Laserilla vai mustesuihkulla

laatua kuviin

Kummalla saa paremmat valokuvat tulostettua?

25

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

      Mustesuihkulla pigmenttiväreillä.

    • Kummalla
      • Canonisti minäkin

        Canonilla on tällä hetkellä (malliuudistus on huhujen mukaan ihan kohta) eri tyyppiset musteet Pro 1:ssä, Pro 10:ssä ja Pro 100:ssa. Itse ostin tuon keskimmäisen mallin vuosi sitten, koska musteet vastasivat mielstäni parhaiten tarpeitani. Mielenkiinnolla odotan, uusitaanko kaikki mustetyypit ja jos uusitaan, niin kuinka pitkään musteita tulee saamaan mallien uudistuttua.


    • sitroen.

      Tuossa Epsonissa ja varmaan muissakin mustesuihkutulostimissa on se hehkulamppuhuijauksesta tuttu "vika". Eli kun olet tulostanut tehtaalla mikroprosessorille tallennetun määrän kuvia, tulostin menee "rikki". Minulla yksi väri "tukkeutui" eikä aukea millään.
      Muutenkin: miten se värikasetti tietää antaa tulostimelle kasetin pinnan?
      Ja kun yksi kasetti on tyhjä, ei tulostin suostu tulostamaan yhtään mitään.

      Onko värilasereissa samanlaista huijausta?

      • beti

        "miten se värikasetti tietää antaa tulostimelle kasetin pinnan? " Tarkoititko miten tulostin tietää värin määrän kasetissa? Ei se tiedäkään. Jokaisessa kasetissa on siru, joka laskee omalla algoritmillaan sivuja. Se laskee mikä on värin peitto paperilla ja paljonko se tarkoittaa itse väriä. Brotherilla on kylläkin joitakin mustekasetteja, joista tulostin lukee värin määrän optisesti. Mutta näkyi heidän uusimpiin kasetteihin tulleen jo siru.

        Se, että kone ei toimi, kun yksi kasetti on tyhjä, on kyllä kuluttajan etu. No, ei kyllä kaikissa tapauksissa. Tulostimissa, joissa kirjoituspää on itse koneessa, ei itse kasetissa, on kuluttajan etu, että yhden kasetin ollessa tyhjä, kone ei toimi. Epsonin mustesuihkutulostimet ovat tällaisia. Jos kone jatkaisi toimintaa yhden kasetin ollessa tyhjä, voisi tuon värin kirjoituspää tukkeutua. Ja silloin voi käydä kuten sinulle: väriä ei saa enää koskaan ulos. Mutta toinen asia on tilanne, jossa kuluttaja ei haluaisi käyttää enää koskaan värejä, vain mustaa (miksei silloin ostaisi musta-valko -laseria?). Silloin joutuu väkisin ostamaan uusia patruunoita. Toisalta valmistajat ovat koneen rakentaneet sitä ajatellen, että kaikkia värejä käytettään.

        Automaattipuhdistus pitää huolen, että värit kuluvat vaikka värejä ei käytettä. Suhtaudun muuten aika negatiivisesti tuohon automaattipuhdistukseen. Jos konetta käyttää säännöllisesti, niin puhdistusta ei tarvita. Ainakin pitäisi voida asentaa puhdistus pois päältä. En ole vielä moiseen törmännyt.

        Tuo huijaus. Kyllä tuohon mystiseen hajoamiseen aina välillä törmää. Kukaan ei ota kotikoneita korjattavaksi, joten todellista syytä en voi tietää. Itse en osaa elektronisia vikoja etsiä. Mutta olen touhunnut tuhansien ihmisten kasettien ja sitä kautta tulostimien kanssa ja joku kuva asiasta on tullut. Varmasti jokainen uskoo kun sanon, että tulostimia ei ole tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Olen törmännyt kyllä netissä hakkereihin, jotka saavat tekemillään ohjelmilla tulostimia toimimaan uudelleen.

        Mutta väittäsin, että useimmat koneet eivät kestä sinne mahdolliselle takarajalle asti.


      • sitroen.
        beti kirjoitti:

        "miten se värikasetti tietää antaa tulostimelle kasetin pinnan? " Tarkoititko miten tulostin tietää värin määrän kasetissa? Ei se tiedäkään. Jokaisessa kasetissa on siru, joka laskee omalla algoritmillaan sivuja. Se laskee mikä on värin peitto paperilla ja paljonko se tarkoittaa itse väriä. Brotherilla on kylläkin joitakin mustekasetteja, joista tulostin lukee värin määrän optisesti. Mutta näkyi heidän uusimpiin kasetteihin tulleen jo siru.

        Se, että kone ei toimi, kun yksi kasetti on tyhjä, on kyllä kuluttajan etu. No, ei kyllä kaikissa tapauksissa. Tulostimissa, joissa kirjoituspää on itse koneessa, ei itse kasetissa, on kuluttajan etu, että yhden kasetin ollessa tyhjä, kone ei toimi. Epsonin mustesuihkutulostimet ovat tällaisia. Jos kone jatkaisi toimintaa yhden kasetin ollessa tyhjä, voisi tuon värin kirjoituspää tukkeutua. Ja silloin voi käydä kuten sinulle: väriä ei saa enää koskaan ulos. Mutta toinen asia on tilanne, jossa kuluttaja ei haluaisi käyttää enää koskaan värejä, vain mustaa (miksei silloin ostaisi musta-valko -laseria?). Silloin joutuu väkisin ostamaan uusia patruunoita. Toisalta valmistajat ovat koneen rakentaneet sitä ajatellen, että kaikkia värejä käytettään.

        Automaattipuhdistus pitää huolen, että värit kuluvat vaikka värejä ei käytettä. Suhtaudun muuten aika negatiivisesti tuohon automaattipuhdistukseen. Jos konetta käyttää säännöllisesti, niin puhdistusta ei tarvita. Ainakin pitäisi voida asentaa puhdistus pois päältä. En ole vielä moiseen törmännyt.

        Tuo huijaus. Kyllä tuohon mystiseen hajoamiseen aina välillä törmää. Kukaan ei ota kotikoneita korjattavaksi, joten todellista syytä en voi tietää. Itse en osaa elektronisia vikoja etsiä. Mutta olen touhunnut tuhansien ihmisten kasettien ja sitä kautta tulostimien kanssa ja joku kuva asiasta on tullut. Varmasti jokainen uskoo kun sanon, että tulostimia ei ole tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Olen törmännyt kyllä netissä hakkereihin, jotka saavat tekemillään ohjelmilla tulostimia toimimaan uudelleen.

        Mutta väittäsin, että useimmat koneet eivät kestä sinne mahdolliselle takarajalle asti.

        Kiitos vastauksesta.

        Onko tietoa värilasertulostimista? Kestääkö ne vai tuleeko niihinkin joku mystinen "vika" niin, ettei auta kuin ostaa taas uusi? En viitsisi muutaman vuoden välein tulostimia uusia.


      • C510
        sitroen. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Onko tietoa värilasertulostimista? Kestääkö ne vai tuleeko niihinkin joku mystinen "vika" niin, ettei auta kuin ostaa taas uusi? En viitsisi muutaman vuoden välein tulostimia uusia.

        Mulla on tulostimena monta vuotta vanha Lexmark C510.

        ”Mystistä” vikaa ei ole vielä ilmennyt, mutta joskus tulosteen taakse tulee väriviiruja.

        Parerina käyän Colotech Coated -paperia.


      • huijaus
        beti kirjoitti:

        "miten se värikasetti tietää antaa tulostimelle kasetin pinnan? " Tarkoititko miten tulostin tietää värin määrän kasetissa? Ei se tiedäkään. Jokaisessa kasetissa on siru, joka laskee omalla algoritmillaan sivuja. Se laskee mikä on värin peitto paperilla ja paljonko se tarkoittaa itse väriä. Brotherilla on kylläkin joitakin mustekasetteja, joista tulostin lukee värin määrän optisesti. Mutta näkyi heidän uusimpiin kasetteihin tulleen jo siru.

        Se, että kone ei toimi, kun yksi kasetti on tyhjä, on kyllä kuluttajan etu. No, ei kyllä kaikissa tapauksissa. Tulostimissa, joissa kirjoituspää on itse koneessa, ei itse kasetissa, on kuluttajan etu, että yhden kasetin ollessa tyhjä, kone ei toimi. Epsonin mustesuihkutulostimet ovat tällaisia. Jos kone jatkaisi toimintaa yhden kasetin ollessa tyhjä, voisi tuon värin kirjoituspää tukkeutua. Ja silloin voi käydä kuten sinulle: väriä ei saa enää koskaan ulos. Mutta toinen asia on tilanne, jossa kuluttaja ei haluaisi käyttää enää koskaan värejä, vain mustaa (miksei silloin ostaisi musta-valko -laseria?). Silloin joutuu väkisin ostamaan uusia patruunoita. Toisalta valmistajat ovat koneen rakentaneet sitä ajatellen, että kaikkia värejä käytettään.

        Automaattipuhdistus pitää huolen, että värit kuluvat vaikka värejä ei käytettä. Suhtaudun muuten aika negatiivisesti tuohon automaattipuhdistukseen. Jos konetta käyttää säännöllisesti, niin puhdistusta ei tarvita. Ainakin pitäisi voida asentaa puhdistus pois päältä. En ole vielä moiseen törmännyt.

        Tuo huijaus. Kyllä tuohon mystiseen hajoamiseen aina välillä törmää. Kukaan ei ota kotikoneita korjattavaksi, joten todellista syytä en voi tietää. Itse en osaa elektronisia vikoja etsiä. Mutta olen touhunnut tuhansien ihmisten kasettien ja sitä kautta tulostimien kanssa ja joku kuva asiasta on tullut. Varmasti jokainen uskoo kun sanon, että tulostimia ei ole tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Olen törmännyt kyllä netissä hakkereihin, jotka saavat tekemillään ohjelmilla tulostimia toimimaan uudelleen.

        Mutta väittäsin, että useimmat koneet eivät kestä sinne mahdolliselle takarajalle asti.

        Olisin taipuvainen uskomaan hyvin suunniteltuun huijaukseen. Muutaman vuoden ajan olen tulostellut valokuvia suurehkojakin määriä Epson P50 tulostimella. Ulkomailta hankittu ulkoinen mustesäiliö takaa halvat kuvat ja laadussa ei ole mitään moittimista. Mutta jollain systeemillä tuo kone laskee, että sopivin väliajoin jokin muste on loppu, vaikka letkuistahan se tulee. Mutta konehan se on ja sen saa helposti uskomaan, että uutta mustetta on asennettu. Ja jatkuvasti se puhdistaa tulostuspäitään tarpeesta tai muuten vain. Mustetta ainakin kuluu. Niinpä hukkamustesäiliö tuli täyteen - siis kone laski, että se on täysi vaikka ei ollutkaan. Epsonin maahantuojalta yritin kysellä moneen kertaan neuvoja ongelman ratkaisuun. En tietenkään saanut. Vain huollon yhteystiedot annettiin. Huollon nettisivuilta selvisi, että huolto ja rahti maksavat ainakin saman verran kuin täysin uusi tulostin lisäksi tulevat osakustannukset. Kyselin hukkamustesäiliön hintaa - ei edes vastattu. Mutta ulkomailta löytyi ulkoinen hukkamustesäiliö kohtuuhintaan ja tietokonenörttinuoriso löysi netistä ohjelman, joka huijasi Epsonin uskomaan, että se onkin aivan uusi kone ja hukkamustesäiliö on tyhjä. Ja taas toimii hyvin. Tosin oikukas se on, kun aina välilä ilmoittaa musteiden loppuneen ja kyllä tulostuspäät välillä oikeastikin vaativat puhdistusta. Ilmeisen viisaat insinöörit on rakentaneet Epsonin tulostimen sellaiseksi, että käyttäjä mahdollisimman pian luulee olevan sen lopussa ja hankkii uuden. Olisi mielenkiintoista kuulla ovatko Canonin valokuvatulostimet yhtä kierolla tavalla ohjelmoituja ja hankalia käyttää.


      • laskentaa_ei_mittausta
        beti kirjoitti:

        "miten se värikasetti tietää antaa tulostimelle kasetin pinnan? " Tarkoititko miten tulostin tietää värin määrän kasetissa? Ei se tiedäkään. Jokaisessa kasetissa on siru, joka laskee omalla algoritmillaan sivuja. Se laskee mikä on värin peitto paperilla ja paljonko se tarkoittaa itse väriä. Brotherilla on kylläkin joitakin mustekasetteja, joista tulostin lukee värin määrän optisesti. Mutta näkyi heidän uusimpiin kasetteihin tulleen jo siru.

        Se, että kone ei toimi, kun yksi kasetti on tyhjä, on kyllä kuluttajan etu. No, ei kyllä kaikissa tapauksissa. Tulostimissa, joissa kirjoituspää on itse koneessa, ei itse kasetissa, on kuluttajan etu, että yhden kasetin ollessa tyhjä, kone ei toimi. Epsonin mustesuihkutulostimet ovat tällaisia. Jos kone jatkaisi toimintaa yhden kasetin ollessa tyhjä, voisi tuon värin kirjoituspää tukkeutua. Ja silloin voi käydä kuten sinulle: väriä ei saa enää koskaan ulos. Mutta toinen asia on tilanne, jossa kuluttaja ei haluaisi käyttää enää koskaan värejä, vain mustaa (miksei silloin ostaisi musta-valko -laseria?). Silloin joutuu väkisin ostamaan uusia patruunoita. Toisalta valmistajat ovat koneen rakentaneet sitä ajatellen, että kaikkia värejä käytettään.

        Automaattipuhdistus pitää huolen, että värit kuluvat vaikka värejä ei käytettä. Suhtaudun muuten aika negatiivisesti tuohon automaattipuhdistukseen. Jos konetta käyttää säännöllisesti, niin puhdistusta ei tarvita. Ainakin pitäisi voida asentaa puhdistus pois päältä. En ole vielä moiseen törmännyt.

        Tuo huijaus. Kyllä tuohon mystiseen hajoamiseen aina välillä törmää. Kukaan ei ota kotikoneita korjattavaksi, joten todellista syytä en voi tietää. Itse en osaa elektronisia vikoja etsiä. Mutta olen touhunnut tuhansien ihmisten kasettien ja sitä kautta tulostimien kanssa ja joku kuva asiasta on tullut. Varmasti jokainen uskoo kun sanon, että tulostimia ei ole tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Olen törmännyt kyllä netissä hakkereihin, jotka saavat tekemillään ohjelmilla tulostimia toimimaan uudelleen.

        Mutta väittäsin, että useimmat koneet eivät kestä sinne mahdolliselle takarajalle asti.

        > Automaattipuhdistus pitää huolen, että värit kuluvat vaikka värejä ei käytettä. Suhtaudun muuten aika negatiivisesti tuohon automaattipuhdistukseen. Jos konetta käyttää säännöllisesti, niin puhdistusta ei tarvita. Ainakin pitäisi voida asentaa puhdistus pois päältä. En ole vielä moiseen törmännyt.

        Jaa, minun havaintojeni mukaan automaattipuhdistus huomioi käytön. Eli tulostin hinkkaan itseään suurella hartaudella, jos edellisestä käyttökerrasta on viikkoja, Vähempi hinkkaus riittää, jos edellisestä käyttökerrasta on vähän aikaa. Ei kovin vaikeaa päätellä toiminnon perustuvan kalenteriin. "Yllättäen" näissä uudemmissa vehkeissä onkin sisäänrakennettu kalenteri&kello.

        Puhdistustarvetta tulee myös käytön aikana. Eihän kaikkia suuttimia välttämättä ole "lauottu", vaikka olisi tulostettu monta sivua tekstiä. Jopa mustan värin suuttimia voi jäädä käyttämättä, jos tulostetaan pelkkää tekstiä. Jotkin suuttimet voivat jäädä aina soppelisti rivien väliin.

        Sekin on luonnollista, että kasetissa olevan värin määrän & hukkavärisäiliöiden vaihtotarpeen määritys ei perustu todelliseen tilanteeseen, vaan tulostettuihin sivuihin & näiden sivujen väripeittoon. Värin määrän mittaus vaatisi hintavaa anturitekniikkaa.

        Eikä nämä kirotut värin määrää laskevat mikropiiritkään ole pelkästään huono juttu. Niiden ansiosta tulostin itse tietää, paljonko väriä on jäljellä. Nähty on sekin, kun homma pelasi pelkästään tulostinajurin kirjanpidon varassa. Tämä oli vielä sitä aikaa, kun käytettiin ns. rinnakkaisporttia ja ao. koneessa on rinnakkaisportissa jokin häiriö -> tietoliikenne tietokoneelta tulostimelle toimi, mutta toisinpäin ei. Tulostus onnistui, mutta ajuri pysyi autuaan tietämättömänä jäljellä olevan värin määrästä. Ja kun ajuri luuli, että kasetit on 100 % täynnä, se ei tarjonnut mahdollisuutta kasettien vaihtoon. Tulostimessa itsessään ei mitään ohjausnappeja, vaan vaihto piti käynnistää ajurista....

        Nykyään kun voidaan tulostella langattomastikin = ilman tietokoneen apuja, niin taitaa olla vähän pakko hoitaa kirjanpito mustesuihkun sisällä. Eli nämä mikropiirit kaseteissa tai jokin pysyvä muisti siinä itse tulostimessa? Ei näitä siis pelkästään vittuilumielessä ole tehty ... vaikka on tässä varmaan ollut valmistajilla mielessä myös täyttömustevalmistajien kampittaminen.


    • beti

      Mielstäni suurin ongelma tulostimien kanssa on niiden laadunvaihtelu. Olen monet kerrat törmännyt tilanteeseen, jossa minulla kaksi samanlaista tulostinta XXXYYY. Toinen kestää ja kestää ja toinen hajoaa heti takuun umpeuduttua. Väitän, että tulostimien (ja kaiken halvan elektroniikan) laaduntarkkailua ei juurikaan ole. Kuluttaja toimii laaduntarkkailijana. Eli kun ostat laitteen, niin huonolla tuurilla saat paskan käteen, sellaisen, joka kestää takuuajan yksi päivä. Kuten sanottu laitteet eivät koskaan kestä isältä pojalle. Vanhimmat tulostimet, joihin viime aikoina olen törmännyt ovat 90-luvun alusta. En tiedä olivatko koneet ennen parempia mutta tänä päivänä valmistajat osaavat kyllä paremmin arvoida laitteen eliniän. En usko, että kotitalouskäyttöön tarkoitettuja tulostimia olisi enää käytössä 20 vuoden päässä.

      Seuraava ei perustu mihinkään tilastoon tai tutkittuun tietoon: minulla on kuva, että värilaserit eivät kestä läheskään niin pitkään kuin mustavalkolaserit. Miksi? Toimivat teknisesti samalla tavalla. Herättää ainakin kysymyksiä.

      Mietin tuota "mystistä" vikaa. Värilaseriin tulee "mystisiä" vikoja mutta osaan niistä löytyy netistä tieto, miten koneen saa taas toimimaan. Mutta välillä on joku asiakkaani heittänyt värilaserilla vesilintua jo lyhyen ajan jälkeen. Jos saan mainostaa niin värilasereissa pysyisin linjalla: Canon, HP, Brother, Samsung. Muista merkeistä minulla ei välttämättä ole hyviä kokemuksia. Ja kasetit mainittuihin ovat yleensä helpompia löytää ja halvempia myös. Muistan kun eräs pariskunta oli ostanut erikoisemman värilasermerkin. Eivät löytäneet mistään koko kaupungista kasetteja ja tulivat viimein meille. Uudet kasetit olisivat maksaneet 200 €/kpl! Neljä kasettia. Veikkaan, että perheessä harrastettiin moukarinheittoa tuona iltana.

      Jos valokuvia haluat ottaa, niin suosittelen mustesuihkutulostinta. Meillä käy joitakin valokuvaajia ja tämä suositus perustuu heidän puheisiin. Ja vaikka täällä ei saisi mainostaa, niin mustesuihkupuolella on vain Canon mitä voin suositella. Tämä perustuu tuhansien asiakkaiden kanssa tulleeseen kokemukseen. Ei, me emme myy tulostimia.

    • sitroen.

      OK. Kenelläkään siis ei ole värilaseria eikä komuksia sen mahdollisista tulostushuijauksista. Uskotaan. Eihän värilasereita ole myyty yhtään kappaletta. Ainakaan Suomessa. Ainakaan tämän palstan lukijoille.

      • 920

        Värilaser HP 1610 oli tosi epäonnistunut ostos. Väriaineen kulutus kohtuutonta hintaansa nähden ja maksoivat 60-70 e/kpl vaikka osti uusiokasettiakin. Tulostuslaatu justiinsa veroilmoitukseen riittävää, valokuviin ei. Aika pikainen visiitti oli ja Canonin halpis monitoimisuihkari tuli tilalla, on paaljon parempi.
        Mikään meidän mustesuihkuista eivät ole mystisesti hajonneet, vaikka firman käytössä ovat olleetkin. Yleensä paperinsyöttö väsähtää tai musteet alkaa vuotamaan muuten. Epson Stylus Photo (ensimmäinen ja alkuperäinen) jäi pois käytöstä kun siihen ei saanut helpolla mustekasetteja.
        Pikkutulostimissa HP tai Canon, valokuvatulostimista VAIN JA AINOASTAAN EPSON.


      • Canonisti minäkin

        Olen kokeillut joskus töissä kuvia toimistolaaserilla, mutta jälki on niin huonoa, että otan nykyään töihinkin menevät muutamat kopiot kotona mustesuihkulla. Toki tulostusmateriaalissakin on eroa, mutta laser ei ole kuvatulostukseen sopiva väline.


      • On on, jollakin on - tosin vastaus tulee pienellä viiveellä, joten mahtaako se sinua enää kiinnostaa.
        Minulla on HP CM1015MFP (skanneri,värilaser,kopiokone).
        Ostin sen 2007 tai 2008, kun sattui olemaan jossain liikkeessä hurjalla tarjouksella.

        Katselin silloin mustesuihkuja, mutta niiden värisäiliöt tuntuivat niin kovin pikkuruisilta, että ajattelin niihin kuluvan pienen omaisuuden, joten päädyin laaseriin. (kuten ensimmäisen tulostimeni kohdalla joskus 1994-1995 - silloin olin naapurista kuullut, että aina kun tarvitsivat tulostaa jotain, niin mustesuihkun päät olivat kuivuneet).

        No, aikamoinen pönttöhän tämä on, mutta ihan mahtava laite kerrassaan. Hiukkaakaan en ole katunut. Värikasetit on hiton kalliita, keskimäärin 90-100 euroa. Mustan kasetin olen vaihtanut kaksi kertaa. Muun väriset (3 kpl) vain kerran, tosin näyttää siltä että ensi vuonna ne pitää ehkä vaihtaa. Paneelissa on aika selkeä näyttö, josta näkyy suurinpiirtein kunkin värikasetin sisällön määrä. Se lakkaa tulostamasta jos mikä tahansa väri loppuu - muistaakseni - mutta herjaa kyllä hyvissä ajoin kuinka monta kopiota vielä on tulostettavissa.
        Katselin jo valmiiksi, että Verkkokaupasta niitä vielä löytyy. Onhan se aikamoinen investointi, mutta mielestäni kannattaa.

        Olen tulostanut A4ää normaali 80 -paperille, 90-paperi on joissain tilanteissa parempaa, valokuvapaperille (matta ja kiiltävä) sekä tarra-arkeille. Kuvat ja tekstit on ihan tosi laadukkaita.
        Tosin en ihan kamalan paljon tulostele - siksi kai värit riittää näinkin kauan.
        Mutta malli on vanha, eikä ehkä ole vertailukelpoinen uusiin laitteisiin.
        Kunhan nyt kirjoittelin. terv tattis


      • tattiaivo kirjoitti:

        On on, jollakin on - tosin vastaus tulee pienellä viiveellä, joten mahtaako se sinua enää kiinnostaa.
        Minulla on HP CM1015MFP (skanneri,värilaser,kopiokone).
        Ostin sen 2007 tai 2008, kun sattui olemaan jossain liikkeessä hurjalla tarjouksella.

        Katselin silloin mustesuihkuja, mutta niiden värisäiliöt tuntuivat niin kovin pikkuruisilta, että ajattelin niihin kuluvan pienen omaisuuden, joten päädyin laaseriin. (kuten ensimmäisen tulostimeni kohdalla joskus 1994-1995 - silloin olin naapurista kuullut, että aina kun tarvitsivat tulostaa jotain, niin mustesuihkun päät olivat kuivuneet).

        No, aikamoinen pönttöhän tämä on, mutta ihan mahtava laite kerrassaan. Hiukkaakaan en ole katunut. Värikasetit on hiton kalliita, keskimäärin 90-100 euroa. Mustan kasetin olen vaihtanut kaksi kertaa. Muun väriset (3 kpl) vain kerran, tosin näyttää siltä että ensi vuonna ne pitää ehkä vaihtaa. Paneelissa on aika selkeä näyttö, josta näkyy suurinpiirtein kunkin värikasetin sisällön määrä. Se lakkaa tulostamasta jos mikä tahansa väri loppuu - muistaakseni - mutta herjaa kyllä hyvissä ajoin kuinka monta kopiota vielä on tulostettavissa.
        Katselin jo valmiiksi, että Verkkokaupasta niitä vielä löytyy. Onhan se aikamoinen investointi, mutta mielestäni kannattaa.

        Olen tulostanut A4ää normaali 80 -paperille, 90-paperi on joissain tilanteissa parempaa, valokuvapaperille (matta ja kiiltävä) sekä tarra-arkeille. Kuvat ja tekstit on ihan tosi laadukkaita.
        Tosin en ihan kamalan paljon tulostele - siksi kai värit riittää näinkin kauan.
        Mutta malli on vanha, eikä ehkä ole vertailukelpoinen uusiin laitteisiin.
        Kunhan nyt kirjoittelin. terv tattis

        Ups, sorry, tämähän olikin osiossa Valokuvaus.

        Siis pönttöäni ostaessa ja laitteita verratessa myyjä tuumiskeli, että valokuvat saa edullisimmin tilaamalla muualta. Mustesuihkuhan siihen lienee paras, mutta omalla koneella valokuvien tulostus tulee aina kalliimmaksi kuin kuvafirmassa teetetyt, varsinkin jos kuvia on paljon.


      • 920
        tattiaivo kirjoitti:

        Ups, sorry, tämähän olikin osiossa Valokuvaus.

        Siis pönttöäni ostaessa ja laitteita verratessa myyjä tuumiskeli, että valokuvat saa edullisimmin tilaamalla muualta. Mustesuihkuhan siihen lienee paras, mutta omalla koneella valokuvien tulostus tulee aina kalliimmaksi kuin kuvafirmassa teetetyt, varsinkin jos kuvia on paljon.

        Jos kuvia on riittävästi, itse tulostamalla tulee paljon halvemmaksi.
        Ja parempiakin ne ovat kuin keskevertokuvanvalmistamon.


      • no huh huh
        920 kirjoitti:

        Jos kuvia on riittävästi, itse tulostamalla tulee paljon halvemmaksi.
        Ja parempiakin ne ovat kuin keskevertokuvanvalmistamon.

        "Jos kuvia on riittävästi, itse tulostamalla tulee paljon halvemmaksi.
        Ja parempiakin ne ovat kuin keskevertokuvanvalmistamon. "

        Voi jestas, et taida tosiaankaan tietää mitä kuvien valmistus labrassa tai kotona maksaa! Kyllä ne kuvavalmistamoiden kuvat ON halvempia kuin itsetulostetut! Jo pelkät värit maksaa eikä niitä pitkään käytellä, saati hyvälaatuinen fotopaperi. Ja sitten se kestävyyskin on parempi kuvavalmistamon tekemänä!


      • 920
        no huh huh kirjoitti:

        "Jos kuvia on riittävästi, itse tulostamalla tulee paljon halvemmaksi.
        Ja parempiakin ne ovat kuin keskevertokuvanvalmistamon. "

        Voi jestas, et taida tosiaankaan tietää mitä kuvien valmistus labrassa tai kotona maksaa! Kyllä ne kuvavalmistamoiden kuvat ON halvempia kuin itsetulostetut! Jo pelkät värit maksaa eikä niitä pitkään käytellä, saati hyvälaatuinen fotopaperi. Ja sitten se kestävyyskin on parempi kuvavalmistamon tekemänä!

        Jupjup.
        Kun tulostaa kunnon pigmenttiväri valokuvatulostimella niin kuvien laatu ja säilyvyys on parempi kuin normaalilla kaupallisella kuvanvalmistamolla. Ja paperi on tietysti rullapaperia joissa on valinnanvaraa hinnan ja laadun suhteen.
        Tulostinta on käytettävä säännöllisesti, ihan vähälle käytölle sitä ei kannata hankkia.

        Itse olen teettänyt kuvia kaupallisilla valmistajilla harraste-ja ammattikuvapuolella joten jonkinmoista kokemusta on. Pelkkä hinta ei ole tärkein kriteeri, vaan kuvien laatu.
        Nykyään tulostan Epson Stylus 4900 Pro:lla ja tyytyväinen oon.


      • muste
        tattiaivo kirjoitti:

        On on, jollakin on - tosin vastaus tulee pienellä viiveellä, joten mahtaako se sinua enää kiinnostaa.
        Minulla on HP CM1015MFP (skanneri,värilaser,kopiokone).
        Ostin sen 2007 tai 2008, kun sattui olemaan jossain liikkeessä hurjalla tarjouksella.

        Katselin silloin mustesuihkuja, mutta niiden värisäiliöt tuntuivat niin kovin pikkuruisilta, että ajattelin niihin kuluvan pienen omaisuuden, joten päädyin laaseriin. (kuten ensimmäisen tulostimeni kohdalla joskus 1994-1995 - silloin olin naapurista kuullut, että aina kun tarvitsivat tulostaa jotain, niin mustesuihkun päät olivat kuivuneet).

        No, aikamoinen pönttöhän tämä on, mutta ihan mahtava laite kerrassaan. Hiukkaakaan en ole katunut. Värikasetit on hiton kalliita, keskimäärin 90-100 euroa. Mustan kasetin olen vaihtanut kaksi kertaa. Muun väriset (3 kpl) vain kerran, tosin näyttää siltä että ensi vuonna ne pitää ehkä vaihtaa. Paneelissa on aika selkeä näyttö, josta näkyy suurinpiirtein kunkin värikasetin sisällön määrä. Se lakkaa tulostamasta jos mikä tahansa väri loppuu - muistaakseni - mutta herjaa kyllä hyvissä ajoin kuinka monta kopiota vielä on tulostettavissa.
        Katselin jo valmiiksi, että Verkkokaupasta niitä vielä löytyy. Onhan se aikamoinen investointi, mutta mielestäni kannattaa.

        Olen tulostanut A4ää normaali 80 -paperille, 90-paperi on joissain tilanteissa parempaa, valokuvapaperille (matta ja kiiltävä) sekä tarra-arkeille. Kuvat ja tekstit on ihan tosi laadukkaita.
        Tosin en ihan kamalan paljon tulostele - siksi kai värit riittää näinkin kauan.
        Mutta malli on vanha, eikä ehkä ole vertailukelpoinen uusiin laitteisiin.
        Kunhan nyt kirjoittelin. terv tattis

        Ei tarvitse osta hp oma kasetteja, on mahdolista myös täyttä. Ja se on halvempi ja säästä luonto kun uutta ei tule roska vuorille, ja on samma laatuu kun uudeen.
        Sen yksi ratkasuu, eikä tarvitse käyttä kaikki säästöt.


      • muste kirjoitti:

        Ei tarvitse osta hp oma kasetteja, on mahdolista myös täyttä. Ja se on halvempi ja säästä luonto kun uutta ei tule roska vuorille, ja on samma laatuu kun uudeen.
        Sen yksi ratkasuu, eikä tarvitse käyttä kaikki säästöt.

        Voi olla, että täyttäminen on ihan yhtä hyvä, mutta ostan mielummin uudet.

        HP:llä on kierrätysjärjestelmä.
        Käytetyt kasetit pakataan uusien värikasettien laatikoihin, tulostetaan HP:n sivulta pakettikortit ja viedään postiin. Lähetys ei maksa mitään.


      • epäonnistunut_ostos
        920 kirjoitti:

        Värilaser HP 1610 oli tosi epäonnistunut ostos. Väriaineen kulutus kohtuutonta hintaansa nähden ja maksoivat 60-70 e/kpl vaikka osti uusiokasettiakin. Tulostuslaatu justiinsa veroilmoitukseen riittävää, valokuviin ei. Aika pikainen visiitti oli ja Canonin halpis monitoimisuihkari tuli tilalla, on paaljon parempi.
        Mikään meidän mustesuihkuista eivät ole mystisesti hajonneet, vaikka firman käytössä ovat olleetkin. Yleensä paperinsyöttö väsähtää tai musteet alkaa vuotamaan muuten. Epson Stylus Photo (ensimmäinen ja alkuperäinen) jäi pois käytöstä kun siihen ei saanut helpolla mustekasetteja.
        Pikkutulostimissa HP tai Canon, valokuvatulostimista VAIN JA AINOASTAAN EPSON.

        > Pikkutulostimissa HP tai Canon, valokuvatulostimista VAIN JA AINOASTAAN EPSON.

        Jep, Epsonin nimeen vannon minäkin valokuvatulostuksessa, mutta ensisijaisesti valokuvatulostimeksi pyhitetyt vehkeet ovat kyllä aika vaikeita & paapomista vaativia tapauksia muuhun käyttöön. Siis yleensä tolkuttoman hitaita tekstitulostimina ... nyt käytössä 960 joka käynnistelee itseään useamman minuutin ennen kuin saa edes yhtä A4 tekstiarkkia ulos. Vrt. Epson WF7525 monitoimitulostin sylki 1. arkin minuutti virtanapin painamisen jälkeen ja 3 min kohdalla oli jo ulostettuna 10 sivua 2-puoleisella tulostuksella....

        25 vuoden kokemus mustesuihkuista (1 HP, 4 Epsonia ... niinkuin näkyy, osa vehkeistä ollut palveluksessa pitkään, jopa 10 vuotta -> turha selittää, ettei mustesuihkut kestä) on mm. opettanut, että ne kuuluisat tukkeentumisongelmat johtuvat käytön puutteesta. Tai siitä, että tulostuspään alle kertyy paperinukkaa kuivunutta mustetta (kumisulka, johon tulostin käy niistämässä nenäänsä ei ole 100 % toimiva ratkaisu).

        Värikasetit olisi hyvä saada ajettua loppuun 6 kk kuluessa, muutoin voi ongelmia tulla. Tästä syystä järeä tulostin, jossa on ISOT värikasetit ei välttämättä ole hyvä ratkaisu satunnaiseen käyttöön, jossa voi tulla useamman kk jaksoja, jolloin ei tulosteta juuri mitään. Kiva lähteä uusimaan 7 kpl vanhaksi menneitä kasetteja á 30 €/kpl...

        Toistaiseksi vain yksi Epsonin tulostin, edellä mainittu WF7525, on hajonnut ja sekin oli jo ostohetkellä viallinen - en vaan hiffannut tätä. Eli satunaisesti tuli raitaa. Ajelin puhdistusohjelmaa monet kerrat, kunnes alkup. (vajaa, kuten näissä ensiasennuskasetit yleensä on) mustekasetti tyhjeni. Sattui niin sopivasti, että kasetin vaihdon jälkeen vehje toimi täysin, joten luulin kasetin olleen valmistusvikainen. Meni aikaa, vaiva uusiutui -> epäilin taas kasettia... ja ylipäätään tulostelin vähän. Sitten, kun takuu oli jo kerinnyt umpeutua, ongelmasta tuli pysyvä. Ja kun rupesin tosissaan tätä selvittämään, niin todennäköisin vaihtoehto onkin sähköinen vika, kylmä juotos jossain tai katkos mustepäähän johtavassa lattakaapelissa. Vika tappoi ison joukon mustan värin suuttimia, mutta kuolleen suutinryhmän sijainti oli sellainen, ettei se yleensä vaikuttanut pelkkää tekstiä tulostettaessa (osui rivien väliin), joten en hiffannut ongelman vakavuutta silloin, kun se esiintyi vain satunnaisesti ... ja takuu oli vielä voimassa. Oikeat, vanhentuneen värin aiheuttamat, tukoksethan "tappaa" vain muutaman suuttimen sieltä & täältä. Tai ei yleensä edes tuki niitä kokonaan, suuttimeen juuttuneet kokkareet vain saavat värin lentämään väärään suuntaan -> tulosteisiin tulee raitoja, vaikka testissä kaikista reijistä ruikkii väriä.


    • Miisumiina

      Riippuu siitä kuinka ammattimaisessa käytössä tulostin on. Ihan näin kotona tulostettaviin juttuihin passaa Canon MG6650. Musteet edullisesti ja kätevästi hankin http://www.xn--vrikasetit-q5a.com/

      • yksieuro

        Tuossa sinun kirjoituksessa on yksi paha virhe. Kirjoitat "edullisesti". Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tuolta sinun linkistäsi tilattuna mustekasetin hinta on keskimäärin lähes kymmenkertainen verrattuna siihen mitä mustekasetin hinnaksi tulee postikuluineen, kun tilaa Saksasta tai Englannista. Sieltä saa mustekasetteja yhdellä eurolla/kpl.


    • VäriLazerTilaaja

      Itsellä Brother 9042 CDN värilaser ollut jo muutaman vuoden. Ei todellakaan mikään valokuvatulostin. Aidot värikasetit todella kalliita ja piraattikasetit tekevät huonoa jälkeä. Kuningashyvä juttu tuossa on kaksipuoleinen tulostus. Mustesuihkukirjoittimia saisi kierrätyskeskuksesta muutamalla kympillä.

      Olen vankasti sitä mikeltä, että valoikuvien tulostaminen satunnaisesti omilla laitteilla on täysin turhaa. Kuivuneet mustekasetit maksavat paljon ja aiheuttavat turhaa harmia. Hätävaratuklosteet laserilla ja oikeat kuvatulosteet tilaamalla. Halvin, tehokkain ja laadukkain ainakin minun tarpeeseen.

      • ei_täydellistä_ratkaisua

        Jos on tarkka laadusta, tilaaminen satunnaisesta / netin halvimmasta kuvavalmistamosta ei tule kyseeseen. Kuvien valmistajat tulee ja menee ja jokaisella on käytössä vähän erilainen paperi ja eri asetukset - nehän saattaa ajaa kuvat jonkin automaagisen "parantelun" läpi.

        Ainakin isommasta kuva-erästä puhuttaessa on aivan pakko lähettää koe-erä kuvia moneen paikkaan ja valita se, millä on paras laatu. Ei ihan halpaa tämäkään. Eikä helppoa, eikä nopeaa.

        Yksittäisiäkään kuvia ei kannata tilata (postikulut). Ja aina menee se muutama päivä, joten nopeaan parin kuvan tarpeeseenkin pitäisi olla jokin muu ratkaisu.

        Tämä onkin sitten paha pähkinä purtavaksi. Vielä en ole nähnyt täydellistä ratkaisua. Parasta (ja myös kestävää) jälkeä saa valokuvatulostukseen tehdyillä mustesuihkuilla. Mutta ne sopivat huonosti mihinkään muuhun. Ammattikäyttöön painotetuilla vehkeillä ei yleensä voi edes tulostaa mitään muuta kuin valokuvia. Kotikäyttöön tehdyt tulostaa kyllä A4:sia, parhaimmillaan siten, että vehkeessä voi olla A4 halpispaperi & valokuvapaperi samaan aikaan ladattuna.

        Mutku itse tykkään isoista kuvista. Ja tykkään siitäkin, että A4-tulostus onnistuu 2-puoleisena. Jopa käy vähiin valikoima, kun vaatimuksena on A3 valokuvatulostus JA kääntöyksikkö. Nekin vehkeet, mitä on tarjolla (nyt käytössä Epson 960) ovat käyttökuluiltaan kalliin puoleisia ja perus A4-tulostuksessa (tekstiä satunnaisia värikuvia/logoja) paljon hitaampia kuin laserit tai mustesuihkuun perustuvat monitoimitulostimet.

        Hard core valokuvatulostimien musteet ovat yleensä sellaiset, että tavallisella halpispaperilla tulostuslaatu on aika kehno. Ja nää monitoimivehkeet sitten päinvastoin oli OK jälkeä halvalle paperille, mutta laatu ei hirveästi kohene kalliillakaan paperilla. Noin niinkuin yleisesti ottaen yleistulostimet ja laserit laahaa koko ajan 10 vuotta perässä sitä, mihin parhaat valokuvatulostukseen tarkoitetut mustesuihkut pystyy.

        Laserin hankkiminenkaan ei niin hirveästi ole kuumottanut. A3 -tulostusmahdollisuutta ei yleensä ole tai jos on, niin vehje on tolkuttoman kokoinen & hintainen. Lisäksi kestävyys käytössä epäilyttää. Kaikki vastaan tulleet toimistolaserit ovat ikääntyessään ruvenneet tekemään raitaa (ohuita, arkin pituus/pystysuuntaisia raitoja) tai tummuudeltaan aaltoilevaa jälkeä (tulostettaessa ~tasavärisiä pintoja). Ei ole halpaa laserinkaan ylläpito, jos siihen pitää silloin & tällöin uusia rumpua yms. tällaisista syistä. Tai ihan vaan siksi, että on värikasetti yhtä puuta komponentin X kanssa...

        Tietysti usemmat ongelmat ratkeasi yhdistelmällä A4 värilaser valokuvatulostukseen pyhitetty mustesuihku, mutta pöytätila loppuu kesken. Paremmat A3 ruiskutkin on melkoisia jötkäleitä & näissä on usein myös suunnittelun kukkasia, kuten paperinsyöttötaso takana = paperit keräävät pölyä & laitteen syvyys kaikki tasot auki (A3 arkkeja tulostettaessa) liki metrin ja jos/kun leveyttä on 0,6 m ja pitäisi vielä saada se laseri kaveriksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe