S-Pankiin rahastosäästäminen

Asiakasomistaja -55

Joko olette tehneet sopimuksen S-pankin kanssa bonusten siirtämisesta S-rahastosäästötilille ? Kannattaakohan ryhtyä moiseen ?

57

18668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TiiäHäntä

      Nordnetissä rahastojen osto ja myynti on ilmaista. Taitaa ässässä mennä noin pienet rahat pelkkiin kuluihin.

    • 10+9

      On kyse FIMin rahastoista. S-Pankki on FIMin osaomistaja. FIMillä on tunnetusti kalliit rahastojen hoitokulut. Eivät vastaa onnistumisen tasoa. Kannattaa ehdottomasti katsoa muitakin rahastoja. Seligsonin rahastot ovat vähäkuluisia ja läpinäkyviä. Pääsee pienilläkin rahoilla mukaan.

      Tapiola Pankki ja S-Pankki yhdistyvät ensi vuonna. Nähtävästi tämän jälkeen tarjotaan myös Tapiolan rahastoja.

    • Asiakasomistaja -55

      Kiitos nimim. 10 9 asiallisesta vastauksesta. Taidanpa jäädyttää ajatukseni S-bonusteni siirtämisestä s-rahastotilille. Omistan rahastosäästöjä sievoisen summan eräässä pankissa, jotka ovat tuottaneet yllättävän hyvin - varsinkin tämä vuosi on ollut !!

      Katsotaan, mietitään ja harkitaan.

    • 12+9

      Olen itse pankissa töissä ja sijoitan henkilökunta-alennuksista huolimatta Seligsonin rahastoihin.

      Kannattaa miettiä että miksiköhän..

    • korkea

      Eikös ole tarkoitus saada bonus-asiakkaatkin rahastoon ja sehän on Suomessa vähäistä. Onkohan tässä mitään ongelmaa tavallisen s-kaupan asiakkaan kannalta?

    • tähhh?

      Katsoin että noissa S-rahastoissa merkintäpalkkio on nolla, samoin lunastus- ja hallinnointipalkkio. Miten muka ovat kalliita?

      • ter1

        Todellisuudessa kulut esim. Rohkeassa ovat 1.4 % p.a. (vuodessa, per annuum). Kaikista rahastoista kerrotaan edellisen 12 kk todelliset juoksevat kulut, eli TER (total expense ratio). Kannattaa vertailla näitä mieluummin kuin sitä hallinnointipalkkiota.


    • varokaa!

      Nuo S-Pankin rahastot ovat itse asiassa rahastojen rahastojen rahastoja. Kyllä juuri noin. Ne pitävät sisällään suoraan FIM:n rahastoja, jotka taas muodostuvat varsinaisista FIM:n rahastoista. Noissa on kulurakenne mahtava, vaikka ylimmältä tasolta jäisikin väliaikaisesti kuluja pois. FIM:llä on muutenkin tosi mahtavat kulut rahastoissaan. Pärjäämisen kannalta ovat heikommasta päästä.

      S-Pankki omistaa enemmistön FIM:stä. On tarkoitus, että bonusrahoista höyläytyy mahdollisimman iso osa takaisin tällä konklaaville. Kannattaa katsoa eteensä. Jos S-Pankki saa höynäytettyä edes pienen osan bonusrahoista suurikuluisiin rahastoihinsa, on tämä kokonaisuudessaan jo merkittävä potti.

      • bonussäästäjä

        Näyttäisivät kuitenkin enimmäkseen olevan Morningstar ratingin mukaan omassa luokassaan parhaasta päästä. Varainhoito 30 ja Varainhoito 70 ovat molemmat saanet 4/5 tähteä ja Varainhoito 100 puolestaan vähemmän eli vain 2 tähteä. Eli nuo ovat vastaavia kuin S-rahastot. Tänä vuonnakin tuottaneet ihan mainiosti:
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-varainhoito-30
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-varainhoito-70
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-varainhoito-100

        Tuolta voi tsekata tähtiä:
        http://www.morningstar.fi/fi/fundquickrank/default.aspx


      • juoni hukassa
        bonussäästäjä kirjoitti:

        Näyttäisivät kuitenkin enimmäkseen olevan Morningstar ratingin mukaan omassa luokassaan parhaasta päästä. Varainhoito 30 ja Varainhoito 70 ovat molemmat saanet 4/5 tähteä ja Varainhoito 100 puolestaan vähemmän eli vain 2 tähteä. Eli nuo ovat vastaavia kuin S-rahastot. Tänä vuonnakin tuottaneet ihan mainiosti:
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-varainhoito-30
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-varainhoito-70
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-varainhoito-100

        Tuolta voi tsekata tähtiä:
        http://www.morningstar.fi/fi/fundquickrank/default.aspx

        EIhän tässä ole ollenkaan oleellista, meneekö sinne ne bonukset vai vapaasti jotain ihan muuta. Se on vaan maailman helpoin tapa tehdä rahastosijoituksia. Tai ainakin helpoin tapa aloittaa. S-pankki sopinut kuviot FIMin kanssa, jonka noin puoliksi omistaa.

        Palvelussa avataan uusi tili, joka on ikkuna rahastoon. Aina kun tilille ilmestyy rahaa yli 10 €, se sijoitetaan seuraavana päivänä rahastoon. Itse ruksasin bonusten ohjauksen takaisin sinne, missä se olikin. Ei varmaan ole fiksuin tapa, että kaikkien bonukset sijoitetaan samana päivänä yhtään mihinkään. Sen sijaan sinne voi siirrellä vähän isompia summia ja harvoin. Tai myydä helposti.

        Kulut ovat varmasti pitkällä aikajänteellä ongelma. Ne syövät rahaston tuottoa, vaikka sijoittajalle kaikki on ns. ilmaista. Siksi se sopiikin hyvin lyhytaikaiseeen uhkapeliin tai kikkailuun tai kokeiluun. Siinä ei kuluilla ole merkitystä tässä.

        Siinä on valmis kanava ja työkalu todella pienillä kuluilla kokeilla onneaan esim. jos uskoo, että yleissuuntaus on edelleen muutaman kuukauden ajan ylöspäin pörsseissä. Sinne vaikka tonni viikon välein ja kaiken myynti pois kun vielä voitolla. Itse satsaan isommasti aikeena myydä kaikki joskus keväällä tai pienemmissä paloissa, jos jo tarpeeksi voitolla.


      • Sijoittaja
        juoni hukassa kirjoitti:

        EIhän tässä ole ollenkaan oleellista, meneekö sinne ne bonukset vai vapaasti jotain ihan muuta. Se on vaan maailman helpoin tapa tehdä rahastosijoituksia. Tai ainakin helpoin tapa aloittaa. S-pankki sopinut kuviot FIMin kanssa, jonka noin puoliksi omistaa.

        Palvelussa avataan uusi tili, joka on ikkuna rahastoon. Aina kun tilille ilmestyy rahaa yli 10 €, se sijoitetaan seuraavana päivänä rahastoon. Itse ruksasin bonusten ohjauksen takaisin sinne, missä se olikin. Ei varmaan ole fiksuin tapa, että kaikkien bonukset sijoitetaan samana päivänä yhtään mihinkään. Sen sijaan sinne voi siirrellä vähän isompia summia ja harvoin. Tai myydä helposti.

        Kulut ovat varmasti pitkällä aikajänteellä ongelma. Ne syövät rahaston tuottoa, vaikka sijoittajalle kaikki on ns. ilmaista. Siksi se sopiikin hyvin lyhytaikaiseeen uhkapeliin tai kikkailuun tai kokeiluun. Siinä ei kuluilla ole merkitystä tässä.

        Siinä on valmis kanava ja työkalu todella pienillä kuluilla kokeilla onneaan esim. jos uskoo, että yleissuuntaus on edelleen muutaman kuukauden ajan ylöspäin pörsseissä. Sinne vaikka tonni viikon välein ja kaiken myynti pois kun vielä voitolla. Itse satsaan isommasti aikeena myydä kaikki joskus keväällä tai pienemmissä paloissa, jos jo tarpeeksi voitolla.

        Ei rahastot ole mitään äkkirikastumisen välineitä. Sjoituksia voi tehdä vaikka kuukausittain, mutta "sijoitushorisontti" on useita vuosia, vaikka 7...10 vuotta ainakin. Silloin sijoituksia tulee tehdyksi matalammalla ja korkeammalla hintatasolla ja sijoitusten korkoa-korolle vaikutus näkyy selvästi.

        Äkkirikastumista kannattanee kokeilla suoraan pörssissä, vaikka warranteilla ja vielä vipuvaikutusta käyttäen. Näin voi rikastua tai vielä todennäköisemmin köyhtyä nopeasti ,-)


    • Sairaanhoitaja -58

      Olen kanssasi samaa mieltä nimim. Sijoittaja (21.1.2014 klo 10.36). Rahastosijoittaminen on todellakin pitkän ajan asia. Olen itse ollut rahastosijoittaja nyt 10 vuotta säännöllisesti. Jo rahastosijoitusta aloittaessani sijoitusneuvoja opasti, että 7 vuotta on minimiaika sijoituksille, että jotain jää itselle käteen.
      Ostan vuosittain 999 eurolla osuuksiani itselleni. Alle 1000 euroa / vuosi saa lunastaa verovapaasti osuuksia pois.

      Olen ollut erittäin tyytyväinen valitsemaani sijoitusrahastoon ja aionkin jatkaa edelleen sijoittamista. Säästö se on pienikin säästö !

      • rahanhoitaja

        Siis mitä? 1000 euroa verovapaasti. Mistä?


      • verofisuomi

        Osakkeita ja rahastoja voi myydä alle 1000 eurolla vuodessa verovapaasti.


    • kysyjä

      Miten rahastojen verotus menee? Kiinnostaisi kovasti kokeilla S-pankin rahastoja helppouden vuoksi, ainoa mikä mietityttää, on tuo verotus.

      Eli miten verot menevät rahastosta? Jos vaikka minulla on 500 euroa rahastossa, pitääkö sen olemassaolo ilmoittaa verokorttiin, entä kun nostan rahaa pois rahastosta, meneekö vero heti vai tuleeko siitä jotain ilmoitettavaa verokortille?

      • Rahasukka

        Minulla on näitä sijoitusrahastoja pienimuotoisesti ollut jo toistakymmentä vuotta. Missään vaiheessa ei ole tarvinnut ilmoittaa verottajalle mitään. Tiedot menevät suoraan sinne. Voittoa on tullut korkeintaan muutama satanen vuodessa (siis viime aikoina), kun viimeinkin olen oppinut "pelaamaan" sijoituksellani. Siis tarkoittaa sitä, että kun kurssit menevät alas, ostaa lisää sijoituksia, ja jos on tarvis käyttörahaan, nostaa pois silloin, kun kurssit ovat hyvässä tilanteessa. 500 on niin pieni summa, että voit kokeilla ihan turvallisesti.

        Mutta nimenomaan S-pankin valikoimasta en tiedä. Minulla on hyvä rahasto toisessa pankissa. Olen ollut siihen tosi tyytyväinen, ja se on saanut hyvät arviot asiantuntijoiltakin. Tutustu rahastosijoitukseen. Se vaatii tosin aktiivisuutta sittenkin, kun rahaston on valinnut. Vain silloin sillä voi pelata edes vähän rahaa itselleen, ja nimenomaan pitkällä tähtäimellä.


    • suunnillen näin

      Pankki ilmoittaa omistuksesi verottajalle. Veroja maksetaan vasta sitten jos myyt rahastoja voitolla, muutoin ne ovat veroilta suojassa.

    • sjfoigjreioj

      Aloitin FIMissä rahastosäästämisen viime kesän lopulla kun tuli se tarjous S-pankin asiakkaille merkinnöistä ilman palkkioita. Olen laitellut epäsäännöllisesti muutaman kympin kerrallaan Varainhoito70 -rahastoon, silloin kun mielestäni kurssi on notkahtanut ja kuopan pohjalla että tulisi ostettua halvalla ja toivottavasti lunastettua sitten joskus korkealla kurssilla.
      Toistaiseksi käyrän pääsuunta on ollut ylöspäin ja rahastomerkinnät siis voitolla, jos maailmantalous lähtee tästä vetämään niin suunta varmaan jatkuu ja ehkä muutaman vuoden päästä voisi olla voittojen kotiutuksen aika.

      Jo 2007 kokeilin toisessa firmassa rahastosäästämistä mutta ajoitus meni pieleen, silloin oli suhdannehuippu joka äkkiä romahti lamaksi, lunastin silloin kaiken pois vaikka menikin vähän tappiolle mutta kurssit putosivat todella alas, kesti vuosia ennenkuin olivat taas samalla tasolla. Olisi kyllä silloin pitänyt nimenomaan ostaa rahasto-osuuksia kun kurssit olivat niin syvällä mutta en silloin halunnut ihan heti ryhtyä rahastoihin uudelleen, kulujakin joutui maksamaan silloin merkinnöistä ja lunastuksista hallinnointipalkkiot.

    • BonusKing

      Kyllä kannattaa, mutta harkiten. Meidän perheessä päivittäistavaroihin menee kuussa aika paljonkin rahaa ja bonuksia tulee yleensä 30-40€ kuussa. Olen itse laittanut ne rahastoihin jo aikaa sitten, mutta en S-rahastoihin koska parempiakin on. Voihan ne bonukset pitää tililläkin, mutta jos niiden käytölle ei välitöntä tarvetta ole niin sijoittaa ne vaan. Bonuksen sijoittamisesta: http://virtuaalipankkiiri.blogspot.fi/2014/04/s-bonuksen-sijoittaminen.html

      • youpayou

        Tuossa linkissä verrataan omenia appelsiineihin eli S-Rohkea varainhoito -rahastoa Seligsonin Top 25 Brands -rahastoon. Oikea vertailu olisi toinen Brands -rahasto esim. FIM Brands joka on peitonnut tuon Seligsonin mennen tullen
        https://www.fim.com/tuotteet/rahastot/fim-brands


    • raaputtelija

      Tyhmä kysymys. Onko Selingsonin %-palkkiot vuodessa rahaston pääomasta vai sen tuottamasta voitosta? FIMillä otetaan ilmeisesti voitosta. Jos Selingson ottaa palkkion rahaston kokonaispääomasta niin se tulee helposti kalliimmaksi kuin Fim. Jokatapauksessa vaimon nimissä menee bonukset rahastoon ja itsekin aloin laittaa s-pankin kautta ropoja FIMin rahastoon kun löytyi sellainen joka sijoittaa itseä miellyttäviin maihin/kohteisiin. Joskus aiemmin oli Op:ssa pari rahastoa jotka jäivät vähän plussalle ja nyt niitä katsoessa vuosien jälkeen on niiden kurssi edelleen samaa tasoa kuin silloin kun itse niistä luovuin.

      Vielä kun saisivat s-mobiiliin rahastot näkymään.

    • Twainffs

      Kulut lähtevät päivittäin koko rahaston arvosta. Se on sama kaikilla. Se taas miten hyvin ja selvästi tämä on ilmoitettu on eri asia. Lait takaavat nykyään että hyvin avoimesti on tiedot esillä jos niitä ymmärtää katsoa. Kulurakenne voi pitkällä ajalla myös muuttua mutta siitä ilmoitellaan esitteissä ja omistajan kaiketi ajoissa.
      Samoihin sijoituskohteisiin sijoittavia rahastoja kannattaa verrata kulujen ja muidenkin faktojen kautta. Kulut ovat helpoin tapa kuitenkin.

      • Erkki Esi-Merkki

        Vertailin taannoin pienehkön rahastopankin ja muutaman kivijalkapankin rahastolaskureita.

        Vertailu oli säännöllinen säästämineni aloitushetkestä 25-v eteenpäin.

        Kivijalkapankkien laskurit tuottivat n. 2% enemmän vuodessa.

        Tuota piti tutkia sitten enemmän ja lyödä kaikki saatavilla olevat kulut Excel-taulukkoon.

        Havainto: Kivijalkapankkien laskurit eivät ottaneet huomioon hallinnointipalkkiota >>> joka aiheutti tuon n. 2% eron.

        Kysyin asiaa Kivijalkapankkien asiakaspalvelusta:

        Pankki N) Myönsi, ettei laskuri ota edellämainittua huomioon.

        Pankki O) EI myöntänyt, ettei laskuri ota edellämainittua huomioon.
        (Pankin rahastoyhtiön toimitusjohtajakin lähetti sähköpostia, että heillä on semmoset lhienot askentakaavat jotka kyllä huomioivat hallinnointipalkkion.)

        Mutta mitäpä minä vanha melkonoominplanttu nuista tietäisin.


      • Twainffs
        Erkki Esi-Merkki kirjoitti:

        Vertailin taannoin pienehkön rahastopankin ja muutaman kivijalkapankin rahastolaskureita.

        Vertailu oli säännöllinen säästämineni aloitushetkestä 25-v eteenpäin.

        Kivijalkapankkien laskurit tuottivat n. 2% enemmän vuodessa.

        Tuota piti tutkia sitten enemmän ja lyödä kaikki saatavilla olevat kulut Excel-taulukkoon.

        Havainto: Kivijalkapankkien laskurit eivät ottaneet huomioon hallinnointipalkkiota >>> joka aiheutti tuon n. 2% eron.

        Kysyin asiaa Kivijalkapankkien asiakaspalvelusta:

        Pankki N) Myönsi, ettei laskuri ota edellämainittua huomioon.

        Pankki O) EI myöntänyt, ettei laskuri ota edellämainittua huomioon.
        (Pankin rahastoyhtiön toimitusjohtajakin lähetti sähköpostia, että heillä on semmoset lhienot askentakaavat jotka kyllä huomioivat hallinnointipalkkion.)

        Mutta mitäpä minä vanha melkonoominplanttu nuista tietäisin.

        Nykyään kyllä vakuuttavat, että on sisällettynä... Pitääpä katsoa ja jos ei ole niin suoraa valehtelua mustalla ja valkoisella. Kuitenkin puhuit pitkästä historiasta.
        Ainoa kulu, jota ei niin avoimet pankit eivät erottele on kaupankäyntikulut, jotka myös vähenevät arvosta.


      • youpayou
        Twainffs kirjoitti:

        Nykyään kyllä vakuuttavat, että on sisällettynä... Pitääpä katsoa ja jos ei ole niin suoraa valehtelua mustalla ja valkoisella. Kuitenkin puhuit pitkästä historiasta.
        Ainoa kulu, jota ei niin avoimet pankit eivät erottele on kaupankäyntikulut, jotka myös vähenevät arvosta.

        Nuo kaupankäyntikulut vaihtelevat vuosittain eikä niitä etukäteen voikaan tietää. Voihan niistä jotain arviota antaa tai ainakin kertoa mitkä ne olivat edellisenä vuonna.


      • Twainffs
        youpayou kirjoitti:

        Nuo kaupankäyntikulut vaihtelevat vuosittain eikä niitä etukäteen voikaan tietää. Voihan niistä jotain arviota antaa tai ainakin kertoa mitkä ne olivat edellisenä vuonna.

        Jep mutta ei ole pakko, joten monet pankit eivät näin tee. Rahastoyhtiöt tuntuvat käyttävän kuitenkin valttina ja kulurakenne on niillä huomattavasti selvempi.
        Nyt kun rahat olleet rahastoissa hetkeen aikaa niin kyllä seuraavat tarkkaan oikeaa kulusuhdetta. Ihan laissa määritetty.


      • petetty5
        Erkki Esi-Merkki kirjoitti:

        Vertailin taannoin pienehkön rahastopankin ja muutaman kivijalkapankin rahastolaskureita.

        Vertailu oli säännöllinen säästämineni aloitushetkestä 25-v eteenpäin.

        Kivijalkapankkien laskurit tuottivat n. 2% enemmän vuodessa.

        Tuota piti tutkia sitten enemmän ja lyödä kaikki saatavilla olevat kulut Excel-taulukkoon.

        Havainto: Kivijalkapankkien laskurit eivät ottaneet huomioon hallinnointipalkkiota >>> joka aiheutti tuon n. 2% eron.

        Kysyin asiaa Kivijalkapankkien asiakaspalvelusta:

        Pankki N) Myönsi, ettei laskuri ota edellämainittua huomioon.

        Pankki O) EI myöntänyt, ettei laskuri ota edellämainittua huomioon.
        (Pankin rahastoyhtiön toimitusjohtajakin lähetti sähköpostia, että heillä on semmoset lhienot askentakaavat jotka kyllä huomioivat hallinnointipalkkion.)

        Mutta mitäpä minä vanha melkonoominplanttu nuista tietäisin.

        Tässä sulle kokemuspeäinen laskuesimerkki: 2006 sijoitettu FIM rasatoon 10000€, nyt sen arvo 500€. Näin ammatisijoittavat hoitavat rahastoja.
        ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET VAIN LAITTAKO RAHOJANNE FIMIN RAHASTOIHIN. Ostakaa vaikka uusi auto tai maailmanympärysmatka. Siitä jää paljon parempi muisto, verrattuna siihen, kun RAHATONHOITAJA LEIKKII TUHONNUT TEIDÄN RAHAT..


      • voisurkeus
        petetty5 kirjoitti:

        Tässä sulle kokemuspeäinen laskuesimerkki: 2006 sijoitettu FIM rasatoon 10000€, nyt sen arvo 500€. Näin ammatisijoittavat hoitavat rahastoja.
        ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET VAIN LAITTAKO RAHOJANNE FIMIN RAHASTOIHIN. Ostakaa vaikka uusi auto tai maailmanympärysmatka. Siitä jää paljon parempi muisto, verrattuna siihen, kun RAHATONHOITAJA LEIKKII TUHONNUT TEIDÄN RAHAT..

        Onko se Fimin vika, että Venäjällä menee surkeasti? Ihan itse sinä olet päättänyt laittaa rahasi Small Cap -luokan venäläisfirmoihin. Jos olisitkin sen sijaan laittanut rahat USA-rahastoon, tilanne olisi ihan jotain muuta.

        Kyllä, Fimin rahastot ovat kalliita. Kyllä, ne ovat pärjänneet melko surkeasti verrattuna joihinkin muihin vastaaviin rahastoihin. Mutta ei, FIM ei ole vastuussa jonkun tietyn markkinan osakkeiden heikosta kehityksestä yleensä.

        Ja ei, jos rahaston strategiana on sijoittaa Venäjän pörssin small cap -yrityksiin, niin sen rahaston salkunhoitaja ei kerta kaikkiaan voi laittaa sinun rahojasi vaikkapa USA:n markkinoille. Hänen tehtävänsä on toteuttaa sitä strategiaa, joka sille rahastolle on määritetty.

        Tämäkin on niitä asioita, joissa asiakkaan on itse ymmärrettävä, mihin rahansa laittaa. Jos osaaminen ei riitä hahmottamaan mille maantieteelliselle sektorille tai tuotannonalalle rahat pitäisi laittaa, silloin on paras käyttää mahdollisimman laaja-alaista Maailma-rahastoa.


      • petetty5
        voisurkeus kirjoitti:

        Onko se Fimin vika, että Venäjällä menee surkeasti? Ihan itse sinä olet päättänyt laittaa rahasi Small Cap -luokan venäläisfirmoihin. Jos olisitkin sen sijaan laittanut rahat USA-rahastoon, tilanne olisi ihan jotain muuta.

        Kyllä, Fimin rahastot ovat kalliita. Kyllä, ne ovat pärjänneet melko surkeasti verrattuna joihinkin muihin vastaaviin rahastoihin. Mutta ei, FIM ei ole vastuussa jonkun tietyn markkinan osakkeiden heikosta kehityksestä yleensä.

        Ja ei, jos rahaston strategiana on sijoittaa Venäjän pörssin small cap -yrityksiin, niin sen rahaston salkunhoitaja ei kerta kaikkiaan voi laittaa sinun rahojasi vaikkapa USA:n markkinoille. Hänen tehtävänsä on toteuttaa sitä strategiaa, joka sille rahastolle on määritetty.

        Tämäkin on niitä asioita, joissa asiakkaan on itse ymmärrettävä, mihin rahansa laittaa. Jos osaaminen ei riitä hahmottamaan mille maantieteelliselle sektorille tai tuotannonalalle rahat pitäisi laittaa, silloin on paras käyttää mahdollisimman laaja-alaista Maailma-rahastoa.

        Kyllä se nimenomaan on salkunhoitaja ja FIM/S-pankki, joka niitä rahoja on hukannut. En tiedä yhtään muuta rahastoyhtiötä, joka olisi onnistunut hävittämään 95% 8 vuodessa. Ei ole mikään Small cap, jossa rahat menivät.
        Joo, se on totta, että FIM/ S-pankki ei vastaa mistään.
        Näihin strategiapuhe ansoihin toivottovasti ei kukaan enää lankea. Mitä helvettiä sillä on väliä, mikä on strategia, jos rahat häviää.
        Senpä takia
        ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET VAIN LAITTAKO RAHOJANNE FIMIN RAHASTOIHIN.
        Ostakaa vaikka konjakkipullo, siitäkin saa pään yhtä kipeäksi , mutta ennen sitä on ihan mukavaa


      • Corsair
        petetty5 kirjoitti:

        Kyllä se nimenomaan on salkunhoitaja ja FIM/S-pankki, joka niitä rahoja on hukannut. En tiedä yhtään muuta rahastoyhtiötä, joka olisi onnistunut hävittämään 95% 8 vuodessa. Ei ole mikään Small cap, jossa rahat menivät.
        Joo, se on totta, että FIM/ S-pankki ei vastaa mistään.
        Näihin strategiapuhe ansoihin toivottovasti ei kukaan enää lankea. Mitä helvettiä sillä on väliä, mikä on strategia, jos rahat häviää.
        Senpä takia
        ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET VAIN LAITTAKO RAHOJANNE FIMIN RAHASTOIHIN.
        Ostakaa vaikka konjakkipullo, siitäkin saa pään yhtä kipeäksi , mutta ennen sitä on ihan mukavaa

        No sitten sijoitit Ukrainaan. Sinun pitäisi silti ymmärtää mihin varojasi laitat. Ei ole rahastoyhtiön syy, jos sijoitat todella riskipitoisesti ja menetät rahojasi sen takia. Itseasiassa FIM Varainhoitorahastot (= samoja kuin S-Säästörahastot) ovat esim. alkuvuonna peitonneet indeksit mennen tullen. Täältä näet kehityksen: https://www.fim.com/fi/sijoittaminen/fim-rahastot/


    • Oma taktiikka

      Itse olen laittanut "S-Rohkeaan" 9700€ ja nyt arvo 11040€ eli olen ihan tyytyväinen. Nyt vaihdoin seuraavaan...FIM:n Saharaan. Tavoitteena laittaa ~1000€ kuussa ja lopettaa kun rahaston arvo on 10 000, välittämättä siitä nouseeko se vai laskeeko se tässä sijoittelun aikana.

      Seuraavana Saharan jälkeen on S-Orava, eli asuntorahasto.

      Ajattelin myydä nyt tuolta Rohkeasta tuon 10 000 ylimenevän osuuden (eli 1040€) ja siirtää sen Saharaan, joten sinne ei enää tartte laittaa kun ~8000 (1000€ meni jo eilen palkasta).

    • Seligsonin_ok

      meillä ostettiiin 2,5v sitten Nokiaa kun Presitenttikin osti, myin ne vuosi takaperin kun arvo alkoi pysyä samalla tasolla. Nyt on kaikki Seligsonin rahastoissa, olen kuullut että S-rahastoista saa rahansa takaisin todella hitaasti. Ottavat heti, mutta jos tulee huono aika myymnti takkuilee ja arvo laskee.

    • säästäjä
      • jlkij

        Miten paljon sitä infoa pitäisi olla? Googleen "value averaging strategia" kielirajaus tuottaa tietoa vaikka kuinka. Monissa blogeissa asiaa on käsitelty puolelta jos toiselta, ja niistä löytyy myös peräänkuuluttamiasi kokemuksia.

        Yksi strategia muiden joukossa. Tuottaa joissakin oloissa paremmin kuin joku toinen strategia, mutta toisenlaisessa olosuhteessa huonommin. Mitään ylivoimaista viisastenkiveä ei ole tässä(kään) asiassa edelleenkään keksitty.


      • säästäjä

        Blogit luettu läpi ja aion testata tätä sijoitusstrategiaa. Katotaan kuinka käy ja toivotaan että olosuhteet on suotuisat.


      • aina.tuottoa

        Rahasto perustuu suurelta osin vai uusiin intoiljoihin, romahdus tulee ennen syksyä. Ja muistakaa, jos aiot ottaa rahasi, rahasto-osuus pitää myydä ennen kuin saat rahasi. Jos ostajia ei ole, se menee 2 viikon kuluttua pilkkahinnalla.

        osake ja rahastomarkkinoilla pitää osata myydä 2 kk ennen laskun alkua.


    • sAAFFHH

      niin, on paljon luotettavampiakin rahastoja ja Neste, Pankit, yms ovat paljon varmempia.

    • köyhätaiteilija

      Ettekö te "porhot" jo ala käsittämään,että pankkien keksimät sijoitus-
      systeemit on rahojen kusettamista teiltä.

      • fsaah

        Toisinaan tilanne voi olla myös win-win.

        Jopa S-maltillisella on mahdollisuudet voittaa säästötili, jolle maksetaan korkoa 0,10 %. Tosin tämä ei välttämättä toteudu lyhyellä aikavälillä.

        Sitten jos on sellainen henkilö, joka oikeasti haluaa ja kykenee siirtämään sijoitettavat rahat jonnekin muualle, niin S-rahastoja parempia sijoitustuotteita toki löytyy. Monille tavallisille ihmisille todelliset vaihtoehdot ovat kuitenkin luokkaa säästötili - S-rahasto - kivijalkapankin rahasto.


      • S-rahasto_suosittelen

        Lyhyellä tähtäimellä juuri onnistuu, kunhan valitsee oikean ajankohdan.

        Pitkällä 1-2 vuotta tuotto on varmasti 10 % luokkaa, per vuosi. Rahoja ei saa niin kuin pankista nostaen, joskus joutuu odottelemaan sopivaa ajankohtaa 6-8 kk.

        Kivijalkapankin rahastoon en koskaan laittaisi, siellä sinä/minä ollaan pieniä ihmisiä eivätkä he koskaan suosittele useinkaan parhaita vaihtoehtoja. Jos ei itse ymmärrä, ei kivijalkapankin rahastoon kannata laittaa.

        Toki usealla jotka siirtelee rahojaan ja säästävät lisää, todellinen tuotto hämärtyy.


      • lgjkh
        S-rahasto_suosittelen kirjoitti:

        Lyhyellä tähtäimellä juuri onnistuu, kunhan valitsee oikean ajankohdan.

        Pitkällä 1-2 vuotta tuotto on varmasti 10 % luokkaa, per vuosi. Rahoja ei saa niin kuin pankista nostaen, joskus joutuu odottelemaan sopivaa ajankohtaa 6-8 kk.

        Kivijalkapankin rahastoon en koskaan laittaisi, siellä sinä/minä ollaan pieniä ihmisiä eivätkä he koskaan suosittele useinkaan parhaita vaihtoehtoja. Jos ei itse ymmärrä, ei kivijalkapankin rahastoon kannata laittaa.

        Toki usealla jotka siirtelee rahojaan ja säästävät lisää, todellinen tuotto hämärtyy.

        Ainut vaan, että kenelläkään ei ole kristallipalloa, josta katsoisi sen oikean ajankohdan, ja vieläpä osuisi oikeaan. Kaikkein vähiten sitä on sellaisilla tuulipuvuilla, jotka ovat S-rahastojen potentiaalisia asiakkaita.

        Suosittelet S-rahastoa mutta et kivijalkapankin rahastoa? Mitenkähän nuo eroavat toisistaan muuten, kuin että kivijalkapankeista nykyään löytyy myös hieman halvempia indeksirahastoja, S-pankista ei.

        (kiusanosto tämäkin?)


    • immut

      En todellakaan suosittele . Kuukaudessa hävisi melkein 8% . En tiedä , mitä tulee vielä lisää , kun laitoin rahastoon siirretyt loppurahat myyntiin (salkku) Voi olla että menee viimeisetkin . Huijausta koko sijoitusrahasto !

      • hohjaa

        No kiva kun tulit ihan varta vasten kertomaan meille, että olet laittanut rahasi johonkin sellaiseen, jota et selvästikään ollenkaan ymmärrä.

        Edelleenkään se ei ole sijoitusrahaston vika, että viime aikoina osakekurssit kautta maailman ovat menneet kovasti alaspäin. Jos sellaista ei kestä, niin rahat kannattaa pitää talletustilillä.


      • youpayou

        Juuri näin. Nyt on markkina tullut poikkeuksellisen rajusti alas. Ihme olisi jos osakerahasto olisi vuoden alusta plussalla.


    • Saituri2016

      S-pankin rahastoissa on todella kalliit kulut, joten en suosittele. Itse otin juuri rahat pois sieltä vaikkakin tein sen tappiolla ja aion sijoittaa ne viisaammin joko suoraan osakkeisiin tai sitten esim. johonkin Nordnetin kuluttomaan superrahastoon. Noh, tulipa maksettua oppirahat ja eikun uutta matoa koukkuun :)
      Ainut hyvä puoli oli noissa rahastoissa se, että innoistuin aiheesta ja olen saanut jo vuodessa ihan hyvän salkun kasattua, tosin pääasiassa Nordnetin puolelle.

      • ässäsijoitus

        S-pankin rahastot ovat keskimääräistä selvästi edullisempia ja ovat lisäksi aktiivisesti hoidettuja, ei siis mitään passiivisia indeksirahastoja.
        S-kohtuullinen: Merkintäpalkkio 0,00 % Lunastuspalkkio 0,00 % Hallinnointipalkkio 0,00 % p.a.
        Salkkua hoitaa FIMin kokenut varainhoitoporukka.
        https://www.fim.com/fi/fim/tunnustettua-osaamista/


      • öjlk
        ässäsijoitus kirjoitti:

        S-pankin rahastot ovat keskimääräistä selvästi edullisempia ja ovat lisäksi aktiivisesti hoidettuja, ei siis mitään passiivisia indeksirahastoja.
        S-kohtuullinen: Merkintäpalkkio 0,00 % Lunastuspalkkio 0,00 % Hallinnointipalkkio 0,00 % p.a.
        Salkkua hoitaa FIMin kokenut varainhoitoporukka.
        https://www.fim.com/fi/fim/tunnustettua-osaamista/

        Jos nyt tarkistat rahaston tiedot vaikka tuolta:
        http://www.morningstar.fi/fi/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000RW5H
        - Juoksevat kulut 1,07%

        No, eihän tuo mikään katastrofaalinen lukema ole. Paljon pahempiakin lukemia on nähty. Mutta pitää muistaa, että rahastosta puolet on korkoja, ja korkorahastojen kulutasot pitäisi olla jossain puolen prosentin luokassa, korkeintaan.

        Enkä oikein osaa pitää aktiivisena rahastoa, jonka suurimmat sijoitukset ovat FIM USA, FIM Europe ja FIM Euro...


      • 197
        öjlk kirjoitti:

        Jos nyt tarkistat rahaston tiedot vaikka tuolta:
        http://www.morningstar.fi/fi/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000RW5H
        - Juoksevat kulut 1,07%

        No, eihän tuo mikään katastrofaalinen lukema ole. Paljon pahempiakin lukemia on nähty. Mutta pitää muistaa, että rahastosta puolet on korkoja, ja korkorahastojen kulutasot pitäisi olla jossain puolen prosentin luokassa, korkeintaan.

        Enkä oikein osaa pitää aktiivisena rahastoa, jonka suurimmat sijoitukset ovat FIM USA, FIM Europe ja FIM Euro...

        Tuo on siis rahastojen rahasto. Siellä voi laskea pohjakuluiksi niiden rahastojen kulut, joita salkkuun on otettu rahaston omien kulujen 1,07 %/vuosi lisäksi.

        Esimerkiksi suurin sijoitus FIM USA:

        "Palkkiot **
        Merkintäpalkkio 1,00 % Lunastuspalkkio 1,00 % Hallinnointipalkkio 1,50 % p.a.
        ** Sisältää säilytyspalkkion.
        Rahaston juoksevat kulut (v. 2015) ovat 1,50 %/v. Luku sisältää hallinnointi- ja säilytyspalkkiot sekä mahdollisesti sijoituskohteena olevista rahasto-osuuksista perityt hallinnointi- ja säilytyspalkkiot."

        https://www.fim.com/fi/sijoittaminen/fim-rahastot/fim-usa/

        Noihin prosentteihin tulee vielä kuluja, jos esimerkiksi FIM USA:n osakesalkun sisältöä vaihdetaan.

        ****

        Rahastojen rahasto on tosi edullinen rahastoyhtiölle varsinkin, kun sijoitukset ovat saman rahastoyhtiön rahastoja.


      • ässäsijoittaja

        Se aiemmin mainittu juoksevat kulut 1,07% (S-kohtuullinen) sisältää nuo allaolevien rahastojen kulut eli on siis kokonaiskulu. Kannattaa lukea rahaston esite sieltä netistä. Rahasto ei maksa merkintä- eikä lunastuspalkkioita käyttämistään (allaolevista) rahastoista. On siis ilmeisesti edullisin Suomessa myytävä aktiivisesti hoidettu varainhoitorahasto lajissaan ja käy hyvin ammattilaisen hoitamaksi varainhoitosalkuksi sellaiselle (=minulle) jolla ei ole satojatuhansia jota yksilöllinen varainhoito vaatii.


      • T.Nieminen
        ässäsijoittaja kirjoitti:

        Se aiemmin mainittu juoksevat kulut 1,07% (S-kohtuullinen) sisältää nuo allaolevien rahastojen kulut eli on siis kokonaiskulu. Kannattaa lukea rahaston esite sieltä netistä. Rahasto ei maksa merkintä- eikä lunastuspalkkioita käyttämistään (allaolevista) rahastoista. On siis ilmeisesti edullisin Suomessa myytävä aktiivisesti hoidettu varainhoitorahasto lajissaan ja käy hyvin ammattilaisen hoitamaksi varainhoitosalkuksi sellaiselle (=minulle) jolla ei ole satojatuhansia jota yksilöllinen varainhoito vaatii.

        Huomaa kyllä, että nimimerkki "ässäsijoittaja" ei ymmärrä rahastojen ominaisuuksista ja palkkiorakenteesta yhtään mitään ja vielä on kivasti aivopessyt itsensä kuvittelemaan, että aktiivinen rahsto olisi parempi kuin passiivinen. Tällaisia ihmisiä on helppo houkutella jonkun s-pankin tuulipukuosaston keulakuvaksi.


    • Rahaa_kankkulan_kaivoon

      Ei kannata laittaa rahojaan S-pankin rahastoihin. Vähäiset bonukseni ovat menneet suoraan rahastoihin. Varovaisena miehenä kokeilin 2 kertaa 1000 euron sijoitusta "Kohtuullinen"-rahastoon. Toissa vuonna sijoitettu 1000 euroa on tuottanut pari-kolme %. Viime vuotinen toinen 1000 euron sijoitus on tuottanut noin 50 euroa tappiota. Onneksi en pistänyt suurempia summia likoon!
      Yritän löytää jotain muuta sijoituskohdetta.

    • Hajautataihajoa

      Isommille kertasijoituksille vahva ei. Silloin voi ostaa korkealla hinnalla ja voitolle pääsy voi viedä vaikka vuosia. Parempi ostaa vaikka kuukauden välein pienempi erä usean vuoden ajan.

    • Pelitön

      Teidän jorinanne RAHASTA on kuin entisellä korttihailla,menetti koko talonsa.Rahalaitokset harjoittavat liiketoimintaa ottakaa se huomioon.

    • Passiivinen

      Täällä on kyllä uskomatonta porukkaa XDD Onneksi olen jo oppinut kirjasta tämänkin. Passiivinen rahasto, kerran kuukaudessa, sama päivä esim joka kuun 5 päivä, sama summa tai enemmän, äläkä seuraa kursseja, tätä seuraavat 20 vuotta ainakin ;)

      • Maantieteellinenalue

        Passiivinen rahasto toki, mutta mitä maantieteellistä aluetta suosittelet: Eurooppa, Pohjois-Amerika, Aasia, Venäjä? Olisi noin kymppitonnin verran sijoitettavaa, mutta vielä hieman hakusessa mihin laitan.


    • Anonyymi

      oma havainto on että enemmän jää rahaa kun laittaa rahat sukan varteen tai kuluttomalle nollakorkotilille kuin johonkin höpöhöpö rikastumisrahastoon :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe