Rikosilmoitus äidistä..?

Starlight

Olen 11-vuotias tyttö, ja mietin, pitäisikö minun tehdä rikosilmoitus äidistäni.
Olen saanut häneltä lukuisia ravistuksia, jotka ovat tehneet käsivarsiini/olkapäihini kipeää. Hän on myös tukistanut minua monta kertaa. Ravistukset hän luonnehtii "kiinni tarttumiseksi" ja tukistukset muka "vahingoiksi". Usein suuttuessaan hän ravistelee minua tavalla josta en pidä yhtään, koska se sattuu. Kun riiteleme, näin tapahtuu melkein aina. Olemme jälkeenpäin sopineet riidat, mutta jokaisesta ns. kimppuunkäynnistä jää mieleeni varjo. Mielestäni näin ei voi jatkua.
Korostan sitä, että äitini on muuten todella rakas minulle. Minulta ei ole koskaan puuttunut mitään pakollista. Ruokaa on tarpeeksi, uusia vaatteita ostetaan normaalisti, saan tarpeeseeni kaikenlaisia tavaroita, ulkomaanmatkoja on perheellämme paljon ja terveydenhuolto on erittäin hyvä. Hän lohduttaa minua jos olen surullinen, ja maksaa minulle psykologia sen takia, että minulla on kurjaa koulussa. Mutta suuttuessaan hän on kuin eri ihminen.
Kun hän ravistelee minua kipeästi tai riitelemme, pakenen ulos enkä uskalla palata kotiin ainakaan puoleen tuntiin. Myönnän, että riidoissa on aina kaksi osapuolta, toinen on minä. Olen pahoillani, jos olen riidellessämme sanonut jotain, mikä on loukannut äitiäni. Rakastan äitiäni ja perhettäni eniten tässä maailmassa, mutta en hyväksy että minua kohdellaan näin.
Mitä tapahtuu, jos teen rikosilmoituksen? Otetaanko minut huostaan? Ja mihin ja miten sellaisen voi ylipäänsä tehdä? Tarvitsisin apua :(

15

1507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummoikäinen

      Jos todella perheesänne on asiat muuten noin hienosti, niin en kyllä ole rikosilmoitksen kannalla. Jos otat yhteyttä sosisaaliviranomaisiin niin sieltä tullaan varmaan jututtamaan äitiä ja hänen kanssaa jutellaan.
      Se olisi varmaan suuri sokki äidille ja muille perheessänne. Varmaan äiti kokisi asian suurena loukkauksena ja häpeällisenä. Suhtautuminen sinuun saattaisi muuttua ja välinnen kylmetä.
      On ihmisiä, jotka suuttuessaan menettävät malttinsa ja sitten itsekkin katuvat käytöstään. Ei tuollainen ole kyllä mitenkään puollustettavaan vanhemmalta ja sinä olet toikeassa. On myös hienoa, että voitte sopia ja pyytää anteeksi.
      Minulla on ehdotus sinulle. Kun olette sovussa ja ei ole mitään riittaa meneillä, niin voisitko ottaa asain puheeksi äitisi kanssa kahden kesken.
      Sano että on hirveän ikävää, ja koet vääräksi riidan sattuessa ruumillisen käisikähnän ja kovakouraisen tarttumisen. Sano, että sellainen ei ole edes Suomen lakien mukaan oikein osoittaa rangaistusta fyysisesti. Kehu äitiä muuten ihanaksi, mutta vaadit että siihen pitää tulla muutos. Näin säilytätä äidin luiottamuksen. Kerro että jos asia ei muutu niin silloin sinä halaut etsiä apua viranomaisilta. Jos ei veilä auta niin vetoat että puhut myös isän kanssa.
      Äiidilläsi on lyhyt pinna. Ihmisiä vanhemmtkin vain ovat.

    • soita

      äidilläsi on joku paha ongelma tai trauma omasta lapsuudestansa,koska hän toimii näin.kyllä sulla on oikeus soittaa sosiaalitoimistoon nuoriso puolen lastensuojeluun,ei saa käyttää noin kovia otteita.tuo kimppuun käyminen on vakavaa koska se on toistunut useita kertoja jo.asia ei ole sinun syytä,älä syyllistä itseäsi,äitisi on huoltaja,velvollinen hyvinvointiisi.hänellä on mielenterveydessään joku häiriö koska ei hillitse itseään aikusena.suorastaan vaaralliselta kuulostaa sun henkisen ja fyysisen jatkon puolesta.äidilläsi ei ole syitä kimppuusi käydä,soita lasten suojeluun.häpeä on äidillesi ,ei sulle.sun äitiskin tarvinnee paljon apua käytöksensä takia,hänellä on ongelmia! ei ole häpeä hoitaa asiaansa,häpeä kuuluu sille kuka satuttaa ja vaurioittaa kasvavaia lapsiaan! avun hakemiseen ei tarvita lupaa,eikä hävetä pidä,vaan se on jo sun velvollisuutesi koska tuo kuulostaa pahalta.äitisi saattaa saada apuakin jos ei tiedosta ongelmaansa ,ei ketään oteta heti pois.äidiltäs kysytään varmaankin hänen vointiaan ja saa puhella murheistansa.stressi tuo agresiivisuutta,mielenterveysongelmat ja päihteen käyttö.

      • Starlight

        Äiti ei käytä päihteitä tai esim. huumeita eikä polta. En usko että sillä on mitään ns. mielenterveysongelmia, mutta oon käsittänyt että sillä on lapsuudessa ollut kotona kova kuri. Ei siis mitään lyömistä, vitsaa yms. vaan ehkä just tuollaista ravistelua. Olen sanonut sille, että aion ehkä tehdä ilmoituksen.
        Isäni ei tiedä miten äitini käyttäytyy. Nämä riidat tapahtuvat melkein aina silloin, kun isä on poissa kotoa. Äiti kertoi isälle, että aion tehdä ilmoituksen, mutta isäni nauroi ja kysyi että "Ihanko oikeasti?!" Eikä häntä voi syyttää siitä. En uskalla kertoa hänelle, eikä hän varmaan edes uskoisi.
        Miten sossuille voi soittaa? Tai mennä käymään siellä? Olkaa kilttejä ja auttakaa :(
        T.ap


      • swillow
        Starlight kirjoitti:

        Äiti ei käytä päihteitä tai esim. huumeita eikä polta. En usko että sillä on mitään ns. mielenterveysongelmia, mutta oon käsittänyt että sillä on lapsuudessa ollut kotona kova kuri. Ei siis mitään lyömistä, vitsaa yms. vaan ehkä just tuollaista ravistelua. Olen sanonut sille, että aion ehkä tehdä ilmoituksen.
        Isäni ei tiedä miten äitini käyttäytyy. Nämä riidat tapahtuvat melkein aina silloin, kun isä on poissa kotoa. Äiti kertoi isälle, että aion tehdä ilmoituksen, mutta isäni nauroi ja kysyi että "Ihanko oikeasti?!" Eikä häntä voi syyttää siitä. En uskalla kertoa hänelle, eikä hän varmaan edes uskoisi.
        Miten sossuille voi soittaa? Tai mennä käymään siellä? Olkaa kilttejä ja auttakaa :(
        T.ap

        Äitisi toimet on ehdottoman väärin! D: Kerro heti esim. sossuille yms. Veikkaan että he alkavat tutkia asiaa ja todennäköisesti sinut otetaan huostaan tai nuorten/lastenkotiin. Onko sinulla sisaruksia? Onko äitisi ravistellut heitäkin? Äitisi saatetaan tuomita lievästä pahoinpitelystä sakkoihin. En usko että siitä joutuisi vankilaan, joten älä huolehdi!
        Varoituksen sana: mieti tarkasti, miten muotoilet asian sossuille. Jos vahingossa kerrot asian hiukankin liioittelevasti, ei sinulla ole enää sananvaltaa koko jutussa ja sinut viedään lastenkotiin tai sijaisperheeseen, halusit sitä tai et. Onnea matkaan! :)


    • soita ,apua

      ei se tee asiasta hyväksyttävämpää,että äitisi ei käytä päihteitä,eikä se että on kotoaan oppinut.se on väkivaltaa,jatkuvaa.soita itse sosiaalitoimistoon yksinn,virka-aikaan ja kerro tai valitse sosiaalityntekijä tai nuorten sosiaalityöntekijä,saat päivystykseen kin soittaa ihan millin vaan,vaikka mannerheimin lastensuojeluliittoon.isäsi ei ota valitettavasti vakavasti tätä ongelmaa! vähätteli ja aiheuttaa turvattomuutta ja epäluottoa.olet oikeassa että sun on tehtävä asialle jotakin.sun äidillä on ongelma,ja hänellä ei ole oikeutta ravistaa! se sattuu ja aiheutta todellakin turvattomuutta ja epäkunnioitusta ,epäluotettavuutta aitiäs kohtaan.sun isäsi ei ota tosissaan ! ole kiltti ja ilmoita taustastasi eteenpäin.sun äiti ei ole tasapinoisessa tilassa! ja ongelmasta et saa ottaa syytä itseesi! vanhemmat eivät osaa hoitaa velvoitettaan.päihteillä ei ole tekemistä mutta henkisiä ongelmia ainakin äidilläsi on.isäsi epäuskoisuus herättää epäluottamusta turvallisesta,lapsestaan välittävästä vanhemmasta-totuus,

      • asiat menee paremmax

        soita suoraan lasten suojeluun paikkakuntasi sosiaalitoimistoon.tilanne kartoitetaan ja saattaa olla että he näkevät myös äitisi pahoinvoinnin ja voivat tukea hänetäkin tarvittaessa,jos hän ei ole ymmärtänyt pyytää ulkopuolista tukea jostakin.saattaa olla että sulle voidaan hankkia sijaiskoti väliaikaiseksi parantamaan kärjistynyttä tilannetta kotonasi,äitisikin saattaa tarvita uupumukselta hengähdystä ja tukihenkilöä.puhun omista kokemuksistani,yhnäitinä .minä olin aikanaan niin uupunut yh äiti että hermoni oli riekalaina ilman tukevaa yhteisöä,uuvuin ja lapseni mani puoleksi vuodeksi perhekotiin kunnes sain hengähtää ja olot parani.auttoi! kun ensin myönsin että meillä on ongelmia! se lähti siitä.


    • tapanitteni

      Mun äitistä on jo tehty rikosilmoitus pahoinpitelystä, mutta en mä minnekkään laitokseen oo päässy ku hän väittää että liioittelen.

    • Petteriä

      Petteri on on on on on on on tehnyt jostakin rikos ilmotuksen sitte petteri meni kauppaan ja sit poliisit veivät petterin kouluun ja koulussa petteriä haukuttiin sit petteri ragee

    • wqwqxdcxzq

      Starligth ei ole 11-vuotias.Tämä ei ole 11-vuotiaan kirjoitus.

    • Yksikään

      11-vuotias ei asettele sanojaan tuohon malliin. Feikki ja ikävä sellainen

      • Kyllä esimerkiksi minä olisin saattanut kirjoittaa 11-vuotiaana tuon kaltaista tekstiä.


    • Asiasta kannattaa kertoa koulussa terkkarille tai kuraattorille ja jos sulla on näkyvillä mustelmia tai muuta vammaa ne voi näyttää todisteeksi. Sieltä otetaan yhteyttä sosiaalitoimistoon lastensuojeluun. Sen työntekijöitä tulee kotiinne kartoittamaan tilannetta ja jututtavat myös äitiäsi. Se ei automaattisesti tarkoita huostaanottoa tai muutakaan kovin radikaalia toimenpiteitä. Lastensuojelu seuraa teidän kotitilannettanne siitä eteenpäin ja jos kyseinen tilanne toistuu voidaan miettiä joko tilapäistä lyhytaikaista sijoitusta muualle. Lastensuojelu tarjoaa aina mahdollisuutta ottaa heihin yhteyttä kun tilanne kotona käy uhkaavaksi ja ilman muuta sinne kannattaa soittaa jos koet tilanteen hankalaksi tai pelottavaksi. Koska olet alaikäinen niin rikosilmoituksen teko ei oikeastaan johda mihinkään muuhun kuin siihen että poliisi ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja asia siirtyy heidän vastuulle. Helpommalla pääsee kun on itse sinne yhteydessä.

    • Feeniksin_kyynel

      Entä jos ehdottaisit äidillesi että hän varaa aikaa psykologilta? Siellä hän voisi opetella hallitsemaan vihaansa rakentavin keinoin.

      Psykologit ovat olemassa juuri tällaisia asioita varten. Poliisi ei voi auttaa äitiäsi. Psykologi voi auttaa teitä molempia. Jos koet, että äitisi aiemmat teot eivät jätä sinua rauhaan, vaikka äitisi saisikin vihansa hallintaan, niin suosittelen taas juttelutuokiota psykologin kanssa, etteivät muistot kasva haittaavan suuriksi.

      • Feeniksin_kyynel

        Ja tämä onnistuu varmasti myös lastensuojelun kautta.


      • Feeniksin_kyynel kirjoitti:

        Ja tämä onnistuu varmasti myös lastensuojelun kautta.

        Mutta nyt lienee myöhäistä. Keskustelu on neljä vuotta vanha.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe