.


    • tehokas--

      joidenkin mielestä tabletti korvaa hyvinkin PC:n. Jotkut ovat eri mieltä.
      Riippuu ihan omista vaatimuksista ja tekemisistä. Itse tarvitsen ehdottomasti tablettia isomman näytön ja kunnon näppäimistön. Kyse on osin mukavuuden halusta ja tarpeesta tehdä asiat nopeasti, jotka ei tabletilla onnistu.....mieluummin siis läppäri kuin tabletti.
      Tablettia voi toki käyttää jonkinlaisena leikkikaluna ajankulukseen.

      • Kalevi_miettii

        "Tablettia voi toki käyttää jonkinlaisena leikkikaluna ajankulukseen."
        Nimimerkki "tehokas--" katsoo siis asiakseen mollata tabletin käyttäjiä ajankulukseen leikkijöiksi. Pidän itse leikkimistä tärkeänä, mutta en kyllä tablettia siihen käytä lainkaan. Hoitelen tabletilla esimerkiksi valokuva-arkistot, asiakirjat, muistiinpanot, sähköpostit, pankkiasiat ja nettikaupoissa asioinnin. Läppärille tai pöytäkoneelle en ole enää löytänyt pariin vuoteen mitään käyttöä. Kuvittelin ensin, että tarvitsisin vielä johonkin yli 10 tuuman näyttöä tai näppistä, mutta olin väärässä.


      • tehokas--
        Kalevi_miettii kirjoitti:

        "Tablettia voi toki käyttää jonkinlaisena leikkikaluna ajankulukseen."
        Nimimerkki "tehokas--" katsoo siis asiakseen mollata tabletin käyttäjiä ajankulukseen leikkijöiksi. Pidän itse leikkimistä tärkeänä, mutta en kyllä tablettia siihen käytä lainkaan. Hoitelen tabletilla esimerkiksi valokuva-arkistot, asiakirjat, muistiinpanot, sähköpostit, pankkiasiat ja nettikaupoissa asioinnin. Läppärille tai pöytäkoneelle en ole enää löytänyt pariin vuoteen mitään käyttöä. Kuvittelin ensin, että tarvitsisin vielä johonkin yli 10 tuuman näyttöä tai näppistä, mutta olin väärässä.

        en mollaa tabletin käyttäjiä. puhun vain omasta puolestani.
        itsevoisin itsekin käyttää tablettia leikkikaluna. Muut saa tehdä sillä mitä haluaa.


      • dibadupum
        Kalevi_miettii kirjoitti:

        "Tablettia voi toki käyttää jonkinlaisena leikkikaluna ajankulukseen."
        Nimimerkki "tehokas--" katsoo siis asiakseen mollata tabletin käyttäjiä ajankulukseen leikkijöiksi. Pidän itse leikkimistä tärkeänä, mutta en kyllä tablettia siihen käytä lainkaan. Hoitelen tabletilla esimerkiksi valokuva-arkistot, asiakirjat, muistiinpanot, sähköpostit, pankkiasiat ja nettikaupoissa asioinnin. Läppärille tai pöytäkoneelle en ole enää löytänyt pariin vuoteen mitään käyttöä. Kuvittelin ensin, että tarvitsisin vielä johonkin yli 10 tuuman näyttöä tai näppistä, mutta olin väärässä.

        Ihan miten vaan. Tableteissa on poikkeuksetta niin pieni määrä tallennustilaa, että ei sinne edes mahdu minkäänlainen järkevä valokuva-arkisto. Tietysti jos ne kuvat ovat jotain tabletin tai puhelimen kameralla kuvattua rankasti pakattua jpg-suttua, niin sitten kai mahtuu. Kirjoittaminenkin on aivan liian hidasta ja kankeaa kun vertaa siihen, miten voi kirjoittaa oikealla näppäimistöllä kymmensormijärjestelmällä. Tietysti jos omat taidot rajoittuvat etusormien käyttöön ja pisimmät kirjoitettavat tekstipätkät ovat lyhkäisiä sähköposteja ja facebookpäivityksiä, niin kai tuolla tapaa tulee toimeen. Tabletti on aivan liian tehoton työväline,.


      • diipadaapa---
        dibadupum kirjoitti:

        Ihan miten vaan. Tableteissa on poikkeuksetta niin pieni määrä tallennustilaa, että ei sinne edes mahdu minkäänlainen järkevä valokuva-arkisto. Tietysti jos ne kuvat ovat jotain tabletin tai puhelimen kameralla kuvattua rankasti pakattua jpg-suttua, niin sitten kai mahtuu. Kirjoittaminenkin on aivan liian hidasta ja kankeaa kun vertaa siihen, miten voi kirjoittaa oikealla näppäimistöllä kymmensormijärjestelmällä. Tietysti jos omat taidot rajoittuvat etusormien käyttöön ja pisimmät kirjoitettavat tekstipätkät ovat lyhkäisiä sähköposteja ja facebookpäivityksiä, niin kai tuolla tapaa tulee toimeen. Tabletti on aivan liian tehoton työväline,.

        jotkut tosiaan käyttää tablettia työvälineenä. Heitä ei ilmeisesti haittaa, vaikka homma etenee puolta hitaammin kuin muilla. Saapahan näprätä tablettia.


      • dibadupum
        diipadaapa--- kirjoitti:

        jotkut tosiaan käyttää tablettia työvälineenä. Heitä ei ilmeisesti haittaa, vaikka homma etenee puolta hitaammin kuin muilla. Saapahan näprätä tablettia.

        Tabletti työvalineenä on sellainen, että sillä sitten näytetään asiakkaalle jossain esittelytilaisuudessa jotain tietokoneella tehtyjä matskuja. Mutta ei kukaan järkevä ala tabletilla lääppimään kasaan asiakirjojaja esityksiä puhumattakaan mistään vaativasta hommasta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe